Janti energiamittaritestit

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Nyt kun tuo PM300 sanoi mulla sopimuksensa irti, niin oli paikallaan hankkia uusi mittari.

Tulipahan hankittua ELMAN Energiankulutusmittari 9080, Maahantuoja Fenet Oy Hyvinkää. Hintaa laitteella paikallisessa halpahallissa oli 12,95€.
Laite on alunperin valmistettu Kiinassa ja sen merkki ja tyyppi on Diahote FHT-9999 Energy Meter 3000.
Energy_Meter.jpg


Nyt on tuo laite laittettu kokeeksi mittaamaan ILPin energiankulutusta.
Seinässä on ekana tuo Elman sen perässä Cost Control ja sitten ILP.

Tuo Elman on akku käyttöinen. Akku varautuu täysin verkkovirrasta 12h aikana. => Ei paristojen vaihtoa. ;-)
Laitteessa on seuraavat merkinnät CE, FI, S, ja N, (viimeiset ympyrän sisällä) :D

Tässä joitakin ensi huomioita tehomittauksista:
  • ILP lepotilassa Cost Control 8W ja Elman 11W
  • ILP käynnissä (~40% teho) Cost Control 480W ja Elman 488W
  • ILP käynnissä minimiteho (~30% teho) Cost Control 361W ja Elman 365W

=> Erot käynnin aikana tehoissa noin 1-1,5%.

Tässä vielä yksi vaihtoehto mittariksi,aika kallis :( http://www.radio-market.fi/shop/products.php?p=174c42
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Elman ja Cost Control ovat nyt mittailleet ILPin kulutusta 5 päivää (120h)
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=2682.msg33381#msg33381

Mittauslukemat 1.-6.11.:
Elman 90 kWh (nyt lukema oli 01 ??)
Cost Control 50 kWh

Ei oikein vakuuta tuo Elman ainakaan ulkokäytössä tai sitten on häikkää LCD-näytössä pahemman kerran. ???
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
janti sanoi:
Ei oikein vakuuta tuo Elman ainakaan ulkokäytössä tai sitten on häikkää LCD-näytössä pahemman kerran. ???
Elman ei tosiaankaan tykännyt viileistä ja kosteista keleistä. Nyt näytössä on järkeviä lukemia. :D
Näyttäsi siltä että ELmanin LCD näytön toinen numero näyttää kylmemmällä kelillä mitä sattui. Viimeinen lukema on ollut kyllä oikein kokoajan. :-[

Mittauslukemat 1.-7.11.:
Elman 58 kWh
Cost Control 58 kWh

=> Vielä ei laitteiden mittaustuloksiin tullut mitään eroa.

Kävimpä taas vilkaisemassa Elman lukemaa, nyt se näyttää 69 kWh, kun sen pitäisi siis näyttää 59 kWh. :'(
Iltalukemat Elman 64 kWh ja Cost Control 63 kWh, pientä eroa alkaa syntymään ja Elmankin näytää ihan oikeita lukemia.
 

jule-

Vakionaama
janti sanoi:
Kävimpä taas vilkaisemassa Elman lukemaa, nyt se näyttää 69 kWh, kun sen pitäisi siis näyttää 59 kWh. :'(
Pahus , jantilla ne vastoin käymiset jatkuu energiamittareiden kanssa. :-\ Mitäs jos siihen mittarin päälle kietasis osan pohjansulanapitovastuksesta. ;) ;D
Ei vaineskaan , mitäs jos haet sen mittarin sisälle ja katsot toimiiko se edes sitten oikein. Ettei vaan olis ihan vika vikaa.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
pahhi sanoi:
Kuinkas muuten PM300 toimii ulkona talviolosuhteissa? Näyttö varmaankin hyytyy kovalla pakkasella, mutta niin taitaa käydä kaikille nestekidenäytöille.

