Lattiamallin ILP:in ulkoyksikön sijoitus

jiipee

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Tuli hankitua ilmalämpöpumppu joka on ns. lattiamalli, eli sisäyksikkö tulee lattialle.

Miten ulkoyksikön asennus, onko korkeudella merkitystä suhteessa sisäyksikköön ja mitä muuta pitää ottaa huomioon? Ois tarkoitus tehdä asennustyöt mahdollisimman valmiiksi sähköjen, ulkoyksikön ja putkien osalta, käyttää sitten tuossa ilpi-asentaja suorittamassa käyttöönoton.

jiipee

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Lattiamallin ILP:in ulkoyksikön sijoitus

Ei ole asentajaa vielä, tarkoitus ois kesän aikana ruuvailla vehkeet kiinni ja syksylle hommata asennus lomien jälkeen.

Jäähöyry

Aktiivinen jäsen

Minä ainakin haluan että hommat sovitaan etukäteen...jos pyydetään "osittain pureskeltua" leipää haukkaamaan niin ei välttämättä kiinnosta...

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Eikö siitä kehtaa pistää riittävän isoa laskua sisään?

Caol Ila

Aktiivinen jäsen

pökö sanoi:
Eikö siitä kehtaa pistää riittävän isoa laskua sisään?
Kyllä varmasti kehtaa!

Minäkään saanu senttiäkään alennusta asennustyöhön, vaikka asentaja sai vanhan pumpun paikalle laittaa.
Valmiina oli reikä seinässä, teline ulkona, putkitukset kondenssivedelle ja sähkötkin oli valmiina kytkemistä vaille.

Luulisi olleen hieman helpompi asennustyö, mutta paskat sama kiinteä asennusmaksu piti pulittaa, oli reikiä valmiina tai ei!

Joten turhaa on tehdä itse mitään.. /a080

Joo ymmärrän, että miksi asentaja tulis paikalle vain tyhjiöinti varten, jostain ne rahat on kuitenkin otettava..

jiipee

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja

No kuitenki vastausta tarvisin tuohon alkuperäiseen kysymykseen, en mitään kinastelua, asentaja kyllä löytyy joka käy tekeen tyhjiöinnin ja liitokset, kyllä siitä saatu raha aina jollekkin kelpaa.

Caol Ila

Aktiivinen jäsen

Omakohtaiseen kokemukseen perustuen ehdotan kyllä sitä puhelinsoittoa sille asentajalle.
Siltä saat vastaukset ilman kinastelua, ja samalla selviää asiat mitkä voit/kannattaa tehdä säästömielessä itse ja mistä maksat, riippumatta teetkö ne itse vai et.
Ei tule sitten yllätyksiä sulle, eikä asentajalle.

P3trik

Aktiivinen jäsen

jiipee sanoi:
Tuli hankitua ilmalämpöpumppu joka on ns. lattiamalli, eli sisäyksikkö tulee lattialle.
Miten ulkoyksikön asennus, onko korkeudella merkitystä suhteessa sisäyksikköön ja mitä muuta pitää ottaa huomioon? Ois tarkoitus tehdä asennustyöt mahdollisimman valmiiksi sähköjen, ulkoyksikön ja putkien osalta, käyttää sitten tuossa ilpi-asentaja suorittamassa käyttöönoton.
Hyvä vaan jos pystyy hieman suunnittelemaan etukäteen, esim tällaisia asioita meikäläinen harrastelijana pohtisi:

-ei ole juurikaan korkeuksilla merkitystä jos ei ole useita metrejä
- Sähköpistoke pitää vetää maadoitettuna ja vikavirtasuojalla riippuen onko sähkönsyöttö sisä vai ulkoyksikössä? Eli missä sitten onkaan lähin pistorasia mistä saa 1kW tehoa vai joutuuko vetämään mittarilta saakka.
-Jos ilp osaa myös viilentää on sisäyksiköltö vedettävä kondenssivesiputki viemäriin tai ulos
- Jos nousua ulkoyksiköltä on useita metrejä pitää linjastossa varautua öljymutkan tekemiseen
- ulkoyksikkö on parempi usein perustaa maatelineelle kuin seinään
- Reikä seinään täytyy tehdä joka tapauksessa joten parempi jos siitä saa sekä putket että sähköt ja kondenssiveden? Tällöin reikä pitää tehdä niin että vesi tosiaan virtaa ulospäin. (mulla eika reikä ei näin osannut)

