Lähitapiola ja Grohen vesivuotovahti.

roots

Vakionaama
Veimart, voi olla labratulos tommonen 1.6dl...varmaan riippuu verkostosta yms.
Jos jollakin hanalla on ilmaa odottamassa niin se saa aikaan liikettä putkistossa + anturissa ja valehtelee älypäälle, eli asennuksen jälkeen kaikista hanoista ilmat pois muutoin tipputoiminto ei pääse toimimaan kunnolla.

Kohta ensi viikolla laitan sen älypistorsian perään ja vedet katkee aina automaattisesti kun känny GPS:t katoo kotoa maisemaan ...samalla varmistuu ettei pesukoneita pyöritellä kun ollaan pois kotoa. :eek::grandpa:

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Suurin vuotoriski taitaa olla pesukoneiden liitännät. Meillä on kotoa pois kytkin ja magneettiventtiili. Siinä sammuu myös osa sähköistä. Toki täytyy muistaa painaa napista. Veimartti vois olla hyvä ostos.

Kohta ensi viikolla laitan sen älypistorsian perään ja vedet katkee aina automaattisesti kun känny GPS:t katoo kotoa maisemaan ...samalla varmistuu ettei pesukoneita pyöritellä kun ollaan pois kotoa. :eek::grandpa:
Ja vaimo ja lapset ei pääse tuhlaamaan vettä.

roots

Vakionaama
No tuo GPS oli monikossa, eli kaikki pitää olla pois ennenkuin katkee, eli ei ole vaimovahdiksi tuosta ;D

Itse liitin APK:lle lisämadon Veimarttiin lattialle + valuma-altaaseen + kaapin sisälle, eli jos kusee alleen niin menee poikki, herää muuten heti kun heittää märän rätin langan päälle...

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
No tuo GPS oli monikossa, eli kaikki pitää olla pois ennenkuin katkee, eli ei ole vaimovahdiksi tuosta ;D

Itse liitin APK:lle lisämadon Veimarttiin lattialle + valuma-altaaseen + kaapin sisälle, eli jos kusee alleen niin menee poikki, herää muuten heti kun heittää märän rätin langan päälle...
Onko sulla joku langaton yksikkö noille lisäantureille?

Viimeksi muokattu:

Sakarikk

Jäsen
Kuinka teit tihkuvahdin?
Laitteessa on neljä pääosaa, vesimittarin jälkeen ensin magneettiventtiili sitten t-haarassa pieni kalvopaisunta-astia
ja sitten virtausanturi.Ajastimena on porrasvalorele. Normaaalisti magneettiventtiili on kiinni, kun hana avataan
kalvoastia työntää pienen virtauksen putkeen , anturin kytkin sulkeutuu jolloin valorele päästää sähkön magneettiventtiilille ja vesi pääsee virtaamaan. Samalla rele laskee siihen asetettua aikaa, jos virtaus jatkuu liian
kauan se sulkee venttiilin. Myös vuototilanteessa venttiili sulkeutuu asetetun ajan kuluttua.
Koska tippa tai tihkuvuodossa anturi ei herää, niin m-venttiili pysyy kiinni ja vettä valuu vain sen kalvopallukan
verran eli kahvikupillinen. Jos pallo on tyhjä, täytyy kuittinapilla avata m-venttiili hetkeksi ja tietenkin etsiä syy
tyhjenemiseen. Kuittinapilla hoidetaan myös liian pitkäksi mennyt juoksutus. Kotona -poissa kytkimellä katkaistaan
sähköt laitteesta jolloin vuodossa vettä voi tulla vain se mitä putkissa on vuotokohdan yläpuolella.

prelude

Aktiivinen jäsen
Laitteessa on neljä pääosaa, vesimittarin jälkeen ensin magneettiventtiili sitten t-haarassa pieni kalvopaisunta-astia
ja sitten virtausanturi.
Hyvin ajateltu, simppeli ja toimintavarma. Millaista/mitä virtausanturia käytät? Katsoin valikoimaa nopeasti (en ole alan ihminen) enkä löytänyt edullista/sopivaa 10min haulla.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Mistä tuommosen päättelet?
Koska Veimart on suljettuna paitsi kun vettä käytetään. Voin olla väärässä, viisaammat korjatkoon.... vai tutkitaanko säiliön tyhjenemistä?

