Kiinan VILP projekti alkaa

Tila
Keskustelu on suljettu.

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Tuollainen putkien irti rapsahtelu ei kyllä lupaa hyvää tulevaisuutta ajatellen, mikäli kaikki juotokset ovat tuon laatuisia.

Ei voi tehtaalle tästä vehkeestä laatusertifikaattia antaa.
Tarkemmin tutkimalla näytti, että on itse asiassa tuo putki antanut periksi eikä niinkään juotos.

Nyt on venttili takaisin paikallaan. Ensimmäinen juotos tietenkin vuoti. :D

Rupesin jo tyhjiöimään konetta toista kertaa, mutta en saanut tunnin pumpaamisella mitään aikaiseksi. Ensimmäisellä yrityksellä (jolla vuoto havaitiin) tuntui tyhjiö syntyvän nopeammin....?...

Voi tosin olla, että kun on aloittelija asialla niin pumppausjärjestely ei ole ihan niinkuin pitää.

Kuinka kauan tuon tyhjiöinti voi ottaa, onko kellään hyviä arvauksia? Voiko putkissa edelleen olla kylmäainetta, tai niin paljon kosteutta että tyhjiöinti voi kestää todella pitkään, vai rupeanko etsimään vuotoa jostain?
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Rupesin jo tyhjiöimään konetta toista kertaa, mutta en saanut tunnin pumpaamisella mitään aikaiseksi. Ensimmäisellä yrityksellä (jolla vuoto havaitiin) tuntui tyhjiö syntyvän nopeammin....?...

Kuinka kauan tuon tyhjiöinti voi ottaa, onko kellään hyviä arvauksia? Voiko putkissa edelleen olla kylmäainetta, tai niin paljon kosteutta että tyhjiöinti voi kestää todella pitkään, vai rupeanko etsimään vuotoa jostain?
Millä yrität tyhjiöinnin etenemistä todeta? Tavanomaisesta huoltomittarisarjasta tai pumpussa olevasta mekaanisesta mittarista katsoen pitäisi jotakin ruveta tapahtumaan muutaman kymmenen sekunnin sisällä, mutta aitoa elektronista tyhjiömittaria voi joutua odottelemaan minuuttejakin, että lukema alkaa laskea (em. mekaaniset mittarit ovat olleet pohjassa silloin jo pitkään).

Kylmäaineet ovat kadonneet taivaalle ajat sitten, jos venttiilit ovat olleet auki ja reikä vain teipin varassa. Mahdollisen veden haihtuessa päästään jo elektronisen tyhjiömittarin skaalalle.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

kotte sanoi:
nf-50 sanoi:
Rupesin jo tyhjiöimään konetta toista kertaa, mutta en saanut tunnin pumpaamisella mitään aikaiseksi. Ensimmäisellä yrityksellä (jolla vuoto havaitiin) tuntui tyhjiö syntyvän nopeammin....?...

Kuinka kauan tuon tyhjiöinti voi ottaa, onko kellään hyviä arvauksia? Voiko putkissa edelleen olla kylmäainetta, tai niin paljon kosteutta että tyhjiöinti voi kestää todella pitkään, vai rupeanko etsimään vuotoa jostain?
Millä yrität tyhjiöinnin etenemistä todeta? Tavanomaisesta huoltomittarisarjasta tai pumpussa olevasta mekaanisesta mittarista katsoen pitäisi jotakin ruveta tapahtumaan muutaman kymmenen sekunnin sisällä, mutta aitoa elektronista tyhjiömittaria voi joutua odottelemaan minuuttejakin, että lukema alkaa laskea (em. mekaaniset mittarit ovat olleet pohjassa silloin jo pitkään).
Digitaalisella mittarilla. Se ei päässyt edes "mittausalueelle" vielä.
No, pitää jatkaa harjotuksia huomenna kun näkee vielä jotain.

Konessa on kaksi huoltoliitintä, toinen kuumakaasuputkessa ja toinen imuputkessa. Onko sillä mitään väliä, kummasta huoltoliittimestä tyhjiöinnin/täytön tekee ?
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
kotte sanoi:
nf-50 sanoi:
Rupesin jo tyhjiöimään konetta toista kertaa, mutta en saanut tunnin pumpaamisella mitään aikaiseksi. Ensimmäisellä yrityksellä (jolla vuoto havaitiin) tuntui tyhjiö syntyvän nopeammin....?...

