"Kuumavesisulatus" gallup

maanma

Aktiivinen jäsen
Gallup kuinka monta kertaa talvessa 2009-2010 kuumavesi sulatuksia on tehty millekin mitsulle ja tossulle?

Kerro siis laitteesi malli ja montako kertaa kävit selvittämässä tilanteen ulkoisella lämmityksellä. Jos kyseessä on "säännöllinen" ennaltaehkäisy niin kerro siitä.

tet

Vakionaama
Vs: "Kuumavesisulatus" gallup

Ilmeisesti tämä oli tarkoitettu muillekin kuin mitsuille ja tossuille, koska otsikossa ei merkkejä mainita?

Sigussa oleva Sanyon etelän hetelmä kaipasi männätalvena sulattelua neljä kertaa. Kolme kertaa sulattelin pohjapeltiä, yksi kerta oli "konehuoneen" puolella olevien putkien sulattelua. Kennoa ei tarvinnut sulatella, mutta peltikopan taka-alakulmaa kylläkin jossa oli vähän jäätä kennon edessä. Edellisinä talvina on riittänyt 0-2 sulatusta per talvi.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Tässäpä aikaisempi galluppi vuodelta 2007 samaisesta asiasta
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=1855.0

Kyllästyin jatkuvaan "Etelä-Euroopan-mallin" (= ei pohjan sulanapitovastusta) ulkoyksikön pohjapellin kastelukannusulatteluun. Laitoin keväällä Mitsun vakio vastuksen (130 W) pohjalle, kuitenkin hiukan modattuna ks. http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=2802.msg112863#msg112863

Rassaaja

Aktiivinen jäsen

Mitsubishi Electric FD35VAH vaati 2009-2010 talvena kovan pakkaskauden aikana ulkoyksikön pohjan, kennoston alaosan ja päädyn sulattelua kuumalla vedellä suunnilleen parin viikon välein, jottei ulkoyksiköön kasvanut liian suurta jääpahkaa. Ulkoyksikön (kennon) sulatustoiminto oli sinällään melko toimiva.

maestro

Jäsen

mielenkiinnosta kysyn että onko tällainen kuumavesisulatus mitenkin yleinen uusissa ilmalämpöpumpuissa merkkiin katsomatta ?

Vanhemmilla on LG Art Cool 9 ja ei sitä tarvinnut sulatella millään tavalla viime talvena, itse se laite sulatukset hoiti, laite oli päällä koko talven ja -32 asteessa se sammutti itsensä lepotilaan vai mikä tila lie ollutkaan ja ilmojen lauhtuessa -27 laite alkoi taas puhaltamaan lämpöä.

Maaliskuun 1. päivänä asennettu Maestro hoiti myös kunnialla koko kuukauden omilla sulatuksillaan, jokainen savolainen ainakin muistaa että oli sitä pakkasta vielä maaliskuussakin. Niin ja Maestro ei muuten sammunut tuossa -32:ssa.

Tähänkö perustuu se poru täällä foorumilla ettei LG:llä tai muilla vähän myydyillä merkeillä säästöä synny niin paljoa kuin esim. mitsulla kun laite sulatteleekin itse itsensä ?

jarip

Vakionaama

Oma pana on hyrskytellyt ilman jäätymisiä ja jääpantoja 4 talvea. Viime talvena sulattelin turhaan pohjapeltiä kun olin luulevinani poistoreiän olevan menossa tukkoon ja olin "näkevinäni" pohjalla jäätä. Sieltä tullut kuin pari desiä vettä, joka lienee ihan normaali ilmiö pitkien pakkasten jälkeen.

jviirret

Vakionaama

Rassaaja sanoi:
Mitsubishi Electric FD35VAH vaati 2009-2010 talvena kovan pakkaskauden aikana ulkoyksikön pohjan, kennoston alaosan ja päädyn sulattelua kuumalla vedellä suunnilleen parin viikon välein, jottei ulkoyksiköön kasvanut liian suurta jääpahkaa. Ulkoyksikön (kennon) sulatustoiminto oli sinällään melko toimiva.

Sama talvi ja FD25:kin vähän em. kohtiin jäätä kertyi, mutta en vihtinyt sulatella ku toimi ja lämpöä piisas.

tet

Vakionaama

maestro sanoi:
mielenkiinnosta kysyn että onko tällainen kuumavesisulatus mitenkin yleinen uusissa ilmalämpöpumpuissa merkkiin katsomatta ?

Ilmeisesti vieläkin vain hyvin pienessä osassa pumppuja sulatussysteemit on 100-prosenttisesti tehtaalla rakennettuja. Suurimpaan osaan (?) asennetaan Suomessa jotain lisävastusvirityksiä joko maahantuojan toimesta (joillakin merkeillä valmistajan oma "asennussarja") joillakin taas asennusliikkeen toimesta. Eri merkeissä on sitten eri tehoisia pohjapellin sulanapitoratkaisuja, yleensä joko tehokas vastus + termari tai sitten pienitehoinen itsesäätyvä vastus ilman termaria.

Omassa Sanyossani on jälkimmäinen, mitä ilmeisimmin liian pienitehoinen. Olen sitä joutunut itse entrailemaan kun oli alun perin asennettu hiukan miten sattuu. Kyseessä on kuitenkin jo vanhahko laite (2006 asennettu ja jo silloin aika vanha malli), luulisi tämän pienen itsesäätyvän riittämättömyys jo olevan maahantuojien tiedossa ja nykypumpuissa tehokkaammat vastukset, vaan onko?

repomies

Hyperaktiivi

Fuji RJZ14:a (Fujitsu AWYZ14) kennon alle ei edes mahdu vastusta kuin keskiosalle. Reunoista kenno on käytännössä lähes kiinni pohjapellissä. Laitoin itsesäätyvää lähinnä sulatusvesireijästä alkavaan putkeen, mutta hieman myös kennon keskiosan alle. Tarkoitus on pitää tuota päällä sulatusten alusta muutama minuutti vielä sen jälkeen kun sulatus on päättynyt.

Kuumavesisulatuksia ei maaliskuun loppupuolelta alkaen tarvittu ilman mitään vastusta, mutta eihän silloin enää hurjan kylmää ollutkaan.

vantaalainen

Säästöä tonni vuodessa

Kerran piti sulattaa kennot Stinger plussasta, kun alkoi olla pinta-alasta puolet jäässä. Toisen kerran alkoi jäätyä täplittäin mutta niin pienen pinta-alan takia ei viitsinyt vaivautua.

Sulamisvedet tulivat koko ajan hienosti sinne minne pitikin, eli putkea pitkin sisätiloihin ja lattiakaivoon.

Tosi kosteaa oli välillä vaikka pakkasia riitti!

juhanahm

Aktiivinen jäsen

Valuma-allasta ei ole tarttenu sulatella kun siinä on ja oli valmiina vastus. Noita sulatustapoja testaillessa jouduin kerran sulattamaan käsin CIAT:n. Koneessa voi valita aikajaksollisen sulatuksen tai "paine-eroon" pohjautuvan. Aikajaksollinen sulatus pelittää aina, eli silloin ei tarvetta käsin sulatteluihin. Sulatus on kuitenkin "paine-ero" ohjattu, joka pelittää ulkolämpötila -18 asti hyvin sen jälkeen tahtoo kenno jäätyä. Kone voi käydä -20 asti. Nyt olen asettanut koneen käymään vain -18 asti, joten sulatus ropleemia ei sen jälkeen ole tullut.

Paine-ero sulatus sulattaa muuten harvemmin kuin aikajaksollinen eli jotain etua siitäkin. Voihsihan tuota vielä viilata vaihtamalla anturien paikkaa mutta ei varmaankaan maksa vaivaa -18 ja -20 ero on aika pieni.

Yoman

Aktiivinen jäsen

maestro sanoi:

Vanhemmilla on LG Art Cool 9 ja ei sitä tarvinnut sulatella millään tavalla viime talvena, itse se laite sulatukset hoiti, laite oli päällä koko talven ja -32 asteessa se sammutti itsensä lepotilaan vai mikä tila lie ollutkaan ja ilmojen lauhtuessa -27 laite alkoi taas puhaltamaan lämpöä.

Maaliskuun 1. päivänä asennettu Maestro hoiti myös kunnialla koko kuukauden omilla sulatuksillaan, jokainen savolainen ainakin muistaa että oli sitä pakkasta vielä maaliskuussakin. Niin ja Maestro ei muuten sammunut tuossa -32:ssa.