Cost Control on toiminut mulla -26 pakkasella viime keväänä ihan hyvin. Näyttökin on ollut OK.
Paristot vaihdon laitteeseen viime jouluna ja sitä ennen en ollut vaihtanut. Laite on hankittu 1999. Ekat paristot kestivät 7 vuotta. Näytö on ollut päällä koko ajan. ;)

Nyt on aika laittaa myöskin stoppi tuolle Elman (tai Ultima) vs. Cost Control -testille loppulukemat 10.11.2007:
  • Cost Control 91 kWh
  • Elman 92 kWh
=> Eroa näille laitteille tuli tällä mittausjaksolla vain noin 1%. :cool:

Huomasin juuri että eihän tuota Elmania saa nollattua, kuin kuluttamalla akku tyhjäksi. :-[
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kävimpä minäkin vaihtamassa Elmanin uuteen kaupassa. Katsotaan pelittääkö tämä paremmin. Yksilövika?

No nyt Elman on mittaamassa Cost Controlin kanssa ILPpiä. :)
Nyt osateholla Elman 441W ja Cost Control 450W. => Eli tehot menevät tällä kerta eri perin.

Alku ei näytä kovin lupaavalta Elman nollasi itsensä, teholukema näyttää nyt 0W ??
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
janti sanoi:
Kävimpä minäkin vaihtamassa Elmanin uuteen kaupassa. Katsotaan pelittääkö tämä paremmin. Yksilövika?

No nyt Elman on mittaamassa Cost Controlin kanssa ILPpiä. :)
Nyt osateholla Elman 441W ja Cost Control 450W. => Eli tehot menevät tällä kerta eri perin.

Alku ei näytä kovin lupaavalta Elman nollasi itsensä, teholukema näyttää nyt 0W ??

Tuo Elman nollailee itseään ja näyttää nyt tehoksia 0 W, riippumatta kuormasta. => Ihan susi tämäkin kappale. ???
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
janti sanoi:
Tuo Elman nollailee itseään ja näyttää nyt tehoksia 0 W, riippumatta kuormasta. => Ihan susi tämäkin kappale. ???

Elman lähtee nyt palautukseen => Rahat takaisin tästäkin energiamittarista. Surkea esitys: Elman ja PM300. :'(
Saldo energiamittareista: PM300 sipannut, Elman sipannut 2 kpl ja Cost Control senkun porskuttaa. ;D

Energiayhtiöstä sain juuri lainaan WSE LVM210 tarkkuussähkömittarin, jota Jihala on aiemmin kokeillut PM300 kanssa.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=284.msg3393#msg3393

Uudempi versio laitteesta (CLM200) on esitelty täällä http://shop.christ-elektronik.de/item.php/Leistungsmessger%E4te/CLM2xx/
Tarkkudeksi uudelle laitteelle luvataan 0,5%. Netissä myös tuolle vanhemmalle mallille luvataan vastaava tarkkuus samoin kuin tuolla laitteen takakannessa seisoopi. (mittari tulisi kalibiroidan 1-2 vuoden välein, ilmeisesti riippuen myös mittauskertojen määrästä)

Tarkoitus olisi ajella nyt Cost Control -mittaria tuon tarkkuusmittarin kanssa sarjassa jonkin ajan ja katsoa kuinka paljon Cost Control mittaus heittää tästä kalibiroidusta tarkkuusmittarista. ;)
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tässä hiukan tehomittaustuloksia WSE LVM210 vs. Cost Control:
  • Täysiteho 100% LVM210 1138-1145W ja Cost Control 1140W
  • Pieni osateho 40% LVM210 476-477W ja Cost Control 475W
  • Isompi osateho 50% LVM210 566-567W ja Cost Control 564W
  • Laite poispäältä LVM210 22,7W ja Cost Control 18W ???

Hyvin pieniä ovat nuo virheet ainakin tehomittauksissa ~0,5% ;D
Laite poispäältä virhe on huomattavasti suurempi (pohjan sulanapitovastus ja kompuran käämin lämmittely) ~17%.

LVM210 reagoi kokoajan ottotehon muutoksiin, soutaa koko ajan +/-2W. Myös koska laitteen mittaustarkkuus on 0,1W, kun taas Cost Control ihan selvästi laskee muutaman sekunnin keskiarvoa ja näyttää sen sitten 1W tarkkuudella.

