Kaupalliset kotiakut

fraatti

Hyperaktiivi
Joskus sekin aika taitaa koittaa että kotiakut yleistyvät ja usein mukana lienee aurinkosähkökin. Tehdään tälle erillinen topic tänne.

Canberry akkujen testikeskuksesta ei ole kuulunut kovin ruusuista juttua akkujen kestosta. 75% akuista on feilannut testeissä jollain tapaa. Mukana maineikkaita valmistajia... Juttu on oikeastaan melko karmeaa luettavaa. :eek:
test_phase2.jpg

test_phase3.png


Aika ei taida olla vielä kypsä teknologian osalta.

Jutun kommenteissakin on aika erikoinen juttu mainittuna. Tätä samaa konstia sama firma taisi soveltaa jo joihinkin vanhoihin autoihinsakin.... Päivityksien myötä latausnopeus on laskenut verkosta, ei kuitenkaan aurinkosähköstä.

My Tesla Powerwall 2 has so far performed flawlessly. My only complaint is that each update of the Tesla app has resulted in a lower charge rate when charging from the grid. A month after install the battery would charge at 3.2kw after 3 updates it now charges at 1.7kw. So, it basically takes twice as long to charge the battery. The sun charges the battery at up to 3.8kw with no problem. I don’t get it.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Mekaniker

Vakionaama
A month after install the battery would charge at 3.2kw after 3 updates it now charges at 1.7kw. So, it basically takes twice as long to charge the battery. The sun charges the battery at up to 3.8kw with no problem

Jos on USA liittymä esim. Californian aluella on rajoite miten paljon saa verkkoon siirtää aurinkosähköä, verkosta ottaminen rajoite on samanlainen? USA:n sähköverkko on tunnettu rajoittavista tekijöistä

125Volt ja 3200W on noin 26A jos yksivaihe kuorma
Miten suuri se akusto onkaan? 10-20kWh?
 

Muukalainen

Aktiivinen jäsen
Joskus sekin aika taitaa koittaa että kotiakut yleistyvät ja usein mukana lienee aurinkosähkökin. Tehdään tälle erillinen topic tänne.

Canberry akkujen testikeskuksesta ei ole kuulunut kovin ruusuista juttua akkujen kestosta. 75% akuista on feilannut testeissä jollain tapaa. Mukana maineikkaita valmistajia... Juttu on oikeastaan melko karmeaa luettavaa. :eek:

Aika ei taida olla vielä kypsä teknologian osalta.

Jutun kommenteissakin on aika erikoinen juttu mainittuna. Tätä samaa konstia sama firma taisi soveltaa jo joihinkin vanhoihin autoihinsakin.... Päivityksien myötä latausnopeus on laskenut verkosta, ei kuitenkaan aurinkosähköstä.
Omasta kokemuksesta homma ei ole niin pessimistinen - jos sisu ja pioneeri henki on:).

Ensin, muistaka se on uusi teknologia ja kehitys on salaman nopea, vuosi on paljon aika tässä.

Minulla on neljä Solax 6.3 kWh akkuja, samat kun testissa ja n. 2 vuotta käyttössä.

Vuoden jälkeen yksi niistä ei toiminut enää. Erittäin nopeasti sain uusi. Oli myös 1-2 kerta BMS softan päivitys. Vähän aikaisemmin oli myös ongelma inverterin kanssa, taas pikakuljetuksessa tuli uusi malli. Nyt kaikki toiminut vuosi ilman minkälaisia ongelmoita sekä auringosta että verkosta. Siis tilanne juuri nyt voi olla että hybridi systeemin lastentaudin periodi on ohi. Lisäksi mulle se näyttää että lastentauti ei ollut akku (=sähkövarasto) itse vain sen hallitseva elektroniikka ja softa. Eli kaikki OK juuri nyt 18.11.2021 klo 12.06:

18.11.2021.JPG
 

fraatti

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Omasta kokemuksesta homma ei ole niin pessimistinen - jos sisu ja pioneeri henki on:).

Ensin, muistaka se on uusi teknologia ja kehitys on salaman nopea, vuosi on paljon aika tässä.

Minulla on neljä Solax 6.3 kWh akkuja, samat kun testissa ja n. 2 vuotta käyttössä.

