Keskustelua vedystä

fraatti

Hyperaktiivi

From vision to action – Six partners have signed a cooperation agreement to develop Nordic-Baltic Hydrogen Corridor​

The EU member states are currently in the process of dynamic changes related to the energy transformation and the decarbonisation of the European economy. Hydrogen is expected to be one of the key fuels in the EU’s energy transformation. Now, the gas transmission systems operators (TSOs) are moving in good collaboration from European Hydrogen Backbone (EHB) vision to action. On December 14, 2022 TSOs from six EU countries signed a cooperation agreement on a cross border project, Nordic-Baltic Hydrogen Corridor.
1671287079771.png

edit. Suomeksi:
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Hesarilla juttu aiheesta:

Suomi lähti vetybuumiin jälkijunassa, mutta 2022 oli käänne – Suomeen investoidaan pian miljardeilla​

Vetyteollisuus on käännekohdassa. Jälkijunassa vetybuumiin lähtenyt Suomi houkuttelee nyt investoijia. Lähivuosina Suomessa käynnistyvät yli kahden miljardin euron investoinnit puhtaan vedyn tuotantoon.
 

tet

Vakionaama
Eilisessä A-studiossa aihetta käsiteltiin 25 min ajan.

 

fraatti

Hyperaktiivi
Honda meinaa julkaista uuden polttokenno auton ens vuonna

Honda has revealed plans to launch an all-new fuel cell electric vehicle (FCEV) based on the CR-V 5-seater SUV next year. The Japanese company said it will also sell its fuel cell systems in the open market to promote its hydrogen fuel cell systems, in cooperation with General Motors. This will allow it to reach economies of scale. Honda said fuel cell stack costs should become comparable with diesel engines by 2030, at about one-third to half of current costs. “We have identified four core domains we will focus on during the early phase of our hydrogen business: Honda FCEV models, commercial vehicles, stationary power stations and construction machinery,” said Arata Ichinose, head of business development at Honda. The company will also collaborate with original equipment manufacturers on commercial vehicles and construction machinery in Japan and China.
 

fraatti

Hyperaktiivi
After months of hesitation, the Commission finally took a decision and set out two important criteria:
  • By 2030, hydrogen production must be matched to renewable energy production on an hourly basis. Until then, the correlation is set on a monthly basis.
  • By 2028, hydrogen producers must prove that their electrolysers are connected to renewable energy installations no older than 36 months.
With those criteria, Europe’s hydrogen industry is now relieved.
https://www.euractiv.com/section/en...tion-for-nuclear-in-eus-green-hydrogen-rules/

 
Viimeksi muokattu:

tet

Vakionaama
Vihreä vety vs lämpöpumput lämmityskäytössä
Briteissä tarvitaan tällaisia kaavioita poliitikoille rautalankamalliksi. Siellä jotkut pölvästit viljelevät ajatusta vedystä lämmityskäytössä. :tonttu:

Onneksi meillä ei taida kukaan (vielä) olla saanut yhtä "loistavaa" ideaa.
 

tuna

Vakionaama
Briteissä tarvitaan tällaisia kaavioita poliitikoille rautalankamalliksi. Siellä jotkut pölvästit viljelevät ajatusta vedystä lämmityskäytössä. :tonttu:

Onneksi meillä ei taida kukaan (vielä) olla saanut yhtä "loistavaa" ideaa.
Ai ei vai? Vaihdapa tuohon ylempään kuvaan boilerien tilalle muuntaminen takaisin sähköksi (vielä isommin häviöin). Taas ollaan tyytyväisiä kun saadaan lämpöpatteri ja lämpöpumput toimimaan sähköllä vaikkei tuule.
 

