Ladattavista autoista ikäviä yllätyksiä kuluttajille – "Innostuksissa tehtyjä kauppoja pitää välttää", sanoo kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Mutta ne sähköpuolen osat mitä Hybridissä on lisää, ei niitä huolleta tai vaihdeta kuten jakohihnoja, jarrupaloja, iskareita jne. Kyllä ne menee ilman sen ihmeempää vaihtamista, minun tietääkseni ainakin, tai sitten pitäisi tutkia tosi tarkkaan huolto-ohjelma (jota en kyllä ole tehnyt, täytyy myöntää).
Toivottavasti ei tarvitse kompressoria tai kylmäaineita vaihtaa. :cool:
 

fraatti

Hyperaktiivi
Onko plugarien öljynvaihtoväli "normaali" vai lyhennetty?
Bensiini autoissa usein pätkäajo jättää moottorin viileäksi ja tuosta voi seurata se että polttoainetta päätyy moottoriöljyn joukkoon. Jos ajattelee sitä että osa ajamisen energiasta otetaan sähköstä niin voisi kuvitella että tilanne että mosa on kylmä ja sieltä otetaan tehoa ulos olisi varsin yleinen...

Saati sitten mikä on tilanne talvella.
 

remykv

Vakionaama
Mutta ne sähköpuolen osat mitä Hybridissä on lisää, ei niitä huolleta tai vaihdeta kuten jakohihnoja, jarrupaloja, iskareita jne. Kyllä ne menee ilman sen ihmeempää vaihtamista, minun tietääkseni ainakin, tai sitten pitäisi tutkia tosi tarkkaan huolto-ohjelma (jota en kyllä ole tehnyt, täytyy myöntää).
Kyllä ne pääosin on samat huollot kuin normiautossa, ajoakun nesteet vaihdetaan muutaman vuoden välein
 

remykv

Vakionaama
Onko plugarien öljynvaihtoväli "normaali" vai lyhennetty?
Bensiini autoissa usein pätkäajo jättää moottorin viileäksi ja tuosta voi seurata se että polttoainetta päätyy moottoriöljyn joukkoon. Jos ajattelee sitä että osa ajamisen energiasta otetaan sähköstä niin voisi kuvitella että tilanne että mosa on kylmä ja sieltä otetaan tehoa ulos olisi varsin yleinen...
Jos ajatellaan että mulla on kulutus 1.3l niin vuoden aikana ei paljon tule moottorille tunteja.
Mitäs tuollainen ajoakun nesteiden vaihto maksaa? Kuulostaa marmoritiskityönä suht kalliilta operaatiolta.
Alle 300€ opelilla
 

kotte

Hyperaktiivi
Tarkoitin siis sitä, että hybridissä huolletaan kaikki se mitä bensa/diesel autossakin, mutta kerran vuodessa. Se hybridi-osuus on lisää tuohon päälle ja ei siellä varmaan erikseen mitään suurta huollettavaa ole, mutta ei lisäosat koskaan huollon tarvetta vähennäkkään.
Täyssähköauto ja mahdollisimman yksinkertainen bensa-auto ovat kumminkin huollon kannalta yksinkertaisimmat (tässä järjestyksessä ja edellinen ainakin periaatteessa). Hybridi tuossa jo käsiteltiinkin, mutta dieselissä on ihan omia värkkejään, joista pakkaa olemaan aikaa myöten huoltoharmia (linjalta suuttimet, hehkutulpat, hiukkasloukut, ureakatalysaattorit tms.).
 

Mikki

Vakionaama
Hinnat on sellaisia, että noita tuskin tullaan vaihtamaan. Auto menee paaliin jos pitäisi pistää johonkin 10-12v vanhaan hybridiautoon sen 10-12tEUR. Nuohan tuskin toimivat pelkkänä bensa-autona, eli pakko uusia akut jos aikoo autoa käyttää.