Vuoden jälkeen yksi niistä ei toiminut enää. Erittäin nopeasti sain uusi. Oli myös 1-2 kerta BMS softan päivitys. Vähän aikaisemmin oli myös ongelma inverterin kanssa, taas pikakuljetuksessa tuli uusi malli. Nyt kaikki toiminut vuosi ilman minkälaisia ongelmoita sekä auringosta että verkosta. Siis tilanne juuri nyt voi olla että hybridi systeemin lastentaudin periodi on ohi. Lisäksi mulle se näyttää että lastentauti ei ollut akku (=sähkövarasto) itse vain sen hallitseva elektroniikka ja softa. Eli kaikki OK juuri nyt 18.11.2021 klo 12.06:
Kehitys varmasti menee näissä lujaa eteenpäin. Esim nuo testatut akut ovat jo muutaman vuoden vanhaa tuotantoa ja luulisi että tilanne ei ole mennyt ainakaan heikompaan suuntaan.

Millä tavoin tuota sinun akkua ladataan? Luonnollisesti ylijäämä aurinkoenergialla mutta onko parametreina jotain muutakin kuten pörssisähkön hinta? Voiko latausta ohjata jotenkin muutenkin kuin ajastettuna tai manuaalisesti?

Tälläisen kokonaisuuden ohjaus voi muodostua varsin mielenkiintoiseksi jos siinä halutaan ottaa kaikki mahdollinen huomioon, sähkön myyntihinta, sähkön ostohinta, asunnon tuleva lämmitystarve ja sen kuluttama sähkö, sähköauton lataaminen, aurinkosähkön tuotantoennuste yms...

Kuinka pitkä takuu invertterissä ja akuissa on? Onko inverttereitä vain yksi joka hoitaa aurinkosähkön akulle sekä tarvittavan määrän verkkoon?
 

fraatti

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
@Muukalainen Onko Solaxissa tälläistä näkymää mistä näkee kulutetun, tuotetun, akun latauksen yms näkymää? Tämä on esimerkki froniuksesta missä harmaa on tuotanta auringosta, vihreä on mennyt akkuun, keltainen omakulutus (nousu ~4kW paikkeille on auton latausta) ja sininen viiva on asunnon sähkönkulutusta.

194232-auto-laden-png
 

jmaja

Hyperaktiivi
Nopeasti katsottuna tuollainen 6 kWh akku maksaa 3 tonnin luokkaa. Siis samalla hinnalla saisi myös 3 kWp paneelit säätimineen vai saako jo 5 kWp. Tuolla akulla saa sitten yhden keskipäivän tunnin siirrettyä pimeään aikaan 5 kWp paneelistosta. Kai sillä voi laskea säästävänsä 5 kWh/vrk ehkä 100 vrk vuodessa? Eli 50-60 €/v.

Teoriassa akku kestää tuolla 100 sykliä vuodessa käytössä kymmeniä vuosia, mutta takuut loppuu paljon aiemmin ja elektroniikka noissa tuskin kestää kymmentä eikä ainakaan kymmeniä vuosia.

Tuollainen akku jos maksaisi muutaman satasen, voisi olla järkeä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
A month after install the battery would charge at 3.2kw after 3 updates it now charges at 1.7kw. So, it basically takes twice as long to charge the battery. The sun charges the battery at up to 3.8kw with no problem

Jos on USA liittymä esim. Californian aluella on rajoite miten paljon saa verkkoon siirtää aurinkosähköä, verkosta ottaminen rajoite on samanlainen? USA:n sähköverkko on tunnettu rajoittavista tekijöistä

125Volt ja 3200W on noin 26A jos yksivaihe kuorma
Miten suuri se akusto onkaan? 10-20kWh?
Tuo kommentti on australialaisen sivuiston artikkelissa ja veikkaan että myös tuo powerwall 2 on ausseissa. Tesla taisi ymmärtääkseni rajoittaa joidenkin autojen latausta hitaammaksi. Mahtaako sitten hidas lataaminen säästää akkua? Tälläiset speksit tuollaisella on ausseissa.
1637231869125.png

 

fraatti

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Nopeasti katsottuna tuollainen 6 kWh akku maksaa 3 tonnin luokkaa. Siis samalla hinnalla saisi myös 3 kWp paneelit säätimineen vai saako jo 5 kWp. Tuolla akulla saa sitten yhden keskipäivän tunnin siirrettyä pimeään aikaan 5 kWp paneelistosta. Kai sillä voi laskea säästävänsä 5 kWh/vrk ehkä 100 vrk vuodessa? Eli 50-60 €/v.

