Kiinan VILP projekti alkaa

Tila
Keskustelu on suljettu.

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Tompp@ sanoi:
Pitäsköhän se minunkin pumppuun vaihtaa se pykälää pienempi EEV sehän oli nyt 2.4mm??.. eikös niillä ollu niitä 1.8mm
Oli, eikä oo kallis investointi (siis se osa, työt sitten tietysti erikseen). 30 USD on tuo 2,4mm EEV + 20 USD DHL rahti kotio.
Menee samassa tilauksessa omani kanssa, niillä alkaa uusivuosi 6. päivä ja kestää melkein kuun loppuun (eivät siis ole töissä). Ajattelinin laittaa tilauksen sisään vasta heidän lomiensa jälkeen, kun ei tässä niin kiire ole.
No eipä tuo kallis investointi olisi... zadah tuossa kyllä meinasi, että ei maksais vaivaa... , jos 2.4mm on 20kw tehoille ja jos tuo 1.8 on noin 11-10kw tehoille niin tuo 1.8mm taitais olla minun järjellä ajateltuna se sopiva.. vai jääkö se jossain tilanteessa liian pieneksi??

Minun kyllä pitäis ehkä saada uus "low pressure" kytkin.. se muovi osa näyttää jotenkin kärsineen näköiseltä... ettei ois siitä vuotanu ulos... oiskohan täällä "suomessa" parempi laatuisia kytkimiä saatavana??
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
nf-50 sanoi:
Tompp@ sanoi:
Pitäsköhän se minunkin pumppuun vaihtaa se pykälää pienempi EEV sehän oli nyt 2.4mm??.. eikös niillä ollu niitä 1.8mm
Oli, eikä oo kallis investointi (siis se osa, työt sitten tietysti erikseen). 30 USD on tuo 2,4mm EEV + 20 USD DHL rahti kotio.
Menee samassa tilauksessa omani kanssa, niillä alkaa uusivuosi 6. päivä ja kestää melkein kuun loppuun (eivät siis ole töissä). Ajattelinin laittaa tilauksen sisään vasta heidän lomiensa jälkeen, kun ei tässä niin kiire ole.
No eipä tuo kallis investointi olisi... zadah tuossa kyllä meinasi, että ei maksais vaivaa... , jos 2.4mm on 20kw tehoille ja jos tuo 1.8 on noin 11-10kw tehoille niin tuo 1.8mm taitais olla minun järjellä ajateltuna se sopiva.. vai jääkö se jossain tilanteessa liian pieneksi??

Minun kyllä pitäis ehkä saada uus "low pressure" kytkin.. se muovi osa näyttää jotenkin kärsineen näköiseltä... ettei ois siitä vuotanu ulos... oiskohan täällä "suomessa" parempi laatuisia kytkimiä saatavana??

Voihan sen EEV:n vaihtaa mikäli haluaa, ei se 1.8:kaan pieneksi jää. Ajattelin tuossa sitä, että mikäli laitat tuon 10 kw:n höyrystimen olisi EEV noin puoliksi auki, eli säätöalueensa keskellä (sillä 2.4 aukolla)

Siihen Low pressure kytkimen paikalle löytyy kyllä MP pressostaatti nimen boksi, jossa on säädettävät painerajat. Lisäksi löytyy yhdistelmiä, joissa on MP ja KP puoli samassa lootassa.
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Liitteenä kuva erikokoisista levylämmönvaihtimista..

refrigeration capacity (HP) onko tuo Horsepowereita tarkoittava yksikkö??

Paljonko tuo exchanger area (m2) pitäis olla tuohon 3kw kompuraan (R407C), jos hommaan toisen levylämmönvaihtimen.. siis laittaisin peräkkäin.. pumpun nykyisen laittaisin alijäähdyttimeksi ja uuden sitten lauhduttimeksi.
Ja pitääkö vaihtimet asentaa sitten kummatkin pystyasentoon ja päällekkäin?? vai miten ::)
 

Liitteet

  • heat exchanger.JPG
    heat exchanger.JPG
    56,9 KB · Katsottu: 304

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
Liitteenä kuva erikokoisista levylämmönvaihtimista..

refrigeration capacity (HP) onko tuo Horsepowereita tarkoittava yksikkö??

