Kaukolämmöstä vilppiin

n1co

Tulokas
Terve kaikille ja hyvää juhannusta.
Olen aloittamassa vanhan kaukolämpöjärjestelmän vaihtamista vilppiin ja olen foorumia selattuani päätymässä Panasonicin t-cap 9kw monoblockiin.

Omakotitalo sijaitsee Lahdessa, neliöitä on 185, josta n30m2 on autotallia. Talo on rakennettu vuonna 1997 ja vesikiertoinen lattialämmitys. Talosta löytyy myös varaava takka sekä ilmalämpöpumppu. Kaukolämpöä on kulunut viime vuodet 18-19MWh ja brikettejä tonnin verran. Perhettä on 5 henkeä ja käyttövettä kului viime vuonna 82m3.

Olen miettinyt kytkentää ja päätynyt omassa päässäni seuraavanlaiseen ratkaisuun; 9kw monoblock vilp, 200-300L puskurivaraaja jota vilp lämmittäisi vain lattiaveden lämmitykseen. Lisäksi käyttöveden esilämmitys puskurivaraajan kierukassa ja siitä omalle 100L käyttövesivaraajalle.

Kysymyksiä: riittääkö puskurivaraajaan 6kw varavastus, käsittääkseni panassa on itsessään 3kw vastus ja kiertovesipumppu. Entä riittääkö käyttövesivaraajaan 2kw vastus?
Talossa on joka huoneessa termostaatit, pitääkö varaajasta lähtevälle lämmitysvedelle laittaa joku erillinen ohjainlaite vai riittääkö huonekohtainen ohjaus? Ajatuksena olisi siis, että vilp lämmittäisi puskurivaraajaa sinne ~40C.

Putkivedot olin vähän miettinyt laittavani pex putkella ja iJoint liittimillä puskurivaraajan ja vilpin välillä. Onko tämä järkevä vaihtoehto vai pitäisikö laittaa kuparia? Putkien pituus autotallissa on noin 10m suuntaansa ja varmaan katon kautta kiertäisivät.

Liitteenä oma tusaus kytkentäkaaviosta, mielelläni kuulisin kommentteja ja parannusehdotuksia.

Liitteet

• IMG_20220623_084558.jpg
    IMG_20220623_084558.jpg
    162,7 KB · Katsottu: 30

Wespa

Aktiivinen jäsen
Vähän riippuen siitä miten kovia sisälämpöjä paukkupakkasilla (eli silloin kun VILP ei enää jaksa puskea lämpöä) on tarkoitus pitää ja toisaalta miten pitkiä & kuumia suihkuja on tarkoitus ottaa, niin uskaltaisin väittää että noilla 6kW & 2kW vastuksilla pärjää kyllä. PEX on ihan toimiva ratkaisu tuohon VILPin putkitukseen, varmista vain että tulee happidiffuusiota blokkaavaa radipexiä eikä tavallista vesijohtopexiä.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Talossa on joka huoneessa termostaatit, pitääkö varaajasta lähtevälle lämmitysvedelle laittaa joku erillinen ohjainlaite vai riittääkö huonekohtainen ohjaus? Ajatuksena olisi siis, että vilp lämmittäisi puskurivaraajaa sinne ~40C.
Itse ajaisin VILPillä käyrällä lattialämmityksen vaatimaa lämpötilaa varaajaan/verkkoon.
Varaajan lisävastukselle ohjaus VILPiltä (Bivalent heating source) tai omalla termostaatilla.

(Lämpimän) käyttöveden kulutus niin pientä ettei sille kannata isoa painoa laittaa. ;)

Viimeksi muokattu:

n1co

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Unohtui laittaa aloitukseen; sain tarjouksen ja energialaskelmat 9kw t-cap all in one Panasonicista. Onkohan nämä luvut vertailukelpoisia monoblockin kanssa?

Onko mitään kommentteja kytkäriini?

Liitteet

• Screenshot_2022-06-23-09-47-47-855_com.adobe.reader.jpg
    Screenshot_2022-06-23-09-47-47-855_com.adobe.reader.jpg
    64,1 KB · Katsottu: 31
  • Screenshot_2022-06-23-09-48-02-355_com.adobe.reader.jpg
    Screenshot_2022-06-23-09-48-02-355_com.adobe.reader.jpg
    163,7 KB · Katsottu: 31

n1co

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Itse ajaisin VILPillä käyrällä lattialämmityksen vaatimaa lämpötilaa varaajaan/verkkoon.
Varaajan lisävastukselle ohjaus VILPiltä.