Teoriassa akku kestää tuolla 100 sykliä vuodessa käytössä kymmeniä vuosia, mutta takuut loppuu paljon aiemmin ja elektroniikka noissa tuskin kestää kymmentä eikä ainakaan kymmeniä vuosia.

Tuollainen akku jos maksaisi muutaman satasen, voisi olla järkeä.
Tuollaisen yhtälön laskeminen on varsin hankalaa koska muuttujia on niin monta. Toki optimitilanne on helppo laskea, joka kuitenkaan tuskin koskaan toteutuu. Tänä kesänä myydystä sähköstä on saanut todella hyvän hinnan verrattuna vaikkapa viimevuoteen. Tulevaisuus on sitten kysymysmerkki. Tuo jo itsessään laskee kannattavuutta vaikka akulle koska myös myynti on ollut entistä kannattavampaa. Jossain myydyn ja ostosähkönhinnat ovat jo saattaneet tiettyinä kellonaikoinaikoina olla varsin lähellä toisiaan, esim myynti päivällä ja osto yöllä lämmitystä varten, tai auton latausta varten.

Siirtohinnoissa on myös merkittäviä eroja eri yhtiöiden kesken. Kaupungeissa toimivilla siirtoyhtiöillä hinnat ovat huomattavasti edullisemmat kuin harvemmalla alueella olevilla yhtiöillä. Tuo vaikuttaa tietysti myös mm aurinkopaneleiden ja akkujen kannattavuuteen.

Akkujen hinnat ovat vielä olleet kyllä taivaissa verrattaen vaikka siihen mitä ne maksavat autoissa. :hmm:
 

jmaja

Hyperaktiivi
Powerwallin hintakin on vain noussut, vaikka litium-akkujen on laskenut reilusti. Siis maksaa jo 8000 €?

Muistaakseeni Teslan 100 kWh autoakun hinnaksi on mainittu 20 tonnia eli 14 kWh pitäisi olla 3 tonnia. Ehkä joskus ja sekin on liikaa. @fraatti kirjoittikin juuri tuosta erosta.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Powerwallin hintakin on vain noussut, vaikka litium-akkujen on laskenut reilusti. Siis maksaa jo 8000 €?

Muistaakseeni Teslan 100 kWh autoakun hinnaksi on mainittu 20 tonnia eli 14 kWh pitäisi olla 3 tonnia. Ehkä joskus ja sekin on liikaa. @fraatti kirjoittikin juuri tuosta erosta.
Noille powerwalleille on kai kysyntää paljon joten voi pyytää mitä vaan. Akun lisäksi tarvitaan gateway joka on 1000$ ja asennus 3500$ jenkeissä. Melko kallista.

 

Muukalainen

Aktiivinen jäsen
@Muukalainen Onko Solaxissa tälläistä näkymää mistä näkee kulutetun, tuotetun, akun latauksen yms näkymää? Tämä on esimerkki froniuksesta missä harmaa on tuotanta auringosta, vihreä on mennyt akkuun, keltainen omakulutus (nousu ~4kW paikkeille on auton latausta) ja sininen viiva on asunnon sähkönkulutusta.

194232-auto-laden-png
Otetin satunnainen päivä 15.07.2021:
15072021Kaikki.JPG


Siis auringosta tule keltainen sähkö ja mene vihreän verkon, punainen akku on ladattu auringosta ja joskus energia on otettu akustosta. Tässä tapauksessa kesän aikana akku ei ole ladattu verkosta yön aikana.
Ehkä se grafiikka ei ole niin hyvin tehty kun Froniusessa.
 

Muukalainen

Aktiivinen jäsen
Tuo kommentti on australialaisen sivuiston artikkelissa ja veikkaan että myös tuo powerwall 2 on ausseissa. Tesla taisi ymmärtääkseni rajoittaa joidenkin autojen latausta hitaammaksi. Mahtaako sitten hidas lataaminen säästää akkua? Tälläiset speksit tuollaisella on ausseissa.
katso liitettä 74341
Se on ongelma joka teoretiikot ei huomaa:). Ei se kyse ole akkun säästämisestä. Nimittäin specsissa on kirjoitettu Max. Power (discharge and charge) 5kW, eli se on maksiimi. No sähköverkko on 3-vaiheinen ja nyt se rippuu mikä auton latauskytkentä systeemi on. Jos se kytkentä on 1-vaiheinen ja muut laiteet kotona toimivat, inverteri tekee näin että kaikki toimi, siis auton lataus teho voi olla vaikkapa 2 tai 3 kW. Jos kytkentä on 3-vaiheinen inverteri tasapainoa vaiheet ja rajoitta teho 5kW.