=> Odotellaan energiamittauksen tuloksia ja vertailua.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Nyt on noin kaksi vuorokautta testiä takana. Tässäpä lukemat:
  • WSE LVM 210 10,40 kWh
  • Cost Control 10,42 kWh
=> Cost Control virhe kulutusmittauksessa vain +0,2% :eek: ;D

Tässä vielä yksi tehomittaus katkokäynti ja kompressori seis: LVM 210 27W ja Cost Control 23 W. Virhe pienien tehojen mittauksessa noin -15%. => Eipä kannata pieniä tehoja Cost Control -laitteella mitata.

ILP on varmaankin loppuviikon katkokäynnillä kun luvataan lämpöasteita eli noita kompuran seisomisia tulee enemmän. Katsotaan alkaako laitteiden välille tulemaan eroja loppuviikon aikana, kuten tuo pienen tehon vertailu antaisi odottaa.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Nyt on noin kolme vuorokautta testiä takana. Tässäpä lukemat:

WSE LVM 210 17,83 kWh
Cost Control 17,86 kWh
=> virhe edelleenkin +0,2%
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Nyt on noin kuusi vuorokautta testiä takana. Tässäpä lukemat:

WSE LVM 210 36,80 kWh
Cost Control 36,76 kWh
=> virhe -0,1%

Kyllä mulla tuo Cost Control edelleenkin jatkaa ILPin energiankulutuksen mittauksessa. Sen verran erehtymättömältä se vertailumittauksissa vaikuttaa. ;)

Suosittelen Cost Control -mittari muillekin. :cool: http://www.paratronic.fi/kulutusmittaricc.shtml

Tässä testi lopussa 10.12. mittaustulokset viikon kestäneeltä mitausrupeamalta (3.-10.12.)
WSE LVM 210 49,42 kWh
Cost Control 49,39 kWh
=> virhe -0,1%
 
F

fa35

Vieras
Oliko tuo WSE LVM201 kaliproitu. Cost Controllihan vaikuttaisi hintaansa nähden loistavalta ;)
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
fa35 sanoi:
Oliko tuo WSE LVM201 kaliproitu. Cost Controllihan vaikuttaisi hintaansa nähden loistavalta ;)

Epäilen ettei tuota mittaria ole kalibiroitu hankintapäviän jälkeen. :D :cool:
Ei tuossa ainakaan mitään merkintöjä ollut laitteessa taikka laukussa kalibiroinnista.
Harvemmin ne energiayhtiöt näitä asiakkailla kiertäviä mittareita kalibiroivat.

http://www.sahkolehto.fi/tuotteet/laskijat_mittarit_saatajat/fi_FI/tehon_ja_energian_mittarit/

Laite vastaa tätä uudempaa CLM 200 -mittaria.
http://www.sahkolehto.fi/tuotteet/laskijat_mittarit_saatajat/fi_FI/tehon_ja_energian_mittarit/_files/75067989654700502/default/Tehon_ja_energian_mittari%20CLM.pdf
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Janti energiamittaritestit

Aika jatkaa taas testauksia, aiemmin sipanneiden Elmanin ja PM300 tilalle hankin Clas Ohlsonilta edullisimman energiamittarin (tuotenumero 36-2897) EMT707CTL. Hintaa laitteella oli 13,90€.
(PM300 olisi maksanut 19,90 Clasilla)

Ihan mukavilta näyttävät nuo speksit.
Saa käyttää -20 asteessakin (ja ilmeisesti myös ulkona) ;D
kWh mittausvirhe pienempi kuin +/-1%, resistiivisen kuorman näyttö (VA), verkon jännite (V) ja tajuusnäyttö (Hz), tehokertoimen näyttö (pf).