EDIT: ai joo, kun säiliö tyhjä niin magneettiventiili ei aukea. Eli jäähän se tihkuvuotokin kiinni...

Sakarikk

Jäsen
Hyvin ajateltu, simppeli ja toimintavarma. Millaista/mitä virtausanturia käytät? Katsoin valikoimaa nopeasti (en ole alan ihminen) enkä löytänyt edullista/sopivaa 10min haulla.
Anturin sopiva herkkyys on tärkeä, tilasin Kiinasta ,kaikki porrasautomaatit ei toimi samalla (helpolla) kytkennällä
ja magneettiventtiilin kelan täytyisi kestää pitkää päälläoloa lämpenemättä liikaa jos haluaa juoksuttaa vettä pitempään. Laitan osatietoja kun ehdin.

roots

Vakionaama
Koska Veimart on suljettuna paitsi kun vettä käytetään. Voin olla väärässä, viisaammat korjatkoon.... vai tutkitaanko säiliön tyhjenemistä?

EDIT: ai joo, kun säiliö tyhjä niin magneettiventiili ei aukea. Eli jäähän se tihkuvuotokin kiinni...
Niimpä, tuossa juuri aikaisemmin muutamassa viestissä asia esillä esim sitä hemmotestailin...enempikin epäilen Leakomaticin ja Grohen kykyä tihku/tippavuotoon...

Ainakaan kukaan ei ole täällä testannut tai julkaissut, liekö ettei toimi tai ei vaan ole kukaan testannut.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Veimartissa ei mankkuventtiilin kelakaan kuumene kun on virrallisena vain hanan ollessa auki, ja siinä on se käsihana. Sillä saa vetet juoksemaan ilman putkimiestö jos koko aparaatti sekoaa.

Sakarikk

Jäsen
Veimartissa ei mankkuventtiilin kelakaan kuumene kun on virrallisena vain hanan ollessa auki, ja siinä on se käsihana. Sillä saa vetet juoksemaan ilman putkimiestö jos koko aparaatti sekoaa.
Samoin tässäkin, mutta jos haluat juoksutta pitkään, niin silloin merkitystä. Tämä on niin yksinkertainen ettei voi juuri
seota, ohitusventtiiliiähän sen voi hoitaa. Täällä ei juuri sähkäkatkoja ole.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Kuvassa sininen m-venttiili, palsuntapallo ja punainen virtausanturi ovat heti vesimittarin jälkeen.
Oikeanpuoleinen porrasrele toimii yksinkertaisella kytkennällä, toinen ei. Lisäksi esim. kaksiosainen valokatkaisija.
Mimmoinen paine sulla on tuossa pallossa? Mulla olis rosteripallo olemassa, isompi vähän kuin tuo, osista puuttuu enää vain lähes kaikki:D.
Paineensäädin sulla näkyy olevan sama kuin mullakin.

Sakarikk

Jäsen
Mimmoinen paine sulla on tuossa pallossa? Mulla olis rosteripallo olemassa, isompi vähän kuin tuo, osista puuttuu enää vain lähes kaikki:D.
Paineensäädin sulla näkyy olevan sama kuin mullakin.
Meillä on tulopaine aika korkea, mutta säädetty paine taitaa olla vähän alle 4 baria virtauksen aikana joka siis jää myös tuohon palloon kun venttiili sulkeutuu. Seuraavassa hanan avauksessa pallosta työntyy vettä joka herättää
virtausanturin jne.

fraatti

Vakionaama
Näillä kiinasta
Näistä kiinaosista itsellä tulee mieleen että pitääkö käyttövesiverkostoon asennetut osat olla ce-merkittyjä tai tyyppihyväksyttyjä?

Omien ja muidenkin kokemusten mukaan kiinasta tilattujen tavaroiden laatu on pääsääntöisesti heikompaa kuin länsimaissa tai länsimaalaisen aasiassa valmistuttaman osan laatu.

Esimerkiksi tuttu tilasi kiinalaisen jarrusatulan 30€:lla joka vähemmin yllättäen ei pitänyt jarrunesteitä sisällään vaan vuoti ne heti uutena ulos. Käyttöön sitten lopulta tästä osasta ei tullut kuin 2kpl männän tiivisteitä ja muut lensivät roskiin.

Se mikä tässä kiinnostaa eniten että pitääkö käyttövesiverkostossa käytettävien osien olla tyyppihyväksytty tai ce-merkitty niin että niitä voi käyttää käyttövesiverkossa? Haen tässä sitä että mikäli tuollainen kiinakikkare päättää antautua ja syöksee vedet asuntoon niin voiko vakuutusyhtiön kanssa tulla ongelmia?

Esim jos teet käyttövesiverkoston asuntoosi puutarhaletkusta ja se räjähtää niin luulisin että vakuutusyhtiössä ei välttämättä katsottaisi korvauksien perään kovin suotuisasti. Yritin hiukan tutkia asiaa ja löysin seuraavaa:

Esimerkki sulkuventtiilien tyyppihyväksynnästä, tuossa pistää silmään 25bar testipaine sekä että pienten venttiilien on kestettävä 5000 käyttökertaa(ei kuvassa) sekä tietysti materiaalilta vaadittavat ominaisuudet.

Ympäristöministeriön määräyskokoelmat: https://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/700001/?_offset=0

fraatti

Vakionaama
Tuossa virtauskytkimessä tulee mieleen sähköturvallisuus sekä tietysti että kestääkö sen 10bar paineen. Hanojen sulkeutuessa paineisku voi olla huomattavasi tätä surempikin ja 230v sekä hanasta virtaava vesi herättää aina kysymyksiä. Tuo osahan näyttää olevan tälläinen. Olikohan tuohon olemassa korvaavaan "länkkäri" tuotetta?

Katsoin ihan mielenkiinnosta millaisia verkoston paineiskut voivat esimerkiksi olla.

( nämä kuvat täältä: Marko Kukkasmäki PAINEISKUJEN VAIKUTUKSET KÄYTTÖVESIVERKOSTOSSA https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/64006/Opinnaytetyo.pdf?sequence=1&isAllowed=y )

Tälläsiä kuvia katsellessa tulee aina väkisin mieleen että tälläinen tai vastaava voisi olla hyvä tuolla kv-puolella....

Sakarikk

Jäsen
Näistä kiinaosista itsellä tulee mieleen että pitääkö käyttövesiverkostoon asennetut osat olla ce-merkittyjä tai tyyppihyväksyttyjä?

Omien ja muidenkin kokemusten mukaan kiinasta tilattujen tavaroiden laatu on pääsääntöisesti heikompaa kuin länsimaissa tai länsimaalaisen aasiassa valmistuttaman osan laatu.

Esimerkiksi tuttu tilasi kiinalaisen jarrusatulan 30€:lla joka vähemmin yllättäen ei pitänyt jarrunesteitä sisällään vaan vuoti ne heti uutena ulos. Käyttöön sitten lopulta tästä osasta ei tullut kuin 2kpl männän tiivisteitä ja muut lensivät roskiin.

Se mikä tässä kiinnostaa eniten että pitääkö käyttövesiverkostossa käytettävien osien olla tyyppihyväksytty tai ce-merkitty niin että niitä voi käyttää käyttövesiverkossa? Haen tässä sitä että mikäli tuollainen kiinakikkare päättää antautua ja syöksee vedet asuntoon niin voiko vakuutusyhtiön kanssa tulla ongelmia?

Esim jos teet käyttövesiverkoston asuntoosi puutarhaletkusta ja se räjähtää niin luulisin että vakuutusyhtiössä ei välttämättä katsottaisi korvauksien perään kovin suotuisasti. Yritin hiukan tutkia asiaa ja löysin seuraavaa:

Esimerkki sulkuventtiilien tyyppihyväksynnästä, tuossa pistää silmään 25bar testipaine sekä että pienten venttiilien on kestettävä 5000 käyttökertaa(ei kuvassa) sekä tietysti materiaalilta vaadittavat ominaisuudet.

Ympäristöministeriön määräyskokoelmat: https://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/700001/?_offset=0
Entäs romikselta ym. haetut kierrätysosat, joita näilläkin palstoilla moni tuntuu käyttäneen. Itselläkin kokemusta
esim. pistesyöpyneestä kierukasta. Tampereella tapellaan 5vuotta vanhojen kuparien vuotamisesta,joista kukaan ei halua ottaa vastuuta. Ovat varmaan niitä tyyppihyväksymättömiä ja CE merkittömiä.
Näillä nettipalstoilla ei yleensä pitkälle päästä kun tulee kommentteja ettei sitä itse saa tehdä ja tuota ei varmaan vakuutusyhtiö korvaa ja on hirveän vaarallista.

fraatti

Vakionaama
Entäs romikselta ym. haetut kierrätysosat, joita näilläkin palstoilla moni tuntuu käyttäneen. Itselläkin kokemusta
esim. pistesyöpyneestä kierukasta. Tampereella tapellaan 5vuotta vanhojen kuparien vuotamisesta,joista kukaan ei halua ottaa vastuuta. Ovat varmaan niitä tyyppihyväksymättömiä ja CE merkittömiä.
Näillä nettipalstoilla ei yleensä pitkälle päästä kun tulee kommentteja ettei sitä itse saa tehdä ja tuota ei varmaan vakuutusyhtiö korvaa ja on hirveän vaarallista.
Mulla homma ei ole siitä kiinni että kritisoisin sitä että tehdään itse, koska sille nostan aina hattua ja harrastan myös sitä itsekin. Luotto noihin kiinakamoihin on vain todella huono ja osa sieltä tulevasta tavarasta on suoraan sanottuna aivan roskaa joka joutaisi jäädä sinne. Itse välttäisin tuolta tulevia tarkastamattomia ja merkittömiä 240v sähköhimmeleitä palovaaran takia. Sama juttu vesiosien kanssa. Tämä on vain oma mielipiteeni ja kukin toki tekee niinkuin parhaaksi näkee.

Mutta itse ajatuksena tuollainen värkki kiinnostaa ja on loistava. Tietysti hintaero kaupallisen että omavirityksen välillä pitää olla riittäävä jotta tuollaista viitsii alkaa itse nakertamaan. Oletkin onnistunut värkkäänmään tuon varsin edullisista palikoista. Saakos näistä värkkien käytöstä jotain alennusta vakuutuksesta?

Pikaisella selaamisella 10 bar tai suuremmalle paineelle speksattuja virtauskytkimiä näyttää myös löytyvän useammaltakin valmistajalta.
https://www.profimess.com/english/pdfs/flow switches.pdf
https://www.te.com/usa-en/product-CAT-FSS0006.html#guest-click

Sakarikk

Jäsen
Tuossa virtauskytkimessä tulee mieleen sähköturvallisuus sekä tietysti että kestääkö sen 10bar paineen. Hanojen sulkeutuessa paineisku voi olla huomattavasi tätä surempikin ja 230v sekä hanasta virtaava vesi herättää aina kysymyksiä. Tuo osahan näyttää olevan tälläinen. Olikohan tuohon olemassa korvaavaan "länkkäri" tuotetta?

Katsoin ihan mielenkiinnosta millaisia verkoston paineiskut voivat esimerkiksi olla.

( nämä kuvat täältä: Marko Kukkasmäki PAINEISKUJEN VAIKUTUKSET KÄYTTÖVESIVERKOSTOSSA https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/64006/Opinnaytetyo.pdf?sequence=1&isAllowed=y )

Tälläsiä kuvia katsellessa tulee aina väkisin mieleen että tälläinen tai vastaava voisi olla hyvä tuolla kv-puolella....

Sähköt on otettu vikavirtasuojan takaa ja osat maadotettu, tuo pallo on varsinaisesti tehty juuri paineiskujen tasaukseen eli hoitaa sitäkin virkaa myös tässä asennuksessa. Verkossa on toinenkin paineiskun vaimennin.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vesikalusteita Kiinasta... ei ikinä. Yhden nestepintanturin olen Kiinasta ostanut ja se kesti just ja just sisäänmuutto tarkastuksen. Itseasiassa poistin sen tänään kaivosta ja vaihdan suomalaiseen pintavahtiin.

Pikaisella selaamisella 10 bar tai suuremmalle paineelle speksattuja virtauskytkimiä näyttää myös löytyvän useammaltakin valmistajalta.
https://www.profimess.com/english/pdfs/flow switches.pdf
https://www.te.com/usa-en/product-CAT-FSS0006.html#guest-click
Voi olla vaikea Suomesta löytää ilman tukkukorttia mutta Saksasta....

Viimeksi muokattu:

fraatti

Vakionaama
Sähköt on otettu vikavirtasuojan takaa ja osat maadotettu, tuo pallo on varsinaisesti tehty juuri paineiskujen tasaukseen eli hoitaa sitäkin virkaa myös tässä asennuksessa. Verkossa on toinenkin paineiskun vaimennin.
Näin sähkökytkennät itsekin tekisin, ja tuon paineiskujen tasaamisen näen positiivisena tekijänä tässä sopassa ihan talon vesikalusteiden näkökulmastakin ajatellen. Itse magneettiventtiili on kova tekemään paineiskuja myös ja myös tuon takia on hyvä että tuo pytty on tuossa lähellä. Ja mikäli käytössä olisi lämpöpumppu niin mitoittaisin säiliön niin että se kumoaa lämmivesivaraajan lämmittamisestä johtuvan paineen nousun ainakin osittain.

Olen nähnyt mitä tuollaiset magneettiventtiilit ovat saaneet aikaseksi neliskanttiselle rst putkelle. Ei kestänyt ei... Mutta vedet tuli onneksi vain tehtaan lattialle.

Sakarikk

Jäsen
Olen minäkin kiinalaisten kanssa vääntänyt kättä osien laadusta joskus paremmalla joskus huonommalla menestuksellä. Tahtoo vaan suomikaupan tavarassakin lukea made in china ja lehdissä takaisinvetoja
turhan tiheään. Jokainen tavallaan.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Ei kai tässä keississä magneettiventtiili aiheuta paineiskua ollenkaan normaalikäytössä, sehän ei katkaise vettä hanan ollessa auki jos aikaa ei ylitetä.

Sakarikk

Jäsen
Näin sähkökytkennät itsekin tekisin, ja tuon paineiskujen tasaamisen näen positiivisena tekijänä tässä sopassa ihan talon vesikalusteiden näkökulmastakin ajatellen. Itse magneettiventtiili on kova tekemään paineiskuja myös ja myös tuon takia on hyvä että tuo pytty on tuossa lähellä. Ja mikäli käytössä olisi lämpöpumppu niin mitoittaisin säiliön niin että se kumoaa lämmivesivaraajan lämmittamisestä johtuvan paineen nousun ainakin osittain.

Olen nähnyt mitä tuollaiset magneettiventtiilit ovat saaneet aikaseksi neliskanttiselle rst putkelle. Ei kestänyt ei... Mutta vedet tuli onneksi vain tehtaan lattialle.
Minulla on pesukoneen putkessa ennen letkua ylimääräinen m- venttiili joka paukutti putkistoa.
Laskin paineet alemmaksi ja laitoin paineiskuvaimentimen, loppui paukutus.

fraatti

Vakionaama
Minulla on pesukoneen putkessa ennen letkua ylimääräinen m- venttiili joka paukutti putkistoa.
Laskin paineet alemmaksi ja laitoin paineiskuvaimentimen, loppui paukutus.
Oliko se tuollainen samanlainen kuin kuvassa näkyvä honeywelli? Eroaakohan pesukoneissa itsessään käytettävä magneettiventtiili jollaintapaa näistä vai aihauttavatko ne samalla tavalla paineiskuja?

Näin on , jos aika ylitetään tulee isku vesimittarin puolelle.
Vanhoissa asennuksissa ei taida olla vesimittarin jälkeen takaiskua jolloin paine purkautuu verkostoon. Uudemmissa asennuksissa se taitaa olla pakollinen. Huomaako venttiilin kiinnimenoa mitenkään tai onko sulla siellä siten takaiskua?

hemaris

Jäsen
Aentaja
Yllättäen tulikin tieto asentajalta että tuo alkuperäinen mahdollisuus vesimittarin vieressä saattaisi sittenkin olla mahdollinen. Soitin siis aiemmin asentajalle joka pyysi kuvat sekä alkuperäisestä että uudesta asennuspaikasta. Tuo uusi ei sopinut. Sitä en varsinaisesti ihmettele. Se on ahdas paikka. Mutta sitten tuli tieto että se alkuperäinen paikka voisikin sopia. Ottavat uudestaan yhteyttä.
Asentaja kävi eilen ja laittoi tuon Grohen purkin kiinni. Ilmeisesti halusi asentaa vaakaan sillä teki aika ovelan mutkan tuohon systeemmin.
Nopealla testauksella näyttää toiminnot olevan aika selviä tuossa kännykkä appissa. Täytyy jossain vaiheessa ihmetellä että saisiko tuon kiinni kotiautomaatiooon niin että kotoa poistuttaessa sulku menee automaattisesti kiinni.

ennen.jpgjälkeen.jpg

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Aentaja

Asentaja kävi eilen ja laittoi tuon Grohen purkin kiinni. Ilmeisesti halusi asentaa vaakaan sillä teki aika ovelan mutkan tuohon systeemmin.
Nopealla testauksella näyttää toiminnot olevan aika selviä tuossa kännykkä appissa. Täytyy jossain vaiheessa ihmetellä että saisiko tuon kiinni kotiautomaatiooon niin että kotoa poistuttaessa sulku menee automaattisesti kiinni.

katso liitettä 60246katso liitettä 60247
Paineenalentimen olisin laittanut vasta grohen jälkeen.
Hyvä että sait sen kiinni.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Minun mekaanisilla aivoilla ajatellen tuo paineenalentajan pitäisi olla vasta grohen jälkeen. Mitä asennusopas sanoo siitä?

hemaris

Jäsen
Onhan ne nyt varmasti puristettuja liitoksia ja jääny vaan muovit irroittamatta?
Minun mekaanisilla aivoilla ajatellen tuo paineenalentajan pitäisi olla vasta grohen jälkeen. Mitä asennusopas sanoo siitä?
Kyllä nuo puristetuilta näytti, mutta en ehtinyt kovin tarkkaan tutkia kun olin lähdössä mökille. Ihan ammatimaiset otteet oli kaverilla, uskoisin että tiesi mitä teki, myös tuon pökön kysymän paineenalentimen sijainnin suhteen. Itselläni ei ole alan tietämystä joten en osaa siitä sanoa sen enempää. Huomautti vaan että laitetaanko paineenalennin kun kerran puuttui. Ajattelin että on hyvä idea laitta samalla vaikka siitä joutuikin maksamaan erikseen.

Edit. Tuo grohen appi näyttää myös verkon paineen, eli tässä tapauksessa 4.5 bar. Siinä mielessä tuo paineenalentimen paikka on perusteltu eli Ghohen purkki näkee nyt talon verkon paineen, sen sijaan että siinä olisi kaupungin verkon painetiedot

1559236977052.png

Viimeksi muokattu:

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Kyllä nuo puristetuilta näytti, mutta en ehtinyt kovin tarkkaan tutkia kun olin lähdössä mökille. Ihan ammatimaiset otteet oli kaverilla, uskoisin että tiesi mitä teki
Oletettavasti on puristettuja, jos siellä puristuskone on edes käynyt sisällä.
Itse olen tottukut käyttämään noita puristusindikaattoreina, aina kun liitos on puristettu, sipasen muovin pois.

Sakarikk

Jäsen
Oliko se tuollainen samanlainen kuin kuvassa näkyvä honeywelli? Eroaakohan pesukoneissa itsessään käytettävä magneettiventtiili jollaintapaa näistä vai aihauttavatko ne samalla tavalla paineiskuja?

Vanhoissa asennuksissa ei taida olla vesimittarin jälkeen takaiskua jolloin paine purkautuu verkostoon. Uudemmissa asennuksissa se taitaa olla pakollinen. Huomaako venttiilin kiinnimenoa mitenkään tai onko sulla siellä siten takaiskua?

Pieniähän nuo pesukoneventtilit ovat eikä niissä taida mitään hidastusta olla.
Vesimittarissa on jonkinlainen kumiläppä, minulla on vuotovahdin ja paineenalentajan jälkeen takaisku, kun sisäverkossa on vielä toinen paineiskuvaimennin niin taitaa kiinan kamat olla aika turvassa takaiskun toisella puolella
flexofitin kanssa.

juhanahm

Aktiivinen jäsen
Olin jättäny viime yönä puutarhaletkuun paineet ja vesiposti oli auki. Aamulla huomasin että grohe valittaa, että piilevä mikrovuoto. Hetken funtsin etä mikäs vuotaa, mutta sitten muistin tuon puutarhaletkun. Letku vuotaa siis hiukan siitä kahvan ja letkun liitoksesta.

Ylös Bottom