Voi ajatella että siis inverteri discharge ja charge teho pitäisi nosta. No isompi inverteri ei ole niin tehokas kun pienempi teho on otettu. Eli inverteri on valitseva näin että se teho ~ paneleeiden teho. Ja myös akusto on optimisoitu näin että charge ja discharge teho on sovitettu inverterin kanssa. Vielä lisäksi, inverteri valitse näin että sen virta vasta kotiverkon eli pääsulaken. Esim. kotiverkko on 3-vaiheinen 220V, sulake on 25A. Sitten inverterin ja akuston maksiimi virta on 25A, No se ei merkitse että se voi antaa kaikille 3 vaihelle samanaikaisesti 25A eli 15kW kun inverteri ja akuston discharge on rajoitettu 5 kW. Mitä se alykäs inverteri tekee kun tehon tarve on enemmän kun 5kW (rouva otanut päälle pesukone, astianpesukone ja sillitysraudan). Sitten inverteri automaatisesti ota lisäa tehoa sähköverkosta. Niin, minä olin joskus myös teoretiikko tässä, ymmärsin vain toimivasta systeemista miten se homma oikeasti toimi:cool:.
 

roots

Hyperaktiivi
Jos teoretisoi täällä mainituilla kokoluokilla ja hinnoilla, 3000€/6.3kWh akusto, yleensä noissa on 6000 cykliä taattu.
3000€/6kWh/6000cykliä = 8.33c/kWh maksaa akun läpi kiertävä sähkö joka on sinne tuotettu esim paneeleilla 'ilmatteeksi'.

Ei taida ihan tuo 3000€/6kWh hinta riittää tuommosen toimintakykyiseksi laittamiseen, oliskos totuus jossain 2x hinta eli liikutaan ~15c/kWh maksaa se akun kautta kierrätetty sähkö jos se on sinne ilmatteeksi laitettu.
 

jmaja

Hyperaktiivi
yleensä noissa on 6000 cykliä taattu.
Tuskin kuitenkaan 100% sykliä. Taitaa lähinnä olla puolet tuosta 100% syklit.

Missä ajassa sitten saa aikaiseksi edes sen 3000 100% sykliä mielekkäästi käytettyä? Paneeleilla tuo on aika vaikea yhtälö, kun tuotettu teho ja tehontarve vaihtelevat kovasti vuodenajan ja sään mukaan. Kevättalvella ei välttämättä jää paljoa akkuun laitettavaksi ja kesällä taas ei ole mihin sitä yölläkään akusta törsäisi. Sähköauto, joka ei ole valoisaan aikaan kotona, mutta ajetaan päivittäin tietysti helpottaa tuota jälkimmäistä. Valoisa aika vaan on kesällä aika pitkä.

Tuossa tulee kyllä väkisin se ikä vastaan, vaikka kestäisi miljoona sykliä. Koko systeemi on niin tekninen ja takuu loppuu muutamassa vuodessa. Eikä välttämättä mene pitkään, kun osiakaan ei saa. 3000 sykliä menee kuitenkin pitkälle yli 10 v ellei yli 30 v.

Vuorokaudessa ei mitenkään järkevästi saa yhtä 100% sykliä enempää ja monina vuorokausina ei saa yhtään mitään järkevästi.
 

Muukalainen

Aktiivinen jäsen
Sykleista on vaikea sanoa onko se 3,5 tai 6000. Autoalasta on varma tieto että kestäviä on ne ensimmäinen suskupolven akut on eli 5-600 000 km ei ole mitään erikoista ja nyt Musk kerro ikuisista akusta eli miljoona mailia. Siis akujen toimivuus/kestävyys ei ole suurin huolen aihe vaikka tietysti 5-10 vuoden jälkeen se teknologia on vanhennettu.

Sitten miten se akku on käyttössä? Ensin se täyttyy nähdä kokonaisuutena: paneelit+inverteri+akku+ilp. Nyt akkuni on joka yö ladattu vain verkosta, kevän aikana osaksi auringosta osaksi verkosta ja kesän aikana vain auringosta, kun lämpötila on >0 tasolla lämmitys tule ilpista. Kesän aikana sykli ei ole kun 100% kun päivän aikana sähkö tule suoran auringosta ja sähkön tarve on pienempi.