Onhan noissa diisseleissä tosiaan kaikenlaista lisäosaa, mitkä voi hajota. Se DPF (hiukkasloukku) ehkä tympein.
 

remykv

Vakionaama
Hinnat on sellaisia, että noita tuskin tullaan vaihtamaan. Auto menee paaliin jos pitäisi pistää johonkin 10-12v vanhaan hybridiautoon sen 10-12tEUR. Nuohan tuskin toimivat pelkkänä bensa-autona, eli pakko uusia akut jos aikoo autoa käyttää.

Onhan noissa diisseleissä tosiaan kaikenlaista lisäosaa, mitkä voi hajota. Se DPF (hiukkasloukku) ehkä tympein.
Kyllä minä ainakin moottorin särkyessä katselisin käytetyn purkaamolta ja jättäisin uuden ostamatta jos ei mene takuuseen, eli sama homma akun vaihdossa
 

Mikki

Vakionaama
Veikkaan että tulee olemaan suuria vaikeuksia löytää käytettyjä akkupaketteja vaikka 10v. vanhaan hybridiin. Vahva veikkaus.
 

Mikki

Vakionaama
Ihan mielenkiinnosta... onko tuollaisen akkupaketin vaihto missä vain pajalla tehtävissä, vai tarvitaanko marmoritiskin pelit ja rensselit (lähinnä ohjelmointipuolelle), että uusi akusto saadaan toimimaan?
 

jmaja

Vakionaama
Toivottavasti pääset pian koe-ajamaan.
Pösö 508. Ajoin sitten samalla bensakoneella tuon. En ole ostamassa, ihan kiinnostuksesta kävin kokeilemassa. Loppukesästä tuli ostettua edellisen sukupolven diesel-508. Sekin vie mun ajossa 6 l/100 km, kun harvoin tulee ajettua yli 15 km kerralla ja liikennevaloja on.

Sähköt ja hybridit oli vielä liian kalliita. Sitten kun saa 4-vuotiaana 10-15 tonnilla hyväkuntoisena alkaa kiinnostamaan enemmän. Mielummin laitan sen 20 tonnia maalämpöön.
 

remykv

Vakionaama
Kyseisessä autossa akkuun vaihdetaan vanhasta boxi ja tunnistaa ns.uuden.
Kokoajan laajemmin aletaan näitäkin remontteja tekemään kun takuut alkaa ensimmäisistä loppumaan, eli yleistymäänpäin menossa
 

Mikki

Vakionaama
Kyseisessä autossa akkuun vaihdetaan vanhasta boxi ja tunnistaa ns.uuden.
Kokoajan laajemmin aletaan näitäkin remontteja tekemään kun takuut alkaa ensimmäisistä loppumaan, eli yleistymäänpäin menossa

Näin varmasti ja hinnat tippuu. Lienee kuitenkin optimistista ajatella, etteikö tuo maksaisi useita tuhansia euroja. Sanotaan 5000€ 10v. kohdalla. Jos auton elinkaaressa tuo kerrankin tehdään, niin aikamoinen kuluerä se on tasaisestikkin käyttövuosille jaettuna.

Toinen juttu on, jos sitä ei tehdä ja auto kierrätetään. Sitten se vasta maksaakin.
 

vmakela

Jäsen
Pösö 508. Ajoin sitten samalla bensakoneella tuon. En ole ostamassa, ihan kiinnostuksesta kävin kokeilemassa. Loppukesästä tuli ostettua edellisen sukupolven diesel-508. Sekin vie mun ajossa 6 l/100 km, kun harvoin tulee ajettua yli 15 km kerralla ja liikennevaloja on.

