Ladattavista autoista ikäviä yllätyksiä kuluttajille – "Innostuksissa tehtyjä kauppoja pitää välttää", sanoo kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja

HotZone

Aktiivinen jäsen
Eihän tuossa hybridin jälkiverottamisessa sähkökäytön mukaan ole mitään järkeä.
Jos ajatellaan että auton käyttöikä olisi 30 vuotta. Eka omistaja/käyttäjä pitää sitä 3-5 vuotta. Miksi verot pitäisi pistää maksuun ensimmäisen käyttäjän touhujen mukaan?
Vastaavalla logiikalla voisi katsastuksessa tsekata paljonko on bensaa virrannut per 100km ja jos on mennyt yli 20% enemmän kuin normikulutus, niin isommat verot maksuun. Ihan samalla tavalla tässä olisi kyse käyttäjän saamattomuudesta.
 

kotte

Hyperaktiivi
Eihän tuossa hybridin jälkiverottamisessa sähkökäytön mukaan ole mitään järkeä.
Jos ajatellaan että auton käyttöikä olisi 30 vuotta. Eka omistaja/käyttäjä pitää sitä 3-5 vuotta. Miksi verot pitäisi pistää maksuun ensimmäisen käyttäjän touhujen mukaan?
Vastaavalla logiikalla voisi katsastuksessa tsekata paljonko on bensaa virrannut per 100km ja jos on mennyt yli 20% enemmän kuin normikulutus, niin isommat verot maksuun. Ihan samalla tavalla tässä olisi kyse käyttäjän saamattomuudesta.
Jos autoilija on käyttänyt 20% enemmän bensaa, on bensaverojakin tullut maksetuksi 20% enemmän kuin normi lausuu. Ja ensimmäisen omistajan veroseuraamuksista voisi verrata vaikkapa tilkanteeseen, jos hankit auton ulkomailta ja tuot sen Suomeen. Riippuu aivan toimistasi, millaiset verot voi joutua maksamaan taannehtivasti.

Välttämättä nykylainsäädäntö ei vastaavaa mahdollista ladattavan hybridin kohdalla, mutta vastaavia veroperusteita on autojen kohdalla vaikka kuinka.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Mutta kaikki verohyödyt olisi imetty.
No eipä olisi eka kerta kotimaisten auto- ja ajoneuvoverojen piirissä, kuinka monta piilofarkkua ja "retkeilyautoa" tässä maassa onkaan aikanaan tehty vain ja ainoastaan veroedun nimissä. Nyt plugarin kanssa ei tartte edes kikkailla kun valtiovalta on moisen porsaanreiän lakiin ystävällisesti jättänyt :p
 

jmaja

Vakionaama
Miksi verot pitäisi pistää maksuun ensimmäisen käyttäjän touhujen mukaan?
Sehän siitä autoveron alenemasta on myös hyötynyt. On tilanne aika erikoinen, että plugarista saa veroetua ilman, että veroedun syy toteutuu. Onhan siitä tietysti etua, että noita tulee liikenteeseen ja ehkä myöhemmin päätyvät enemmän sähköä käyttäviksi.

Polttoaineen hinta ei ilmeisesti riitä kaikille ja varsinkaan vapaan käyttöedun autoilijoille motivaattoriksi lataamiseen. Kyllä tuosta seuraa ennemmin tai myöhemmin keppiä tai porkkanaa. Onhan tilanne järjetön, että isot SUVit ja maasturit saavat veroalen ympäristöystävällisyydestään, vaikka kuluttavat tolkuttomasti useilla. Sama teho dieselillä tai bensalla johtaisi hurjaan autoveroon.
 

jmaja

Vakionaama
Perusongelma tietysti tuossa on se, että bensassa ja dieselissä ei ole tarpeeksi veroa. Niistähän ne CO2-päästöt tulee, joten järjetöntä yrittää muuta kautta verottaa CO2-päästöjä.
 

Mikki

Vakionaama
Kyllä bensaa ja dieseliä verotetaan ihan tarpeeksi. Mutta nuo veroedut vain siitä, että raahaat akkuja painolastina on aika hullut. Veroedut pitäisi tulla juuri sen sähkön halvemman hinnan kautta kun sitä sähköä käytetään. Ei muuten.

Nyt moni vapaalla autoedulla ajava saa kalliin hybridiauton halvalla alleen, tankkaa bensaa firman piikkiin ja kuluttaa ajaessaan enemmän kuin vastaava bensa- tai varsinkaan dieselauto kuluttaisi.

Tuhansien eurojen perusteeton veroetu luulisi kiinnostavan valtiota. Jos ensimmäisessä katsastuksessa vaikka todetaan, että kulutus on ollut kaksinkertainen verotuksen perusteeseen nähden, niin aika ihmeelliseltä kuulostaa jos sitä ei voisi periä takaisin.
 
Viimeksi muokattu:

jmaja

Vakionaama
Kyllä bensaa ja dieseliä verotetaan ihan tarpeeksi.
No ei selvästikään ole, kun on tarpeen sekä ajoneuvo- että autoverossa huomioida CO2-päästöt, vaikka auton omistaminen ei niitä päästöjä tuota vaan se polttoaineen käyttö ja vielä täysin suorassa suhteessa.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Nyt moni vapaalla autoedulla ajava saa kalliin hybridiauton halvalla alleen, tankkaa bensaa firman piikkiin ja kuluttaa ajaessaan enemmän kuin vastaava bensa- tai varsinkaan dieselauto kuluttaisi.
Sillä edullahan tankataan perheen muutkin autot.. näitä on vaikea tilastoida.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Voihan SE auto kulkea sähköllä, mutta kai sitä tankkiautonakin voi käyttää jos keksii kätevän keinon saada polttoaine tankista ulos. On muuten joskus todella vaikeaa kun menee vain yhteen suuntaan.
 

tuna

Aktiivinen jäsen
No ei selvästikään ole, kun on tarpeen sekä ajoneuvo- että autoverossa huomioida CO2-päästöt, vaikka auton omistaminen ei niitä päästöjä tuota vaan se polttoaineen käyttö ja vielä täysin suorassa suhteessa.

Katonnääs kun on julkisuudessa näytetty vertailugraafeja siitä miten paljon auton valmistaminen tuottaa päästöjä vs paljonko ajaminen tuottaa, niin kyllähän siinä on valtiovarainministeriölle hyvä perstuntuma sen soveltamisesta verotusperusteeksi. Joitain 10-30% väliltähän se valmistus kokonaiselinkaaripäästöissä lienee.
 

jmaja

Vakionaama
Katonnääs kun on julkisuudessa näytetty vertailugraafeja siitä miten paljon auton valmistaminen tuottaa päästöjä vs paljonko ajaminen tuottaa, niin kyllähän siinä on valtiovarainministeriölle hyvä perstuntuma sen soveltamisesta verotusperusteeksi. Joitain 10-30% väliltähän se valmistus kokonaiselinkaaripäästöissä lienee.
Mutta tuo ei kuitenkaan mitenkään vaikuta verotukseen. Ainoastaan ajosyklistä laskettu CO2-päästö vaikuttaa. Tuo taas on johtanut autoihin, joissa tuo laskennallinen CO2-päästö on optimoitu ja ilmoitetut kulutukset täysin epärealistisia keskimääräisessä ajossa (kaikki NEDC-kulutukset 2010-luvulla, plugarit myös WLTP:ssä).
 

Lappanen

Aktiivinen jäsen
Tilannehan on käytännössä sama, että jos ostat auton jonka päästöt on verotettu jonkun 2l/100km mukaan, niin ajat sillä niin että todellinen kulutus onkin vaikkapa 8 l/100km. Olet siis periaatteessa saanut 4 kertaisen verohyödyn ajoneuvon perusverossa. No, kyllä dieselkuskikin osaa: tankkaa mpö:tä tankkiin, tosin se on vain ehkä 20% halvempaa kuin diesel. Samalla tavalla siis saa tuosta pienen verohyödyn, toista kautta vain. Kateelliset sitten ilmoittelee asiasta poliisille jos sattuvat saamaan asiasta vihiä ;D
 

Tulihäntä

Vakionaama
Sillä edullahan tankataan perheen muutkin autot.. näitä on vaikea tilastoida.
En kyllä kovin montaa firmaa tiedä missä noin olisi. Tähän asti jokainen firma missä olen ollut on vaatinut joko kuitit tai tankkauksen yhteydessä kilometrit. Jos kulutus on huomattavasti suurempi, niin on kysytty selitystä asialle. Toni näitä mies ja hiace -tyyppejä on, mutta ne on ihan eri juttu.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
En kyllä kovin montaa firmaa tiedä missä noin olisi. Tähän asti jokainen firma missä olen ollut on vaatinut joko kuitit tai tankkauksen yhteydessä kilometrit. Jos kulutus on huomattavasti suurempi, niin on kysytty selitystä asialle. Toni näitä mies ja hiace -tyyppejä on, mutta ne on ihan eri juttu.
Ei isommissa firmoissa ole väkea tuollaiseen .. edes verottaja ei enää halua nähdä kuitteja. Kai siellä bensalaskussa joku hälyraja on.
 

pamppu

Vakionaama
Kyl nuo mittarit jo aikoinaan meiltäkin vaati kilometrit suoraan mittariin, enkä olisi niin yllättynyt vaikka nostaisivat hälyn poikkeuksellisista luvuista johonkin.
 

Mikki

Vakionaama
Plugin hybridin kanssa tuo kakkosauton tankkaus onnistuu helposti jos vain latailee sitä. Hyvin saa tankillisen silloin tällöin pistettyä kakkosautoon.

Eikä varmaan kukaan huomaa mitään kun näiden hybridien kulutuksissa on moninkertaisia eroja. Tietty auton tallentamia tietoja selailemalla asia voisi selvitä, mutta kukapa sen tekisi.

Jaa.... Olikos niin että todelliset kulutukset pakotetaan lähettämään EU määräyksestä johonkin kantaan?
 

Tulihäntä

Vakionaama
Ei isommissa firmoissa ole väkea tuollaiseen .. edes verottaja ei enää halua nähdä kuitteja. Kai siellä bensalaskussa joku hälyraja on.
Kuitit oli joskus yli 10v sitten. Enemmän se oli osoitus työnantajalta että asiaa seurataan. Nykyään tosiaan naputellaan kilsat tankkauksen yhteydessä ja ne näkyy sitten laskulla erittelyssä. Jokainen tankkaus omalla rivillään. Aseman nimi, päivämäärä, litrat, eurot, kilsat ja keskikulutus edelliseltä tankkauskerralta. Näihin sitten liittyy oleellisesti kulukorvaukset ja matkaraportit. Ainakin meillä noita katsotaan melko tarkasti. Sama juttu autojen kilsojen kanssa kun autot on kaikilla kotona. Eli ole oikein luontevaa jos vähän autoa työssään tarvitseva ajaakin yhtäkkiä 30tkm/v enemmän ilman erityisen hyvää syytä. Tai jos sen diesel octavian kulutus nouseekin 4L/100km. Se todennäköisesti herättää jo tilkkarinkin mielenkiinnon. Mutta joo, aika moni tuntuu ottavan plugareita pelkästään siksi että niissä on edullisempi verotusarvo ja ihan kohtalaiset tehot.
 
Ylös Bottom