Voin sanoa että minun nykyisesta näkökulmasta aurinkosähkö ei ole järkevä. Paneeli toimivat päivän aikana tehokaasti vain kesälla, jopa kesän illalla ei tule mitään puhumattaka muun vuoden aika, sitten paneelit ja inverterit seisovat ja odottavat auringon nousua. Jos on akku sitten kuukausia on oma energia 24/7 ja pimeän aikan halvin mahdollinen. Akku ja inverteri siis toimivat aina, ovat 100% käyttössä 365 p/v.
 

Muukalainen

Aktiivinen jäsen
Vielä akkun hinnasta ja kannattavuudesta. Kyllä sen investointin perusten ei voi olla vain laskelma, lisäksi tarvitse pioneeri henki:). Ilman pioneereita mitään uuttaa ei tulisi ikinä markinoille kun kaikki vain odottaisivat milloin hinnat alenevat, no hinnat alenevat vain jos pioneerit ostavat ensin:sille:.

En kuitenkin ole rahan sokea:cool:. Minun tapauksessa se kaikki tuli katton remontista. Katto oli mineriitti-asbesti ja sen käyttöikä tuli loppun. Mineriittin poistamisen 370 neliön katolta ja uusi peltokatto päälle on hirvesti kallis operaatio. Mielessä oli aina että katolla on hyvä paikka aurinkosähkön. Löysin sitten katton peltin liimatettuista aurinko paneeleista 6m pituudesta ja sen pituus on täydellinen kattoni, tuli myös tieto että hybriidi inverterit ja akkut alkavat. Laskelma näytti että katton vaihdon plus kahden ison valotunneleiden kustannuksen verratuna, aurinkopaneelit+inverterit+3 akkut lisäävät koko kustannus "vain" n. 25%. Paljon raha se oli, no apuna tuli vielä toinen ratkaisu. Työn osuus koko kustannuksessa oli niin iso että koko operaatio oli tehty vuodenvaiheessa, Sitten saa kotivähennys kahdesta vuodesta ja lisäksi tuli tytären kotivähennys, kokonaisuudessa se oli 6 kotivähennysta, aika paljon raha takaisin.
 

jmaja

Hyperaktiivi
ne ensimmäinen suskupolven akut on eli 5-600 000 km ei ole mitään erikoista ja nyt Musk kerro ikuisista akusta eli miljoona mailia.
Olikos noissa 60 kWh akku, jolla kai ajoi 400 km luokkaa? Siis vasta 1500 100% sykliä, joka on otettu paljon useampana paljon pienempänä syklinä. Uusissa on 100 kWh luokkaa, joten jo siitä tulee 1,5-kertainen ajomatka. Eli ehän tuon pitäisikään olla ongelma. Mutta miten mahtaa toimia Teslan systeemit 20 v vanhoina? Se on vielä näkemättä.
 

VesA

In Memoriam
Eli ehän tuon pitäisikään olla ongelma. Mutta miten mahtaa toimia Teslan systeemit 20 v vanhoina? Se on vielä näkemättä.
Teslan ensimmäisissä oli muistaakseni noin 80kWh akku josta halvimmissa versioissa sai käyttää sen 50-60kWh - kalliimmissa enemmän. Eli jos vanhaa ostaa kannattaa ottaa se karvalakki.
 

Ton1A

Vakionaama
Teslan akut ovat useimmissa tapauksissa aika tarkkaan ilmoitetun kapasiteetin kokoisia ja puskurit kummassakin päässä ovat aika pienet. Poikkeuksena on lähinnä facelift Model S 60, joka on oikeasti softarajoitettu Model S 75. Rahalla saa ostettua tuon kapasiteetin noston, vähän reilut 10 kWh. Tuo rajoitus on oikeastaan aika hyvä juttu akun iän kannalta sillä rajoitus on lataustilan yläpäässä. MS 60 100% varaustila vastaa 75-mallissa 84% varaustilaa. Akku noissa on sama.

Tuota softarajoitettua voi siis huoletta ladata 100% varaustilaan, kun taas rajoittamatonta suositellaan jokapäiväisessä käytössä ladattavan vain max. 90% varaustilaan ja säästää 100% lataukset niihin kertoihin jolloin täysi kapasiteetti on tarpeen.
 