Sähköt ja hybridit oli vielä liian kalliita. Sitten kun saa 4-vuotiaana 10-15 tonnilla hyväkuntoisena alkaa kiinnostamaan enemmän. Mielummin laitan sen 20 tonnia maalämpöön.
Tuo tarkoittaa jotain Opel Astran hintaluokassa olevaa 4 vuotta vanhaa. Ehkä sen kokoisia tulee. Ajattelin sillä tavalla siis laskea että millaisten käytetyn 4v vanhan bensa-auton tuolla rahalla saa. Yläpäähän menee 4v vanha 30-80tkm ajettu Astra esim. Ehkä sen tyyppisiä tulee hybrideinä ja täyssähköinä enenevässä määrin, mene ja tiedä. Itse laitoin ensin tavoitteeksi että seuraava auto on uudehko (joku toinen ajanut kalleimmat kilsat pois) 3-4v vanha kaasuauto. Nyt kuitenkin näytti jo kesällä siltä että kaasuasemia ei enää tullutkaan kovin nopeasti lisää, joten piti miettiä asiaa kaksikin kertaa. Huomasin että sama merkki/malli, pari tonnia lisää ja saan ihan toisenlaisen auton.
 

remykv

Vakionaama
Näin varmasti ja hinnat tippuu. Lienee kuitenkin optimistista ajatella, etteikö tuo maksaisi useita tuhansia euroja. Sanotaan 5000€ 10v. kohdalla. Jos auton elinkaaressa tuo kerrankin tehdään, niin aikamoinen kuluerä se on tasaisestikkin käyttövuosille jaettuna.

Toinen juttu on, jos sitä ei tehdä ja auto kierrätetään. Sitten se vasta maksaakin.
Mun autot on 8 vuotiaita ajettu 200000 ja noihin tällä hetkellä maksaa akut n.2000+rahti+10h työ.
Jokainen katsoo ja laskee mikä itselle on käytännöllisin, mulle tuo akun hinta tulee nopeasti tienattua kulujen pienentyessä
 

Lappanen

Aktiivinen jäsen
Onko plugarien öljynvaihtoväli "normaali" vai lyhennetty?
Bensiini autoissa usein pätkäajo jättää moottorin viileäksi ja tuosta voi seurata se että polttoainetta päätyy moottoriöljyn joukkoon. Jos ajattelee sitä että osa ajamisen energiasta otetaan sähköstä niin voisi kuvitella että tilanne että mosa on kylmä ja sieltä otetaan tehoa ulos olisi varsin yleinen...

Saati sitten mikä on tilanne talvella.

Ja miltä se moottori näyttää sisältä usean vuoden jälkeen, jos pahimmassa tapauksessa sitä ei ehkä ikinä ajeta lämpimäksi. Saastelaitteet (egr esim) kun muutenkin tuppaavat sotkemaan paikkoja ja katalysaattori/hiukkassuodatinkin pitäisi silloin tällöin edes saada kunnolla lämpimäksi..
 

remykv

Vakionaama
Ja miltä se moottori näyttää sisältä usean vuoden jälkeen, jos pahimmassa tapauksessa sitä ei ehkä ikinä ajeta lämpimäksi. Saastelaitteet (egr esim) kun muutenkin tuppaavat sotkemaan paikkoja ja katalysaattori/hiukkassuodatinkin pitäisi silloin tällöin edes saada kunnolla lämpimäksi..
Uskoisin kaikkien valmistajien ottaneen tuollaisen huomioon jo bensan vanhenemisen vuoksi, eli pakottaa käyttämään polttomoottoria tietyin väliajoin
 

fraatti

Hyperaktiivi
Ja miltä se moottori näyttää sisältä usean vuoden jälkeen, jos pahimmassa tapauksessa sitä ei ehkä ikinä ajeta lämpimäksi. Saastelaitteet (egr esim) kun muutenkin tuppaavat sotkemaan paikkoja ja katalysaattori/hiukkassuodatinkin pitäisi silloin tällöin edes saada kunnolla lämpimäksi..
No eihän se nyt hyvältä näytä. Välttämättä. :p
Sen voi oikein kuvitella kuinka kaikki osat tykkäävät kun tuo kaikki moska lähtee tuolta liikenteeseen. Suomen talvi on muutenkin haastava niin se ei varmasti auta asiaa yhtään että kone on entistä viileempi.


