Kiinan VILP projekti alkaa

Tila
Keskustelu on suljettu.

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
nf-50 sanoi:
Missä sinulla olikaan se kennon anturi?
Laitoin sen sinne ihan alimpaan mutkaan..
Alaosa on tosiaan täälläkin aika jäässä...

Ahaa. Itellä on vastaavasti siellä ihan ylimmässä mutkassa. Taitaa kuitenkin olla niin, että tuo alin (käytössä oleva) putki on se kylmin. Pitää kokeilla itekkin sinne vielä se anturi. Jahka siis se jää sieltä sulaa joskun ensi juhannuksen aikoihin :D
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
- UlkoLT 0
- Kenno -5
- Palaava kaasu -4
- Kuumakaasu 69
- Vedet 34 & 39
- Invertteri 35Hz ottoteho 2,9kW (oman mittauksensa mukaan)
- Kiertopumppu III asennossa
- EEV 6 astetta auki

Eli minusta tuossa on tapahtunut sellaista muutosta, että kennon ja ulkolämpötilan ero on pienentynyt kun tuota putkea on lytistetty. Kuumakaasukin on ehkä lämmennyt muutaman asteen vs. aikaisempi tilanne. Imupaineessa ole odotettuja muutoksia havainnut.

Kuumakaasun lämpötilan perusteella prosessi on kohtyy hyvin hanskassa. Tuolle kennoanturille voit tosiaan hakea vielä parempaa paikkaa. Kyllä sen painemittarin pitäisi edes jotenkin reagoida näihin säätöihin, tai muuten sen täytyy olla rikki.. Ehkä nyt olisi hyvä paikka odetella vähän kylmempiä kelejä ja katsoa sitten miten pumppu käyttäytyy. Toisaalta voit vielä tarkastaa sen kompressorille menevän imukaasu putken, eli onko se kuurassa vai ei.

Toivottavasti se kiertoveden virtaus on nyt edes jonkin verran yli 1,0 m3 / h , jotta pääset edes sinne 6 kw:n tehoihin ja yli 2 coppiin näissä lauhoissa keleissä.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Kuumakaasun lämpötilan perusteella prosessi on kohtyy hyvin hanskassa. Tuolle kennoanturille voit tosiaan hakea vielä parempaa paikkaa. Kyllä sen painemittarin pitäisi edes jotenkin reagoida näihin säätöihin, tai muuten sen täytyy olla rikki.. Ehkä

Siirsin anturin aivan ylimmäisestä putkesta aivan alimpaan, jonka luulin jäätymisen perusteeella olevan kylmin. Eipä nuo lämpötilat muuttuneet juuri miksikään.

zadah sanoi:
Toivottavasti se kiertoveden virtaus on nyt edes jonkin verran yli 1,0 m3 / h , jotta pääset edes sinne 6 kw:n tehoihin ja yli 2

Virtaus on 1,17m³/h. Lämpenemä 6 astetta ja ottoteho (kompuran) 2.8kW.
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Virtaus on 1,17m³/h. Lämpenemä 6 astetta ja ottoteho (kompuran) 2.8kW.
Eikös tuosta nyt kuiteskin ihan kohtuu cop arvon saa aikaiseksi.. ::) kun ottaa huomioon, että nämä on "vaan" Kiinasta..

Tuossa tuumaillu, että häviääköhän tuossa pumpun vesi liitännöissä miten paljon hukkaan lämpöä... nuo vesi putket on kuitenkin messinki liittimillä kiinni tuossa kylmässä rosteri pellissä... oiskohan vastaavaa hyötyä jos sais eristetyt putket suoraan lämmönvaihtimeen kiinni....
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
zadah sanoi:
Kuumakaasun lämpötilan perusteella prosessi on kohtyy hyvin hanskassa. Tuolle kennoanturille voit tosiaan hakea vielä parempaa paikkaa. Kyllä sen painemittarin pitäisi edes jotenkin reagoida näihin säätöihin, tai muuten sen täytyy olla rikki.. Ehkä