Muukalainen

Aktiivinen jäsen
Olikos noissa 60 kWh akku, jolla kai ajoi 400 km luokkaa? Siis vasta 1500 100% sykliä, joka on otettu paljon useampana paljon pienempänä syklinä. Uusissa on 100 kWh luokkaa, joten jo siitä tulee 1,5-kertainen ajomatka. Eli ehän tuon pitäisikään olla ongelma. Mutta miten mahtaa toimia Teslan systeemit 20 v vanhoina? Se on vielä näkemättä.
Kyllä emme tiedä varmasti miten toimi 20v vanha akku. No tieto nykykäyttöstä plus akkujen tutkimus (elektronimikroskoppi jne) => voi ekstrapoloida että ne kestä. Toisalta 20-ssa vuodessa vanha akku on dinosauri, Musk ajattele että ne voi sitten vielä käyttää sähkövarastoissa.
 

siwer

Vakionaama
Elektroniikka on kyllä todella "hit or miss". Voi hajota 2 vuodessa tai kestää 50 vuotta tosta noin vain.

Se että elektroniikka usein/joskus/välillä on heikoin lenkki on valitettavasti totta, mutta asian ei tarvitsisi olla niin, eikä se automaattisesti ole näin, elektroniikkasuunnittelijana harmittaa asiantila ja se että Esson baareissa luullaan ettei elektroniikka voi kestää.

Siinä että tuote ajastetaan hajoamaan elektrolyyttikonkkien avulla, on pieni totuuden siemen, vaikkei asia nyt ihan niinkään ole.

Ja epäonnistuneet räpellykset onneksi hajoavat yleensä alle 5 vuodessa. Jos tekijänä on joku asiallinen firma, se tyypillinen tarina on että "laite hajosi 2 vuoden jälkeen, huolto vaihtoi takuuseen piirikortin, sitten laite kesti 10 vuotta kunnes vaihdettiin ehjänä pois".
 

jmaja

Hyperaktiivi
Se että elektroniikka usein/joskus/välillä on heikoin lenkki on valitettavasti totta, mutta asian ei tarvitsisi olla niin, eikä se automaattisesti ole näin, elektroniikkasuunnittelijana harmittaa asiantila ja se että Esson baareissa luullaan ettei elektroniikka voi kestää.
Itsekin suunnittelen ja valmistan elektroniikkaa. Saahan niistä kestäviä ja ennen olivat yleisestikin. Nykyään ei valittevasti usein ole.
 

vmakela

Aktiivinen jäsen
Kestävyyteen vaikuttaa myös valmistusprosessi sekä komponenttien ulkopuoliset asiat. Juotosuunien profiilit tulee olla kunnossa. Juotospasta tulee olla sellaista että juotos kestää vuosia ns. vanhentumatta. Lisäksi levyt voidaan pinnoittaa kestämään olosuhteita paremmin. Myös piirilevy itsessään tulee olla laadukasta materiaalia.
 

VesA

In Memoriam
En ole piiiiitkiin aikoihin komponentteja ostanut niin että niillä olisi jotain vaatimuksia, mutta silloin kun sitä tein ostaessa sai kyllä valita minkä laadun tavaraa oli tulossa. Hinta käyttäytyi aika ikävästi jos alkoi haluta vaikka sitä että komponentille on annettu speksit laajalla lämpötila-alueella.
 

siwer

Vakionaama
Elektroniikan pettämisen syy ei juuri koskaan ole se että joltain komponentilta puuttuisi joku AEC Q200 -paperi. Suunnittelijat jotka luulevat että valitsemalla "hyväksyttyjä" komponentteja tulisi luotettava design suunnittelevat yleensä tuotteen joka hajoaa.

Vaatii vaan ärsyttävän paljon kokemusta alalta, pitää tietää ne paikat mitkä yleensä pettävät, miksi, ja miten vältetään. Muiden epäonnistumisista kannattaa myös oppia purkamalla muiden hajonneita tekeleitä.

Esim. elektrolyyttikonkan hajoamisen juurisyy on yleensä rippelivirtaspeksin ymmärtämättömyys. Korvaamalla elektrolyytit isoilla keraamisilla ymmärtämättä levyn mekaanisten rasitusten ja juotosprosessien tärkeyttä, saadaan taas aikaan haljenneita keraamikonkkia tilalle.
 

Muukalainen

Aktiivinen jäsen
^On tietoja montako paneleeita, paneleeiden teho, vuosi tuotanto - no ei mikä on akkuihin koko:huh:. Veikan se on yhden päivän tuotanto kesän aikana ~100kWh luokka.
 

