Kompuran vai koko pumpun vaihto?

roots

Vakionaama
Kyllähän tämmösen asennuksen voi ostaa vaikka 100km harpillakin niin tuntuis että Suomesta ei löydy kolkkaa jonne ei tuolla matkalla löydy laittajaa.
No ehkä Lapissa tuo 100km on vähän, mutta siellä siihen totuttu.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kyllä tämä lämpöpumppuala vain on niin villi markkina, että tarpeeksi kun vänkäät erittelyjen ym. yksityiskohtien perään, niin tarjoaja toteaa että rahat saa helpommalla muualta. Ts. tarjoajilla on varaa valita asiakkaansa. Samasta syystä eivät halua tehdä pelkkää työtä ilman katetta siitä pumpusta. Kaikissa isommissa kaupungeissa muut kuin "mies ja hiace" -tyyppiset putkiliikkeet melkeinpä ovat näitä, jotka tekevät vain kokonaistoimituksena. Tämän huomaa vasta, kun alkaa kyselemään MLP:n asennuksesta tarjouksia, kuten @tj86430 on saanut huomata. Joka kaupungissa ei valitettavasti ole @Jolberious :ta!
Itse ostin MLP:n sen edellisen avustusboomin aikaan - silloin ei saanut edes kaivonporausta erikseen - jos porarille soitti kaikki slotit oli varattu näille kokonaisratkaisun myyjille ja vapaata aikaa etsittiin seuraavan vuoden puolelta. Ja sekin lohjalainen Vaillant-kauppias jolta sitten setin ostin oli joutunut hankkimaan poraukot PohjoisRuotsista asti Helsinkiin poraamaan - ne olivat jostain Haaparannan takaa. Eiköhän tässä samanlaista piikkiä tehdä.

tj86430

Vakionaama
Omassa hankkeessa ongelma on myös aikataulu. Uskon kyllä, että jos laittaisin kaikille 100km säteellä löytyville putkiliikkeille tarjouspyynnön, saisin varmaan joitain vastauksia joissa tarjottaisiin myös pelkkää asennusta. Ja ehkä saisin myös halvempia kokonaistarjouksia. Valitettavasti tähän menisi aikaa, ja sen lisäksi toimitusaikakin voisi olla paljon pidempi kuin nyt puhuttu "ensi viikko". Jos olisin rakentamassa, toimisinkin näin. Nyt kun olen ilman lämmintä vettä, olen vähän pakkoraossa, ja voihan se olla että myyjätkin hyödyntävät tätä.

(Olen itse asiassa aika yllättynyt, että sain näinkin lyhyessä ajassa näinkin monta tarjousta)

roots

Vakionaama
Omassa hankkeessa ongelma on myös aikataulu. Uskon kyllä, että jos laittaisin kaikille 100km säteellä löytyville putkiliikkeille tarjouspyynnön, saisin varmaan joitain vastauksia joissa tarjottaisiin myös pelkkää asennusta. Ja ehkä saisin myös halvempia kokonaistarjouksia. Valitettavasti tähän menisi aikaa, ja sen lisäksi toimitusaikakin voisi olla paljon pidempi kuin nyt puhuttu "ensi viikko". Jos olisin rakentamassa, toimisinkin näin. Nyt kun olen ilman lämmintä vettä, olen vähän pakkoraossa, ja voihan se olla että myyjätkin hyödyntävät tätä.

(Olen itse asiassa aika yllättynyt, että sain näinkin lyhyessä ajassa näinkin monta tarjousta)
Onhan tuo selvä että kiire vaikuttaa asioihin ja sen kyllä haistavat myös ne tarjoajat...tarttis kysellä tarjousta 'ensi vuodelle' ja jos joku sopiva löytyy niin sitten kysyä 'mitens jos tehtäis etukäteen ensi viikolla' ;D

tj86430

Vakionaama
Tahtoo vaan olla niin, että niitä tarjouksiakaan ei saa ennen kuin kuukauden päästä jos silloinkaan, jos kyselee "ensi vuodelle"

tj86430

Vakionaama
Joo, mutta jos saat vaan yhden tarjouksen et vielä välttämättä tiedä onko se järkevä vai ei. Toki jos käy niin hyvä tuuri että heti eka tarjous on sellainen, että sokeakin näkee kepillään että tämä on hyvä, niin sitten. (Tosin en tiedä mitä tarkoitat "sopivalla", kaikki saamani tarjoukset ovat siinä mielessä sopivia, että niissä on tarjottu sitä mitä haluankin, uutta pumppua asennettuna melko lyhyellä aikataululla)

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Käynti paikan päällä tai ainakin soitto ja tilanteen alustus ja selvitys niin eiköhän tekijöitä löydy. Sähköpostilla tarjouksen pyyntö on kuin tuuleen huutelisi. Yrittäjän näkökulmasta sähköpostit on ajan tuhlausta, kyselijöitä riittää mutta hyötysuhde on huono kun niihin alkaa vastaileen. En ole putkialan yrittäjä mutta mitä lähempänä ollaan tuollaista duunarialaa niin sen huonompaa on sähköpostittelu.

