Kari:Energiankulutusseuranta

A

Anonymous

Vieras
Elikkä vihjeitä ihmisille jotka haluavat seurata pumpun kulutusta.

Ensinnäkin on olemassa tapa jolla voidaan vuosien lämpötila erot tasata elikkä
käyttää astepäivälukua = lämmitystarveluku. Vuoden alussa 1.1.2006 otetaan
käyttöön vuosien 1971-2000 lämpötilojen keskiarvot esim: Motivan sivut http://www.motiva.fi/fi/julkaisut/kiinteisto-japalveluala/rakennuksenkulutusseuranta/lammitystarvelukuesite.html
Ja seuraavaksi tarvitset oman paikkakuntasi asepäiväluvun jonka saa ainakin rahalla Ilmatieteenlaitokselta tai paikkakunnan lehdistä netistä esim Lohjalta linkki
http://www.vaski.net/ Lohjan sääasema

Elikkä sitten vaan helposti laskemaan lokakuun normitettu kulutus Lohjalla
1971-2000 astepäiväluku jaettuna 2005 luvulla ja kerrotaan pumpun kulutuksella
364/317*170kWh=195kWh elikkä mikä on luku195kWh se on kulutus jota voisi
verrata kulutukseen ennen ilppiä jos vain olisi mihin verrata harvalla on kuukausittaisia kulutus lukemia ilman lämmintäkäyttövettä jne.

Mutta saman voi tehdä vuositasolla ensin pitäisi jotenkin saada lämminvesi
sun muut pois sotkemasta tulosta.Lämmityksen loputtua voi pistää kWh mittarin
lukeman ylös ja laskea jonkunnäkösen keskiarvon muulle kulutukselle poistaa
sen sitten vanhoista kulutus arvoista joista voi sitten laskea vanhoilla astepäivä
luvuilla aikaisemman kulutuksen mitä useamman vuoden viitsii laskea niin saahan aina paremman keskiarvon.

Tämä ei ole tarkoitettu tarkaksi ohjeeksi (paikalliset korjauskertoimet jne)
kuhan vaan avuksi jos haluaa vähän mutu tuntumaa paremman seurannan.

ps: Itse vaihdoin energiansäästölamput ja PC tulee nykyään joskus sammutettua että jotain oli ennen paremmin oli valosampaa ja PC aina tulilla ;-)

kolibri

Aktiivinen jäsen
Anonymous sanoi:
ps: Itse vaihdoin energiansäästölamput ja PC tulee nykyään joskus sammutettua että jotain oli ennen paremmin oli valosampaa ja PC aina tulilla ;-)

Paljonkos säästit tuolla toimenpiteellä, astepäiväluvuilla tai ilman? :D

Kari

Aktiivinen jäsen
Vs: Kari:Energiankulutusseuranta

Vastailempa omaan vanhaan tekstiini. Nyt kun e-on pisti itse lukemaan mittaria niin samalla tuli katsottua vanhoja kulutuksia haitari oli 7 000-17 000kwh ennen ILP:ä . Eli ihan oikella jäljillä olin että ihan parin vuoden kulutuksen seurannalla ei tee mitään. Toki jos on tarkka niin pystyy helpostikin seuraamaan vaikka miten paljon on kulutettu vessapaperia jne. Toki tossa on se selitys että asuuko yksin kaksin jne. Eli se ei ole niin suuri se ILP:n vaikutus mitä toiset odottaa. Ei sillä mitenkään radikaalisesti pysty vaikuttamaan sähkön kulutukseen.
Toki mitä isompi talo ja harvempi sitä suuremmat säästöt. Mutta jos odottaa kahden vuoden kuoletuksia niin voi olla vähän naama tällein :'( On kuitenkin hyvä vaihtoehto lämmitykseen sähköpattereille.
Asumismukavuutta ei tietenkään voi laskea jos on lattialämitys (hyvintoimiva)niin turha on valittaa jos
ILP ei
tunnu kivalta jne. Mutta minä en ainakaan pysty laskemaan että olenko säästänyt vaiko tuhlannut ostaessani ILP:n ;-) Toki olen sitä mieltä että hyvä ostos. Ja en suosittele kenellekkään joka on hiemankin mukavuudenhaluinen ja tietää että tässä keittiössä ei pulla haise täällä haisee raha ;D

Kiva mainos en vaan muista mitä siinä mainostettiin :'(

S.L

Jäsen
Vs: Kari:Energiankulutusseuranta

http://www.sahkolammitysfoorumi.com/VTT-matalaenergiatalo.pdf tuolla oli hyvä lämpökäyrä sivu 22 voi laskee lämitystarvetta noin teoriassa

Ylös Bottom