Laitetta on nyt seuraavaksi tarkoitus testata Cost Cotrollerin kanssa, ILPin energiamittauksessa.
Pärjääköhän tämä tuolle Cost Controllerille ja kestääkö muita pitempään? :cool:
 

jule-

Vakionaama
Vs: Janti energiamittaritestit

Monasti puhutaan , että kesän jäähdyttely syö säästöt. Mutta mitenhän mahtaa olla alvariinsa hankittavien energiamittareiden kanssa. ;)
Otappa yhteyttä Ultimatelle , ne vois vaikka sponssata sua omalla mittarillaan. ;D
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Janti energiamittaritestit

jule- sanoi:
Monasti puhutaan , että kesän jäähdyttely syö säästöt. Mutta mitenhän mahtaa olla alvariinsa hankittavien energiamittareiden kanssa. ;)
Otappa yhteyttä Ultimatelle , ne vois vaikka sponssata sua omalla mittarillaan. ;D

Mulla on sama alkupäämoma edelleenkin käytössä eli 15 €. Aiemmat mittarit ovat vikaantuneet 2 kpl Elman ja 1 kpl PM300, niistä olen saanut rahat takaisin. => Eihän tässä muuten mitää järkeä olisikaan. Hyvähän se olisi jos joku toimisi.

Ultimaten laitetta en halua, koska se on sama kuin tuo mulla jo vikaantunut Elman.

Kokeilin aluksi tehomittausta kun ILP on poispäältä, pelkkä pohjansulanapitovastus kuormana, EMT707CTL näytti 17-18 W ja Cost Control 16 W.
Isommalla ILPin kuormilla Cost Control pitää tasaisesti näytössä 1212 W ja EMT707CTL seilaa 1185-1203 W välillä jatkuvasti.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Janti energiamittaritestit

Puoli vuorokautta testiä takana:
  • Cost Control 8,86 kWh
  • EMT707CTL 9,31 kWh
=> EMT707CTL näyttää 5% liikaa.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Janti energiamittaritestit

Nyt on noin vuorokausi testiä takana
  • Cost Control 12,42 kWh
  • EMT707CTL 13,04 kWh
=> EMT707CTL näyttää edelleenkin noin 5% liikaa.
 

mk

Aktiivinen jäsen
Vs: Janti energiamittaritestit

Mitä tuolla Elmanin analogia-osan toisella puolella on?

Virtamittaus kiinnostaa.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Janti energiamittaritestit

mk sanoi:
Mitä tuolla Elmanin analogia-osan toisella puolella on?

Virtamittaus kiinnostaa.

En purkanut tuota enempää laitetta ja se on jo palautettu, joten en voi kuvata. :-[
Josko joku Ultimaten tai Elmanin mittarin omistaja irroittaisi ruuvit ja kuvaisi myös taustan.
 

Kari

Aktiivinen jäsen
Vs: Janti energiamittaritestit

mk sanoi:
Mitä tuolla Elmanin analogia-osan toisella puolella on?

Virtamittaus kiinnostaa.

Siinähän se näkyy niiden punasten johtojen välissä oleva vastus (suntti)
 
F

fa35

Vieras
Vs: Janti energiamittaritestit

Siinähän se näkyy niiden punasten johtojen välissä oleva vastus (suntti)
Aikoinaan kaliproitiin amppeeri mittarin nätyttämä viilaamalla sunttia tai juottamalla siihen lisää ainetta.
Onnistuisikohan tuohon sama ::)
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Janti energiamittaritestit

Ruotsissa on vertailussa Clas Ohlssonin E-tech (=PM300), Clas Ohlssonin budget (olisiko EMT707CTL??) sekä PM200
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17875.msg180310#msg180310

Eipä tämä budjetti-mittari tässä testissä oikein pärjäillyt => Näytti liian vähän kun mitattiin ILPin kulutusta? Onkohan kyseessä sama mittari kun mulla on nyt testissä mukana, vaiko aivan joku muu?
 

mk

Aktiivinen jäsen
Vs: Janti energiamittaritestit

Kari sanoi:
Siinähän se näkyy niiden punasten johtojen välissä oleva vastus (suntti)
Ja siihen vaan ns. mittapiuhat päihin?
Siitä sitten siihen toiseen kysymykseen, että mistä on tullut tarve kehittää niinkin monimutkainen härveli kuin hall-anturi?
(arvaan, että jostain ihan muualta)

Ja onhan tietty vielä se kolmas kysymys.
Millä ihmeen ilveellä ne saa noi mittarit myytyä noin halvalla?
 