Siirsin anturin aivan ylimmäisestä putkesta aivan alimpaan, jonka luulin jäätymisen perusteeella olevan kylmin. Eipä nuo lämpötilat muuttuneet juuri miksikään.

zadah sanoi:
Toivottavasti se kiertoveden virtaus on nyt edes jonkin verran yli 1,0 m3 / h , jotta pääset edes sinne 6 kw:n tehoihin ja yli 2

Virtaus on 1,17m³/h. Lämpenemä 6 astetta ja ottoteho (kompuran) 2.8kW.

Hyvinhän se tosiaan toimii! 8,10 kW lämpötehoa, COPpia tulee n 2,7 jos laskee kiertovesipumpun ja puhaltimen mukaan... Ei se paljon tuota paremmin voisi toimiakkaan noissa keleissä.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
Tuossa tuumaillu, että häviääköhän tuossa pumpun vesi liitännöissä miten paljon hukkaan lämpöä... nuo vesi putket on kuitenkin messinki liittimillä kiinni tuossa kylmässä rosteri pellissä... oiskohan vastaavaa hyötyä jos sais eristetyt putket suoraan lämmönvaihtimeen kiinni....

No eikös tuo ole ihan laskettavissa oleva homma. Tosin nyt ei jaksa ruveta, muttta kaavat löytyy varmaan netistä. Messingin lämmönjohtavuus jne.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
nf-50 sanoi:
Virtaus on 1,17m³/h. Lämpenemä 6 astetta ja ottoteho (kompuran) 2.8kW.
Hyvinhän se tosiaan toimii! 8,10 kW lämpötehoa, COPpia tulee n 2,7 jos laskee kiertovesipumpun ja puhaltimen mukaan... Ei se paljon tuota paremmin voisi toimiakkaan noissa keleissä.

Eli tyytyväinen voipi olla.

Vielä hiukan sulatuksesta:

Mitä kertoo se, että kun sulatuksella EEV 40 astetta auki, kaasu lämpenee 90+ asteeseen ja molemmat painemittarit näyttää melkein nollaa?
Siirsin sen kennoanturin sinne alaputkeen ja nyt se ei meinaa lämmetä yli 0-asteen vaikka sulatus laulaa 15min.

Kumpaankohan suuntaan tuota EEV:ä pitäsi sulatuksella säätää?
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
zadah sanoi:
nf-50 sanoi:
Virtaus on 1,17m³/h. Lämpenemä 6 astetta ja ottoteho (kompuran) 2.8kW.
Hyvinhän se tosiaan toimii! 8,10 kW lämpötehoa, COPpia tulee n 2,7 jos laskee kiertovesipumpun ja puhaltimen mukaan... Ei se paljon tuota paremmin voisi toimiakkaan noissa keleissä.

Eli tyytyväinen voipi olla.

Vielä hiukan sulatuksesta:

Mitä kertoo se, että kun sulatuksella EEV 40 astetta auki, kaasu lämpenee 90+ asteeseen ja molemmat painemittarit näyttää melkein nollaa?
Siirsin sen kennoanturin sinne alaputkeen ja nyt se ei meinaa lämmetä yli 0-asteen vaikka sulatus laulaa 15min.

Kumpaankohan suuntaan tuota EEV:ä pitäsi sulatuksella säätää?

No ompa outoa käytöstä... vaikuttaa siltä, että sulatusmoodissa neste ei kierrä tarpeeksi hyvin. Tosin se korkeapaine mittarin lukema vaikuttaa vähän oudolta, eihän se nyt vain pyörähdä ympäri ?

Edit paljonko vesi jäähtyy sulatusmoodissa ja mikä on kompuran ottoteho?
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
nf-50 sanoi:
Mitä kertoo se, että kun sulatuksella EEV 40 astetta auki, kaasu lämpenee 90+ asteeseen ja molemmat painemittarit näyttää melkein nollaa?
Siirsin sen kennoanturin sinne alaputkeen ja nyt se ei meinaa lämmetä yli 0-asteen vaikka sulatus laulaa 15min.

