Kolibri ja 2 metrin putket

kolibri

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Eli taustaa:

- talo vuodelta -62, villaa seinissä 100 mm, 102/120 m², 2-taso
- alakerrassa sähkökaapelilla 2 huonetta (15 m²) ja sauna, WC, ph (9 m²)
- pumppu keskellä taloa sekä sivu, että korkeussuunnassa, rappukäytävässä
- etelä-rannikko
- Toshiban( RAS 10 EAVP) yksiköiden välillä 2 metrin putket
- takkaa päivittäin poltellaan
- huonelämpötila noin 21 °C

Kulutusmittari asennettu 05.12.2005. Laite asennettu 9/2005.

Nyt kun on pakkasta jonkun verran, puhallus 3 ja pyynti 20, kun lämpenee niin puhallus 2. Aina päällä, ei käytetty ECOa, PUREa tms..

Tällä hetkellä ulkona - 10 °C, pumpun sulatus kesti noin 10 minuuttia. Tätä ennen virran kulutus noin 350 - 370 W, sulatuksen aikana kulutus hyppelehti sekunnin välein 100 - 750 W???

Sulatuksen jälkeen 450 W kulutus, josta aika ripeä tippuminen 370 - 390 välille ja siitä edelleen 340 tasolle, johon vakiintui.

Ai niin, kulutus on ollut siis tällä välillä (5.12 - 18.12) noin 108 kWh (käyttötunnit 316 h) ja näin ollen kulutus 34 W/tunti

Max kulutusta näyttää mittari 1.397 kWh, oskus olen tosin vähän huudattanut laitetta, joten tuosta huipusta en tiedä, onko syntynyt "luonnollisissa" olosuhteissa.

EDIT: Sähkönkulutukseen vaikuttaa puolilämmin ulkorakennus 13 m², jossa suora sähkö ja 7 c° lämmintä.
 

kolibri

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #2
Sulatuksesta huomioita - 10 °C lämpötilassa:

Edellinen "lähtölaukaus" (eli tussahdus sulatuksen alussa) ammuttiin klo 16.17 ja kesti kymmenisen minuuttia.

Seuraava aloitus klo 17.57 eli eroa noin 1 h 40 min ja loppui noin 18.05, eli kestoa tuollaiset 8 minuuttia.
 

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Kuulostaa toimivan ihan hienosti. Oma Pana kuluttaa näillä -10 asteen keleillä jatkuvasti n. 1000-1200W (eli n. 1-1,2kW tunnissa).

Sulatukset tapahtuvat n. 45min välein ja kestävät jopa 15min. Tämän vuoksi ei tahdo saada enää pidettyä koko huushollia lämpimänä (juuri kun saa lämmöt nostettua, niin alkaa sulatus).

Toshiba vaikuttaa toimivan viisaammin näin pakkasilla.

edit: korjasin kirjoitusvirheen kW -> W -Samppa
 

kolibri

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Samppa sanoi:
Kuulostaa toimivan ihan hienosti. Oma Pana kuluttaa näillä -10 asteen keleillä jatkuvasti n. 1000-1200kW (eli n. 1-1,2kW tunnissa).

Sulatukset tapahtuvat n. 45min välein ja kestävät jopa 15min. Tämän vuoksi ei tahdo saada enää pidettyä koko huushollia lämpimänä (juuri kun saa lämmöt nostettua, niin alkaa sulatus).

Toshiba vaikuttaa toimivan viisaammin näin pakkasilla.
Oli aiemmin puhetta putkien pituuden/lyhyyden aiheuttamasta hyödystä/haitasta. Miten ihmeessä tätä pystyisi tarkastelemaan tai edes vertailemaan? Ehkä pitäisi ainakin ilmoittaa kulutus/m² eli tässä meikäläisen tapauksessa 3,4 w (341 wattia /102 m²).

Sitä taas hämärtää alakerran lattialämmitys ja takka...mitäköhän ovat kulutuslukemat nykyaikaisessa matalaenergiatalossa/m²??
 