mobbe

Aktiivinen jäsen
Saksa torppaamassa polttomoottori-kieltoa.Taustalla Porsche ja Ferrari etunenässä hankkeessa jossa lopullinen sinetti kiellolle siirtymässä tulevaisuuteen.Se vaan onko järkeä ensin sähköllä tehdä nestemäisiä polttoaineita kun se sähkö se voidaan käyttää suoraan?puolesta puhuu se että aivan joka hetki täysin päästötöntä sähköä kaikille ei ole saatavilla
 

kotte

Hyperaktiivi
Se vaan onko järkeä ensin sähköllä tehdä nestemäisiä polttoaineita kun se sähkö se voidaan käyttää suoraan?
Tuolla kriteerillä voisi suoraan kieltää myös vedyn käytön kevyiden autojen polttoaineena. Kaikki mikä pätee synteettisten polttoaineiden väitettyihin todellisiin ongelmiin koskee suoraan vetyäkin. Ilmasta, vedestä tai jätteistä kerätyn hiilidioksidin käyttäminen synteettisten polttoaineiden lähtöaineena ei ole teoreettinen eikä käytännöllinen ongelma (korkeintaan ideologinen ongelma, jonka asiallisuuden voi hyvin asettaa kyseenalaiseksi). Vedyllä on vielä omat lisäongelmansa.
 

tuna

Vakionaama
Toisaalta ei polttomoottorin hiukkas yms päästöt enää ole ongelma.
Juu ei kun moottorin kylkeen on ympätty jokusen tonnin arvosta saasteenpoistojärjestelmiä ja vaatimukset niille edelleen tiukentumassa, minkä myötä autovalmistajat oli lopettamassa polttomoottorien kehitystä jo aiemmin. Toki jonkun Porschen hinta ylimääräistä kyllä sietää, ei siinä.
 

mobbe

Aktiivinen jäsen
Ralliin on tulossa ehkä vety sähkösuhistajat ei oikein ralliväkeä kiinnosta ääni on tärkeä myös ihan turvallisuudenkin kannalta

 
Viimeksi muokattu:

kotte

Hyperaktiivi
Paitsi polttomoottorissa syntyvät hiukkas-, NoX, HC ym päästöt. Olettaen että vety menisi polttokennoon eikä mäntämoottoriin.
Dieselissä syntyy hiukan nokea, muissa moottorityypeissä harvinaisen vähän. Kolmitoimikatalysaattori putsaa muut päästöt aika hyvin.

Päästöt ovat joka tapauksessa aika vähäiset merkitykseltään verrattuna renkaiden kulumisen aiheuttamaan mikromuovi- ja nokilisäainepäästöihin (missä suhteessa sähköauto taitaa olla suurin pahis). Vetyauto aiheuttaa päästönsä jo platinakaivoksella (vieläkin nuo polttokennoryökäleet tarvitsevat jalometalleja aika määrän verrattuna polttomoottoreiden kolmitoimikatalysaattoreiden vaatimaan palladiummäärään).
 

tet

Vakionaama
Ralliin on tulossa ehkä vety sähkösuhistajat ei oikein ralliväkeä kiinnosta ääni on tärkeä myös ihan turvallisuudenkin kannalta
Siksipä sinne noita vetypolttomoottoreita kaiketi kehitelläänkin, jotta saataisiin ääntä. Liekö polttokennoautoja sinne kukaan vakavissaan edes harkinnut.
 

HelaKammo

Vakionaama
Siksipä sinne noita vetypolttomoottoreita kaiketi kehitelläänkin, jotta saataisiin ääntä. Liekö polttokennoautoja sinne kukaan vakavissaan edes harkinnut.
Ääntä saa kaikattimilla, ulos tai sisään, miten haluaa, jos meteli on se juttu. Onhan näissä urpoimmissa sähköautoiasakin jo käytössä tekopolttisääniä, tulossa myös muka-vaihteistoja, että luulee ajavansa itse.
 

Jule

Aktiivinen jäsen
Ääntä saa kaikattimilla, ulos tai sisään, miten haluaa, jos meteli on se juttu. Onhan näissä urpoimmissa sähköautoiasakin jo käytössä tekopolttisääniä, tulossa myös muka-vaihteistoja, että luulee ajavansa itse.
No noita keinotekoisia ääniä on ollut jo polttomoottoriautoissa, eli siinä ei sinänsä ole mitään uutta.