Edit paljonko vesi jäähtyy sulatusmoodissa ja mikä on kompuran ottoteho?

2-3 astetta. Ottoteho n. 1,6kW
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
zadah sanoi:
nf-50 sanoi:
Mitä kertoo se, että kun sulatuksella EEV 40 astetta auki, kaasu lämpenee 90+ asteeseen ja molemmat painemittarit näyttää melkein nollaa?
Siirsin sen kennoanturin sinne alaputkeen ja nyt se ei meinaa lämmetä yli 0-asteen vaikka sulatus laulaa 15min.

Edit paljonko vesi jäähtyy sulatusmoodissa ja mikä on kompuran ottoteho?

2-3 astetta. Ottoteho n. 1,6kW

Aika harvaa kaasua se pumppailee. Olikos siinä mitään asetusta EEV:lle sulatusmoodissa? Sen voisi tuon perusteella asettaa täysin auki sulatuksen aikana.

Mielenkiintoista sinänsä, sillä tuo sinun puristin tuntuisi toimivan paremmin toiseen suuntaan. Eli sulatuksessa virtaus kuristuu liikaa.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Aika harvaa kaasua se pumppailee. Olikos siinä mitään asetusta EEV:lle sulatusmoodissa? Sen voisi tuon perusteella asettaa täysin auki sulatuksen aikana.
Mielenkiintoista sinänsä, sillä tuo sinun puristin tuntuisi toimivan paremmin toiseen suuntaan. Eli sulatuksessa virtaus kuristuu liikaa.

Joo, laitoinkin sen takaisin tehdasasetukseen 55 astetta (joka on myös maksimi). Liekö niin että tuo EEV ei virtaa toiseen suuntaan niin hyvin...
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Update:

Äsken:

- Kenno -3
- Paluu -2
- UlkoLT 4
- Kuukamaasu 68
- Vedet 35 & 42
- EEV 6
- Kompura 3,1kW
- Veden vitaus sama 1,17m³/h

Kone tuottaa siis: 1170 * 7 * 4,2 = 34398 Ws -> 9,55kW
Ja sähköä menee 3,1kW + 0,4 kW (arvio kiertopumppu + puhallin jne) = 3,5kW
COP 2,73.

Ihan jees.
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Calmari sanoi:
mites tämä voi

No ainakin tämä pienempi Kiinan pumppu pyörii edelleen... tai pumppu piti nyt 3 päivää "lomaa" kun pakkaset oli luokkaa -25C
Pakkasraja näkyis olevan noin -15C.. tuosta jatketaan ainakin täällä vastuksilla.

Tällä hetkellä tuo jään kerääntyminen pumpun kuoriin hieman huolestuttaa...

Mitäs nf-50 tuumaa jos rälläköis tuosta rungosta kennon kohdalta pohjalevystä metallit veks... tippuis vedet suoraan maahan.. häiriintyisköhän tuo ilmavirta pahasti tai ainakin jos tekis isompi aukkoja pohjalevyyn.. ::)
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Calmari sanoi:
mites tämä voi

Itselläni on pumppu ollut pois kun pakkaset on ollu -10 alle. Olen puita tuossa poltellut ja vanhassa Högforsissa (ja kironnut koko hökötyksen alimpaan helv.....ttiin).

Tosin eilen sen verran testasin pumppua (ulkona -12), että kyllä sillä vielä 50Hz:llä näytti 6 astetta saavan lämpenemää. Ottoteho taisi olla jotain 4kW luokkaa. Eli voipi olla että pistän pumpun taas laulamaan.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
Tällä hetkellä tuo jään kerääntyminen pumpun kuoriin hieman huolestuttaa...

