Kuinka korkea hyötysuhde (COP) voi olla jäähdytyksellä?

SON

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
Oheinen grafiikka näyttää että COP arvot ovat selvästi yli 10. Tähän vaikuttaa sisä- ja ulkolämpötilatilasuhteet ja tietenkin laitteen tekniset ominaisuudet. Minulle heräsi epäily, onko kaikki oikein tuossa grafiikassa. Otin kuvan sattumanvaraisesta kohdasta grafiikkaa, eli viimesestä arvosta ja tarkastan sen tässä samalla kaavalla miten ohjelma laskee sen minuutin välein.

Ilman tiheys lasketaan ohjelmassa puhallusilmasta kaavalla. It=1.3- POS(Tpuh,0,80)/100*0.3, jossa lyhykäisesti ilman tiheys 0 asteessa olisi 1.3 kg/m3 ja 80 asteessa 1 kg/m3 ja puhallusilman lämpötilan mukaan tältä väliltä. POS on funktio Colbas kielessä.

Antoteho Q= It*Vi*c*(Timu- Tpuh)/860 [kW]= 1.244 kg/m3* 500 m3/h*0.24 Kcal/kg oC*(23.62-17.55) oC/ 860 kW= 1.05 kW
Ottoteho P= 0.09 kW = 90W
COP = Q/P= 1.05 kw/0.09 kW= 11.7

Arvo on hieman pienempi mitä grafiikassa ja johtunee desimmaaleista sillä ohjelma laskee COP arvon seitsemällä desimaalilla. Tuo ilman tiheyskin voi vähän vaikuttaa sillä katsoin arvon hieman eri aikaan mitä grafiikkaa.

:grandpa:

Gree.290620.2.png

Viimeksi muokattu:

pamppu

Vakionaama
99,9% varmasti oletettu ilmamäärä on virheellinen, joko se rajoittuu kennon likaisuuden tms. takia, tai sitten kone rajoittaa sitä noin pienillä ottotehoilla tai jotain vastaavaa. Puolet tuossa on liikaa. Kokeileppas laittaa pienin puhallusasento ja sitten muut mittaukset kehiin ja taulukosta puhalluksen lukema. Millaista tulosta siitä tulee?

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Uteliaisuus ei kuulu sivistykseen mutta kun en ole sivistynyt, voinen kysyä mistä tuo cop tulee, ilmeisesti se lasketaan jotain tyyliin meno/paluu/virtaus jne, mutta kuinka tuo virtaustieto noissa saadaan, käytetäänkö jotain valmistajan ilmoittamaa vakiota vai?
Onko noissa pumpuissa (panacz25) mitään liitintä mikä ulostaa dataa, tuleeko sieltä noita tietoja? en löydä normi hakusanoilla ja ohjevihkonen sanoo vaan että varo pakkausmuovia, se voi tarttua kasvoihin ja siihen voi tukehtua, voi ittu.
Asennusohjeet olivat hyvät ja tarkat, parissa tunnissa pistin pumpun paikoilleen

SON

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
En ota kantaa Pampun % tai arvailuihin. Laite on noin vuoden vanha, puhdas ja käy koko ajan ilman rajoituksia maximi teholla. Samalla nopeudella käy myös lämmityksellä (viisi palkkia palikan näytössä). Oheisena on kopio jossa sanotaan että maximi ilmamäärä olisi 550 m3/h. Itse käytän arvoa 500 m3/h, joka on mielestäni suuruusluokaltaan oikea. Tiedä sitten mikä on oikea.

En ota sen paremmmin kantaa sihenkään, onko kyseessä COP, EER, hyötysuhde tms, sillä ammattihenkilö kyllä ymmärtää mistä on kyse kun antoteho jaetaan ottoteholla. Tärkeintä on se että laite lämmittää hyvin ja tässä tapauksessa jäähdyttää hyvin ja erittäin pienellä ottoteholla.

Korsteenin asialliseen pohdintaan vastaan että lämpöpumpun, tässä tapauksessa ilmalämpöpumpun COP lasketaan siten että jollain tavoin on ensin saatava selville sisäyksikön tuottama teho (Q) tai energia (Wl tai Wj). Laskukaavan esitin tuolla aloituksessa. Toiseksi on jollain tavoin mitattava laitteeseen viety sähköteho (P) tai energia (Ws). COP on siiten Q/P tai Wl,j/Ws. Suurimman ongelman tuottaa saada selville oikea ilmamäärä mikä menee sisäyksikön läpi. Itse joudun, niinkuin moni muukin, turvautumaan mitä valmistaja ilmoittaa. Lisäksi on huomioitava tietenkin lämpätilaero imuilman ja puhallusilman välillä. Mitä suurempi on ero vakionopeudella, sen tehokkaampi on sisäyksikkö. Tämä selviää myös aloituksen kaavasta.

