katkenneen johdon korjaaminen?

tj86430

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Moottorisängyssä on langallinen kaukosäädin. Koira puraisi johdon poikki, mikä olisi helpoin/paras tapa korjata se? Johdossa on viisi hyvin ohutta johdinta (en ole mitannut paksuutta, mutta selvästi alle millimetrin silmämitalla). Lisähankaluutena johdossa on tuollainen kierteellä oleva joustava osa, ja korjaus tulee kohtaan jossa tuo kierreosa vaihtuu suoraksi.

Löytyykö jostain valmista liitintä tuollaiseen? Yksittäisille johtimille toki löytyy liittimiä, mutta viisi yksittäistä liitintä tekee melkoisen "möykyn". Yksi vaihtoehto olisi tietysti ostaa viisijohtimista johtoa, mutta ainakin sänkyyn menevä pistoke on sellainen ettei sitä ole tehty avattavaksi, enkä tiedä mistä löytyisi samanlaisia (pyöreä urospistoke, viisi pinniä puoliympyrässä). Säätimeen uuden johdon liittäminen saattaisi vielä onnistuakin, en ole tutkinut sitä tarkemmin.

Ja kyllä, olen kysynyt löytyykö koko kaukosäädintä johtoineen varaosana, ei löydy. Pitäisi uusia koko moottori.

e: pistoke näyttää hieman XLR5:ltä, mutta lienee kuitenkin vähän erilainen

e2: ehkäpä se onkin 5-pin DIN 180o
 
Viimeksi muokattu:

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Moottorisängyssä on langallinen kaukosäädin. Koira puraisi johdon poikki, mikä olisi helpoin/paras tapa korjata se? Johdossa on viisi hyvin ohutta johdinta (en ole mitannut paksuutta, mutta selvästi alle millimetrin silmämitalla). Lisähankaluutena johdossa on tuollainen kierteellä oleva joustava osa, ja korjaus tulee kohtaan jossa tuo kierreosa vaihtuu suoraksi.

Löytyykö jostain valmista liitintä tuollaiseen? Yksittäisille johtimille toki löytyy liittimiä, mutta viisi yksittäistä liitintä tekee melkoisen "möykyn". Yksi vaihtoehto olisi tietysti ostaa viisijohtimista johtoa, mutta ainakin sänkyyn menevä pistoke on sellainen ettei sitä ole tehty avattavaksi, enkä tiedä mistä löytyisi samanlaisia (pyöreä urospistoke, viisi pinniä puoliympyrässä). Säätimeen uuden johdon liittäminen saattaisi vielä onnistuakin, en ole tutkinut sitä tarkemmin.

Ja kyllä, olen kysynyt löytyykö koko kaukosäädintä johtoineen varaosana, ei löydy. Pitäisi uusia koko moottori.

e: pistoke näyttää hieman XLR5:ltä, mutta lienee kuitenkin vähän erilainen
Ei taida löytyä puristusliitintä - ja jos juottamaan aletaan niin sitten ei enää tarvita kuin tinaa ja kahta eripaksuista kutistesukkaa.
 
Juotosvehkeet saa parilla kolmella kympillä (kolvi, tina, juotosneste) ja kokemusta kertyy nopeasti. Sitten kutistesukkaa ja ehkä vulkanointiteippiä. Kaikki tarpeet löytyy Tokmannilta tai vastaavista saippua kaupoista. Juotosneste on hyvä pestä pois ennen liitoksen paketointia.

En kyllä harkitisi muuta kuin juottamista. Kutistesukka jokaiseen johtimeen ja päälle reilun mittainen koko kaapeliin liitoksen kohdalle. Vulkanointiteipillä on hyvä sitoa liitos. Kun vulkanointiteipin venyttää ja pyörittää, siitä tulee umpinainen, kumi joka ei enää mitenkään purkaudu. Pintaan voi laittaa jotain muuta jos musta väri ei miellytä. Kutistesukkia on kaiken värisiä, myös valkaisia.
Jos vain yksi johto on poikki, sen voisi ehkä tinata suoraan ja sitten tehdä siihen vulkanointiteipin kanssa pienen pallukan päälle ja lopuksi koko kaapeliin. Näin se ei enää taivu samasta kohdasta. Huomaamattomaksi tuota ei enää saa mitenkään.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Juotosvehkeet saa parilla kolmella kympillä (kolvi, tina, juotosneste) ja kokemusta kertyy nopeasti. Sitten kutistesukkaa ja ehkä vulkanointiteippiä. Kaikki tarpeet löytyy Tokmannilta tai vastaavista saippua kaupoista. Juotosneste on hyvä pestä pois ennen liitoksen paketointia.

