Keskustelua uutislinkeistä ja referoinista

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
jolla sanoi:
uudehkot talot paskoja, läpimätiä, joku niissä mättää

puhun syvällä ritaäänellä kokemusten kautta, asun yli 120 vuotta vanhassa hirsitalossa, suoraansanoen väitän tietäväni asiasta enemmän kuin sinä
Jos uutinen on maksumuurin takana niin referaatti aiheesta. Muuten linkki uutiseen ei tuo mitään uutisarvoa / Espejot

Viimeksi muokattu:
J

jolla

Vieras
Vs: Keskustelua uutislinkeistä ja referoinista

Espejot sanoi:
Jos uutinen on maksumuurin takana niin referaatti aiheesta. Muuten linkki uutiseen ei tuo mitään uutisarvoa / Epejot
poistin linkin, en kopioi maksullisia

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
Vs: Keskustelua uutislinkeistä ja referoinista

jolla sanoi:
poistin linkin, en kopioi maksullisia
Hyvä.

Referaatti ei ole kopiomista vaan omin sanoin tehty lyhenelmä.

Referaatti on kuullun tai luetun tekstin lyhennelmä, jossa tuodaan esille tärkeimmät asiat. Joskus on tarpeen selostaa jonkin tekstin sisältö sellaiselle, joka ei tunne tekstiä entuudestaan. Tällöin kirjoittajan on perehdyttävä tekstiin huolellisesti ja sen jälkeen pyrittävä kertomaan tekstin ydinsisältö. Referaatti ei kuitenkaan ole aivan sama asia kuin tiivistelmä. Referoitavasta tekstistä on mainittava heti alussa sen kirjoittaja, tekstin koko nimi (esimerkiksi artikkelin nimi), sekä lehti tai kirja, josta teksti on referoitu. Referoijan on huolehdittava siitä, ettei hän sekoita referaattiin omia mielipiteitään eikä väritä asiaa omilla näkemyksillään.

Referaatteja on kolmea lajia. Perusreferaatissa toistetaan toiselle lyhemmin alkuperäisen tekstin ydinsisältö. Kommentoituun referaattiin voi lisätä omia mielipiteitä. Popularisaation tarkoituksena on muuntaa teksti niin sanotulle "kansankielelle", jotta kaikki voisivat ymmärtää vaikeankin tekstin sisällön.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Aika paljon tänne lainataan suoraan lehdistä tai muista verkkojulkaisuista. Jos kopioit suoraan otsikon muualta, niin muotoile se siten että fonttikoko, lihavoinnit ja muut vastaavat muotoilut nollataan. Muuten helposti tulee isolla ja lihavoidulla fontilla tekstiä. Tämä voi olla häiritsevää varsinkin mobiililaitteilla käytettäessä.

Kun lainaat tekstiä, niin maalaa teksti ja käytä tekstieditorin "poista muotoilu" näppäintä.

1582738382950.png

Muokkaamatta näkyy näin:
1582738572607.png

Kun käyttää muotoilun poistoa,
1582738543262.png

niin tuloksena on tämä:

1582738605632.png

Liitteet

fraatti

Hyperaktiivi
Muotoilu lienee kännykällä tehtävänä vähintään ihan yhtä hankalaa kuin huonosti muotoillun tekstin lukeminenkin. Mutta kysymys kuuluu kenen selain tässä on huono? Mun kännykkä osaa esittää tekstin ihan fiksusti ja niin että on ok luettavuuden kannalta että sekä otsikko että itse teksti ovat erikokoisia - kopoituna samalla tavalla kuin ne alkuperäisessä artikkelissakin ovat olleet.

Jos jonkun selain toimii järjenvastaisesti niin onko vika käyttäjän selaimessa vai siinä että foorumisofta tarjoaa mahdollisuuden fontin muotoiluun ylipäätään? Mitkä mobiiliselaimet sekoavat muotoiluista? Kuvakaappaus oman kännykän selaimesta, itse en näe siinä mitään kummallista.

1582740691050.png

Poistettu "rumaa kieltä" -Samppa

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
Otsikot tulee kohtuuttoman isolla... jos ei muuta niin kirkuvat huomiota. Ainakin minun ammattimaisia silmiä särkee otsikon epäsuhta leipätekstiin yhtä paljon kuin mainoslehtien huutavat hintaräiskäleet. Asiasisältö tulee vähemälläkin esille.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Eipä tässä isosta asiasta ole kysymys. Riippuu paljon laitteesta. Pikkunäytölliseen kännyyn ei mahdu muuta kuin otsikko. Tästä tuli pientä palautetta että häiritsee joissain ketjuissa. Siksi tämä yleisluontoinen ohjeistus. Otin esimerkit uusimmista ketjuista joista nyt löysin soppelia kohdetta. Ei siis mitään henkilökohtaista noissa lainauksissa ;)

fraatti

Hyperaktiivi
Otsikot tulee kohtuuttoman isolla... jos ei muuta niin kirkuvat huomiota. Ainakin minun ammattimaisia silmiä särkee otsikon epäsuhta leipätekstiin yhtä paljon kuin mainoslehtien huutavat hintaräiskäleet. Asiasisältö tulee vähemälläkin esille.
Kyseessä ei ole mikään muu kuin laiskuus ja mobiililaitteen kömpelyys. Jos koitat kopioida jotain kännykällä ja muotoilla tekstiä kännykällä onnistuuko se helposti? Suoraan sanottuna siitä ei meinaa tulla yhtään mitään.