Tuo Jantin linkkaama (taulukko) kertoo itse asiassa aika paljon. Siinä esitetty laite käy mielestäni minimitehollakin aika suurella teholla, kun vertaan millä minimiteholla Gree käy. Mielestäni Gree on onnistunut tässä mallissa saamaan aikaan jäähdytyksellä erittäin pienen ottotehon (min 60 W) jolla kylmäaine vielä liikkuu yksiköiden välillä. Mitä pienempi on ottoteho, sen parempi on myös COP. Lisäksi tietenkin suuri merkitys on lahduttimella ja höyrystimellä. Tässä mallissa ulkoyksikön kenno on noin 2 2/3 kertainen jolla lienee suuri vaikutus juuri jäähdytyskäytössä.

gree.tekniikka.png

Viimeksi muokattu:

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
En ota kantaa Pampun % tai arvailuihin. Laite on noin vuoden vanha, puhdas ja käy koko ajan ilman rajoituksia maximi teholla. Samalla nopeudella käy myös lämmityksellä (viisi palkkia palikan näytössä). Oheisena on kopio jossa sanotaan että maximi ilmamäärä olisi 550 m3/h. Itse käytän arvoa 500 m3/h, joka on mielestäni suuruusluokaltaan oikea. Tiedä sitten mikä on oikea.
Useimmin laitteet puhaltava jäähdytyksellä pienemmällä nopeudella kuin lämmityksellä vastaavalla kauko-ohjaimen puhallinnopeusvalinnalla. ;)
Löytyykö laitteelle service manualia josta selviäisi asia?

Ehkä tässä: https://gree-bulgaria.com/wp-content/uploads/bsk-pdf-manager/GWH09TB-S3DNA1D_TSM_184.pdf

Viimeksi muokattu:

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Minä olen saanut COPiksi jäähdytyksellä muistaakseni noin 16 kun piruuttani kokeilin niin että ulkona oli selvästi kylmempi kuin sisällä. Ilmavirrat sun muut oli kalibroitu lämmitykselle ( ja oravanpyörää mitattiin koko ajan ) , saattoi siitä mennä ilmaa vähän eri tavalla kun oli paksumpaa.

SON

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
Useimmin laitteet puhaltava jäähdytyksellä pienemmällä nopeudella kuin lämmityksellä vastaavalla kauko-ohjaimen puhallinnopeusvalinnalla. ;)
Löytyykö laitteelle service manualia josta selviäisi asia?

Ehkä tässä: https://gree-bulgaria.com/wp-content/uploads/bsk-pdf-manager/GWH09TB-S3DNA1D_TSM_184.pdf
Muistaakseni Janti itse on tallentanut sellaisen johonkin tänne Green lokeroon. En hakenut sitä. Itsellä myös joku itaeuroopan prosyri levyllä ja kun sen kävin läpi niin ei siitä mitään tarkemaa selvinnyt mitä edellä on ollut esillä.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Itsellä myös joku itaeuroopan prosyri levyllä ja kun sen kävin läpi niin ei siitä mitään tarkemaa selvinnyt mitä edellä on ollut esillä.
Tuossa linkin dokumentissa oli mainittu kuitenkin laitteen minimi jäähdytysteho ja ottoteho myöskin. :)

SON

Vakionaama
Tuossa linkin dokumentissa oli mainittu kuitenkin laitteen minimi jäähdytysteho ja ottoteho myöskin. :)
Minulle on tainut käydä hyvää tuuria kun olen saanut karvan paremman laitteen mitä prosyrit sanoo. :cool:

Miten jäähdytyksestä voi edes laskea cop arvoa.
Kertokaa mulle kun kerran tiedätte.
Hyvin yksinkertaisesti jos on käytettävissä samat vermeet mitä tarvitaan kun lämmityksellä COP arvoa lasketaan. Jäähdytyksellä laskettaessa kaavassa vain imuilman lämpötila ja puhallusilman lämpötila vaihtavat paikkaansa jolloin arvot säilyvät plus merkkisenä. Kts aloitusta jossa laskentakaava on esitetty.

Tarvitaan siis lämpötilatieto imuilmasta ja puhallusilmasta, mitattu tai valmistajan tiedoista sisäyksikön ilmavirta m3/h. Lisäksi taulukoista ilman tiheys eri lämpötiloissa sekä Ilman ominaislämpö. Noista voi laskea lämpumpun tuottaman lämpö tai kylmätehon. Tarvitaan sähkömittari jolla mitataan laitteen ottama sähköteho. Jakamalla lämpötehon tai tässä tapauksessa kylmätehon tuolla sähköteholla, saadaan COP arvo.

tet

Vakionaama
Muistanko väärin, vai eikö COP tarkoita lukua, jossa antotehossa on sekä pumpattu teho että kompressorin ottoteho mukana? Ja EER taas pelkästä pumpatusta tehosta laskettua lukua. Jäähdytyksellä COP tarkoittaisi siis ulkoyksikön ulos luovuttaman lämpötehon ja ottotehon suhdetta. Joten tässä taidetaan nyt laskea nimenomaan EER-lukua? Vaimitensenyoli...

pamppu

Vakionaama
Muistanko väärin, vai eikö COP tarkoita lukua, jossa antotehossa on sekä pumpattu teho että kompressorin ottoteho mukana? Ja EER taas pelkästä pumpatusta tehosta laskettua lukua. Jäähdytyksellä COP tarkoittaisi siis ulkoyksikön ulos luovuttaman lämpötehon ja ottotehon suhdetta. Joten tässä taidetaan nyt laskea nimenomaan EER-lukua? Vaimitensenyoli...
Noinhan se tietysti on. Sitten jos olisi jäähdytysaparaatti, joka puskee varaajaan vaikka käyttövedeksi kaikki lämmöt, niin sitten sillä laitteella olisi jäähdytykseen EER arvo jotain ja käyttöveden lämmityksen COP hiukan enemmän, koska sinne menisi sähkötehokin hyödyksi :) Esimerkiksi siis tuommoinen viilentävä PILP.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Minulle on tainut käydä hyvää tuuria kun olen saanut karvan paremman laitteen mitä prosyrit sanoo. :cool:
Minimijäähdytysteho on ilmoitettu minimi puhallusnopeudella tietenkin. ;)
Kokeileppa millaisia arvoja saat puhallus minimillä.

Ylös Bottom