Ladattavista autoista ikäviä yllätyksiä kuluttajille – "Innostuksissa tehtyjä kauppoja pitää välttää", sanoo kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
On siinä taas ollut volkkarilla asiantuntemus kohdillaan .. se pikalataus-lisävaruste on muutaman metrin pätkä johtoa ja jonkun bitin kääntö....

Mekaniker

Aktiivinen jäsen
Kirjoitettu saa ymmärtää v........na automyyjiä kohtaan;-)
Vaimo antoi ymmärtää että olisi aika vaihtaa auto uudempaan (minun ajatusmaailman auto saa maksaa enintään kuukausipalkan verran katsastettuna)
Noh, oli ajatellut edullisen mallin sähköversiota, minä totesin: missä lataat työpaikalla ( Espoon kaupungilla ei ole tarjolla latausta)+ että autoon pitää asentaa bensalla toimiva sisätilan lämmitin: vaimolla vakava reuma
- Sehän ei ajatellut...
- Autotalliin pitää asentaa lataus asema, talon toisella ulkoseinällä olevasta sähkökeskuskesta pitää vetää kaapeli kellarin vieressä olevaa autotalliin ulkokautta (kaivuutyöt). Sisäkautta ei pääse lainkaan
- Aijaa, keskuksessa ei ole vapaita paikkoja, posliinit käytössä. Ja jos: tiiliseinä leikataan auki ja tehdään kaikki talon kaapelit uudestaan
- Mahdollisesti pitää suurentaa pääsulakkeet 25A->35A mikä edellyttää pylväästä asti tulevan maakaapelin vaihtoa isompaan mukaanlukien
mittarikeskusken vaihtoa isompaan

Tähän taloon ei tule sähköautoa.Piste
Tämän tiedon puuttuessa sähköautonmyyjillä=:rtfm:

:)

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kirjoitettu saa ymmärtää v........na automyyjiä kohtaan;-)
Vaimo antoi ymmärtää että olisi aika vaihtaa auto uudempaan (minun ajatusmaailman auto saa maksaa enintään kuukausipalkan verran katsastettuna)
Noh, oli ajatellut edullisen mallin sähköversiota, minä totesin: missä lataat työpaikalla ( Espoon kaupungilla ei ole tarjolla latausta)+ että autoon pitää asentaa bensalla toimiva sisätilan lämmitin: vaimolla vakava reuma
- Sehän ei ajatellut...
- Autotalliin pitää asentaa lataus asema, talon toisella ulkoseinällä olevasta sähkökeskuskesta pitää vetää kaapeli kellarin vieressä olevaa autotalliin ulkokautta (kaivuutyöt). Sisäkautta ei pääse lainkaan
- Aijaa, keskuksessa ei ole vapaita paikkoja, posliinit käytössä. Ja jos: tiiliseinä leikataan auki ja tehdään kaikki talon kaapelit uudestaan
- Mahdollisesti pitää suurentaa pääsulakkeet 25A->35A mikä edellyttää pylväästä asti tulevan maakaapelin vaihtoa isompaan mukaanlukien
mittarikeskusken vaihtoa isompaan

Tähän taloon ei tule sähköautoa.Piste
Tämän tiedon puuttuessa sähköautonmyyjillä=:rtfm:

:)
Melko outoa.. kotona voi ladata ilman mitään asemia tai vetoja jos jossain on edes yksi sukorasia, vaikka siellä tallissa. Eikä niissä tarvita mitään bensalämmittimiä - auto lämpenee ennen lähtöä itsekseen muutamassa minuutissa jos pyytää kauko-ohjauksella tai ajastaa, tyypillisessä lämmittimessä on tehoa pienen kiukaan verran.

kotte

Hyperaktiivi
On siinä taas ollut volkkarilla asiantuntemus kohdillaan .. se pikalataus-lisävaruste on muutaman metrin pätkä johtoa ja jonkun bitin kääntö....
Onkos noissa sitten kolmivaihelaturi ollut jo pitkään vakiona? 32A:n yksivaihelatausta tukeva sähköliittymä on jo monessa tapauksessa hiukan eksoottisempi eikä 16A:lla saa kuin 3,7kW:n tehon ulos. Varsinkin moni plugin-hybridi kilpistyy kolmivaihelaturin puutteeseen ja tuon vaihtaminen ainakin on kallista, jos yleensä mahdollistakaan. Tasavirtapikalataus täyssähköautojen kohdalla on asia erikseen (mutta tulee ainakin kotiin asennettuna poskettoman hintaiseksi).

repomies

Hyperaktiivi
On se toisilla vaikeaa, pitää seinät piikata, maakapeli vetää ja vaimokin vaihtaa. Minä laitoin vanhalla jouten olleella VILPin piuhalla latausaseman, oli sopivasti 5x2,5 MMJ. Yläpohjan kautta autokatokseen, tuuletusraossa putkessa nätisti alas ettei näy rumia vetoja seinällä. 3xC16 + Type-A vikuri. Vikuri oli joutilaana, johdonsuoja maksoi kympin. Sähkäri mittasi johtovedon ja suojalaitteet, hyvät oli ja miksei olisi ollut, kun on suora veto pääkeskuksesta. Mutta oliko tuo pakollinen laittaa, no ei, varmasti olisi schukollakin onnistunut. Nopeammin lataa kuitenkin tuolla, ja kärsii lämppäriäkin pyöritellä seinäsähköllä.