Kirkuvatko otsitkot samalla tavalla alkuperäisessä uutississa? Sieltä se muotoilu on peräisin ja tulee suoraan kännykän tai muun laitteen leikepöydältä sellaisenaan. En ole ammattilainen, täytyykö muotoilu jättää ammattilaiselle?

fraatti

Hyperaktiivi
Eipä tässä isosta asiasta ole kysymys. Riippuu paljon laitteesta. Pikkunäytölliseen kännyyn ei mahdu muuta kuin otsikko. Tästä tuli pientä palautetta että häiritsee joissain ketjuissa. Siksi tämä yleisluontoinen ohjeistus. Otin esimerkit uusimmista ketjuista joista nyt löysin soppelia kohdetta. Ei siis mitään henkilökohtaista noissa lainauksissa ;)
Osa mobiiliselaimista on kelvottomia omasta mielestä monelle eri saitille. Siksi käytänkin itse operaa joka osaa skaalata ja rivittää tekstin aina niin että se on luettavissa.

Vertasin kuitenkin miltä näkymä näyttää vielä Chromella sekä mobiilisti että tietokoneella.

Mobiili chrome
1582747123453.png

Tietokoneella Chrome
1582747234797.png

Alkuperäinen uutinen
1582747318672.png

Kun ylläolevia kuvia katsoo niin minun puusilmäni eivät näe niissä mitään kummallista. Näyttävät samanlaiselle kuin kaikki jutut ympäriinsä, myös kännyn pikku ruudulta.
Ymmärrän kuitenkin että tilastotieteilijää häiritsee jos foorumilla on pisteet ja pilkut sekaisin. Matemaatikkoa tai fyysikkoa jos numeron ja yksikön välissä ei ole välilöntiä ja äidinkielen opettajaa jos yhdyssana on kirjoitettu erikseen. Joku nimityskin taitaa olla pilkunviilajalle myös, en tiedä on se sitten erikoistunut pilkkuihin?

Ihmettelin kuitenkin jo aikaisemmin että miksi otsikoista/teksteistä oli nähty vaivaa kun niitä oli muutettu pienemmäksi. Jos joku tarjoilee asiasta esimerkin vaikka oman mobiililaitteensa näytöltä niin tiedän sitten paremmin mistä on kyse ja mistä se ongelma muodostuu.

Tietysti jos tuottaa foorumille sisältöä pelkästään itse niin saa siitä myös mieleisensä näköisen. Ketjujen otsikot ovat sopivat eikä niitä tarvitse editoida eikä fonttien koot ole vääriä.... :D

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
Kirkuvatko otsitkot samalla tavalla alkuperäisessä uutississa? Sieltä se muotoilu on peräisin ja tulee suoraan kännykän tai muun laitteen leikepöydältä sellaisenaan. En ole ammattilainen, täytyykö muotoilu jättää ammattilaiselle?
En käytä somea mobiililaitteilla että siinä olen amatööri. Normaalisti muotoiluun voi vaikuttaa mutta kun kopiot vain otsikon niin epäsuhta syntyy siitä että noi suhteet menee rikki koska ot ja p jne ei ole määritelty foorumilla samalla lailla. Näin luulen.

fraatti

Hyperaktiivi
Edelleenkään en ole nähnyt sitä esimerkkiä kuinka lainaukset tai otsikot näkyvät heikosti mobiiliselaimessa jotta ymmärtäisin mistä on kyse. Kertokaa nyt hyvät ihmiset että mistä on kyse kuvankaappauksen kera. Ovatko jotkut muutkin havainneet jotain ongelmaa mitä en itse tiedosta?

Editoin kyllä viestejä ja muutin fonttikokoja mutta se näemmä kelvannut. Ehkä fonttikoko oli silti väärä tai eri fonttikokojen käyttö on kielletty kokonaan.

Kun en tiedä millaiseksi ne pitää editoida jotta kelpaavat ylläpidolle niin poistin kaksi viestiä corana ketjusta. Oliko sekin ajankäyttö turhaa vai miksi ketju on olemassa? Kannattaako aikaa käyttää jatkossa johonkin muuhun kuin tähän foorumiin? Myönnän, v*ttaa tämä touhu.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

fraatti

Hyperaktiivi
En tiedä mikä on foorumin vakiofontin koko mutta tässä on kaikki nyt esillä.

ysi
kymppi
kakstoista
viistoista
kahdeksantoista
kaks kaks
kaks kuus

ysi
kymppi
kakstoista
viistoista
kahdeksantoista
kaks kaks
kaks kuus

Kyseisissä viesteissä ei ollut mitään kirjoitettu yli fonttikoolla 18. Onko lihavointi tai fonttikoon 18 tai yli käyttäminen kielletty?
1583573724888.png
->tilanne korjattu, viestit poistettu.

