Kiinan VILP projekti alkaa

Tila
Keskustelu on suljettu.

nf-50

Aktiivinen jäsen
Moro,

Tovi sitten spekuloin palstalla pumpun tilaamista Kiinasta. ( http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=6707.0 ).

No, nyt on sitten pumppu tilattu ja pihassa.
Ohessa kuvia pumpusta, varaajasta johon se on tarkoitus liittää ja pumpun tulevasta sijoituspaikasta.

Varaaja on mitoiltaan 1m x 1m x 1,4 m eli n. 1,4 m³. Varaajassa näkyvät kierukat ovat: vasemmalla aurinkokeräimen ja oikealla käyttöveden.

Varaajan kylkeen pitäisi saada vielä muutamat yhteet hitsattua pumpun liittämistä varten ja putki- ja sähkötyöt on vielä tekemättä.

VILP: sähkönsyöttö (ja käytössä olevan 3 kW:n lämminvesivaraajan) syöttöön tulee oma kWh-mittari jotta pumpun sähkönkulutusta voi sitten tarkkailla.

Palaan myöhemmin asiaan jahka saan jotain dataa pumpun toiminnasta.
 

Liitteet

  • IMG_2607_1.JPG
    IMG_2607_1.JPG
    105,8 KB · Katsottu: 2 178
  • IMG_2609_1.JPG
    IMG_2609_1.JPG
    69,4 KB · Katsottu: 1 689
  • IMG_2601_1.JPG
    IMG_2601_1.JPG
    72 KB · Katsottu: 1 668
  • IMG_2605_1.JPG
    IMG_2605_1.JPG
    78 KB · Katsottu: 1 974

tuuma

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Komia on pumppu! Omassani on jo kolhuista johtuvia ruosteen alkuja kun en raaskinnut rosterista mallia hommata, täytynee vissiin vahata ennen syksynsateita :-[

Tehokkaan näköiset nuo kierukat. Onko nuokin omaa tuotantoa? Kojeen pohjat näyttää vähintään kestäviltä, ajatuksena vissiin että sulamisvedet menee noita putkia pitkin? Laitatko jonkun saattolämmittimen putkiin?

Noh, Kerrassaan silmä kovana odottelen käyttöönottoa ja talvea. Menikö muuten tilaus kommelluksitta?
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

tuuma sanoi:
Komia on pumppu! Omassani on jo kolhuista johtuvia ruosteen alkuja kun en raaskinnut rosterista mallia hommata, täytynee vissiin vahata ennen syksynsateita :-[

Ensinnäkin kiitos sinulle neuvoista tilausprosessin suhteen!

Joo, päädyin harkinnan jälkeen tohon rosteripeltiseen, vaikka olikin muutaman satasen kalliimpi. Näyttävyys ennenkaikkea! :D

tuuma sanoi:
Tehokkaan näköiset nuo kierukat. Onko nuokin omaa tuotantoa? Kojeen pohjat näyttää vähintään kestäviltä, ajatuksena vissiin että sulamisvedet menee noita putkia pitkin? Laitatko jonkun saattolämmittimen putkiin?

Kierukat on omaa tuotantoa, muttei minun :D Talossa jonka ostin tuossa vuosi sitten on ollut kaukokatseista porukkaa, ja he ovat asentaneet nämä systeemit (ml. aurinkopaneelit) jo 80-luvulla.
Itsekkin olin positiivisesti yllättynyt kierukoiden koosta ja laadusta. Kyllä noilla luulisi lämmön siirtyvän...

Tuon pumpun jalustan valoin tuossa yhtenä ehtoona kun totesin sen "helpoimmaksi" vaihtoehdoksi saada tukeva alusta tuolle (painoa kuitenkin 160kg). Ajatus sulamisvesien suhteen on tosiaan, että ne menevät tuota muoviputkea pitkin ja jatkavat siitä sitten (saattolämmitettynä) terassin alle, jossa muutaman neliön avojäätikkö ei häiritse ketään. Tuo viemäröinti jäänee syksyllä toteutettavaksi.

tuuma sanoi:
Noh, Kerrassaan silmä kovana odottelen käyttöönottoa ja talvea. Menikö muuten tilaus kommelluksitta?