Kari

Aktiivinen jäsen
Vs: Janti energiamittaritestit

mk sanoi:
Kari sanoi:
Siinähän se näkyy niiden punasten johtojen välissä oleva vastus (suntti)
Ja siihen vaan ns. mittapiuhat päihin?
Siitä sitten siihen toiseen kysymykseen, että mistä on tullut tarve kehittää niinkin monimutkainen härveli kuin hall-anturi?
(arvaan, että jostain ihan muualta)

Ja onhan tietty vielä se kolmas kysymys.
Millä ihmeen ilveellä ne saa noi mittarit myytyä noin halvalla?

Jep vastuksen yli jäävä jännite kertoo virran voimakkuuden.

Hall antureilla saadaan galvaaninen erotus samalla kerralla kun mittauskin ja mittaus voi olla satoja amppeereita ilman shut vastusta.Hall anturit ei taida tänäpäivänä isoille ostajille maksaa juuri mitään ilmestyvät varmaan halpoihin tehomittareihnkin.

Kiinalaiset on käteviä käsistään ja komponentit ei maksa juuri mitään kun niitä tilaillaan 100 000kpl erissä.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Janti energiamittaritestit

Nyt on noin 3 vuorokautta testiä takana
  • Cost Control 26,91 kWh
  • EMT707CTL 28,27 kWh
=> EMT707CTL näyttää edelleenkin noin 5% liikaa.
 

mk

Aktiivinen jäsen
Vs: Janti energiamittaritestit

Karille,
samoja hall-perusteita mullakin oli, mutta galvaaninen erotus tulee myös muuntaja-periaatteella ja sadoissa ampeereissa ei massatuotannon epäkäytännöllisyyskään oikein osu.
Ja noista kiinalaisista, ei vaan jotenkin mene jakeluun, että kuinka halpaa se niiden työ oikeastaan onkaan.



Mutta takas asiaan.
Ruotsin kuormaa en ymmärtänyt, mutta jos se oli edes ILP-kuorman suuntaan niin väittäisin, että kyseessä on eri mittari.
Ja tosta huojunnasta sanoisin, että toi Cost Controll suodattaa.

Mitenkäs tää 5% enemmän mahdollisesti vois syntyä?
Huojunta oli kokonaan CC:n alapuolella.
Riittäiskö puhtia seurata miten ne kokonaiskulutukset kertyy?
Jospa CC silti kerryttää hitaammin.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Janti energiamittaritestit

Nyt on noin viikon mittaus on takana ja on aika tehdä loppu yhteenveto.

Tässä mittareiden loppulukemat:
  • Cost Control 67,29 kWh
  • EMT707CTL 70,77 kWh

=> EMT707CTL kokonaisvirhe mittausjaksolla oli noin +5%.

Clas Ohlssonin edullinen mittari yllätti toimintavarmuudella ja monipuolisilla mittauksillaan. ;D
Suosittelen, kyllä tällä voisi ILPiä mittailla, kunhan muistaa että Clas Ohlssonin mittari näyttää noin 5% liikaa.
 
I

IlmanPumppaaja

Vieras
Vs: Janti energiamittaritestit

Olikos siinä CO:n 13.90€:n laitteessa varmennus sähkökatkosten varalle? Varmennuksella tarkoitan sitä, ettei mittarilukema katoa bittitaivaaseen sähkökatkoksen yhteydessä..
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Janti energiamittaritestit

IlmanPumppaaja sanoi:
Olikos siinä CO:n 13.90€:n laitteessa varmennus sähkökatkosten varalle? Varmennuksella tarkoitan sitä, ettei mittarilukema katoa bittitaivaaseen sähkökatkoksen yhteydessä..

Kyllä on, mittaustulos, hinta ja kustannus eivät nollaudu vaikka sähkö katkeaisi.
Näyttö kyllä pimenee, mutta tulee takaisin kun laittaa uudestaan seinään. Muistaa kulutuksen, hinnan ja mittauksen kokonaiskustannuksen. ;)

Kulutuslukema pitää käsin "nollata" (reset ei siihen tehoa) elikä lukema palautetaan numero numerolla naputellen takaisin nolllaksi.
 