Tähänkö perustuu se poru täällä foorumilla ettei LG:llä tai muilla vähän myydyillä merkeillä säästöä synny niin paljoa kuin esim. mitsulla kun laite sulatteleekin itse itsensä ?
/g035 Veit sanat suustani. Mitä ihmeen kuumasulatuksia ??? ;)
Pitääkö noita laitteita käydä katsomassakin ja huoltamassa talvella??? ;D

- LG Art Cool 9-

jarip

Vakionaama

Ei tartte, varsinkaan jos pumppu on pikkuhommissa eikä sulatusvesiä edes tule. Näitä pumppuja, joiden alla ei ole astiaa tai jääkeko on alle 10 cm korkea, on yllättävän paljon, ovat kai enimmääkseen jäähdytyskäytöllä? Tositöissä oleva pumppu on hyvä käydä välillä vilkaisemassa, ettei runsaahko veden/jääntuotto saavuta pohjaa tai tee muita ylläreitä.

Yoman

Aktiivinen jäsen

jarip sanoi:
Ei tartte, varsinkaan jos pumppu on pikkuhommissa eikä sulatusvesiä edes tule. Näitä pumppuja, joiden alla ei ole astiaa tai jääkeko on alle 10 cm korkea, on yllättävän paljon, ovat kai enimmääkseen jäähdytyskäytöllä? Tositöissä oleva pumppu on hyvä käydä välillä vilkaisemassa, ettei runsaahko veden/jääntuotto saavuta pohjaa tai tee muita ylläreitä.

No vakavasti ottaen, kyllä tuo LG pukkaa kiitettävästi vettä/jäätä, mutta koskaan ei ole kolmen vuoden aikana tarvinnut olla huolissaan ulkoyksikön jäätymisestä :D

Ihaa

Aktiivinen jäsen

Eipä ole tarvinnut sulatella ulkoyksikköä kertaakaan kolmen lämmityskauden aikana. Pelkkä valumaveden kaukalon tyhjennys viikon parin välein on riittänyt. Pumppu on hoitanut itse itsensä todella hienosti!

Ja pumppu on Mitsubishi Electric FA35VAH, kuten allekirjoituksestanikin näkyypi.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

jarip sanoi:
Ei tartte, varsinkaan jos pumppu on pikkuhommissa eikä sulatusvesiä edes tule. Näitä pumppuja, joiden alla ei ole astiaa tai jääkeko on alle 10 cm korkea, on yllättävän paljon, ovat kai enimmääkseen jäähdytyskäytöllä?.

Pumpuhan on silloin oikein mitoitettu jos ei vedä jäähän alvariinsa pikkupaksilla ;D

Viimme talvena piti kerran sulatella kun ulkoyksikköön vaihdettiin isommat kumit ja sulamisvesien poistoputki jäi lyhkäseksi kun pumppu nousi (pumpun ja poistoputken väli jääty umpeen).

felon

Aktiivinen jäsen

Ei minkäänlaista jäätymis ongelmaa ole ollut! muistaakseni 4 kertaa talven aikana tyhjensin pumpun alle virittelemäni sulamisvesi kaukalon. Ja pumppuna Hitachi 18SX8. Tota ei ole tarvinut itse sulatella! :)

repomies

Hyperaktiivi

felon sanoi:
Ei minkäänlaista jäätymis ongelmaa ole ollut! muistaakseni 4 kertaa talven aikana tyhjensin pumpun alle virittelemäni sulamisvesi kaukalon. Ja pumppuna Hitachi 18SX8. Tota ei ole tarvinut itse sulatella! :)

Vain 4 kertaa talvessa tyhjensit? Oliko tuo siis joku pelkkä ohjuri vai suljettu astia? Mulla tuli pahimmillaan 20 litraa päivässä sulatusvesiä bilteman 45 litraiseen laastiastiaan. Kyllästyin tyhjentelyyn ja nyt vedet menee viemäriin.

felon

Aktiivinen jäsen

repomies sanoi:
felon sanoi:

Vain 4 kertaa talvessa tyhjensit? Oliko tuo siis joku pelkkä ohjuri vai suljettu astia? Mulla tuli pahimmillaan 20 litraa päivässä sulatusvesiä bilteman 45 litraiseen laastiastiaan. Kyllästyin tyhjentelyyn ja nyt vedet menee viemäriin.
Juu kyllä menee ehkä pikkusen sivuunkin tosta ,mutta kokoa astialla on n 65 litraa.

Ylös Bottom