Ei niin pienintäkään ongelmaa. Kiitos tosiaan sinulle vielä kerran avustasi!
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Onpa pelottavan näköinen varaaja, tulee mieleen Venäläisen ydinsukellusveneen reaktori :eek:

Tuosta näkee painajaisia vielä pitkään....
 

Tilator

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Laitatko muille innokkaille tulemaan tärkeimpiä tietoja, eli laitteen teho, kylmäaine, mistä ostit, miten kuljetus järjestyi ja paljonko kustansi pihalle tuotuna?
 

lmfmis

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Onpa pelottavan näköinen varaaja, tulee mieleen Venäläisen ydinsukellusveneen reaktori :eek:

Tuosta näkee painajaisia vielä pitkään....

Höpsis. Kerrankin ulkoyksikkö jonka voi laittaa paraatipakalle!

Nim "hävettävä kermanvärinen ulkoysikkö piilotettu pois katseilta"

;D
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tilator sanoi:
Laitatko muille innokkaille tulemaan tärkeimpiä tietoja, eli laitteen teho, kylmäaine, mistä ostit, miten kuljetus järjestyi ja paljonko kustansi pihalle tuotuna?

Jepu.

[Mainos]
Eli tilasin tuolta: http://gzmindi.en.alibaba.com/product/226429385-200270843/heat_pump.html
[/Mainos]

Otin R407C kylmäkkeellä foorumilaisten ja myyjän suosituksesta.

Sen enempää mainostamatta voin sanoa että hinta toimitettuna jäi alle 2000 euron. Tähän tosin hieman vaikutti (toimituskuluissa pientä säästöä) se, että samassa kuormassa tuli eräälle toiselle foorumilaiselle myös pumppu.

Sen enempää ko. paikkaa mainostamatta voin lämpimästi suositella. Kaikki meni kuin elokuvissa ja mitään ongelmia ei tilauksessa tai toimituksessa ollut. Tähän tietysti sellainen säävaraus, että pumppua ei ole vielä kytketty ja toimivuudesta ei osaa sanoa mitään ;D
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Onpa pelottavan näköinen varaaja, tulee mieleen Venäläisen ydinsukellusveneen reaktori :eek:

Tuosta näkee painajaisia vielä pitkään....

Samaa ajattelin itsekkin kun sain varaajasta kuoret purettua ja miesluukun irrotettua ;D
 

tuuma

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
zadah sanoi:
Onpa pelottavan näköinen varaaja, tulee mieleen Venäläisen ydinsukellusveneen reaktori :eek:

Tuosta näkee painajaisia vielä pitkään....

Samaa ajattelin itsekkin kun sain varaajasta kuoret purettua ja miesluukun irrotettua ;D

Voi siellä jonkun luukun takana vielä joku polttoainesauvakin löytyä ja kummia nappeja ;D

Tehokas vehje. Luulisi että -10 asteessa irtoaa hyvinkin vielä 10kW, meinaatko saada tulille vielä ennen pakkasia? Minkälaista putkikytkentää olet ajatellut? Ohjaako tuo omaa kiertopumppua vai onko kiertovesipumppu hommattava ja tuo sitten sen käyntiä ohjailee.

Hyvä putkikoko siinä inlet ja outlet yhteissä muuten on ;)
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

tuuma sanoi:
nf-50 sanoi:
zadah sanoi:
Onpa pelottavan näköinen varaaja, tulee mieleen Venäläisen ydinsukellusveneen reaktori :eek:

Tuosta näkee painajaisia vielä pitkään....

Samaa ajattelin itsekkin kun sain varaajasta kuoret purettua ja miesluukun irrotettua ;D

Voi siellä jonkun luukun takana vielä joku polttoainesauvakin löytyä ja kummia nappeja ;D

Pitää sanoa naapurille ettei ihmettele vihreää loistetta pihalla...

tuuma sanoi:
Tehokas vehje. Luulisi että -10 asteessa irtoaa hyvinkin vielä 10kW, meinaatko saada tulille vielä ennen pakkasia? Minkälaista putkikytkentää olet ajatellut? Ohjaako tuo omaa kiertopumppua vai onko kiertovesipumppu hommattava ja tuo sitten sen käyntiä ohjailee.