Noita kuluttajariitalautakunnan päätöksiä lukiessa joskus mietityttää että onko ihmisen typeryys korvattava asia? Ymmärrän jos tuotteessa on joku ihan oikea vika, mutta jos se toimii suunnitellusti sen sijaan että toimisi "kivasti" niin pitäisi olla niin että artisti maksaa.

Poistin asian kannalta turhat evvk:t // Espejot

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

repomies

Hyperaktiivi
Kotte, perusvolkkareissa on kahden vaiheen AC-lataus. Reilu 7kW. Isoakkuisissa saattaa olla jo kolmivaiheinen.

Sattumalta minulla on MLP kompura siinä ainoassa vaiheessa, josta auto ei lataa.

pamppu

Vakionaama
Suurimmalle osalle kotilataukseksi riittäisi 1-vaihe 10A. Kun se auto seisoo keskimäärin ainakin kellotaulun ympäri illasta aamuun siinä roikassa, niin sieltä tulee heittämällä enemmän kuin päivässä ajaa ja satunnainen pidempi keikkakin tasoittuu parissa päivässä.

Isommassa kiiruussa sillä 16A:lla tulee jo kellontaulun ympäri päästäessä 200km. Ne schuko-rasiat on tosin vähän kepuleita, vaihtais vaikka yhden karavaanaripistokkeeksi...

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Onkos noissa sitten kolmivaihelaturi ollut jo pitkään vakiona? 32A:n yksivaihelatausta tukeva sähköliittymä on jo monessa tapauksessa hiukan eksoottisempi eikä 16A:lla saa kuin 3,7kW:n tehon ulos. Varsinkin moni plugin-hybridi kilpistyy kolmivaihelaturin puutteeseen ja tuon vaihtaminen ainakin on kallista, jos yleensä mahdollistakaan. Tasavirtapikalataus täyssähköautojen kohdalla on asia erikseen (mutta tulee ainakin kotiin asennettuna poskettoman hintaiseksi).
Noissa vehkeissä on pellin alla 16A yksivaihelaturi - ja mukana 10A rajoitettu sukojohto, ehkä myös Type2-johto jolla saa sen 16A 'latausasemasta'. Pointsi on siinä ettei enempää tarvita jos auto on työmatkaliikenteessä, E-golffin akku tulee täyteen yön aikana helposti tuollakin teholla. DC-Pikalataus taas ei tarvitse autosta kuin BMS:n kommunikaatiota - laturi on tolpassa ja toki johdon joka menee akkuun, mutta Volkkari oli ihan kiusallaan jättänyt sen johdonpätkän muutaman satasen arvoiseksi lisävarusteeksi hinnat-alkaen malleissa.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kotte, perusvolkkareissa on kahden vaiheen AC-lataus. Reilu 7kW. Isoakkuisissa saattaa olla jo kolmivaiheinen.

Sattumalta minulla on MLP kompura siinä ainoassa vaiheessa, josta auto ei lataa.

Perusvolkkareissa - niistä missä linkatussa artikkelissa valitettiin - on 16A yksvaihelataus, Ameriikan versiossa 7kW kaksivaihe. Näissä facelifteissä on sitten jostain lähtien se 7kW euroopan mallissakin. Ja id.N -mallit sitten erikseen.

repomies

Hyperaktiivi
^Eikös eGolfkin ole tuolla 7.2 kW AC laturilla. Plugarien akut on kai yleensä niin pieniä ettei varmaan tosiaan ole kuin yksivaiheinen.

Id.3 osalta pieniakkuiset perusmallit on 7.2kW laturilla. Isoakkuinen 11kW.

Viimeksi muokattu:

kotte

Hyperaktiivi
Noissa vehkeissä on pellin alla 16A yksivaihelaturi - ja mukana 10A rajoitettu sukojohto, ehkä myös Type2-johto jolla saa sen 16A 'latausasemasta'. Pointsi on siinä ettei enempää tarvita jos auto on työmatkaliikenteessä, E-golffin akku tulee täyteen yön aikana helposti tuollakin teholla. DC-Pikalataus taas ei tarvitse autosta kuin BMS:n kommunikaatiota - laturi on tolpassa ja toki johdon joka menee akkuun, mutta Volkkari oli ihan kiusallaan jättänyt sen johdonpätkän muutaman satasen arvoiseksi lisävarusteeksi hinnat-alkaen malleissa.
Luin kyllä tuon kuluttaja-asiamiehelle tehdyn valituksen niin, että kaveri kuvitteli voivansa pikaladata autonsa niin, että tyhjä akku täyttyy 20 minuutissa (ehkei kotona ollut minkäänlaista latausmahdollisuutta ja olisi tukeuduttu esimerkiksi markettien latausmahdollisuuksiin pelkästään; kaiketi siis pikalataus 50A tai jotakin 20kW:h:n akkuun). Asiassa kaiketi vedottiin siihen, että innostuneelle, mutta täysin asioista tietämättömälle asiakkaalle ei ollut selitetty, ettei tuon käytetyn auton tapauksessa moinen onnistunut. Taatusti myyjä osaa pitää puolensa tuollaisessa asioissa itse teknisten mahdollisuuksien puolesta (ja ellei osaa, loppupäätelmä on silloin ihan oikein ja tuomarikin nauraisi, kun selittäisi asian oikean laidan).

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Asiassa kaiketi vedottiin siihen, että innostuneelle, mutta täysin asioista tietämättömälle asiakkaalle ei ollut selitetty, ettei tuon käytetyn auton tapauksessa moinen onnistunut.

