Ladattavista autoista ikäviä yllätyksiä kuluttajille – "Innostuksissa tehtyjä kauppoja pitää välttää", sanoo kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja

Mikki

Vakionaama
Mitenkäs sitten kun on kauppakeskuksen autohalli täynnä hybridejä ja täyssähköautoja ja joku niistä ottaa tulta allensa? Millä ihmeellä tuollaisen sammuttaa, varsinkin jos pääsee useampi auto syttymään vierekkäin?

Norjassahan meni komeasti se yksi parkkihalli jo. Mutta ei sentään palo sattunut kauppakeskuksen kellarissa.
 

remykv

Vakionaama
Mitenkäs sitten kun on kauppakeskuksen autohalli täynnä hybridejä ja täyssähköautoja ja joku niistä ottaa tulta allensa? Millä ihmeellä tuollaisen sammuttaa, varsinkin jos pääsee useampi auto syttymään vierekkäin?

Norjassahan meni komeasti se yksi parkkihalli jo. Mutta ei sentään palo sattunut kauppakeskuksen kellarissa.
Ei millään
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Mitenkäs sitten kun on kauppakeskuksen autohalli täynnä hybridejä ja täyssähköautoja ja joku niistä ottaa tulta allensa? Millä ihmeellä tuollaisen sammuttaa, varsinkin jos pääsee useampi auto syttymään vierekkäin?

Norjassahan meni komeasti se yksi parkkihalli jo. Mutta ei sentään palo sattunut kauppakeskuksen kellarissa.

Nojuu, mutta siellä paloi tasa-arvoisesti kaiken voiman autoja. Eihän siinä sähköautoja tarvittu edes sytyttämään.
 

Mikki

Vakionaama
Se Stavangerin hallin palo taisi lähteä jostain vanhasta Opel Zafira diesel romusta. Mutta palon voimakkuuteen oli merkittävänä osatekijänä palavat sähköautot ja hybridit.

Onhan siinä raju ero miten tavallinen auto palaa ja miten sähköauto. Yhdenkin sähköauton palo on totinen paikka jos se sattuu ikävässä paikassa, missä palokunta ei saa sitä esim. upotettua vesialtaaseen.
 

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Kyllä tankillisessa bensaa on aika runsaasti palokuormaa myös. Toki palaa nopeammin poiskin kuin reagoiva akku
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Se Stavangerin hallin palo taisi lähteä jostain vanhasta Opel Zafira diesel romusta. Mutta palon voimakkuuteen oli merkittävänä osatekijänä palavat sähköautot ja hybridit.

Onhan siinä raju ero miten tavallinen auto palaa ja miten sähköauto. Yhdenkin sähköauton palo on totinen paikka jos se sattuu ikävässä paikassa, missä palokunta ei saa sitä esim. upotettua vesialtaaseen.

Sähköauton paloakin on vähän dramatisoitu, koska se on hidas sammuttaa kun akku palaa niin surkean hitaasti. Ei se niin ihmeellisesti raivokkaasti pala kuin sieltä mistä muutkin autot - pohjan alla oleva akku sytyttää kyllä sisustan verhoilut tehokkaasti.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Autoissa on aika paljon palavia rakennusmateriaaleja, jos se sattuu syttymään ja oikein kunnolla liekehtii. Muuta palavaa polttoaineen lisäksi taitaa olla aina merkittävästi enemmän.

 

vmakela

Jäsen
Mitenköhän tuo jääkylmä polttis pelaa talvella? Meinaan tuntuvat porukat jo kesäkeleilläkin ihmettelevän polttiksen vähäistä käyttöä, niin tuohon kun lisätään pakkanen ja moottorin vääntäminen väkisin käyntiin ilman minkään sortin esilämmitystä ja jo kohta taas sammutetaan ettei vaan fuilia kulu. Ei voi tälläinen mitenkään tietää mitään hyvää tuolle polttikselle ja sen kestävyydelle kun about puolet vuodesta ajetaan jääkylmällä moottorilla, ikinä ei saavutetta normaaleja käyntilämpöjä :confused:
Ei mulla ainakaan tietääkseni tule tällaisia tilanteita. Kun tarvitsen polttista, niin akku on tyhjä, ja se polttis ajetaan lämpimäksi. Audi ei ainakaan anna sen käydä kylmänä pätkää, vaan kun tarvetta tulee, sitä käytetään ensin n. 1200 rpm akkukäytön ohella hetken, jonka jälkeen se saa vuoron voimansiirtotyöhön. Jos se siis lähtee kaupungissa käyntiin, on ajoakku tyhjä, ja sitä polttista ei heti sammuteta risteykseen rullatessa. En tiedä miten muissa, kun esim ioniqissa pakotetaan aina kylmällä polttis panosti hetkeksi käyntiin.
 

remykv

Vakionaama
Ei mulla ainakaan tietääkseni tule tällaisia tilanteita. Kun tarvitsen polttista, niin akku on tyhjä, ja se polttis ajetaan lämpimäksi. Audi ei ainakaan anna sen käydä kylmänä pätkää, vaan kun tarvetta tulee, sitä käytetään ensin n. 1200 rpm akkukäytön ohella hetken, jonka jälkeen se saa vuoron voimansiirtotyöhön. Jos se siis lähtee kaupungissa käyntiin, on ajoakku tyhjä, ja sitä polttista ei heti sammuteta risteykseen rullatessa.
Tuohon tyyliin toimii amperassakin
 

Esäätäjä

Lempäälä
Mitsu Outlander PHEV alkaa käyttää polttista kun kelit kylmenee, tai siis jos lämmityslaite päällä. Samoin jos ei aja ihan varpaalla lähtee helposti käyntiin. Tähän toki vaikuttaa kaikki: ulkolämpötila, lämpötilan pyynti sisään ja akun kunto. Uudemmissa voi polttiksen käynnistymistä estää, vanhemmissa ei. Ulkolämpömittarin anturin huijaus n. +20 auttaa että lämmityslaite voi olla sähköajossa päällä talvella.
 

kotte

Hyperaktiivi
Ladattavien hybridiautojenteknologia nyt kaipaisi vallankumouksellisen muutoksen voimanlähteistä alkaen. Nyt nuo melkein yhdistävät polttomoottori- ja sähköautojen pahimmat puolet (tosin joitakin kombinaation hyviä puoiia on saavutettu). Etenkin apupolttomoottori pitäisi suunnitella sellaiseksi, ettei se ole kylmäkäynnistyksistä moksiskaan ja tuottaa myös kylmänä hyvän hyötysuhteen. Laitteen pitäisi myös olla paljon kevyempi ja pienempi suhteessa nykyisiin.
 

Baltic

Jäsen
Niinpä!
Tuollainen bensa/diselmoottorin pätkäkäyttö on itsemurha koneelle, ainakin Suomen olosuhteissa.
Toimii hienosti ehkä sen takuuajan, ongelmat tulee sillä neljännellä köyhällä jos erehtyy ostamaan...
Omassa pakussa on Start/stop. Sulakkeen poistin ensi töikseni. Ei sammahtele enää.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Mitä eroa on nyt Opel Amperassa/BMW i3 Range Extenderillä ja Nissanin e-Powerissa, muuta kuin tuo latausmahdollisuus Amperassa/i3?
Olikohan näitä tulossa diesel generaattorilla?
 
Viimeksi muokattu:

kotte

Hyperaktiivi
Vieläkö Suomen autoverotus on sellainen, että diesel-käyttöisestä ladattavasta hybridistä joutuu maksamaan täyden dieselveron, sanokoon WLTP mitä hyvänsä?

Toinen ajoittain pohdituttanut asia: jos hinaat peräkärryssä tai takakontissa dieselaggregaattia ja lataat sitten sillä täyssähköautoa polttoöljyä käyttäen taukopaikoilla, voisiko joku viranomainen puuttua asiaan ja lätkäistä asiasta hallinnollisia sakkojen luonteisia maksuja, jos asia tulee julkiseksi?
 
Viimeksi muokattu:

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Hieman pienempi tuo taitaa olla. Diesel generaattori versio voisi olla muualla Euroopassa (missä ei ole käyttövoimaveroa) kiinnostava vaihtoehto.
 

kotte

Hyperaktiivi
Toinen asia, joka on vä
Hieman pienempi tuo taitaa olla. Diesel generaattori versio voisi olla muualla Euroopassa (missä ei ole käyttövoimaveroa) kiinnostava vaihtoehto.
OK, siis nyt saa sentään 10% alennuksen viitteen taulukon perusteella (ihan päästöistä ja sähköpuolen kapasiteetista riippumatta). Pienikin akku ja sähkömoottori-/generaattori toki painavat, eli säästö hukkunee tuohon osaan kokonaan, jos edes riittää.
 

remykv

Vakionaama
Mitä eroa on nyt Opel Amperassa/BMW i3 Range Extenderillä ja Nissanin e-Powerissa, muuta kuin tuo latausmahdollisuus Amperassa/i3?
Olikohan näitä tulossa diesel generaattorilla?
Ei ilmeisesti pääosin mitenkään jos latausmahdollisuutta ja akkujen kokoeroa ei huomioida.
Amperassa on myös käsittääkseni joku tietty alue millä lukitaan bensiinimoottorille vetovastuu.
 
Viimeksi muokattu:

HeTi

Aktiivinen jäsen
Renaultin uudessa E-tech hybridissä on kaksi sähkömoottoria ja polttomoottori.
Toinen sähkömoottori on polttomoottorin kyljessä laturina/starttina/apumoottorina.
Erilaisia ajotiloja/moottoreiden yhdistelmiä on 15kpl, alkaa jo kuulostamaan suht monimutkaiselle.
Olisiko täyssähkö kuitenkin helpompi.
 

remykv

Vakionaama

Mikki

Vakionaama
Ihmetystä herättää miksi kenenkään ei tarvitse korvata mitään, ettei vain olisi paikassa vikaa mistä ladattu.

Vaikea sanoa mikä vika voisi olla, mutta jos normaali talon sähkö voi jotenkin rikkoa auton niin ei hyvältä kuulosta.

Se lienee kuitenkin varmaa, että maksajia on vaikea löytää jos on mahdollisuus syyttää asiakasta.

Virtapiikki lienee kestokandidaatti kun haetaan syytä auton ulkopuolelta. Milläs todistat ettei niin voisi olla tapahtunut.
 

remykv

Vakionaama
Vaikea sanoa mikä vika voisi olla, mutta jos normaali talon sähkö voi jotenkin rikkoa auton niin ei hyvältä kuulosta.

Se lienee kuitenkin varmaa, että maksajia on vaikea löytää jos on mahdollisuus syyttää asiakasta.
Jos sulake palaa toistuvasti ja vaihdetaan vaan sulaketta vaikka autossa on valmistajan takuu voimassa niin minun mielestä asiakkaassakin on oikeaa vikaa
 

Mikki

Vakionaama
Lähettääkö autofirma sähkärin tutkimaan asiaa jos asiakas niin vaatii. Tuskin.

Ilmeisesti kuitenkin asiakas oli sitä mieltä ettei vika ole talon sähköissä ja oli asiaa eri tavoilla testannut.

Mutta pihvi oli siinä että JOS on edes teoriassa mahdollista että kymppitonnien auto hajoaa jotenkin sähköstä riippuen, niin ei hyvältä vaikuta kuluttajansuoja.
 

remykv

Vakionaama
Lähettääkö autofirma sähkärin tutkimaan asiaa jos asiakas niin vaatii. Tuskin.

Ilmeisesti kuitenkin asiakas oli sitä mieltä ettei vika ole talon sähköissä ja oli asiaa eri tavoilla testannut.

Mutta pihvi oli siinä että JOS on edes teoriassa mahdollista että kymppitonnien auto hajoaa jotenkin sähköstä riippuen, niin ei hyvältä vaikuta kuluttajansuoja.
Olisi tarkastuttanut auton, jos siinä ei ole vikaa niin ongelmat on paikassa.
Pahin vaihtoehto on että kuittaa vikakoodit itse pois kun järjestelmä pistää yhteydet poikki, esim jos latauspistoke on rikki niin kuittaus, laturiin uudestaan, varmasti topsahtaa jossain välissä, menee lopulta muutakin vaihtoon kuin 120€ pistoke ja taas jäätiin nuolemaan näppejä
 
Viimeksi muokattu:

Have

Jäsen
Meillä on ollut nyt vähän ylo vuoden 2012 mallin Ampera. Toistaiseksi paras auto mitä olen omistanut. Edellinen auto oli MB E250 bensamalli vm 2010.

15000 kilometrin aikana polttoainetta on kulunut 255 litraa. Samassa ajassa mersu kulutti 1340 litraa.

Lataus hoituu kotona ja reissussa tavallisesta pistorasiasta. Amperan mittarissa on nyt noin 150000km. Akun kapasiteetin heikkenemisestä ei ole nähtävissä merkkejä. Kesällä noin 70-80km ja talvella 45-55 sähköllä.

En hirveästi kanna huolta tuon polttomoottorin kylmästarteista, kun niitä tapahtuu talven aikana ehkä 10-20kpl. Edellisen kerran polttomoottori taisi käynnistyä syyskuussa, kun auto kävi huollossa. Silloin huoltoa kaipasi polttomoottori, kun siitä piti vaihtaa öljyt.

Seuraava auto on sitten täyssähköauto. Harmillisesti sen hankintaa ei voi enää Amperan jälkeen oikein perustella kustannusäästöillä. Polttomoottoriauton hankinta ei kiinnosta lainkaan.

Merkittävä vaikutin plugarissa/sähköautoilussa ainakin itselläni oli paljon pienemmät päästöt autoiluun. Bonuksena sähköajossa on ylivertainen voimalinja verrattuna polttomoottoriin. Hiljainen, värinätön, välitön reagointi ’kaasupolkimeen’.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
No tuossa on melkoinen rivi kummallisuuksia - ja epäilys väärästä apuvirran annosta on aika hyvä selittämään auton viat. Ehkä hassuin vika oli se, ettei ABS-yksikköä 'saatu' ja auto meni siksi hylkyyn.

Tässä ketju on

talo - 'laturi' ( Type1 on oikeasti johto kontaktorilla ) - suurjännitelaturi - suurjänniteakku - auton DC-DC muunnin/12v laturi - 12V akku - auton sähköt.

Eli siitä 'seinälaturista' on aika pitkä matka auton hajonneisiin sähköihin, vika on pikemmin ollut joko siinä että jollain Kiinan batteryeliminaattorilla on paukautettu superkonkasta apuvirtaa - tai auton DC-DC muunnin on rikki jonka varmasti näkee vikakoodeista.
 
Jokainen Carunalta säästetty euro on kuin lottovoitto. Siksi jätän sähköt autojen osalta korkeintaan R/C autoihin.
Ei ole näköpiirissä mitään sellaista, että siirtohinnat pysyisi edes samoissa, ne tulevat vain nousemaan.
Ei siis kiinnosta hankkia lisää laitteita rikastuttamaan Carunan sijoittajia.
 

Have

Jäsen
Jokainen Carunalta säästetty euro on kuin lottovoitto. Siksi jätän sähköt autojen osalta korkeintaan R/C autoihin.
Ei ole näköpiirissä mitään sellaista, että siirtohinnat pysyisi edes samoissa, ne tulevat vain nousemaan.
Ei siis kiinnosta hankkia lisää laitteita rikastuttamaan Carunan sijoittajia.

Paljonkos muuten on sähkön kokonaishinta noilla Carunan siirroilla?
Meillä ei ole siirtoyhtiö Caruna ja sähkön kokonaishinta veroineen on noin 11.81 senttiä/kWh.

Jos ajattelee sähköauton kulutukseksi esim noin 20kWh/100km (tuon meidän Amperan talvikulutus), niin silloin 100km energiakustannus on noin 2.36 euroa.

Edellisen polttomoottoriautoni, eli tuon E250 mersun, todellinen keskikulutus oli noin 8.5 litraa/100km. Jos otetaan polttoainehinnaksi vaikkapa 1.4 euroa / litra, niin 100km polttoainekustannus olisi noin 11.9 euroa. Jos olisi jokin oikein taloudellinen polttomoottoriauto, jonka kulutus olisi vaikkapa puolet tuosta, niin silloinkin hintaero sähköautoiluun on todella merkittävä.

Tuulivoimatuotannon kasvaessa lähivuosina merkittävästi sähkön hinta tulee laskemaan. Siirtohinnat saattavat noustakin, mutta olen melko varma, että polttoainehinnat nousevat päästöverotuksen takia vielä enemmän.
 

pamppu

Vakionaama
Carunahan sakottaa lähinnä kuukausimaksussa. Sen maksaa kuitenkin pakosta, oli sitten nolla tai seittemän sähköautoa.

Mutta se mikä takuuvarmasti tulee muuttumaan, on sähkövero. Se monikertaistetaan. Kyllä valtio tarvii kaiken sen rahan, mikä polttoaineverosta jää saamatta.
 

Mikki

Vakionaama
Jos ajattelee sähköauton kulutukseksi esim noin 20kWh/100km (tuon meidän Amperan talvikulutus), niin silloin 100km energiakustannus on noin 2.36 euroa.

Edellisen polttomoottoriautoni, eli tuon E250 mersun, todellinen keskikulutus oli noin 8.5 litraa/100km. Jos otetaan polttoainehinnaksi vaikkapa 1.4 euroa / litra, niin 100km polttoainekustannus olisi noin 11.9 euroa. Jos olisi jokin oikein taloudellinen polttomoottoriauto, jonka kulutus olisi vaikkapa puolet tuosta, niin silloinkin hintaero sähköautoiluun on todella merkittävä.

Meillä lienee modernin pään diesel-auto (V60 vm. 2019) ja sillä keskikulutus näillä keleillä puoliksi kaupunkiajossa on 5,6 litraa ollut sataselle. Ei tuollakaan ajo olisi kovin kallista ilman himoverotusta.

Turha on tosiaan kuvitella että valtio aikoo jäädä ilman niitä liikenteen miljardituloja. Tavalla tai toisella sähköautoilijat tulevat maksamaan sen mitä polttomoottorilla ajajat maksavat nykyään. Ja sitten toki polttomoottoreilla ajavat maksaa entistä enemmän.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Turha on tosiaan kuvitella että valtio aikoo jäädä ilman niitä liikenteen miljardituloja. Tavalla tai toisella sähköautoilijat tulevat maksamaan sen mitä polttomoottorilla ajajat maksavat nykyään. Ja sitten toki polttomoottoreilla ajavat maksaa entistä enemmän.

Siksipä se sähköauto kannattaa olla nyt kun sähköautojen veroilla ei ole potissa merkitystä, mutta polttoaine- ja Co2veroa kannattaa korotella vuosittain monesta poliittisesti hyvästä syystä.

Tuolla on onnellisia näiden seat/vw/skoda -pikkumallien ostajia jotka ovat ostaneet sen vaikka 100km siivu työmatka-ajoon. Siinä ei mene pääoma- eikä polttoainekuluja enää mahdottomasti - ja niukkuudesta johtuen näiden jälleenmyyntiarvo ylittää toistaiseksi kauppaan maksetun hinnan.
 
Paljonkos muuten on sähkön kokonaishinta noilla Carunan siirroilla?
Meillä ei ole siirtoyhtiö Caruna ja sähkön kokonaishinta veroineen on noin 11.81 senttiä/kWh.

Jokin aika sitten laskin, taisi olla 16 senttiä.
Minä säästän mieluiten Carunalta sen minkä voin. Autoa ei ole eikä tule näillä näkymin, mutta jos tulisi, se ei varmuudella ole sähköllä toimiva.
Jotku sanovat puolivakavissaan mieluummin maksavansa vaikka tuplasti lämmityksestä, kunhan vaan Carunalle ai tarvitsisi maksaa mitään.

En ole ollenkaan vakuuttunut näistä sähköautoista, millä akku ladataan sitten kun tuleekin se päivä, ettei sähköä tule verkosta?
bensiiniä voi sentään jonkin verran säilöäkin. Lisäksi sähköautojen akut on erittäin kalliita uusia, ja kuten täälläkin on nähty, jos ne saa syystä tai toisesta tulta allensa, ovat myös melkoisia palopommeja.

Lisäksi, jokainen akkujen kanssa pelannut tietää, mitä -35c pakkanen tekee akkujen varaukselle.
 

vmakela

Jäsen
Jokin aika sitten laskin, taisi olla 16 senttiä.
Minä säästän mieluiten Carunalta sen minkä voin. Autoa ei ole eikä tule näillä näkymin, mutta jos tulisi, se ei varmuudella ole sähköllä toimiva.
Jotku sanovat puolivakavissaan mieluummin maksavansa vaikka tuplasti lämmityksestä, kunhan vaan Carunalle ai tarvitsisi maksaa mitään.

En ole ollenkaan vakuuttunut näistä sähköautoista, millä akku ladataan sitten kun tuleekin se päivä, ettei sähköä tule verkosta?
bensiiniä voi sentään jonkin verran säilöäkin. Lisäksi sähköautojen akut on erittäin kalliita uusia, ja kuten täälläkin on nähty, jos ne saa syystä tai toisesta tulta allensa, ovat myös melkoisia palopommeja.

Lisäksi, jokainen akkujen kanssa pelannut tietää, mitä -35c pakkanen tekee akkujen varaukselle.
Montako tiedät joka säilöö bensiiniä? Jos vaikka sattuisi sekin loppumaan... Ei kannata heittäytyä uppiniskaiseksi ihan vain "periaatteesta". Meitä tyytyväisiä sähköllä ajelijoita alkaa olla jo todella paljon. Siinä vaiheessa kun Suomen maassa loppuu sähkön jakelu, loppuu aika moni muukin asia.
 
Montako tiedät joka säilöö bensiiniä? Jos vaikka sattuisi sekin loppumaan... Ei kannata heittäytyä uppiniskaiseksi ihan vain "periaatteesta". Meitä tyytyväisiä sähköllä ajelijoita alkaa olla jo todella paljon. Siinä vaiheessa kun Suomen maassa loppuu sähkön jakelu, loppuu aika moni muukin asia.

Paljon. bensiiniä pitää olla aina jonkin verran kuitenkin säilössä, sitä menee muihinkin laitteisiin.
Eikä kyse ole mistään periaatteesta. Akkujen kanssa puuhastellessa niiden huonot puolet, erityisesti pakkasessa ovat tulleet tutuiksi.
Ja kun sähköautosta on kysymys, niin käyttö tulee erittäin kalliiksi jo pelkän akun uusimisen takia.
 