Ja voin kertoa että käytin viestien kirjoittamiseen 10 min hukkaan heitettyä aikaa että kyse ei ole siitä.
Ketjun nimeksi voisi muuttaa "Ylläpito tiedottaa: Novel Coronavirus (Covid-19) seuranta" ?

Viimeksi muokattu:

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
Muotoilu liittyy myös mistä kopiodaan. Spolerissa pieni esimerkki. Varsinkin jos otsikko on pitkä niin iso fontti vie suhteettomasti tilaa mobiililaitteissa. Vika ei silloin ole pelkästään muotoilussa vaan myös huonossa otsikossa. Jos minulta kysytään niin 22/18pt - 15pt on hyvä asiallinen suhde ot vs leipä mutta tämänkin riippuu näytön koosta ja resosta. Vaikea asia neuvoa yksiselitteisesti. Itse käytän firefoxia sekä tietokoneessa että mobiililaitteissa.

Italiassa 10 prosenttia hoitohenkilökunnasta sairastui koronavirukseen – Erikoislääkäri kertoo, mitä Suomessa tehdään, jotta sama ei tapahdu täällä
Maailmalla moni koronapotilaita hoitanut on sairastunut itse. Erikoislääkäri Veli-Jukka Anttila kertoo, miten siltä yritetään välttyä Suomessa.

Hesarista kopiotu:
Italiassa 10 prosenttia hoitohenkilökunnasta sairastui koronavirukseen – Erikoislääkäri kertoo, mitä Suomessa tehdään, jotta sama ei tapahdu täällä

IS:stä kopioitiu
Suomessa todettu neljä uutta koronavirustartuntaa

roots

Vakionaama
Osa mobiiliselaimista on kelvottomia omasta mielestä monelle eri saitille. Siksi käytänkin itse operaa joka osaa skaalata ja rivittää tekstin aina niin että se on luettavissa.
Edelleenkään en ole nähnyt sitä esimerkkiä kuinka lainaukset tai otsikot näkyvät heikosti mobiiliselaimessa jotta ymmärtäisin mistä on kyse. Kertokaa nyt hyvät ihmiset että mistä on kyse kuvankaappauksen kera. Särkeekö vain yhden moderaattorin silmiä vai onko kyse jostain muusta? Ovatko jotkut muutkin havainneet jotain ongelmaa mitä en itse tiedosta?
Ei mitään ongelmaa ainakaan täällä...Opera täälläkin, ikuna oo tommoseen 'muoto' seikkaan kiinnittäny edes huomioo, v.pitkät lainaukset joskus nyppiny mutta nykyään automatiikka hoitaa sen pois.

fraatti

Hyperaktiivi
Muotoilu liittyy myös mistä kopiodaan. Spolerissa pieni esimerkki. Varsinkin jos otsikko on pitkä niin iso fontti vie suhteettomasti tilaa mobiililaitteissa. Vika ei silloin ole pelkästään muotoilussa vaan myös huonossa otsikossa. Jos minulta kysytään niin 22/18pt - 15pt on hyvä asiallinen suhde ot vs leipä mutta tämänkin riippuu näytön koosta ja resosta. Vaikea asia neuvoa yksiselitteisesti. Itse käytän firefoxia sekä tietokoneessa että mobiililaitteissa.

Maailmalla moni koronapotilaita hoitanut on sairastunut itse. Erikoislääkäri Veli-Jukka Anttila kertoo, miten siltä yritetään välttyä Suomessa.

Hesarista kopiotu:

IS:stä kopioitiu
Suomessa todettu neljä uutta koronavirustartuntaa

Missä se ongelma sitten on ollut kun tuon suurempia fontteja ei ole käytetty? Pitääkö jollekin kerätä kolehti että saa päivitettyä postimerkin kokoisella ruudulla varustetun mobiililaitteensa ajantasalle? Näkisin mielellään sen esimerkin.

Eikö forumin fonttivalikoimaa voi kaventaa jos se ei jollekin sovi?

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Minun puolesta tämä ei ole niin iso ongelma, että siitä kannattaisi sellaista tehdä ;-). Ehkä ei kannata muotoseikkoihin tappaa hyviä aiheita. Mietitään asiaa.

Joka tapauksessa foorumi on käyttäjiään varten ja ylläpidon tulisi lähinnä luoda puitteet sujuvalle keskustelulle. Tällaiset riidat on sellaisia joita en missään nimessä halua. Fraati luo hyvää keskustelua ja sisältöä, jatka samalla linjalla vain. Mutta jos ylläpito vain pienentää otsikon fonttia, niin onko sekään niin paha? Miksi on niin tärkeä saada pitää isot fontit viesteissä?

Viimeksi muokattu:

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
Missä se ongelma sitten on ollut kun tuon suurempia fontteja ei ole käytetty? Pitääkö jollekin kerätä kolehti että saa päivitettyä postimerkin kokoisella ruudulla varustetun mobiililaitteensa ajantasalle? Näkisin mielellään sen esimerkin.
Rauta ei auta jos sitä ei osaa käyttää. En nyt näe että mitä ongelmaa on otsikkotekstin muokaamisessa. Itse teen niin aina. Esim toi HS otsikko on ylipitkä minun makuun... toisaalta, minä teen niinkuin itselleni tekisin. Toisaalta, jos tykkää kirkuvista otsikoista niin mikäs siinä jos ei muita häiritse niin kyllä minun ruudulle mahtuu ja silmät kestää.