Siinä kyllä sanottiin myös, että vehkeessä oli pikalatausliitin. Volkkarin tapauksessa siellä on silloin kyllä se pikalatauskin - se on paketti jossa on johto ja liitin. Pikaa vaan ei voi tehdä kotona.. meilläkin on vaan 3*63A. Tuota vanhaa e-uppia 16,3kWh akulla ( e-up ei tekniikaltaan saman ikäisestä egolffista juurikaan eroa, moottori on samanlainen mutta vähän pitempi ja siis tehokkaampi, akku vähän isompi ) voi pikaladata 50kW teholla jonnekin 80% asti, mutta sitten meno hyytyy. Kyllä minä sitä joskus lataan citymarketin klatauksessa, akku täyttyy samalla kun käväisee äkkiä kaupassa, mutta kovin kauan ei voi olla shoppailemassa - käytännössä sellaisen 10min - minuuttivelotus ja väli akun senhetkisestä tilanteesta 80% ei ole yleensä sitäkään.

kotte

Hyperaktiivi
Siinä kyllä sanottiin myös, että vehkeessä oli pikalatausliitin. Volkkarin tapauksessa siellä on silloin kyllä se pikalatauskin - se on paketti jossa on johto ja liitin
Joka tapauksessa, kun googlaa esim. "fast dc charging problem e-golf" putkahtaa useita keskusteluketjuja, joissa viitataan DC-pikalatausongelmiin juuri v. 2015 vaiheilla rakennetuissa autoissa. Esimerkiksi sellainen selitys vaikuttaa päällisin puolin uskottavalta, että dc-pikalataus ei ekvalisoinut kennoja, mistä syystä systeemi ei suostu ainakaan jatkuvasti peräkkäisiin pikalatauksiin, vaan välillä tarvitaan hitaampaa ac-latausta. Minulla ei ole mitään käsitystä, pitääkö tuo sinällään paikkansa, mutta kyllä lähtökohtana olleessa uutisessa ainakin varsin suoraan siteerattiin tapausta niin, että (merkki-?) korjaamossa oli todettu, että puheena ollutta autoyksilöä ei pystynyt pikalataamaan asiakkaan olettamalla tavalla siitä huolimatta, että autoon kuului pikalatauspistoke ja sille tarkoitettu johto.

vmakela

Jäsen
Mielestäni juttu ei ollut "yle-tasoa". Jutussa oli kiinnitetty pelkästään huomiota pariin erilliseen riitatapaukseen. Samassa yhteydessä onnistuttiin mollaamaan plugin-hybridit ja sähköautot. Kommentoijista paistoi läpi asiaa tuntemattomien kommentit tyyliin: mitäs minä sanoin, no nyt tämä vihdoin nostettiin esiin, kyllä minäkin ostaisin jos olisivat halvempia, painavia akkuja raahataan mukana jne "shaissea". Yhtään juttua komppaavaa pettynyttä lukijaa/katsojaa en pikaisesti löytänyt. Missä he ovat, tyytymättömät plugari tai täyssähköauton omistajat? Facebookissa meillä on omia ryhmiä joissa porukalla naureskellaan milloin Ilta-Sanomat tasoisille journalistiikan helmille tai muille "lehtijutuille". Näissä kaikissa yhdistyy vapaa kommentointi joista nämä helmet löytää. Aina siellä on mukana valtava annos tietämättömyyttä, oletuksia ym. Tyypilliset oletukset: plugin ja sähköautot ei toimi kylmässä, niihin ei saa vetokoukkua, ne kuluttaa paljon, plugarit siis, kun akku on tyhjä, akut ei kestä, kukaan ei halua niitä käytettyinä, ne vaatii kiinteistön sähköihin muutoksia. Hohhoijaa sanon. Ostin kesäkuussa käytetyn plugarin, ja talvea lukuunottamatta kaikki yllä olevat ovat todellakin näitä autoja omistamattomien tai niitä periaatteessa vastustavien, omakohtaista kokemusta vailla olevien pelkoa uudesta, aiemmin poikkeavasta teknologiasta. Voin kertoa rehellisesti omat kokemukseni, jos joku haluaa oikeasti kuulla käyttäjältä puolueetonta kommentointia. Minulla ei ole mitään kytköksiä mihinkään merkkiin, puolueeseen, ideologiaan, mediaan tms. Olen valmis kertomaan rehellisesti ja avoimesti miten plugin hybridi toimii. Kumotaan vaikka ensin yksi väite, auto ei kuluta paljon kun akku on tyhjä, se vie n. 5-5,5 l/100km mikä on mielestäni erittäin kohtuullinen lukema bensa-autolle. Kumotaan vielä toinen: en ole tehnyt muutoksia ok-talossani sähköihin auton vuoksi. Loppukaneettina: yksi sopii yhdelle, toinen toiselle. Minulle tuo plugari sopii täydellisesti tähän kaupunkiralliin, olen tankannut viimeksi elokuussa, johtuen pidemmistä kesälomareissuista. Keskustellaan asiallisesti ja oikeilla tiedoilla, olen valmis siihen omalta osaltani.