Mitäs nf-50 tuumaa jos rälläköis tuosta rungosta kennon kohdalta pohjalevystä metallit veks... tippuis vedet suoraan maahan.. häiriintyisköhän tuo ilmavirta pahasti tai ainakin jos tekis isompi aukkoja pohjalevyyn.. ::)

Olen miettinyt itsekkin, että jotain tarrtis tehdä. Kenno alkaa olla n. puoleenväliin asti jäässä. Tuo pohjan modifiointi voisi olla yksi konsti.

Olen tullut siihen tulokseen, että tuo kenno on asennettu liian lähelle pohjapeltiä ja sen takia se vesi alkaa jäätämään siihen kennon ja pellin väliin. Siitä se sitten pukkuhiljaa kasvattaa tota kakkua ylöspäin.
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Tompp@ sanoi:
Tällä hetkellä tuo jään kerääntyminen pumpun kuoriin hieman huolestuttaa...

Mitäs nf-50 tuumaa jos rälläköis tuosta rungosta kennon kohdalta pohjalevystä metallit veks... tippuis vedet suoraan maahan.. häiriintyisköhän tuo ilmavirta pahasti tai ainakin jos tekis isompi aukkoja pohjalevyyn.. ::)

Olen miettinyt itsekkin, että jotain tarrtis tehdä. Kenno alkaa olla n. puoleenväliin asti jäässä. Tuo pohjan modifiointi voisi olla yksi konsti.

Olen tullut siihen tulokseen, että tuo kenno on asennettu liian lähelle pohjapeltiä ja sen takia se vesi alkaa jäätämään siihen kennon ja pellin väliin. Siitä se sitten pukkuhiljaa kasvattaa tota kakkua ylöspäin.

Jaaha tämä laite valvottaa omistajaansa jo joulunakin. Siihen kennon ja pellin väliin kannattaisi varmaan aluksi laittaa matalatehoinen lämmistyskaapeli ennenkuin reikiä ryhtyy porailemaan
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Jaaha tämä laite valvottaa omistajaansa jo joulunakin. Siihen kennon ja pellin väliin kannattaisi varmaan aluksi laittaa matalatehoinen lämmistyskaapeli ennenkuin reikiä ryhtyy porailemaan

Minulla on ollu lokakuusta asti sulatus kaapeli, mutta se tuntuu olevan yhtä tyhjän kanssa.. tehokkaampi pitäs varmaan olla.. mutta taitas mennä siihen koko lämpöpumpun idea sitten..

Minusta tuossa on juuri se ongelma mitä nf-50 sanoi... kun kelit menee plussalle joskus... alkaa rälläkkä laulamaan.. tuskin se tuosta huonommaksi menee...
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
nf-50 sanoi:
Tompp@ sanoi:
Tällä hetkellä tuo jään kerääntyminen pumpun kuoriin hieman huolestuttaa...

Mitäs nf-50 tuumaa jos rälläköis tuosta rungosta kennon kohdalta pohjalevystä metallit veks... tippuis vedet suoraan maahan.. häiriintyisköhän tuo ilmavirta pahasti tai ainakin jos tekis isompi aukkoja pohjalevyyn.. ::)

Olen miettinyt itsekkin, että jotain tarrtis tehdä. Kenno alkaa olla n. puoleenväliin asti jäässä. Tuo pohjan modifiointi voisi olla yksi konsti.

Olen tullut siihen tulokseen, että tuo kenno on asennettu liian lähelle pohjapeltiä ja sen takia se vesi alkaa jäätämään siihen kennon ja pellin väliin. Siitä se sitten pukkuhiljaa kasvattaa tota kakkua ylöspäin.

Jaaha tämä laite valvottaa omistajaansa jo joulunakin. Siihen kennon ja pellin väliin kannattaisi varmaan aluksi laittaa matalatehoinen lämmistyskaapeli ennenkuin reikiä ryhtyy porailemaan

Eipä juuri valvota ;) Pakkaset on olleet sitä luokkaa täällä Imatrallakin, ettei ole tarvinnut pumppua kiusata. Tuossa se seisoo, tönkköön jäätyneenä, jalustallaan odotellen parempia kelejä. Taitaa mennä ensi vuoteen seuraava käynnistys.

