Kaasuputki suomen ja viron välille

fraatti

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
En ole oikein perillä mutta mistäs muualta sitä kaasua oikein voi tulla euroopassa kuin venäjältä? Pikaisella katsomisella muualla sitä ei ole europassa kuin norjassa ja ukrainassa. Nesteytettynä norjasta tai pohjois afrikasta?

Kaasun käyttö euroopassa lisäntynee jos/kun saksa laittaa ydinmiilunsa kiinni kuten on uhannut....

Suomenlahdella seilaa nyt hitaasti yli 200 ihmisen kelluva tehdas – yhdistää Suomen ja Viron aivan uudella yhteydellä
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006134870.html?ref=rss
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
En ole oikein perillä mutta mistäs muualta sitä kaasua oikein voi tulla euroopassa kuin venäjältä? Pikaisella katsomisella muualla sitä ei ole europassa kuin norjassa ja ukrainassa. Nesteytettynä norjasta tai pohjois afrikasta?
Nesteytettynä sitä voi tulla laivalla mistä vaan samaan tapaan kuin öljyäkin. Jopa USA:sta joka myy sitä halvalla kun tuotantokapasitettia on kai liikaa. Siinä koko idea - nesteytetyn maakaasun säiliöitä on sitten sopivissa paikoissa niin, että kaikki putket eivät johda Venäjälle. Sillä pidetään yllä hintakilpailua ja huoltovarmuutta. Venäjällä kun on ollut tapana temppuilla sekä hinnan että toimitusten kanssa poliittisista syistä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Onhan Euroopassa omaakin kaasutuotantoa, vaikka onkin ehtymässä. Hollannin edustalta, Britannian vesiltä ja Norjasta on putkia Keski-Eurooppaan. Tanskassakin on jonkin verran tuotantoa. SItten on biokaasutuotantoa aika paljon ainakin Saksassa (vaikka ei tietenkään riitä kuin "vihermarkkinoille").

Latviassa on Neuvostoliiton ajoilta peräisin varsin iso suotuisaan geologiaan perustuva maanalainen maakaasuvarasto ja tuonne olisi helppo rakentaa paljon suurempikin. Kapasiteetti on nyt jotakin samaa luokkaa kuin Suomen vuosikulutus (vai oliko paljon suurempikin?). Myös Saksassa on erittäin suuria maanalaisia maakaasuvarastoja (josta maan oma kulutus voitaneen kattaa luokkaa puoleksi vuodeksi). Liettuassa on lisäksi todella suuri nesteytetyn maakaasun tuontiterminaali yhdistettynä Euroopan kaasuverkkoon (vai oliko tuo yhteys vielä rakenteilla?). Noiden yhteyksien kuuntoon laittaminen on joka tapauksessa osa suurempaa EU:n osarahoittamaa hankekokonoisuutta, johon tuo Viron-Suomen yhdysputkikin liittyy.
 

kotte

Hyperaktiivi
Mullistava teknologia saattaa tehdä pian läpimurron: Sellutehtaiden savukaasuista voisi valmistaa polttoainetta koko Suomen autoille
Sähkönkulutuksen tuo ainakin mullistaisi. Tarvitaan tuulivoimala joka niemeen, saareen ja kumpareelle, joista tarvittavaa lähes ilmaista sähköä olisi ajoittain saatavilla. Voisihan tuon hiilidioksidin myös nesteyttää ja lorottaa putkea myöten LNG-tankkerin lämpöeristettyyn säiliöön, missä se muuttuu pääosin kuivajäärakeiksi (lisäjäähdytyksellä kokonaankin). Lastin voisi sitten viedä Saharaan, missä prosessia käytetään aurinkopaneeleilla ja puskuroimalla päiväsaikaan tuotettua vetyä suureen kaasuvarastoon synteesin käyttämiseksi ympäri vuorokauden. Hiilihappojään saa kaasuuntumaan jalostusprosessin hukkalämmöllä (lämpimällä hiilidioksidikaasulla tankkeja huuhdellen), mutta lämpöä pitäisi ehkä varastoida, jotta hiilidioksidilasti saadaan puretuksi riittävän nopeasti. Itse prosessihan ei ole periaatteessa mitenkään mullistava, eli on joko Sabatier-reaktio, Fischer-Tropsch- tai metanoliprosessi, jotka on tunnettu tapauksesta riippuen yli tai alle sata vuotta (toki katalyytit sun muu teknologia on kehittynyt alkuajoista). Sabatier-reaktio olisi tässä tapauksessa sikäli sovelias, että tuloksena on vain metaania, joka taas sopii laivattavaksi paluukuljetuksena LNG-aluksen tankeissa. Metanoli taas olisi hyvä lähtöaine synteettisen bensiinin valmistukseen ja Fischer-Tropsch tuottaa metaania ja dieselin valmistukseen sovetuvaa vahaa.
 
Sellutehtaiden savukaasuissa tuskin on mitään sen ihmeellisempää kuin muidenkaan polttamiseen perustuvien voimaloiden savukaaasuissa. Ehkä sellainen ero, että tuo on nuorta hiiltä, jossa on mukana radioaktiivista isotooppia C14 todisteena sen tuoreesta orgaanisesta alkuperästä. "Bensini" olisi tavallaan bioperäsitä.

Tavallaan hauskaa tämä viherpropanda ><vastapropanganda väittely. Viherhörhöt eivät salli puun käyttöä mutta ajavat massiivista maahanmuuttoa lämmitettäväksi ties millä. Metsäteollisuus on tässä taas keksinyt teorettisen keinon tehdä bioperäistä poltoainetta ilmaan muuten tupruteltavasta puuräisestä hiilidioksista. No, toinen sopii ilmastotavoitteesiin sentään teoriassa, toinen ei edes teoriassa. Mahtoiko sitten pysyä ilmaisuni painokelpoisuuden rajoissa
 

jiikoo

Aktiivinen jäsen
Mahtoiko sitten pysyä ilmaisuni painokelpoisuuden rajoissa
Politiikka ja uskonto taitavat olla tällä palstalla kiellettyjä keskustelunaiheita ja niistä voi keskustella muilla niille tarkoitetuilla palstoilla.

"Mullistava teknologia saattaa tehdä pian läpimurron: Sellutehtaiden savukaasuista voisi valmistaa polttoainetta koko Suomen autoille"

Itse en kyllä tuossa teknologiassa näe mitään mullistavaa kun tarvitaan enemmän sähköä prosessiin kuin mitä lopputuotteeseen saadaan sidottua kemiallista energiaa.

Mullistava tuo olisi ollut kun olisivat keksineet tavan miten palamistuotteeesta voi tehdä ilman energiaa auton polttoaineen. Se osoittaisi termodynamiikan ensimmäisen pääsäännön virheelliseksi ja seuraavaa Kemian Nobelin palkinnon voittajaa ei tarvi edes arvailla kum moisen "ikiliikkujan" olisivat keksineet.
 
Ylös Bottom