Kuinka saisin rikki pilpin?

• Keskustelun aloittaja
Millähän tavalla voisin varmimmin rikkoa pilpin käyttämättä fyysistä väkivaltaa? Ilmeisesti ainakin suodattimet kannattaisi jättää puhdistamatta. Ohjekirjan mukaiset huototoimenpiteet täytyisi jättää väliin. Mutta jos kuitenkin näitä noudattaisin, niin voisiko pumppu kärsiä liian kuumasta tai kylmästä talosta? Vai miten onnistuisin rikkomaan pumppuni varmimmin?

Todellinen kysymys on siis se, että onko pilp kuinka tarkka ympäristöstään? Meillä meni kompressori toisen kerran rikki 10 vuotta vanhasta Nibe 410p pilpistä. Mietin, että olenko tehnyt jotain aivan väärin sen kanssa? Elänyt sopimatonta elämää vai miksi se ei jaksanut meitä tuon kauempaa? Huusikin aika kovaa. Yritin hillitä sitä tukemalla kyljestä kepillä sopivasta kohdasta. Se auttoikin. Puhaltimet menivät myös vaihtoon kolme vuotta sitten, samalla kun vaihdettiin uusi kompressori. Nyt meille taisi kuitenkin tulla lopullinen ero.

Mutta jos kuitenkin asentaisin uuden (olen ajatellut Niben f470 mallia), niin pitäisikö minun huomioida pumpun sisäisiä tunteita paremmin. Huoltokirjan mukaisia siivouksia ja kosketteluja määräajoin olen noudattanut. Takkakytkintä ei ole, mutta käänsimme puhaltimet c-asentoon, mille olin tehnyt oman virityksen: tuloilmaa vähän suuremmalle ja poistoa pienemmälle. Rasittiko se ehkä liikaa puhallinparkojen sielunelämää?

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Mietin, että olenko tehnyt jotain aivan väärin sen kanssa?
410p on tunnettu paskasta kompressoristaan. Edellinen jos päästää palamisjätteet kylmäpiiriin, uusi asennetaan puhdistamatta kylmäpiiriä, niin ei se uusikaan kestä kauaa.

Ota F750 ja siihen SAM41 mielellään. Kulutus tippuu ja kestävyys aivan toiselta planeetalta

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Millähän tavalla voisin varmimmin rikkoa pilpin käyttämättä fyysistä väkivaltaa? Ilmeisesti ainakin suodattimet kannattaisi jättää puhdistamatta. Ohjekirjan mukaiset huototoimenpiteet täytyisi jättää väliin. Mutta jos kuitenkin näitä noudattaisin, niin voisiko pumppu kärsiä liian kuumasta tai kylmästä talosta? Vai miten onnistuisin rikkomaan pumppuni varmimmin?

Todellinen kysymys on siis se, että onko pilp kuinka tarkka ympäristöstään? Meillä meni kompressori toisen kerran rikki 10 vuotta vanhasta Nibe 410p pilpistä. Mietin, että olenko tehnyt jotain aivan väärin sen kanssa? Elänyt sopimatonta elämää vai miksi se ei jaksanut meitä tuon kauempaa? Huusikin aika kovaa. Yritin hillitä sitä tukemalla kyljestä kepillä sopivasta kohdasta. Se auttoikin. Puhaltimet menivät myös vaihtoon kolme vuotta sitten, samalla kun vaihdettiin uusi kompressori. Nyt meille taisi kuitenkin tulla lopullinen ero.
  • :mad:
Mutta jos kuitenkin asentaisin uuden (olen ajatellut Niben f470 mallia), niin pitäisikö minun huomioida pumpun sisäisiä tunteita paremmin. Huoltokirjan mukaisia siivouksia ja kosketteluja määräajoin olen noudattanut. Takkakytkintä ei ole, mutta käänsimme puhaltimet c-asentoon, mille olin tehnyt oman virityksen: tuloilmaa vähän suuremmalle ja poistoa pienemmälle. Rasittiko se ehkä liikaa puhallinparkojen sielunelämää?
Sulle on jäänyt pahat traumat :p Mulle jä samanlaiset kun takasta lähti "katto" irti. Takka toki takuukorjattiin mutta tietty varovaisuus jäi elämään - olinko poltanut puita liikaa ja liian kuumana. Myöhemmin paljastui että liikeellä oli viallinen erä runkomateriaalia, liikaa lyijyä.

Minä rääkkäsin omaa 410 surutta, en paljon vastuksia poltellut. Kompura kesti sen 10v, mikä kuulemma on sen tekninen ikä. Tämä minulle kerottiin aikaisemmin, ennen hajoamista. Mutta pieni epäluulo pilpejä kohtaa on jäänyt elämään.

kimmok

Aktiivinen jäsen
Jos se on 1vaihe kompressori 240v niin anna sille 400v eli paat käymään sen 2:vaiheen väliin niin kyllä se siitä antautuu.