Muukalainen

Aktiivinen jäsen
Se on amattikorkeakoulun akatemisella tasolla: aurinkopaneelijärjestelmä ei tuota riittävästi energiaa
vastaamaan rakennuksen eikä Tampereen ammattikorkeakoulun kulutusta. Koska ylituotantoa ei ole, niin akku ei voi maksaa itseään takaisin keräämällä ylituotettua energiaa, joten akuston hankkiminen ei ole kannattavaa aurinkopaneelien ylituotannon osalta.


Jos halua paneelit+akku on järkevä vaatimus että paneleeiden tuotanto kesän aikana on niin suuri että kattaa hetkellinen kulutus+akkun lataus niin että omalla sähköllä voi toimia 24t vrk. Tässä amattikorkeakoulun tapauksessa paneelijärjestelmä on liian pieni, syy tietysi voi olla paikan puute katolla. Kodin kulutus ja kodin katto normaalisti sopivat yhteen hyvin, esim. vuorokauden kulutus voi olla 12-15 kWh, sitten n. 3-4 kWh paneelijärjestelmä ja n. 15 kWh akku on OK. Jos halua että systeemi toimisi hyivn myös kevän ja syksyn aikana sitten paneleeiden koko voi nosta 5,6,... kWh. Lisäksi akkun lataus talven aikana yö pörssisähköllä on järkevä siis akkun koko vielä vähän nousee.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Siellä oli toinen pätkä tuubissa. Näköjään näköjään Froniuksen hybridi invertterissä on luovuttu ruuviliitoksista ja tilalla näyttää olevan vipulittimet. Kuten avattavissa wagoissakin.
 

Käyttäjä89

Aktiivinen jäsen
Akku näytti lähtevän henkiin. Mielenkiintoinen projekti ja ajatus siitä että saisi käytetyn sähköauton akun tuohon BYD:n kautta kytkettyä Froniukseen. Tai jollain muulla vastaavalla tavalla. Näkyy kärkkäinenkin myyvän tuota BYD akustoa ja akuilla kyllä on hintaa aika reilusti. Takaisinmaksuaika kyllä olisi varmasti hyvä jos saisi edullista akkukapasiteettia käyttöön.

 

fraatti

Hyperaktiivi
Saksalainen Setec on kytkenyt kotiakut pois päältä etänä. Syy on akkujen aiheuttamat kolme räjähdystä / tulipaloa.

After the incident, Senec switched all "Senec.Home V3 hybrid", "Senec Home V3 hybrid duo" and "Senec.Home V2.1" storage systems to stand-by mode by remote shutdown. The company emphasizes that this is purely a precautionary measure. It is completely open when the company will put the storage facilities back into operation.

ko. akku

Noissa näyttää käytetyn kolmea eri kemiaa kennoissa. Onko noista jompikumpi herkempi roihahtamaan, NMC / NCA? LFP (lithium iron phosphate) lienisi tässä suhteessa turvallisempi?
1648539198354.png

Tuosta katsomalla LFP on mainittu turvallisemmaksi mutta onkohan noissa kahdessa eroa keskenään?
 

VesA

In Memoriam
Näissä akkuhommissa se matikka menee suunnilleen että akku kestää 2000 'täyttä' sykliä - eli 10kWh akusto 20000kWh läpi mennyttä sähköä - jonka arvo 20snt/kWh hinnalla olisi 4000e omaan käyttöön hillottua sähköä. Vaikea tällä on toistaiseksi tienata vaikka kennojen hinnat ovat laskeneet, pitää odotella romiksesta hyvin halvalla saatavia isoja autonakkuja joita voi käytellä kapan hiipuessa silti loputtomiin.
 

roots

Hyperaktiivi
Näissä akkuhommissa se matikka menee suunnilleen että akku kestää 2000 'täyttä' sykliä - eli 10kWh akusto 20000kWh läpi mennyttä sähköä - jonka arvo 20snt/kWh hinnalla olisi 4000e omaan käyttöön hillottua sähköä. Vaikea tällä on toistaiseksi tienata vaikka kennojen hinnat ovat laskeneet, pitää odotella romiksesta hyvin halvalla saatavia isoja autonakkuja joita voi käytellä kapan hiipuessa silti loputtomiin.
Ei ne ihan noin huonoja ole, tyypillinen syklitakuu kiinapaketeille on 6000 sykliä ja joillekin muille on näkynyt 10000sykliä.
Mutta ei se matikka tuosta silti hyväksi muutu...kun tuosta sähkön myynnistäkin tyypillisesti nykyään saa puolikkaan korvauksen ostoon nähden, eikä se akun kautta kiertäminen 100% hyödyllä mene.
 

