Jäätyneitä ulkoyksiköitä - vinkkejä?

JääPussi

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Eteen tullut jäätyneitä ulkoyksiköitä. Ulkolämpötilan ollessa nolla molemmin puolin. Ja ympäristössä kosteita paikkoja.
Kuljetysritilöitä poistettu. Kylmäkevajausta. Matala ylläpitolämpötila ilman "varmistuslämmitystä".
Voisko saada vihjeitä, mistä etsiä muita syitä jäätymiseen ja parannusehdotuksia?

kimmok

Aktiivinen jäsen
Myös joku fujitsu osasi tuon jääymisen mutta niihin vaihdettiin ulkoyksikön kortti.joka poisti ongelman.
Sulanapito vastus.
Ulkoyksikön väärä asento pitäisi olla vaaterissa ohjeiden mukaan mutta kokemus on näyttänyt että jos vinossa niin taakse ja vasemmalle pääsääntöisesti.
Mutta poikkeuksia on esim. Jos komp.oikeassa laidassa.

Viimeksi muokattu:

ahpe

Aktiivinen jäsen
Auto-tila, kun pumppu vaihtaa tiloja heat-cool välillä.

Heat-tilassa muodostunut huurre sulaa kun pumppu vaihtaa välillä cool-tilaan, puhallin levittää vedet ympäriinsä jotka jäätyy koneen rungon kylmiin osiin.

R-410A

Aktiivinen jäsen
Kaikki edellä olevat on hyviä vastauksia, tässä vielä yksi.

Hei !
Ei ole ollut ongelmia sulatusvesien kanssa sen jälkeen kun ostin itselleni ja pojalle yht. 3 kpl kuvan sähkölämmitteisiä kaukaloita. Veden poistoputki oli ostamissani kaukaloissa vasemmassa päässä johon oli kallistusta, poiketen kuvan poistoputkesta joka on kuvattu olemaan keskellä. On toiminut tarkoitetulla tavalla eli vesi ei ole jäätynyt. Minulla kuten pojallani on saattokaapelit varustettuna mekaanisella termostaatilla, eli virta kytkeytyy viemärin saattokaapeliin että kaukaloon, termostaatin säädön tavalla.

HUOM ! Pitää poistaa kaikki pohjan tulpat, näin vesi pääsee vapaasti alas. Olen kokeillut jättää osan tulpista, ei toiminut.
On huoleton SUOSITTELEN !
Sulatusvesikaukalo ilmalämpöpumpulle Maksoin 129 €
Vastuksen teho 75 W kytkeytyy +5
°C
http://www.innoair.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Innoair/Products/SC-DP820

• toimisto@innoair

Aki

Aktiivinen jäsen
Aloittajalla oli varmaan ajatus saada ratkaisuja jäätyneeseen kennoon nollan molemminpuolin eikä sulatusvesiin.

R-410A

Aktiivinen jäsen
Aivan nimim. "Aki",kaikille ei auennut mitä kirjoitin:
Kirjoitin !
HUOM ! Pitää poistaa kaikki pohjan tulpat, näin vesi pääsee vapaasti alas. Olen kokeillut jättää osan tulpista, ei toiminut.
Poistin ainoastaan yhden tulpan, jouduin 0 asteen alapuolella jatkuvasti sulattamaan kennostoa, johon käytin yleensä kukkakannua mutta myös lämpöpuhallinta
Edellä mainittut toimenpiteet, ja myös sulatusvesien hallitttu ohjaus poisti kaikki ongelmat.

Aki

Aktiivinen jäsen
Jos on kaikki tulpat pois ja vastuskin toimii kennon alla ja silloinkin kenno jäätyy nollan ylä ja alapuolella, mikä siihen ratkaisuksi?

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Jos on kaikki tulpat pois ja vastuskin toimii kennon alla ja silloinkin kenno jäätyy nollan ylä ja alapuolella, mikä siihen ratkaisuksi?
Ei niillä alakerran jäillä ja kennon jäätymisellä ole keskenään paljonkaan tekemistä.

Alakertaan sulatettu vesi löytää parhaiten ulos paksuna purona vastusta seuraten - miten se kussakin pohjassa järjestyy pitää itse ajatella. Sanyossa toimi 'vasen takanurkka vähän alemmas' - vesi tuli sen nurkan reiästä. Jos vehje on ohjeen mukaan vaaterissa vesi leviää vähän sinne tänne, ei niissä pohjan urissa kaatoa ole. Vastuksella EI saa lämmittää pumpun pohjapeltiä, se pitää tukea ihan hiukan irti.

Kennon jäätyminen on sitten eri juttu.

R-410A

Aktiivinen jäsen
Noviisina sanon:

• tilaisin kylmäkallen jonka pitäisi tarkistaa kylmäaineen määrä jos on vajaa, en antaisi lisätä vaan laittaa uudet mehut sisään.​
  • pojan fujitsun jäätyminen loppui kun K-kalle lisäsi sulatusaikaa​
  • tarkistaisin kuinka ulkoyksikkö on asennettu, onko yhtään kaatoa vai jääkö vesi killumaan pohjapellille​

Lainaan otteen 13.joulukuuta 2012 keskustelusta: oletko joutunut sulattamaan lämpöpumppuasi.

VesA
pökö sanoi:

”Suorassa noiden kuuluu olla.”
”Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä
On erittäin totta että ohjeissa korostetaan kuinka pumppu laitetaan suoraan, jopa oikein passin kanssa. Tälle on ihan hyvä syy: etelän malleissa pohjareiät ( paisti yksi ) on tukittu ja siihen yhteen keskellä olevaan pannaan sitten kondenssivesiä varten letku. Jo vehje on vinossa vesi jää jonnekin nurkkaan tulpan päälle lillumaan.

Tämä rakenne on pohjolan oloissa suunnitteluvirhe jota ei pienten markkinoiden takia muuteta.. mutta vaikka pohjan kaikki reiät jätetään auki vaaterissa olevassa vehkeessä ei vaan ole kaatoja mihinkään suuntaan ja vesi ehtii jäätyä ennenkuin se löytää ulos. Ei hätää: pannaan pohjalle 'sulatusvastus ja kunnolla tehoja' niin vesi ehtii ulos ennen jäätymistä! Tämä on tietysti äärimmäisen tyhmää, mutta näin Kuuluu tehdä. Kuitenkin, ihan pienen kaadon avulla tilanne paranee merkittävästi ja vesi tulee ulos samantein ja tarvittava vastusteho laskee merkittävästi ja on joidenkin Sanyoiden kanssa jopa 0W. Minun malleissani on 16W vastus pitämässä reikiä avoimena.”
Käytäntö on kuitenkin opettanut, että ulkoyksikön ollessaa hieman taaksepäin vinossa,sulamisvedet valuu paremmin pois. Miksei siis myös toisin päin vinossa,pohjapellin mallista riippuen.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Käytäntö on kuitenkin opettanut, että ulkoyksikön ollessaa hieman taaksepäin vinossa,sulamisvedet valuu paremmin pois. Miksei siis myös toisin päin vinossa,pohjapellin mallista riippuen.
Olen yhä sitä mieltä että jos kone ei suoraan asennettuna toimi niin se pitää palauttaa kauppaan.

Jolberious

Vakionaama
Vaaka ainut vaihtoehto, sellaista fakiiria ei ole syntynytkään että paineista näkee oikeat määrät.

Muistelin että olen tästä lukenut, no well, itsehän näköjään koko topicin olen aloittanut.

Ylös Bottom