Paljonko tuo exchanger area (m2) pitäis olla tuohon 3kw kompuraan (R407C), jos hommaan toisen levylämmönvaihtimen.. siis laittaisin peräkkäin.. pumpun nykyisen laittaisin alijäähdyttimeksi ja uuden sitten lauhduttimeksi.
Ja pitääkö vaihtimet asentaa sitten kummatkin pystyasentoon ja päällekkäin?? vai miten ::)

Itse tekisin kuitenkin toisinpäin, eli jättäisin nykyisen pakan lauhduttimeksi ja ostaisin pienemään pakan alijäähdyttimeksi. Alijäähdytin asennetaan luonnollisesti lauhduttimen jälkeen, fyysisellä paikalla ei ole merkitystä.

Se alijäähdytin pakka ei tarvitse olla edes kovin iso, sillä lämpö siirtyy neste-neste rajapinnassa hyvin, joten tehoja irtoaa helposti. Mitä meinaat sillä alijäähdyttimellä lämmittää ?

Mikä oli sen orkkis pakan koko ?
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Mitä meinaat sillä alijäähdyttimellä lämmittää ?

Mikä oli sen orkkis pakan koko ?
meinasin kokeilla miten tuo autotallin lattia lämpenis...

Orkkis levyvaihdin korkeus 30cm leveys 11cm ja noin 8 cm paksu.
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
zadah sanoi:
Mitä meinaat sillä alijäähdyttimellä lämmittää ?

Mikä oli sen orkkis pakan koko ?
meinasin kokeilla miten tuo autotallin lattia lämpenis...

Orkkis levyvaihdin korkeus 30cm leveys 11cm ja noin 8 cm paksu.

Nojaa, on kyllä kieltämättä aika pieni... mitähän ne kiinalaiset ovat taas ajatelleet :(

Eli kyllä se nyt sitä oikeaa lauhdutinta huutaa. Eli noita puolimetrisiä pakkoja n 8-10 cm paksuna.
Tuon orkkis rimpulan voi laittaa tosiaan alijäähdyttimeksi.
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Joo sitä minä ajattelin, että isompi se ois investoitava...

Onko merkitystä, jos levylämmönvaihdin on 50cm tai 30cm pitkä, jos pinta-ala on molemmissa sama??

Siis onko vaihtimen pituudella muutakin merkitystä kuin pinta-alan kasvaminen??
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
Joo sitä minä ajattelin, että isompi se ois investoitava...

Onko merkitystä, jos levylämmönvaihdin on 50cm tai 30cm pitkä, jos pinta-ala on molemmissa sama??

Siis onko vaihtimen pituudella muutakin merkitystä kuin pinta-alan kasvaminen??

50 cm pitkässä vaihtimessa on kylmäaineen virtaus nopeampaa, koska kanavia on vähemmän.Tämä parantaa tutkimuksien mukaan lämmönvaihtimen tehokkuutta.

Tämän vuoksi esimerkiksi MLP valmistajat käyttävät noita korkeita vaihtimia ennemmin kuin lyhyitä.
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

OK siis pitempi on parempi ;)

Niin MLP ei ole sitä sulatus tarvetta, mites tuossa kahden vaihtimen kans käy VILP:ssä ottaako se sulatukseen tarvittavan energian sitten pääasiassa tuosta alijäähdytys vaihtimesta
Tuo tietysti sopis hyvin meikäläisen tapauksessa.
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
OK siis pitempi on parempi ;)

Niin MLP ei ole sitä sulatus tarvetta, mites tuossa kahden vaihtimen kans käy VILP:ssä ottaako se sulatukseen tarvittavan energian sitten pääasiassa tuosta alijäähdytys vaihtimesta
Tuo tietysti sopis hyvin meikäläisen tapauksessa.

Sieltä alijäähdyttimestähän se lähtee. Varuiksi voisi autotalliin piiriin laittaa 20% glykolia, niin ei tarvitse pelätä jäätymistä.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Noniin,

Nyt taitaa meikäläisenkin pumppusta olla tekninen savu häveyksissä.

Olin tuossa muutaman päivän työreissussa, jona aikana oli ollut sähkökatkos ja pakkanen kiritynyt n. -20 yöaikaan.

Kuntulin eilen illalla kotiin, näytti pumppu pyörivän normaalisti. Sitten huomasin, että painemittarit osoittivat molemmat samaa, n 5 baria.

Menin katsomaan hallintapaneelia, ja taajuusmuuntajassa virhekoodi EF2 = Ground Failure ( Check motor and cables with 1000V megger).

