Kiinan VILP projekti alkaa

Tila
Keskustelu on suljettu.

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
zadah sanoi:
Tämä on vähän vaikemapi tapaus sillä mittaukset ja silmä kertovat eri asioita..

Eli höyrystymispaineiden puolesta (MP) kenno saa vieläkin liikaa ainetta. Toisaalta silmällä katsottuna se saa jopa liian vähän.

Tuosta höyrystymispaineesta vielä sen verran, että sen jälkeen kun ainemäärä pudotettin, olen kerran nähnyt sen olevan 0,2MPa.
Tämä tapahtui kun kone oli ajanut kennon umpijäähän ja kennon LT oli -2 ja palaavan kaasun -24. :)

zadah sanoi:
Kuumakaasun lämpötilojen (ja tehojen ?) perusteella syöttö on aikalailla optimi.

Tehohan on tippunut lämpimistä keleistä jonkin verran (> 30%), jos vertaa veden lämpenemää laitteen yli. Aiemmin (suuremmalla täytöksellä) ulostulevan veden lämpö oli noilla kaasunlämmöillä väh. 10 astetta suurempi kuin sisäänmenevän.
Tämähän tietysti johtuu pienentyneestä kaasun massavirrasta.

zadah sanoi:
NF50:llä pitäisi tosiaan katsoa se kompuralle menevä putki, onko se kuinka pitkälle kuurassa... suction tempin mukaan sen pitäisi olla kohtuu jäässä (-7 astetta). Eli sen puolesta menee taas liikaa...

Tarkastan asian.

Tuo imupaineen tippuminen on hyvä asia, mutta nuo lämpötilat ei, eli oliko ne oikeasti noin päin eli coil -2 ja suction -24 ? Toisaalta jos kenno oli umpijäässä niin asia on silloin OK. Miten se tuollaiseen tilaan yleensä edes pääsi ?

Tehojen tippuminen on ihan normaalia ilmojen kylmetessä ja noin siinä juurikin käy. Mielestäni tuo 7 asteen lämpenemä on ihan hyvä 0 keleissä, siitä tulee noin 10 kw:n tehot, jos virtaama on esim 1,2 m3/h

Jokatapauksessa tuo koneesi on kohtuullisen holtiton tällä hetkellä, eli sitä kompuran pumppauskykyä pitää rajoittaa sillä TAMulla, jotta mitoitus saadaan kohdilleen. Tällähetkellä arvioisin, että et voi käyttää laitetta hirveän kovilla pakkasilla, koska se höyrystin on aivan liian pieni.. Mutta toimiihan se nyt siihen 0 asteeseen ihan kohtuudella..
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Tällähetkellä arvioisin, että et voi käyttää laitetta hirveän kovilla pakkasilla, koska se höyrystin on aivan liian pieni.. Mutta toimiihan se nyt siihen 0 asteeseen ihan kohtuudella..
Täällä oli yks yö -8 ja mitä tuosta pc:n logtemp ohjelmasta päättelisi, niin kyllä se sillon on helpompaa tehdä vastuksella lämpöä..ja jopa halvempaa... valitettavasti...
Oisko -5 ja vois sammuttaa pois päältä

Nooh jos se tuo TAMU auttais asiaan... ::)
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
nf-50 sanoi:
Tuosta höyrystymispaineesta vielä sen verran, että sen jälkeen kun ainemäärä pudotettin, olen kerran nähnyt sen olevan 0,2MPa.
Tämä tapahtui kun kone oli ajanut kennon umpijäähän ja kennon LT oli -2 ja palaavan kaasun -24. :)


Tuo imupaineen tippuminen on hyvä asia, mutta nuo lämpötilat ei, eli oliko ne oikeasti noin päin eli coil -2 ja suction -24 ? Toisaalta jos kenno oli umpijäässä niin asia on silloin OK. Miten se tuollaiseen tilaan yleensä edes pääsi ?