jmaja

Vakionaama
Kumotaan vaikka ensin yksi väite, auto ei kuluta paljon kun akku on tyhjä, se vie n. 5-5,5 l/100km mikä on mielestäni erittäin kohtuullinen lukema bensa-autolle.
Mikäs noin vähälle menee? Vai onko tuo max. 80 km/h matka-ajoa? Saman verranhan nuo vievät kuin pelkät bensa-autot, jos akku on tyhjä. Tässä Teknikens Världin testi, jossa saivat 5,7-10,8 l/100 km kulutukset akku tyhjänä perheautoille. Huom. Ruotsissa ilmoittavat kulutukset l/mil eli l/10 km.

vmakela

Jäsen
Mikäs noin vähälle menee? Vai onko tuo max. 80 km/h matka-ajoa? Saman verranhan nuo vievät kuin pelkät bensa-autot, jos akku on tyhjä. Tässä Teknikens Världin testi, jossa saivat 5,7-10,8 l/100 km kulutukset akku tyhjänä perheautoille. Huom. Ruotsissa ilmoittavat kulutukset l/mil eli l/10 km.
Audi A3 etron, vm 2017. Moottori ei toimi kuin perus bensiiniauto, eikä edes kuten perus vastaava hybridi. Se toimii erittäin fiksusti, omasta mielestäni. Coasting-toiminto, joka sähköllä ajettaessa myös, toimii bensakäytössä niin, että kun nostat jalan kaasulta, moottori sammuu, auto rullaa vapaalla, nopeuden tippuessa erittäin hitaasti. Risteykseen tultaessa aletaan "jarruttaa n. 200-300m ennen vauhdista toki riippuen. Tällöin generoidaan akkuun se mitä otettavissa on, hyötysuhteen lainalaisuudet huomioiden. Jos jäädään risteykseen odottamaan, valoihin, ei moottoria käynnistetä, eikä edes liikkeelle lähdettäessä, vaan vasta, kun generoitu teho on käytetty ulos, eli tyypillisesti jossain 30km/h vauhdissa, kaasujalasta riippuen. Plugareilla jos haluaa säästää, on myös mietittävä ajotapa uudelleen ennakoivammaksi. Myös tehonkulutus mittari on hyvä apuri huomaamaan miten/mihin se teho kuluu. Ennen bemareissa oli vähän vastaava se kulutus mittari, joka taisi vain mitata alipainetta?

jmaja

Vakionaama
Audi A3 etron, vm 2017. Moottori ei toimi kuin perus bensiiniauto, eikä edes kuten perus vastaava hybridi. Se toimii erittäin fiksusti, omasta mielestäni.
Onkos tuo fiksumpi kuin tuossa testissä samasta konsernista tulevat Superb ja Passat, jotka veivät 7,6 ja 7,7 l/100 km? Ovat tietysti reilusti isompia kuin A3.

Tyhjästä akustakin tietysti on iloa nykivässä ajossa eikä noi edes päästä akkua tyhjäksi. Toisaalta hybriditekniikka myös painaa, mikä taitaa syödä ilon pääosin.

Pikkuauto menee tietysti vähällä, mutta ei lähellekkään WLTP:tä ellei lataa ahkerasti. Sitten on ne 2 tonnin möhkäleet, joilla kulutus on tolkuton ja akku lähinnä veroale.

remykv

Vakionaama
Mielestäni juttu ei ollut "yle-tasoa". Jutussa oli kiinnitetty pelkästään huomiota pariin erilliseen riitatapaukseen. Samassa yhteydessä onnistuttiin mollaamaan plugin-hybridit ja sähköautot. Kommentoijista paistoi läpi asiaa tuntemattomien kommentit tyyliin: mitäs minä sanoin, no nyt tämä vihdoin nostettiin esiin, kyllä minäkin ostaisin jos olisivat halvempia, painavia akkuja raahataan mukana jne "shaissea". Yhtään juttua komppaavaa pettynyttä lukijaa/katsojaa en pikaisesti löytänyt. Missä he ovat, tyytymättömät plugari tai täyssähköauton omistajat? Facebookissa meillä on omia ryhmiä joissa porukalla naureskellaan milloin Ilta-Sanomat tasoisille journalistiikan helmille tai muille "lehtijutuille". Näissä kaikissa yhdistyy vapaa kommentointi joista nämä helmet löytää. Aina siellä on mukana valtava annos tietämättömyyttä, oletuksia ym. Tyypilliset oletukset: plugin ja sähköautot ei toimi kylmässä, niihin ei saa vetokoukkua, ne kuluttaa paljon, plugarit siis, kun akku on tyhjä, akut ei kestä, kukaan ei halua niitä käytettyinä, ne vaatii kiinteistön sähköihin muutoksia. Hohhoijaa sanon. Ostin kesäkuussa käytetyn plugarin, ja talvea lukuunottamatta kaikki yllä olevat ovat todellakin näitä autoja omistamattomien tai niitä periaatteessa vastustavien, omakohtaista kokemusta vailla olevien pelkoa uudesta, aiemmin poikkeavasta teknologiasta. Voin kertoa rehellisesti omat kokemukseni, jos joku haluaa oikeasti kuulla käyttäjältä puolueetonta kommentointia. Minulla ei ole mitään kytköksiä mihinkään merkkiin, puolueeseen, ideologiaan, mediaan tms. Olen valmis kertomaan rehellisesti ja avoimesti miten plugin hybridi toimii. Kumotaan vaikka ensin yksi väite, auto ei kuluta paljon kun akku on tyhjä, se vie n. 5-5,5 l/100km mikä on mielestäni erittäin kohtuullinen lukema bensa-autolle. Kumotaan vielä toinen: en ole tehnyt muutoksia ok-talossani sähköihin auton vuoksi. Loppukaneettina: yksi sopii yhdelle, toinen toiselle. Minulle tuo plugari sopii täydellisesti tähän kaupunkiralliin, olen tankannut viimeksi elokuussa, johtuen pidemmistä kesälomareissuista. Keskustellaan asiallisesti ja oikeilla tiedoilla, olen valmis siihen omalta osaltani.
Sama hommahan näissä pumpuissakin on ollut, niillä ei säästä mitään päinvastoin kulut nousee, jos kuitenkin käy hullun tuuri ja jää talvella plussalle niin viimeistään kesällä hyöty menetetään kun jäähdytellään mökkiä koko rahan edestä