Niin tosiaan tuo itsesäätävä kaapelihan on asennettu jo aikaa sitten mutta kuten kohtalotoveri Tomp@lla, ei se minullakaan auttanut mainittavasti itse ongelmaan. Täytyy laittaa lentävä laulamaan jahka pakkaset hellittää.

Mutta mutta. Olen tuossa hieman leikitellyt ajatuksella, jotta josko tuon sinäänsä alitehoisen ja muutenkin huonosti toimivan höyrystimen korvaisi ihan Oikealla(tm) höyrystimellä ja raahaisi samalla nuo VILP:n muut osat sisätiloihin.

Mitä raati on mieltä, olisiko esim. Fincoil:n Fincoil Polarcat mallistossa sopivaa mallia tähän omaan koneeseeni?
Voisin vähän uteliaisuuttani tässä talven aikana selvitellä Onnisen kautta hintaa jne.
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Mitä raati on mieltä, olisiko esim. Fincoil:n Fincoil Polarcat mallistossa sopivaa mallia tähän omaan koneeseeni?
Voisin vähän uteliaisuuttani tässä talven aikana selvitellä Onnisen kautta hintaa jne.

No niin meinaat lähteä kunnolla tuunamaan...

Polarcat 109 voisi olla kohtuullisen hyvä lähtökohta, mikäli meinaat huudattaa konetta täysillä kierroksilla...
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

No tuommonen "oikea" höyrystin ois varmasti parempi ja sais ajella pumppua täysillä.. taitaa vaan olla hintavia...

En tiiä miten ne tuolla kiinan tehtaalla on edistyneet... jos ne ois tehny tuplakennon..ainakin viestiä tuli silloin siihen malliin että uusi kenno on tilauksessa.. niin sekin kävis ainakin minulle.. pitänee kysellä...
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
nf-50 sanoi:
Mitä raati on mieltä, olisiko esim. Fincoil:n Fincoil Polarcat mallistossa sopivaa mallia tähän omaan koneeseeni?
Voisin vähän uteliaisuuttani tässä talven aikana selvitellä Onnisen kautta hintaa jne.

No niin meinaat lähteä kunnolla tuunamaan...

Polarcat 109 voisi olla kohtuullisen hyvä lähtökohta, mikäli meinaat huudattaa konetta täysillä kierroksilla...

En ole vielä saanut asiaa selvitettyä enempää, haluaisin tehdä vielä itselleni muutaman asian selväksi:

- Miten tuo kennon sulatus on järkevintä (lue kustannustehokkainta) hoitaa? Kuumakaasulla vai sähköllä kuten esim. tuossa Polar Cat:ssa.
- Paljonko sen kennon pinta-alan nyt tulisi olla, jos ajatellaan että -20 C selviän noin 5kW jatkuvalla teholla ja kompura on se mikä se on?
- Mitä muuta tuossa tulisi ottaa huomioon?

Olen alustavasti kyselyt tuolta pumpun valmistusmaasta noita höyrystimiä ja siellä tuntuu tarjontaa olevan vähän joka lähtöön. Pitäisi vaan saada itselleen selväksi että mitä on ostamassa....

Että jos zadah ja kumppanit voisivat laittaa tästä keskustelun rullaamaan, niin oppisimme tyhmät taas jotakin ;D
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Sulatus kannattaa hoitaa sillä kuumakaasulla, sähköllä kestää liian kauan.

-20 asteessa voisi copin ajatella olevan noin 2 - 2,5 joten höyrystimen tehon on oltava kompuran ottoteho ko. lämpötilassa, mielellään kaksinkertaisena, niin tulee hyvä. eli esim kompura 4 kw niin höyrystimen kokoluokka voisi olla ainakin sen 8 kw.