Muistaakseni siten, että sulatuksen alkamislämpötilaksi oli säädetty -10. Se ei sitten varmaan koskaan saavuttanut sitä vaan kerkesi jäätyä umpeen ennen sitä. Tuolloin ulkona satoi räntää ja lt oli n. 1, eli ilman kosteus oli aika kova.
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

No nii.. nyt on ABB tamu paikallaan.. ja testiä hieman

tulistus p2 =6

coil temp -7
returngas 0
exhaustgas 76
ulkoilma +4
inlet water 29
outlet water 33
EEV seilaa 8..10 väliä
45Hz oli tuo kokeilu... virtaa näytti 4A

näin äkkiseltään... pysyy nuo coiltemp returngas arvot paljon paremmin jossakin arvossa.. eikä humpaa liikaa...
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
No nii.. nyt on ABB tamu paikallaan.. ja testiä hieman

tulistus p2 =6

coil temp -7
returngas 0
exhaustgas 76
ulkoilma +4
inlet water 29
outlet water 33
EEV seilaa 8..10 väliä
45Hz oli tuo kokeilu... virtaa näytti 4A

näin äkkiseltään... pysyy nuo coiltemp returngas arvot paljon paremmin jossakin arvossa.. eikä humpaa liikaa...

No sehän hyrskyttelee ihan nätisti... miltä kennon näytti?

Saako siitä Tamusta suora kW näyttöä?
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
No sehän hyrskyttelee ihan nätisti... miltä kennon näytti?

Saako siitä Tamusta suora kW näyttöä?

No ei se tasaisesti kuuraan mene.., mutta ei toisaalta kerrytä niin kauheasti ylä ja ala osaan kennoa sitä kuuraa..

ei saa tuosta kw näyttöä... ainut tuo virta...
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
zadah sanoi:
No sehän hyrskyttelee ihan nätisti... miltä kennon näytti?

Saako siitä Tamusta suora kW näyttöä?

No ei se tasaisesti kuuraan mene.., mutta ei toisaalta kerrytä niin kauheasti ylä ja ala osaan kennoa sitä kuuraa..

ei saa tuosta kw näyttöä... ainut tuo virta...

Oletko kokeillut sillä 35 Hz:llä ? Onko muuten lauhtumispaineet (korkeapaine) tippunut yhtään ?

Edit
Jos saat sen käymään nätisti sillä 35 Hz:lla eli virta tippuu sinne 3 A:tienoille, niin sen jälkeen kannattaa hakea optimi tulistus niille kierroksille. Todennäköisesti voit pienentää tulistus asetusta nykyisestä...
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

En oo 35Hz kokeillu.. 40hz kokeilin.. mistäs sen tietää milloin on liian vähän taajuutta?? siis tykkääkö huonoa kompura...

Ehkä paineet hieman muuttui.. mittarit näytti 1.4Mpa ja 0.3MPa ennen oli jotain 1.6..1.7

Joo... pitää hieman vielä tuunata tuota tamu asennusta... saada tuo ohjaus tuolta pumpulta suoraan.. ei tartte ite käynnistää panelista..
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
En oo 35Hz kokeillu.. 40hz kokeilin.. mistäs sen tietää milloin on liian vähän taajuutta?? siis tykkääkö huonoa kompura...

Ehkä paineet hieman muuttui.. mittarit näytti 1.4Mpa ja 0.3MPa ennen oli jotain 1.6..1.7

Joo... pitää hieman vielä tuunata tuota tamu asennusta... saada tuo ohjaus tuolta pumpulta suoraan.. ei tartte ite käynnistää panelista..

Hienosti korkepaine tullut alas, hyvä !

Ei se kompura kiinni leikkaa... Kun tietty rajataajuus saavutetaan, ei taajuuden lasku siitä pudota ottotehoa eli virtaa järkevästi... Eli kun tiputat taajutta, niin katso että virta tippuu samaa tahtia, niin silloin menee hyvin.

