Tompp@ sanoi:Siis... taajuus 35hz
Tulistus 3
coiltemp -4
returngas 2
exhaustgas 70
EEV 7..9
vedet 34/30
A-P.K sanoi:Tiputa tulistus minimiin, niin saat lämpöä sinne höyrystimeenja copit nousee. Kun nostat tulistusta, höyrystin joutuu toimimaan pienemmällä lämpötilaerolla ulkoilmaan nähden ja cop laskee.
Tompp@ sanoi:Tuon kennon kun sais kuuraan vielä tasaisesti... täytyy kun on aikaa säädellä vielä tuota taajuuttaa alemmas... vai liekkö tuossakin sitten liikaa sitä kylmäainetta...
EDIT: aina kun pumppu käynnistyy... kenno meinaa mennä kuuraan koko alalta, mutta silti ylä ala ja keski kohta vie voiton ja kuuraantuu
zadah sanoi:Miten tämän projektin kanssa menee ? Joko savut on tulleet pihalle ?![]()
Noniin, nyt on ihmetelty ton invertterin ja pumpun kanssa taas viikon verran.
Esim. äsken tilanne:
- UlkoLT 0
- Kenno -8 (sijoitin anturin uudelleen, ihan kennon ylälaitaan joka tuntuu olevan kylmin kohta)
- Palaava kaasu -6
- Kuumakaasu 66
...
nf-50 sanoi:- Jos taajuuden nostaa 50 Hz, menee kenno ja paluukaasu saman lämpöisiksi.
- Em. tilanteessa kenno (ja palaava kaasu) kylmenee vielä muutaman asteen vs. 35Hz.
- 5 Hz taajuuden muutos vaikuttaa invertterin ottotehoon 300W
- Tuo 7-8 asteen ero kennon ja ulkoilman välillä tuntuu olevan melko vakio, sama oli esim. eilen illalla kun ulkolt -5. Plussakeleillä menee jopa 10:n.
- Tuo 2 asteeen ero kennon ja palaavan kaasun välillä tuntuu myös olevan melko vakio. Riippuu ilmeisesti kennon kuurautumisesta. Eli tuon enempää tulistusta ei tuosta tällä hetkellä irti saa.
- Jos taajuutta pudottaa tuosta 35Hz:stä, putoaa kompuran ottoteho lineaarisesti. Samoin putoaa myös lämpenemä laitteen yli ja tietysti myös kuumakaasun lämpötila. Jo 33Hz putoaa lämpenemä 4 asteeseen.
- Veden virtausmittaus olisi ehdoton juttu! Nyt COP:sta tms. on mahdoton sanoa mitään.
Olen tuossa mietiskellyt, että ehkä järkevin ohjaustapa tuolle invertterille olisi sellainen, joka pyrkisi maksimoimaan lämpenemän ja minimoimaan energian kulutuksen. Pitää katsoa saisko tuollaista kyhättyä....
Joppe112 sanoi:Pistin muutaman kommentin kuvan sekaan. Kaikki tietysty riippuu siitä toimiiko prosessi oikein vai ei eli onko teoriasta mitään hyötyä tässä vaiheessa lainkaan...![]()
nf-50 sanoi:Joppe112 sanoi:Pistin muutaman kommentin kuvan sekaan. Kaikki tietysty riippuu siitä toimiiko prosessi oikein vai ei eli onko teoriasta mitään hyötyä tässä vaiheessa lainkaan...![]()
Ööh... siis mihin ? Minä en ainakaan näe tuossa kuvassa mitään?
En tiedä siitä mitään... en oo neuvotellu mitään.. se mikä kiinnostaa.. jos ja kun ne saa uuden version paremmalla kennolla.. mihin hintaan ne semmoset luovuttais meille "testiin" :SON sanoi:Tuo viimeinen kohta tuossa vastauksessa on mielenkiintoinen. Oletteko saamassa myös omiin vehkeisiin tuon uuden "kontrollerin" ja saatte siihen kiinni oman kompuutterin?
/n055
Tompp@ sanoi:Ja tuosta kennon koosta annoin moitteita, että se on aivan liian pieni suhteessa kompuraan.
We accept your suggestion, we will increase the evaporator .
And we have ordered the new evaportator in large size .
But very sorry for you.
And two months later, we can use the new controller, it can be operated on computer.
Joten saapa nähä tekevätkö oikeasti kehitystyötä noihin vehkeisiin.
zadah sanoi:Tässä on muutos lista jolla homman saisi toimimaan:
- putkilämmönvaihtimen tilalle levylämmönavihdin 50 x 10 x 10 cm
zadah sanoi:Vedä se putki lukkopihdeillä / ruuvi puristimella kiinni... Luulisi toimivan.
zadah sanoi:siihen kennon / pohjan jäätymiseen voisi auttaa sulatuksen lopetus lämpötilan kasvattaminen.
nf-50 sanoi:zadah sanoi:Vedä se putki lukkopihdeillä / ruuvi puristimella kiinni... Luulisi toimivan.
Ai oikeesti ???
zadah sanoi:siihen kennon / pohjan jäätymiseen voisi auttaa sulatuksen lopetus lämpötilan kasvattaminen.
Ongelmahan siinä on se (tai näin ainakin luulen), että ihan alin putki kennossa ei ole lainkaan käytössä, ts. ei ole kaasukierron piirissä. Näin ollen sulatus ei sitä lämmitä ja se kestää jäässä.
Katsotaan mitä tuo kaapeli vaikuttaa. Laitoin itsesäätyvän kaapelin joka on 10W/m @ 5C. tjms.
nf-50 sanoi:zadah sanoi:Vedä se putki lukkopihdeillä / ruuvi puristimella kiinni... Luulisi toimivan.
Ai oikeesti ???
zadah sanoi:siihen kennon / pohjan jäätymiseen voisi auttaa sulatuksen lopetus lämpötilan kasvattaminen.
Ongelmahan siinä on se (tai näin ainakin luulen), että ihan alin putki kennossa ei ole lainkaan käytössä, ts. ei ole kaasukierron piirissä. Näin ollen sulatus ei sitä lämmitä ja se kestää jäässä.
Katsotaan mitä tuo kaapeli vaikuttaa. Laitoin itsesäätyvän kaapelin joka on 10W/m @ 5C. tjms.
zadah sanoi:nf-50 sanoi:Ongelmahan siinä on se (tai näin ainakin luulen), että ihan alin putki kennossa ei ole lainkaan käytössä, ts. ei ole kaasukierron piirissä. Näin ollen sulatus ei sitä lämmitä ja se kestää jäässä.
Onko se alin putki sitten missään kierrossa mukana ? tuntuu vähän oudolta ratkaisulta. Yleensä sen alimman putken kautta syötetään höyrystimen nesteenjakajaa...
zadah sanoi:Huijaa vedenlämpötilaa seuraavalla kytkennällä:
zadah sanoi:Niin ei tarkoitus ole sitä putkea täysin kiinni puristaa, vaan sen verran että saat ne imupaineet tippumaan, jotta pumppu toimisi edes sinne -15 asteeseen. Ruuvipuristimella säätäminen voisi olla paras vaihtoehto tai sitten tosiaan jotkin halvat lukkopihdit, jotka voi jättää siihen putkeen kiinni, kun sopiva kireys on löydetty... Tuntuu että et saa putkea tarpeeksi läjään pihdeillä. Onko sinulla kunnon siirtoleuka / putkipihdet käytössä vai millä olet sitä läjännyt ? Tavoite paineet ovat siinä 0,2 MPA EEV kiinni asennossa.
nf-50 sanoi:zadah sanoi:Niin ei tarkoitus ole sitä putkea täysin kiinni puristaa, vaan sen verran että saat ne imupaineet tippumaan, jotta pumppu toimisi edes sinne -15 asteeseen. Ruuvipuristimella säätäminen voisi olla paras vaihtoehto tai sitten tosiaan jotkin halvat lukkopihdit, jotka voi jättää siihen putkeen kiinni, kun sopiva kireys on löydetty... Tuntuu että et saa putkea tarpeeksi läjään pihdeillä. Onko sinulla kunnon siirtoleuka / putkipihdet käytössä vai millä olet sitä läjännyt ? Tavoite paineet ovat siinä 0,2 MPA EEV kiinni asennossa.
Kun ei tosiaan tuo pihdeillä puristelu mitään (?) auttanut, niin valmistin siihen putkeen sellasen puristimen jota olen tässä nyt pikkuhiljaa tiukkaillut. Siitä tuli niin hieno, että en edes laita kuvaa tänne
Minkälaisiin imupaineisiin pitäisi pyrkiä? 0 asteessa 0,25-0,28 mutta entäs esim -5 asteessa?
zadah sanoi:Hae patenttia puristimellesi, mikäli näitä pumppuja tulee enemmän markkinoille....
zadah sanoi:Edit. koita saada se pumppu toimimaan edes sinne -10 asteeseen, pärjää siellä e-suomessa varmaan kohtuu pitkälle... Rajoittava tekijä taitaa olla se matalapaine kytkin.
nf-50 sanoi:- UlkoLT 0
- Kenno -8 (sijoitin anturin uudelleen, ihan kennon ylälaitaan joka tuntuu olevan kylmin kohta)
- Palaava kaasu -6
- Kuumakaasu 66
- Vedet 33 & 38
- Invertteri 35Hz ottoteho 2,9kW (oman mittauksensa mukaan)
- Kiertopumppu III asennossa
- EEV 6 astetta auki
Tompp@ sanoi:noh laitanpa vertailuksi ... kylläkin hieman kylmemmässä..
- UlkoLT -5
- Kenno -15
- Palaava kaasu -5
- Kuumakaasu 67
- Vedet 30 & 34
- Invertteri 35Hz ottoteho about 1.8kw
- EEV liikkuu välillä 7-10 astetta
Paineet about 1,5 & 0,25
Tompp@ sanoi:Meneekö nf-50 pumpun kenno koko alalta huuruun? täällä ei mene...
Laitoin sen sinne ihan alimpaan mutkaan..nf-50 sanoi:Missä sinulla olikaan se kennon anturi?