Eräs tuttu on sähköpääperkeleenä eräässä merkkiliikkeessä. Hänen kauttaan olen kuullut näistä jutuista. Eikä nuo akut näytä olevan ikuisia sähköpyörissä eikä autoissaakaan. Ei niitä muuten auottaisi ja vielä välillä useaan otteeseen. Jonkinverran taitaa olla vielä kiviä poluilla. Hybrideissä taitaa tulla syklejä akkuu vielä aivan eri tahtiin kuin mitä täyssähköön? -> zippi aikasemmin?

Sinällään en viitsi oikein kommentoida mitä kaikkea on tullut vastaan mutta laitetaan nyt jotain.
-"öljy sisältää normaalia enemmän vettä ja bensaa"
->"Joo, alhainen käyntilämpötila ei varmasti tee tuolle perinteiselle mosalle hyvää. Ainakin öljynvaihtovälit pitä olla lyhyemmät ja mosa ajaa vaikka väkisin ajoittain kunnolla lämpöiseksi."
1605531515350.png


-"osalle 3tkm näyttää olevan maksimi"
-"asiakas ei ole reklamoinut mitenkään."
 

Mikki

Vakionaama
Eli tiivistäen hybrideistä:

- Sähkömosan akut kuluu mitä enemmän ajetaan sähköllä. Uusiminen jossain vaiheessa väistämätöntä
- Mitä enemmän ajetaan sähköllä, sitä enemmän polttomoottori kärsii niistä lyhyistä käyntiajoista
- Huoltoväli vuosi, lyhyemmäksi ei kehdata vissiin laittaa vaikka tarvetta voisi olla polttomoottorin toistuvan kylmäkäymisen vuoksi
- Uutena asiana akkunesteiden vaihto muutaman vuoden välein 300€

Hmm.....
 

fraatti

Hyperaktiivi
Eli tiivistäen hybrideistä:

- Sähkömosan akut kuluu mitä enemmän ajetaan sähköllä. Uusiminen jossain vaiheessa väistämätöntä
- Mitä enemmän ajetaan sähköllä, sitä enemmän polttomoottori kärsii niistä lyhyistä käyntiajoista
- Huoltoväli vuosi, lyhyemmäksi ei kehdata vissiin laittaa vaikka tarvetta voisi olla polttomoottorin toistuvan kylmäkäymisen vuoksi
- Uutena asiana akkunesteiden vaihto muutaman vuoden välein 300€

Hmm.....

Ei li-ion kennoihin ainakaan mitään nesteitä vaihdeta. Se että jos akussa kiertää kylmäaine niin sitten tuo voi olla eri juttu. Vaihdosta tai sen tarpeellisuudesta en osaa sanoa mitään. Akkua ei vaihdeta kokonaan vaan vain rikkinäiset modulit akun sisään(ainakin näissä tapauksissa mitä itse tiedän).

mutta yleisesti ottaen mitä tyhjemmäksi akku ajetaan niin sen nopeammin sen taru päättyy. Voisi kuvitella että hybridissä akku olisi kovemmalla rasituksella kuin täyssähkössä.
1605533105503.png


Eikös jossain hybrideissä polttomoottori käynnisty myös silloin kun kaasu lintataan pohjaan? Mitäs niiden päästöjen kanssa jos katit ja muut saastelaitteet ovat kylmiä? Tuskin toimivat aivan optimaalisesti tuolloin. Ajotapoja lienee myös monenlaisia. Toiset ajavat varpaankynnellä sen jälkeen kun hommaavat sähköauton. Ajotavan muutoksella voi vaikuttaa myös perus bensa tai diesel krematoriossa paljon kulutukseen. Saattaa olla että hybridissä erot vielä korostuvat.