Sulla pitää pistää teltta ja herätyskello siihen koneen viereen... Laitat herätyskellon soimaan 3:n tunnin välein ja käytät konetta puolituntia, niin kämppä pysyy varmaan lämpiminä. :)

Niin ja siinä sinun Tamussa on aika hyvät suojaukset kaikenlaisille häiriöille (esim kompura jumi) mikäli olet syöttänyt moottorinarvot suurinpiirtein oikein.
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Ihan käytännön kysymys: Mihin asensit taajuusmuunttajan?

no sisälle se piti laittaa kun tuo malli ei vissiin tykkää olla ulkona... pumppu on autotalli/varaston päädyssä.. niin tamu on varaston puolella...
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tilator sanoi:
Dippa sanoi:
4 A ja 45 hertsiä tekee hihavakiolla noin 2 kW sähkötehoa

Taitaa mennä yli. Olisikohan 2,5 kW?

Joo, sitä minäkin vähän mietin, tietysti riippuu paljon siitä kumman puolen virtaa tuo Tamu mittaa... Eli verkosta otettua vai kompuralle menevää..

Eli kaikki voi olla periaatteessa oikeassa ;)
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
nf-50 sanoi:
Ihan käytännön kysymys: Mihin asensit taajuusmuunttajan?
no sisälle se piti laittaa kun tuo malli ei vissiin tykkää olla ulkona... pumppu on autotalli/varaston päädyssä.. niin tamu on varaston puolella...

No näin ajattelin itsekkin. Eipä tuota oikein tuohon koneen yhteyteen saa mitenkään nätisti.
 

Dippa

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Joo, sitä minäkin vähän mietin, tietysti riippuu paljon siitä kumman puolen virtaa tuo Tamu mittaa... Eli verkosta otettua vai kompuralle menevää..

Eli kaikki voi olla periaatteessa oikeassa Iskee silmää

Ite veikkaan että virtamittaus on kuiteskin välipiirissä, tai sitten voi tietty olla yhdessä lähtevässä vaiheessakin.

4A virtaa. 45 hertsiä tekee jännitteeksi 45/50*400 = 360 V, redusoidaan yhteen vaiheeseen 208 V ja siis 4A, tekee 2497 W kokonaistehoa. Pätötehoa lienee sitten 09*2497 = 2250 W

En tiijä menikö laskuissa vähän oikasemalla oikein mutta viimeset 10 vuotta on tullut laskeskeltua euroja ja rosentteja joten virheet sallittakoon.

Muistetaan sitten vielä käyttää esim. ölflex CY:tä välikaapelina.
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Dippa sanoi:
Muistetaan sitten vielä käyttää esim. ölflex CY:tä välikaapelina.

Mites tarkkana tuon kaapelin kans täytyy olla... mulla nyt kokeilussa... käytettyä 3 vaihe moottorin kaapelia... siis jonkunlainen häiriösuojaus vaippa siinä oli.....
 

L424

Jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Dippa sanoi:
Joo, sitä minäkin vähän mietin, tietysti riippuu paljon siitä kumman puolen virtaa tuo Tamu mittaa... Eli verkosta otettua vai kompuralle menevää..

Eli kaikki voi olla periaatteessa oikeassa Iskee silmää

Ite veikkaan että virtamittaus on kuiteskin välipiirissä, tai sitten voi tietty olla yhdessä lähtevässä vaiheessakin.

4A virtaa. 45 hertsiä tekee jännitteeksi 45/50*400 = 360 V, redusoidaan yhteen vaiheeseen 208 V ja siis 4A, tekee 2497 W kokonaistehoa. Pätötehoa lienee sitten 09*2497 = 2250 W

En tiijä menikö laskuissa vähän oikasemalla oikein mutta viimeset 10 vuotta on tullut laskeskeltua euroja ja rosentteja joten virheet sallittakoon.

Muistetaan sitten vielä käyttää esim. ölflex CY:tä välikaapelina.