Ihmittelen kovasti miten Toshibat -10°C ulkolämpötilla pyörivät 1,5 tuntia ja sitten sulatus joka kestää 8 min. :shock:
Meillä pumppu pyörii noin 60 min. ja sitten sulatus joka kestää n. 10 min. Olen käynnyt katsomassa ulkoyksikköä ennen sulatuksen alkua ja jää peittää kennoa melkein niin että ilma ei kovin helposti voi kulkea kennon läpi. Eikö ILP:n toimintaperiaate perustuu just ilmanvirtaukseen kennojen läpi? Mitä enemmän tämä ilmavirtaus sitä enemmän lämpö, vai miten?
Siis miten voi olla että Toshibassa samassa lämpötilassa ilma ehtii mennä kennojen läpi 1.5 tuntia ennen kuin sulatusta tarvitaan?
 

kolibri

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Kai siihen vaikuttaa joku näistä tai kaikki seuraavat:

- ulkoilman kosteus
- sisäilman lämpötila, eristeet meillä 100 mm
- lisälämmönlähteet, meillä takka
- sijoitus ja huonejärjestys, kuinka hyvin lämpö leviää
- kapulasta haettu lämpötila, meillä 20
- puhallusnopeus, 2-3 meillä
- sijainti, meillä etelä-rannikko

Tai se paljon puhuttu putkien pituus :?
 

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Tuo putkien pituuden vaikutuksen selvitys on osoittautunut sen verran vaikeaksi, että jätin asian osin sikseen. Luultavasti sillä ei kovin suurta vaikutusta kuitenkaan ole. Ainakin kolibrilla tuntuu olevan kulutus todella pientä ulkolämpötilaan ja lämmitettävään pinta-alaan nähden. Suuri sähkönkulutushan oli yksi tunnusmerkki (ilp käy huonolla hyötysuhteella).
 

kolibri

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Samppa sanoi:
Tuo putkien pituuden vaikutuksen selvitys on osoittautunut sen verran vaikeaksi, että jätin asian osin sikseen. Luultavasti sillä ei kovin suurta vaikutusta kuitenkaan ole. Ainakin kolibrilla tuntuu olevan kulutus todella pientä ulkolämpötilaan ja lämmitettävään pinta-alaan nähden. Suuri sähkönkulutushan oli yksi tunnusmerkki (ilp käy huonolla hyötysuhteella).
Onkohan nuo kulutusmittarit kuinka luotettavia?
 

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
jaa-a, kyllä minä itse luotan oman mittarini lukemaan. Joku on sitä mieltä, että invertteri voi sitä sotkea, mutta enpä usko sitäkään oikein. Jo EMC määräykset vaativat, ettei laite saa aiheuttaa syöttävään verkkoon ja ympäristöön häiriöitä.
 
kolibri sanoi:
Kai siihen vaikuttaa joku näistä tai kaikki seuraavat:

- ulkoilman kosteus
- sisäilman lämpötila, eristeet meillä 100 mm
- lisälämmönlähteet, meillä takka
- sijoitus ja huonejärjestys, kuinka hyvin lämpö leviää
- kapulasta haettu lämpötila, meillä 20
- puhallusnopeus, 2-3 meillä
- sijainti, meillä etelä-rannikko

Tai se paljon puhuttu putkien pituus :?
Kun ulkolämpötila on -10 °C:

- ulkoilman kosteudesta en tiedä
- sisäilman lämpötila meillä on n. 20 °C melkein joka puolella (meillä on lämpöikkunat ja ainakin 100mm eristeet)
- Ei mitään lisälämmönlähdettä
- 2-kerroksinen, melko hyvin lämpö leviää mutta ei yhtä hyvin kuin 1.kerroksinen talo
- lämpötila pyynti, 24-25 °C
- Puhallus, max.
- sijainti, keski-suomi
 

Freeze

Vakionaama
:cool: Yksi asia, joka vaikuttaa todella paljon ulkoyksikön huurtumiseen on luonnollisesti kylmäaineen syöttö höyrystimeen, eli ulkoyksikköön tässä tapauksessa.
Useimmissa uusissa malleissa on elektroninen venttiili, joka ruiskuttaa kylmäaineen höyrystimeen, jossa se sitten höyrystyy.

