Ei ole vm.2009 Mitsu 35 sisäyksikköä pesty kertaakaan. Paineilmalla putsattu vuoden valein. Siinä huollot. Viileää pukkaa silti...
Ei hyvältä näytä
Tässähän ihan jännittää onko suomen kesä tänä vuonna 7 vai 8 päivää pitkä
Miten tuo paineilmalla puhdistus toteutetaan?Tänään alkoi jäähdytyskausi. Ennen sitä pölyt pois paineilmalla, kondenssiletkun imurointi ja kannulla testaus.
Ei ollut tarkoitus pestä kennoa, mutta lahjaksi saadun "käytetyn" ja edellisellä omistajalla käyttämättömän ja myös mulla täysin käyttämättömän höyrypesurin testaus kiinnosti ennen kuin vien kierrätyskeskukseen. Tälle löytyi sittenkin käyttöä. Oli toimiva kampe paineilmapuhdiatuksen jälkeen. Enpäs viekään kierrätykseen.
Perään jäähdytysajoa.
Katon ja seinä suojana varalta käytin höyrypesurilla kanssa taitettua pahvia. Mitään muoviosia en irrottanut. Jonkin verran Toshiba Premiumissa turha ionifilteri on puhdistuksen tiellä.
Olen pessyt sen sitten vielä puhaltelun päätteeksi, mutta jotenkin se talvipöly oli sellaista että siihen olisi sitten tarvittu painepesuri, ruiskimalla kevyemmillä vesivehkeillä se pöly muodosti niljaa joka irtosi vaikeasti - oli helpompi ensin vähentää pölyn määrää puhaltamalla kuivana. Toki tiuhempi pesuväli olisi varmaan ajanut saman asian.Kaikki tavallaan. Minun tapa on vesipesu
Olen pessyt sen sitten vielä puhaltelun päätteeksi, mutta jotenkin se talvipöly oli sellaista että siihen olisi sitten tarvittu painepesuri, ruiskimalla kevyemmillä vesivehkeillä se pöly muodosti niljaa joka irtosi vaikeasti - oli helpompi ensin vähentää pölyn määrää puhaltamalla kuivana. Toki tiuhempi pesuväli olisi varmaan ajanut saman asian.
Oliko mikä ajatus, että vastavirtaan? Eikö pölyt mene ensin syvemmälle tällä konstilla?Paineilmaa vastavirtaan poistoilmaluukusta puhaltimen ollessa seis. Suutinta ei lähelle lamelleja
Pientä pohdintaa joskus edessä olevasta pesusta:Ehdottomasti ensin puhallus, sitten pesu. Tai viimeksi käytin höyrypesuria puhalluksen jälkeen.
Tämä on hyvä pointti. En keksinyt miten muuten sais helpolla puhaltimen lavoista pölyt irti. En jaksanut alkaa poistamaan pölyä pensselillä. Tuokin olisinvaihtoehto.Oliko mikä ajatus, että vastavirtaan? Eikö pölyt mene ensin syvemmälle tällä konstilla?
Eli koneeseen korkea lämpötilapyynti, käynnsityksen jälkeen, ettei pyöri kuin hiljaa?Kahta imuria ajattelin kapeilla suuttimilla pitää tuossa vieressä samalla.
Jos pinnoite teflon, sen lämpötilan kesto on parisataa astetta höyrypesua korkeampi. Jos pinnoite muuta materiaalia, riski on olemassa. Sama riski on myös voimakkailla kemikaaleilla.Pientä pohdintaa joskus edessä olevasta pesusta:
Tuli mieleeni höyrypesusta, kenno on "pinnoitettu" jollain likaa hylkiväksi. Eikö kuuma höyry samalla poista tuon pinnoitteen? Jatkossa kenno keräisi helpommin likaa? Liekkö teflon vai mikä? Näinhän mainitaan esitteessä. Vai onko mareriaali jotain parempilaatuista, liukasta kennopeltiä?
Jos mietityttää niin voi kokeilla sellaista että jätät jonkun hyllyn tms keräämään pölyä päälleen talven ajaksi. Kevään tullen kokeile hyllyn toisesta reunasta puhaltaa pölyt ensin paineilmalla, toiselta ei, jonka jälkeen sumutinpullolla kastelet koko pinnan. Lopputuloksesta otettu kuva olisi kiinnostavaa tämän ketjun lukijoille.Jos paineilmalla kennoa puhdistaa niin pölynimuri kannattaa kyllä pitää vieressä. Tuosta leviää muuten paljon pölyä ympäri huoneistoa. Onko tuo paineilmalla puhaltaminen edes tarpeellista jos pesun tekee riittävän runsaalla vesimäärällä ja kennon on imuroinut ennen pesua?
Kaikki tekee tavallaan, minä en autoa paineilmalla puhaltele ennen pesua koska vesi vie roskat tekokkaammin. Sama kokemus ilpistä, vesipesulla pöly irtoaa kivasti ja tulee kondenssiletkusta ulos eikä leviä pitkin asuntoa.Oma kokemukseni on että pesu ei kannata ilman esipuhdistusta kuivana. Sama kokemus sekä ilpistä että autosta
Eise kama huuhtelemalla antaudu, eise ole mitään höttöä - sellainen jää oravasuotimiin. Kennossa on läpi päässyttä hienoa jauhoa jonka kastelu sulatuksilla jotekin tekee siitä aika tiukkaa massaa jonka irrotukseen pitää olla mekaanista voimaa ja/tai aineita kun painepesuri on sisällä vähän hankala. Ulkoyksikön kennoa olen kyllä pessyt painepesurilla, sinne ei ole paineilmaa koitettu.Itse olisin vähän pökön kannalla tässä asiassa. Jos vielä palataan tunan hylly esimerkkiin niin pieni vesimäärä pölyn päälle varmasti tekee huonoa jälkeä, mutta jos vettä laskee niin paljon, että se valuu hyllyn päältä niin kyllä se huuhtelee pölyt mukana. Kennojen kanssa asian tekee hankalaksi se, että saako vettä menemään riittävän paljon lamellien väliin, jotta vesi huuhtelee pölyn pois eikä vain kastele sitä.
Pakko olla eri mieltä.Eise kama huuhtelemalla antaudu, eise ole mitään höttöä - sellainen jää oravasuotimiin
Itse olisin vähän pökön kannalla tässä asiassa. Jos vielä palataan tunan hylly esimerkkiin niin pieni vesimäärä pölyn päälle varmasti tekee huonoa jälkeä, mutta jos vettä laskee niin paljon, että se valuu hyllyn päältä niin kyllä se huuhtelee pölyt mukana. Kennojen kanssa asian tekee hankalaksi se, että saako vettä menemään riittävän paljon lamellien väliin, jotta vesi huuhtelee pölyn pois eikä vain kastele sitä.