Eli lienee lyönyt käämistä läpi. Se siitä sitten, RIP.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Noniin,

Nyt taitaa meikäläisenkin pumppusta olla tekninen savu häveyksissä.

Olin tuossa muutaman päivän työreissussa, jona aikana oli ollut sähkökatkos ja pakkanen kiritynyt n. -20 yöaikaan.

Kuntulin eilen illalla kotiin, näytti pumppu pyörivän normaalisti. Sitten huomasin, että painemittarit osoittivat molemmat samaa, n 5 baria.

Menin katsomaan hallintapaneelia, ja taajuusmuuntajassa virhekoodi EF2 = Ground Failure ( Check motor and cables with 1000V megger).

Eli lienee lyönyt käämistä läpi. Se siitä sitten, RIP.

Puoliso kertoi että oli pitänyt eilen vähän tavallisesta poikkeavaa ääntä (kilahtelua tjms.) ja että oli meinannut soittaa asiasta mutta unohtanut.
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Noniin,

Nyt taitaa meikäläisenkin pumppusta olla tekninen savu häveyksissä.

Olin tuossa muutaman päivän työreissussa, jona aikana oli ollut sähkökatkos ja pakkanen kiritynyt n. -20 yöaikaan.

Kuntulin eilen illalla kotiin, näytti pumppu pyörivän normaalisti. Sitten huomasin, että painemittarit osoittivat molemmat samaa, n 5 baria.

Menin katsomaan hallintapaneelia, ja taajuusmuuntajassa virhekoodi EF2 = Ground Failure ( Check motor and cables with 1000V megger).

Eli lienee lyönyt käämistä läpi. Se siitä sitten, RIP.

Ei kannata masentua, pumppu eli elämänsä ainakin täysillä, repi nestemäistä kylmäainetta kuin Nykänen Alkon tuotteita... Vaikka elämä oli lyhyt oli se täynnä yhteisiä hetkiä, joita saatoitte viettää keskenänne tummenevassa illassa pakkasen paukutellessa talon nurkkia. Siinä oli jotakin kaunista, MIES ja Kiinalainen VILP, YING ja YANG, hyvän ja pahan ikuinen kamppailu...

Jaaha, meinaatko lyödä hanskat tiskiin vai hommata tuohon perusaihioon sopivamman kompuran (1,5 kw) ja tietenkin oikean kokoisen EEV:n ?
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
nf-50 sanoi:
Noniin,

Nyt taitaa meikäläisenkin pumppusta olla tekninen savu häveyksissä.

Olin tuossa muutaman päivän työreissussa, jona aikana oli ollut sähkökatkos ja pakkanen kiritynyt n. -20 yöaikaan.

Kuntulin eilen illalla kotiin, näytti pumppu pyörivän normaalisti. Sitten huomasin, että painemittarit osoittivat molemmat samaa, n 5 baria.

Menin katsomaan hallintapaneelia, ja taajuusmuuntajassa virhekoodi EF2 = Ground Failure ( Check motor and cables with 1000V megger).

Eli lienee lyönyt käämistä läpi. Se siitä sitten, RIP.

Ei kannata masentua, pumppu eli elämänsä ainakin täysillä, repi nestemäistä kylmäainetta kuin Nykänen Alkon tuotteita... Vaikka elämä oli lyhyt oli se täynnä yhteisiä hetkiä, joita saatoitte viettää keskenänne tummenevassa illassa pakkasen paukutellessa talon nurkkia. Siinä oli jotakin kaunista, MIES ja Kiinalainen VILP, YING ja YANG, hyvän ja pahan ikuinen kamppailu...

Sinulla se tuo runosuoni sykkii ;D

zadah sanoi:
Jaaha, meinaatko lyödä hanskat tiskiin vai hommata tuohon perusaihioon sopivamman kompuran (1,5 kw) ja tietenkin oikean kokoisen EEV:n ?

Tällä hetkellä vit....s on melkoinen, mutta eiköhän homma jatku.

Toisaalta houkuttaa tuo ajatus kompuran vaihdosta, koska muuten tuo kombinaatio (EEV tietysti vaihton) vaikuttaa kohtuu sopivan kokoiselta omaan käyttööni.

Ajattelitko, että vaihtaisikin pelkän kompuran eikä lähtisi kikkailemaan höyrystimen kanssa?