remykv

Vakionaama
Onkos tuo fiksumpi kuin tuossa testissä samasta konsernista tulevat Superb ja Passat, jotka veivät 7,6 ja 7,7 l/100 km? Ovat tietysti reilusti isompia kuin A3.

Tyhjästä akustakin tietysti on iloa nykivässä ajossa eikä noi edes päästä akkua tyhjäksi. Toisaalta hybriditekniikka myös painaa, mikä taitaa syödä ilon pääosin.

Pikkuauto menee tietysti vähällä, mutta ei lähellekkään WLTP:tä ellei lataa ahkerasti. Sitten on ne 2 tonnin möhkäleet, joilla kulutus on tolkuton ja akku lähinnä veroale.
Näissähän on ajatuksena että ajeltaisiin mahdollisimman paljon akulla eikä bensalla.
Mulla vie vanha pistoke kampe 5.5l normaali matka-ajossa ja koko vuoden ajot menneet 1.3l/100 kilsoja kertynyt n.28000km.
Ajelen myös pakkasella

vmakela

Jäsen

En osaa verrata, vaikka saman konsernin autoja ovatkin. Passatin tätä paljon kyllä verrataan tekniikaltaan. Ei esim lähde turhia käyntiin bensakoneella, jos ei ole useampi kymmenen pakkasta, säästää siinäkin. Akku painaa 125kg, eli parin takamatkustajan verran. Toisaalta tankki jotain 35-40 litraa, jossa itsellä nyt ehkä 10 litraa +/- painoa. Moni kuskaa farmarissaan jo melkein tuon verran kaikenlaista rojua, eikä tunnu missään... Autona tuo on kyllä mukava, mutta ei perheauto. Perälle sopii muutama kauppakassi ja loput tarvittaessa takapenkille. Kahdelle ihan riittävä, samoin esim rouvan kauppakassiksi voisin suositella varauksetta. Helppo auto. Ajan katokseen, avaan oven, avaan edestä latausluuku parissa sekunnissa, tykkään piuhan kiinni, auto lukkoon, menen sisälle. Aamulla auto on yösähköllö ladattu ja lämmin tai ilmastointi, kelistä riippuen. On siis ilmalämpöpumpulla lämpö/jäähy.

vmakela

Jäsen
Näissähän on ajatuksena että ajeltaisiin mahdollisimman paljon akulla eikä bensalla.
Mulla vie vanha pistoke kampe 5.5l normaali matka-ajossa ja koko vuoden ajot menneet 1.3l/100 kilsoja kertynyt n.28000km.
Ajelen myös pakkasella
Juuri näin. Itsellä pitkän ajan kulutus 2,4/100 tällä hetkellä. Sisältää ajot juhannuksen nurkilta tähän asti. Kaikki kaupunki ajo menee sähköllä, töihin kauppaan kotiin kylään...

roots

Hyperaktiivi
Ajelen myös pakkasella
Tuo on oikeastaan kummallinen kulutuksen ilmoitustapa (usein näin vain verrataan kun näyttää nätiltä), vähä sama kuin jos vaihtaa puhtaan sähkölämmitys talon puukattilalle niin vois sanoa että kulutus tipahti 20000kWh>0kWh ;D.

Pitäis oikeastaan kulutuksen osalta konvertoida asia €/100km (kokonaiskilsojen kautta) laaduksi niin voi jotain todellista eroa arvioida. Kulutus on sitten vain osa kakkua, ostohinnat+muut panostukset+huolto+jälleenmyynti tjsp muodostaa loppukakun...

vmakela

Jäsen
Tuo on oikeastaan kummallinen kulutuksen ilmoitustapa (usein näin vain verrataan kun näyttää nätiltä), vähä sama kuin jos vaihtaa puhtaan sähkölämmitys talon puukattilalle niin vois sanoa että kulutus tipahti 20000kWh>0kWh ;D.

Pitäis oikeastaan kulutuksen osalta konvertoida asia €/100km (kokonaiskilsojen kautta) laaduksi niin voi jotain todellista eroa arvioida. Kulutus on sitten vain osa kakkua, ostohinnat+muut panostukset+huolto+jälleenmyynti tjsp muodostaa loppukakun...
Ja mikä kummallisempaa, näitä kulutuslukemua aletaan epäillä nyt, kun pluginit yleistyy. Minulla tuo 5-5,5/100km tarkoittaa puhdasta bensan kulutusta, silloin kun sähkö on loppunut. Olen siis nollannut keskikulutuksen mittauksen kun sähkö loppui, sekä tarkistanut tankilla asian. Tyypillisesti sisältää sekalaista ajoa 50-60-80-100km, tienä kolmostie, alueena seinäjoki-jalasjärvi-parkano-ikaalinen-hämeenkyrö-tampere.

jmaja

Vakionaama
Olen siis nollannut keskikulutuksen mittauksen kun sähkö loppui, sekä tarkistanut tankilla asian. Tyypillisesti sisältää sekalaista ajoa 50-60-80-100km, tienä kolmostie, alueena seinäjoki-jalasjärvi-parkano-ikaalinen-hämeenkyrö-tampere.
Taitaa olla aika eri juttu kuin WLTP-sykli tai muu keskimääräinen ajo. Ei ehkä kylmäkäynnistyksiä ja ei juuri kaupunkiajoa.