Viimeksi muokattu:

mk

Aktiivinen jäsen
Pitääkö jollekin kerätä kolehti että saa päivitettyä postimerkin kokoisella ruudulla varustetun mobiililaitteensa ajantasalle?
Mulla on puhelimena HMDn 3310 3G pakotettuna 2G, kuuluu aina ja kaikkialla.
Joitain Android palikoita on muihin käyttöihin.

fraatti

Hyperaktiivi
Minun puolesta tämä ei ole niin iso ongelma, että siitä kannattaisi sellaista tehdä ;-). Ehkä ei kannata muotoseikkoihin tappaa hyviä aiheita. Mietitään asiaa.

Joka tapauksessa foorumi on käyttäjiään varten ja ylläpidon tulisi lähinnä luoda puitteet sujuvalle keskustelulle. Tällaiset riidat on sellaisia joita en missään nimessä halua. Fraati luo hyvää keskustelua ja sisältöä, jatka samalla linjalla vain. Mutta jos ylläpito vain pienentää otsikon fonttia, niin onko sekään niin paha? Miksi on niin tärkeä saada pitää isot fontit viesteissä?
Ei se minua haittaa jos fonttikokoja muutellaan. Aivan vapaasti. Se että asiasta muistutellaan huutomerkkien kera ilman että asiasta on annettu sen kummemmin mitään konkreettista näytille (miksi asia on väärin tai ei toimi jossain laitteessa) tai kerrottu ohjetta että minkä kokoista fonttia pitää käyttää tekee asiasta hiukan kimurantin. Enhän voi tietää että mikä on oikein ja mikä väärin. Itse yritin tutustua ko. ongelmaan mutten havainnut mitään ihmeellistä asiassa ja laitoin asiasta myös kuvankaappaukset eri mobiilisovelluksista. Kyseisistä viesteistä olin mukannut fonttia pienemmäksi muttei se siltikään kelvannut.

Ehkä sen ketjun aloittajan pitäisi nostaa se pää sieltä puskasta ja kertoa esimerkin kera mistä on kyse. Onko se esim tapatalk?

Mutta ymmärrät varmaan että koen todella turhaksi editoida viestejä vain sen takia että koot olisivat sopivia jonkun päässään kehittämään "standardiin" jota ei ole mainittu missään. Se että joku kokee asian ongelmaksi eikä kuitenkaan ole viitsinyt tuoda mitään konkreettista näytille että mikä nyt mättää. Jos on esimerkki niin on helpompi todeta mistä se tuska nyt muodostuu.

Fontin koot ovat samanlaisia kuin mitä ne tulevat automaattisesti leikepöydältä. En minä niitä ole kasvattanut. Korkeintaan pienentänyt.

En nyt näe että mitä ongelmaa on otsikkotekstin muokaamisessa.
Tietokoneella fontteja muuttelee helposti mutta mobiilisti tuo on huomattavasti hankalampaa kun tekstin valinta ei ole helppoa ja ruutua pitää scrollata moneen suuntaan ja zoomailla että muokkauksen saa tehtyä(jos se edes onnistuu). Jos tulee vahingossa yksikin harhaosuma niin homma pitää aloittaa aina alusta valitsemalla teksti uudestaan. Tästä syystä en mielellään muokkaa fonttien kokoja ainakaan mobiiliselaimella vaan olen antanut niiden olla sellaisia mitä ovat olleetkin liitettynä. Varsinkin kun en ole nähnyt itse asiassa mitään ongelmaa enkä ymmärrä mistä ongelma kumpuaa.

Kannattaa kokeilla tuota, se on varsin mielenkiintoinen kokemus. Tämä demottava muokkaus jäi nyt tekemättä koska fontin kokoa säätelevästä "napista" ei tapahtunut mitään. Koitin selaimista sekä chromea että operaa työpöytänäkymällä mutta kumpikaan ei jostain syystä toiminut. :hmm:

1583578922465.png

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Se että asiasta muistutellaan huutomerkkien kera ilman että asiasta on annettu sen kummemmin mitään konkreettista näytille
Olen nyt itsekin kännykkän varassa, en yhtäkkiä hoksaa mihin tällä viittaat. Viitsitkö tarkentaa? On ihan ok ettei kännykän kanssa ala tuuskaan ylimääräistä, mutta jos on ok että jos joku teksti vaikuttaa turhan isolta (jollain nimeämättömällä mittarilla) niin ylläpito voi pienentää fonttia. Käyttäjää palvelemassa täällä ollaan ;-)

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
Tietokoneella fontteja muuttelee helposti mutta mobiilisti tuo on huomattavasti hankalampaa kun tekstin valinta ei ole helppoa ja ruutua pitää scrollata moneen suuntaan ja zoomailla että muokkauksen saa tehtyä(jos se edes onnistuu). Jos tulee vahingossa yksikin harhaosuma niin homma pitää aloittaa aina alusta valitsemalla teksti uudestaan. Tästä syystä en mielellään muokkaa fonttien kokoja ainakaan mobiiliselaimella vaan olen antanut niiden olla sellaisia mitä ovat olleetkin liitettynä. Varsinkin kun en ole nähnyt itse asiassa mitään ongelmaa enkä ymmärrä mistä ongelma kumpuaa.