rema

Aktiivinen jäsen
Varoitus: tämän viestin sisältöön kannattaa suhtautua varauksella
Ladattavat hybridit ovat ehkä paras ratkaisu autojen käyttövoimana, olisi hyvä jos lataus riittäisi n. 100 km:n matkaan. Kun lataus loppuu, niin moottorin energiana voi suurella n. 60 %:n osuudella käyttää HHO :ta , eli vettä hajoitetaan ja syötetään mootorin ilmanottoon. Pisimmällä tässä HHO tekniikassa on www.aquatune.com jonka extreme, lisättynä lisä generaatoreilla, pystyy jopa 80 %:n osuuteen mootorin voiman tuotosta, Vedyn H puristuskestävyys on parempi kuin bensiinillä ja itsesytytys lämpötila on n. 150 C-ast. Mootorin tarvitsema polttoaine HHO:n lsäksi voisi olla bioetanoli, jota tarvitaan talvella veden jäätymisen estämiseksi n. 30 %, myös HHO laitteistossa.
Myös bensiini HHO:n lisäksi voisi olla hyväksyttävissä, kun sen osuus jäisi pieneksi ja katalysaattori puhdistaa sen aiheuttamat päästöt ?
 
Viimeksi muokattu:

vmakela

Jäsen
Paljon. bensiiniä pitää olla aina jonkin verran kuitenkin säilössä, sitä menee muihinkin laitteisiin.
Eikä kyse ole mistään periaatteesta. Akkujen kanssa puuhastellessa niiden huonot puolet, erityisesti pakkasessa ovat tulleet tutuiksi.
Ja kun sähköautosta on kysymys, niin käyttö tulee erittäin kalliiksi jo pelkän akun uusimisen takia.
Minä taas tunnen vain yhden, hän odottelee maailmanloppua säilykkeineen, armeija varusteineen, agrigaatilla varustettuna. No, harrastus sekin. Toiset puuhaa, toiset puuhastelee. Toiset juoksee, toiset juoksentelee. Eiköhän autoteollisuus ole tuon kylmä ongelman ratkaissut lämmittämällä akustoa. Emme ole ainut, emmekä edes suurin maa jossa on arktiset olosuhteet, joskus totuus suomettumisen myötä unohtuu.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Siinä vaiheessa kun Suomen maassa loppuu sähkön jakelu, loppuu aika moni muukin asia.
No ei tarvitse mennä edes kovin kauas ajassa taaksepäin, kun joillain alueilla suomessa oltiin jopa toista viikkoa sähköttä tykkylumivaurioiden vuoksi. Siinä tulee ihan aidosti jo isoja ongelmia mikäli ei tuohon ole mitenkään varautunut, saati että on täysin ripustautunut sen sähkön varaan :confused:

Vaikka itse Hki asunkin, niin siltikin aika isoja askelia tulisi tuon sähköauton vielä kehittyä, jotta voisin itsekään edes harkita sellaista ainoaksi kulkupelikseni = tuskin kerkiää tapahtumaan sinä aikana mitä tuo ajokortti vielä lompakosta löytyy ennen kuin doktori sen jo ottaa pois. Toki toisena autona, pikkunäpsänä city-kikottimena tuollainenkin voisi vielä mennä, mutta siihenkin ollaan vielä näiden sähköautojen hankintahinnoissa varsin kaukana :confused:

No olisiko se sitten hybridi, jaa-a. Ehkä tuon seuraavan autovaihdon kohdalla tuo voisi olla ihan potentiaalinenkin, mutta jälleen se vaatisi sitä tekniikan kehittymistä ja hintojen laskemista - mutta toisaalta onhan tuossa vielä jokunen vuosi aikaakin ennen kuin tuo auton vaihto tulee seuraavan kerran taas ajankohtaiseksi :cool:
 

rema

Aktiivinen jäsen
Edeltävä kirjoitukseni on ehkä lähitulevaisuuteen paras ratkaisu, mutta pitemmällä tähtäimellä paras ratkaisu on sähkömoottori autoon etenkin kestomagnetoitu sähkömoottori.
Akkukehityksessä on Suomalainen Broadbit kiinnostava, se kehittelee Na akkua, joka on noin puolta halvempi ja energiatiheys on noin 1,5 kertainen Li ion akkuun verrattuna.
Akkua voi ladata ajonaikana, esm www.aquatune.com laitteistolla vettä hajoittamalla HHO :si. Vety muutetaan sähkövirraksi kennostostolla, COP pitäisi olla myös tässätapauksessa n. 25 ?
 
Ylös Bottom