Nuo plugarit ovat aika monimutkainen juttu ja on ymmärrettävää, että asiaan perehtymättä tulee yllätyksiä. Jos tuollaisen ostaa pääkaupunkiseudun ruuhkiin ja kotona ei ole latausmahdollisuutta, kulutus on helposti se 8 tai jopa enemmän. Monissa taloyhtiöissä on vain tolppa kahden tunnin ajastimella, osassa ei tolppaa lainkaan tai vuosien jono tolppapaikkaan. Lataa nyt siinä sitten.

Tekniikkaan perehtynyt on selvillä, että ne 1-3 l/100 tkm kulutukset saavuttaa vain lataamalla päivittäin ja ajamalla sähköllä reilusti yli puolet ajosta.

Toiset eivät tätä ymmärrä ja kolmannet eivät välitä, vaan ovat tyytyväisiä kun saivat paljon tehoa pienillä veroilla.

Seppaant

Aktiivinen jäsen
Minulla on nyt ollut vähän reilun vuoden ajan "Patteri Passatti" kilometrejä tullut n. 15 000.
Tämänlainen auto sopii minun käyttööni kuin nenä päähän.
Noin edelliset 3000 km kuvastaa aika hyvin keskimääräistä ajotilannetta. Loppukesä enemmän maantieajoa syksy taas enemmän lyhyttä kaupunkiajoa.

Kulutus:
- Bens 3,1 l/100 km
- Sähkö 8,3 kWh/100 km
Tekee yhteensä 5,57 €/100 km
5,57 €:lla saa 3,8 litraa bensiiniä.
Rahallisesti "Patteri Passatti" kuluttaa saman kuin bensa-auto, mikä kuluttaa 3,8 l/100 km.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
(merkki-?) korjaamossa oli todettu, että puheena ollutta autoyksilöä ei pystynyt pikalataamaan asiakkaan olettamalla tavalla siitä huolimatta, että autoon kuului pikalatauspistoke ja sille tarkoitettu johto.

Merkkikorjaamo ( herttoniemi ) oli kohtalaisen ihmeissään tuon minun autoni kanssa vielä kesällä 2019... ei niillä ollut erityistä valmiutta huoltaa noita vielä silloinkaan, tuollaiselle ei esmes pystynyt tilaamaan huoltoa normaaliprosessilla, mutta Volkkarilla on niitä ohjeita.. ja puuttuvaa laitteistoa saa aika äkkiä Saksasta. Kyllä se BMS tosiaan on aika varovainen niiden akkujen kanssa. Päivitytin väkisin omat lataussoftani silloin 2019, vaikka erityistä ongelmaa ei ollutkaan, Volkkari oli haluton yrittämään moista. Niissä kuitennii kehitys kehittyy.

vmakela

Jäsen
Taitaa olla aika eri juttu kuin WLTP-sykli tai muu keskimääräinen ajo. Ei ehkä kylmäkäynnistyksiä ja ei juuri kaupunkiajoa.

Nuo plugarit ovat aika monimutkainen juttu ja on ymmärrettävää, että asiaan perehtymättä tulee yllätyksiä. Jos tuollaisen ostaa pääkaupunkiseudun ruuhkiin ja kotona ei ole latausmahdollisuutta, kulutus on helposti se 8 tai jopa enemmän. Monissa taloyhtiöissä on vain tolppa kahden tunnin ajastimella, osassa ei tolppaa lainkaan tai vuosien jono tolppapaikkaan. Lataa nyt siinä sitten.

Tekniikkaan perehtynyt on selvillä, että ne 1-3 l/100 tkm kulutukset saavuttaa vain lataamalla päivittäin ja ajamalla sähköllä reilusti yli puolet ajosta.

Toiset eivät tätä ymmärrä ja kolmannet eivät välitä, vaan ovat tyytyväisiä kun saivat paljon tehoa pienillä veroilla.
Unohtakaa ne WLTP-mittaukset, ne nyt näyttää mitä näyttää. Ei niistä kannata alkaa kenenkään keuhkoamaan. Plugari kuluttaa sekailaisessa ajossa minulla sen 5,0-5,5l/100km, ja minusta se on hyvä. Kaupunkiajossa tyhjälläkin akulla moottori on sammuksissa, kaikissa ruuhkissa, valoissa, jarrutuksissa risteyksiin (jolloin ladataan akkua). Välillä rullaamalla tasaisella nopeudella moottori sammuu ja käyttää hetken sähköä, taas käynnistyen pian uudelleen. Ei minun plugariani ainakaan saa kaupungissa ikinä kuluttamaan sitä mitä aiempi pikkuautoni, perus 1.4 Bensaturboni, joka ei koskaan kulkenut alle 6 l/100km ja vei kaupungissa reilusti enemmän. Plugarissa voi myös olla "ovela" ja säästää ajamalla kovissa nopeuksissa hybridinä, ja tullessa kaupunkiin, vaihtamalla sähköön. Edelleen kulutus tippuu. Jos koko matka menee sähköllä, niin sillä tietysti kaikki ajo.

vmakela

Jäsen
Täällä hyviä juttuja: eautolija.com sekä siellä oleva https://eautoilija.com/vieraskyna-vuosi-ajoa-volkswagen-passat-lataushybridilla/ Kyllä näistä asioista on tietysti hyvä olla tietoinen ja lukenut, sen se vaatii jos plugarista tai täyssähköautosta haaveilee. On hiukan nähtävä vaivaa, ja pidettävä autokuumetta kurissa, kunnes on saanut perehdyttyä asiaan ja kerättyä tietoa lisää. Kuten yllä Seppaant kirjoitti, minulle myös oma plugarini sopii erinomaisesti, jollekin toiselle joka haluaa vetää 1500kg kärryä/vaunua hanko-Utsjoki välillä ei soveltuisi yhtään. Hän ajakoon sillä mikä hänelle sopii parhaiten, ehkä isolla "diesel-veturilla" mitä todennäköisimmin. Ympäristöasioista en ala väitellä, siksi en omaa plugariani ostanut. Verojakin olisin voinut maksaa sen saman parisataa mitä 1.4T 150hp bensa-autosta (ilman sähköä) vuodessa muut maksaa. Kivalla autolla on kiva ajaa :)

repomies

Hyperaktiivi
Kulutus:
- Bens 3,1 l/100 km
- Sähkö 8,3 kWh/100 km
Rahallisesti "Patteri Passatti" kuluttaa saman kuin bensa-auto, mikä kuluttaa 3,8 l/100 km.

Kerrankin rehellistä tekstiä. Toki jollain voi mennä pienemmällä, ja sellainen joka sitten oikein raivolla polkee motaria pitkin 5km kauppareissua päivittäin, lataamatta autoaan, saa varmasti sen 8 litraa kulumaan satasella.

Erään valmistajan "itselataavilla" voi ituhippirenkailla ajaen päästä melkein samaan kulutukseen, mutta 1) se on sitten pienempi auto ja 2) tehoa ei ole likikään saman vertaa, koska tuohon lukemaan ei tehokkaammilla "itselataavilla" pääse.

jmaja

Vakionaama
Unohtakaa ne WLTP-mittaukset, ne nyt näyttää mitä näyttää.
Kyllähän tuo WLTP on erinomainen vertailtaessa eri autoja (toisin kuin NEDC). Bensa, diesel ja sähkö antaa mielekkäät WLTP-lukemat, joihin myös käytännössä pääsee lähelle.

Plugareille tuo sitten menee monimutkaiseksi, kun lopputulos riippuu valtavasti ajomatkojen pituuksista ja latauksista. Todellinen kulutus voi olla pelkästä sähköstä täysin samaan kuin bensalla. Aika paljon pitää kaivaa tietoja autosta ja mittaustavasta, jotta voi ennustaa paljonko veisi omassa käytössä.

remykv

Vakionaama
Minulla on nyt ollut vähän reilun vuoden ajan "Patteri Passatti" kilometrejä tullut n. 15 000.
Tämänlainen auto sopii minun käyttööni kuin nenä päähän.
Noin edelliset 3000 km kuvastaa aika hyvin keskimääräistä ajotilannetta. Loppukesä enemmän maantieajoa syksy taas enemmän lyhyttä kaupunkiajoa.

Kulutus:
- Bens 3,1 l/100 km
- Sähkö 8,3 kWh/100 km
Mulla näkyy olevan suunnilleen sama kulutus n.3.8l mukaanluettuna talven esilämmitykset.
Aikaisempi auto oli 2.7tdi a4 audi, pitkänajan kulutus 6.9l
Käyttövoimaverojen eroituksella n.500€ pääsee jo aika reippaasti eteenpäin.

Mikki

Vakionaama
Meillä on aika isossa farmaridieselissä (V60) nyt 5,3l/100km keskikulutus. Eli latailemalla päivittäin hybridiä saisi tuosta noin 1,5l/100km pois. Onhan tuo toki jonkun verran ei siinä mitään. Ja dieselin raippavero tietty pitää vielä maksaa.

Tuo tosin tasoittuu osin sillä, että huoltoväli on 30tkm/2 vuotta. Taitaa hybrideissä olla aina 1 vuosi?

Mutta ei nuo hybridit kyllä maailmaa pelasta. Tuo modernien dieselien demonisointi on yksi hulluuden huippu.

Viimeksi muokattu:

vmakela

Jäsen
Kyllähän tuo WLTP on erinomainen vertailtaessa eri autoja (toisin kuin NEDC). Bensa, diesel ja sähkö antaa mielekkäät WLTP-lukemat, joihin myös käytännössä pääsee lähelle.

Plugareille tuo sitten menee monimutkaiseksi, kun lopputulos riippuu valtavasti ajomatkojen pituuksista ja latauksista. Todellinen kulutus voi olla pelkästä sähköstä täysin samaan kuin bensalla. Aika paljon pitää kaivaa tietoja autosta ja mittaustavasta, jotta voi ennustaa paljonko veisi omassa käytössä.
No sen verran niistä on hyötyä joo, että saman kategorian saman tyyppiset/kokoiset autot saadaan vierekkäin vertailuun, mutta ei niitä lukuja pitäisi kenenkään katsella kulutuksien totuuksina.

vmakela

Jäsen
Meillä on aika isossa farmaridieselissä (V60) nyt 5,3l/100km keskikulutus. Eli latailemalla päivittäin hybridiä saisi tuosta noin 1,5l/100km pois. Onhan tuo toki jonkun verran ei siinä mitään. Ja dieselin raippavero tietty pitää vielä maksaa.