Kannattaa kokeilla tuota, se on varsin mielenkiintoinen kokemus. Tämä demottava muokkaus jäi nyt tekemättä koska fontin kokoa säätelevästä "napista" ei tapahtunut mitään. Koitin selaimista sekä chromea että operaa työpöytänäkymällä mutta kumpikaan ei jostain syystä toiminut. :hmm:
En ns. someta mobiilisti... uutisia luen. Että joo, en ajatellut että joko laittaa viestejä ja uutisia mobiilla kun ole itse niin perinteinen :eek:

fraatti

Hyperaktiivi
Olen nyt itsekin kännykkän varassa, en yhtäkkiä hoksaa mihin tällä viittaat. Viitsitkö tarkentaa? On ihan ok ettei kännykän kanssa ala tuuskaan ylimääräistä, mutta jos on ok että jos joku teksti vaikuttaa turhan isolta (jollain nimeämättömällä mittarilla) niin ylläpito voi pienentää fonttia. Käyttäjää palvelemassa täällä ollaan ;-)
Jos saan tälläisia ilmoituksia niin tulkitsen ainakin sen itse että olen tehnyt jotain väärin tai ollut "laiska". Jos 10min viestin kirjoittamisen jälkeen saa perään v*a niin eihän tuo kovin palkitsevalta tunnu. Vaikka kuinka on koittanut vielä parhaansa mukaan säädellä tekstin kokoa että se olisi hyväksyttävä. Miten itse ilmoituksen tulkitset?
1583580253587.png

Satuin olemaan tietokoneella ja muokkasin kaikki fontit mielestäni samankokoisiksi ja pienemmiksi mutta ne eivät siltikään olleet jonkun mieleen? Mitä minun olisi pitänyt tehdä toisin kun ohjeistusta sallituista kirjaisinkoista ei ole annettu? Kirjoittaa kaikki samalla kirjaisinkoolla ja ilman boldauksia?

Aikaisemman aiheesta käydyn keskustelun perusteella olen ainakin tietokoneella katsonut että kopioidun tekstin otsikon fontti ei ole suurin mahdollinen(arvioinut silmämääräisesti) kopioinnin jälkeen ja jos on ollut niin olen pienentänyt sitä mahdollisuuksien mukaan. Itse tekstin kokoa en ole muuttanut jollei se ole syystä tai toisesta ollut poikkeuksellisen kokoinen.

Itsellä oma subjektiivinen näkemys asiasta on että erikokoinen fontti erottelee otsikon paremmin omasta kirjoituksesta tai otsikon alla olevasta tekstistä.

No niin tai näin. Jos tämä tälläiseksi pilkunviilamiseksi menee eikä itse asianomainen tarjoa edes näytille mitään konkreettista niin surkeaksi on meininki mennyt.

Jos forumisoftasta poistaa muut kuin koon 15 kirjaisimen niin tämän jälkeen teksti varmaan näyttäisi sopivan tasapaksulta jokaisella ruudulla? :D

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Meillä ei tosiaan ole mitään virallista fonttiohjeistusta, pois lukien tässä ketjussa aiemmin ilmoitettu. Tehdään sellainen tarpeen mukaan, mutta käyttäjälähtöisesti. Mitään ylimääräistä vaivaa ei ole missään nimessä syytä luoda niille jotka sivustolle kirjoittavat. Tosiaan viestiä muokatessa ylläpitäjä voi antaa syyn. Tuo ei haiskahda kyllä kovin ystävälliseltä. Pyydän anteeksi ainakin omalta osaltani sivuston ylläpitäjänä. Provosoituminen on ihan ymmärrettävää jos provosoidaan. Koen itse että olemme täällä ylläpidossa "palveluammatissa". Väärinkäytökset ja lakia rikkovat tekstit surutta poistoon, mutta asiallisten viestien muotoseikkoihin pitäisi suhtautua auttavalla asenteella. Ensinnäkin meidän tulisi luoda tuohon virallinen ohjeistus jos tarpeelliseksi katsotaan. Toisekseen voimme kyllä mielestäni ylläpidonkin toimesta muokkailla noita fonttikokoja jos jokin nyt tuntuu erityisen isolta. Tällöin ei tarve esim. mobiililaitteella ylimääräistä säätämistä kirjoittajalta.

