Kokemuksia DAIKIN ALTHERMA LT?

Vs: Kokemuksia DAIKIN ALTHERMA LT?

Rotexilla ja Daikinilla onnistuu suoraan lattialämmityksen tekeminen. Käyttöveden tarpeen tullessa kääntää varaajan kautta menemään. yksi hyvä vaihtoehto on 11kW daikin hydro boxilla ja siihen laittaa oson rtv ve 300 varaajan, jossa on kaksi kierukkaa. ne kannattaa molemmat käyttää käyttöveden lämmitykseen. Varaaja on halvempi kuin daikinin oma. Tarvittaessa sähköllä saa tulistettua käyytöveden. 3-tieventtiilillä vaihtelee käyttövesi/lämmitys. hinta pyörinee siellä sunnalla varmaan 12 500e:ssa asennettuna.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

kylmäkkö sanoi:
Rotexilla ja Daikinilla onnistuu suoraan lattialämmityksen tekeminen. Käyttöveden tarpeen tullessa kääntää varaajan kautta menemään.

Tässä compact mallin manuaali. Tuo Compact on tarkoitettu enemmänkin aurinkolämmön energiavaraajaksi, johon saa VILPin kiinni. Kyllä tuossa VILPillä voi suoraan verkkoon lämpöä puskea (ks. sivu 11).
http://en.rotex-heating.com/fileadmin/prospekte/en/Technische_Unterlagen_Archiv/FA_HPSU_compact_ID6-16_0081406444_04_0311_web_GB.pdf

Tässä yksi vaihtoehto tuolle compact mallille, mikäli aurinkolämpöä ei tulla asentamaan.
Ulkoyksikkö RRLQ011CAW1 ja sisäyksikkö RKHB*016BB9WN ja KV-varaaja esim. RKHW*. Tuossa sisäyksikössähän on 6 kW tai 9 kW vastukset sitten avustamassa kovemmilla pakkasilla.
http://en.rotex-heating.com/fileadmin/prospekte/de/Technische_Unterlagen__Ersatzteile/Technische_Unterlagen/HPSU/FA_HPSU_Bi-Bloc_ID11-16__BB__4PW62576-1_00_1010_web_com.pdf

Tässä muutakin Rotexin dokumentaatiota http://en.rotex-heating.com/service/techdoc.html

Saksan listahintoja
http://www.heizungs-discount.de/Kataloge/Rotex/rotex_heizsystem_preisliste_heizkessel_a1_brennwert_solaris_waermepumpe_hpsu_fussbodenheizung_sanicube_heizoeltanks_variosafe_watersafe.pdf

esim. RRLQ011CAW1 3.892,00€ + RKHBH016BB9WN 2.874,00€ =6766€

kipi77

Jäsen

janti sanoi:
Tässä compact mallin manuaali. Tuo Compact on tarkoitettu enemmänkin aurinkolämmön energiavaraajaksi, johon saa VILPin kiinni. Kyllä tuossa VILPillä voi suoraan verkkoon lämpöä puskea (ks. sivu 11).
http://en.rotex-heating.com/fileadmin/prospekte/en/Technische_Unterlagen_Archiv/FA_HPSU_compact_ID6-16_0081406444_04_0311_web_GB.pdf

Tässä yksi vaihtoehto tuolle compact mallille, mikäli aurinkolämpöä ei tulla asentamaan.
Ulkoyksikkö RRLQ011CAW1 ja sisäyksikkö RKHB*016BB9WN ja KV-varaaja esim. RKHW*. Tuossa sisäyksikössähän on 6 kW tai 9 kW vastukset sitten avustamassa kovemmilla pakkasilla.
http://en.rotex-heating.com/fileadmin/prospekte/de/Technische_Unterlagen__Ersatzteile/Technische_Unterlagen/HPSU/FA_HPSU_Bi-Bloc_ID11-16__BB__4PW62576-1_00_1010_web_com.pdf

Tässä muutakin Rotexin dokumentaatiota http://en.rotex-heating.com/service/techdoc.html