(Lämpimän) käyttöveden kulutus niin pientä ettei sille kannata isoa painoa laittaa. ;)
Minulla kun ei ole kokemuksia vilpeistä, niin käyräajo onnistunee suoraan vilpin ohjauksesta? Tarvitaanko jotain lisäpalikoita varaajan lisävastuksen ohjaukseen?
Tarvitaanko joku erillinen ohjauslaite Ouman tms jos olisi tarkoitus ajaa käyrällä?

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Minulla kun ei ole kokemuksia vilpeistä, niin käyräajo onnistunee suoraan vilpin ohjauksesta? Tarvitaanko jotain lisäpalikoita varaajan lisävastuksen ohjaukseen?
Tarvitaanko joku erillinen ohjauslaite Ouman tms jos olisi tarkoitus ajaa käyrällä?
Käyräajo onnistuu suoraan VILPin ohjauksesta, tällöin ei ole tarvetta Oumanille tms.. Muistaakseni VILPin heräte käynnistymiseen tulee on VILPille palaavan veden lämpötilan mukaan.

Yksi vaihtoehto olisi kytkennässä että tuo varaaja olisi verkoston lisätilavuutta ja VILPin latauspumppu kierrättäisi lämmitysverkon vettä sen kautta => Erillistä kiertopumpumppua ei tällöin tarvittaisi lattialämmityksessä.

Muistelisin että lähtökohtaisesti tuossa monoblockissa ei ole tuota tankkianturia, vaan se tarvitsisi lisäkortin (CZ-NS4P)
.

Viimeksi muokattu:

n1co

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Okei. Se lämpötila anturi on ainakin lisävaruste, maksoi satasen muistaakseni. Mulla on vanhasta järjestelmästä uudehko kiertovesipumppu ja sen takia sen tuohon raapustelin.

Tarkoitatko, että lattialämmitys paluu olisi varaajaan eikä t-haaralla vilpin kylmävesiputkeen?

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Se lämpötila anturi on ainakin lisävaruste, maksoi satasen muistaakseni.
Lisäkortti olisi tuon mukaan +175 € eli tankkikytkentä olisi yhteensä + 270 €.
Tarkoitatko, että lattialämmitys paluu olisi varaajaan eikä t-haaralla vilpin kylmävesiputkeen?
Voi olla noin kuten kuvassa, mutta venttiili varaajan alaosassa pitää olla kiinni. Tällöin tuo lattialämmityksen pumppu on turha ja lattialämmityksen meno voisi olla alempana varaajassa.

Tarkoitin ns. lisätilavuuskytkentää, jossa lattialämmityksen lähtö olisi varaajan alaosasta ja paluu tulisi VILPin imuun.

Tässä Niben "lisätilavuuskytkentä"
1655969136529.png

n1co

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Kuva selvensi asiaa, kiitos
Varmasti järkevää olisi siis laittaa lämmitys kuten janti esitit ja käyräajolla. Jos oikein ymmärsin, niin silloin tankkianturi ei ole välttämätön?
Nykyisessä järjestelmässä on myös käyttövedelle oma pumppu, mutta se vaikuttaa jo aikalailla roskiskamalta. Onko lämpimään käyttöveteen järkeä laittaa pumppua?

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Varmasti järkevää olisi siis laittaa lämmitys kuten janti esitit ja käyräajolla. Jos oikein ymmärsin, niin silloin tankkianturi ei ole välttämätön?
Juurikin näin, ei tarvitse lisäkorttia eikä anturia.
Nykyisessä järjestelmässä on myös käyttövedelle oma pumppu, mutta se vaikuttaa jo aikalailla roskiskamalta. Onko lämpimään käyttöveteen järkeä laittaa pumppua?
Voisi kokeilla miten toimii ilman pumppausta. Joutuuko odottelemaan pitkäänkin lämpimän veden tuloa, niin että se haittaa käyttöä.
Tarvittaessa sitten ajastimella tai liikeanturilla pumpun käynti aamulla ja illalla olisi varmaankin riittävä.

n1co

Tulokas
Tarvitaanko muuten paisuntasäiliötä johonkin väliin? Käsittääkseni monoblockissa on paisari.

Ylös Bottom