tj86430

Vakionaama
Voi olla niinkin. Huono puoli on se, että soittelu vie paljon enemmän aikaa, ja puhelimella pitää löytää se hetki kun molemmat ehtivät puhumaan puhelimessa. Osan tarjouksista olen saanut soittamalla ja osan mailitse. Joku on myös soittanut mailin saatuaan. Aiemmin on kokemusta myös tianteista joissa soittamalla saa lupauksen tarjouksesta, jota ei sitten kuulukaan. Toisella soitolla sama homma, ja kolmannella jne. Omasta kärsivällisyydestä on kiinni kuinka monta kertaa soittaa.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
On siellä vielä se joukko joka varmaan kyllä tulee jos maksaa reilusti - eli tarjoavat selvästi ylikalliilla - mitä mahtaa tapahtua niille joiden halvemmalla myyty homma olisi olllut samoihin aikoihin. Kyllähän näitä juttuja liikkuu että reiska ei ole paljon työmaalle kerinnyt..

tj86430

Vakionaama
Eikö tuota saa tekemään vastuksilla lämmintä vettä?
Periaatteessa kyllä. Käytännössä ei, koska tässä on ilmeisesti joku softabugi tms, eikä ko. toiminto toimi. Sähkövastuksen saa pakotettua päälle, mutta se lämmittää vain lattiassa kiertävää vettä, ei käyttövettä, vaikka pitäisi. Jos tuo toimisi, niin peliaikaa olisi enemmän, mutta kun ei toimi (ja voi olla että sen saisi toimimaan maksamalla joitain satasia piirikortin vaihdosta, mutta jotenkin ei tunnu järkevältä sijoittaa edes satasia koneeseen joka on lähdössä joka tapauksessa roskalavalle)

roots

Vakionaama
Tiedä yhtään kuinka tuo vehe rakennettu mutta kun on 20v niin ehkä niin yksinkertaista tekniikkaa että pienillä tempuilla sais vettä lämmittämään.
Ehkä selviäis siitä dokusta joka tais olla ketjussa linkattuna.

tj86430

Vakionaama
Luotan siihen, että kun huoltoasentaja kävi paikalla toteamassa kompuran hajonneen ja samalla keskustelimme tuosta käyttöveden lämmittämiseen sähköllä liittyvästä viasta, niin jos se olisi ollut yksinkertaisella tempulla kierrettävissä, niin hän olisi kertonut (ja tehnyt). Varma en tietenkään voi olla.

Nyt on kuitenkin uusi pumppu asennuksineen tilattu. Ensi viikolla pitäisi tulla, tarkka päivä vielä vahvistamatta. Suuret kiitokset kaikille kommentoijille hyvästä ja asiallisesta keskustelusta.

e: toimitus keskiviikkona, asennus to-pe

Viimeksi muokattu:

tj86430

Vakionaama
Ai niin, lisäkysymys: jos uuteen pumppuun haluaa etäohjauksen, niin se vaatii oletusarvoisesti joko RJ45-liitännän tai SIM-modulin. Talosssa on WLAN joka puolella, muttei Ethernet-kaapelointia. Jostainhan varmaan saa RJ45-WLAN -sovittimen, jolla tuo toimisi ilman SIM-modulia? Koitin näitä jo vähän etsiskellä, mutta ainakin kotimaisissa (verkko)kaupoissa tarjontaa oli niukalti. Vinkkejä?

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Minulla on puolentusinaa tuommoisia käytössä. Hyvin toimii, 100% varmuudella. Siis yksi lähetin ja monta vastaanotinta.

tj86430

Vakionaama
Minulla on puolentusinaa tuommoisia käytössä. Hyvin toimii, 100% varmuudella. Siis yksi lähetin ja monta vastaanotinta.

Minulla on huonoja kokemuksia näistä jotka käyttävät sähkökaapelointia tiedonvälitykseen, mutta onko tässä siis kyseessä yhdistelmä, joka toimii myös WLANin välityksellä?

tj86430

Vakionaama
Minulla oli vastaava ongelma IV koneen verkon kanssa. Nurkista löytyi vanha wifi toistin (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/59335/fxhff/Asus-RP-N12-WiFi-toistin ), jonka saa media bridge tilaan, jolloin ei tee omaa tukiasemaa vaan yksinkertaisesti juurikin yhdistää rj-45 laitteen wifiin.
Joku tuollainen voisi olla hyvä. En osannutkaan etsiä tuon tyyppisiä laitteita, kun ajattelin noita nimenomaan Wifi laajentimina, mutta jos niissä on RJ45-liitäntä, niin tokihan ne käyvät tähänkin tarkoitukseen.