Se missä paineessa ja lämpötilassa tämä tapahtuu, vaikuttaa luonnollisestikin paljon höyrystimen huurtumiseen.

Höyrystimenpinta-ala / kompressorin teho / ilmamäärä / imupaine / venttiilin asetukset piirikortilla. Kaikki näm vaikuttaa jäätymiseen.
Kaikkien näiden pitää olla oikein mitoitettu ja tasapainossa

Tässä erotetaan jyvät akanoista.
 

kolibri

Aktiivinen jäsen
Toinen sulatuksen väli mitattu: klo 6.37 - klo 8.11 eli 1 h 34 min. Sitä edellinen taisi olla myös suurinpiirtein sama, taisi tussahdus kuulua paria minuuttia vaille 5.

Pakkasta näyttäisi olevan 10.5 astetta. Puhallus alkoi uudestaan noin 9 minuutin kuluttua.
 

kolibri

Aktiivinen jäsen
Tilanne 30.12.2005

ILP kulutus ajalla 5.12 - 30.12 on 234 kW ja tunteja 597.

Otto on siis pyörinyt noin 390:n watin tietämissä ja päivää kohti noin 9,41 kW. Neliötä kohden kulutus siis 3,8 w...

Koko kuun sähkönkulutus 1497 kW, vastaavasti viime joulukuu 855 kw. Kun pumpulla voidaan selittää tuosta noin 290 kW, jää jostain syystä selittämätöntä kulutusta 352 kW.

Tämä voitaneen selittää alakerran lastenhuoneitten (noin 15 m²) ja kosteiden tilojen lattialämmityksellä (yht.1700w), joka nyt korostuu kun vesikiertopatterit eivät enää ole olleet päällä.
 

kolibri

Aktiivinen jäsen
Aiempi kulutus ilman pumppua on ollut:

Öljyä, hyötysuhteella 76 %: 1300 l/vuosi eli kilowatteja 17.105
tästä käyttöveteen se noin 4.000 kw eli jäljelle jäisi 13.105 kW

Tämä on siis katettu pumpulla tänä talvena eli jos ajatellaan että puolet olisi kulunut 6 - 12 -2005 eli 6.500 kw

Viime vuoden vastaava kulutus oli noin 4.300 kW sähköä ja öljyä 6.500 kW eli yhteensä noin 10.800 kW. Tänä vuonna kulutus vastaavalta ajalta sähköä 4.836 kW + öljyä 2.000 kW = 6.836 kW

Lopputulos: 10.800 - 6.836 = 3.964 ja vuositasolle vietynä 7.928 kW
Oletetaan että öljy maksaa sen 61 s/ litra, noin 600 l x 0,61 =

366 € säästöä/vuosi

ILP:n takaisinmaksuaika tulee olemaan näillä energianhinnoilla siis 2,8 vuotta!! Aika hyvin??
 
T

tuokki

Vieras
Hinta laatu suhde ?

Freeze sanoi:
Höyrystimenpinta-ala / kompressorin teho / ilmamäärä / imupaine / venttiilin asetukset piirikortilla. Kaikki näm vaikuttaa jäätymiseen.
Kaikkien näiden pitää olla oikein mitoitettu ja tasapainossa
Nämä onkin sitten asioita joita ei vertailuissa ymmärtääkseni olle hirveästi ollut. Kuluttajalla on aika pienet mahdollosuuset selvittää laatua tästä näkökulmasta. Ainoat ohjeet taitavat olla:

- Älä osta "sopulina" samaa merkkiä kun kaverilla
- Älä osta halpaa pumppua, mutta älä kalleintakaan.
- Lue tämänkaltaisia foorumeja
- Lue lehtien vertailuja
- Jos mahdollista (on tuttuja yms) käy katselemassa kuuntelemassa laitetta toiminassa.
- Älä tuijota sokeasti COP- lukujen eroihin (vertaile kokonaisuutta)
- Äänen voimakkuus saatta tulla yllätyksenä (varsinkin sisäyksikössä)

Ulkoyksikön jäätymisongelmat ovatkin sitten aivan oma lukunsa. Minusta niitä ei saisi olla ollenkaan kunnollisessa pumpussa.
 