 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Mitenköhän tuo jääkylmä polttis pelaa talvella? Meinaan tuntuvat porukat jo kesäkeleilläkin ihmettelevän polttiksen vähäistä käyttöä, niin tuohon kun lisätään pakkanen ja moottorin vääntäminen väkisin käyntiin ilman minkään sortin esilämmitystä ja jo kohta taas sammutetaan ettei vaan fuilia kulu. Ei voi tälläinen mitenkään tietää mitään hyvää tuolle polttikselle ja sen kestävyydelle kun about puolet vuodesta ajetaan jääkylmällä moottorilla, ikinä ei saavutetta normaaleja käyntilämpöjä :confused:
 

Tulihäntä

Vakionaama
Ihan mielenkiinnosta... onko tuollaisen akkupaketin vaihto missä vain pajalla tehtävissä, vai tarvitaanko marmoritiskin pelit ja rensselit (lähinnä ohjelmointipuolelle), että uusi akusto saadaan toimimaan?
Onhan noita pajoja jo Suomessakin. Alkuperäisen tilalle vaihdetaan isompiakin akkuja. Olikohan hinnat alkaen tyyliin 5000€ avaimet teen periaatteella.
 

remykv

Vakionaama

fraatti

Hyperaktiivi
Voortin hybridin akku jäähtyy ilmalla.

Ihan näin öljyistä puheenollen kaverin vaimon miniin tuli vuosittain vain 5000km mittariin. Tuo pomppasi päästöistä leimalla. Syyksi paljastui se että bensaa oli päätynyt öljyjen joukkoon niin paljon. Ne haisivatkin ihan bensalle. Koneen käydessä jatkuvasti kylmänä tuolla oli kai sitten ilmeisesti ohivuotoa sen verran että palamaton polttoaine päätyi öljyjen joukkoon. Tuo oli suorasuihkari. En tiedä onko tuolla merkitystä siihen että paljonko sitä päätyy palamattomana ohi.
 

remykv

Vakionaama
No eihän se nyt hyvältä näytä. Välttämättä. :p
Sen voi oikein kuvitella kuinka kaikki osat tykkäävät kun tuo kaikki moska lähtee tuolta liikenteeseen. Suomen talvi on muutenkin haastava niin se ei varmasti auta asiaa yhtään että kone on entistä viileempi.


Eräs tuttu on sähköpääperkeleenä eräässä merkkiliikkeessä. Hänen kauttaan olen kuullut näistä jutuista. Eikä nuo akut näytä olevan ikuisia sähköpyörissä eikä autoissaakaan. Ei niitä muuten auottaisi ja vielä välillä useaan otteeseen. Jonkinverran taitaa olla vielä kiviä poluilla. Hybrideissä taitaa tulla syklejä akkuu vielä aivan eri tahtiin kuin mitä täyssähköön? -> zippi aikasemmin?

Sinällään en viitsi oikein kommentoida mitä kaikkea on tullut vastaan mutta laitetaan nyt jotain.
-"öljy sisältää normaalia enemmän vettä ja bensaa"
->"Joo, alhainen käyntilämpötila ei varmasti tee tuolle perinteiselle mosalle hyvää. Ainakin öljynvaihtovälit pitä olla lyhyemmät ja mosa ajaa vaikka väkisin ajoittain kunnolla lämpöiseksi."
katso liitettä 66790

-"osalle 3tkm näyttää olevan maksimi"
-"asiakas ei ole reklamoinut mitenkään."
En ymmärrä miten tuo nokka-akseli voi olla tuossa kunnossa, onko ollut pelkkää vettä alakerrassa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
En ymmärrä miten tuo nokka-akseli voi olla tuossa kunnossa, onko ollut pelkkää vettä alakerrassa.
Öljy on tuollaista sinapin väristä joten öljyn joukossa lienee paljon vettä. Samanlaista möhnää on joskus aikoja sitten ihmetelty bensa-auton venttiilikopan korkista ja todettu että vettä on kondesoitunut öljyjen joukkoon pätkäajon seurauksena.