Sähköformulat on jo olemassaoleva kilpasarja, ja eihän se voimansiirron ulina nyt mikään erityisen hieno äänimaailma ole.
 

mobbe

Aktiivinen jäsen
Tuli seurattua hetki vaalitenttiä kun on niin järjettömät hankkeet Eu:ssa menossa ja aikamoisen yllätyksen aiheutti Essayah nimittäin kertoi polttomoottorikiellon järjettömyyden niin kuin se asia on muut naiset eivät asiasta mitään ymmärtäneet se ei yllätys mutta Sari veti täydet pinnat oli kai sparrattu tuosta etukäteen yläkerrastako .
 

fraatti

Hyperaktiivi
Raskalaiset haluaisivat että ydivoimalla tuotettu vety olisi uusiutuvaa. Saksalle ja kuudelle muulle maalle se ei käy.
Germany and six other European Union nations are fighting back against France’s efforts to count hydrogen produced using nuclear power as renewable, a major battleground in the bloc’s transition to climate neutrality.

The countries — which also include Spain, Portugal, Austria, Denmark, Ireland and Luxembourg — said that hydrogen produced using nuclear shouldn’t count toward the EU’s renewable energy targets for 2030, according to a letter seen by Bloomberg. France has been pushing for that allowance.

EU negotiators are looking to conclude negotiations on scaling up renewable energy to as much as 45% by 2030 later this month, but talks have become bogged down on a number of issues, including whether hydrogen produced using nuclear technology should be considered renewable.
https://www.bloomberg.com/news/arti...back-against-green-hydrogen-made-with-nuclear
 

Harrastelija

Vakionaama
Onkos tuo niin että ne kenellä ei ole ydinvoimaa (tai vain nimellisesti) vastustavat?
Pelkäävät että muut maat pääsevät helpommalla päästöjen vähentämisessä?
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Onkos tuo niin että ne kenellä ei ole ydinvoimaa (tai vain nimellisesti) vastustavat?
Pelkäävät että muut maat pääsevät helpommalla päästöjen vähentämisessä?
No eihän tuo ydinenergia ole uusiutuvaa, ehkä yhteistyörooli esmes tuulen taustalla olrevana perusvoimana ja vaikka vedyn teossa kannattaisi hoitaa jotenkin erikseen..
 

Skata

Vakionaama

fraatti

Hyperaktiivi
Vedystä ja muista sen kautta saatavista tuotteista Suomen suurin sähkönkäyttäjä? Jatkossa tuuliropeleilla jauhetaan energiaa eurooppaan muodossa tai toisessa?
Fingrid ja Gasgrid Finland selvittävät yhteishankkeessaan vetytalouden mahdollisuuksia ja vaikutuksia Suomen energiajärjestelmään. Yhteishankkeen skenaariot ovat valmistuneet ja niiden mukaan vedyn tuotannosta tulee suurin sähkön käyttökohde ja tuulivoimasta suurin sähkön tuotantomuoto. Skenaarioissa tutkitaan vedyn tuotannon ja kulutuksen vaihtoehtoisia kehityspolkuja sekä energiansiirron roolia kehityspolkujen mahdollistajana.

Suomen kaasun siirtoverkkoyhtiö Gasgridin ja sähkön kantaverkkoyhtiö Fingridin keväällä 2021 alkaneessa yhteistyöhankkeessa on laadittu kolme erilaista vetytalouden skenaariota. Skenaarioissa Suomesta kehittyy merkittävä Power-to-X-tuotteiden ja/tai puhtaan vetykaasun tuottajamaa. Power-to-X tarkoittaa sähkön muuntamista uusiksi tuotteiksi, kuten energiatuotteiksi ja kemikaaleiksi. Skenaarioissa Suomeen rakennetaan vedynsiirtoverkko, joka mahdollistaa puhtaan vetykaasun ulkomaankaupan Pohjois-Ruotsiin ja/tai Keski-Eurooppaan. Kaikissa skenaarioissa Suomen markkinaosuus kasvaa vuoteen 2030 mennessä valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaisesti yli 10 prosenttiin EU:ssa tuotetusta puhtaasta vedystä.

 
Ylös Bottom