Joo ACS 201... virranmittaus on toteutettu välipiiristä "pienen sunttivastuksen" avulla ja tästä lasketaan moottorivirta. Tästä johtuen virranmittaus ei ole kovin tarkka, joten yllä esitetty lasku teholle on ihan ok.... eli noin arvo.

Moottorikaapelina riittää esim. MCMK-tyypinen kaapeli, tosin ei paremmasta häiriösuojauksesta ole haittaakaan.

Silloin kun ACS200 sarjaa valmistetiin, niin EMC-direktiivi ei ollut vielä voimassa, joten syöttössä ei toden näköisesti ole myöskään filtteriä, joten syöttävään verkkoonkin johtuu "liikaa" häriöitä, tosin en usko että siintä aiheutuu harmia.

Häiriö suojauksessa yksi tärkeä tekijä on myös moottorin kytkentäkopan "häiriö tiiviys", kompurassa koppa saattaa olla muovia ja on tällöin se "heikoin lenkki". Tosin kompura taas on suht tiiviin peltikotelon sisällä (VILP:n pellit) joten se helpotta asiaa...
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

L424 sanoi:
Joo ACS 201... virranmittaus on toteutettu välipiiristä "pienen sunttivastuksen" avulla ja tästä lasketaan moottorivirta. Tästä johtuen virranmittaus ei ole kovin tarkka, joten yllä esitetty lasku teholle on ihan ok.... eli noin arvo.

Moottorikaapelina riittää esim. MCMK-tyypinen kaapeli, tosin ei paremmasta häiriösuojauksesta ole haittaakaan.

Silloin kun ACS200 sarjaa valmistetiin, niin EMC-direktiivi ei ollut vielä voimassa, joten syöttössä ei toden näköisesti ole myöskään filtteriä, joten syöttävään verkkoonkin johtuu "liikaa" häriöitä, tosin en usko että siintä aiheutuu harmia.

Häiriö suojauksessa yksi tärkeä tekijä on myös moottorin kytkentäkopan "häiriö tiiviys", kompurassa koppa saattaa olla muovia ja on tällöin se "heikoin lenkki". Tosin kompura taas on suht tiiviin peltikotelon sisällä (VILP:n pellit) joten se helpotta asiaa...

Tällä foorumilla... olipa asia mikä tahansa... aina löytyy joku, joka tietää asiasta jotain.... huikeaa ;)

Tuossa pienessä mielessäni, jo mietin jatkoa tuolle säätämiselle... ampukaa idea alas, jos tuntuu huonolta idealta...

Pumppu siis lämmittää vain ja ainoastaan lattialämmitys vettä.. Aiemmin oli jo juttua ntc vastuksista ja tamun potikka säädöstä...
oisko järkeä, että aluksi pumppu pyörisi hieman isommalla taajuudella.. esim 40..45hz kun meno vesi lämpenee taajuus laskisi sinne esim 35hz ja sammuisi kun asetettu pyynti tulisi vastaan.. esim +35C. Miten tuohon vois sen ntc&vastus kytkennän tehdä vai voiko??
Vai onko parempi ajella kokoajan esim 35hz???
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
L424 sanoi:
Häiriö suojauksessa yksi tärkeä tekijä on myös moottorin kytkentäkopan "häiriö tiiviys", kompurassa koppa saattaa olla muovia ja on tällöin se "heikoin lenkki". Tosin kompura taas on suht tiiviin peltikotelon sisällä (VILP:n pellit) joten se helpotta asiaa...

Tällä foorumilla... olipa asia mikä tahansa... aina löytyy joku, joka tietää asiasta jotain.... huikeaa ;)

Luulen, että ilman tätä foorumia ei oltaisi näistä pumpuista saatu mitään irti!

Tompp@ sanoi:
oisko järkeä, että aluksi pumppu pyörisi hieman isommalla taajuudella.. esim 40..45hz kun meno vesi lämpenee taajuus laskisi sinne esim 35hz ja sammuisi kun asetettu pyynti tulisi vastaan.. esim +35C. Miten

Itsestäni tuntuu edelleen järkevimmältä tuo ulkolämpötilan mukaan säätyvä taajuus. Eli jostain +4 asteesta (tjsp.) alkaa taajuus laskea lineaarisesti ilman kylmetessä. Tuosta saataisiin ainakin hyötyä sulatusten vähenemisenä. Oikein hienosti jos haluaisi toteuttaa, niin ilman kosteuden mittaus olisi myös hyvä olla. :)
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
NF50:llä pitäisi tosiaan katsoa se kompuralle menevä putki, onko se kuinka pitkälle kuurassa... suction tempin mukaan sen pitäisi olla kohtuu jäässä (-7 astetta). Eli sen puolesta menee taas liikaa...

Tänään +6 ulkona, fan coil ja return gas -4.

Putki joka palaa lämmönvaihtimelta EEV:kautta kennolle on lämmin vielä EEV:N jälkeen, mutta välittömästi EEV:n jälkeen olevien litistysten jälkeen jäässä. Ja kaikki putket tämän jälkeen jäässä kompuralle asti.
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Tompp@ sanoi:
Tällä foorumilla... olipa asia mikä tahansa... aina löytyy joku, joka tietää asiasta jotain.... huikeaa ;)
Luulen, että ilman tätä foorumia ei oltaisi näistä pumpuista saatu mitään irti!
Tompp@ sanoi:
oisko järkeä, että aluksi pumppu pyörisi hieman isommalla taajuudella.. esim 40..45hz kun meno vesi lämpenee taajuus laskisi sinne esim 35hz ja sammuisi kun asetettu pyynti tulisi vastaan.. esim +35C.

Itsestäni tuntuu edelleen järkevimmältä tuo ulkolämpötilan mukaan säätyvä taajuus. Eli jostain +4 asteesta (tjsp.) alkaa taajuus laskea lineaarisesti ilman kylmetessä. Tuosta saataisiin ainakin hyötyä sulatusten vähenemisenä. Oikein hienosti jos haluaisi toteuttaa, niin ilman kosteuden mittaus olisi myös hyvä olla. :)
Joo kyllä ilman tätä foorumia.. ois meikäläisellä ollu sormi suussa...ja pitkäään.... toisaalta ilman tätä foorumia.. ei varmaan ois tullu ostettuakaan mitään pumppua... on täällä paljon kaikkea "viritystä" tullu luettua...

joo.. kyllä tuo ulkoilman mukaan säätyvä saattaa olla järkevämpi viritys.. tosiaan sulatukset saattais vähentyä... mutta miten se kytkentä tuohon moottori potikan säätöön oikein menis... ja vieläpä oikein.. jotain hajua itellä on, mutta ideoita otetaan vastaan ;)
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
zadah sanoi:
NF50:llä pitäisi tosiaan katsoa se kompuralle menevä putki, onko se kuinka pitkälle kuurassa... suction tempin mukaan sen pitäisi olla kohtuu jäässä (-7 astetta). Eli sen puolesta menee taas liikaa...

Tänään +6 ulkona, fan coil ja return gas -4.

Putki joka palaa lämmönvaihtimelta EEV:kautta kennolle on lämmin vielä EEV:N jälkeen, mutta välittömästi EEV:n jälkeen olevien litistysten jälkeen jäässä. Ja kaikki putket tämän jälkeen jäässä kompuralle asti.

Juu. Liikaahan sinne vieläkin menee, mutta ei ainakaan vielä kannata puristella lisää, mikäli meinaat sen TAMUn asentaa... Jokatapauksessa kylmäainetta on kuitenkin tarpeeksi, eli se 2 kg näköjään riiti ihan hyvin.

Itse ajaisin näitä molempia vehkeitä niin pienillä kierroksilla kuin pystyy ja säätäisin EEV:n niille kierroksille.

Tuo lämpimillä ilmoilla tapahtuva taajuuden nosto kyllä toimii, mutta ei siitä ole mitään vastaavaa hyötyä, koska lämmitystarvekkin pienenee vastaavasti, eli säätö menee ikäänkuin väärään suuntaan.
 