Freeze

Vakionaama
:D
Tuokki on listannut juuri ne asiat mitkä pitääkin.
Hienoa!
Vielä yksi asia listaan pitäisi lisätä.
ILP ei sovi joka kotiin ja perheeseen.
:?
Pitää ymmärtää minkälainen laite seinälle asennetaan.
Se tulee yleensä näkyvälle paikalle, jotta ilma voi kiertää (ei voi piilottaa)
Se pitää aina jonkinlaista ääntä.
Energiaa ei voi siirtää ILP:illä äänettömästi. Jos tykkää luostari meiningistä ja on herkkä uninen mieti tarkkaan kannattako hankkia.
Se pitää pystyä "tahdistamaan" talon muiden lämmönlähteiden kanssa.
Ulkoyksiköstä tulee varmasti vettä
Sen parhaat ominaisuudet ovat alueella -10 -- +7 C ulkoilmanlämpötila.

Se ei pysty ihmeisiin.
Jos pääsee vuosi tasolla tuohon 50% lämmityskulujen pienemiseen sen pitää riittää.
Jos säästö on luokkaa 30-40% sekin on jo hyvä.
Jos säästö on alle 30% jotain on pielessä.
 

kolibri

Aktiivinen jäsen
Freeze sanoi:
:D
Tuokki on listannut juuri ne asiat mitkä pitääkin.
Hienoa!
Vielä yksi asia listaan pitäisi lisätä.
ILP ei sovi joka kotiin ja perheeseen.
:?
Pitää ymmärtää minkälainen laite seinälle asennetaan.
Se tulee yleensä näkyvälle paikalle, jotta ilma voi kiertää (ei voi piilottaa)
Se pitää aina jonkinlaista ääntä.
Energiaa ei voi siirtää ILP:illä äänettömästi. Jos tykkää luostari meiningistä ja on herkkä uninen mieti tarkkaan kannattako hankkia.
Se pitää pystyä "tahdistamaan" talon muiden lämmönlähteiden kanssa.
Ulkoyksiköstä tulee varmasti vettä
Sen parhaat ominaisuudet ovat alueella -10 -- +7 C ulkoilmanlämpötila.

Se ei pysty ihmeisiin.
Jos pääsee vuosi tasolla tuohon 50% lämmityskulujen pienemiseen sen pitää riittää.
Jos säästö on luokkaa 30-40% sekin on jo hyvä.
Jos säästö on alle 30% jotain on pielessä.
Mulla on jotain pielessä, säästö vain parikymmentä prossaa?? Mitenköhän vyyhtiä alkais purkamaan?
 

kolibri

Aktiivinen jäsen
Tunnit 1304 ja kulutus 443 kWh. Tänään illalla.

Keskiarvo kk noin 400 kWh ja päivää kohti noin 13 kWh

Pumppu oli sammutettuna viikon, silti olivat tunnit juosseet...kai sinne joku valmius oli jäänyt päälle. Kokeilin sammuttaa pumpun ja kulutus näytti silti 81 w?

Tässä tapauksessa siis varmaan hämää tuo viikon puuttuminen kulutuksesta mutta toisaalta se näkyy käyttötunneissa. Todellisuudessa siis kulutus isompaa luulisin.
 

Jarmo

Aktiivinen jäsen
lämmityskaapeli 75W + "valmiustila" n.10W. töpseli irti seinästä tai sulake auki, niin loppuu sähkönkulutus.
 

kolibri

Aktiivinen jäsen
Ulkona - 21 C, puhallus 4, pyynti 22 C, kulutus noin 1000 w

EDIT: sulatussykli

17.33 - 17.40 sulatus 7 min
17.40 - 19.10 lämmitysjakso 1h 30 min
19.10 - 19.15 sulatus 5 min
 

kolibri

Aktiivinen jäsen
Vs: Kolibri ja 2 metrin putket

Kertynyt kulutus 691 kWh ja 1994 hours

ka. päivässä kwh 8,32 kWh
ka. tunnissa W 346,54 W
ka. kuukaudessa 249,51 kWh

Kertynyt kulutus €uro 60,12 € (kulutusmittarin mukaan 56 €)
ka/kk/euroa 21,71 €
 

teukka

Vakionaama
Vs: Kolibri ja 2 metrin putket

Onhan se niin, että keskimääräinen teho on 346 w tunnissa tai sekunnissa tai vuodessa tai ...