Olisiko ehdotuksia kompuraksi? Esim joku noista:

http://www.onnshop.net/pages/ProductCatalog.aspx?nodeid=0,9368372,9368405,9369563#9369563 ?
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Nooh ei kai me hanskoja tiskiin lyödä... vedetään vaan tiukemmin hanskat käteen..

Eipä kyllä näillä vehkeillä mitään säästöjä tehdä...mutta ompahan jotain hipeltämistä varastossa ;)

Kyllä se vaan tuo sähkövastus on yksinkertainen ja toimiva lämmitys muoto, ihanan kallista, mutta elämä on...
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Tällä hetkellä vit....s on melkoinen, mutta eiköhän homma jatku.

Toisaalta houkuttaa tuo ajatus kompuran vaihdosta, koska muuten tuo kombinaatio (EEV tietysti vaihton) vaikuttaa kohtuu sopivan kokoiselta omaan käyttööni.

Ajattelitko, että vaihtaisikin pelkän kompuran eikä lähtisi kikkailemaan höyrystimen kanssa?

Olisiko ehdotuksia kompuraksi? Esim joku noista:

http://www.onnshop.net/pages/ProductCatalog.aspx?nodeid=0,9368372,9368405,9369563#9369563 ?

Niin nämä pumputhan on aikamoisia kiinalaisen kylmäinsinöörin aivopieruja, kompressori ja EEV ovat suhteettoman isoja verrattuna höyrystimeen ja lauhduttimeen...

Vaihtoehtojahan nyt on monia: nykyinen aihio ja siihen maksimissaan 2 kw:n kompura ja reilusti pienempi eev

tai

3 kw:n kompura, kiinan höyrystin, ja hieman pienempi eev. Tässätapauksessa lauhdutin on edelleen liian pieni.


Minulta löytyisi hyllystä käyttämätön kompressori, joka sopii tuohon yllämainittuun vaihtoehtoon. ottoteho n 1,8 kw, tosin 1-vaiheisena...
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
nf-50 sanoi:
Ajattelitko, että vaihtaisikin pelkän kompuran eikä lähtisi kikkailemaan höyrystimen kanssa?

Niin nämä pumputhan on aikamoisia kiinalaisen kylmäinsinöörin aivopieruja, kompressori ja EEV ovat suhteettoman isoja verrattuna höyrystimeen ja lauhduttimeen...

Vaihtoehtojahan nyt on monia: nykyinen aihio ja siihen maksimissaan 2 kw:n kompura ja reilusti pienempi eev

Joo, ei ole insinöörillä menny kaikki lukemat oikeisiin sarakkeisiin kun on tuota excelissä suunnitellut :D

Tuo kompuran (ja EEV) vaihto nykyiseen aihioon tuntuu tällä hetkellä mielekkäältä vaihtoehdolta.

Olisiko 1,8mm EEV sopiva?
 

Tilator

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
zadah sanoi:
nf-50 sanoi:
Ajattelitko, että vaihtaisikin pelkän kompuran eikä lähtisi kikkailemaan höyrystimen kanssa?

Niin nämä pumputhan on aikamoisia kiinalaisen kylmäinsinöörin aivopieruja, kompressori ja EEV ovat suhteettoman isoja verrattuna höyrystimeen ja lauhduttimeen...

Vaihtoehtojahan nyt on monia: nykyinen aihio ja siihen maksimissaan 2 kw:n kompura ja reilusti pienempi eev

Joo, ei ole insinöörillä menny kaikki lukemat oikeisiin sarakkeisiin kun on tuota excelissä suunnitellut :D

... tai sitten laitetta ei ole vaan tarkoitettu Suomen pakkasiin.

Eli mitoitus on tehty vaikkapa uima-allasveden lämmittämistä ajatellen +10 asteen ulkolämpötilassa.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tilator sanoi:
nf-50 sanoi:
Joo, ei ole insinöörillä menny kaikki lukemat oikeisiin sarakkeisiin kun on tuota excelissä suunnitellut :D
... tai sitten laitetta ei ole vaan tarkoitettu Suomen pakkasiin.
Eli mitoitus on tehty vaikkapa uima-allasveden lämmittämistä ajatellen +10 asteen ulkolämpötilassa.

Luulisin että ajatus on kyllä ollut että laite toimisi myös (jonkinlaisilla) pakkaskeleillä:
- Kompuran sähkölämmitys
- Sulatuslogiikka
- Kiertopumpun käynnistely laitteen seisoessa jäätymisen estämiseksi
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
zadah sanoi:
nf-50 sanoi:
Ajattelitko, että vaihtaisikin pelkän kompuran eikä lähtisi kikkailemaan höyrystimen kanssa?

Niin nämä pumputhan on aikamoisia kiinalaisen kylmäinsinöörin aivopieruja, kompressori ja EEV ovat suhteettoman isoja verrattuna höyrystimeen ja lauhduttimeen...

Vaihtoehtojahan nyt on monia: nykyinen aihio ja siihen maksimissaan 2 kw:n kompura ja reilusti pienempi eev

Joo, ei ole insinöörillä menny kaikki lukemat oikeisiin sarakkeisiin kun on tuota excelissä suunnitellut :D

Tuo kompuran (ja EEV) vaihto nykyiseen aihioon tuntuu tällä hetkellä mielekkäältä vaihtoehdolta.

Olisiko 1,8mm EEV sopiva?

Se 1,8 mm on ihan passeli, ei tarvitse enää putkia läjätä :) Toimii sulatuksetkin paremmmin...
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
nf-50 sanoi:
Tuo kompuran (ja EEV) vaihto nykyiseen aihioon tuntuu tällä hetkellä mielekkäältä vaihtoehdolta.

Olisiko 1,8mm EEV sopiva?

Se 1,8 mm on ihan passeli, ei tarvitse enää putkia läjätä :) Toimii sulatuksetkin paremmmin...

Kun tosiaan homma taitaa nyt edetä kompura ja EEV vaihtamalla, niin tuli tuossa mieleen että olisiko
mielekästä yrittää järjestää myös pohjan sulanapitoa kuumakaasulla?

Jos tuossa on jotain järkeä, niin mihin väliin tuo sulanapitoluuppi tulisi lisätä? Kompuran imulinjaan ?

Ja mitä muita varusteita tuohon kannattaisi lisätä? Esim. näkölaseja tai sellaisia? Ja n väleihin?
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Soveltuuko ilmajäähdytteinen lauhdutin yksikkö höyrystimeksi??

Tietysti tuollainen lauhdutin on hieman rumemman näköinen pienemmän koteloinnin vuoksi,
mutta onko muuta toiminnallista eroa, jos toi fin space on sama esim 6.0mm ja pinta-ala on sama kuin höyrystimeksi tehdyllä??
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
Soveltuuko ilmajäähdytteinen lauhdutin yksikkö höyrystimeksi??

Tietysti tuollainen lauhdutin on hieman rumemman näköinen pienemmän koteloinnin vuoksi,
mutta onko muuta toiminnallista eroa, jos toi fin space on sama esim 6.0mm ja pinta-ala on sama kuin höyrystimeksi tehdyllä??

Muuten kyllä, mutta putkitus on aikalailla persiillään, tosin monissa kaupallisissa ilpeissä on homma nimen omaan hoidettu näin... Eli kyllä se jotenkin toimii.
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Kiikarissa höyrystin jossa paineenkestoa 18bar riittääkö tuo sulatukseen...

jos sulatus pysähtyy kun kennon lämpötila on esim +20 astetta niin tuon zadah laskurin mukaan..eikös paine silloin ole vasta noin 10bar... menikö oikein??
 

jussi

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tuossa pitänee ottaa mukaan muitakin muuttujia, kuin sulatuksen loppulämpö. Eikä oikein kannata olettaa, että automatiikka toimii aina
juuri oikein.

Mulla ehtii sulatuksella paine 25 baariin. Jos katkaisu ei pelaa ihan ajallaan, mennään yli. Mutta onkin paljon ainetta ja tiukka kapillaari sulatuksella.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Moro taas pitkästä aikaa,

Projekti ei ole edennyt vielä mihinkään. Uusi kompura on jo saatu (kiitos zadah) ja pienempi EEV tilauksessa (ja ilmeisesti matkallakin).

Tuli tässä odotellessa mieleen yksi idea.

Onko mitään estettä sille, että käännän tuon ulos jäävän höyrystinyksikön "kyljelleen" eli siis siten, että puhallin puhaltaakin sivulle päin ?
(Kompura ja muut roippeet siirretään siis siosätiloihin).
Alunperinhän tuo kenno on suunniteltu varmaankin juuri kuten se nyt onkin. Ajatus oli kääntää tuo höyrystin siten, että se alaspäin aukeva U.

Ajan tuolla kääntämisellä takaa parempaa vedenpoistoa sulatuksissa.
 

Tilator

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Onko mitään estettä sille, että käännän tuon ulos jäävän höyrystinyksikön "kyljelleen" eli siis siten, että puhallin puhaltaakin sivulle päin ?

Jos teet noin, niin sitten pitänee tehdä muitakin muutoksia. Höyrystimellä on vähäistä suuremmassa määrin virkaa myös 'kuivaimena', eli nestemäisen kylmäaineen varastona siinä tapauksessa, että höyrystimen teho ei riitä kylmän ulkoilman takia. Jos käännät höyrystimen niin, että neste pääsee valumaan alaspäin kohti kompuraa, on sinulla uuden kompuran hankinta edessä taas ensi talvena.

Tämähän on yksi näiden kapillaarikoneiden ongelmista, mikä tosin poistuu, kunhan saat aktiivisesti toimivan paisuntaelimen kapillaarin tilalle.

Eli mietitääs taas kylmälaitteen teoriaa tältä kantilta. Putkien, höyrystimen, lauhduttimen, kompuran jne. muodostaman järjestelmän tilavuushan on vakio kaikissa tilanteissa. Kun myös laitteen sisällä olevan kylmäaineen määrä on vakio, on edelleen nesteenä ja kaasuna olevien kylmäainefaasienkin koko pieni epätarkkuus huomiotta jättäen vakio.

Tästä seuraa edelleen se, että yksi oleellisimmista asioista on tietää, missä mikäkin kylmäainefaasi milloinkin on. Kun höyrystimen teho jää liian pieneksi ja kun tähän vielä lisätään se, että lauhtumislämpötila on suuresti höyrystymislämpötilaa suurempi (eli laitteen odotetaan tekevän kuumempaa vettä, kuin mihin se vallitsevissa olosuhteissa tosissaan pystyy), tuppautuu nestemäinen kylmäaine 'matalapainepuolelle', eli kapillaarin ja kompuran väliseen tilaan.

Pahimmassa tapauksessa kompura hörppää sitten nestemäistä kylmäainetta niin paljon, että lopputuloksena on kompressorin vaurioituminen.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tilator sanoi:
nf-50 sanoi:
Onko mitään estettä sille, että käännän tuon ulos jäävän höyrystinyksikön "kyljelleen" eli siis siten, että puhallin puhaltaakin sivulle päin ?

Jos teet noin, niin sitten pitänee tehdä muitakin muutoksia. Höyrystimellä on vähäistä suuremmassa määrin virkaa myös 'kuivaimena', eli nestemäisen kylmäaineen varastona siinä tapauksessa, että höyrystimen teho ei riitä kylmän ulkoilman takia. Jos käännät höyrystimen niin, että neste pääsee valumaan alaspäin kohti kompuraa, on sinulla uuden kompuran hankinta edessä taas ensi talvena.

Tämähän on yksi näiden kapillaarikoneiden ongelmista, mikä tosin poistuu, kunhan saat aktiivisesti toimivan paisuntaelimen kapillaarin tilalle.

Tuonhan voi kääntää niinkin, että höyrystin on ylöspäin aukeava U. Eli silloinhan syöttö tapahtuu U jommastakummasta sakarasta.

Niin, ja kapillaariahan tässä ei edelleenkään ole, on vain se kolme pykälää liian iso EEV joka vaihtuu sopivankokoiseen.
Eli mietitääs taas kylmälaitteen teoriaa tältä kantilta. Putkien, höyrystimen, lauhduttimen, kompuran jne. muodostaman järjestelmän tilavuushan on vakio kaikissa tilanteissa. Kun myös laitteen sisällä olevan kylmäaineen määrä on vakio, on edelleen nesteenä ja kaasuna olevien kylmäainefaasienkin koko pieni epätarkkuus huomiotta jättäen vakio.
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Niin, ja kapillaariahan tässä ei edelleenkään ole, on vain se kolme pykälää liian iso EEV joka vaihtuu sopivankokoiseen.
Eli mietitääs taas kylmälaitteen teoriaa tältä kantilta. Putkien, höyrystimen, lauhduttimen, kompuran jne. muodostaman järjestelmän tilavuushan on vakio kaikissa tilanteissa. Kun myös laitteen sisällä olevan kylmäaineen määrä on vakio, on edelleen nesteenä ja kaasuna olevien kylmäainefaasienkin koko pieni epätarkkuus huomiotta jättäen vakio.