Tuo tosin tasoittuu osin sillä, että huoltoväli on 30tkm/2 vuotta. Taitaa hybrideissä olla aina 1 vuosi?

Mutta ei nuo hybridit kyllä maailmaa pelasta. Tuo modernien dieselien demonisointi on yksi hulluuden huippu.
Sillä käyttövoima-verolla saa ladata suurin piirtein esim. näin: 500 Eur/vuosi = 5000kWh /20kWh*100km = 25 000km. Jos siis saa omasta seinästä ladattua. Oman plugin hybridini isompi välihuolto oli juuri hetki sitten, 350 Euroa. Sisälsi kaikki tarkistukset a:sta ö:hön. Seuraava öljynvaihtohuolto 330pv päästä tai 27 700km. Olettaisin olevan edullisempi.

jmaja

Vakionaama
No sen verran niistä on hyötyä joo, että saman kategorian saman tyyppiset/kokoiset autot saadaan vierekkäin vertailuun, mutta ei niitä lukuja pitäisi kenenkään katsella kulutuksien totuuksina.
Kyllä ne omassa käytössä ovat aikalailla totuuksilta vaikuttaneet eli koeajamani autot ovat olleet hyvin lähellä ilmoitettua WLTP:tä. Sähkö, diesel ja bensa. Plugaria en ole kokeillut. Piti ajaa pari viikkoa sitten, mutta joku oli tehnyt esittelyautolle ilkivaltaa.

vmakela

Jäsen
Kyllä ne omassa käytössä ovat aikalailla totuuksilta vaikuttaneet eli koeajamani autot ovat olleet hyvin lähellä ilmoitettua WLTP:tä. Sähkö, diesel ja bensa. Plugaria en ole kokeillut. Piti ajaa pari viikkoa sitten, mutta joku oli tehnyt esittelyautolle ilkivaltaa.
Toivottavasti pääset pian koe-ajamaan. Mitä merkkiä/mallia olisit ajanut? Itselläni on Audi A3 e-tron, ja pidän siitä tavasta miten siinä on asiat toteutettu. Ei käynnistele bensamoottoria turhaan, vaihteet vaihtuu kuin huomaamatta, vielä huomaamattomammin mitä monissa bensa-autoissa, kun ei kuule kierroslukua mitenkään. Minulle riitti omalla autollani 10-15km lenkki, istui vaan niin hyvin käteen, ja olin lukenut paljon eri forumeilta tietoa etukäteen. Tiesin mihin käyttöön olin hankkimassa, ja mitkä ovat rajoitteet esim. lataamisen kanssa julkisissa latauspaikoissa (hitaasti).

Mikki

Vakionaama
Sillä käyttövoima-verolla saa ladata suurin piirtein esim. näin: 500 Eur/vuosi = 5000kWh /20kWh*100km = 25 000km. Jos siis saa omasta seinästä ladattua. Oman plugin hybridini isompi välihuolto oli juuri hetki sitten, 350 Euroa. Sisälsi kaikki tarkistukset a:sta ö:hön. Seuraava öljynvaihtohuolto 330pv päästä tai 27 700km. Olettaisin olevan edullisempi.

Niin tuossa on siis per vuosi tuo huolto. Kun taas tuossa dieselissä on 30tkm/2v. Kumpi ensin tulee. Siis 15 000km vuodessa ajavalle tulee hybridistä se yksi huolto enemmän.

Eikai huoltojen hinnoissa hirveästi eroja ole.... enemmänhän tuossa hybridissä on osia ja kaikki samat osat mitä tuossa dieselissäkin.

vmakela

Jäsen
Niin tuossa on siis per vuosi tuo huolto. Kun taas tuossa dieselissä on 30tkm/2v. Kumpi ensin tulee. Siis 15 000km vuodessa ajavalle tulee hybridistä se yksi huolto enemmän.

Eikai huoltojen hinnoissa hirveästi eroja ole.... enemmänhän tuossa hybridissä on osia ja kaikki samat osat mitä tuossa dieselissäkin.
Mutta ne sähköpuolen osat mitä Hybridissä on lisää, ei niitä huolleta tai vaihdeta kuten jakohihnoja, jarrupaloja, iskareita jne. Kyllä ne menee ilman sen ihmeempää vaihtamista, minun tietääkseni ainakin, tai sitten pitäisi tutkia tosi tarkkaan huolto-ohjelma (jota en kyllä ole tehnyt, täytyy myöntää).

Mikki

Vakionaama
Tarkoitin siis sitä, että hybridissä huolletaan kaikki se mitä bensa/diesel autossakin, mutta kerran vuodessa. Se hybridi-osuus on lisää tuohon päälle ja ei siellä varmaan erikseen mitään suurta huollettavaa ole, mutta ei lisäosat koskaan huollon tarvetta vähennäkkään.

Jos otetaan 10v. aikajänne niin taatusti hybridijärjestelmissä alkaa tulemaan vikoja ja takaan ettei ole halpoja vikoja.

Mutta kokonaisuus vaatii jokatapauksessa kerran vuodessa läpikäynnin. Ja en usko, että alle 300€ tehdään mitään huoltoa marmoritiski-huolloissa, jossa ne hybridit ainakin on syytä huollattaa.

Ylös Bottom