Minä en ole tuohon keksinyt muuta kätevää keinoa kuin kopioida lainattu teksti tekstinkäsittelyyn. Sinne sen voi (= minä osaan) liitää ilman muotoiluja eikä ilmesty kummallisa valtavia kirjaimia. Kun kännykällä en käytänössä koskaan kirjoita ja vain joskus satunnaisesti luen, ongelma ei ole suuren suuri.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Minä en ole tuohon keksinyt muuta kätevää keinoa kuin kopioida lainattu teksti tekstinkäsittelyyn. Sinne sen voi (= minä osaan) liitää ilman muotoiluja eikä ilmesty kummallisa valtavia kirjaimia. Kun kännykällä en käytänössä koskaan kirjoita ja vain joskus satunnaisesti luen, ongelma ei ole suuren suuri.
Kyllä ne muotoilut pitäisi lähteä tällä alla olevalla napilla. Ensin maalataan haluttu teksti ja sitten tätä nappia:

1583582062830.png

Tämä siis tehdään vasta sen jälkeen kun teksti on jo kopioitu viestinkirjoituslaatikkoon.

Esimerkiksi maalaa otsikon. Painaa muotoilun poistoa ja sen jälkeen voi vielä vierestä painaa lihavointia, jolloin otsikko tulee normaalikokoisella fontilla, mutta kuitenkin lihavoituna.

fraatti

Hyperaktiivi
Oletko sinä huomannut fonttien koossa jotain erikoista johon olet kiinnittänyt huomiota käyttäessä jotain mobiililaitetta? Jos, niin millä selaimella tai laitteella? Minua kiinnostaa että mikä on se yhdistelmä mikä tuottaa ongelmia luettavuudessa kun en ole itse moista havainnut.

Kuviin ainakin liittyy jotain haasteita mobiiliselaimilla. Esim Operan tapauksessa jos tekstiä on zoomannut ja sen avaa (ei erillisessä kuvapalvelussa) niin tällöin kuva aukeaa "liian lähellä" ja tuota ei pysty zoomaamaan tai poistumaan ylänurkassa olevasta raksista. Ainut vaihtoehto palata on painaa "back" jolloin selain palaa kyseistä ketjusta pois. Toki olen ymmärtänyt että kyseinen puute johtuu itse selaimesta mitä käytän eikä siitä miten liite on ladattu foorumille tai kuka sen on ladannut.
1583582631086.png

fraatti

Hyperaktiivi
Meillä ei tosiaan ole mitään virallista fonttiohjeistusta, pois lukien tässä ketjussa aiemmin ilmoitettu. Tehdään sellainen tarpeen mukaan, mutta käyttäjälähtöisesti. Mitään ylimääräistä vaivaa ei ole missään nimessä syytä luoda niille jotka sivustolle kirjoittavat. Tosiaan viestiä muokatessa ylläpitäjä voi antaa syyn. Tuo ei haiskahda kyllä kovin ystävälliseltä. Pyydän anteeksi ainakin omalta osaltani sivuston ylläpitäjänä. Provosoituminen on ihan ymmärrettävää jos provosoidaan. Koen itse että olemme täällä ylläpidossa "palveluammatissa". Väärinkäytökset ja lakia rikkovat tekstit surutta poistoon, mutta asiallisten viestien muotoseikkoihin pitäisi suhtautua auttavalla asenteella. Ensinnäkin meidän tulisi luoda tuohon virallinen ohjeistus jos tarpeelliseksi katsotaan. Toisekseen voimme kyllä mielestäni ylläpidonkin toimesta muokkailla noita fonttikokoja jos jokin nyt tuntuu erityisen isolta. Tällöin ei tarve esim. mobiililaitteella ylimääräistä säätämistä kirjoittajalta.
Kyseinen ketju näyttää olevan jonkun henkilökohtainen pyhättö ja pysyköön minun puolesta sellaisena. Jos ei sen verran ole miestä että voi kertoa suoraan esimerkin kera(kuvakaappaus) mistä asia kiikastaa niin olkoon minun puolesta. Itse kuitenkin yritin ymmärtää yskän ja toimia sen mukaan mutta se ei tälläkertaa riittänyt. En osannut lukea ajatuksia että fontin koko pitää olla vain se ja sama 15 kun millä kaikki muukin teksti on vakiona.

Pahoittelut huonosta surffauskokemuksesta asianosaiselle.

Saisinko kuitenkin editointioikeuden ko. ketjun omiin viesteihin niin poistan omat vastaukseni sieltä ketjua sotkemasta? Foorumisoftassa näyttää olevan joku rajoitus että X päivän jälkeen viestejä ei voi editoida tai poistaa ja näinollen tyhjäys ei onnistunut kokonaan.

pamppu

Vakionaama
Minä harvoin käytän tietokonetta surfffailuun, yleensä iPad tai iPhone, enkä ole koskaan kokenut minkäänlaista haittaa minkäänlaisista kirjainten koosta tai otsikoiden muotoiluista. Näihin päiviin saakka olen käyttänyt chromea, mutta nyt tuli mitta täyteen ja vaihdoin kaikilla alustoilla Firefoxiin, katotaan miten sen kanssa pärjätään.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
Edellä ladattu kuva on firefoxilla. MINUN mielipide on että otsikko on huono (== liian pitkä) ja liian isolla, se vie lähes puolet ruutunäkymästä joka on varattu tekstille. Ei häiritse minua kun ei eletä täydellisessä maailmassa.