Itse en näe muuta ongelmaa kuin sulatustoiminnon, sillä silloin EEV ei saa puhdasta nestettä, vaan kylmäaine vaahtoa, joka pienentää EEV:n tehoa, eli laskee höyrystymislämpötilaa. Tämä voi johtaa pakan alkupään jäätymiseen.

Mutta tässä laitteessa taisi olla sulatuksella oma asetus EEV:n aukiololle, eli siihen kohtuu suuri arvo, niin pakan jäätyminenkään ei pitäisi olla ongelma.

Tilatorille kommenttia sen verran, että tässä koneessa on imukaasu linjassa varaaja, joka imee ainakin tällä uudella kompuralla koko kylmäaine tilavuuden, mikäli höyrystin päästää nestettä läpi.
 

Tilator

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Tilator sanoi:
nf-50 sanoi:
Onko mitään estettä sille, että käännän tuon ulos jäävän höyrystinyksikön "kyljelleen" eli siis siten, että puhallin puhaltaakin sivulle päin ?

Jos teet noin, niin sitten pitänee tehdä muitakin muutoksia. Höyrystimellä on vähäistä suuremmassa määrin virkaa myös 'kuivaimena', eli nestemäisen kylmäaineen varastona siinä tapauksessa, että höyrystimen teho ei riitä kylmän ulkoilman takia. Jos käännät höyrystimen niin, että neste pääsee valumaan alaspäin kohti kompuraa, on sinulla uuden kompuran hankinta edessä taas ensi talvena.

Tämähän on yksi näiden kapillaarikoneiden ongelmista, mikä tosin poistuu, kunhan saat aktiivisesti toimivan paisuntaelimen kapillaarin tilalle.

Tuonhan voi kääntää niinkin, että höyrystin on ylöspäin aukeava U. Eli silloinhan syöttö tapahtuu U jommastakummasta sakarasta.

Niin, ja kapillaariahan tässä ei edelleenkään ole, on vain se kolme pykälää liian iso EEV joka vaihtuu sopivankokoiseen.

Juu, sorry. Eihän siinä kapillaaria ole, mutta liian iso EEV toimii kylmissä olosuhteissa esillä olevan asian suhteen kapillaarin tavoin.
 

Tilator

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
Tilatorille kommenttia sen verran, että tässä koneessa on imukaasu linjassa varaaja, joka imee ainakin tällä uudella kompuralla koko kylmäaine tilavuuden, mikäli höyrystin päästää nestettä läpi.

Tuo on hyvä varmistus.

Mikä kompura on kyseessä ja mille kylmäaineelle?
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Nooh... Ei täälläkään projekti ole hirveästi edennyt... höyrystimen olen tilannut... Kiinasta tietenkin ;) Vielä pitäis levylämmönvaihdin tilata jostain.. ja sitten taas odotellaan..
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
Nooh... Ei täälläkään projekti ole hirveästi edennyt... höyrystimen olen tilannut... Kiinasta tietenkin ;) Vielä pitäis levylämmönvaihdin tilata jostain.. ja sitten taas odotellaan..

Otitko sieltä Meilekeltä vai mikä se nyt oli ?

Noita levylämmönvaihtimiahan on täällä pekuloitu enemmänkin. Tuossa viestissä mainittua toimitajaa on täällä kehuttu useammassakin yhteydessä: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=8734.msg108474#msg108474

Oma projekti on nyt siinä vaiheessa, että kompura ja EEV (1,8 mm) on nyt hyllyssä. Pitäs vaan saaha tuo laatikko tuolta hangesta ylös. On jäätynyt niin maan perusteellisesti että ei oo jaksanu ruveta repimään. Ja kelit ei näytä helpottavan vieläkään....
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Otitko sieltä Meilekeltä vai mikä se nyt oli ?
Firma oli Meluck zhejiang bingfeng ja tuote sama MAC44... liekkö sama firma meileke tai meluck..

Mites muuten kun sinulle tuli se EEV niin pitikö maksaa tuon dhl rahdin päälle vielä tullit & Alv??
Tuolta alibaban kautta sais meleko edullisesti noit Hrale:n vaihtimia.. vaan tuleepa hintaa kun kaikki rahdit+ tullit +alv laskee..
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
Mites muuten kun sinulle tuli se EEV niin pitikö maksaa tuon dhl rahdin päälle vielä tullit & Alv??
Tuolta alibaban kautta sais meleko edullisesti noit Hrale:n vaihtimia.. vaan tuleepa hintaa kun kaikki rahdit+ tullit +alv laskee..

