Lauhdutin tukossa?

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Mahtaako lauhdutin kierto olla estynyt kun lauhduttimen dt on 16c. Suoraan varaajan (400ltr)pohjasta kv-pumppu grundfos 25-4-180 on täysillä. 22c sisään ja ulos varaajaan noin 36-38c. Ja tuntuu ettei kerrokset edes sekoitu kovin nopsaa. Vehkeen teho on vissiin joku 12kw.

roots

Hyperaktiivi
Mitens se kiertopumppu...sekin voi hyytyä, täällä mm. hiipui hiljalleen Wilo Stratos ja dT nousi 10K:iin. Kattelin tota jonkun aikaa kun oli satunnaista ja sitten vahdoin siihen Grundfossin.

kotte

Hyperaktiivi
Ensimmäiseksi kannattaisi tarkastaa, ettei pumppuun ole päässyt ilmaa ja lämmitysverkon paine on riittävä. Seuraavaksi kannattaa tarkastaa mahdolliset lämmityspiirin mudanerottimet.

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Mutasihti on jo putsattu. Systeemissä on kaksi vesipumppua. Pitää vissiin vielä yrittää ajaa sillä ulkoisella.... 1bar veden paine. Mutta ilmaa lauhduttimen kierukassa epäilytti minua aiemmin, mutta mistä tietää ja miten saisi pois, kas siinä pulma.

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Korkeapaine katkot loppu kun vähennettiin myllystä ainetta
Mutta dt:n mittasin infrapunalla maalarin teipin päältä ja kosketusmittari näyttää 30ast ja 22 infrapuna mittari. Nuo ir näyttää mitä sattuu....
Nyt on dt enää 4 ast. En tiedä mitä se sitten eilen oli.

kotte

Hyperaktiivi
Jos lauhdutin alkaa täyttyä kylmäaineesta (mikä tapahtuu, jos paisuntakoje on jotakin muuta kuin kapillaari tai ennalta typeräksi ohjelmoitu venttiili, jota usein EEV:ksi kutsutaan, vaikkei sellainen itse asiassa ole), ylipainehäly uhkaa ja jonnekin lämmön on päästävä haihtumaan. Lauhduttimen alkupää tulee hirmuisen kuumaksi ja suurin osa jää sitten viileäksi. Ei tuon alkupään lämpötilaa edes pystyne kunnolla mittaamaan, kun lämpötila muuttuu äärimmäisen jyrkästi.

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Jos lauhdutin alkaa täyttyä kylmäaineesta (mikä tapahtuu, jos paisuntakoje on jotakin muuta kuin kapillaari tai ennalta typeräksi ohjelmoitu venttiili, jota usein EEV:ksi kutsutaan, vaikkei sellainen itse asiassa ole), ylipainehäly uhkaa ja jonnekin lämmön on päästävä haihtumaan. Lauhduttimen alkupää tulee hirmuisen kuumaksi ja suurin osa jää sitten viileäksi. Ei tuon alkupään lämpötilaa edes pystyne kunnolla mittaamaan, kun lämpötila muuttuu äärimmäisen jyrkästi.
Joo no sitä oli niin paljon aluksi, että kompurakin rupes vaikertamaan.
Harmillista että ei ole korkeapaine puolella täyttöyhdettä, että sais mittarin kiinni. Täytynee tilata lävistysvena sinne.
Nyt kun pääsin varaajan alaosan 43 ast lämpötilaan ennenkuin katkes, niin tulistus taitanee olla liian suurella. Imukaasu oli lähellä tulevan keruun lämpötilaa(7ast). Sitä voinee pari astetta ruuvata alaspäin, niin saadaan höyrystin käyttöön ja sen deltaa suuremmaksi. Tulistuksen pienentäminen laskee korkeapainetta. Vois kai sitä hakea rajaa missä menee heilunnallekin.

Andres

Aktiivinen jäsen
Onko lämpöpumppu itse rakennettu tai on laitteessa joku tarra, laitteen malli sekä kylmäainemäärä?

Grundfos 25-4 -180 voi olla liian heikko 12 kW lämpöpumpulle.
Jos lauhdutin ei lauhduttaa kunnolla sitten tämä MLP ei saa toimia vaikka kuinka hyvin on kylmäaineen määrä laidettu.

Viimeksi muokattu:

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Onko lämpöpumppu itse rakennettu tai on laitteessa joku tarra, laitteen malli sekä kylmäainemäärä?

