Lähitapiola ja Grohen vesivuotovahti.

prelude

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Lähitapiolalla on kamppanja käyttissä että 1000 vanhan talon omistajaa saavat ilmaiseksi vahdon kotiinsa. Itselläni oli tänään sovittuna asennus ja asentaja kävikin paikalla toteamassa ettei voi laittaa kun heillä ei ole sopivia liittimiä putkeen. Hölmistyneenä kysyin vielä kerran ymmärsinkö oikein ja olin kuin olinkin ymmärtänyt. Mustaan 50mm putkeen ei heillä ole liittimiä joten ei voida asentaa, mutta jos olisi ollut kuparia niin homma olisi hoitunut,

Onko tuo oikeasti ongelma vai työmäärän optimointia?
Itse tekisin moisen niin että katkaisisin putken sopivan matkan päästä, kierteyttäisin putken pään ja jatkaisin tästä sopivilla messinki osilla mittariin sopivaksi asti. Uuden mittarin toinen pää sitten ei tuotakkaan ongelmia kun siinä on jo ennestään pienemmänt liittimet.

Kertokaa nyt että kaverin päätös oli oikea ja tämä harmistus on turhaa ja pois menevää.

prelude

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Uskaltaako teräsputken kanssa käyttää muoviosia käyttövedessä? Tuo 50mm putki takaa että pettäessään vettä sitten tulee kunnolla.

Mekaniker

Aktiivinen jäsen
Ennen vesimittaria ei saa asentaa mitään, vesimittarin jälkeen pitää tehdä
Toisaalta DN50 kylmävesiputki on jo aika iso omakotitalossa?
Hae nimellä teräsputken liitin niin saat oikean muunnoksen, kallis...
Jos saat kierteet tehtyä putkeen niin halvempaa se on

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Ennen vesimittaria ei saa asentaa mitään, vesimittarin jälkeen pitää tehdä
Toisaalta DN50 kylmävesiputki on jo aika iso omakotitalossa?
Hae nimellä teräsputken liitin niin saat oikean muunnoksen, kallis...
Jos saat kierteet tehtyä putkeen niin halvempaa se on
Jos on vesimittari on myös sulku ennen ja yleensä jälkeen sen, silloin tuon jälkimmäisen perään saa mitä vaan helposti. Vaikka oltaisiin oman kaivon vedessä ilman mittaria niin jossain se 50 putki pienenee, ei se hanoille ihan tommosena mene.

hemaris

Jäsen
Lähitapiolalla on kamppanja käyttissä että 1000 vanhan talon omistajaa saavat ilmaiseksi vahdon kotiinsa. Itselläni oli tänään sovittuna asennus ja asentaja kävikin paikalla toteamassa ettei voi laittaa kun heillä ei ole sopivia liittimiä putkeen. Hölmistyneenä kysyin vielä kerran ymmärsinkö oikein ja olin kuin olinkin ymmärtänyt. Mustaan 50mm putkeen ei heillä ole liittimiä joten ei voida asentaa, mutta jos olisi ollut kuparia niin homma olisi hoitunut,

Onko tuo oikeasti ongelma vai työmäärän optimointia?
Itse tekisin moisen niin että katkaisisin putken sopivan matkan päästä, kierteyttäisin putken pään ja jatkaisin tästä sopivilla messinki osilla mittariin sopivaksi asti. Uuden mittarin toinen pää sitten ei tuotakkaan ongelmia kun siinä on jo ennestään pienemmänt liittimet.

Kertokaa nyt että kaverin päätös oli oikea ja tämä harmistus on turhaa ja pois menevää.
Samalla tavalla kävi minulla - kaveri pyysi kuvat paikasta ja sen jälkeen tekstasi että ei onnistu. Minulla on mittarin jälkeen toinen sulku ja siitä lähtee vielä musta 50 mm putki sisään taloon. Vähän ihmettelin tuota kieltäytymistä - meinaan jos ottaisi mittarin jälkeisen sulun pois niin ei tarvitsisi edes liittää tuohon 50 mmn putkeen.

No, eilen sitten tajusin että tuo 50 mm:n putkihan tulee lämminvesivaraajan alle jossa on kolmas sulku ja siitä lähtee jo huomattavasti ohuempi kupariputki jakotukille. Vähän ahdas paikka, mutta siellä olisi periaatteessa tilaa tuolle vuotovahdille. Ajattelin huomenna soittaa takaisin asentajalle - katsotaan että onnistuisiko tähän paikkaan.

