Laakerien vaihto ja takaisin asennus

Nakusteri

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Moro.

Vaihtelin tuossa sanyon pumppuun laakerit melkoisen sirinän saattelemana (pumpulla ikää 8 vuotta).

Ekat pari päivää pumppu oli hiljainen, mutta nyt reilun viikon päästä kone huutaa samanlailla kun ennenkin. Mitä tein väärin?

Laakerit hain erikoisliikkeestä ja asenneltiin varoen paikalleen. Moottori aukesi helposti, tämä siis sellainen malli jossa metallikansi kammettiin pois moottorista jolloin akseli sekä laakeripaketti nousi mukana.

Vaihtoehtoja ei taida olla kuin uusien laitto paikalleen mutta . mitä tällä kertaa pitää tehdä toisin.

(Pumpun malli siis sanyo sap krv124 ehdxn)

Kiitos neuvoista!
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Laakerien vaihto ja takaisin asennus

Jos pari päivää pyöri aluksi äänettömästi, niin eiköhän siellä ole ollut väärät rasvat/öljyt laakereissa.
 

Nakusteri

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Laakerien vaihto ja takaisin asennus

Eli reklamaatioo laakerikauppaan. Tyhmä kysymys siis mutta eihän laakereihin pidä mitään rasvoja lisäillä?
 

jussi

Vakionaama
Vs: Laakerien vaihto ja takaisin asennus

No ei mikään rasva tai voiteluaine ole "niin" väärää, että se parissa päivässä saa laakerin ääntämään. Eikä mikään laakerityyppikään ole niin väärä. Laakereiden esijännitys väärin, eli jousilaatat tms. kuoleentunu/väärin/unohtunu. Kasaus kuitenkin väärin. Ääni tulee muualta, kuin laakerista itsestään.
 

slpoy

Vakionaama
Vs: Laakerien vaihto ja takaisin asennus

Luultavasti sähköjohdon liitin ottaa muovikuoreen kiinni
 

Nakusteri

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Vs: Laakerien vaihto ja takaisin asennus

Kasausvaiheessa moottorissa ei ollut kuin yksi jousilaatta joka oli "viimeisenä" vasten moottorin runkoa. Tässä kohtaa oli hieman vaseliinia ja samaan paikkaan se takaisin laitettiin.
Miten tuon sähköjohdon liittimen asentoa voi muuttaa, moottori oli kolmella ruuvilla kiinni niin pyörittää sitä ei voi.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Laakerien vaihto ja takaisin asennus

jussi sanoi:
No ei mikään rasva tai voiteluaine ole "niin" väärää, että se parissa päivässä saa laakerin ääntämään.
Jos on jäänyt rasvat kokonaan pois, niin mites sitten?
 

Riku84

Aktiivinen jäsen
Vs: Laakerien vaihto ja takaisin asennus

Eihän ollut suojaamattomia laakereita, niissä kun on vain varasto/suojarasva. ??? Sellaiset eivät oikeen sovellu muutakun paikassa missä kylpevät öljyssä.
 

Nakusteri

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Vs: Laakerien vaihto ja takaisin asennus

608Z tuolla merkillä hain uudet, makso 10€/2kpl.

Eikö tämä paras laakeri moottoriin ollut?
 

Matias

Aktiivinen jäsen
Vs: Laakerien vaihto ja takaisin asennus

Nakusteri sanoi:
608Z tuolla merkillä hain uudet, makso 10€/2kpl.

Eikö tämä paras laakeri moottoriin ollut?
Jos laakeri on toiselta puolen avoin niin siinä ei ole vaseliinia valmiina.Ainoastaan molemminpuolin suljetuissa (2Z tai 2Rsi) on vaseliini valmiina.
 

Nakusteri

Jäsen
Vs: Laakerien vaihto ja takaisin asennus

Matias sanoi:
Jos laakeri on toiselta puolen avoin niin siinä ei ole vaseliinia valmiina.Ainoastaan molemminpuolin suljetuissa (2Z tai 2Rsi) on vaseliini valmiina.
Eli minulla tosiaan vääränlainen laakeri paikallaan`? :-\ Millaisella metodilla muut ovat uudet laakerit paikalleen laittaneet? Naputelleet varoen vai painamalla?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Laakerien vaihto ja takaisin asennus

Panassa EZO 608RS meni muistaakseni ihan naputtamalla paikoilleen (puhaltimen akseli meni napputtelussa ruuvipuristimessa akselille sopivaan rakoon).

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3485.msg43701#msg43701
 

jussi

Vakionaama
Vs: Laakerien vaihto ja takaisin asennus

Matias sanoi:
Jos laakeri on toiselta puolen avoin niin siinä ei ole vaseliinia valmiina.Ainoastaan molemminpuolin suljetuissa (2Z tai 2Rsi) on vaseliini valmiina.
Tuokin on vähän tapauskohtainen juttu.
Ja monet kaupat myy kyllä yhdellä Zetalla kuitenkin 2Z laakeria.
 

Matias

Aktiivinen jäsen
Vs: Laakerien vaihto ja takaisin asennus

Millaisella metodilla muut ovat uudet laakerit paikalleen laittaneet? Naputelleet varoen vai painamalla?
Jos laakeri asennetaan akselille niin sopivalla putkella sisäkehältä naputellen.
Jos laakeri asennetaan laakeripesään niin ulkokehältä naputellaan jollain putkella tms.
 

Nakusteri

Jäsen
Vs: Laakerien vaihto ja takaisin asennus

Kiitos tähän astisista vinkeistä, soitin laakerikauppaan ja kuulemma 2z oli mulle myyty. Kai se on seuraavaksi purettava ja kuunneltava onko ne tosiaan laakerit vai joku muu. Onko puhallinrummun irroitus vaikea homma jos moottoriin saakka on purkanut? Alkaa usko loppumaan, uudet laakerit paikallaan ja kone huutaa kuin viimeistä päivää. ???
 

jussi

Vakionaama
Vs: Laakerien vaihto ja takaisin asennus

Siellä puhaltimen toisessa päässäkin on toki laakeri. Ja voihan se siipi vaikka vähän hangata johkain, jos ei menny ihan just paikalleen.
 

Caol Ila

Aktiivinen jäsen
Vs: Laakerien vaihto ja takaisin asennus

En nyt tiedä tuosta Sanyosta sen paremmin, mutta mulla toshibassa ilmeisesti akselin pää hinkkasi johonkin (suojakumi?) ja siitä lähti melkoinen kitinä.

Vaseliini praytä pari suihkausta ja kitinät loppui. Voisko olla jotain tuollaista tässäkin tapauksessa?

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=24801.0
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Laakerien vaihto ja takaisin asennus

Nakusteri sanoi:
Kiitos tähän astisista vinkeistä, soitin laakerikauppaan ja kuulemma 2z oli mulle myyty. Kai se on seuraavaksi purettava ja kuunneltava onko ne tosiaan laakerit vai joku muu. Onko puhallinrummun irroitus vaikea homma jos moottoriin saakka on purkanut? Alkaa usko loppumaan, uudet laakerit paikallaan ja kone huutaa kuin viimeistä päivää. ???
Joillakin moottoreilla laakerin naputtelulla on sellainen sivuvaikutus, että roottorin magneettiasetelma liukuu akselia pitkin kohti päätyä (on nimittäin vain työntämällä kiinni sopivaksi koneistetussa reiässä eikä materiaali kestä kuumennusta tms.; liimakin voisi luistaa).

Tuo on helppo korjata painamalla, puristimella tai varovasti paksun putken kautta naputellenkin, mutta pitää muistaa aina tarkistaa ennen kasaamista, jos laakeria on vähänkään vasaroitu edes välikappaleen avulla.
 
Ylös Bottom