No tehoa on tosiaan vaikee vielä kommentoida kun makaa tossa autotallin lattialla.
Putkikytkentä on yksinkertainen, ton ison varaajan alaosasta otto ja paluu varaajan yläosaan.

Pumpussa on ohjaus kiertovesipumpulle (hommattava erikseen). Se on jopa varustettu pakkassuojalla eli pyöräyttelee pumppua 1/2 tunnin välein alle 0 keleillä.

tuuma sanoi:
Hyvä putkikoko siinä inlet ja outlet yhteissä muuten on ;)

No joo. 28mm kuparilla meinasin vetää putkilinjat. Lähdöt pumpulta (eka ~60 cm) meinasin tehdä sellasella teräspunosletkulla (teflon sisäputki), jääpi toivottavasti mahdolliset tärinät sitten ulos.
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Täällähän oli jo aloitettu aihe kiinan Vilp:stä.. vai olisiko pitänyt aloittaa oma ketju??

Eli minulle tuli samalla rahdilla samanlainen kuin "nf-50" pumppu mutta hieman pienempi teholtaan ottoteho 3kw Kylmäaineena R407

Minulla pumppu tuli Tehowatin kaveriksi... levylämmönvaihdin lattiakierron paluuputkessa.. autotallin lattialämmitys oman levylämmönvaihtimen takana glykolilla terästettynä..
Eli vesi kiertää seuraavasti VILP -> lattialämmityksen levylämmönvaihdin -> autotallin levylämmönvaihdin -> 200l puskurivaraaja -> ja takaisin VILP.

Käyttövettä ei tässä versiossa lämmitetä vielä millään tavalla.. pitäis tuo puskurivarajaa olla sellainen missä ois kierrukka, mutta kun ei oo..

Pumppu pyöriny nyt n.2 viikkoa ja sen voin vain kertoa että se ainakin toimii... erillistä kwh mittaria ei vielä ole... tarkoitus olisi tehdä digitemp & ds1820 laitteisto... vois seurata paremmin ainakin käyntijaksoja.. kulutusta voin verrata ainakin jotenkin 2 vuoden kuukausittaisiin talon kokonaiskulutuksiin..

Kysymyksiäkin olisi muutama

Ohjekirjassa asetuksien kohdalla L1 Dummy temperature 0℃─15℃ Mitähän tuolla voisi säätää??

Kiertovesipumppuna VILP:in kierrossa on grundfos UPS 25-60 nyt se on 1-asennossa.. jolloin pumpulle menevän ja tulevan veden lämpötilaeroksi tulee noin. 8 astetta.. Kertokaas viisaammat paljoko se pitäis olla näillä keleillä.. siis ulkona +10-15 astetta??
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Moro,

Noniin, nyt on vihdoin saatu pumppu puksuttamaan.

Vähän on vielä viimeistelyhommia tekemättä, mutta laitteisto on muuten "käyttökunnossa".
Ainut mikä hieman vielä teetättää työtä on yhden takaiskun/yksisuuntaventtiilin asentaminen. Huomasin nimittäin, että (yllätyksekseni) tahtoo varaajan vesi kiertää vapaakierrolla tuolla ulkoyksiköllä jäähtymässä sillä aikaa kun kone seisoo.

Muuten vekotin tuntuu pelaavan ihan OK, ainut että näillä testeillä COP ei tunnu olevan eikoisen hyvä.
1. testissä sain laskennalliseksi COP:ksi noin 1,5. 2. testissä jo noin 2. Näiden välissä käänsin kiertovesipumpun 1 asennosta 3 asentoon.

Nyt olisikin asiantuntijoille kysymys: Mistä kertoo se, että liitekuvassa näkyvässä mittarissa (musta asteikko = R407C, lienee lauhtumislämpö & paine ???) viisari seikkailee koneen käydessä n.38-45 asteen välillä noin 10-20 sekuntin syklillä ? Muutenkin koneen käyntiääni muuttuu samassa syklissä. Samoin pumppu on ajanut EEV:n säädön alarajalle (15 astetta auki). Muutin tuon EEV alarajan 6 asteeseen jota pienemmäksi sitä ei saa. Tämän vaikutusta en vielä tiedä kun en ole joutanut testaamaan.
 

Liitteet

  • IMG_2744_1.JPG
    IMG_2744_1.JPG
    48,1 KB · Katsottu: 1 165
  • IMG_2745_1.JPG
    IMG_2745_1.JPG
    91,9 KB · Katsottu: 1 473
  • IMG_2747_1.JPG
    IMG_2747_1.JPG
    68,9 KB · Katsottu: 1 096

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Nyt olisikin asiantuntijoille kysymys: Mistä kertoo se, että liitekuvassa näkyvässä mittarissa (musta asteikko = R407C, lienee lauhtumislämpö & paine ???) viisari seikkailee koneen käydessä n.38-45 asteen välillä noin 10-20 sekuntin syklillä ? Muutenkin koneen käyntiääni muuttuu samassa syklissä. Samoin pumppu on ajanut EEV:n säädön alarajalle (15 astetta auki). Muutin tuon EEV alarajan 6 asteeseen jota pienemmäksi sitä ei saa. Tämän vaikutusta en vielä tiedä kun en ole joutanut testaamaan.

Jaa, mitä noilla asteilla tarkoitetaan ? jos kyse on höyrystymislämpötilan ja ulkolämpötilan erotuksesta, suosittelen asettaamaan aluksi 10 astetta ja katsomaan mitä tapahtuu.

Tuo humppaava käynti viittaa siihen, että kone saa nestetta, eli EEV on liian auki. Kokeile kädellä kuumakaasuputkea, näillä keleillä siihen ei kärsi koskea ilman palovammoja... Jos putki on haalea, repii kone takuuvarmasti nestettä...
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa


Asetuksissa kohta "Electric expansion valve minimal open angle 6-30 degrees" Tuota arvoa olen minäkin muutellut vaikka sen laittaa 30 tai 6... se ajaa käynnistymisen jälkeen kulman sieltä 62 asteesta tuohon alaraja asetukseen pikkuhiljaa...


zadah sanoi:
Jaa, mitä noilla asteilla tarkoitetaan ? jos kyse on höyrystymislämpötilan ja ulkolämpötilan erotuksesta, suosittelen asettaamaan aluksi 10 astetta ja katsomaan mitä tapahtuu.

Ohjekirjasesta löytyy asetuksista kohta "Difference temperature between Fan coil temperature And Return gas temperature"
säätöalue -8 ─ 15 asetus 0

Olisko tämä tuota zadah:in tarkoittamaa säätöä varten??
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
nf-50 sanoi:
Nyt olisikin asiantuntijoille kysymys: Mistä kertoo se, että liitekuvassa näkyvässä mittarissa (musta asteikko = R407C, lienee lauhtumislämpö & paine ???) viisari seikkailee koneen käydessä n.38-45 asteen välillä noin 10-20 sekuntin syklillä ? Muutenkin koneen käyntiääni muuttuu samassa syklissä. Samoin pumppu on ajanut EEV:n säädön alarajalle (15 astetta auki). Muutin tuon EEV alarajan 6 asteeseen jota pienemmäksi sitä ei saa. Tämän vaikutusta en vielä tiedä kun en ole joutanut testaamaan.


Jaa, mitä noilla asteilla tarkoitetaan ? jos kyse on höyrystymislämpötilan ja ulkolämpötilan erotuksesta, suosittelen asettaamaan aluksi 10 astetta ja katsomaan mitä tapahtuu.

Venttiilin avautumiskulmaa.

zadah sanoi:
Tuo humppaava käynti viittaa siihen, että kone saa nestetta, eli EEV on liian auki. Kokeile kädellä kuumakaasuputkea, näillä keleillä siihen ei kärsi koskea ilman palovammoja... Jos putki on haalea, repii kone takuuvarmasti nestettä...

Luulen löytäneeni oikean putken ja kokeilin sitä käyntijakson lopuksi. Eipä tuo kuumalta tuntunut. Pitää vielä yrittää selvittä oliko se oikea putki :)

Itseäni toistaiseksi hiukan hämää se, että laitteessa on mahdollista säätää melko monia muuttujia mutta niiden vaikutuksesta laitteen toimintaa ei ole vielä mitään havaintoja. Ohessa säätöparametrilista.
 

Liitteet

  • snapshot3.jpg
    snapshot3.jpg
    91,2 KB · Katsottu: 707

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tuota taulukkoa kun katsoo, niin luulisin että sinun tulisi kiinnittä huomioita asetukseen p2. Jos avaisit vielä minulle minkä antureiden välisestä lämpötila erosta siinä puhutaan, niin voisin auttaa. Todennäköisesti kyseessä on höyrystymislämpötila vs ulkolämpötila ja nyt ero on ilmeisesti nollassa !!! joka ei missään nimessä toimi (jos näin on).

Jos et yhtään kuumaa putkea koneen sisältä löytänyt on tapaus melko selvä, eli liikaa menee...
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tässäpä esimerkkisi "default"-asetuksia muilta merkeiltä. Noista voisi ottaa vinkkiä oman koneen asetuksiin. ;)
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=4532.msg56623#msg56623
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
Asetuksissa kohta "Electric expansion valve minimal open angle 6-30 degrees" Tuota arvoa olen minäkin muutellut vaikka sen laittaa 30 tai 6... se ajaa käynnistymisen jälkeen kulman sieltä 62 asteesta tuohon alaraja asetukseen pikkuhiljaa...


zadah sanoi:
Jaa, mitä noilla asteilla tarkoitetaan ? jos kyse on höyrystymislämpötilan ja ulkolämpötilan erotuksesta, suosittelen asettaamaan aluksi 10 astetta ja katsomaan mitä tapahtuu.

Ohjekirjasesta löytyy asetuksista kohta "Difference temperature between Fan coil temperature And Return gas temperature"
säätöalue -8 ─ 15 asetus 0

Olisko tämä tuota zadah:in tarkoittamaa säätöä varten??

Jaahas siellähän se lukikin, eli kyseessä on tulistuksen säätö. Siinäkin hyvä aloitusarvo on 10 astetta, eiku kokeilemaan...

EDIT tuota arvoa kannattaa tiputtaa 1 asteen pykälissä kunnes kuumakaasun lämpötila "romahtaa", tästä arvosta sitten pari astetta ylös, niin on hyvä.

Yleensä optimi on 4-6 astetta
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

No vielä jos tarkennusta... niin kumpaan päin... kun se arvo menee miinukselle -8 tai +15... kumpaan lie oikea suunta... tai no tietty kokeilemalla...
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
zadah sanoi:
todennäköisesti + arvot on oikein.

Eli kumman pitää olla lämpimämpi, kennon vai palaavan kaasun?

palaavan kaasun. Päättelin tuosta asteikosta, että + arvot ovat oikein, sillä skaala on laajempi sillä puolen. En ymmärrä miksi noita negatiivisia arvoja edes tarvitaan....

Kannattaa varovasti kokeilla miltä kompura kuulostaa tuolla +10 asetuksilla, ja samalla tunnustella kuumakaasu putkea. Se on lämmönvaihtimen yläpäähän menevä putki / kompuralta lähtevä pienempi putki.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
nf-50 sanoi:
zadah sanoi:
todennäköisesti + arvot on oikein.

Eli kumman pitää olla lämpimämpi, kennon vai palaavan kaasun?

palaavan kaasun. Päättelin tuosta asteikosta, että + arvot ovat oikein, sillä skaala on laajempi sillä puolen. En ymmärrä miksi noita negatiivisia arvoja edes tarvitaan....

Kannattaa varovasti kokeilla miltä kompura kuulostaa tuolla +10 asetuksilla, ja samalla tunnustella kuumakaasu putkea. Se on lämmönvaihtimen yläpäähän menevä putki / kompuralta lähtevä pienempi putki.

Ajelin tuossa viime yönä vähän testejä.

Muutin ero-asetukseksi -8 ja sain seuraavia arvoja:
- Fan coil temp. 8
- Return gas temp. 4
- Exchaus gas temp 49-50
- Ulkoilma 11
- Outlet water temp. 48
- Inlet water temp 42
- EEV open angle 62 ast

Eli EEV venttiiliä ajettiin kyllä auki (15->62 ast), mutta vieläkään noissa kennon tai kaasun lämpötiloissa ei tapahtunut juuri mitään muutoksia.
Jos EEV eroasetukseksi laittaa jonkun positiivisen arvon, alkaa säätö ajamaan EEV:ä kiinni välittömästi.
Outoa....
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Toimii nimen omaan oikein eli sulla pitää saada venttiili kiinnipäin. Eli laita alkuun vaikka se plus 10 astetta ja lähdet siitä tiputtelemaan, kunnes kuumakaasun lämpötila romahtaa sinne 50 asteeseen ja siitä 2 astetta ylos etta lammot on sen 70 - 80 astetta
 

Joppe112

"Tän talon ILPpi on paras vaanimispaikka - muahh!"
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa


Tämä taitaa olla foorumin 1. VILP-projekti, jossa on yhdistelmä EEV+R407C ?

R407 on sikäli erilainen litku kuin R410, että prosessin tasaantuminen vie pidemmän aikaa. Joten merkitystä voi olla silläkin, että EEV saataisiin toimimaan riittävän verkkaisesti koska sehän on aivan niin nopea kuin elektroniikka määrää. Kannattaa tarkistaa määrääkö joku parametri myös kuinka taajaan EEV:n säätöä muutetaan. Oikea asetus voisi olla hidas säätö R407:n kanssa. :cool:
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Noh täälläkin on nyt säädelty arvoja ja saatu seuraavaa

Fan coil temp. 10
- Return gas temp. 3
- Exchaus gas temp n.. 75
- Ulkoilma 13
- Outlet water temp. 37
- Inlet water temp 30
- EEV open angle 15 minimi asetus 15... pitäiskö tuon minimin olla se pienin arvo 6 ??

tuo p2 tulistuksen säätö on nyt +6

tuo säädön viive on ollu 30s, mutta joppe112:sen viestistä päätellen se taitas saada olla suurempikin?
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

tompalla näyttää arvot olevan kohdillaan kuumakaasun lämpötilasta päätellen. Näyttää siltä, että kiinalaisilla on mennyt nuo anturat sekaisin ainakin tompan lampojen oerusteella. Eli coil tempin pitaisi olla 3 ja imkukaasun 10. Mutta ei se haittaa kun asian tiedostaa...

Edit.
Näkyykö esim manuaalista missä tuo fancoil temp anturi on kiinni. Jos se on kiinni kennossa ei kupariputkessa, niin nuo arvot on ihan järkeviä...
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Noh taas pyöritin pumppua ja seurailin...

Pumppu pyöri noin 15 minuuttia.. näihin arvoihin käynti tasaantui

Fancoil temp 14
Return gas temp 15
exhaust gas temp 85
ulkoilma 17
outlet watertemp 39
inlet watertemp 34
EEV open angle 9 asetus oli 8

Ja tuo P2 tulistus asetus 0 säädön viive 30s

Alussa pumppu piti
fancoil 12
return gas temp 5
exhaust gas jossain 60 asteessa EEV noin 25 jonka jälkeen EEV alkoi menemään tuohon 8 jolloin nuo fancoil & returngas arvot meni suunnilleen samaan 14-15 ja exhaustgas lämpö alkoi nousta tuonne 80-85 asteeseen... ulkopuolella oleva "painemittari" laskeutuu jos lukee Mpa arvoja alun 1.8-2.0 sinne 1.6 tasolle

Tuosta fancoil temp anturista en varmaksi osaa sanoa mutta yks anturi on kennon kupariputkessa melko alalaidassa ja toinen kennon ulkopuolella, mutta luulen että se on ulkoilma-anturi.
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

jaa-a ompa ihme värkki.... se asetus +6 oli parempi kuin tuo nykyinen nolla, ainakin lämpenemän perusteella... Sitä en ymmärrä miten se toimii sillä nolla asetuksilla noinkin hyvin, sillä sen ei pitäisi toimia lainkaan 0 tulistuksella.

Suosittelen jättämään sen +6, koska tehot olivat paljon paremmat...
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
Noh täälläkin on nyt säädelty arvoja ja saatu seuraavaa

Fan coil temp. 10
- Return gas temp. 3
- Exchaus gas temp n.. 75
- Ulkoilma 13
- Outlet water temp. 37
- Inlet water temp 30
- EEV open angle 15 minimi asetus 15... pitäiskö tuon minimin olla se pienin arvo 6 ??

tuo p2 tulistuksen säätö on nyt +6

tuo säädön viive on ollu 30s, mutta joppe112:sen viestistä päätellen se taitas saada olla suurempikin?

Mikä asetus sinulla on p2 ?

Edit: Pitäsi opetella lukemaan :)
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

jos coil temp anturi on kiinni kupariputkessa, niin olen 90% varma siitä, että anturit on kytketty väärinpäin. eli anturit pitää kääntää toisinpåin jotta säädön saa toimimaan järkevästi. Nykyisellä anturi asettelulla eev vääntää itsensä täysin auki tai täysin kiinni.

Tomppa sai vehkeen toimimaan vahingossa oikein kun oli laittanut minimi avautumaksi 15, joka tuotti kohtuu hyvät tehot. Venttiilihän oli silloin softan puolesta täysin kiinni....
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
jos coil temp anturi on kiinni kupariputkessa, niin olen 90% varma siitä, että anturit on kytketty väärinpäin. eli anturit pitää kääntää toisinpåin jotta säädön saa toimimaan järkevästi. Nykyisellä anturi asettelulla eev vääntää itsensä täysin auki tai täysin kiinni.

Tomppa sai vehkeen toimimaan vahingossa oikein kun oli laittanut minimi avautumaksi 15, joka tuotti kohtuu hyvät tehot. Venttiilihän oli silloin softan puolesta täysin kiinni....

Noniin, nyt alkaa lyyti kirjottaa.

Otin ja vaihdoin noiden antureiden piuhat päikseen ja tässä tulos:

Fan coil 8
Return gas 15
Exchaust gas 76
Ulko 17
Tuleva vesi 44
Lähtevä vesi 55
EEV open 8 ast.

p2 = 6

Nyt kysymys kuuluukin, että mitkä ovat hyvät raja-arvot tolle exchaust gas arvolle?
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

No niin... täälläkin on anturien piuhat vaihdettu ja nyt huomaa että EEV säätö toimii.. ei ole enää kiinni ajamassa... säätöaste arvo huitelee siellä 15-30 asteen välillä... Kiitokset tästä zadah:ille :)

Sama kysymys tuli mieleen kuin nf-50... paljonko tuo exhaust gas arvo tosiaan pitäis olla??
Olen kokeillut p2 arvoa 6 -10 ja tuolla 10 kohdalla se kaasunlämpötila pomppaa sitten sinne 85 asti ja EEV on ajettu silloin alaarvoon...
p2 = 6 - 8 sitten kaasu ei nouse kuin max. 60-65
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Nyt pamahti valmistajalta sähköpostissa parempi versio laitteen manuualista.

Sieltä löytyy parametrien selitykset hieman eri tavalla sekä selitys parametrille p6 jota vanhassa manuaalissa ei ollut lainkaan.
 

Liitteet

  • snapshot4.jpg
    snapshot4.jpg
    113,7 KB · Katsottu: 648

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Laittakaahan kiinan pojille palautetta asiasta...

Se tulistuksen oikea määrä riippuu monesta asiasta, mutta 4 astetta on ehdoton minimi tuossa teidän laitteessa. Luulisin että 6 - 10 arvoilla irtoaa parhaat tehot. Exhaust gassi sinne 70-80 välimaastoon niin hyvin menee, riiippuu paljon lämmitettävän veden lämpötilasta.

En muista ulkoa r407n arvoja mutta katselen illalla sopivat arvot kuumakaasulle.
 

Dippa

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Hyvää informaatiota.. Kannattaisi 'kylmämiestenkin' lukaista ketju läpi jos vaikka oppisi maallikolta jotakin ;)
 
Tila
Keskustelu on suljettu.
Ylös Bottom