Jarmo

Aktiivinen jäsen
Vs: Janti energiamittaritestit

Omat kokeilut n6v ajalta CostControl mittarista ovat aika vakuuttavia(mittailin "oikeilla" mittareilla alkukiihkossa eroja). Kerran on paristo vaihdettu tällä ajalla.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Janti energiamittaritestit

mk sanoi:
Mitenkäs tää 5% enemmän mahdollisesti vois syntyä?
Huojunta oli kokonaan CC:n alapuolella.
Riittäiskö puhtia seurata miten ne kokonaiskulutukset kertyy?
Jospa CC silti kerryttää hitaammin.

Cost Control näytti oikeita lukemia siitä on todisteena tuo vertailu tarkkuusmittarin kanssa!
Sähköyhtiössä kertoivat että tuo tarkkuusmittari on itseasisassa tarkempi kuin vanha kiekkomittari (esim. Valmet ja Siemens).

Cost Control näytti kohtuullisella ottoteholla jatkuvasti muutaman watin enemmän kuin EMT707CTL. Ottotehomittaus vertailussa tarkkuusmittarin kanssa lukemat olivat lähes samat (Cost Control näyttää muutaman sekunnin keskiarvo tehoa), ja kWh-mittaus oli prikuulleen sama. :eek:

En sitten tiedä miten tuo EMT707CTL kerryttää tuota energialukemaa. Tehokerroin huiteli tuossa vertailujaksolla 0,98 - 0,92 välillä.
Laitteessahan on mittaus ja näyttö: jännitettä, taajuutta, virtaa ja tehokerrointa varten.

Pitää hiukan vielä testailla tuota EMT707CTL mittaria ja verrata yleismittarin lukemiin, koska EMT707CTL näyttää mulla välillä jännitteeksi 242V ja välillä 236V.
Testasin yleismittarilla. Yleismittari näytti 2-4 volttia vähemmän kuin EMT707CTL?
 

jule-

Vakionaama
Vs: Janti energiamittaritestit

janti sanoi:
Sähköyhtiössä kertoivat että tuo tarkkuusmittari on itseasisassa tarkempi kuin vanha kiekkomittari (esim. Valmet ja Siemens).
Valmetista löytyy ainakin viritys mahdollisuus. Saisikohan tällä tarkkuutta paremmaksi , vai onko heittoa aina "paljon". ::)
 

Kari

Aktiivinen jäsen
Vs: Janti energiamittaritestit

Sen verran Panan E9CKP tehomittauksista voin kyllä todeta että itse koneen ottoteho heiluu ainakin mun myllyssä jatkuvasti 20-30W eli DC väliosan konkat on ilmeisesti aika snadit. Se miten isoa heiluntaa mikäkin mittari näyttää johtuu ilmeisesti lähinnä siitä millasta keskiarvoa mittari näyttää ulos (voi olla että käyttää samaa lukemaa muutenkin laskennassa mutta siitä on mahdotonta sanoa mitään miten softat on näperrelty)

Ei ole himassa ollut sellasta mittaria käytössä millä olis voinut katsoa mikä huojunnan max arvo olisi mutta sinänsä se tehomittarin näytön huojunta on kyllä ihan OK sinänsä (Pana E9CKP muista en sano mitään)
 

mk

Aktiivinen jäsen
Vs: Janti energiamittaritestit

janti sanoi:
Laitteessahan on mittaus ja näyttö: jännitettä, taajuutta, virtaa ja tehokerrointa varten.
Toi tehokerroin oli multa menny ohi.

Nythän tää on selväpeli.
Niillä on tullu ohjelmointivirhe.
Ne on miettiny, et jakolaskulla vähenee ja sit ne on jakanu tolla tehokertoimella.
Ja on ne hätäpäissään varmaan jakanu ton jännitteenki.

Eli, kaikenkaikkiaan erinomainen mittari.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Janti energiamittaritestit

Tässäpä vielä kuva EMT707CTL sisuskaluista, jos joku on niistä kiinnostunut. :D
 

Liitteet

  • IMG_2429.JPG
    IMG_2429.JPG
    208,4 KB · Katsottu: 659
  • IMG_2430.JPG
    IMG_2430.JPG
    86,2 KB · Katsottu: 486
  • IMG_2431.JPG
    IMG_2431.JPG
    101,9 KB · Katsottu: 486
Ylös Bottom