Kuinka kauan tuon tyhjiöinti voi ottaa, onko kellään hyviä arvauksia? Voiko putkissa edelleen olla kylmäainetta, tai niin paljon kosteutta että tyhjiöinti voi kestää todella pitkään, vai rupeanko etsimään vuotoa jostain?
Millä yrität tyhjiöinnin etenemistä todeta? Tavanomaisesta huoltomittarisarjasta tai pumpussa olevasta mekaanisesta mittarista katsoen pitäisi jotakin ruveta tapahtumaan muutaman kymmenen sekunnin sisällä, mutta aitoa elektronista tyhjiömittaria voi joutua odottelemaan minuuttejakin, että lukema alkaa laskea (em. mekaaniset mittarit ovat olleet pohjassa silloin jo pitkään).
Digitaalisella mittarilla. Se ei päässyt edes "mittausalueelle" vielä.
No, pitää jatkaa harjotuksia huomenna kun näkee vielä jotain.

Konessa on kaksi huoltoliitintä, toinen kuumakaasuputkessa ja toinen imuputkessa. Onko sillä mitään väliä, kummasta huoltoliittimestä tyhjiöinnin/täytön tekee ?
Saat aika kauan tyhjiöidä, että pääset sen digitaali mittarin alueelle, sillä kompurassa on iso oljytilavuus, johon sitoutuu paljon kylmäainetta, eli ei kannata edes välttämättä yrittää... Annat tyhjiöpumpun käydä puolituntia, jonka jälkeen laitat koepaineet sisään, ja katsot vuotaako...Ei hän se pitäisi muualta vuotaa kuin siitä huoltoliittimestä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Saat aika kauan tyhjiöidä, että pääset sen digitaali mittarin alueelle, sillä kompurassa on iso oljytilavuus, johon sitoutuu paljon kylmäainetta, eli ei kannata edes välttämättä yrittää...
Jos järjestelmä on ollut auki ulkoilmaan paineessa edes muutaman kymmenen minuuttia, on kylmäaine kyllä erkaantunut öljystä aika täydellisesti. Öljyn kylmeneminenhän lähinnä erkaantumista hidastaa. Totta kai liuennut vähäinen kylmäainepitoisuus hieman hidastaa tyhjiön muodostumista, mutta öljy ei kyllä toimisi varsinaisiin tarkoituksiinsa, jos se imisi vielä normaalia kylmäaineen kiehumislämpötilaa jopa kymmeniä asteita korkeammassa lämpötilassa merkittävän määrän kylmäainetta (edellyttäisi kemiallista sitoutumista). Kylmäaine-öljyseoksen kannalta tyhjiöinti alkoi jo käytännössä silloin, kun kaasut pääsivät pellolle.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Eipä onnistunut tyhjiöinti. Tai siis olisi varmaan onnistunut, mutta
- Putkessa oli pieni reikä juottamisen jäljiltä
- Huoltoventtiili on ottanut jotenkin siipeensä eikä enää pidä.

Lienee viisainta käydä ostamassa jostain uusi huoltoliitin ja pätkä sopivaa kupariputkea (1/4") jotta voi korvata sen alkuperäisen asennuksen vastaavalla uudella. Nyt yritettiin tehdä 8mm kuparista vaan sellanen jatkopätkä että saadaan tuo vanha huoltoventtiili juotettua tuohon putken kylkeen.

Mistähän noita kylmäosia voisi käydä kyselemässä? Onko ne liittimet jotain standardimalleja vai minkälaisella mitoituksella ne on? Tuohon nykyiseen ainakin kävi ihan nuo huoltomittarisarjan normiletkut.
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Eipä onnistunut tyhjiöinti. Tai siis olisi varmaan onnistunut, mutta
- Putkessa oli pieni reikä juottamisen jäljiltä
- Huoltoventtiili on ottanut jotenkin siipeensä eikä enää pidä.

Lienee viisainta käydä ostamassa jostain uusi huoltoliitin ja pätkä sopivaa kupariputkea (1/4") jotta voi korvata sen alkuperäisen asennuksen vastaavalla uudella. Nyt yritettiin tehdä 8mm kuparista vaan sellanen jatkopätkä että saadaan tuo vanha huoltoventtiili juotettua tuohon putken kylkeen.

Mistähän noita kylmäosia voisi käydä kyselemässä? Onko ne liittimet jotain standardimalleja vai minkälaisella mitoituksella ne on? Tuohon nykyiseen ainakin kävi ihan nuo huoltomittarisarjan normiletkut.
Jos juottelit sitä huoltoventtiiliä kiinni niin, että sinulla oli se itse venttiili siellä rungossa, niin se on varmasti entinen, sillä siellä on kumitiiviste.

Minkälaisilla vehkeillä tuota hommaa teet mikäli saat reikiä siihen putkeen aikaseksi ? Tuo kuparin juottaminen on yleensä pehmyt juottamista fosfori-kupari tikuilla, joissa on reilusti hopeaa mukana. Kupari tarvitsee kuumentaa vain miedon punahehkuiseksi...

Joistakin rautakoupoista saa myös hopea puikkoja, joilla homma on myös kohtuu helppoa... Hopean osuus puikossa pitää olla yli 10 %, niillä 5 % puikoilla ei tee mitään.

Ne venttiilit ovat kyllä ihan bulkki tavaraa ja ainakin Onniselta ja Ahlselliltä löytyy ihan hyllystä mikäli omaat oikeudet ko. tukkujen käyttöön.
 

Tilator

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Ne venttiilit ovat kyllä ihan bulkki tavaraa ja ainakin Onniselta ja Ahlselliltä löytyy ihan hyllystä mikäli omaat oikeudet ko. tukkujen käyttöön.
Ahlsellilta olen ainakin itse ostellut niin venttiilit, kuin juotteet ja muut tarvikkeetkin.

Tosin, jos tuossa laitteessa on toinen toimiva venttiili, niin hätätapauksessa pois murtuneen voinee juottaa tukkoonkin.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
nf-50 sanoi:
Eipä onnistunut tyhjiöinti. Tai siis olisi varmaan onnistunut, mutta
- Putkessa oli pieni reikä juottamisen jäljiltä
- Huoltoventtiili on ottanut jotenkin siipeensä eikä enää pidä.
Jos juottelit sitä huoltoventtiiliä kiinni niin, että sinulla oli se itse venttiili siellä rungossa, niin se on varmasti entinen, sillä siellä on kumitiiviste.
Juuri näin. No, eipä tiennyt aloittelija tuotakaan etukäteen.
Täytyy todeta, että tässä alkaa olla vähän samaa henkeä kuin muissakin allekirjoitaneen remonttihommissa -> kaikki pitää opetella vaikeimman kautta.

zadah sanoi:
Minkälaisilla vehkeillä tuota hommaa teet mikäli saat reikiä siihen putkeen aikaseksi ? Tuo kuparin juottaminen on yleensä pehmyt juottamista fosfori-kupari tikuilla, joissa on reilusti hopeaa mukana. Kupari tarvitsee kuumentaa vain miedon punahehkuiseksi...

Joistakin rautakoupoista saa myös hopea puikkoja, joilla homma on myös kohtuu helppoa... Hopean osuus puikossa pitää olla yli 10 %, niillä 5 % puikoilla ei tee mitään.
No ihan happi-asetyleeni pulloilla + fosforikuparipuikoilla. En osaa sanoa tuota hopeapitoisuutta.

Tuo reikä tuli siksi, että tuo juotos on hieman haasteellinen tehdä
- Hankala paikka
- Ei ole maailman helpoin homma (aloittelijalle) juottaa pystyputkeen toista putkea vaakaan. Kun tuota toista putkea pitää pitää paikoillaan kun ei mene toisen putken sisään millään tavalla.

No, selityksiä, selityksiä....

zadah sanoi:
Ne venttiilit ovat kyllä ihan bulkki tavaraa ja ainakin Onniselta ja Ahlselliltä löytyy ihan hyllystä mikäli omaat oikeudet ko. tukkujen käyttöön.
OK. Onniselle on pääsy.
Tämä saattaa nyt kuulostaa vähän tyhmältä taas, mutta vertailin tuota venttiilin sisäosaa auton ns. tubeless-venttiilin, ja näytti minusta ihan yhtenevältä. Eli taidan laittaa sinne tuollaisen jos ei kukaan esitä vasta-argumentteja.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tilator sanoi:
zadah sanoi:
Ne venttiilit ovat kyllä ihan bulkki tavaraa ja ainakin Onniselta ja Ahlselliltä löytyy ihan hyllystä mikäli omaat oikeudet ko. tukkujen käyttöön.
Ahlsellilta olen ainakin itse ostellut niin venttiilit, kuin juotteet ja muut tarvikkeetkin.

Tosin, jos tuossa laitteessa on toinen toimiva venttiili, niin hätätapauksessa pois murtuneen voinee juottaa tukkoonkin.
Tuokin kävi itseasiassa mielessä. Mutta onneksi en vielä toteuttanut.

Voiko joku muuten selittää, että miksi tuossa on kaksi huoltoventtiiliä? Toinen on siis kuumakaasuputkessä ennen 4-tieventtiiliä, toinen kennolta palaavassa putkessä ennen 4-tieventtiiliä.
 

Tilator

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Tilator sanoi:
zadah sanoi:
Ne venttiilit ovat kyllä ihan bulkki tavaraa ja ainakin Onniselta ja Ahlselliltä löytyy ihan hyllystä mikäli omaat oikeudet ko. tukkujen käyttöön.
Ahlsellilta olen ainakin itse ostellut niin venttiilit, kuin juotteet ja muut tarvikkeetkin.

Tosin, jos tuossa laitteessa on toinen toimiva venttiili, niin hätätapauksessa pois murtuneen voinee juottaa tukkoonkin.
Tuokin kävi itseasiassa mielessä. Mutta onneksi en vielä toteuttanut.

Voiko joku muuten selittää, että miksi tuossa on kaksi huoltoventtiiliä? Toinen on siis kuumakaasuputkessä ennen 4-tieventtiiliä, toinen kennolta palaavassa putkessä ennen 4-tieventtiiliä.
Ne ovat niitä varten, jotka eivät luota kiinalaisten mittareihin ;-)

Sitäpaitsi, jos se huoltoventtiili olisi helpompi laittaa muualle, niin sitten vaan paikkaat holkilla ensin nykyisen reiän ja laitat venttiilin samaan putkeen parempaan paikkaan.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tilator sanoi:
nf-50 sanoi:
Voiko joku muuten selittää, että miksi tuossa on kaksi huoltoventtiiliä? Toinen on siis kuumakaasuputkessä ennen 4-tieventtiiliä, toinen kennolta palaavassa putkessä ennen 4-tieventtiiliä.
Ne ovat niitä varten, jotka eivät luota kiinalaisten mittareihin ;-)
Ai, kuka sellainen on ? :p

Tilator sanoi:
Sitäpaitsi, jos se huoltoventtiili olisi helpompi laittaa muualle, niin sitten vaan paikkaat holkilla ensin nykyisen reiän ja laitat venttiilin samaan putkeen parempaan paikkaan.
Paikka venttiilille on sinällään hyvä, mutta hankala juottaa tuolla koneen kuorien sisällä kun tilaa ei juuri ole ja kaikenlaista palavaa ympärillä joita on vaikea suojata. Mutta, kyllä se onnistuu vielä. Kolmas - kuudes kerta toden sanoo.
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Jaaha tästähän on tullut tällainen yleishyödyllinen Kylmätekniikan alkeet osa 1 ja Pehmyt juottamisen perusteet -pikakurssi :)

Niitä venttiilejä on sen takia kaksi, että toisesta tyhjennetään ja toisesta täytetään se kone. Mikäli paikalle sattuu asentaja, jolla ei ole pumppaamoa mukanaan.

Tuosta juotostyöstäsi kommentoisin sen verran, että et sinä saa sitä yksin onnistumaan millään, sillä ei se onnistu ammattilaisiltakaan. Ne juotettavat kappaleet pitää saada liikkumattomaan tilaan, jonka jälkeen toisella kädellä lämmitetään ja toisella syötetään sitä fosforikuparia juotettavaan kohtaan.

Eli sinulla pitää saada se putki jotenkin siihen alkujumiin, jonka jälkeen juottaminen alkaa... Tietenkin jos saat vaimon mukaan ja hänellä on vakaa käsi ja hermot vielä riittää, niin eiköhän se pitäisi onnistua :) Mutta helposti tuosta voi tulla jos jonkinlaista huutoa ja itkua...

Toinen vaihtoehto on haaroittaa liitin siitä matalapainemittarin putkesta, mikäli siitä löytyy hyviä paikkoja.

Tuosta autonventtiilin toimimisesta en osaa sanoa mitään, ei välttämättä kestä pitkässä juoksussa, tai sitten kestää...

Tämähän olisi aika hyvä koulutuspaketti vaikkapa jollekkin kylmätekniikan kurssille, osallistumismaksu 2000 € , sisältää Kiinalaisen VILPin, jonka oppilaan pitää tuunata kuntoon. Voittaa varmaan ne huuhaa luennot ja luokassa istumisen... ;)
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Jaaha tästähän on tullut tällainen yleishyödyllinen Kylmätekniikan alkeet osa 1 ja Pehmyt juottamisen perusteet -pikakurssi :)

Tämähän olisi aika hyvä koulutuspaketti vaikkapa jollekkin kylmätekniikan kurssille, osallistumismaksu 2000 € , sisältää Kiinalaisen VILPin, jonka oppilaan pitää tuunata kuntoon. Voittaa varmaan ne huuhaa luennot ja luokassa istumisen... ;)
Voiko tätä kurssia täydentää jatkokurssilla?? Kiina VILP & invertteri ohjaus. ;D

Ohjekirjanen on jo käsissä tamusta, mutta ite laite on tontilla loppuviikosta... ABB ACS201...

Kysymys näistä aloitus asetuksista tamussa

Before proceeding with the start-up, check and complete the following
Page 1 parameters which define the motor connected to the ACS 200 and input power (400 V series only):

NOM RPM = Nominal motor speed
COS PHI = Motor power factor

huonosti googlella löytäny ylläolevia tietoja copeland kompuroista..

Onkos tuo kierrosluku sitten 1500 vai 3000rpm ja mitähän tuohon COS PHI arvoksi arpois ::)
 

MaK

Jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
Ohjekirjanen on jo käsissä tamusta, mutta ite laite on tontilla loppuviikosta... ABB ACS201...

Kysymys näistä aloitus asetuksista tamussa

Before proceeding with the start-up, check and complete the following
Page 1 parameters which define the motor connected to the ACS 200 and input power (400 V series only):

NOM RPM = Nominal motor speed
COS PHI = Motor power factor

huonosti googlella löytäny ylläolevia tietoja copeland kompuroista..

Onkos tuo kierrosluku sitten 1500 vai 3000rpm ja mitähän tuohon COS PHI arvoksi arpois ::)
Terve
Noissa omissa Samsungin ja Panasonicin Copelandin Scrolleissa nimellinen on 2900 rpm 50 hz ja 3500 rpm 60 hz. COS PHI:si voisit laittaa vaikka 0,85.
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

MaK sanoi:
Noissa omissa Samsungin ja Panasonicin Copelandin Scrolleissa nimellinen on 2900 rpm 50 hz ja 3500 rpm 60 hz. COS PHI:si voisit laittaa vaikka 0,85.
Kiitos... Copeland scrolli tuossa Kiinan vehkeessä onkin...
 

A-P.K

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Toivottavasti ei ala kammio värisemään invertterin myötä ;D Siis koneella - ei miehellä ;D
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Jaaha tästähän on tullut tällainen yleishyödyllinen Kylmätekniikan alkeet osa 1 ja Pehmyt juottamisen perusteet -pikakurssi :)

Niitä venttiilejä on sen takia kaksi, että toisesta tyhjennetään ja toisesta täytetään se kone. Mikäli paikalle sattuu asentaja, jolla ei ole pumppaamoa mukanaan.
Tarkoitetaanko pumppaamolla sitä konetta jolla kaasun voi myös ottaa talteen, vai jotain muuta laitetta?

zadah sanoi:
Tuosta juotostyöstäsi kommentoisin sen verran, että et sinä saa sitä yksin onnistumaan millään, sillä ei se onnistu ammattilaisiltakaan. Ne juotettavat kappaleet pitää saada liikkumattomaan tilaan, jonka jälkeen toisella kädellä lämmitetään ja toisella syötetään sitä fosforikuparia juotettavaan kohtaan.

Eli sinulla pitää saada se putki jotenkin siihen alkujumiin, jonka jälkeen juottaminen alkaa... Tietenkin jos saat vaimon mukaan ja hänellä on vakaa käsi ja hermot vielä riittää, niin eiköhän se pitäisi onnistua :) Mutta helposti tuosta voi tulla jos jonkinlaista huutoa ja itkua...
Tunnustan :) En minä sitä yksin yrittänytkään. Mutta tuntuu olevan apparin kanssankin riittävän vaikeaa.
 

L424

Jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
Ohjekirjanen on jo käsissä tamusta, mutta ite laite on tontilla loppuviikosta... ABB ACS201...

Kysymys näistä aloitus asetuksista tamussa

Before proceeding with the start-up, check and complete the following
Page 1 parameters which define the motor connected to the ACS 200 and input power (400 V series only):

NOM RPM = Nominal motor speed
COS PHI = Motor power factor

huonosti googlella löytäny ylläolevia tietoja copeland kompuroista..

Onkos tuo kierrosluku sitten 1500 vai 3000rpm ja mitähän tuohon COS PHI arvoksi arpois ::)
Moi !

Noilla Cos phi ja NOM rpm arvoilla ei ole mitään merkitystä mitä niihin laitat ASC201 tamuissa ( käytetään vain oloarvojen laskemiseen ). Tärkeimpiä parametrejä on moottorin ( kompuran) jännite ja virta sekä min- ja max taajuus...

Edit: Ja tietenkin moottorin (kompuran) nim. taajuus
 

Tilator

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
Voiko tätä kurssia täydentää jatkokurssilla?? Kiina VILP & invertteri ohjaus. ;D
Juu, ehdottomasti tietoja tulemaan vaan niin paljon, kun jaksat kertoa.

Muista kytkeä se TaMu sitten vain kompuran syöttöön. Magneettiventtiilit sun muut härpäkkeet on syytä pitää entisellään.
 

Dippa

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Moi !

Noilla Cos phi ja NOM rpm arvoilla ei ole mitään merkitystä mitä niihin laitat ASC201 tamuissa ( käytetään vain oloarvojen laskemiseen ). Tärkeimpiä parametrejä on moottorin ( kompuran) jännite ja virta sekä min- ja max taajuus...

Edit: Ja tietenkin moottorin (kompuran) nim. taajuus
Juuri näin. Kentänheikennyspisteen sijainnilla kun on kovasti merkitystä. Ankkurerisistanssin kompensoinnilla ei ole väliä kun ajetaan kuitenkin vähintään 30 Hz
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Päivitystä pukkaa.

Nyt on n. 2kg ainetta koneessa (eilisestä saakka) ja ajot jatkuu.

Tilanne äsken:

- Fan coil -7 (anturi alkup. paikassa)
- Return gas -7
- Kuumakaasu 74
- Ulko LT 1
- Vedet 34 & 41
- EEV auki 6 (edelleen)
- Paineet 0,3MPa ja 1,82MPa

Muutosta aikaisempaan ainakin tuo kaasun suurempi lämpeneminen.

Onko normaalia kuvien mukainen jäätyminen. Varsinkin kennon alaosa on ihan umpijäässä.
 

Liitteet

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Onko normaalia kuvien mukainen jäätyminen. Varsinkin kennon alaosa on ihan umpijäässä.
Ei tuo normaalilta näytä.

Tuossa on pari vaihtoehtoa:
1. Koneessa on hiukan liian vähän ainetta.
2. Sulatus loppuu liian aikaisin ja kaikki jää/vesi ei ehdi pois kennosta ennenkuin uusi lämmitysjakso alkaa (sulatuksen max. kesto aika liian lyhyt tai sulatuksen lopetuslämpötila liian matala).
3. Pohjan sulatusvesien poistumisreiät ovat jäätyneet umpeen.
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

No niin sehän alkaa pikkuhiljaa näyttämään lämpöpumpulta kennonsa puolesta...

Kuumakaasun lämpötila alkaa olla hyvä..

Matalapainemittarin lukema nyt vähän arveluttaa... Oliko se 0:ssa kun aineet oli pihalla ? vai näyttikö se 1,0:aa ?

Korkeapaine on aika korkea veden lämpöihin nähden. (Mutta se korjaantuu Tamulla)

Vesihän lämpeää ihan mukavasti ? 7 astetta, onko kierto maksimilla ?

Niin ja tuosa kennon alalaita on vähän liian jäässä, Miten päin ne putket siellä kennon alalaidassa olivat, oliko sinne syöttö EEV:ltä vai imu kompuralle (siis noista putkista jotka ovat jään peitossa)
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Matalapainemittarin lukema nyt vähän arveluttaa... Oliko se 0:ssa kun aineet oli pihalla ? vai näyttikö se 1,0:aa ?
Kyllä se nollassa oli.

zadah sanoi:
Vesihän lämpeää ihan mukavasti ? 7 astetta, onko kierto maksimilla ?
Jep, kierto III-asennossa.

zadah sanoi:
Niin ja tuosa kennon alalaita on vähän liian jäässä, Miten päin ne putket siellä kennon alalaidassa olivat, oliko sinne syöttö EEV:ltä vai imu kompuralle (siis noista putkista jotka ovat jään peitossa)
Tuo täytyy tarkistaa.
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
zadah sanoi:
zadah sanoi:
Niin ja tuosa kennon alalaita on vähän liian jäässä, Miten päin ne putket siellä kennon alalaidassa olivat, oliko sinne syöttö EEV:ltä vai imu kompuralle (siis noista putkista jotka ovat jään peitossa)
Tuo täytyy tarkistaa.
katso samalla noiden sulana olkevien putkien tilanne, eli onko niihin syöttö EEV:ltä. Ja samalla voi tietenkin vilkaista on kompuralle menevä putki kuinka kuurassa vai sula...
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tuo nf-50 pumpun kennon jäätyminen näyttää ihan samanlaiselta kuin minulla.. ala-osa törkeessä jäässä..
helpotin tilannetta hieman sillä, että laitoin ylimääräiseksi jääneen 2m pitkän sulanapito kaapelin sinne kennon ja pohjapellin luo.. auttaa pikkusen

Tuossa ainakin EEV tuleva syöttö menee ihan alimmaiseen putkeen.. siis syöttö jaettu neljään osaan.. vaikuttaako se kun jako neljään jälkeen putket on eripituisia siis ne putket jotka menee kennolle... voisko niitä hieman puristella ;D saisko virtaukset tasattua... vai menikö ihan metsään....
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
Tuossa ainakin EEV tuleva syöttö menee ihan alimmaiseen putkeen.. siis syöttö jaettu neljään osaan.. vaikuttaako se kun jako neljään jälkeen putket on eripituisia siis ne putket jotka menee kennolle... voisko niitä hieman puristella ;D saisko virtaukset tasattua... vai menikö ihan metsään....
Paljon mahdollista... Yleensä tuo nesteenjako on tehty kapilaari putkilla, eikä normi putkilla niinkuin teidän laitteissa. En nyt suosittele puristelemaan niitä putkia, mutta mikäli puristelet kerro ihmeessä tulokset tänne ;D

Suurempi ongelma lienee tuo höyrystimen ja kompressorin epäsuhta mikä laitteissanne vallitsee... kylmäaine pisara ei kerkeä sanoa edes päivää höyrystimelle, kun se jo revitään väkivalloin kompuraan. Matkalla se huutaa TAMUA... (kuka lienee..) :)
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Joo jätetään vielä ne putket rauhaan..

Voihan olla että tilanne muuttuu kun saa sen tamun koneeseen..

liekkö sitten tuossa mokkulassa mikä jakaa syötön kennoon.. esim koneistettu tietyn kokoiset reiät vai liekkö vaan sitten jako "holkki"
 

Tilator

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
- Fan coil -7 (anturi alkup. paikassa)
Mikä tämä alkuperäinen paikka on? Anturi saisi todennäköisesti olla höyrystimen jäätymisestä päätellen alimmassa putkessa, eli kohdassa, missä jäätä on pahiten.

nf-50 sanoi:
- Return gas -7
Melkein voisi vielä vähennellä kylmäainetta. Ei se ainakaan kovin vajaalla käy höyrystimen jäätymisestä päätellen.

Jos ilma sattuu jossakin vaiheessa menemään +5 asteen tietämille, niin seuraa höyrystimen päädyissä olevia kaariputkia, joilla kaksi vaakaputkea on aina yhdistetty toisiinsa. Valtaosa niistä saisi mennä huuruun, mutta viimeinen mutka (jokaista höyrystimen osaa kohti) ennen kompuralle johtavaa putkea saisi olla märkä, eli ei pakkasen puolella. Tällöin kylmäaineen määrä on ainakin suurin piirtein oikea.

Jos kaikki mutkat vetävät selvästi jäähän, voi kylmäainetta olla edelleen liikaa.
 

Dippa

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Mun mielestä tuo alaosan jäätyminen näyttää valuneiden sulatusvesien kokoontumispaikalta. Millaset ulosvalumareiät koneessa on tuossa kennon alla?
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Dippa sanoi:
Mun mielestä tuo alaosan jäätyminen näyttää valuneiden sulatusvesien kokoontumispaikalta. Millaset ulosvalumareiät koneessa on tuossa kennon alla?
Siinä pohjapellissä on sellasia n. 20mm reikiä siellä täällä. Muistaakseni myös suoraan tuossa kennon alla. Tosin voi olla että muistan väärinkin. Onko Tomp@lla havaintoja?
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Dippa sanoi:
Mun mielestä tuo alaosan jäätyminen näyttää valuneiden sulatusvesien kokoontumispaikalta. Millaset ulosvalumareiät koneessa on tuossa kennon alla?
Siinä pohjapellissä on sellasia n. 20mm reikiä siellä täällä. Muistaakseni myös suoraan tuossa kennon alla. Tosin voi olla että muistan väärinkin. Onko Tomp@lla havaintoja?
semmosia 20mm reikiähän siellä on.. minusta ihan riittävästi.. taitaa kuitenkin suurin osa sulatuksen jälkeen jäätyä tuohon metalli runkoon kiinni.. on mulla kyllä koneen alla maassa semmonen jäätyny luistelu rata ::)
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
jäätyä tuohon metalli runkoon kiinni.. on mulla kyllä koneen alla maassa semmonen jäätyny luistelu rata ::)
Ajattelin itse yrittää johtaa noita sulamisvesiä terassin alle. Pitää katsoa vaatiiko saattolämmön vai meneekö ilman.

Minkälaiset asetukset sinulla on noissa sulatusasetuksisa ?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Minkälaiset asetukset sinulla on noissa sulatusasetuksisa ?
Onko siis defaultit?

h3 Runtime of defrost 5-20min 10min
h4 Temp of quit defrosting 1℃─40℃ 20℃

Kannattaa seurata joku sulatus 0 C kieppeillä ja kellottaa kumpaan homma pysähtyy aikaan vaiko lämpötilaan?
Riippuen kumpaan pysähtyy ja sulatuksen onnistumisesta vähennetään tai lisätään hiukan kyseistä arvoa. ;)

Aluksi voisi nostaa sulatusaikaa 12 min tai 15 min.


Tässä esimerkki Nibe F2025 sulatusasetuksista.

"A9
Sulatuksen käynnistyslämpötila (höyrystimen lämpötila).
Arvo on asetettavissa välillä 1 – 5 °C. Tehdasasetus 1 °C.
A10
Sulatuksen pysäytyslämpötila (höyrystimen lämpötila). Arvo
on asetettavissa välillä 10 – 40 °C. Tehdasasetus 10 °C.
A11
Pisin sallittu sulatusaika. Arvo on asetettavissa välillä 5 – 12
minuuttia. Tehdasasetus 7 minuuttia.

HUOM!
Jos sulatusongelmia ilmenee, voidaan kanavan
A11 arvoa suurentaa ongelman poistamiseksi"
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tämä on vähän vaikemapi tapaus sillä mittaukset ja silmä kertovat eri asioita..

Eli höyrystymispaineiden puolesta (MP) kenno saa vieläkin liikaa ainetta. Toisaalta silmällä katsottuna se saa jopa liian vähän.

Kuumakaasun lämpötilojen (ja tehojen ?) perusteella syöttö on aikalailla optimi.

Päättele nyt sitten noista :)

NF50:llä pitäisi tosiaan katsoa se kompuralle menevä putki, onko se kuinka pitkälle kuurassa... suction tempin mukaan sen pitäisi olla kohtuu jäässä (-7 astetta). Eli sen puolesta menee taas liikaa...
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Minkälaiset asetukset sinulla on noissa sulatusasetuksisa ?
H2 temp of defrosting -10C
H3 runtime of defrost 10min
H4 temp of quit defrosting 20C

Minulla on se coiltemp anturi siellä ihan alhaalla kennossa.. alkoi tuo sulatus toimimaan minusta paremmin... muuten se sulatus kestää alle 1min..
Kyllä sulatus loppuu tuohon h4 asetukseen.. sais ehkä olla suurempikin tuo sulatuksen lopetus arvo... kestäisköhän sulatus jakso noin 3-4 min.
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
nf-50 sanoi:
Minkälaiset asetukset sinulla on noissa sulatusasetuksisa ?
H2 temp of defrosting -10C
H3 runtime of defrost 10min
H4 temp of quit defrosting 20C

Minulla on se coiltemp anturi siellä ihan alhaalla kennossa.. alkoi tuo sulatus toimimaan minusta paremmin... muuten se sulatus kestää alle 1min..
Kyllä sulatus loppuu tuohon h4 asetukseen.. sais ehkä olla suurempikin tuo sulatuksen lopetus arvo... kestäisköhän sulatus jakso noin 3-4 min.
Jos se panta jää sinne sulatuksen jälkeen, niin silloin sulatus on tottakai liian lyhyt..
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
nf-50 sanoi:
Minkälaiset asetukset sinulla on noissa sulatusasetuksisa ?
H2 temp of defrosting -10C
H3 runtime of defrost 10min
H4 temp of quit defrosting 20C

Minulla on se coiltemp anturi siellä ihan alhaalla kennossa.. alkoi tuo sulatus toimimaan minusta paremmin... muuten se sulatus kestää alle 1min..
Kyllä sulatus loppuu tuohon h4 asetukseen.. sais ehkä olla suurempikin tuo sulatuksen lopetus arvo... kestäisköhän sulatus jakso noin 3-4 min.
Minulla taitaa tuo h4 olla vain 10C, pitää kokeilla sen nostoa ylemmäs.
Paljon sinulla on h1 (Cycle of defrost) ? Itse nostin sen 20 min -> 50 min.
Pitänee myös siirtää tuo anturi tuonne alaputkeen.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Tämä on vähän vaikemapi tapaus sillä mittaukset ja silmä kertovat eri asioita..

Eli höyrystymispaineiden puolesta (MP) kenno saa vieläkin liikaa ainetta. Toisaalta silmällä katsottuna se saa jopa liian vähän.
Tuosta höyrystymispaineesta vielä sen verran, että sen jälkeen kun ainemäärä pudotettin, olen kerran nähnyt sen olevan 0,2MPa.
Tämä tapahtui kun kone oli ajanut kennon umpijäähän ja kennon LT oli -2 ja palaavan kaasun -24. :)

zadah sanoi:
Kuumakaasun lämpötilojen (ja tehojen ?) perusteella syöttö on aikalailla optimi.
Tehohan on tippunut lämpimistä keleistä jonkin verran (> 30%), jos vertaa veden lämpenemää laitteen yli. Aiemmin (suuremmalla täytöksellä) ulostulevan veden lämpö oli noilla kaasunlämmöillä väh. 10 astetta suurempi kuin sisäänmenevän.
Tämähän tietysti johtuu pienentyneestä kaasun massavirrasta.

zadah sanoi:
NF50:llä pitäisi tosiaan katsoa se kompuralle menevä putki, onko se kuinka pitkälle kuurassa... suction tempin mukaan sen pitäisi olla kohtuu jäässä (-7 astetta). Eli sen puolesta menee taas liikaa...
Tarkastan asian.
 
Tila
Keskustelu on suljettu.
Ylös Bottom