VesA

In Memoriam
Ei ne ihan noin huonoja ole, tyypillinen syklitakuu kiinapaketeille on 6000 sykliä ja joillekin muille on mäkynyt 10000sykliä.
Mutta ei se matikka tuosta silti hyväksi muutu...kun tuosta sähkön myynnistäkin tyypillisesti nykyään saa puolikkaan korvauksen ostoon nähden
Mitähän syklejä niille luvataan - aikoinaan näitä tutkin ja se kWh-määrä ei syklien mukaan kovin paljon muuttunut, eli akulle luvattiin julmasti syklejä, mutta se oli sitten 30%-80% välillä tms.. tuo vanha tapa ilmaistu niin ettei akkuja voi sillä tapaa käyttääkään.
 

dbwarrior

Vakionaama
Itsellä kiikarissa DIY settiin Leafin akku josta jäljellä about 15.5kwh(21kwh)
Laskeskelin että jos tuota ajelis 75-25% väliä niin voisi syklisyys olla aika hurja. Jos varovasti laskisi vaikka keskimäärin 6kwh kapa per sykli ja syklejä vaikka 3650(10v) niin sehän ois 21900kwh.
Koska akun saa sopu hintaan niin kWh varastoinnin hinta on kyllä kiinnostava.

Onkohan tuo oletus täysin absurdi että syklejä voisi olla noin paljon käytettävissä jos käytetään tuota 75-25% väliä?
 

VesA

In Memoriam
Itsellä kiikarissa DIY settiin Leafin akku josta jäljellä about 15.5kwh(21kwh)
Laskeskelin että jos tuota ajelis 75-25% väliä niin voisi syklisyys olla aika hurja. Jos varovasti laskisi vaikka keskimäärin 6kwh kapa per sykli ja syklejä vaikka 3650(10v) niin sehän ois 21900kwh.
Koska akun saa sopu hintaan niin kWh varastoinnin hinta on kyllä kiinnostava.

Onkohan tuo oletus täysin absurdi että syklejä voisi olla noin paljon käytettävissä jos käytetään tuota 75-25% väliä?
Akun hajoaminen - ja sitten yhden palikan vaihtaminen on aika mahdollista jos 10 vuotta ajaa, mutta julkaistuissa kuvissa vanheneminen hidastuu eikä mene lineaarisesti - kyllä siitä niitä syklejä varmaan kauan saa jos pitää ne heti alusta pieninä eikä lataa liian täyteen, kova kennojännite syö akkua. Nuo speksien syklimäärät on ilmoitettu niin että sillä kohtaa kapasiteettia on jäljellä 70% tai 80% - eli sen mukaan tuo sinun akkusi on jo aika loppu, mutta eihän se tässä käytössä meinaa vielä mitään.
 

roots

Hyperaktiivi
Itsellä kiikarissa DIY settiin Leafin akku josta jäljellä about 15.5kwh(21kwh)
Laskeskelin että jos tuota ajelis 75-25% väliä niin voisi syklisyys olla aika hurja. Jos varovasti laskisi vaikka keskimäärin 6kwh kapa per sykli ja syklejä vaikka 3650(10v) niin sehän ois 21900kwh.
Koska akun saa sopu hintaan niin kWh varastoinnin hinta on kyllä kiinnostava.

Onkohan tuo oletus täysin absurdi että syklejä voisi olla noin paljon käytettävissä jos käytetään tuota 75-25% väliä?
Osaa tommosen akun sykleistä sen kummemmin sanoo, mutta jos laskee noilla arvioillasi niin tuo 21900kWh tarkottaa jotains 20000kWh hyötykäyttöä akun kautta (10% hävikki) ja hinnalla ~15s/kWh (vuosien ka hinta arvaus) = ~3000€ hyötyä. Jos tuon mällin myy 10s/kWh v2021 mukaan arvioiden niin eroksi tulee luokkaa touhutonni.
Kyllä tuo mielestäni tarttee vahvaa harrastuneisuutta tuon kanssa touhuumiseen....

Sitten on vielä toinen asia kuinka yleensä akku sopii kohteen kulutusprofiiliin ja PV järjestelmään , eli kuinka paljon tuota sihinää vuodessa saa jemmattua akkun.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom