Kiinan VILP projekti alkaa

Tila
Keskustelu on suljettu.

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Eli höyrystin on mitoitettu n. 7,5 kw:n tehoille normaalihkoissa olosuhteissa. En tiedä oliko nuo laskelmani liian optimistiset, sillä en tiedä teidän puhaltimien ilmamäärää... voi olla että arvion liian suureksi. Eli totuus voi olla kuitenkin lähempänä 5-7 kw:ia.
Tompalla pitäisi tuolla kompuralla toimia kohtuu normaalisti, mutta 3,0 copista on turha haaveilla...

NF50:n kompura on sitten aivan liikaa, jos kenno on samankokoinen.
kyllähän nf-50 kenno taitaa olla korkeampi ainakin kuvien perusteella..

puhaltimen ilmamäärää ei tosian ole tiedossa muutakuin tuo otto teho 90W

mitkä noista kupariputkista pitäis olla eristettynä??... eristettynä tehtaalla levylämmönvaihdin + vesiputket, kompressori, ja putki kompurasta levylämmönvaihtimeen... muut putket on tuolla "tuulessa"

vaikka tuo minulla nyt joten kuten pelaa kiinnostais tuo TAMU kokeilu... onko kellään tietoa mistä vois saada ehjiä, käytettyjä... uudet on minulle liian kalliita kokeilua varten..
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
zadah sanoi:
Eli höyrystin on mitoitettu n. 7,5 kw:n tehoille normaalihkoissa olosuhteissa. En tiedä oliko nuo laskelmani liian optimistiset, sillä en tiedä teidän puhaltimien ilmamäärää... voi olla että arvion liian suureksi. Eli totuus voi olla kuitenkin lähempänä 5-7 kw:ia.
Tompalla pitäisi tuolla kompuralla toimia kohtuu normaalisti, mutta 3,0 copista on turha haaveilla...

NF50:n kompura on sitten aivan liikaa, jos kenno on samankokoinen.
kyllähän nf-50 kenno taitaa olla korkeampi ainakin kuvien perusteella..

puhaltimen ilmamäärää ei tosian ole tiedossa muutakuin tuo otto teho 90W

mitkä noista kupariputkista pitäis olla eristettynä??... eristettynä tehtaalla levylämmönvaihdin + vesiputket, kompressori, ja putki kompurasta levylämmönvaihtimeen... muut putket on tuolla "tuulessa"

vaikka tuo minulla nyt joten kuten pelaa kiinnostais tuo TAMU kokeilu... onko kellään tietoa mistä vois saada ehjiä, käytettyjä... uudet on minulle liian kalliita kokeilua varten..

Ihan oikein on putket eristetty.

Kysyppä sepolta TAMUA:
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=116445822
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
zadah sanoi:

mmmhhh... ABB täysin uusi 3kw 400V 280€... ei paha hinta uudeksi..

mitä sanoo raati... maksaako vaivaa... kokeilla?? on toi pumpun hintaan nähden iso investointi...

No sehän on sen jälkeen invertteri VILP :)

Sehän on selvä, että se toimii paremmin, kun komponentit mitoitetaan oikein.

Jos jaksat sitten vielä askarrella, saat VILPin tehon säätymään esim ulkolämpötilan mukaan, jolloin COP paranee entisestään...

Ja kaupan päälle saat tietenkin vielä tehonmittauksen..

EDIT ja halvempi se on kuin 2 kw:n kompura vaihtotöineen :)
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
mitä sanoo raati... maksaako vaivaa... kokeilla?? on toi pumpun hintaan nähden iso investointi...

Totta vie kannattaisi kokeilla (jos "huvitusbudjetti" kestää). Tällä voisi ainakin saada selville, saako prosessin raiteilleen.

En tosin tunne kompressoria (siis onko 3 x 400V eli yhteensopiva). Jossakin ketjussa kuulutin perään jotakuta kokeilemaan 3-vaiheinvertterin (3x230V) kahden vaiheen kytkemistä 1-vaihe-kondensaattorimoottoriin ilman kondensaattoria (siis konkka pois vaihejohtimesta ja driven toinen vaihe konkan toisen pään paikalle; driven yksi karva jää vapaaksi). Lähtee nimittäin luultavasti pyörimään, mutta ylikuumenemisongelmia saattaa tulla.
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Jos jaksat sitten vielä askarrella, saat VILPin tehon säätymään esim ulkolämpötilan mukaan, jolloin COP paranee entisestään...

niin minulla tuntuu tuon puristelun jälkeen olevan tuo EEV jotenkin nyt säätö alueella... paitsi että joskus se returgas arvo ryntää pahasti pakkaselle... johtuen kennosta varmaankin..

mites tuo säätö vois toimia.. tietty alkuun kokeilis ihan vaan eri taajuuksilla... säätääkö oikea invertteri pumppu minkä arvon perusteella... kuumakaasun vai??

ja meillä on nuo kompurat 3-vaihe koneita
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
zadah sanoi:
Jos jaksat sitten vielä askarrella, saat VILPin tehon säätymään esim ulkolämpötilan mukaan, jolloin COP paranee entisestään...

niin minulla tuntuu tuon puristelun jälkeen olevan tuo EEV jotenkin nyt säätö alueella... paitsi että joskus se returgas arvo ryntää pahasti pakkaselle... johtuen kennosta varmaankin..

mites tuo säätö vois toimia.. tietty alkuun kokeilis ihan vaan eri taajuuksilla... säätääkö oikea invertteri pumppu minkä arvon perusteella... kuumakaasun vai??

ja meillä on nuo kompurat 3-vaihe koneita
Joo onhan se sinun EEV nyt hieman parempi...

Oikea invertteri pumppu säätyy pyyntilämpötilan mukaan, eli kun pyynti saavutetaan, kierroksia ruvetaan laskemaan.

Kylmäpiirin säädöt hoidetaan EEV:llä
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
Laskin tuosta omasta nuo putket... kennon pituus 50 + 60 + 50 eli 1,6m
lamelli väli 2mm putkia pystyssä 24 riviä.

kysyin tuolta valmistajalta tuota vedenvirtausta ja vastaus oli "it's better more than 2000L/h" ::)

Minäkin sain vihdoin laskettua. Olipahan taas keli tänään, vettä satoi kuin Esterin ....... koko päivän.

Elikäs, kennon pituus 70 + 75 + 70 = 215 cm, korkeus 85 cm, putkia laskin 34 kpl. Lamelliväli sama 2mm.
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Oikea invertteri pumppu säätyy pyyntilämpötilan mukaan, eli kun pyynti saavutetaan, kierroksia ruvetaan laskemaan.
Tuo kyllä kävis lattialämmitys puuhiin kuin nenä päähän... pitääköhän tuo TAMU ottaa työnalle... ::)
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Jos jaksat sitten vielä askarrella, saat VILPin tehon säätymään esim ulkolämpötilan mukaan, jolloin COP paranee entisestään...

Ei vaatine paljon askartelua, esim ABB:n (kuten kaikki muutkin) tamu hyväksyy taajusohjeen asettelun 0-10V signaalilla, joten pelkän NTC-vastuksen asennus (n. 0,10 €) taitaa riittää tuon säädön toteutukseen.
 

tuuma

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Jos mä hölmö olisin tajunnut ottaa seuraavan koon omastani niin se olisi ollut 3~ mallin kompura. Nyt ajelisin sitä taajuusmuuttajalla menoveden lämpötilan tarpeen mukaan... Eli ulkolämpötilakäyrä antaisi taajuusmuuttajalle sopivat kierrokset, jotta menovesi pysyisi halutussa arvossaan. Käyrän sovittaisi vaan sopiville hertsi luvuille.

En vaihtaisi kompuroita pienemmiksi kummaltakaan vaan kuten Zadah ehdotti niin Fincoil myy suurempia höyrystimiä puhaltimineen päivineen ja sellainen vaan rinnan tai kaiketi mieluummin sarjaan nykyisen kanssa. Molemmat teistä kaiketi valitsi aikoinaan pumpun tehon talojen tarpeen mukaan, joten kompurat kaiketi OK ::)
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Laskeskelin tehot tuolle NF50:n höyrystimelle, (10 putken nippu). Sen verran huomioita, että noissa ensimmäisissä laskuissa en huomioinut, että paineet eivät ole mittari paineita. Lisäksi olen säätänyt ilmavirraksi 2000 m3/h. Eli nyt tulokset pitäisi olla kohtuu realistiset. NF50 saa oman höyrystimen tehot, kun kertoo tuloksen sillä 3,4:llä.

Lisäksi laskin saksalaismallisen höyrystimen tehot vastaavissa keleissä.

Sen verran huomioita, että yritin laskea tehoja NF50:n nykyisillä höyrystymispainella, eli 0,3 MPA = 400 kpa ja ohjelma väitti,että menee nesteenä läpi. ;D (kyseessä siis olosuhteet, jossa ulkolämpötila 0 astetta)
 

Liitteet

  • höyrystin tehot.jpg
    höyrystin tehot.jpg
    90,9 KB · Katsottu: 248

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
zadah sanoi:
Jos jaksat sitten vielä askarrella, saat VILPin tehon säätymään esim ulkolämpötilan mukaan, jolloin COP paranee entisestään...

Ei vaatine paljon askartelua, esim ABB:n (kuten kaikki muutkin) tamu hyväksyy taajusohjeen asettelun 0-10V signaalilla, joten pelkän NTC-vastuksen asennus (n. 0,10 €) taitaa riittää tuon säädön toteutukseen.

Niinpä. Helppoahan se on. Tokihan siihen pitää rakentaa se jännite jakaja vielä toisella vastuksella, mutta se ei liene ongelma :)
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Laskeskelin tehot tuolle NF50:n höyrystimelle, (10 putken nippu). Sen verran huomioita, että noissa ensimmäisissä laskuissa en huomioinut, että paineet eivät ole mittari paineita. Lisäksi olen säätänyt ilmavirraksi 2000 m3/h. Eli nyt tulokset pitäisi olla kohtuu realistiset. NF50 saa

Onko 10 m^3/min = 2000 m^3/h. Ei minusta....
Vai ymmärsinkö jotain väärin tuossa?


EDIT. Joo, meni vähän aikaa ennenkuin tajusin että tuohan on siis sille 10 putken nipulle....
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
zadah sanoi:
Laskeskelin tehot tuolle NF50:n höyrystimelle, (10 putken nippu). Sen verran huomioita, että noissa ensimmäisissä laskuissa en huomioinut, että paineet eivät ole mittari paineita. Lisäksi olen säätänyt ilmavirraksi 2000 m3/h. Eli nyt tulokset pitäisi olla kohtuu realistiset. NF50 saa

Onko 10 m^3/min = 2000 m^3/h. Ei minusta....
Vai ymmärsinkö jotain väärin tuossa?

Pitäisi aina jaksaa selittää loppuun asti :) Eli 10 m3/ min menee läpi 1/3 osasta höyrystintä, jolle tuo simulaatio on ajettu, koko höyrystimen läpi menee 30 m3 / min, joka tekee... 1800 m3 / h no joo ei ihan 2000 m3/h mutta tarpeeksi lähelle. Se 10 oli niin pyöreä luku ;)
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
nf-50 sanoi:
zadah sanoi:
Laskeskelin tehot tuolle NF50:n höyrystimelle, (10 putken nippu). Sen verran huomioita, että noissa ensimmäisissä laskuissa en huomioinut, että paineet eivät ole mittari paineita. Lisäksi olen säätänyt ilmavirraksi 2000 m3/h. Eli nyt tulokset pitäisi olla kohtuu realistiset. NF50 saa

Onko 10 m^3/min = 2000 m^3/h. Ei minusta....
Vai ymmärsinkö jotain väärin tuossa?

Pitäisi aina jaksaa selittää loppuun asti :) Eli 10 m3/ min menee läpi 1/3 osasta höyrystintä, jolle tuo simulaatio on ajettu, koko höyrystimen läpi menee 30 m3 / min, joka tekee... 1800 m3 / h no joo ei ihan 2000 m3/h mutta tarpeeksi lähelle. Se 10 oli niin pyöreä luku ;)

Rautalankaa, rautalankaa ;D

Oltiin näköjään postattu samaan aikaan, sinä selityksesi ja minä korjaukseni. :)
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Eilen värkkäsin nuo ds18s20 anturit tuonne pumpun sisään... yhden laitoin noin 5 cm ennen levylämmönvaihdinta kuumakaasu putkeen ja toisen tuohon levylämmönvaihtimelta poistuvaan kupariputkeen..

onkos tuo nyt normaalia että 20 astetta häviää matkalle... siis

pumpun näyttö näyttää esim kuumakaasun lämpötilaksi +80 anturi mittaa +61

EDIT : Vesi sisään lämmönvaihtimeen +27 ulos +34 kylmäaine puoli ulos levylämmönvaihtimelta +27
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
pumpun näyttö näyttää esim kuumakaasun lämpötilaksi +80 anturi mittaa +61

Ensimmäiseksi kannattaisi tarkistaa oman anturin kiinnitys (huonolla kiinityksellä falskaa helposti 20 astetta). Vedän vaan ronskisti anturin ja putken ympäri alumiiniteippiä, foliota tms. (tietenkin suojattava oikosululta) ja päälle solumuoviputkieristettä tms.

Jos ja kun tuot tehty, eikä vieläkään toimi, niin sitten voidaan ihmetellä lisää.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Niin.. ei se anturi tiedä miltä puolelta pitää mitata. Eli putken kylkeen niputettuna tulos on jonkinlainen keskiarvo putkeen osuvasta kotelon kohdasta ( pyöreän putken kanssa pinta on PIENI) ja ilmassaolevasta muovista.
 

Tilator

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
Eilen värkkäsin nuo ds18s20 anturit tuonne pumpun sisään... yhden laitoin noin 5 cm ennen levylämmönvaihdinta kuumakaasu putkeen ja toisen tuohon levylämmönvaihtimelta poistuvaan kupariputkeen..

onkos tuo nyt normaalia että 20 astetta häviää matkalle... siis

pumpun näyttö näyttää esim kuumakaasun lämpötilaksi +80 anturi mittaa +61

Vesi sisään lämmönvaihtimeen +27 ulos +34 kylmäaine puoli ulos levylämmönvaihtimelta +17

Jos 27 asteinen vesi menee sisään, niin ei vaihtimelta ulos tuleva kylmäaine voi mennä todellisuudessa tämän alle.

Eli ainakin tu 17 astetta näyttävä anturi näyttää täysin potaskaa. Todennäköisesti sama vaivaa 61 astetta näyttävääkin.
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

oho, nyt oli tullu näppis virhe :-\... siis ei +17 kun +27... korjaan sen tuonnekin oikeaksi
 

Tilator

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
oho, nyt oli tullu näppis virhe :-\... siis ei +17 kun +27... korjaan sen tuonnekin oikeaksi

Selvä. Tästä palaavan kylmäaineen lämpötilasta voit muuten arvioida myös sen, miten paljon voit veden virtausta kuristaa.

Eli jos palaavan kylmäaineen lämpötila ei nouse, ei kuristustakaan ole liiaksi. Ainakin omassa VILPpi-viritelmässä käy vieläpä niin, että kiertoa kuristamalla lämmönvaihtimeen menevän veden lämpötila laskee ja palaavan nousee, jolloin hyötyä tulee mennen tullen.
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

eli vastaan itse itselleni.. tuosta 20 asteen lämpöhävikistä.. siinäpä se sitten vastaus...

Reversing valve
Although essential, reversing valves lower the efficiency of a heat pump for three main reasons:

1. Heat transfer between the hot and cold gases flowing through the valve
2. Pressure drops across the valve caused by bendsand sharp entrances and exits
3. Refrigerant leakage from the high pressure sideto the low pressure side of the valve (throughclearance between the slider and seat)


No jooo... Ompa nämä meleko keksintöjä..... :-X
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
eli vastaan itse itselleni.. tuosta 20 asteen lämpöhävikistä.. siinäpä se sitten vastaus...

Reversing valve
Although essential, reversing valves lower the efficiency of a heat pump for three main reasons:

1. Heat transfer between the hot and cold gases flowing through the valve
2. Pressure drops across the valve caused by bendsand sharp entrances and exits
3. Refrigerant leakage from the high pressure sideto the low pressure side of the valve (throughclearance between the slider and seat)


No jooo... Ompa nämä meleko keksintöjä..... :-X

No ei siinä mene kuin noin puolet tulistus lämmöstä, eli luokka 7- 10 % kokonais lämpötehosta. Toisaalta tuo 4-tie venttiili on ihan kätevä jälkihöyrystin, sillä siinä kiehahtaa tiettyyn rajaan asti kaikki höyrystimeltä tulevat nestepisarat. Eli hyöty / haitta on 50/60, niinkuin nykänen sanoisi...
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
No ei siinä mene kuin noin puolet tulistus lämmöstä, eli luokka 7- 10 % kokonais lämpötehosta. Toisaalta tuo 4-tie venttiili on ihan kätevä jälkihöyrystin, sillä siinä kiehahtaa tiettyyn rajaan asti kaikki höyrystimeltä tulevat nestepisarat. Eli hyöty / haitta on 50/60, niinkuin nykänen sanoisi...
no onkos tuo returngas anturi sitten oikeassa paikassa siis tuon reversing valven jälkeen??
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
zadah sanoi:
No ei siinä mene kuin noin puolet tulistus lämmöstä, eli luokka 7- 10 % kokonais lämpötehosta. Toisaalta tuo 4-tie venttiili on ihan kätevä jälkihöyrystin, sillä siinä kiehahtaa tiettyyn rajaan asti kaikki höyrystimeltä tulevat nestepisarat. Eli hyöty / haitta on 50/60, niinkuin nykänen sanoisi...
no onkos tuo returngas anturi sitten oikeassa paikassa siis tuon reversing valven jälkeen??

Nojaa... Voihan se siinäkin olla. Tällätavoin se 4-tie venttiilikin luetaan tavallaan höyristimeksi. Eipä siitä haittaakaan ole. Eipä sinullakaan tainut siltikään kummosia lämpötila eroja olla coiltempin / returngassin välillä kun parhaat tehot irtosi ? Oliko luokkaa 2 astetta ?
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Siitä TAMUSta sen verran, että eihän sinulla tarvitse täysteho mitoittaa sitä. Esim 3 kw:n Tamulla voit ajaa sitä kompuraa n 35 hz:llä helposti.

Tuosta taajusmuuntajahommasta sen verran, että menee loppuviikkoon ennenkuin saan kaikki tarvittavat kilkkeet joten viikonloppuna varmaan koeajoa sitten luvassa

Mites se muuten menee, vaikuttaako tuo taajuden pudottaminen myös tuohon höyrystymispaineeseen?
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
zadah sanoi:
Siitä TAMUSta sen verran, että eihän sinulla tarvitse täysteho mitoittaa sitä. Esim 3 kw:n Tamulla voit ajaa sitä kompuraa n 35 hz:llä helposti.

Tuosta taajusmuuntajahommasta sen verran, että menee loppuviikkoon ennenkuin saan kaikki tarvittavat kilkkeet joten viikonloppuna varmaan koeajoa sitten luvassa

Mites se muuten menee, vaikuttaako tuo taajuden pudottaminen myös tuohon höyrystymispaineeseen?

Jos lasket taajuutta ja pidät EEV:n ennallaan, niin (liika)syöttö(kin) kasvaa, kun kompressori ei ehdi pumpata entistäkään. Eli periaatteessa höyrystymispaine kasvaa (mutta jos EEV on liian suurella, ei kylmäainetta riitä, vaan prosessi menee entistä enemmän poskelleen).
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

kotte sanoi:
nf-50 sanoi:
zadah sanoi:
Siitä TAMUSta sen verran, että eihän sinulla tarvitse täysteho mitoittaa sitä. Esim 3 kw:n Tamulla voit ajaa sitä kompuraa n 35 hz:llä helposti.

Tuosta taajusmuuntajahommasta sen verran, että menee loppuviikkoon ennenkuin saan kaikki tarvittavat kilkkeet joten viikonloppuna varmaan koeajoa sitten luvassa

Mites se muuten menee, vaikuttaako tuo taajuden pudottaminen myös tuohon höyrystymispaineeseen?

Jos lasket taajuutta ja pidät EEV:n ennallaan, niin (liika)syöttö(kin) kasvaa, kun kompressori ei ehdi pumpata entistäkään. Eli periaatteessa höyrystymispaine kasvaa (mutta jos EEV on liian suurella, ei kylmäainetta riitä, vaan prosessi menee entistä enemmän poskelleen).

Juuri näin, joudut sopeuttamaan sitä EEV:tä sieltä etupuolelta, ehkä reilustikin, Mutta kyllä sen pitäisi onnistua kunhan seuraa painemittareita...
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Siellä putkissa menee niin paljon sitä nestettä, että se ei ole tätä ennen kunnolla kiehunut. Nyt kun sait painetta hieman alas, alkoi kiehuminen voimakkaammin ,eli olet menossa oikeaan suuntaan ! Eli läjään vaan etupuolelta.

No niin, tuota EEV etupuolen litistystä kokeiltu.
Tulokset aika laihoja....

Fan coil 0
Return gas -5
Ulko LT 5
Vedet 24 & 30
Kuumakaasu 37
EEV 6

Höyrystymispainetta en saanut alle 0,3 MPa:n, vaikka putki on kahdesta kohtaa kokolailla kasassa nyt myös EEV etupuolelta.
Lauhtumispaine pyörii siellä 1,4 MPa huiteilla.

Alkaa vähän ihmetyttää, että mistä hitosta sitä kaasua sinne kennoon oikein menee, kun koko syöttöputki alkaa olla kasaan puristeltu ?

Tosin tuossa on sellainen ominaisuus näemmä, että jos laitteesta on sähköt pois niin se aloittaa pumppaamisen EEV 22 auki.
Liekö sitä tuossa alussa menee niin paljon nestettä tuonne kennoon että sen höyrystyminen sekoittaa noita arvoja alussa (n. 5-10 min mitä seurasin) ? Ei luulisi kyllä...
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

kotte sanoi:
nf-50 sanoi:
Mites se muuten menee, vaikuttaako tuo taajuden pudottaminen myös tuohon höyrystymispaineeseen?
Jos lasket taajuutta ja pidät EEV:n ennallaan, niin (liika)syöttö(kin) kasvaa, kun kompressori ei ehdi pumpata entistäkään. Eli periaatteessa höyrystymispaine kasvaa (mutta jos EEV on liian suurella, ei kylmäainetta riitä, vaan prosessi menee entistä enemmän poskelleen).

Eli se sen kompuran muodostama paine ei ikäänkuin vaikuta tuonne kompuran "imupuolelle" ?
 

Tilator

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
kotte sanoi:
nf-50 sanoi:
Mites se muuten menee, vaikuttaako tuo taajuden pudottaminen myös tuohon höyrystymispaineeseen?
Jos lasket taajuutta ja pidät EEV:n ennallaan, niin (liika)syöttö(kin) kasvaa, kun kompressori ei ehdi pumpata entistäkään. Eli periaatteessa höyrystymispaine kasvaa (mutta jos EEV on liian suurella, ei kylmäainetta riitä, vaan prosessi menee entistä enemmän poskelleen).

Eli se sen kompuran muodostama paine ei ikäänkuin vaikuta tuonne kompuran "imupuolelle" ?

Ei ainakaan pitäisi vaikuttaa, kun lauhtumislämpötilan ei pitäisi merkittävästi muuttua.

Toisin sanoen, jos kompuran antaman tilavuus/massavirrna pieneneminen vaikuttaa lauhtumislämpötilaan (eli samalla lauhtumispaineeseen) ja sitä kautta paisuntaelimen läpi virtaavan kylmäaineen määrään, viittaisi tämä tehottomaan lauhduttimeen. Tästä tuossa masiinassa ja sen ongelmissa tuskin kuitenkaan on kyse.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
kotte sanoi:
nf-50 sanoi:
Mites se muuten menee, vaikuttaako tuo taajuden pudottaminen myös tuohon höyrystymispaineeseen?
Jos lasket taajuutta ja pidät EEV:n ennallaan, niin (liika)syöttö(kin) kasvaa, kun kompressori ei ehdi pumpata entistäkään. Eli periaatteessa höyrystymispaine kasvaa (mutta jos EEV on liian suurella, ei kylmäainetta riitä, vaan prosessi menee entistä enemmän poskelleen).

Eli se sen kompuran muodostama paine ei ikäänkuin vaikuta tuonne kompuran "imupuolelle" ?

Ei pitäisi mitenkään vaikuttaa (kuten Tilator jo totesi). Kaikenlaisia juttuja tässä jo mietitty ja kokeilty. Ei kai laite sattuisi sittenkin olemaan pahan ylitäytön puolella (taas ihan spekulaatiota). Tämänhän lienee "compliant scroll" (?) tms., joka voisi periaatteessa vuotaa nestettä takaisin suoraan rattaiden välistä, jos suorastaan ui kylmäaineessa. Vaikea kyllä itsekään tältä istumalta uskoa moiseen selitykseen.
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
EEV 6
Höyrystymispainetta en saanut alle 0,3 MPa:n, vaikka putki on kahdesta kohtaa kokolailla kasassa nyt myös EEV etupuolelta.
Lauhtumispaine pyörii siellä 1,4 MPa huiteilla.

Onko sinun pumppu siis sammunu tuohon E06 low pressure "vikaan".... tuo mun pumppu sammuu tuohon jos EEV 6 astetta... paine 0.1-0.2 silloin kun sammuu.
Nii tuli mieleen että meneeköhän se sinun pumpun EEV oikeasti kiinnipäin ollenkaan...
 

Tilator

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

kotte sanoi:
nf-50 sanoi:
kotte sanoi:
nf-50 sanoi:
Mites se muuten menee, vaikuttaako tuo taajuden pudottaminen myös tuohon höyrystymispaineeseen?
Jos lasket taajuutta ja pidät EEV:n ennallaan, niin (liika)syöttö(kin) kasvaa, kun kompressori ei ehdi pumpata entistäkään. Eli periaatteessa höyrystymispaine kasvaa (mutta jos EEV on liian suurella, ei kylmäainetta riitä, vaan prosessi menee entistä enemmän poskelleen).

Eli se sen kompuran muodostama paine ei ikäänkuin vaikuta tuonne kompuran "imupuolelle" ?

Ei pitäisi mitenkään vaikuttaa (kuten Tilator jo totesi). Kaikenlaisia juttuja tässä jo mietitty ja kokeilty. Ei kai laite sattuisi sittenkin olemaan pahan ylitäytön puolella (taas ihan spekulaatiota). Tämänhän lienee "compliant scroll" (?) tms., joka voisi periaatteessa vuotaa nestettä takaisin suoraan rattaiden välistä, jos suorastaan ui kylmäaineessa. Vaikea kyllä itsekään tältä istumalta uskoa moiseen selitykseen.

Jos noin olisi, ei kuumakaasu olisi vähääkään lauhtumislämpötilaa kuumempaa, eli kuumakaasun tulistuminen olisi tasan 0 astetta.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tilator sanoi:
Jos noin olisi, ei kuumakaasu olisi vähääkään lauhtumislämpötilaa kuumempaa, eli kuumakaasun tulistuminen olisi tasan 0 astetta.

Samaa mieltä, mutta todellista lauhtumislämpötilaahan ei ole mahdollista mitata luotettavasti (paitsi luotettavalla painemittarilla). Jos lauhdutin olisikin melkein täynnä nestettä, voisi lauhtumislämpötila olla korkeampi kuin lähtevän veden lämpötila (eli lauhtuminen tapahtuisi aivan lämmönvaihtimen suulla).
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
zadah sanoi:
Siellä putkissa menee niin paljon sitä nestettä, että se ei ole tätä ennen kunnolla kiehunut. Nyt kun sait painetta hieman alas, alkoi kiehuminen voimakkaammin ,eli olet menossa oikeaan suuntaan ! Eli läjään vaan etupuolelta.

No niin, tuota EEV etupuolen litistystä kokeiltu.
Tulokset aika laihoja....

Fan coil 0
Return gas -5
Ulko LT 5
Vedet 24 & 30
Kuumakaasu 37
EEV 6

Höyrystymispainetta en saanut alle 0,3 MPa:n, vaikka putki on kahdesta kohtaa kokolailla kasassa nyt myös EEV etupuolelta.
Lauhtumispaine pyörii siellä 1,4 MPa huiteilla.

Jaaha. Imupaineet ei tipu, mutta lauhtumispaineet tippuu... Ikäänkuin kompura ei enää pumppaisi mitään kunnolla. Voihan tosiaan olla niin, että kiinan pojat ovat ladanneet koneen täyteen nestettä, se olisi viimeinen pisara, kirjaimellisesti...


Kyllä siellä kuitenkin selkeästi jotakin huilaa kun vesi lämpeää sen 6 astetta...

Edit.
Mitenhän se sinun 4-tie venttiili pelittää, Voihan olla, että se vuotaa paineet sinne imupuolelle... Saatko sulatusta päälle siihen ? Katso miten paineet silloin käyttäytyy.

Miten se matalapaine mittari muuten käyttäytyy ? Nouseeko sen näytttämä kun kone pysähtyy ? Pitkän seisontajakson jälkeen pitäisi KP ja MP mittareiden lukemat olla samat...
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Alan myös itse kallistumaan sille kannalle, että kone on ns tiineenä, eli nestettä täynnä.

Eli höyrysintin on täynnä nestettä, joka imeytyy koneeseen ja romahduttaa pumppaus kyvyn, joka johtaa siihen, että lauhtumispaineet ei nouse, eikä myöskään imupaineet laske, koska höyrystimeen virtaa taas uutta nestettä, jota kompura ei kerkeä pumpata pois. Tämä selittäisi sen miksi imupaineet ei laske alle 0,3:n MPA:n

Ylitäyttöä puoltaa myös nuo koneen komponentit, ylisuuri eev, ylisuuri kompura jne. Paljonko tyyppikilvessä on kylmäainemäärä ?


Periatteessa tämä on yli 3 kg:n laite kompuransa puolesta, mutta eihän tähän saa millään sitä mahtumaan (paitsi Kiinalaiset saa..)
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
nf-50 sanoi:
EEV 6
Höyrystymispainetta en saanut alle 0,3 MPa:n, vaikka putki on kahdesta kohtaa kokolailla kasassa nyt myös EEV etupuolelta.
Lauhtumispaine pyörii siellä 1,4 MPa huiteilla.

Onko sinun pumppu siis sammunu tuohon E06 low pressure "vikaan".... tuo mun pumppu sammuu tuohon jos EEV 6 astetta... paine 0.1-0.2 silloin kun sammuu.
Nii tuli mieleen että meneeköhän se sinun pumpun EEV oikeasti kiinnipäin ollenkaan...

Eipä sammu. Olen itsekkin alkanut epäillä tuon EEV:n toimivuutta.
Tosin, kun sen pakottaa aukeamaan säätöparametreja muuttamalla, laskee myös kuumakaasun lämpötila.Kennon lämpötila nousee yleensä myöskin 2-3 astetta jos tuon EEV:n "pakkoavaa" johonkin 10-14 asteeseen esim.
 
Tila
Keskustelu on suljettu.
Ylös Bottom