Tässä onkin foordsonissa hiukan vahvempi majoneesi.
1605541888861.png




Luulisi että valmistajat olisivat yrittäneet taklata tuota ongelmaa jotenkin. Olikos toitsulla joku "termos"?
 

remykv

Vakionaama
Öljy on tuollaista sinapin väristä joten öljyn joukossa lienee paljon vettä. Samanlaista möhnää on joskus aikoja sitten ihmetelty bensa-auton venttiilikopan korkista ja todettu että vettä on kondesoitunut öljyjen joukkoon pätkäajon seurauksena.

Tässä onkin foordsonissa hiukan vahvempi majoneesi.
katso liitettä 66793



Luulisi että valmistajat olisivat yrittäneet taklata tuota ongelmaa jotenkin. Olikos toitsulla joku "termos"?
Mulla 2 vanhaa opel amperaa ja kiinnostaisi kovasti tietää miksi ainakin toisessa on pysynyt öljyt aivan normaalina vaikka talvellakin ajellaan pääosin sähköllä
 

fraatti

Hyperaktiivi
Mulla 2 vanhaa opel amperaa ja kiinnostaisi kovasti tietää miksi ainakin toisessa on pysynyt öljyt aivan normaalina vaikka talvellakin ajellaan pääosin sähköllä

Autoissa ylipäätään lienee näitä mallikohtaisia "ominaisuuksia" ja varmaan taipumus töhnän keräämiselle saattaa olla mallikohtaista. Toisiin voi tulla herkemmin kuin toisiin? Ja varmaan se ajotapa myös vaikuttaa.
Ihan mielenkiinnosta, kuinka pitkä tuossa on öljynvaihtoväli?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Opelixissa näyttää olevan tuollainen järjestelmä:
2.5 Opel Amperan ja Chevrolet Voltin lämmitysjärjestelmä Amperan ja Voltin jäähdytys/lämmitysjärjestelmä koostuu neljästä itsenäisestä nestekierrosta ja niiden sähköisistä lämmittimistä, sekä ilmastointijärjestelmän kierrosta. Normaalissa polttomoottoriautossa on yleensä vain moottorin ja matkustamon lämmittämiseen/jäähdyttämiseen tarkoitettu nestekierto ja mahdollinen ilmastoinnin kierto. Amperassa matkustamolle ja moottorille on oma kiertonsa, kuten perinteisissä polttomoottoriautoissa, lisättynä sähköisellä lämmityksellä. Auton tehoelektroniikka vaatii oman jäähdytysjärjestelmänsä, kuin myös moottorin pyörittämät kaksi generaattoria. Akulla on myös oma sähköisesti lämmitettävä nestekiertonsa. (WopOnTour 2010)

Lisäää asiasta tuosta sivulta 8 eteenpäin -> https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/57602/nevalainen_pekka.pdf?sequence=1&isAllowed=y
 

remykv

Vakionaama
Autoissa ylipäätään lienee näitä mallikohtaisia "ominaisuuksia" ja varmaan taipumus töhnän keräämiselle saattaa olla mallikohtaista. Toisiin voi tulla herkemmin kuin toisiin? Ja varmaan se ajotapa myös vaikuttaa.
Ihan mielenkiinnosta, kuinka pitkä tuossa on öljynvaihtoväli?
En tiedä, auto itse laskee käyttöaikaa.
Mulla tullut tuon mittariin yli 30000 eikä vieläkään käske vaihtaa.
Kävin kuitenkin hakemassa öljyt ja suodattimet molempiin ja vaihdan ennen talvea.
Eli kerran vuoteen vaihdan
 

fraatti

Hyperaktiivi
Näyttää olevan aikas sitkeitä palamaan. Myös mittaristossa näyttää pysyvät valothyvin päällä vaikka vettä on ruiskutettu jo pitkät tovit. Minkäs kokoinen akku tuollaisessa on?

 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom