Laitoin itsesäätyvän sulanapitokaapelin vastuksen tilalle.

ejuvonen

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
MUZ-FD25VABH: Vasen nurka keräsi jäätä ja aloin tutkimaan miksi. Pohjan sulanapitovastus ei toiminut eli 230VAC uupui.
Laitoin kuvan mukaisen systeemin, 10 W/m ku tollainen valmis 2 m:in paketti oli kotosalla.
Vika lienee ollut useamman vuoden. Tutkin 45 asteen termostaatin sisällä pöydällä ja se oli "kunnossa" aukes ja meni kiinni.
Voiko olla mahdollista, jos anturi on "liian ylhäällä" mekaanisesti pohjapellistä, että se aukeaa, koska vastus ei sillä kohtaa ole pellissä kiinni.
Anturin pitäisi olla mahdollisimman lähellä peltiä.
2 m:in 10 W/m kaapelin teho oli ulkolämpötilassa +0:ssa 33 W ( +20 teho 20 W ).
Tilapäisasennus. Kaapeli on "pystyssä", koska on eliptinen ja taipuu kapean kohdalta herkemmin.
Täytyy katsoa keväämmällä; asennus lappeelle ja toi kopuran pää paremmin. Sähköt otettu syötön rinnalta.
Pienempi liitin on termari ja isompi on 230 VAC vastukselle. Termari on sarjassa vastuksen kanssa.
 

Liitteet

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Peltiä ei kannata yrittää lämmittää, siihen vaaditaan rutkasti tehoja.. pieni vastus ei pärjää lootassa puhaltavalle tuulelle. Vastuksen homma on pitää reitti auki silloin kun vettä virtaa, eli lämmittää sitä vettä ja reitin pitää sitten johtaa reiälle.. parasta olisi jos kaapeli menisi reiästä vähän ulos.
 

ejuvonen

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Itsesäätyvä kaapeli on aika jäykkää tavaraa, joten jos sen meinaa saada lappeelleen vasemman reunan päädyssä, on se katkaistava ja tehdä suora liitos.
Joku on ehdottanut eristettä eli ohut kumimatto "pohjan sulanapitoon" eli vesireitille.
Miksi lämmittää pohjapeltiä ? Lämmitetään ainoastaan lauhduttimen alaosaa, jolloin tehoja tarvitaan murto-osa.
2 m:in 20 W kaapelin tehon voisi nostaa 20 W:iin/m, jolloin kokonaisteho olisi ~ 66 W.
Eristeen kanssa voisi 15 W/m riitttää, joka on kokonaisteholtaan -20 asteessa ~50 W.
Ylilämpötermostaattia , sulaketta, ruostuvaa peltiä, ( ajastus- ) relettä ( muutos nelitieventtiilille ) ei tarvita !
Valojohdin kytkin kaapelin sammutukseen yli +5:n asteen lämpötiloille ( kalliimpi ratkaisus termosaatti-ohjattu rele yli +5 ).
 

ejuvonen

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Pahus soikoon tutkaillessani huolto-ohjetta, niin onkohan minulle käynyt sillai, ettei koko sulanapitovastus-
systeemi ei ole ollut käytössä vuodesta 2009 !
Ohjeessa sanotaan:
MUZ-FD25/35
<JK> To activate the pre-heat control, cut the JK wire of the inverter P.C. board. (Refer to 11-6.1)
F701 on 3,15 A.
Itsesäätyvään sulanapitokaapeliin voi laittaa johtosulakkeen 1 A, jos syöttö on otettu suoraan ulkoyksikön
230VAC, joka taas saattaa olla 16 A:n tai 10 A:in tulppasulkkeen takana !
 

ejuvonen

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Pahus soikoon tutkaillessani huolto-ohjetta, niin onkohan minulle käynyt sillai, ettei koko sulanapitovastus-
systeemi ei ole ollut käytössä vuodesta 2009 !
Pitääkö seuraava paikkansa ?
MUZ-FD25/35
<JK> To activate the pre-heat control, cut the JK wire of the inverter P.C. board. (Refer to 11-6.1)
F701 on 3,15 A.
Tehdäänkö edellä oleva ohje asennusvaiheessa ?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tuo on kompressorin esilämmityksen aktivointi. Tuo ei vaikuta pohjavastukseen mitenkään.
 

ejuvonen

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Ahaa, se on compressoriin liittyvää. Kiitos !
Sittenhän syötön "sulanapitokaapelille voikin ottaa suoraan CN722:lta.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Sittenhän syötön "sulanapitokaapelille voikin ottaa suoraan CN722:lta.
Kyllä jos vain sieltä sähköä nyt tulee. Vastus menee silloin päälle koneen ohjaamana eli käytännössä silloin kun kennon lämpötila menee alle -1C. Kannattaa vielä mitata tuo koneen käydessä pakkasella että sieltä tosiaan tulee se 220 V ettei ole se rele viallinen.
 
Ylös Bottom