Ei tarvinnu. Sääntöhän menee käsittääkseni niin, että jos tullin ja ALV:n osuus ei ylitä 10 euroa niin niitä ei peritä.
EEV oli 30 USD ja rahti 22, eli 52 yhteensä.
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

nf-50 sanoi:
Tompp@ sanoi:
Mites muuten kun sinulle tuli se EEV niin pitikö maksaa tuon dhl rahdin päälle vielä tullit & Alv??
Tuolta alibaban kautta sais meleko edullisesti noit Hrale:n vaihtimia.. vaan tuleepa hintaa kun kaikki rahdit+ tullit +alv laskee..

Ei tarvinnu. Sääntöhän menee käsittääkseni niin, että jos tullin ja ALV:n osuus ei ylitä 10 euroa niin niitä ei peritä.
EEV oli 30 USD ja rahti 22, eli 52 yhteensä.

Aika joviaali firma kun tuollaisia "eriä" lähettelee. Vai tilasitko samplena? Itse tilasin aikanaan satsin EEV:itä ja kontrollereita, hintaa noin 150 USD rahteineen... Tosin eihän sillä erällä mitään tehnyt, kun Kiinalaisten näkemys EEV:n ohjauksesta oli erilainen kuin omani... Mutta EEV:t toimi ihan OK.
 

nf-50

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

zadah sanoi:
nf-50 sanoi:
Ei tarvinnu. Sääntöhän menee käsittääkseni niin, että jos tullin ja ALV:n osuus ei ylitä 10 euroa niin niitä ei peritä.
EEV oli 30 USD ja rahti 22, eli 52 yhteensä.

Aika joviaali firma kun tuollaisia "eriä" lähettelee. Vai tilasitko samplena? Itse tilasin aikanaan satsin EEV:itä ja kontrollereita, hintaa noin 150

Nuo tuli sieltä pumpputahtaalta josta pumputkin aikanaan tilattiin. Tuntuu kyllä palvelu pelaavan sikälis ihan hyvin....
 

Tompp@

Aktiivinen jäsen
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Olisiko käytännön hyötyä tai toimisko tuo yleensä mitenkään, jos tuohon tamuun (abb acs200) virittelis analog inputtiin, tuollaisen pid temperature controllerin.. sais tuosta tamusta enemmän hyötyä...

Siis tavoitteena tehdä vilpillä esim. +35 vettä... jota tuo pid controller säätelis taajuuden muutoksilla esim välillä 35hz - 50hz. tulis ennemmän invertteri vilp kuin on/off vilppi..

Tämä tietysti vasta sitten jos se uusi höyrystin kykenee tuohon täysillä (50hz) ajoon...

Tuon voi toteuttaa varmaan toisinkin, mutta miten??
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Tompp@ sanoi:
Olisiko käytännön hyötyä tai toimisko tuo yleensä mitenkään, jos tuohon tamuun (abb acs200) virittelis analog inputtiin, tuollaisen pid temperature controllerin.. sais tuosta tamusta enemmän hyötyä...

Ei tähän pitäisi olla estettä, jos kaikki komponentit tuon sallivat (äärirajojen osalta). Homman voisi myös tehdä sillä tavoin, että ohjelmoi tamuun muutaman kiinteän pykälän ja valitsee sitten tehopykälän tarpeen mukaan (mikä ei välttämättä ole sen helpompaa). Joka tapauksessa taajuuksia ei kannata muuttaa kovin nopeasti paitsi jos kone aiotaan pysäyttää tai sitä ollaan käynnistämässä, jotta kylmäprosessi ehtii sopeutua muuttuneeseen tilanteeseen ilman COPia heikentäviä "nurkkaan ajoja" (joko säätäjän tai tamun tai molempien parametreja säätämällä).
 

zadah

Vakionaama
Vs: Kiinan VILP projekti alkaa

Eikö jossakin tamuissa ole valmiina tuo PID controleri? Mutta jokatapauksessa tuo on ihan hyvä ja kannattava systeemi... Ainut huoli tässä on se Tompan Vilpin Lauhdutin, joka ei ollut kovin iso, eli täysillä ajo ei välttämättä kannata koskaan...
 
Tila
Keskustelu on suljettu.
Ylös Bottom