Kyllä se asentaja osaa neuvoa vaikka omalla mielipiteellä varmasti on enemmän painoarvoa. Sanon näin vaikka itse asennan omani ja opin joka kerta että mitä kannattaa tehdä ja mitä ei kannata tehdä. Asentaja joka todella paneutuu työhönsä ja jolla on kokemusta osaa neuvoa ihan eri tavalla kuin mitä nettitiedolla voi itse päätellä. Näistä yllä esitetyistä pointeista on hyötyä enemmän lähinnä asentajan ammattitaidon arvioinnissa...

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Jäähöyry sanoi:
Minä ainakin haluan että hommat sovitaan etukäteen...jos pyydetään "osittain pureskeltua" leipää haukkaamaan niin ei välttämättä kiinnosta...
Tätä minä en ymmärrä joten haluatko avata että miksi? Takuu ym muut voidaan rajata jos on jotakin tehty väärin tms.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Tuosta voisi sivulta 57 lähtien saada vinkkejä lattiamallin asennukseen
http://www.kaelte-bast.de/dateien/pana/th/2008/sm_cs-e9.12.18.gfew.pdf

"The suggested shortest pipe length is 2.5m, in order to avoid noise from the outdoor unit and vibration."

Ja kondessivesiputkella pitää olla kaatoa 1-2 cm/m koko matkalla ulos (tai viemäriin). Lattiamallissa tuo kaato on helppo järjestää, jos putket menee suoraan läpi seinästä.
Onko asennus ulkoseinään?

Esäätäjä

Lempäälä

Espejot sanoi:
Tätä minä en ymmärrä joten haluatko avata että miksi? Takuu ym muut voidaan rajata jos on jotakin tehty väärin tms.
Niin, kiinnitystelineiden yms. asennuksessa ei kylmämiestä tarvita, mutta siitä vähemmän erityisammattitaitoa tarvittavasta työstä saa silti sen kylmäasennuksen tuntihinnan? Tosin turhaa työtä se voi asentajalle tuottaa, kun kaikki ei ihan helpoimpaan paikkaan asiakkaan laittamana asennus tule, eli tätä kautta asennushinta voi taas nousta.

Oo vienyt auton öljynvaihtoon toisinaan omat öljyt jotka alle puolet huollon litrahinnasta, on vielä suostuneet järjestelyyn...

Sähkömees

Aktiivinen jäsen

Eipä siitä työpalkasta kannata niin kitistä, toistaiseksi vielä valtaosa eli noin 52% menee pienituloisen perheen elämiseen ja loput kreikkalaisille.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Eli maksetaan vaan tyytyväisenä kaikki mitä pyydetään?

Riku84

Aktiivinen jäsen

Mulle ainakin pumppukauppias toi pumput kotia, asennin ne paikoilleen ja kauppias tuli tekemään kylmäainepuolen luvanvaraiset hommat kun itsellä ei siihen laitteita ole. Ei mennyt kauppiaalla kallista aikaa, sai tehdä kädettömille hommia ja minä sain muutaman ehtoon kulumaan mukavasti. :)

jiipee

Jäsen

Kiitos, tässähän sai jo vastauksen moneenkin asiaan eikä vain napinaa jostain ihan muusta mitä kysyin.

Itse hanskaan sähköhommat ja muut mekaaniset asennukset, joten turhaan niistä alan kenellekkään maksaan.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

jiipee sanoi:
Kiitos, tässähän sai jo vastauksen moneenkin asiaan eikä vain napinaa jostain ihan muusta mitä kysyin.

Itse hanskaan sähköhommat ja muut mekaaniset asennukset, joten turhaan niistä alan kenellekkään maksaan.
Kannattaa tutkia valitsemansa pumpun asennusohjeita. Minun vehkeitteni ohjeissa oli metrimääriä korkeuseroille, minkälaiselle erolle pitäisi olla öljymutka jne. Itse olen suosinut ulkoyksiköiden asennusta mahdollisimman ylös pois tieltä ja kinoksista ( kolme neljästä ulkoyksiköstä on seinällä heti räystään alla, vain kellaria lämmittävä pumppu on maatelineellä kun mukana tulleet putket olisivat muuten jääneet lyhyiksi )

Ylös Bottom