Lähitapiola ja Grohen vesivuotovahti.

Se toimi niin kuin pitikin. :)

Vuotovahti varmaan hyvä, mutta mielestäni vielä parempi keino näihin vesiongelmiin olisi rakenteellinen suojautuminen. Ei maksaisi rakennusvaiheessa vuotovahtia enempää, jos tekisi lattiaviemärin ja pienet kaadot tai allastukset kaikkialle, mihin vesihanat tulevat. Kun nykään on jo vuosikymmenet käytetty jakotukilta vedettyjä erillisiä muoviputkia jokaiselle vesipisteelle, olisi helppo toteuttaa jokseenkin 100% vesiturvallisuus. Keittiössä kaappien alle voisi järjestää kaadot ja lattilaviemärin, eihän sen viemärin edes keskellä kyökkiä tarvitsisi olla. Varsinkin WC:ssa kunnollinen lattiaviemäri helpottaa myös siivousta.

Minulla ongelmana on keittiö ja yksi WC. Niistä lattialle vuotava vesi pääsee estoitta minne haluaa. Seinien sisäiset hanakulmat on vähän arvoitukselliset veden valumisen suhteen mutta ehkä sen kurttuputken voisi korvata myös muutaman sentin metriltä kalliimmalla mustalla siniraitaisella.

juhanahm

Aktiivinen jäsen
Minulla on keittiössä allaskaapin ja apk n alla yhtenäinen ylös nostettu muovimatto pienellä kaadolla niin, että vesi tulee kaapiston alta esille jos sellainen olisi. Lattiakaivokaan ei ole autuaaksi tekevä jos vesijohto oikeasti irtoaisi.

Minulla on keittiössä allaskaapin ja apk n alla yhtenäinen ylös nostettu muovimatto pienellä kaadolla niin, että vesi tulee kaapiston alta esille jos sellainen olisi.
Minulla on keittiössä toisin päin. Mestarit ovat laittaneet keittiön ensin ja sitten vasta laatat. Näin kaikki vuotava vesi ei varmasti tule esille vaan yrittää ainakin ensin imeytyä ulkoseinään tai valua alakertaan. Tiskikoneen alle sentään on laatat laitettu, ilmeisesti sitä ei silloin ole vielä paikoillaan ollut ja siellä on tuo vuotokaukalokin. Jos joskus enemmän uudistaisi, voisihan tuon altaan ainakin jollakin täyttää.

Jokaiseen lattiakaivoon, johon ei säännöllisesti tule vettä pitää aina joskus kuitenkin vettä lisätä. Nämä on kuitenkin näitä asioita jolla sitä vesivahinkoriskiä voisi tehokkasti ehkäistä. Jos vedellä on reitti jonnekin valua, se myös sinne menee ellei vallan kaarella kattoon lennä.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Jokaiseen lattiakaivoon, johon ei säännöllisesti tule vettä pitää aina joskus kuitenkin vettä lisätä. Nämä on kuitenkin näitä asioita jolla sitä vesivahinkoriskiä voisi tehokkasti ehkäistä. Jos vedellä on reitti jonnekin valua, se myös sinne menee ellei vallan kaarella kattoon lennä.
Juu, siksi keittön kaappien alle ei kaivo kuulu.

roots

Vakionaama
Kaivot on tullut laitettua oikeastaan muualle paitsi keittivöön eli mm. wc + khh 2x + et, keittiön hoitaa kaukalo + vuotovahtimato. Ei hajuhaitoja paitsi et joskus 1x/vuosi kun ei koiruutta enää pestä...

Juu, siksi keittön kaappien alle ei kaivo kuulu.
Itse laittaisin tiskialtaan alle kaappiin irrotettavan pohjan (tai ei ehkä pohjaa olenkaan) ja viemärin sen kohdalle. No problem lisätä sinne tilkka vettä joskus. Ihan sama tilanne käytävällä. Veden päälle voi lisätä myös haihtumisen estävää öljyä tai sitten täyttää sen vaikka glyseriinilla tai vastaavalla joka ei haihdu. WC rakentamisen ilman lattiakaivoa voisi kieltää ellei ole jo kielletty.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Itse laittaisin tiskialtaan alle kaappiin irrotettavan pohjan (tai ei ehkä pohjaa olenkaan) ja viemärin sen kohdalle. No problem lisätä sinne tilkka vettä joskus. Ihan sama tilanne käytävällä. Veden päälle voi lisätä myös haihtumisen estävää öljyä tai sitten täyttää sen vaikka glyseriinilla tai vastaavalla joka ei haihdu. WC rakentamisen ilman lattiakaivoa voisi kieltää ellei ole jo kielletty.
Et ajattele loppuun asti.
Keittiön kaivon kautta kulkee ruoan jämät ja rasvaa. Ei aikaakaan kun se muhju härskiintyy ja alkaa käyminen. Ei auta haihtumisen estoaineet eikä mikään, bakteerit tekee työtään.
Hajuongelma on väistämätön.

roots

Vakionaama
Hmmm...jos sen kaivon laittaa omaan haaraa, 'päättyvä katu' meiningillä niin ei kai se haise...pakko tietysti sitten olla 'kastelusysteemi' jollakin tavalla... (tip-tip-tip johon vahti herää :cool: )

Ylös Bottom