Saksan listahintoja
http://www.heizungs-discount.de/Kataloge/Rotex/rotex_heizsystem_preisliste_heizkessel_a1_brennwert_solaris_waermepumpe_hpsu_fussbodenheizung_sanicube_heizoeltanks_variosafe_watersafe.pdf

esim. RRLQ011CAW1 3.892,00€ + RKHBH016BB9WN 2.874,00€ =6766€

No kyllä tuo compact on ihan VILP laite kun se VILP pumppu on integroitu kiinni tohon värkkiin. Ja aurinkolämpö on sitten optiona. Joo olis hyvä tietää käyttääkö tua rotexi kunnolla hyväkseen tuota suoraan lattialämmitykseen siirtoa, eli että se laskee tuotettavan veden lämpötilan 35:een. Myyjä ei muuten tuosta tiennyt ollenkaan. Luuli kans että vesi kiertää aina lämmityskierukan läpi. Kyllä sen pitää olla tuo compact, koska laite tulee kodinhoitohuoneeseen ja ei saa olla reillisiä bokseja joiden välillä risteilee putkia. En oikeen uskalla saksasta tilata. väittävät, että siellä myydään vähän eri malleja.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

kipi77 sanoi:
No kyllä tuo compact on ihan VILP laite kun se VILP pumppu on integroitu kiinni tohon värkkiin. Ja aurinkolämpö on sitten optiona. Joo olis hyvä tietää käyttääkö tua rotexi kunnolla hyväkseen tuota suoraan lattialämmitykseen siirtoa, eli että se laskee tuotettavan veden lämpötilan 35:een. Myyjä ei muuten tuosta tiennyt ollenkaan. Luuli kans että vesi kiertää aina lämmityskierukan läpi. Kyllä sen pitää olla tuo compact, koska laite tulee kodinhoitohuoneeseen ja ei saa olla reillisiä bokseja joiden välillä risteilee putkia. En oikeen uskalla saksasta tilata. väittävät, että siellä myydään vähän eri malleja.

Ei mikään lämpöpumppu varsinaisesti osaa tehdä tietynlämpöistä vettä, se tulee sivutuotteena muusta ohjauksesta. Esmes on/off VILPit käyvät aina ihan täysillä ja maksilämpötilaa säädellään ottoteholla ( vesi kiertää aina niin lujaa ettei veden lämpötila ehdi täysillä käyvässä pumpussa nousta kuin muutaman asteen ) ja termostaatilla ( pumppu pysähtyy lopulta ). Inverttterin ero on vain siinä, että tehoa voidaan säätää alaspäin niin, että antoteho ei enää riitä jatkuvaan lämpötilan nostamiseen vaan kone käy koko ajan pysähtymättä termostaattiin.

Eli jos siinä vehkeessä on vaihtoventtiili niin sitten siinä on myös tuollainen ohjaus, tai ainakin mahdollisuus sellaiselle jos paketista jotain puuttuu. Yksinkertaisin ohjaus on sisälämpötilan mukaan katkova termostaatti, mutta sillä voi tulla hiukan jo lämpötilanvaihtelua sisätiloihin jos lattiat varaavat. Sellaisia ohjauksia on silti vaikka kuinka käytössä.

kipi77

Jäsen

VesA sanoi:
Ei mikään lämpöpumppu varsinaisesti osaa tehdä tietynlämpöistä vettä, se tulee sivutuotteena muusta ohjauksesta. Esmes on/off VILPit käyvät aina ihan täysillä ja maksilämpötilaa säädellään ottoteholla ( vesi kiertää aina niin lujaa ettei veden lämpötila ehdi täysillä käyvässä pumpussa nousta kuin muutaman asteen ) ja termostaatilla ( pumppu pysähtyy lopulta ). Inverttterin ero on vain siinä, että tehoa voidaan säätää alaspäin niin, että antoteho ei enää riitä jatkuvaan lämpötilan nostamiseen vaan kone käy koko ajan pysähtymättä termostaattiin.

Eli jos siinä vehkeessä on vaihtoventtiili niin sitten siinä on myös tuollainen ohjaus, tai ainakin mahdollisuus sellaiselle jos paketista jotain puuttuu. Yksinkertaisin ohjaus on sisälämpötilan mukaan katkova termostaatti, mutta sillä voi tulla hiukan jo lämpötilanvaihtelua sisätiloihin jos lattiat varaavat. Sellaisia ohjauksia on silti vaikka kuinka käytössä.

Niin. Tuota Daikinia kyllä mainostetaan esitteissä, että se osaa tuottaa tarkasti tietynlämpöistä vettä, siksi siinä onkin se mahdollisuus että voi suoraan lattiakiertoon syöttää. Se daikinin asentaja meinas muuten, että ei kannata asentaa huonetermostaattia juuri sen takia, että pumpun katkominen huonontaa hyötysuhdetta, eli antaa lattialämmityksen termostaattien hoitaa se puoli.. Taidan muuten ottaa paketii mukaan ILP:n. Voi sillä kompensoida 8kw version alimittaisuutta. Lisäksi asentaja itse meinas että sillä on talossaan VILP+ILP systeemi ja käyttää ILP myös +-0 keleillä tasaaamaan tuota ulkoyksiköiden jäätymisongelmaa. Ja tietysti kesällä jähdyttää.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

kipi77 sanoi:
Niin. Tuota Daikinia kyllä mainostetaan esitteissä, että se osaa tuottaa tarkasti tietynlämpöistä vettä, siksi siinä onkin se mahdollisuus että voi suoraan lattiakiertoon syöttää. Se daikinin asentaja meinas muuten, että ei kannata asentaa huonetermostaattia juuri sen takia, että pumpun katkominen huonontaa hyötysuhdetta, eli antaa lattialämmityksen termostaattien hoitaa se puoli.. Taidan muuten ottaa paketii mukaan ILP:n. Voi sillä kompensoida 8kw version alimittaisuutta. Lisäksi asentaja itse meinas että sillä on talossaan VILP+ILP systeemi ja käyttää ILP myös +-0 keleillä tasaaamaan tuota ulkoyksiköiden jäätymisongelmaa. Ja tietysti kesällä jähdyttää.

Uhhuh.. on totta että jos pumppu osaa etevästi säätää antotehoaan ( josta veden lämpötila yksin riippuu) se pysyy paremmin poissa huonomman COPin huippulämpötiloista. Silloin ei kyllä enää tarvita lattialämmityksen termostaattejakaan. Toisaalta jos huonelämpötila nousee auringinpaisteen tai vaikka kinkunpaiston takia ( tämän vahtimiseen tarvitaan käyrän mukaan ohjatuissa systeemeissä se huonetermostaatti ) pitäisi kierron lämpötiloja korjata ja ehkä lopulta pysäyttää koko pumppu. Näillä asioilla ei ole suoraa yhteyttä, jos systeemi on säädetty oikein, termostaatti reagoi sopivasti säädetyssä systeemissä vain poikkeustilanteisiin. Niinpä sanoisin että daikinasentajasi taitaa valitettavasti olla vähän kuutamoilla ja sekoittaa asioita, mutta ei sen väliä, eivät nämä ole uskonasioita eikä sinun pidä uskoa minua sen paremmin kuin asentajaakaan vaan ymmärtää asiat itse, ei tässä mitää ylimaallista ole, näistä selviää maalais- ja kaupunkilaisjärjellä.

Itse pidän ILP-ajatuksesta. Olen itsekin pitänyt paikoillaan kolme neljästä ILPistäni vaikka asensin MLP:n. Siltä neljänneltä purettiin muista syistä seinä sisäyksikön alta, eikä sitä ole asennettu uudelleen kun ei ole oikein uutta paikkaa löytynyt. Kahdella lämmitetään läpi kesän vaikka MLP on seis, nämä pumput kun eivät ole varsinaisissa asuintiloissa vaan 'kylmemmissä' paikoissa. Kolmas jäähdyttää kun tarvetta ilmenee.

kipi77

Jäsen

VesA sanoi:
Uhhuh.. on totta että jos pumppu osaa etevästi säätää antotehoaan ( josta veden lämpötila yksin riippuu) se pysyy paremmin poissa huonomman COPin huippulämpötiloista. Silloin ei kyllä enää tarvita lattialämmityksen termostaattejakaan. Toisaalta jos huonelämpötila nousee auringinpaisteen tai vaikka kinkunpaiston takia ( tämän vahtimiseen tarvitaan käyrän mukaan ohjatuissa systeemeissä se huonetermostaatti ) pitäisi kierron lämpötiloja korjata ja ehkä lopulta pysäyttää koko pumppu. Näillä asioilla ei ole suoraa yhteyttä, jos systeemi on säädetty oikein, termostaatti reagoi sopivasti säädetyssä systeemissä vain poikkeustilanteisiin. Niinpä sanoisin että daikinasentajasi taitaa valitettavasti olla vähän kuutamoilla ja sekoittaa asioita, mutta ei sen väliä, eivät nämä ole uskonasioita eikä sinun pidä uskoa minua sen paremmin kuin asentajaakaan vaan ymmärtää asiat itse, ei tässä mitää ylimaallista ole, näistä selviää maalais- ja kaupunkilaisjärjellä.

Itse pidän ILP-ajatuksesta. Olen itsekin pitänyt paikoillaan kolme neljästä ILPistäni vaikka asensin MLP:n. Siltä neljänneltä purettiin muista syistä seinä sisäyksikön alta, eikä sitä ole asennettu uudelleen kun ei ole oikein uutta paikkaa löytynyt. Kahdella lämmitetään läpi kesän vaikka MLP on seis, nämä pumput kun eivät ole varsinaisissa asuintiloissa vaan 'kylmemmissä' paikoissa. Kolmas jäähdyttää kun tarvetta ilmenee.

No jospa en uskois teistä kumpaakaan ja ottaisin ihan varuilta sen sisätermostaatin. Kai sen voi disabloida, eli kokeilis toimintaa sekä termostaatin kanssa että ilman. Mietin, että jos pumppu toimii "oikein" niin elektroniikka tajuaa pysäyttää pumpun kun vettä ei mene kiertoon... Ehkä ... Tai sitten laittaa sen sisätermostaatin hieman isompaan lämpötilaan kuin lattialämmityksen termostaatin. Tällöin pumppu yrittää toimia hieman pidemmälle kuin lattialämmitys antaa.
Toivottavasti se asentaja ei ole kuutamolla. Kuulosti asentaneen noita paljon ja itelläänkin on tuo daikin. Lisäkso on asentanut just itelleen daikinin ILP:n, jolla kompensoi pakkasilla tehovajetta ja +-0 keleillä käyttää tasaamaan jäätymisen aiheuttamia katkoja.

Adamooppeli

Vakionaama

kipi77 sanoi:
12700E ... Kallista on, mutta niimpä nuo muutkin VILP tarjoukset. Maalämpö tulis maksamaan melkein 10000E enemmän , koska tuo kaivon poraus on maaperän takia täällä ongelmallista.

Tuossa voisi olla se Daikini tappaja:

http://www.thermia.fi/tuotteet/thermia-atec.asp

On ainakin tämän mukaan:

http://energimyndigheten.se/Global/Hush%C3%A5ll/Tester/Faktablad_LVVP_Diagram_1.jpg

Minä olen saanut täältä Etelästä tuosta Atec 13 Totalista tarjouksen, joka on samalla satasella kuin tuo sinun tarjouksesi.
Mikäli pumppu tulee Ouluun, niin kannattaa soittaa tuonne. Minä sain sieltä ensiluokkaista palvelua kun itse saneerasin aikanaan edellisen taloni ölpästä mlp taloksi.

http://www.uusiolampo.fi/palvelut.php

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

kipi77 sanoi:
No jospa en uskois teistä kumpaakaan ja ottaisin ihan varuilta sen sisätermostaatin. Kai sen voi disabloida

No on minulla MLP:n patterikierrossa sisätermostaatti, jonka laitoin jälkikäteen. Tai siis VR80 -kauko-ohjain jossa on lämpöanturi. Sen voi säätää joko katkomaan piirin lämmitystä ( myös kiertovesipumppu pysähtyy ) tai sitten muuttamaan käyrää. Tai sitten sen voi laittaa toimimaan pelkkänä kakena. Näin siksi, että talossa on massaa ja ulkolämpötilan mukaan säätyvä patterivesi ei ole oikean lämpöistä kovinkaan usein. Sijoitin myös ulkolämpömittauksen etelän puolelle, kun vanhassa systeemissä oli 'oikeassa paikassa' eli pohjoisseinällä. Niinpä myös auringonpaiste alkaa nyt hillitä lämmitystä ajoissa, josta on kevääällä iloa. Järjestely on pelaillut hyvin, tosin sisätermostaatin on/off hystereesi on hiukan ehkä lavea eikä sille ole säätöä vielä löytynyt. Suunnitelmissa on ehkä laittaa toisen, lattiakierron sisälämpötilan mittaus ilmastoinnin poistoon, nyt se seuraa ulkoilmaa. Eli on näissä mahdollisuuksia.. myös jälkikäteen.

kipi77

Jäsen

Adamooppeli sanoi:
Tuossa voisi olla se Daikini tappaja:

http://www.thermia.fi/tuotteet/thermia-atec.asp

On ainakin tämän mukaan:

http://energimyndigheten.se/Global/Hush%C3%A5ll/Tester/Faktablad_LVVP_Diagram_1.jpg

Minä olen saanut täältä Etelästä tuosta Atec 13 Totalista tarjouksen, joka on samalla satasella kuin tuo sinun tarjouksesi.
Mikäli pumppu tulee Ouluun, niin kannattaa soittaa tuonne. Minä sain sieltä ensiluokkaista palvelua kun itse saneerasin aikanaan edellisen taloni ölpästä mlp taloksi.

http://www.uusiolampo.fi/palvelut.php

Kiitos tiodosta. Yritin täältä oulustakin kysellä tuota laitetta ja juuri tuon ruotsalais-testin perusteella. Oulussa kodikaslämpö oy asentelee thermian vehkeitä, mutta eivät kuulemma ole koskaan vielä tuota VILP:ä . Voisinkin kysellä tulisivat pattijoelta tänne asenteleen. Eihän tuo ole ku 80km päässä.

Onkos jollain jo käyttö/asennuskokemuksia Daikinin uudesta kompaktista. Asentajat varmasti arvostavat yhteitä varaajan päällä. Josko nyt Althermassa olisi helppo käyttöliittymä. Vanha oli mielestäni aikas hankala. Samaa ovat sanoneet muutkin sen kanssa puljanneet. Langaton lauko-ohjain on jo ennestään havaittu toimivaksi. Sitä voin suositella. Isoissa malleissa kylmäainetta näyttäisi olevan yli 3kg(3.4kg). Ollaankohan siellä mietitty tarkaan kylmäainesäädöksiä?
Toivottavasti uutuus pelittää hyvin. Omat asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä vanhoihin malleihin 11, 14 ja 16kW.
Minun on vaikea kuvitella mihin voisi asentaa 4kW mallin. Sen markkina-alueen voisi kuvitella olevan muualla kuin Suomessa.

ilmeisesti kokemusta uusista aparaateista ei löydy. Jos muistan niin voin laittaa omia kokemuksia kunhan koneet saadaan Suomeen.

kipi77

Jäsen

Onhan tollanen ja hieman on ollu hämmennystä aiheuttanut vehje ainakin alussa. Nyt tuntuis toimivan ok. Mielestäni käyttöliittymä on hirveä. Oon kyllä nyt oppinut sitäkin käyttämään.
Ongelmiakin on ollut, joista enemmän tarinaa tuossa ketjussa.

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=17018.0

Kyseessä taitaa olla vanhempi malli? uudet koneet ovat ilmeisesti juuri saapuneet Suomeen. Ensi viikolla pitäisi yrittää saada eka sellainen käyntiin.

Olemme itse asentaneet 10 ja 20 kilowattisia Daikineita jäähdytyskäytttöön viime vuonna, satakunta kappaletta Etelä-Suomen alueelle eräälle kauppaketjulle!
Toimintavarmuus on ollut suorastaan uskomattoman hyvää luokkaa!
Yhtään vikailmoitusta käyttöönotton jälkeen ei ole vielä ilmennyt!
===============================================
Tässä uusimmat 8 kW:n Althermiat lämmitys- ja jäähdytyskäyttoon vesikiertoisiin lattialämmitystaloihin
(Muuttovalmiisiiin Kastellitaloihin)!
Mihin hintaan tällainen pitäisi "Rakennuttajan" saada, luonnollisesti kunnolla asennettuna?

Onko nämä tuotteet kellekään tuttuja Raumalainen maahantuoja?
Asennuksen helpous pitäisi olla kuulemma huippuluokkka,
yhdeltä mieheltä 140 neliötä päivässä valmistuu kivuttomasti oli arvio??

http://www.rauheat.fi/etusivu
http://www.rauheat.fi/tuotteet_lattialammitys

Rakennuksena on erittäin hyvin rakennettu Kastellatalon Economy 124 neliötä!
Daikinin "ilmasta veteen pumppuna" tulisi tällaiset hinnaltaan hyvät tyypit

1 kpl ulkoyksikkö ERLQ008CV3
1 kpl sisäyksikkö EHVH08S26C9W integroitu säiliö 260 l
Onko kellään millaisia kokemuksia tällaisista projekteista?

Nyt on kokemusta parista lt kompaktista. käyttökokemuksia en voi vielä kertoa, mutta nopeita asentaa sekä helppo käyttöliittymä. Ominaisuuksia on selvästi enemmän kuin vanhoissa malleissa. Kiertovesipumppu pitää isointa ääntä varaajasisäyksikössä. Vanhoissa malleissa oli kova työ saada asetukset kuntoon, mutta nyt sekin on korjattu. Pitää vielä tsekata, jos saisi läppärille parit eri asetukset niin laitteen saisi vielä nopeammin asennettua. Nyt siinä meni kahdelta ukolta 10h sisältäen mm. kattilan purkamisen ja sähkötyöt sekä tietysti normaalit kylmä- ja vesityöt

Ylös Bottom