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Minulla on huonoja kokemuksia näistä jotka käyttävät sähkökaapelointia tiedonvälitykseen, mutta onko tässä siis kyseessä yhdistelmä, joka toimii myös WLANin välityksellä?
Ei toimi wlanin välityksellä vaan nimenomaan sähköjohtoja pitkin, mutta tekee siis wlanin tuon piuhaliitännän lisäksi. Minulla oli aiemmin tuommoisia wifin välityksellä toimivia mutta vaihdoin ne pois kun olivat huonoja, eli eivät toimineet kovinkaan varmasti. Koitin jopa niitä ihan hyviäkin, esim. Netgear orbeja mutta eivät suostuneet olemaan 100% varmoja joten sitten testasin noita sähköjohtoja pitkin kulkevia yksi kerrallaan ja ne ovat vakaita eli pysyvät kokoajan toiminnassa. Tuo on tärkeää kun ne on esim. Valvontakameroissa ja ulkona auton pistorasia tolpissa jakamassa wifiä auton wifi ohjattaviin pistorasioihin.
Erikoista että noista voi olla huonoja kokemuksia koska minun ovat toimineet nyt kolmisen vuotta niin että kertaakaan ei ole ollut mitään häiriöö. Voi olla että nopeus tippuu mutta tämän tyylisessä käytössä sillä ei ole väliä vaan vakaus on valttia.

msr

Jäsen
Ja tosiaan tuo linkkaamani tp-linkin laite oli laajentimena suht huono ja verkko oli usein epävakaa. Mutta pelkkänä media bridgenä kantama on hyvä ja on toiminut vakaasti. Tosin tässä vielä pitää mainita että tukiasema johon se on nyt kiinni on selvästi laadukkaampi kuin aiempi, jonka kantamaa yritin laajentaa.

tj86430

Vakionaama
Ennen kuin tajusin että tuota olemassaolevaa extenderiä pystyy käyttämään vahvin vaihtoehto hankintaan olisi ollut https://www.satshop.fi/wifi-bridge....MIzKWJro7t6wIVg5SyCh1aSQMJEAYYASABEgLkg_D_BwE Tuo saa virransyöttönsä USB:stä. Jos pumpussa on USB, niin voi olla hyvä ratkaisu. Omakohtaista kokemusta tuosta ei ole.
Jep, tuon löysin itsekin. USB-liitäntää tuossa pumpussa ei käsittääkseni ole. Kyllä tässä varmaan tuollaisella RJ-45:llä varustetulla toistimella mennään, joko tuo linkattu Asus tai muu vastaava. Lohjan Powerilta saisi haettua tällaisen: https://www.power.fi/tietotekniikka...ntimet/tp-link-n300-verkkolaajennin/p-254515/, mutta voi olla että tilaan Asuksen Verkkokauppa.com:ista

Raksaaja

Vakionaama
Kun en paremmasta tiedä enkä parempaa ole osannut kaivata, niin olen ollut tyytyväinen Niben peruspumppuun.
Nykypäivänä näyttää olevan hintalapussa 6345 €/kpl. (Vuonna 2008, Niben 8kW pumppu maksoi 4600€)
"Peran putkiasennus Hiacen peräkontista päivää" asentamaan, niin ei tarvitse maksaa ekstraa hienojen konttoreiden ja isojen varastojen takia...

Viimeksi muokattu:

jmaja

Vakionaama
Nykypäivänä näyttää olevan hintalapussa 6345 €/kpl. (Vuonna 2008, Niben 8kW pumppu maksoi 4600€)
Tai 5690 €, mutta yllättävän paljon on kuitenkin hinta noussut tänä hyvin pienen inflaation aikana.

tj86430

Vakionaama
Tai 5690 €, mutta yllättävän paljon on kuitenkin hinta noussut tänä hyvin pienen inflaation aikana.
Joo, melkein 1,8% vuodessa. Paljonkos se inflaatio on ollut keskimäärin?

Saman näyttää maksavan Nibe kuin Oilonkin, ainakin Maalämpötukussa. Olettaisin, että aika samanlaisia koneita.

e: inflaatio on ollut näköjään keskimäärin 1,215% eli "oikea" hinta olisi sitten reilut 5300. Onhan tuohon tullut melkein 400 "ilmaa".

jmaja

Vakionaama
e: inflaatio on ollut näköjään keskimäärin 1,215% eli "oikea" hinta olisi sitten reilut 5300. Onhan tuohon tullut melkein 400 "ilmaa".
Moni muu tekniikka on halventunut tuossa ajassa tai kehittynyt reilusti. Tuo perus-Nibe ei taida olla sen kummempi kuin 12 vuoden takainen.

Raksaaja

Vakionaama
Moni muu tekniikka on halventunut tuossa ajassa tai kehittynyt reilusti. Tuo perus-Nibe ei taida olla sen kummempi kuin 12 vuoden takainen.
On tuossa F1226 pumpussa kaikinpuolin parempi varaaja, monipuolisempi logiikka ja energiataloudellisemmat kiertovesipumput kuin 12 vuotta vanhassa F1217-pumpussa. Vähän muitakin perusteita nostaa hintaa kuin pelkkä inflaation.

fraatti

Hyperaktiivi
Tässä alkaa olemaan sen hintainen kompressorin vaihto kuin mitä sen kuuluukin olla. Osakylmäkalleista puhuu että se maksaa lähes 4000€. Posketon velotus vai mistä tuossa on kyse?

1600782784377.png

Ylös Bottom