Makkeelio

Tulokas
Ostin just 10v vanhan nibe 410p:n. Talossa valmetin kotilämpö ja tätä suunnittelin sen paikalle. Kannattaako yleensäkkään asentaa kun "periaatteessa" sama toiminta paitsi valmetti otta vieressä olevalta varaajalta(300l) lämpönsä kennoon. Valmettiin juuri asennettu uusi poistoilmapumppukin,kanavistot putsattu ja uusi liesikupu ohjauksella myös. Nibeen tarttis kuitenkin varuiksi uusia kompura. Toinen puhalin juuri uusittu. Mitä kaikkea kannattaa uusia jos kompuran uusii?Onko ihan liittimillä putket? Mites kylmäaine? Entäs se huuhtelu kanavistoihin? Onnistuuko itse tehtynä? Tekisin mielellään itse kaiken mahdollisen. Toinen vaihtoehto että pidän valmetin talossa ja vedän pihaverstaaseen jossa sauna, vesiputken ja kytken niben siihen niin saan vedet saunaan ja lämpöä verstaaseen?

Mikki

Vakionaama
Jos laite on 10v käytössä ollut, niin keskimäärin se on jo loppuun ajettu. Eli ainakin kompura kannattaa vaihtaa jos ajattelee sitä vuosia käyttää.

Valmetti on lujaa tekoa ja jos se nyt on kunnolla huollettu, niin anna olla ja Nibe verstaaseen.

pAy

Aktiivinen jäsen
Onko ihan liittimillä putket? Mites kylmäaine? Entäs se huuhtelu kanavistoihin? Onnistuuko itse tehtynä? Tekisin mielellään itse kaiken mahdollisen.
Putket juottamalla kiinni, huoltoventtiili täytyy myös laittaa. R290 propaani on kylmäaineena. Putkissa ei pitäisi olla mitään töhnää jos kompura ei ole hajonnut. Tyhjiöpumpun ja happi/asetyleeni kaasupullot tarvitset. Itse vaihdoin hajonneen kompuran tilalle uuden.

Makkeelio

Tulokas
Kiitokset tiedoista. Kannattaa se kompura uusia ennenkuin hajoaa ja sotkee putkistot. Kuljetus tapahtui kyljellään niin liekkö siitä ollut haittaa? Onkohan sähkön kulutukseen tulossa isokin lisäys jos tuollaisen asentaa...talossa kolme kerrosta(vanha rintamiestalo). Toisaalta samassa pienempi varaaja niin entinen poistuu..

Oletko Makkeelio pohtinut VILPin laittamista varaajaan. Sillä se sähkönkulutus saattaisi pienentyä merkittävästi. Ilmakiertolämmityksen lämpötilat eivät kaikkein edukkaimmat mutta jos patteri olisi suht muhkea voisi kuitenkin toimia jotenkin tyydyttävästi.

Makkeelio

Tulokas
Varaajaan laittamista?? Aloin tuossa pähkäilemään että jos antais valmetin olla kun kerran pelittää hyvin ja huollettukkin just..mutta tuon niben vois asennella sinne verstaalle ja pihasaunan lämminvesituottajaksi/pari patteria myös(verstas ja pukuhuone). Tosin mietin että kuinkahan kannattaa sitä pohottaa kun verstaskin vähällä käytöllä?. Oiskohan siinä sellasia "kevyempiä" asetuksia kulutukselle?

root

Jäsen
Varaajaan laittamista?? Aloin tuossa pähkäilemään että jos antais valmetin olla kun kerran pelittää hyvin ja huollettukkin just..mutta tuon niben vois asennella sinne verstaalle ja pihasaunan lämminvesituottajaksi/pari patteria myös(verstas ja pukuhuone). Tosin mietin että kuinkahan kannattaa sitä pohottaa kun verstaskin vähällä käytöllä?. Oiskohan siinä sellasia "kevyempiä" asetuksia kulutukselle?
Voithan siitä estää vastuksen käytön, jos/kun verstas on pieni tilavuudeltaan eikä tartte välttämättä pitää yli 20 asteen lämpöjä? Riittäs varmaan pakkasillakin ilman vastusta.

Makkeelio

Tulokas
Juu, se olis hyvä. Mietin että jos laitan pari patteria, sitten vedet saunaan(suihku) ja niben puhaltimien kautta vaikka savukaasupoisto ulos jos hitsaa...siinähän olisi kaikki samassa paketissa

Ylös Bottom