Sieltä polarcatin malleistahan näkyy sitten aika hyvin niitä pinta-aloja... Kiinalaisten höyrystimet (lauhduttimet) ovat sitten 2 mm lamellijaolla, mikäli niistä haluaa pintaaloja laskea
 

jussi

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Mulla on tuossa allaspumpusta tehdyssä vilpissä kuumakaasusulatus toiminut paremmin kuin missään toisessa näkemässäni. Ihmettelen vieläkin.
Se on kyllä aika hurja, kun vetää lennosta venttiilin toiseen asentoon, mutta saapa kenno ainakin lämmintä. Kompura ei käy kun vajaan minuutin,
niin höyrystimen alareuna on +20C, mikä lopettaa sulatusjakson. Sitten se huilaa hetken, ja taas muista poiketen ulkoyksikön puhallin ei lähde
käyntiin heti, vaan vasta kun höyrystimen alareunan anturi näyttää, että systeemi on taas käynnissä ja kylmenee.

Kyllä se siis onnistuu kuumakaasullakin.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Sulatus kannattaa hoitaa sillä kuumakaasulla, sähköllä kestää liian kauan.

Jaahas. Kattelin vaan noita erään kiinalaisen minulle laittamia esitteitä, ja ainakin sähkötehoa noihin sulatuksiin käytetään melko reilusti. Esim. karkeasti Polar Cat 109 kokoisessa laitteessa lämmityksen ottoteho 4,5kW.

zadah sanoi:
-20 asteessa voisi copin ajatella olevan noin 2 - 2,5 joten höyrystimen tehon on oltava kompuran ottoteho ko. lämpötilassa, mielellään kaksinkertaisena, niin tulee hyvä. eli esim kompura 4 kw niin höyrystimen kokoluokka voisi olla ainakin sen 8 kw.

Voisin ainakin toivoa noin hurjaa COP:a noissa keleissä. Paljos tuo -20 C 8kW on nollakelissä? 12 kW?
Onko tuo mainittu Polar Cat 109 oikeaa kokoa, voiko sitä pitää referenssinä ?

zadah sanoi:
Sieltä polarcatin malleistahan näkyy sitten aika hyvin niitä pinta-aloja... Kiinalaisten höyrystimet (lauhduttimet) ovat sitten 2 mm lamellijaolla, mikäli niistä haluaa pintaaloja laskeayyn

Olen tuossa muutamaa esitettä silmäillyt (laittaisin tännekkin mutta ovat turkasen isoja kooltaan), niin kyllä siellä näyttää olevan lamellijako valittavissa 4-10mm:n välillä. Tuossa yhdessä esitteessä oli jaoteltu ne jotenkin siten, että 4mm 0- -18, 6 mm -18- -25 ja 10 mm alle -25.

Mutta edelleen ihmettelen tuota sulatushommaa.

Kun käsittääkseni tuo jo monesti mainittu Polar Cat on myös sähkösulatteinen. Jos haluaa kuumakaasusulatuksen, täytyy valita Fincoilin Polar Bear sarja. Mikä tähän on syynä? Onko niin, että nuo sähkösulatteiset eivät kestä painetta vai mistä tässä kyse?
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

jussi sanoi:
Mulla on tuossa allaspumpusta tehdyssä vilpissä kuumakaasusulatus toiminut paremmin kuin missään toisessa näkemässäni. Ihmettelen vieläkin.
Kyllä se siis onnistuu kuumakaasullakin.

Joo, tiedän kyllä että onnistuu kuumakaasulla, sellainen sulatus tuossa nykyään onkin. (Tosin se ei toimi tuossa oikein hyvin johtuen huonosti virtaavasta EEV:sta).

Lähinnä ajattelin, että onko sillä kustannus / COP mielessä merkitystä miten sen toteuttaa?
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
jussi sanoi:
Mulla on tuossa allaspumpusta tehdyssä vilpissä kuumakaasusulatus toiminut paremmin kuin missään toisessa näkemässäni. Ihmettelen vieläkin.
Kyllä se siis onnistuu kuumakaasullakin.