Tilator

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

L424 sanoi:
Joo ACS 201... virranmittaus on toteutettu välipiiristä "pienen sunttivastuksen" avulla ja tästä lasketaan moottorivirta.

Jos mittaus on välipiirissä, niin moottoria syöttävä taajuus pitänee unohtaa laskuista, vai?

Eli ampeerimäärä korreloinee suoraan tehon kanssa.
 

Tilator

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Itse ajaisin näitä molempia vehkeitä niin pienillä kierroksilla kuin pystyy ja säätäisin EEV:n niille kierroksille.

Teoriassa taloudellisinta on yrittää tuottaa lämpöä tasan tarkkaan se, mitä tarvitaan. Eli kaikki 'liikatuotanto' lisää kuluja.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tilator sanoi:
zadah sanoi:
Itse ajaisin näitä molempia vehkeitä niin pienillä kierroksilla kuin pystyy ja säätäisin EEV:n niille kierroksille.

Teoriassa taloudellisinta on yrittää tuottaa lämpöä tasan tarkkaan se, mitä tarvitaan. Eli kaikki 'liikatuotanto' lisää kuluja.

Eli muuttajan ohjaus pitäsikin saada Oumanilta.. Hmmm....
Toisaalta kun määrittää jonkinlaisen "talokäyrän" tuohon lämpötilan mukaan säätyvään tamun ohjaukseen. Muuntajissahan tuota signaalin skaalaamista jms. pystyy yleensä säätämään aika monipuolisesti. Monissa on jopa sisäänraakennettu PID-säädin.

Kestääkö muuten tommonen kompura miten hyvin jatkuvaa tai lähes jatkuvaa pyöritystä?
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

En ehkä ilmaissut itseäni tarpeeksi selkeästi ;)

Mutta teidän ei kannata ajaa niitä pumppuja muuta kuin minimi kierroksilla, koska minimi kierroksilla kompressorin teho alkaa lähestymään höyrystimen tehoa.

Eli mikäli kasvatatte kompuran kierroksia, heikkenee höyrystimen hyötysuhde niin paljon, että kompura alkaa repimään nestettä, niinkuin nyt välillä käy. Eli invertteri säätö ei toimi, koska höyrystin ei pysy tehossa mukana.
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
En ehkä ilmaissut itseäni tarpeeksi selkeästi ;)

Mutta teidän ei kannata ajaa niitä pumppuja muuta kuin minimi kierroksilla, koska minimi kierroksilla kompressorin teho alkaa lähestymään höyrystimen tehoa.

Eli mikäli kasvatatte kompuran kierroksia, heikkenee höyrystimen hyötysuhde niin paljon, että kompura alkaa repimään nestettä, niinkuin nyt välillä käy. Eli invertteri säätö ei toimi, koska höyrystin ei pysy tehossa mukana.

Eli itselle "suomentaen" lopettakaa se turha hifistely.. ei mopolla mahdottomia ;D
 

Dippa

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Jos mittaus on välipiirissä, niin moottoria syöttävä taajuus pitänee unohtaa laskuista, vai?

Eli ampeerimäärä korreloinee suoraan tehon kanssa.

Taajuus pitää ottaa huomioon, koska moottoria ei toki haluta yli/alimagnetoida. Tämä taas tarkoittaa, että 25 hertsillä moottorille syötetään keskimäärin 200 volttia jännitettä, ja 50 hertsillä sitten se 400 V.

Normaalissa moottorissa vuo halutaan siis pitää vakiona ja vuohan on tunnetusti jännitteen ja taajuuden 'tulo' ts. taajuus on lineaarisesti riippuvainen jännitteestä ja kääntäen.

Matalilla taajuuksilla ankkuriresistanssi vaikuttaa tähän ja siksi 'u/f käyrää' usein muutetaan alkupäästä siten, että jännitettä nostetaan esim. 5 voltilla.
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Dippa sanoi:
Jos mittaus on välipiirissä, niin moottoria syöttävä taajuus pitänee unohtaa laskuista, vai?