Toinen kysymys on, tarvitaako koko otsikkoa jos ohjelma lataa otsikon ja ingressin auttomaattisesti? Minusta ei vältämättä... itse olen siloin tällöin tehnyt niin että jos muokkaan otsikkoa/ingressiä niin nappaan http:n pois ja laitan vain lähteen linkiksi. Eli silloin editoin jutun selaiseksi kun haluan, lyhennä ja saksin ja laitan vain lähteen.

fraatti

Hyperaktiivi
Minä harvoin käytän tietokonetta surfffailuun, yleensä iPad tai iPhone, enkä ole koskaan kokenut minkäänlaista haittaa minkäänlaisista kirjainten koosta tai otsikoiden muotoiluista. Näihin päiviin saakka olen käyttänyt chromea, mutta nyt tuli mitta täyteen ja vaihdoin kaikilla alustoilla Firefoxiin, katotaan miten sen kanssa pärjätään.
Mobiilipuolella annan vahvan suosituksen Operalle sen tekstin automaattisen rivityksen takia zoomailtaessa. Kannattaa ainakin kokeilla. Moni on jäänyt samalle tielle. Itse käytän selainta dekstop-modessa.

Tässä esimerkki siitä mitä tarkoitan. En tiedä onko vastaavaa ominaisuutta muissa selaimissa nykyään.

Joskus etsin vastaavaa ominaisuutta android Chromesta mutta ellen nyt aivan väärin muista niin google on jättänyt ominaisuuden tarkoituksella pois. Tuo nimittäin aiheutti sen että myöskään mainokset eivät tule ruudussa näkyviin mainostajien halutulla tavalla. Itseä kiinnostaa enemmäkin se itse sivuston sisältö kun ympärillä pörräävät mainokset.

Tietokoneella käytän Chromea johon siirryin Firefoxista. Siirtymä johtui siitä että selaimen lojuessa pitkiä aikoa auki FF täytti muistin ja alkoi jumittamaan konetta. Samoin mielestäni fontti on paremmin luettavissa Chromessa ja selain on myös aavistuksen nopeampi. Selaimen vaihdosta on muutama vuosi aikaa ja en ole tämän jälkeen testannut että onko FF kehittynyt eteenpäin.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
Mulla on firefox koska siihen saa mainonnan eston mobiilipuolella. Tietokoneessa siirryin firefoxiin vaikka onkin hitaapi... koen tietoturvan olevan paremalla tasolla. Pitäis vielä vaihtaa gmail osoitteet pois.

Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Mulla on firefox koska siihen saa mainonnan eston mobiilipuolella. Tietokoneessa siirryin firefoxiin vaikka onkin hitaapi... koen tietoturvan olevan paremalla tasolla. Pitäis vielä vaihtaa gmail osoitteet pois.
Itsellä Opera ja AdGuard
Tuossa erilaisia näkymiä erilaisilla yhdistelmillä.

Vaikka AdGuardin laittoi pois niin siitä huolimatta ainakaan iltalehden sivuille ei ilmestynyt mitään mainoksia lisää Operalla. Tuossa on jo itsessään joku mainosten esto.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
Yhdistetyn Suomen kärkinimi puristi kolmanneksi Holmenkollenilla
Herola petasi kelpo asetelmat hiihto-osuudelle hyppäämällä HS134-mäestä 133,5 metriä. Norjalainen voittaja Jarl Magnus Riiber oli mäen jälkeen kärjessä yli minuutin karussa, mutta toinen sija oli Herolasta 29 sekunnin päässä. Pakka Riiberin takana tiivistyi jo hiihdon alussa, ja Herola oli mukana kuuden kilpailijan porukassa.

Herola veti ryhmää hyvän matkaa. Ero Riiberiin pysyi liki ennallaan, mutta Herolan nykäisy puolimatkan paikkeilla tuotti muille vaikeuksia.
Herola ja Riessle kamppailivat toisesta sijasta loppusuoralle asti. Riessle ehti perille 0,7 sekuntia ennen Herolaa.
www.is.fi/yhdistetty/art-2000006431603.html

fraatti

Hyperaktiivi
Tässä nyt esimerkki yhdestä uutisesta

Mahtavaa, Suomi nouseee hiihdon suosta, Herolata kelpo suoritus tyhjälle katsomolle!!

Ei kelpaa. Kirjoitusvirhe ja fontti ei ole boldattu kuten virallinen™ muotoiluohje neuvoo.
Oma mielide tuosta on ilman boldausta tai fontin kasvatusta se on melko mitäänsanomattoman näköinen. Mutta se on vain minun näkemys asiasta.

Tästä pitää ottaa mallia, sitä ei vain ole sanottu ääneen.
1583595878862.png

Yhdistetyn Suomen kärkinimi puristi kolmanneksi Holmenkollenilla
Herola petasi kelpo asetelmat hiihto-osuudelle hyppäämällä HS134-mäestä 133,5 metriä. -clip-
Ei kelpaa, fontin koko on 18, virallinen on 15. Luettavuus mobiililaitteella kärsii.