Nuo tehon ja energian yksiköt tahtovat aina sekoilla. :)
 

teukka

Vakionaama
Vs: Kolibri ja 2 metrin putket

Ei siinä nyt niin väärin ollut mitään.
Mutta ihmettelin vain, että miksi ilmoitat tuntia kohti watteja (tehoa) ja muuten kilowattitunteja (energiaa).

Tehohan on ollut koko ajan keskimäärin noin 350 wattia. Sitä se on ollut päivässä ja sitä se on ollut sekunnissa ja sitä se on ollut kuukaudessa... :)
 

Mikkok

Aktiivinen jäsen
Vs: Kolibri ja 2 metrin putket

...eh..jos teho on ollut keskimäärin siis 350W niin eikö se silloin ole ihan sama kuin kulutus 0,35kwh...niin..olihan siitä unohtunut h perästä...mutta ei aina jaksa pilkkua viilata, eihän :p Ymmärretty silti :p
 

kolibri

Aktiivinen jäsen
Vs: Kolibri ja 2 metrin putket

26.2 - 31.3 välisellä ajalla:

tunteja 793 h eli 33 vrk
kWh 340 kWh

eli 10,3 kWh/vrk

muutenkin hieman ihmetyttää sähkön kulutus, tämä kuukausi oli kaikkein kovin kulutuksen suhteen: 1658 kWh.
Toisaalta kovimpien pakkasten aikana lyötiin pumppu pois päältä ja öljy tilalle. Kuvittelin kuitenkin että nousseet päivälämpötilat olisivat kuitanneet enemmän.

Tosin tuo pumppu tuntuu työntävän lämmintä vaikka sisälämpötila olisi 24 °C ja pumppu säädetty 20 °C. Ei ilmeisesti kovin tarkka laitos tässä suhteessa...
 

kolibri

Aktiivinen jäsen
Vs: Kolibri ja 2 metrin putket

tunnit 3502

kertynyt kulutus kWh 1192

ka. päivässä kwh 5,40
ka. tunnissa W 225,17
ka. kuukaudessa 162,13

kuukauden kulutus €uro 14,10
kuukauden kulutus KWh 161,00
 

Sammypiru

Vakionaama
Vs: Kolibri ja 2 metrin putket

kolibri sanoi:
Aiempi kulutus ilman pumppua on ollut:

Öljyä, hyötysuhteella 76 %: 1300 l/vuosi eli kilowatteja 17.105
tästä käyttöveteen se noin 4.000 kw eli jäljelle jäisi 13.105 kW

Tämä on siis katettu pumpulla tänä talvena eli jos ajatellaan että puolet olisi kulunut 6 - 12 -2005 eli 6.500 kw

Viime vuoden vastaava kulutus oli noin 4.300 kW sähköä ja öljyä 6.500 kW eli yhteensä noin 10.800 kW. Tänä vuonna kulutus vastaavalta ajalta sähköä 4.836 kW + öljyä 2.000 kW = 6.836 kW

Lopputulos: 10.800 - 6.836 = 3.964 ja vuositasolle vietynä 7.928 kW
Oletetaan että öljy maksaa sen 61 s/ litra, noin 600 l x 0,61 =

366 € säästöä/vuosi

ILP:n takaisinmaksuaika tulee olemaan näillä energianhinnoilla siis 2,8 vuotta!! Aika hyvin??

Pakko palata tähän kohtaan.

Mä en ymmärrä miten 1300 litrasta öljyä saa 76% hyötysuhteella 17105 kWh energiaa.
 

kolibri

Aktiivinen jäsen
Vs: Kolibri ja 2 metrin putket

Enpäs ihan tarkkaan muista mitä siloin laskeskelin, mutta kai että energian tarve olisi 17000 kwh?
 
Ylös Bottom