Eli ampeerimäärä korreloinee suoraan tehon kanssa.

Taajuus pitää ottaa huomioon, koska moottoria ei toki haluta yli/alimagnetoida. Tämä taas tarkoittaa, että 25 hertsillä moottorille syötetään keskimäärin 200 volttia jännitettä, ja 50 hertsillä sitten se 400 V.

Normaalissa moottorissa vuo halutaan siis pitää vakiona ja vuohan on tunnetusti jännitteen ja taajuuden 'tulo' ts. taajuus on lineaarisesti riippuvainen jännitteestä ja kääntäen.

Matalilla taajuuksilla ankkuriresistanssi vaikuttaa tähän ja siksi 'u/f käyrää' usein muutetaan alkupäästä siten, että jännitettä nostetaan esim. 5 voltilla.

Niin no, sitten tuo virtamittaus ei tosiaan kerro tehosta mitään ??? Ilmeisesti siitä vehkeestä näkee myös sen välipiirin jännitteen myös...
 

Tilator

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Dippa sanoi:
Jos mittaus on välipiirissä, niin moottoria syöttävä taajuus pitänee unohtaa laskuista, vai?

Eli ampeerimäärä korreloinee suoraan tehon kanssa.

Taajuus pitää ottaa huomioon, koska moottoria ei toki haluta yli/alimagnetoida. Tämä taas tarkoittaa, että 25 hertsillä moottorille syötetään keskimäärin 200 volttia jännitettä, ja 50 hertsillä sitten se 400 V.

Normaalissa moottorissa vuo halutaan siis pitää vakiona ja vuohan on tunnetusti jännitteen ja taajuuden 'tulo' ts. taajuus on lineaarisesti riippuvainen jännitteestä ja kääntäen.

Matalilla taajuuksilla ankkuriresistanssi vaikuttaa tähän ja siksi 'u/f käyrää' usein muutetaan alkupäästä siten, että jännitettä nostetaan esim. 5 voltilla.

Onko jännite muutettu jo tuossa välipiirissä?
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Niin no, sitten tuo virtamittaus ei tosiaan kerro tehosta mitään ??? Ilmeisesti siitä vehkeestä näkee myös sen välipiirin jännitteen myös...

Ei minun mielestä tuo abb näytä välipiiri jännitettä.. pitääkö se vielä investoida kw mittari? näkis tuon ottotehon...
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Eli mikäli kasvatatte kompuran kierroksia, heikkenee höyrystimen hyötysuhde niin paljon, että kompura alkaa repimään nestettä, niinkuin nyt välillä käy. Eli invertteri säätö ei toimi, koska höyrystin ei pysy tehossa mukana.

Mutta eikö tuo höyrystimen hyötysuhde/teho ole kuitenkin riippuvainen ulkolämpötilasta?
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
zadah sanoi:
Niin no, sitten tuo virtamittaus ei tosiaan kerro tehosta mitään ??? Ilmeisesti siitä vehkeestä näkee myös sen välipiirin jännitteen myös...

Ei minun mielestä tuo abb näytä välipiiri jännitettä.. pitääkö se vielä investoida kw mittari? näkis tuon ottotehon...

Ei ole kohtuuttoman kalliita, muistaakseni 69 euroa maksoin omastani (DIN-kiskoon asennettava).
Linkki saksalaiseen verkkokauppaan löytyy muistaakseni tuolta markkinapalstalta.

EDIT: Linkki: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=5913.0
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Ahaa... 69€... noh tuohan täytyy kai tilata vielä... laskeeko se kokonaiskulutukset myös.. saako resetoitua kulutuksen.??
 

L424

Jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tilator sanoi:
Dippa sanoi:
Jos mittaus on välipiirissä, niin moottoria syöttävä taajuus pitänee unohtaa laskuista, vai?

Eli ampeerimäärä korreloinee suoraan tehon kanssa.