prelude

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
LähiTapiola varmastikkin haluaa, mutta ovat ulkoistaneet asennuksen ja todennäköisesti jälleen lähitapiolan "asiantuntevaa" sopparikaveria on viety kuin pässiä narusta. Kuulostaa typerältä että saavat vuotovahdit vain taloihin joihin on putkiremontti jossain lähimennisyydessä tehty, harvassa 70 luvun talossa muuta kuin mustaa rautaa löytyy alunperin.
Katsoopi jos jaksan kaivella lähitapiolan yhteyshenkilöitä, jotta voin nostaa heillekkin tämän asian pöydälle sillä tämä ei ole varmastikkaan mitä haluavat.

juhanahm

Aktiivinen jäsen
Minulle tuo vimpain on asennettu, samalla piti siirtää paineenalennusventtiiliä. Mielestäni niissä ohjeissa lukee että vaatimus on pistorasia laitteen lähellä, putkimateriaalista ei mainita mitään. Talon putket ovat toki vm2008 ja kuparia noilta osin.

fraatti

Vakionaama
Minulle tuo vimpain on asennettu, samalla piti siirtää paineenalennusventtiiliä. Mielestäni niissä ohjeissa lukee että vaatimus on pistorasia laitteen lähellä, putkimateriaalista ei mainita mitään. Talon putket ovat toki vm2008 ja kuparia noilta osin.
Luulisin asennusliikkeet että saavat asennuksesta könttähinnan. Jos asennuspaikka ja vaadittavat osat ovat asennushintaan nähden liian suuria niin ei niitä kukaan hyväntekeväisyytenä tai persnettona ala tekemään. Luottavat siihen että löytävät tarvittavan määrän asiakkaita muualtakin.

Eräs auton aurauskulmien säätöjä sanoi että hän kieltäytyy järjestelmällisesti tiettyjen automerkkien kulmien säädöstä koska niissä joutuu rähjäämään liian paljon kun säätöhinta on kiinteä, esim pultit ovat aina jumissa ja herkästi poikki. Hän sanoi että asiakkaita riittää muutenkin.

roots

Vakionaama
Kertokaas sitten, kun kokemusta kertyy, kuinka tuo Grohe toimii...
Mikä malli muuten, vai onko niitä muuta kuin 1 malli olemassa?

hemaris

Jäsen
Siis jos ymmärsin oikein, niin tarkoitus on asentaa tuhat vuotovahtia kohteisiin, jotka täyttävät seuraavat ehdot:
- Vellamon alueella
- 1950-60 luvun talo
- Etutason 3-4 asiakas

Onko tuhatta tuollaista olemassakaan?

Lähde: https://www.lahitapiola.fi/tietoa-lahitapiolasta/uutishuone/uutiset-ja-tiedotteet/uutiset/uutinen/1509558539268
Kyllä minulla on ihan 90-luvulla rakennettu talo helsingissä eli kyllä tuota selvästi markkinoidaan tuossa uutisessa mainitun alueen ulkopuolella. Katsotaan että saanko käännettyä asennusfirman hylky-päätöksen. Puhuin lyhyesti asentajan kanssa ja hän pyysi kuvat uudesta asennuspaikasta - saa nähdä miten käy. Siellä olisi käsittääkseni oikean paksuista putkea, mutta paikka on aika ahdas.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Kyllä minulla on ihan 90-luvulla rakennettu talo helsingissä eli kyllä tuota selvästi markkinoidaan tuossa uutisessa mainitun alueen ulkopuolella. Katsotaan että saanko käännettyä asennusfirman hylky-päätöksen. Puhuin lyhyesti asentajan kanssa ja hän pyysi kuvat uudesta asennuspaikasta - saa nähdä miten käy. Siellä olisi käsittääkseni oikean paksuista putkea, mutta paikka on aika ahdas.
90-luvun talossa vielä rautainen syöttövesiputki?
70-luvulla ollut jo muovisiakin.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Ei, minulla on ihan muovinen putki - siis sellainen jossa on sinistä raitaa kyljessä. Ei kelvannut asentajalle tai sitten olisi pitänyt liikaa säätää asennusta.
No siihen saa muovisen liittimen missä on kierre toisessa päässä, maksanee alle 20e kipale.
Ja on muitakin vaihtoehtoja paljon.

prelude

Aktiivinen jäsen
Laitoin asiasta tietoa LähiTapiola Pääkaupunkiseudun riskipäälikölle, katsotaan vastaavatko. Yleensä en vastausta edes odota, mutta jostakin syystä tästä yhtiöstä olen ajan saatossa saanut kaikkiin kyssäreihini vastaukset.

fraatti

Vakionaama
Ei, minulla on ihan muovinen putki - siis sellainen jossa on sinistä raitaa kyljessä. Ei kelvannut asentajalle tai sitten olisi pitänyt liikaa säätää asennusta.
Mahtaako sitten heille sopia mikään muu kuin sellainen missä on sopivankokoista kuparia reilu pätkä näkyvillä ja mieluiten kulkee keskellä huonetta kannattelemattoma ja vedetkin katkaistuna?