Joo, tiedän kyllä että onnistuu kuumakaasulla, sellainen sulatus tuossa nykyään onkin. (Tosin se ei toimi tuossa oikein hyvin johtuen huonosti virtaavasta EEV:sta).

Lähinnä ajattelin, että onko sillä kustannus / COP mielessä merkitystä miten sen toteuttaa?

Tuolla Fincoilin manuaalissa maksimisulatusaika sähköllä näyttää olevan 45 minuuttia. Jos sulatuslämpöä pumpataan kuumasta vedestä kylmään lämpöpumpulla luulisi tehojen olevan aika kohdillaan ( ja oikeassa paikassa jään alla ) verrattuna kennon kylkeen laitettuihin vastuksiin. Jää sitten enempi aikaa pumppailla.
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

VesA sanoi:
nf-50 sanoi:
jussi sanoi:
Mulla on tuossa allaspumpusta tehdyssä vilpissä kuumakaasusulatus toiminut paremmin kuin missään toisessa näkemässäni. Ihmettelen vieläkin.
Kyllä se siis onnistuu kuumakaasullakin.

Joo, tiedän kyllä että onnistuu kuumakaasulla, sellainen sulatus tuossa nykyään onkin. (Tosin se ei toimi tuossa oikein hyvin johtuen huonosti virtaavasta EEV:sta).

Lähinnä ajattelin, että onko sillä kustannus / COP mielessä merkitystä miten sen toteuttaa?

Tuolla Fincoilin manuaalissa maksimisulatusaika sähköllä näyttää olevan 45 minuuttia. Jos sulatuslämpöä pumpataan kuumasta vedestä kylmään lämpöpumpulla luulisi tehojen olevan aika kohdillaan ( ja oikeassa paikassa jään alla ) verrattuna kennon kylkeen laitettuihin vastuksiin. Jää sitten enempi aikaa pumppailla.

Juurikin näin. Kuumakaasu sulatuksella sulatus teho voi olla hyvin yli 15 kw....

Tokihan sen höyrystimen pitää kestää se noin 35 barin paine, se on hyvä varmistaa.
Polarcat 109:n kokoluokka voisi olla aika passeli.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Olen tuossa muutamaa esitettä silmäillyt (laittaisin tännekkin mutta ovat turkasen isoja kooltaan), niin kyllä siellä näyttää olevan lamellijako valittavissa 4-10mm:n välillä. Tuossa yhdessä esitteessä oli jaoteltu ne jotenkin siten, että 4mm 0- -18, 6 mm -18- -25 ja 10 mm alle -25.

Ohessa yksi esite. Pitää vähän sellvitellä tuota paineenkestoa.
 

Liitteet

  • MAC.jpg
    MAC.jpg
    119,3 KB · Katsottu: 322

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
nf-50 sanoi:
Olen tuossa muutamaa esitettä silmäillyt (laittaisin tännekkin mutta ovat turkasen isoja kooltaan), niin kyllä siellä näyttää olevan lamellijako valittavissa 4-10mm:n välillä. Tuossa yhdessä esitteessä oli jaoteltu ne jotenkin siten, että 4mm 0- -18, 6 mm -18- -25 ja 10 mm alle -25.

Ohessa yksi esite. Pitää vähän sellvitellä tuota paineenkestoa.

"
The Maxim gas pressure for the Evaporator is : 2.5MPa ". Ei taida riittää?
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
Onks hinnoista mitään käsitystä??

Ei oikeestaan. Yhdestä paikasta sain hintoja, mutta mallit oli vähän turhan pieniä.
Pitää kysellä hintoja jahka saan selvitettyä että mitä kannattaa tilata. Ettei tule tehtyä samaa virhettä kuin viimeeksi :D
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
-20 asteessa voisi copin ajatella olevan noin 2 - 2,5 joten höyrystimen tehon on oltava kompuran ottoteho ko. lämpötilassa, mielellään kaksinkertaisena, niin tulee hyvä. eli esim kompura 4 kw niin höyrystimen kokoluokka voisi olla ainakin sen 8 kw.

Olenko ymmärtäny oikein tuon Fincoilin esitteen, että kun siirrytään höyrystymislämpötilasta -8 lämpötilaan -20 niin teho pienenee kertoimella 0,94 (DT -8K) ?
 

Liitteet

  • FC.png
    FC.png
    28,8 KB · Katsottu: 265

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
nf-50 sanoi:
nf-50 sanoi:
Olen tuossa muutamaa esitettä silmäillyt (laittaisin tännekkin mutta ovat turkasen isoja kooltaan), niin kyllä siellä näyttää olevan lamellijako valittavissa 4-10mm:n välillä. Tuossa yhdessä esitteessä oli jaoteltu ne jotenkin siten, että 4mm 0- -18, 6 mm -18- -25 ja 10 mm alle -25.

Ohessa yksi esite. Pitää vähän sellvitellä tuota paineenkestoa.

"
The Maxim gas pressure for the Evaporator is : 2.5MPa ". Ei taida riittää?

Ei riitä...
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
nf-50 sanoi:
nf-50 sanoi:
nf-50 sanoi:
Olen tuossa muutamaa esitettä silmäillyt (laittaisin tännekkin mutta ovat turkasen isoja kooltaan), niin kyllä siellä näyttää olevan lamellijako valittavissa 4-10mm:n välillä. Tuossa yhdessä esitteessä oli jaoteltu ne jotenkin siten, että 4mm 0- -18, 6 mm -18- -25 ja 10 mm alle -25.

Ohessa yksi esite. Pitää vähän sellvitellä tuota paineenkestoa.

"
The Maxim gas pressure for the Evaporator is : 2.5MPa ". Ei taida riittää?

Ei riitä...

Tuollahan pääsee jo 50 asteen kaasunlämpötilaan. Eikö tuo sulatukseen jo riitä?
 

jussi

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Kyllähän se lämpö sulatukseen saattaisi riittää, mutta kun se painekesto on valittava toisella perusteella.
Mulla menee tuo paine yli sulatuksella höyrystimessä jo tuossa 407c koneessakin. 410:llä on vielä korkeammat paineet.
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Kyllä näissäkin pumpuissa sisällä virtaa r407c...
no tuossa minun kiinan pumpussa ei ainakaan paine mittareiden mukaan sulatuksella päästä kun noin 1 - 1.5Mpa tienoille... mikähän sitten lie tuossakin syynä jos paine pitäis korkeampikin olla... pitääkö se EEV olla täysin auki vai täysin kiinni sulatuksella ::) mulla ainakin täysin auki..
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
nf-50 sanoi:
Olen tuossa muutamaa esitettä silmäillyt (laittaisin tännekkin mutta ovat turkasen isoja kooltaan), niin kyllä siellä näyttää olevan lamellijako valittavissa 4-10mm:n välillä. Tuossa yhdessä esitteessä oli jaoteltu ne jotenkin siten, että 4mm 0- -18, 6 mm -18- -25 ja 10 mm alle -25.

Ohessa yksi esite. Pitää vähän sellvitellä tuota paineenkestoa.

Tuollainenkin löytyi: http://tznanfeng.en.alibaba.com/product/276983279-203139000/Efficient_Evaporator.html

Noista rupesi kiinnostamaan tuo malli LFJ35/9.0M.

Erikoista tuossa on se, että se tulee varustettuna TEV:llä (Danfoss ?) sekä subcoolerilla. Oletuksena kuumakaasusulatus.
Hintakaan ei ole paha, ~ 450 USD FOB Shanghai.

Mitä zadah arvelet tuosta?
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Ylläpidolle: Pitäisiköhän tämä keskutelu tästä höyrystimen vaihdosta siirtää tonne Omat viritykset osastolle ?
 
Tila
Keskustelu on suljettu.
Ylös Bottom