Pitaisikö kaikki linkit kierrättää moderoinnin kautta jotta moderaattorit voivat laatia niistä sellaisen napakan referaatin ja muotoilla viestin niin että se täyttää vaativammankin maun?

Myönnän että olen itse niin laiska etten jaksa alkaa kertomaan asiaa omin sanoin vaan kopion vain pätkän sieltä täältä. Määräänsä enempää ei jaksa yhtä juttua märehtiä jos helpommallakin pääsee. Asia tulee varmasti vähemmälläkin pureskelulle selville. Olen ajatellut että se sisältö on tärkempää kuin se että miltä asia näyttää ulkonäöllisesti. Jos sattuu silmiin niin asian voi sitten käydä itse tarkistamassa ko. uutisesta tms. Kaikilla ei kuitenkaan ole välttämättä ole "silmää" tai taitoja muokkaukseen tai muuten vaan mielenkiintoa tuhlata aikaansa määräänsä enempään yhteen viestiin.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
Ei kelpaa. Kirjoitusvirhe ja fontti ei ole boldattu kuten virallinen™ muotoiluohje neuvoo.
Oma mielide tuosta on ilman boldausta tai fontin kasvatusta se on melko mitäänsanomattoman näköinen. Mutta se on vain minun näkemys asiasta.

Tästä pitää ottaa mallia, sitä ei vain ole sanottu ääneen.
katso liitettä 63323

Ei kelpaa, fontin koko on 18, virallinen on 15. Luettavuus mobiililaitteella kärsii.

Pitaisikö kaikki linkit kierrättää moderoinnin kautta jotta moderaattorit voivat laatia niistä sellaisen napakan referaatin ja muotoilla viestin niin että se täyttää vaativammankin maun?

Myönnän että olen itse niin laiska etten jaksa alkaa kertomaan asiaa omin sanoin vaan kopion vain pätkän sieltä täältä. Määräänsä enempää ei jaksa yhtä juttua märehtiä jos helpommallakin pääsee. Asia tulee varmasti vähemmälläkin pureskelulle selville. Olen ajatellut että se sisältö on tärkempää kuin se että miltä asia näyttää ulkonäöllisesti. Jos sattuu silmiin niin asian voi sitten käydä itse tarkistamassa ko. uutisesta tms. Kaikilla ei kuitenkaan ole välttämättä ole "silmää" tai taitoja muokkaukseen tai muuten vaan mielenkiintoa tuhlata aikaansa määräänsä enempään yhteen viestiin.
Yritä kaivaa herne nenästä ettei ahdista niin paljon ;D

Yritin esittää mahdollisia tapoja millä uutisaiheisia linkkejä voi käsitellä. Noita esimerkkejä voi käyttää tai olla käyttämättä, ei ole minulta pois kumminkaan päin. Jokainen sitten näkee niin paljon vaivaa kun näkee tarpeelliseksi... tämä on kuitenkin vapaaehtoista ajanviettettä. Toisaalta, tämänkin voisi käyttää tehokkaammin... taidan lähteä hitsaamaan.

Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Edellä ladattu kuva on firefoxilla. MINUN mielipide on että otsikko on huono (== liian pitkä) ja liian isolla, se vie lähes puolet ruutunäkymästä joka on varattu tekstille. Ei häiritse minua kun ei eletä täydellisessä maailmassa.

Toinen kysymys on, tarvitaako koko otsikkoa jos ohjelma lataa otsikon ja ingressin auttomaattisesti? Minusta ei vältämättä... itse olen siloin tällöin tehnyt niin että jos muokkaan otsikkoa/ingressiä niin nappaan http:n pois ja laitan vain lähteen linkiksi. Eli silloin editoin jutun selaiseksi kun haluan, lyhennä ja saksin ja laitan vain lähteen.
En mahda sille mitään että kyseisen uutisen toimittaja on valinnut tuollaisen otsikon. Ehkä moitteet voi osoittaa suoraan sinne.

Jos nyt kuitenkin pureskellaan tuon sama juttu erilaisilla vaihtoehdoilla niin henkilökohtaisesti minua ei haittaa mikään näistä vaihtoehdoista. Asia tulee selväksi joka vaihtoehdosta. Parhaalta toki näyttää vaihtoehto 2 jossa fontti on suurempi kuin 15. Suurimmalla fontilla oleva versio on suora lainaus alkuperäisestä uutisesta jossa on käytetty kolmea eri fonttia. Foorumille kopioituu vain kaksi eri fonttikokoa.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
tämä on kuitenkin vapaaehtoista ajanviettettä. Toisaalta, tämänkin voisi käyttää tehokkaammin... taidan lähteä hitsaamaan.
Minä tuossa juuri voitelin muutaman parin suksia ihan perinteisellä tyylillä (raudan kanssa). Melko tympeää hommaa, mutta voittaa toki riitelyn.

Sitä virallista ohjetta ei vielä ole, mutta ehkä tuo muotoilun poisto ja boldaus (tai ilman) olisi kaikkein nopein. Tai sitten vain annetaan kaikkien kukkien kukkia ja modaillaan tapauskohtaisesti jos sille on painava tarve. Pääasia on, että muotoseikkoihin ei kaadu itse sisältö.

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom