Kiinan VILP projekti alkaa

Tila
Keskustelu on suljettu.

Tilator

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Alan myös itse kallistumaan sille kannalle, että kone on ns tiineenä, eli nestettä täynnä.

Tämä on kyllä yksi mahdollisuus.

Kun laite on sopivasti tiineenä, niin sen imupuoli menee yleensä näillä keleillä huuruun höyrystimen ja kompuran välistä siitä syystä, että kompuraan menevä nestemäinen kylmäaine kiehuu vielä imuputkessa.

Miten lienee tässä masiinassa?
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Tompp@ sanoi:
nf-50 sanoi:
EEV 6
Höyrystymispainetta en saanut alle 0,3 MPa:n, vaikka putki on kahdesta kohtaa kokolailla kasassa nyt myös EEV etupuolelta.
Lauhtumispaine pyörii siellä 1,4 MPa huiteilla.

Onko sinun pumppu siis sammunu tuohon E06 low pressure "vikaan".... tuo mun pumppu sammuu tuohon jos EEV 6 astetta... paine 0.1-0.2 silloin kun sammuu.
Nii tuli mieleen että meneeköhän se sinun pumpun EEV oikeasti kiinnipäin ollenkaan...

Eipä sammu. Olen itsekkin alkanut epäillä tuon EEV:n toimivuutta.
Tosin, kun sen pakottaa aukeamaan säätöparametreja muuttamalla, laskee myös kuumakaasun lämpötila.Kennon lämpötila nousee yleensä myöskin 2-3 astetta jos tuon EEV:n "pakkoavaa" johonkin 10-14 asteeseen esim.

Jos vain millään saat pakotettua sen laitteen sulatukselle ja samalla paineet tarkastaen niin se kertoisi paljon... Periaatteessahan se on sulatuksella kun 4-tie venttiili on virraton... Eli piuha irti siitä.

Edit. Siinä sulatus moodissa ei tarvitse ajaa kuin minuutin, niin näkee mihin paineet asettuu...
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
nf-50 sanoi:
Höyrystymispainetta en saanut alle 0,3 MPa:n, vaikka putki on kahdesta kohtaa kokolailla kasassa nyt myös EEV etupuolelta.
Lauhtumispaine pyörii siellä 1,4 MPa huiteilla.

Jaaha. Imupaineet ei tipu, mutta lauhtumispaineet tippuu... Ikäänkuin kompura ei enää pumppaisi mitään kunnolla. Voihan tosiaan olla niin, että kiinan pojat ovat ladanneet koneen täyteen nestettä, se olisi viimeinen pisara, kirjaimellisesti...

Sellanen ilmiö vielä jäi raportoimatta, että kun seuraa heti koneen käynnistämisen jälkeen kuumakaasun lämpötilaa, niin esim. em. testissä se ainakin kerran nousi 50 asteen paremmalle puolelle, mutta alkoi miltei heti laskea nopeasti tuonne 40 ateen tienoille. Eli nousu tapahtuu ensimmäisen n. 1 minuutin aikana ja laskee sitten seuraavan 30 sekunnin aikana tuo 10 astetta. EEV ainakin näytön mukaan koko ajan kiinni.

zadah sanoi:
Kyllä siellä kuitenkin selkeästi jotakin huilaa kun vesi lämpeää sen 6 astetta...
Edit.
Mitenhän se sinun 4-tie venttiili pelittää, Voihan olla, että se vuotaa paineet sinne imupuolelle... Saatko sulatusta päälle siihen ? Katso miten paineet silloin käyttäytyy.

Pääsin tänään jopa 8 asteen lämpeämään. Yli 10 astettakin menee jos kiertovesipumpun pudottaa I-asentoon. Tosin tämän testi yhteydessä myös kennon lämpötila nousi n. 1 asteen ja kaasu ei odotusten vastaisesti juuri lämmennyt.

zadah sanoi:
Miten se matalapaine mittari muuten käyttäytyy ? Nouseeko sen näytttämä kun kone pysähtyy ? Pitkän seisontajakson jälkeen pitäisi KP ja MP mittareiden lukemat olla samat...

Kyllä se MP mittari nousee heti ylöspäin kun koneen sammuttaa. Tosin en ole muistanut varmistaa että menvätkö samoihin. Käynpä kohta katsomassa jahka nappulat nukahtaa.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Ylitäyttöä puoltaa myös nuo koneen komponentit, ylisuuri eev, ylisuuri kompura jne. Paljonko tyyppikilvessä on kylmäainemäärä ?
Periatteessa tämä on yli 3 kg:n laite kompuransa puolesta, mutta eihän tähän saa millään sitä mahtumaan (paitsi Kiinalaiset saa..)

Tyyppikilvessä, jos tuota laminoitua paperilappua koneen kyljessä voi sellaiseksi kutsua, ei, yllätys yllätys, ole mainittu kylmäkkeen määrää. Mutta erillisellä tiedustelulla meille kerrottiin että minulla 3,8kg ja Tomp@lla 2,2.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tilator sanoi:
zadah sanoi:
Alan myös itse kallistumaan sille kannalle, että kone on ns tiineenä, eli nestettä täynnä.

Tämä on kyllä yksi mahdollisuus.

Kun laite on sopivasti tiineenä, niin sen imupuoli menee yleensä näillä keleillä huuruun höyrystimen ja kompuran välistä siitä syystä, että kompuraan menevä nestemäinen kylmäaine kiehuu vielä imuputkessa.

Miten lienee tässä masiinassa?

Huurussa on putket kennolta kompuralle. Ja aina kylmemmät kuin kenno.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
zadah sanoi:
Miten se matalapaine mittari muuten käyttäytyy ? Nouseeko sen näytttämä kun kone pysähtyy ? Pitkän seisontajakson jälkeen pitäisi KP ja MP mittareiden lukemat olla samat...

Kyllä se MP mittari nousee heti ylöspäin kun koneen sammuttaa. Tosin en ole muistanut varmistaa että menvätkö samoihin. Käynpä kohta katsomassa jahka nappulat nukahtaa.

Joo, samoihin ne menee. Molemmat mittarit näytti inan yli 0,5MPa.
 

Tilator

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Tilator sanoi:
zadah sanoi:
Alan myös itse kallistumaan sille kannalle, että kone on ns tiineenä, eli nestettä täynnä.

Tämä on kyllä yksi mahdollisuus.

Kun laite on sopivasti tiineenä, niin sen imupuoli menee yleensä näillä keleillä huuruun höyrystimen ja kompuran välistä siitä syystä, että kompuraan menevä nestemäinen kylmäaine kiehuu vielä imuputkessa.

Miten lienee tässä masiinassa?

Huurussa on putket kennolta kompuralle. Ja aina kylmemmät kuin kenno.

Jos tosiaan höyrystimen jälkeinen putki on jopa kylmempi, kuin höyrystin, niin taatusti laitteessa on vähintään riittävästi (lue todennäköisesti liikaa) kylmäainetta.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tilator sanoi:
nf-50 sanoi:
Tilator sanoi:
zadah sanoi:
Alan myös itse kallistumaan sille kannalle, että kone on ns tiineenä, eli nestettä täynnä.

Tämä on kyllä yksi mahdollisuus.

Kun laite on sopivasti tiineenä, niin sen imupuoli menee yleensä näillä keleillä huuruun höyrystimen ja kompuran välistä siitä syystä, että kompuraan menevä nestemäinen kylmäaine kiehuu vielä imuputkessa.

Miten lienee tässä masiinassa?

Huurussa on putket kennolta kompuralle. Ja aina kylmemmät kuin kenno.

Jos tosiaan höyrystimen jälkeinen putki on jopa kylmempi, kuin höyrystin, niin taatusti laitteessa on vähintään riittävästi (lue todennäköisesti liikaa) kylmäainetta.

Oletan, että puhutaan tilanteesta kun kone on käynnissä?
Yleensä koneen käydessä nuo putket kennolta kompuralle huurtuu ensimmäisenä, samoin sellanen musta säiliö joka siinä linjassa on.
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
zadah sanoi:
Ylitäyttöä puoltaa myös nuo koneen komponentit, ylisuuri eev, ylisuuri kompura jne. Paljonko tyyppikilvessä on kylmäainemäärä ?
Periatteessa tämä on yli 3 kg:n laite kompuransa puolesta, mutta eihän tähän saa millään sitä mahtumaan (paitsi Kiinalaiset saa..)

Tyyppikilvessä, jos tuota laminoitua paperilappua koneen kyljessä voi sellaiseksi kutsua, ei, yllätys yllätys, ole mainittu kylmäkkeen määrää. Mutta erillisellä tiedustelulla meille kerrottiin että minulla 3,8kg ja Tomp@lla 2,2.

3,8 kg ! . Se sinun pumppu on oikeasti tehty vain +20 asteen ulkolämpötilaan. Kaikki tätä viileämmät kelit tuottavat tuolla latingilla ongelmia ja PALJON. Väittikö ne Kiinalaiset, että pumpun pitäisi toimia pakkasessa ?

Nyt ei ole muuta mahdollisuutta kuin:

Invertteri / kompuran vaihto
Kylmäaine määrän vähennys noin 2 kiloon.

Ja aloitetaan sitten säätö uudestaan. Tuolla kylmäainemäärällä on turha yrittää... valitettavasti :( Ei nuo aineet mahdu oikein mihinkään, lauhdutin on varmasti täynnä ja loput on sitten siellä höyrystimessä nesteenä.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
nf-50 sanoi:
zadah sanoi:
Ylitäyttöä puoltaa myös nuo koneen komponentit, ylisuuri eev, ylisuuri kompura jne. Paljonko tyyppikilvessä on kylmäainemäärä ?
Periatteessa tämä on yli 3 kg:n laite kompuransa puolesta, mutta eihän tähän saa millään sitä mahtumaan (paitsi Kiinalaiset saa..)
Tyyppikilvessä, jos tuota laminoitua paperilappua koneen kyljessä voi sellaiseksi kutsua, ei, yllätys yllätys, ole mainittu kylmäkkeen määrää. Mutta erillisellä tiedustelulla meille kerrottiin että minulla 3,8kg ja Tomp@lla 2,2.

3,8 kg ! . Se sinun pumppu on oikeasti tehty vain +20 asteen ulkolämpötilaan. Kaikki tätä viileämmät kelit tuottavat tuolla latingilla ongelmia ja PALJON. Väittikö ne Kiinalaiset, että pumpun pitäisi toimia pakkasessa ?

Nyt ei ole muuta mahdollisuutta kuin:

Invertteri / kompuran vaihto
Kylmäaine määrän vähennys noin 2 kiloon.

Ja aloitetaan sitten säätö uudestaan. Tuolla kylmäainemäärällä on turha yrittää... valitettavasti :( Ei nuo aineet mahdu oikein mihinkään, lauhdutin on varmasti täynnä ja loput on sitten siellä höyrystimessä nesteenä.

Luonnollisesti toiminta luvattiin -10 asti "no problem" ;D

Jos oletetaan, että Tomp@n koneessa on tuo 2,2 kg, niin kai tässä nyt kuitenkin enemmän pitää olla?
Liekö kallis operaatio tuo aineen vähennys operaatio ?

Sinun suositus siis tähän myllyyn tasan 2kg ?
 

Tilator

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Yleensä koneen käydessä nuo putket kennolta kompuralle huurtuu ensimmäisenä, samoin sellanen musta säiliö joka siinä linjassa on.

Kyllä tuo nyt aika selvältä tapaukselta sitten vaikuttaa.

Kylmämies paikalle ja kilon verran kylmäainetta ensin alkuun pois ja sitten uudestaan laitetta testaamaan.
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Tyyppikilvessä, jos tuota laminoitua paperilappua koneen kyljessä voi sellaiseksi kutsua, ei, yllätys yllätys, ole mainittu kylmäkkeen määrää. Mutta erillisellä tiedustelulla meille kerrottiin että minulla 3,8kg ja Tomp@lla 2,2.

Luonnollisesti toiminta luvattiin -10 asti "no problem" ;D

Jos oletetaan, että Tomp@n koneessa on tuo 2,2 kg, niin kai tässä nyt kuitenkin enemmän pitää olla?
Liekö kallis operaatio tuo aineen vähennys operaatio ?

Sinun suositus siis tähän myllyyn tasan 2kg ?
Antaisko tuo Kiinan tuote Deron mitään viitteitä oikealle kylmäainemäärälle??
http://www.deronheatpump.com/product/prod01.asp?id=76
 
O

Optipessimisti

Vieras
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Minun pumpussani on kylmä-ainetta 4,32kg (Arco PHR11)
Tyyppikiven mukaan 3,2kg, mutta sitten putkien pituus 14m 3/4" ja 1/2" ja sitten se lisämmönvaihdin.
Toistaiseksi on toiminut ja varsinkin lämmittänyt mielestäni todella hyvin.
Paineet 35¤C pyyntilämmöllä 2,65 MBa. Katkaisuhetkellä. Lähtevä vesi n. 41¤C. Olisikohan sielläkin liikaa?
Paljonkohan? Pitäisi ottaa vaa-an kanssa pois. Mutta toistaiseksi en aio tehdä mitään.

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=6908.0
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
zadah sanoi:
nf-50 sanoi:
zadah sanoi:
Ylitäyttöä puoltaa myös nuo koneen komponentit, ylisuuri eev, ylisuuri kompura jne. Paljonko tyyppikilvessä on kylmäainemäärä ?
Periatteessa tämä on yli 3 kg:n laite kompuransa puolesta, mutta eihän tähän saa millään sitä mahtumaan (paitsi Kiinalaiset saa..)
Tyyppikilvessä, jos tuota laminoitua paperilappua koneen kyljessä voi sellaiseksi kutsua, ei, yllätys yllätys, ole mainittu kylmäkkeen määrää. Mutta erillisellä tiedustelulla meille kerrottiin että minulla 3,8kg ja Tomp@lla 2,2.

3,8 kg ! . Se sinun pumppu on oikeasti tehty vain +20 asteen ulkolämpötilaan. Kaikki tätä viileämmät kelit tuottavat tuolla latingilla ongelmia ja PALJON. Väittikö ne Kiinalaiset, että pumpun pitäisi toimia pakkasessa ?

Nyt ei ole muuta mahdollisuutta kuin:

Invertteri / kompuran vaihto
Kylmäaine määrän vähennys noin 2 kiloon.

Ja aloitetaan sitten säätö uudestaan. Tuolla kylmäainemäärällä on turha yrittää... valitettavasti :( Ei nuo aineet mahdu oikein mihinkään, lauhdutin on varmasti täynnä ja loput on sitten siellä höyrystimessä nesteenä.

Luonnollisesti toiminta luvattiin -10 asti "no problem" ;D

Jos oletetaan, että Tomp@n koneessa on tuo 2,2 kg, niin kai tässä nyt kuitenkin enemmän pitää olla?
Liekö kallis operaatio tuo aineen vähennys operaatio ?

Sinun suositus siis tähän myllyyn tasan 2kg ?

Kyllä, kaadetaan 1,5 kg = 1,5 litraa sinne lauhduttimen kierukkaan, jolloin sitä on varmasti riittävästi. Lopusta 0,5 kg tehdään kaasua 0,3 MPA:n paineeseen, jolloin sitä tulee n. 20 litraa, täytetään siitä 20 litrasta höyrystin, johon menee noin 5-6 litraa. Loppu 15 litraa nesteytetään ja kaadetaan lauhduttimeen takaisin. :)

Ja mitähän se kylmämies veloittaa:

30 min ihmettelyä, että mikäs xxlevetin kone tämä on
15 min ihmettelyä, miksi EEV:n putket on puristettu läjään
15 min työtä jossa poistetaan 4 kg ja laitetaan 2 kg takaisin.

+ matkat

Voit helpottaa ihmettelyä sanomalla, että laite on Kiinasta ja se on suunniteltu toimimaan +20 asteen keleissä, siitä syystä ainetta on nyt vähän liikaa ja EEV:tä hieman sopeutettu :)

PS Optimisti(pessimistillä) on hyvät paineet, sinulla on sitä putkea 14 m johon sitä nestettä menee...Niin ja sinulla on eri aineetkin koneessa.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
nf-50 sanoi:
Liekö kallis operaatio tuo aineen vähennys operaatio ?
Ja mitähän se kylmämies veloittaa:

30 min ihmettelyä, että mikäs xxlevetin kone tämä on
15 min ihmettelyä, miksi EEV:n putket on puristettu läjään
15 min työtä jossa poistetaan 4 kg ja laitetaan 2 kg takaisin.

+ matkat

Sain puolitutun kylmämiehen houkuteltua vielä tällää viikolla pumppua ihmettelemään, joten ainemäärä saataneen oikeaksi ennenkuin taajuusmuuntajan asennus alkaa viikonloppuna. Lyön tuon yo. listan käteen hänelle jotta osaa tehdä homman oikein ;D
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
zadah sanoi:
nf-50 sanoi:
Liekö kallis operaatio tuo aineen vähennys operaatio ?
Ja mitähän se kylmämies veloittaa:

30 min ihmettelyä, että mikäs xxlevetin kone tämä on
15 min ihmettelyä, miksi EEV:n putket on puristettu läjään
15 min työtä jossa poistetaan 4 kg ja laitetaan 2 kg takaisin.

+ matkat

Sain puolitutun kylmämiehen houkuteltua vielä tällää viikolla pumppua ihmettelemään, joten ainemäärä saataneen oikeaksi ennenkuin taajuusmuuntajan asennus alkaa viikonloppuna. Lyön tuon yo. listan käteen hänelle jotta osaa tehdä homman oikein ;D

Raati odottaa jännityksellä miten käy. :)
 

jsa

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tuolla tamun lisäyksellä saat todennäköisesti vähennettyä myös sulatuksien määrää joten siinäkin mielessä se on järkevää.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
nf-50 sanoi:
zadah sanoi:
nf-50 sanoi:
Liekö kallis operaatio tuo aineen vähennys operaatio ?
Ja mitähän se kylmämies veloittaa:

30 min ihmettelyä, että mikäs xxlevetin kone tämä on
15 min ihmettelyä, miksi EEV:n putket on puristettu läjään
15 min työtä jossa poistetaan 4 kg ja laitetaan 2 kg takaisin.

+ matkat

Sain puolitutun kylmämiehen houkuteltua vielä tällää viikolla pumppua ihmettelemään, joten ainemäärä saataneen oikeaksi ennenkuin taajuusmuuntajan asennus alkaa viikonloppuna. Lyön tuon yo. listan käteen hänelle jotta osaa tehdä homman oikein ;D

Raati odottaa jännityksellä miten käy. :)

Samoin.

Tänään oltiin jo lähellä. Kylmämies oli tontilla, mutta oli unohtunu letkut ja mittarit matkasta. Plus että mukana ollut tyhjä kylmäainepullo piti sisällään 1,5kg R410A:ta. :) No, onhan päivä vielä huomennakin...

Kylmämies puheli vähän, että saattaa jättää kompuran, pullon ja ne letkut lainaan että saan leikkiä vähän itse niitten kanssa. Katotaan nyt. Jos saisi sen täytöksen kerralla about kohdalleen.

Toivottavasti saisin huomenna myös taajuusmuuntajan että pääsisi senkin asentamaan vkonloppuna.
 

Tilator

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Toivottavasti saisin huomenna myös taajuusmuuntajan että pääsisi senkin asentamaan vkonloppuna.

Ehkä olisi nyt paras unohtaa tämä taajuusmuunnin siksi aikaa, että tiedät, mitä kylmäainemäärän rukkaaminen tekee.
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tilator sanoi:
nf-50 sanoi:
Toivottavasti saisin huomenna myös taajuusmuuntajan että pääsisi senkin asentamaan vkonloppuna.

Ehkä olisi nyt paras unohtaa tämä taajuusmuunnin siksi aikaa, että tiedät, mitä kylmäainemäärän rukkaaminen tekee.
Niin. Alkusäätö on ihan hyvä tehdä orkkis teholla, eli 2 kg ainetta ja kone käymään.. Ensimmäinen tavoite on saada se imupaine tippumaan. Toki sen pitäisi tippuakkin kun kone ei enää hörpi nestettä, saattaa olla että saa paineen jopa niin alas että kone sammuu. Tässätapauksessa pitää minimi avautumaa kasvattaa...
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tilator sanoi:
nf-50 sanoi:
Toivottavasti saisin huomenna myös taajuusmuuntajan että pääsisi senkin asentamaan vkonloppuna.

Ehkä olisi nyt paras unohtaa tämä taajuusmuunnin siksi aikaa, että tiedät, mitä kylmäainemäärän rukkaaminen tekee.

OK. Mutta eikö tuo 4,6kW:n (?) kompura ole aika rajun kokoinen noin pienelle ainemäärälle?

Tuo kompurahan on sikälis arvoitus, että sen tyyppikilpeä ei pääse näkemään ilman eristeiden purkua. Ja se taas on siksi hankala homma että ei viitsi ruveta ilman pakottavaa syytä.
 

tuuma

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Tilator sanoi:
nf-50 sanoi:
Toivottavasti saisin huomenna myös taajuusmuuntajan että pääsisi senkin asentamaan vkonloppuna.

Ehkä olisi nyt paras unohtaa tämä taajuusmuunnin siksi aikaa, että tiedät, mitä kylmäainemäärän rukkaaminen tekee.

OK.

Jos sormet syyhyää ja olisi muutenkin koneisto auki ja sopivasti aikaa niin voihan tuon heittää mutta asettelee taajuudeksi kiinteän 50Hz. Näkisi sitten nuo virrat ja tehon taajarin näytöstä ja saisi täten hieman lisäinfoa.

Sitten ei muuta kuin kierroksia tiputtamaan tai lisäämään kun tosiaan on nähnyt ensin mitä noiden aineiden vähentäminen on saanut aikaan. Kuinkakohan monta hertsiä yli kuuden kympin noita kompuroita kannattaa muuten ajella, jos tilanne jollain on että kompura on liian pieni, eikö siten voi tuotakin epäkohtaa korjata?
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Tilator sanoi:
nf-50 sanoi:
Toivottavasti saisin huomenna myös taajuusmuuntajan että pääsisi senkin asentamaan vkonloppuna.

Ehkä olisi nyt paras unohtaa tämä taajuusmuunnin siksi aikaa, että tiedät, mitä kylmäainemäärän rukkaaminen tekee.

OK. Mutta eikö tuo 4,6kW:n (?) kompura ole aika rajun kokoinen noin pienelle ainemäärälle?

Tuo kompurahan on sikälis arvoitus, että sen tyyppikilpeä ei pääse näkemään ilman eristeiden purkua. Ja se taas on siksi hankala homma että ei viitsi ruveta ilman pakottavaa syytä.

Se kylmäainemäärä (2kg) on ihan sopiva tuohon sinun koneeseen. Sen aineen määrä määräytyy lauhduttimen, höyrystimen ja putkituksen pituuden mukaan. Ei sinulla tarvitse testata mitään muuta kuin se, että saat sen imupaineen tippumaan, eli tarkistetaan se, että 4-tie venttiili ei vuoda, samalla tulee varmuus siitä että ongelmat johtuivat liian suuresta latingista.

Jos paineet eivät tipu, niin joko "sopeutus" on edelleenkin liian pieni, tai sitten se 4-tie vuotaa...
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tilator sanoi:
nf-50 sanoi:
Toivottavasti saisin huomenna myös taajuusmuuntajan että pääsisi senkin asentamaan vkonloppuna.

Ehkä olisi nyt paras unohtaa tämä taajuusmuunnin siksi aikaa, että tiedät, mitä kylmäainemäärän rukkaaminen tekee.

No, siihen tuli nyt itsestä riippumaton aikalisä, kun tukku ei pystynytkään toimittamaan tamua täksi päiväksi kuten lupasi. No, ensi viikon alkupuolella sen pitäisi olla täällä.

Odottelen tässä just kylmämiehen soittoa, että päästään hommiin...
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Odottelen tässä just kylmämiehen soittoa, että päästään hommiin...

No niin, hommiin päästiin ja kuten arvata saattaa, eihän siinä hyvin käynyt. 3,3 kg saatiin ainetta pois ja sen jälkeen huoltoliitin irti putken kyljestä. Siinä sitten aineet pilalle samalla.

Eli vi....si meni koko vapaussota :mad:

Ensi viikolla pitää hommata joku tinaamaan uusi liitin putken kylkeen ja taas jatkuu harjoitukset. Ehkä ensi viikonloppuna sitten paremmalla menestyksellä....

Voi perse etten paremmin sano. Over and out.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
nf-50 sanoi:
Odottelen tässä just kylmämiehen soittoa, että päästään hommiin...

No niin, hommiin päästiin ja kuten arvata saattaa, eihän siinä hyvin käynyt. 3,3 kg saatiin ainetta pois ja sen jälkeen huoltoliitin irti putken kyljestä. Siinä sitten aineet pilalle samalla.

Noniin, yksi kalja juotu ja vähän rauhoituttu. ;)

Tilanne on nyt siis se, että yksi huoltoliitin on koneesta irti ja yhdessä kylmäputkessa siis reikä
Reikä on nyt yritetty tukkia jesarilla ettei sinne ihan vettä sada sisään.

Kysymys kuuluukin, onko minulla edellytyksiä vielä jatkaa tätä hommaa?
Autotallista löytyy nyt kaikki täyttöön & tyhjiöintiin tarvittavat varusteet sekä kylmäainepullo, jossa on 3,3kg kylmäainetta + n. 200 g ilmaa. Ehtaa kylmäainetta saan lisää tutulta kaverilta tarvittavan määrän. Eli jos saan tuon yhteen tinattua takas tuohon putken kylkeen, niin voinko vielä jatkaa jotenkin vai puuttuuko minulta jotain olennaista ? Lupia lukuunottamatta siis.
 

Tilator

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Kysymys kuuluukin, onko minulla edellytyksiä vielä jatkaa tätä hommaa?

Taisit esittää hankalamman kysymyksen, kuin kaikki aikaisemmat yhteensä. Epäilen, että vastausta pitää etsiä piuhojen sieltä päästä.

Jos päätät jatkaa, niin tee nyt sitten samalla kaikki mahdolliset/tarpeelliset/todennäköiset muutokset kerralla, kun joka tapauksessa mehut on ulkona.
 

apa

Jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Jos oikein alkaa "ahistaa",heitä minulle koneestasi tuossa kunnossa hintapyynti yv:nä.
 
O

Optipessimisti

Vieras
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Älä nyt sentäs tinalla. No en epäillytkään, on ns. sanonta.
Laita samalla kuivain ja nestelasi. Ainakin minun pumppu oli suht helppo täyttää kun piti mielessä tehtaan ilmoittaman ainemäärän ja samanaikaisesti seurasi nestelasia, painemittaria ja vaakaa. Samankaltaisia ongelmia oli minullakin.
Ks foorumista juttua "huonosti kävi"
Kannattaa juottaa huoltoliittimeen ensin putkenpätkät irrallaan ja sitten sovitella koneeseen. No vaikea sanoa kun ei ole nähnyt tilannetta.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Optipessimisti sanoi:
Älä nyt sentäs tinalla. No en epäillytkään, on ns. sanonta.
Laita samalla kuivain ja nestelasi. Ainakin minun pumppu oli suht helppo täyttää kun piti mielessä tehtaan ilmoittaman ainemäärän ja samanaikaisesti seurasi nestelasia, painemittaria ja vaakaa. Samankaltaisia ongelmia oli minullakin.
Ks foorumista juttua "huonosti kävi"
Kannattaa juottaa huoltoliittimeen ensin putkenpätkät irrallaan ja sitten sovitella koneeseen. No vaikea sanoa kun ei ole nähnyt tilannetta.

Lähinnä siis tarkoitin nyt sitä (en vaan saanut kirjoitettua :) ), että pitääkö minun esim. "huuhdella" tuo putkisto jollain tjms.?
Vai (olettaen että saan putken juotettua kiinni) alanko vaan normaalisti tyhjiöimään ja täyttämään konetta?
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

apa sanoi:
Jos oikein alkaa "ahistaa",heitä minulle koneestasi tuossa kunnossa hintapyynti yv:nä.

En ole vielä luovuttamassa. Eiköhän tuosta soittopeli vielä saada. Jossei omin voimin niin pitää turvautua niihin kallispalkkaisiin ammattilaisiin. ;D
 
O

Optipessimisti

Vieras
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Itse hain Agalta typpipullon ja puhaltelin suurella paineella kaikki josta vain jotain läpi meni. Sitten tulpat päihin. Tilanne oli tosin aivan eri kuin sinulla.
Kompura oli hajonnut ja öljyssäkin oli metallilastuja. En sano tuohon "huuhteluun"
mitään, joku viisaampi saa vastata.
 
O

Optipessimisti

Vieras
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tuli tuossa vain mieleen kun katselin niitä lauhduttimen kierukoita ihan tämän jutun ensinmäiseltä sivulta. Niin, että jos ovat olleet aurinkopanelin käytössä ja muutenkin vanhat. Niin voisiko olla mitenkään mahdollista että niihin olisi jäänyt vettä tai jotain muuta vierasta ainetta. Eli voisiko ongelmasi mitenkään johtua
sellaisista syistä. Jos vähänkin epäilyttää, silloin kannattaisi puhallella typellä.
Lisäksi ne kierukat ovat niin "suuret" että tarvitaanko kylmä ainetta lisää niiden takia? Kun lisäsin itselleni sen toisen lämmönvaihtimen niin kylmä-ainetta tuli lisää sen takia ehkä 1/2kg. Levylämmönvaihtimen tilavuus kuitenkin melko pieni.
Tyhjiötä kannattaisi kuitenkin imuroida pitkään (tunteja) ja sitten antaa olla pari päivää ja katsoa onko pysynyt. No joku ammattilainen osaa ehkä kommentoida tätäkin.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Olisi tosiaankin viisasta yrittää estää kosteuden pääsy kompressoriöljyn sekaan. Paremman puutteessa putkia voisi suojata ns. "paineilmaspraylla" tai kylmäspraylla. Näiden sisältönä on jotakin kylmäaineiden tapaista ja ovat pakostakin kuivia. Esim. Bilteman aineissa jopa on R-134A:ta. Näillä saa jopa putkea jäähtymään (puhaltamalla putkeen) ja heti perään reiän voi toivottavasti teipata umpeen, jolloin voi jopa olla mahdollista saada putkeen aikaiseksi ylipainetta.

Pelkkä teippauskin mahdollisimman pian on viisasta (aineita ei välttämättä saa tähän vuorokaudenaikaan).
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Optipessimisti sanoi:
Tuli tuossa vain mieleen kun katselin niitä lauhduttimen kierukoita ihan tämän jutun ensinmäiseltä sivulta. Niin, että jos ovat olleet aurinkopanelin käytössä ja muutenkin vanhat. Niin voisiko olla mitenkään mahdollista että niihin olisi jäänyt vettä tai jotain muuta vierasta ainetta. Eli voisiko ongelmasi mitenkään johtua
sellaisista syistä. Jos vähänkin epäilyttää, silloin kannattaisi puhallella typellä.

Et ole lukenut riittävän huolellisesti :) Ts. tämä pumppu on mallia "vesi-kiertää-ulkona".
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

kotte sanoi:
Olisi tosiaankin viisasta yrittää estää kosteuden pääsy kompressoriöljyn sekaan. Paremman puutteessa putkia voisi suojata ns. "paineilmaspraylla" tai kylmäspraylla. Näiden sisältönä on jotakin kylmäaineiden tapaista ja

Pelkkä teippauskin mahdollisimman pian on viisasta (aineita ei välttämättä saa tähän vuorokaudenaikaan).

No, reikä on ainakin teipattu piiloon. Jos tuo nyt ajaisi sen asian huomiseen asti, jolloin toivottavasti saan tinattua tuon kasaan taas.
 
O

Optipessimisti

Vieras
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Sorry, niin pitkä tarina etten ole jaksanut kaikkea lukea. No yritin vain auttaa.
Kyllä se siitä kuntoon tulee. Usko pois.
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Jaaha.

Teit sitten tällaisen ILMA-vesi lämpöpumpun kirjaimellisesti... No nyt se kompura ei revi ainakaan nestettä :)

En tiedä miten saat sen huoltoliitoksen revittyä irti normi hommissa, millähän se putki oli "tinattu" kiinni ?

Juota se liitin paikalleen ja laita se 2 kg takisin koneeseen, ei kai se sen kummempaa ole... tekevälle sattuu. Miten saat nämä hommat selitettyä hameväelle ?
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Jaaha.

Teit sitten tällaisen ILMA-vesi lämpöpumpun kirjaimellisesti... No nyt se kompura ei revi ainakaan nestettä :)

:D

zadah sanoi:
En tiedä miten saat sen huoltoliitoksen revittyä irti normi hommissa, millähän se putki oli "tinattu" kiinni ?

Juota se liitin paikalleen ja laita se 2 kg takisin koneeseen, ei kai se sen kummempaa ole... tekevälle sattuu. Miten saat nämä hommat selitettyä hameväelle ?

Se huoltoliitin jäi kirjaimellisesti käteen. Yritin kiertää sitä korkkia auki kahdella kiintoavaimella (toisella pidin vastaan) niin hellävaraisesti kuin suinkin vain saatoin, mutta niin se vain rapsahti irti....

Hameväki on vielä toistaiseksi ollut ymmärtäväinen, olen uhkaillut hyppynarun ostolla jos ei tuolla koneella saada lämmintä torppaan ;D
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tuollainen putkien irti rapsahtelu ei kyllä lupaa hyvää tulevaisuutta ajatellen, mikäli kaikki juotokset ovat tuon laatuisia.

Ei voi tehtaalle tästä vehkeestä laatusertifikaattia antaa.
 
Tila
Keskustelu on suljettu.
Ylös Bottom