Taajuus pitää ottaa huomioon, koska moottoria ei toki haluta yli/alimagnetoida. Tämä taas tarkoittaa, että 25 hertsillä moottorille syötetään keskimäärin 200 volttia jännitettä, ja 50 hertsillä sitten se 400 V.

Normaalissa moottorissa vuo halutaan siis pitää vakiona ja vuohan on tunnetusti jännitteen ja taajuuden 'tulo' ts. taajuus on lineaarisesti riippuvainen jännitteestä ja kääntäen.

Matalilla taajuuksilla ankkuriresistanssi vaikuttaa tähän ja siksi 'u/f käyrää' usein muutetaan alkupäästä siten, että jännitettä nostetaan esim. 5 voltilla.

Onko jännite muutettu jo tuossa välipiirissä?

Niin välipiirinjännite on tasasuunnattu syöttöjännite, eli 400 V verkossa välipiirin jännite huitelee tuolla n. 530 VDC paikkeilla. Välipiirin jännite ei kerro mitään moottorijännitteestä. Tästä välipiirin jännitteestä "pätkitään" moottorille jännitettä siten että saadaan moottorille kulloinkin oikea jännite (kuten Dippa tuossa ylempänä kertoi).

Koska ACS200 sarjan taajuusmuuttajissa ei ole tehon näyttöä, niin yksinkertaisin tapa seurata tehoa on laittaa taajuusmuuttajan syöttöön tehomittari. Tällöin mittari näytää moottorille menevän tehon + n.3 % ( tämä 3 % on taajuusmuuttajan häviöt )
 

Tilator

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

L424 sanoi:
Tilator sanoi:
Dippa sanoi:
Jos mittaus on välipiirissä, niin moottoria syöttävä taajuus pitänee unohtaa laskuista, vai?

Eli ampeerimäärä korreloinee suoraan tehon kanssa.

Taajuus pitää ottaa huomioon, koska moottoria ei toki haluta yli/alimagnetoida. Tämä taas tarkoittaa, että 25 hertsillä moottorille syötetään keskimäärin 200 volttia jännitettä, ja 50 hertsillä sitten se 400 V.

Normaalissa moottorissa vuo halutaan siis pitää vakiona ja vuohan on tunnetusti jännitteen ja taajuuden 'tulo' ts. taajuus on lineaarisesti riippuvainen jännitteestä ja kääntäen.

Matalilla taajuuksilla ankkuriresistanssi vaikuttaa tähän ja siksi 'u/f käyrää' usein muutetaan alkupäästä siten, että jännitettä nostetaan esim. 5 voltilla.

Onko jännite muutettu jo tuossa välipiirissä?

Niin välipiirin jännite on tasasuunnattu syöttöjännite, eli 400 V verkossa välipiirin jännite huitelee tuolla n. 530 VDC paikkeilla. Välipiirin jännite ei kerro mitään moottorijännitteestä. Tästä välipiirin jännitteestä "pätkitään" moottorille jännitettä siten että saadaan moottorille kulloinkin oikea jännite (kuten Dippa tuossa ylempänä kertoi).

Koska ACS200 sarjan taajuusmuuttajissa ei ole tehon näyttöä, niin yksinkertaisin tapa seurata tehoa on laittaa taajuusmuuttajan syöttöön tehomittari. Tällöin mittari näytää moottorille menevän tehon + n.3 % ( tämä 3 % on taajuusmuuttajan häviöt )

Jos tuon välipiirin jännite on vakio ja keskimääräinen virta tulee mittarista, niin siinähän se teho sitten jo tuleekin, kai?
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
Ahaa... 69€... noh tuohan täytyy kai tilata vielä... laskeeko se kokonaiskulutukset myös.. saako resetoitua kulutuksen.??

Niin siis tuo näyttää pelkästää kokonaiskulutuksen, ei hetkellistä. En ole reset nappulaa tuosta löytänyt.
 
Tila
Keskustelu on suljettu.
Ylös Bottom