Kulutusmittarin pulssien kytkeminen Ouman:iin

lmfmis

Vakionaama
Tällainen 1-vaihe kulutusmittari olisi josta saa noita pulsseja ulos.

ja Ouman c203 on taulussa.

Tarviiko väliin jotain sähköistä sovitusta - vai pystyykö Ouman suoraan lukemaan tuota pulssia? Sehän on digitaalinen input, mutta onko jokin ttl tasoinen?
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    77,2 KB · Katsottu: 134
  • F4337BC3-2CD7-484C-9B62-989F86B905EA.png
    F4337BC3-2CD7-484C-9B62-989F86B905EA.png
    228,4 KB · Katsottu: 143
Viimeksi muokattu:

Hhartikainen

Aktiivinen jäsen
Kyllä sen pulssin pitäsi suoraan toimia Oumannin DI-pisteissä (17 tai 18 ).

Ongelmaksi voi muodostua se, että energiamittari antaa pulssin jokaisesta 0,5 Wh kulutuksesta ja arvelen, että Oumanissa sen pitäisi olla kymmenellä jaollinen (0.1, 1, 10 jne.)
 

Janos

Aktiivinen jäsen
Asettelualue Oumanissa on 1-100kWh/pulssi eli oikein et saa näyttämään.
Mittari antaa 1 pulssin/0,5Wh ja Ouman tulkitsee sen että on 1kWh minimissään
 

Janos

Aktiivinen jäsen
Siis näyttää tuplat...nojaa....

Ei tuplia, huomaa yksiköt. kWh mittari on pulssi/0,5Wh ja Ouman ymmärtää pulssin 1-100kWh.

Eli 2000-200000 kertainen, kun mittari mitannut 1kWh niin Ouman näyttää 2000-200000kWh riippuen asettelusta.
Tuo on siis kiinteistöjen energiankulutukseen suunniteltu, ei esim yksittäisen ILP kulutuksen mittaamiseen
 

lmfmis

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Äh..


Ja sitten se jatkokysymys: mistäs järkevä mittari oumanniin kytkettäväksi ?
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Ihan äkkiseltään en muista et vastaan olisi tullut sähkömittari joka antaisi vaan pulssi/kWh mutta ehkä niitäkin on. Energiamittareissahan tuollainen on aika vakio.

Itse olen käyttänyt näitä sähkömittareita, niissä on kaksi pulssituloa, toinen säädettävä ja toinen kiinteä. Mutta epäilen kyllä et säätyisi niinkin alas kun tuo pulssi/kWh. Noita samoja Eastronin mittareita saa varmaan ebaysta tms halvemmallakin. Mutta kun se on niin helppoa ja nopeaa ottaa tuolta ruotsin puolelta niin olen itse ollut noitten suhteen laiska.


Mihin käyttöön tämä tieto tulee Oumanille (tyhmä kysymys joo mutta jotta ymmärtäisi kokonaisuuden)?

Muoks: Speksejä lukiessa niin kyllä tuo toinen pulssilähtö taipuisi tuohon Oumanin toivomaan 1 pulssi/kWh.

Muoks 2: Minulla taitaa löytyä hyllyssä pari kpl uusia noita, laita YV:tä jos olet tuollaisen tarpeessa.
 
Viimeksi muokattu:

lmfmis

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Mulla on siis Oumanissa etäpaneeli josta on kätevä katsella miten ”systeemi pärjää” ilman pannuhuoneeseen kömyämistä.....ja olishan se ihan hauska tieto lukea vilp sähkönkäyttö samasta paneelista.

Täytyy miettiä noita mittareita.
 

Apulanta

Jäsen
Mulla on siis Oumanissa etäpaneeli josta on kätevä katsella miten ”systeemi pärjää” ilman pannuhuoneeseen kömyämistä.....ja olishan se ihan hauska tieto lukea vilp sähkönkäyttö samasta paneelista.

Täytyy miettiä noita mittareita.
Onko sinulla valkoinen- vai harmaa koteloinen Ouman C203 ja mikä on sen version tyyppi numero?
 

Apulanta

Jäsen
Valkoinen...1.3.2 ouflex 3.2.4 2MB
OK laitatko minulle yv :nä sähköpostiosoitteesi ja ota nykyisistä asetuksista varmuuskopio SD kortille (alustettu FAT32) ja pura lähettämäni zip paketti uudelle MAX 8Gb kortin juureen ja pistä kortti säätimeen.. näyttö alkaa vilkkua päivityksen aikana ja kun on 203 päivittynyt laita säätimen aseukset kuntoon.. Energia mittauksen asetukset on muutettu tuolle 0.5Wh/pulssi.. ps..voit itsekin muokata jatkossa ko. asetusta miten haluat... (0.1-1000Wh/pulssi)
 
Viimeksi muokattu:

ahpe

Aktiivinen jäsen
harmaa koteloinen Ouman
Minulla on hyllyssä Ouman S203 joka ei suostu käynnistymään, näytössä näkyy vain teksti "OUMAN".
LVI-urakoitsija sai silloin uuden laitteen takuuseen.

Onko tälle mitään korjausta tehtävissä kun reset-nappiakaan ei löydy.
Muistikortissa: S203 v.2.1.0 27/2016
 

Apulanta

Jäsen
Minulla on hyllyssä Ouman S203 joka ei suostu käynnistymään, näytössä näkyy vain teksti "OUMAN".
LVI-urakoitsija sai silloin uuden laitteen takuuseen.

Onko tälle mitään korjausta tehtävissä kun reset-nappiakaan ei löydy.
Muistikortissa: S203 v.2.1.0 27/2016
Vaikea sanoa mikä on vikana mutta SD kortin koruptoituminen voisi olla yksi syy jos käynnistys ei etene pitemälle.. kokeile tehdä uusi SD kortti tuolla ylemmän viestini ohjeella.. jospa saat sitten laiteen käyntiin..
 
Back
Ylös Bottom