En kyllä harkitisi muuta kuin juottamista. Kutistesukka jokaiseen johtimeen ja päälle reilun mittainen koko kaapeliin liitoksen kohdalle. Vulkanointiteipillä on hyvä sitoa liitos. Kun vulkanointiteipin venyttää ja pyörittää, siitä tulee umpinainen, kumi joka ei enää mitenkään purkaudu. Pintaan voi laittaa jotain muuta jos musta väri ei miellytä. Kutistesukkia on kaiken värisiä, myös valkaisia.
Jos vain yksi johto on poikki, sen voisi ehkä tinata suoraan ja sitten tehdä siihen vulkanointiteipin kanssa pienen pallukan päälle ja lopuksi koko kaapeliin. Näin se ei enää taivu samasta kohdasta. Huomaamattomaksi tuota ei enää saa mitenkään.
Eipä näissä juotosnesteitä ole tapana käyttää -- rullatinassa on mömmöt sisällä valmiiksi. Ei johtojen juottaminen ole erityinen taitolaji - ja jos menee pari ekaa yritystä hiukan sinnepäin liitoksen saa juottimella myös auki - eikun uudestaan. Kannattaa imeyttää tinaa johtoihin jo ennen liittämistä ja loput sitten liittäessä.

Vaativin kohta on muistaa pujotella mahdolliset kutistesukat kytikselle ennen juottamista. Niitä sukkia voi sitten kutistaa vaikka hiustenkuivaimella.
Jos sukka on liian lähellä se kutistuu jo juottamisen lämmöstä. Sukka kutistuu aika paljon. Usein niissä lukeekin mm/mm. Tässä paras voisi olla - ainakin uloimmaiseksi - sellainen sukka jossa on kuumaliima sisäpinnalla.
 
Minä en ole pärjännyt noiden lankojen sisällä olevillä mömmöillä. Ehkä ne ihan uuteen ja puhtaaseen ottaa mutta hiukan kun sormeilee tai jos on hapettumaan, ei tahdo riittää. Nesteillä onnistuu vaikka olisi vihreä patina pinnassa.
 

lmfmis

Vakionaama
Viikottain tulee jotain juoteltua, eikä vielä ole tullut vastaan kohdetta missä juotosnestettä tarvitsisi. Joskus Kiina kuulokkeiden 0.1mm2 johto jäi jatkamatta kun hylki tinaa.
...noissa on eristelakka pinnalla ja se pitäis saada rapsutettua pois.

Tietenkin jos se johdin on hiuksenohut voipi olla tekemättömissä...
 

Hempuli

Jäsen
Muutamia kertoja olen tuolla tina/kutistesukkaliitoksella johtoja naittanut yhteen autossa sekä trailerissa. Yhtään epäonnistunutta liitosta ei ole tullut ja mm. vanhemman Astran airbag-valo syttyy, kun johdotuksen vastus on yli 5 ohmia. Tuollaisilla sain kuskin penkin alla olevan liittimen kontaktit pysymään rajoissa, kun penkin siirtely aiheutti helposti originaaliliittimeen ongelmia. Trailerin takavalot on myös noilla ja nehän eivät ilman rapaa ja kosteutta kulje juuri koskaan. Normisytkällä polttaa helposti sormensa, kun kestää hetken, ennen kuin tina holahtaa sulaksi ja pitäisi vielä sukkakin kutistaa sormet punottavina.
 

pAy

Aktiivinen jäsen
Normisytkällä polttaa helposti sormensa, kun kestää hetken, ennen kuin tina holahtaa sulaksi ja pitäisi vielä sukkakin kutistaa sormet punottavina.
Juu pitää kyllä olla esim. Tuollainen,
https://www.hongkong.fi/fi/vapaa-aika-ja-lelut/vapaa-aika/retkeily/retkeilytarvikkeet/turbo-gas-retkisytytin/p/174538/

Tai

Vielä parempi vaihtoehto,
https://www.ebay.com/itm/Jet-Pencil-Torch-Butane-Gas-Lighter-for-Camping-Cigarette-Cigar-Perfect-Magic/192731571421?hash=item2cdfb264dd:g:owcAAOSwWAhb9PV0
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Omaan makuun parempi näiden kanssa on ollut ehdottomasti kuumailmapuhallin.
Ehdottomasti. Ja saa ne sukat juottimen kanssa hivelemälläkin kutistumaan jossei hiustenkuivaajaa talosta löydy.
Minulla on Makitan kuumailmapuhallin tässä käytössä - sille on jopa kouramainen suutin putkimaisten juttujen lämmittämiseen.
 

Hempuli

Jäsen
Kuumailmapuhallin on hyvä, jos tilaa on. Ahtaissa paikoissa suosisin itse pAy:n linkkien tyyppisiä pikkutohoja, jolla kuuman saa paremmin kohdistettua liittimeen ja sen tinarinkulaan.
 

kkk

Jäsen
...noissa on eristelakka pinnalla ja se pitäis saada rapsutettua pois.
Tietenkin jos se johdin on hiuksenohut voipi olla tekemättömissä...
Onnistuu ohuestakin johtimesta helposti, kun lämmittää esim kaasukolvin liekillä punahehkuun ja välittömästi liekin hunnusta sinoliin uppeluksiin ennenkö kerkiää kuparin pinta hapettua. Tulee puhdas kuparipinta, sinoli voi syttyä helposti palamaan pinnasta, joten pieni kuppi (korkillinen) ja palamaton ympäristö ja varovaisuutta.
 

IJN

Jäsen
Tuskin maltan odottaa tarinan päätöstä, miten kaasukolvilla, kuumailmapuhaltimella ja sinolipullolla hämärässä makkarissa puuhastelu tulee päättymään:oops:
 
Ylös Bottom