Tarjotkaa joku maksamaan itse erotus perus vs hankala asennus...

hemaris

Jäsen
Mahtaako sitten heille sopia mikään muu kuin sellainen missä on sopivankokoista kuparia reilu pätkä näkyvillä ja mieluiten kulkee keskellä huonetta kannattelemattoma ja vedetkin katkaistuna?

Tarjotkaa joku maksamaan itse erotus perus vs hankala asennus...
Yllättäen tulikin tieto asentajalta että tuo alkuperäinen mahdollisuus vesimittarin vieressä saattaisi sittenkin olla mahdollinen. Soitin siis aiemmin asentajalle joka pyysi kuvat sekä alkuperäisestä että uudesta asennuspaikasta. Tuo uusi ei sopinut. Sitä en varsinaisesti ihmettele. Se on ahdas paikka. Mutta sitten tuli tieto että se alkuperäinen paikka voisikin sopia. Ottavat uudestaan yhteyttä.

juhanahm

Aktiivinen jäsen
Kyllä meillekkin piti ylimääräistä mutkaa laitta eli tehdä pieni ketun lenkki jotta grohen asennus onnistui. Voihan sen vimpaimen asentaa pystyynkin. Vesimittarin yhteyteen tulevan laitteen lisäksi mukaan tulee kolme sellaista langatonta vesivuotovahtia, jotka mittaavat myös lämpötilaa ja suhteellista kosteutta. Laitteet alkoivat näyttämään järkeviä lukemia noin viikon käytön jälkeen.

Tois puol jokke

Vakionaama
Hölmö kyssäri mut miten toi tietää et jos esim yöllä käy suihkussa vs vesivuoto ? Tiputtelun ymmärrän et osaa kertoo siitä kun se on normaalista poikkeavan hidasta kulutusta...

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Grohe-499e, leakomatic-499e, veimart-590e. Kaksi jälkimmäistä vaatii lyhyemmän putkimatkan asennuksessa. Vuosikaudet on leakomatic pyörinyt mielessä, ehkä joku noista kolmesta pitää laittaa.
Onko joku perehtynyt noiden eroihin ja ominaisuuksiin?

roots

Vakionaama
Tehkääpä jonkun noista omistaja hemmotesti tihkuvuotoon, tein äsken omalle tähän tapaan:
-joku hana laitoin 2 tippaa sekunnissa tahtiin.
-sitten katsoin koska verme laittaa vedet seis toisesta hanasta:
--5min päästä vesi tulee normaalisti eli uusi ajastus
--10min sama homma eli uusi ajastus
--15min kohdalla vesi meni seis

mm. Grohehan mainitsee tihkuvuodon olevan vaikeimmasta päästä havaita...näin se varmaan on!
- Erityisen haastavia ovat hitaasti syntyvät vesivahingot, jotka aiheutuvat niin sanotuista mikrovuodoista, kertoo teknologiaratkaisusta vastaavan Grohen maajohtaja Tero Kemppainen.
Tuo on varmaan syy miksi Grohella on 3 kosteusanturia tarjolla, se on yksi tapa haistaa myös tihkuja jos anturin vaan saa 'oikeaan paikkaan', tuo on vähän loputon suo löytää oikeat paikat...vaatii monta monta anturia.

vwg4

Aktiivinen jäsen
Grohe-499e, leakomatic-499e, veimart-590e. Kaksi jälkimmäistä vaatii lyhyemmän putkimatkan asennuksessa. Vuosikaudet on leakomatic pyörinyt mielessä, ehkä joku noista kolmesta pitää laittaa.
Onko joku perehtynyt noiden eroihin ja ominaisuuksiin?
On tullu tutkittua, vaan ei muista enää. leakomatic on itsellä(fennia kytkynä tuli)

Näistä on keskusteltu täällä foorumilla ennenkin. pitäs kaivella esille. oisko ollu leakomatic ketjussa.

Veimart muistaakseni pitää by default veden poikki ja aukaisee tarvittaessa.
Leakomatic pitää aina auki, eri asetusarvot kauan veden sallitaan juosta päivä ja yö asennoissa. Rakentaa ajansaatossa vedenkäyttöindeksiin perustuvan logiikan jossa kait ois mahdollista havaita myös totaaliputkirikko. havaitsee tippavuodot. Leakomaticin halvimmassa oli vähemmän ominaisuuksia kuin kalliimmassa.

prelude

Aktiivinen jäsen
Saako näistä muuten dataa ulos omaan automaatiojärjestelmään vai onko tuo puhelin sovellus ainoa vahtoesto? Olisi kiva jos kulutus tiedot saisi talteen tietokantaan.

vwg4

Aktiivinen jäsen
Mun mielestä yhdestäkään ei saa vedenkulutustietoa ulos.
Esim leakomatic mittaa virtaus anturalla ja piirtää "indeksiä" veden käytöstä, tuotakaan indeksiä ei saa ulos

roots

Vakionaama
Oleellisintahan näille vahdeille on se vesivahingon esto, ainakin itselle tuo on tärkein painotuksen kohde joka määrää 100% valinnan....mutta silti voi mennä valinta väärinkin ja uusia ehkä parempia tulee markkinoille, hyvä sinänsä tämä kilpailu koska selkeesti hinnat on alempia....

prelude

Aktiivinen jäsen
Tuohon automatioon integrointi.. löysin tämän:
[groheondus] Initial contribution

This commit adds a new binding (GROHE ONDUS), which allows users of a
GROHE smart device (such as a GROHE Sense Guard) to integrate these
devices into openHAB. The binding allows to get some basic information
out of the device and allows to control the valve (Sense Guard only)
with an openHAB switch.

The binding is build on top of a java API, which communicates with the
GROHE REST api using the provided user credentials.

This commit contains contribution from Arne Wohlert, who provided it
directly to me and certified (a) of the DCO.

Signed-off-by: Florian <florian.schmidt.welzow@t-online.de>
https://github.com/openhab/openhab2-addons/pull/3696/commits/d1edf85c144a39b08e8884255b9c8eef19411e30

Eli jotain perus dataa saa grohelta ulos ja koska koodi löytyy niin tuon tekeminen itsenäisesti toimivaksi tai integraatio muuhun kuin openhabiin on tehtävissä järkevällä vaivalla.

pamppu

Vakionaama
Kuinkahan paljon tuommoisilla tulee oikeasti vääriä toimintoja. Esimerkiksi:
- Päätänpä nyt vaikka sadettaa nurtsia muutaman tunnin, tulkitseeko putkirikoksi ja tulppaa homman?
- Jätän puutarhaletkuihin paineet päiväksi, ei jaksa aina veivata. Vähän ne pikaliittimet joskus tuppaa tippasemaan, katkeaako vedet turhanpäiten vähän väliä
- Kasvihuoneella on tihkukastelu, joka kuluttaa koko ajan hiljalleen tiputtamalla vettä.

Ainakin "defaulttina vesi poikki" tuntuisi siltä että se ruksuttaisi sitten koko ajan, mutta vaikeuksia taitaa olla pitää toiminnassa muitakaan... Talvella vois olla vähän yksinkertaisempaa tuo veden kulutus.

roots

Vakionaama
Pitääkin toimia noissa virhekäyttötilanteissa, sitten on turha laite jos ei noihin tai vastaaviin saa reagoida...eturistiriidat sitä luokkaa :cool:

Sakarikk

Jäsen
Rakentelin Veimart periaatteella toimivan vesivuotovahdin irto-osista. Osat maksoi alle satasen, tuntuu toimivan
niinkuin pitääkin. Toiminta-ajan voi itse määrätä 0-20 min. Kotona-poissa kytkin ja kuittausnappi jolla pitempikin
virtaus mahdollista.

roots

Vakionaama
Rakentelin Veimart periaatteella toimivan vesivuotovahdin irto-osista. Osat maksoi alle satasen, tuntuu toimivan
niinkuin pitääkin. Toiminta-ajan voi itse määrätä 0-20 min. Kotona-poissa kytkin ja kuittausnappi jolla pitempikin
virtaus mahdollista.
Kuinka teit tihkuvahdin?

prelude

Aktiivinen jäsen
virtaus mahdollista.
Kerrothan tarkemmin? Mitä osia käytit, mikä meni hyvin, minkä tekisit nyt erillailla? Muuta?

roots

Vakionaama
Tehkääpä jonkun noista omistaja hemmotesti tihkuvuotoon, tein äsken omalle tähän tapaan:
-joku hana laitoin 2 tippaa sekunnissa tahtiin.
-sitten katsoin koska verme laittaa vedet seis toisesta hanasta:
--5min päästä vesi tulee normaalisti eli uusi ajastus
--10min sama homma eli uusi ajastus
--15min kohdalla vesi meni seis
Oikeastaan toinen yksinkertaisempi testi jonka tein ja jonka voitte mielellään tehdä omillanne jotta voidaan verrata:
-Hana tiputtamaan 1 tippa/ sekunti tahtiin, täällä tuli ~1 litra vettä astiaan...eli tuon verran tippuvahti antaa tulla ennenkuin vahti herää.

Tuohon nyt sitten verrokkeja Grohet + Leakomaticit + Veimartit yms muut... tämä on vaikein havaittava asia...

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Roots, mikä laite sulla on?

Olin yhteydessä veimarttiin tänään.
Jäin sellaiseen ymmärrystilaan että veimartti päästää tihkuvuodossa max 1.6 dl vettä vuotamaan, eli oman paisuntasäiliöllisensä.

Ylös Bottom