Grundfos 25-4 -180 voi olla liian heikko 12 kW lämpöpumpulle.
Jos lauhdutin ei lauhduttaa kunnolla sitten tämä MLP ei saa toimia vaikka kuinka hyvin on kylmäaineen määrä laidettu.
Vanha lämpöässä 80-luvulta. Mun mielestä kyltissä ei ole kylmäaineen määrää. Tyhjäsin niin kauan, että rupes näkymään sumua ja sitten täyttöä niin kauan että kuplat loppui ja vähän päälle :)
Vehkeessä on sentäs nestevaraaja niin antaa pelivaraa täytölle.
Ei siinä lauhduttimessa ollutkaan mitään vikaa

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Mitens se kiertopumppu...sekin voi hyytyä, täällä mm. hiipui hiljalleen Wilo Stratos ja dT nousi 10K:iin. Kattelin tota jonkun aikaa kun oli satunnaista ja sitten vahdoin siihen Grundfossin.
Aika harvoinhan loppujen lopuksi on kun tuo kv pumppu hyytyy mutta tulee noitakin vastaan. Kävin aamulla katsomassa yhtä kaukovalvontakohdetta kun hälytti kattilan sähköttömyyttä. Paikan päällä kattilan johdonsuoja oli lauennut eikä pysynyt päällä, kerkesin jo miettiä et turkanen sentään, pitääkö ruveta paloittelemaan poltinta vielä sunnuntain kunniaksi. Mutta sit erotin ensitoimena tuon kv pumpun piiristä ja yllätys yllätys kattila pysyikin päällä. No, kv pumpun kannen kun avasi niin näki että hiukan oli ollut kuumatkin paikat jossain vaiheessa.

Olihan tuolla ko pumpulla ikääkin, todennäköisesti 25 vuotta joten on siinä aikana tunteja kertynyt. Helpolla pääsin loppujen lopuksi, ei muuta kun uusi pumppu paikalle ja takaisin kotiin puuhasteluun pariin.

Kuvaa kun katselin niin yllättävän vähän näkyy kuinka kuumana tuo on todennäköisesti ollut, lienee ollut heikko valaistus. Kansi oli sulanut sisäpuolelta osittain kuitenkin joten mistään normaaleista käyttölämpötiloista ei ole kyllä ollut enää kysymystä.

kärynyt kv pumppu.jpg

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Se on vissiin paisuntaventtiilikin jumissa ,kun aukaisin säätöä 12 kierrosta ja ei mitään vaikutusta imukaasun lämpötilaan. Saatika paineeseen. Maahan lähtevän liuoksen lämpötilaa se kyllä seurasi ja kun lämmitin bulppia niin se reagoi. Vai mikä sen sitten on?

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Tästä txv:n suuttimen sihdistä on vissiin joskus joku nähnyt läpikin... Minä en.

Liitteet

• IMG_20211122_194820.jpg
    IMG_20211122_194820.jpg
    75,1 KB · Katsottu: 35

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Jahas uusi Flica lähti sieltä P..sta maasta tulemaan. En mä näistä ymmärrä mutta jos sieltä joku tiiviste tuli noin 10:ssä palassa pihalle, jonka muodosta ei ota selvää, niin varmaan sen kilometrit on täynnä.Ja uutta ei saa mistään(kai). Jääpä siitä 4,5t suutin varaosaksi. Laitettu kokoa liian iso jostain syystä,liekö sattunut vain olemaan käsillä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Andres

Aktiivinen jäsen
Liitteenä sivu Lämpöässän ohjeesta. Kylmäaineen määrät.
Muistakseni oli R407C mutta tämän saa joko paisuntaventtiilista tai kompressorin leimasta.

Liitteet

• Lämpöässa User_manual_V_7-30_3-10.pdf
    66 KB · Katsottu: 7

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Liitteenä sivu Lämpöässän ohjeesta. Kylmäaineen määrät.
Muistakseni oli R407C mutta tämän saa joko paisuntaventtiilista tai kompressorin leimasta.
R22 kones mulla on. Tosin sitä on enää häviävänpieni määrä kun on nakkikioski R290 sisällä.
Joo olinkin uumoillut, että vajaa kaks kiloa vois olla latinki. Nytkin on linja osin tyhjä, suljin nestevaraajan rotalockin, en tiedä paljonko siellä on tavaraa. Kai sinnekin kilo menee. Ei huvittaisi tyhjätä sitä eikä mulla ole mitään tyhjää astiaakaan mihin sen laskisi.
Pitäis päästää tyhjäksi että voisi puntaroida latingin.
Luulen että nestevaraajassa on paikka mittarille, joka on nyt tulpattuna, niin sais samalla siihen pantua manometerin jos laskis tyhjäksi .

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Tuossa päikkärien kynnyksellä hokaisin että olen jättänyt kylmäaineputket auki ja sinnehän pesii kosteutta joka imeytyy öljyyn. Vanha paisari takas. Noh 15minuutissa sai jonkunlaisen vakuumin vain 52watin jääkaappikompuralla.

Liitteet

• IMG_20211124_180414.jpg
    IMG_20211124_180414.jpg
    89,2 KB · Katsottu: 5
Ylös Bottom