levylämmönvaihtimen mitoitus

remykv

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
miten mitoitetaan oikean kokoinen levylämmönvaihdin?
vaihdin tulee lattiakiertoon
max tehon tarve 6-7kwh.
tuossa yksi vaihtoehto joita olen katsellut,mutta en ole varma jääkö pieneksi
http://www.dieterhoeven.de/epages/DieTerHoevenGmbH.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/DieTerHoevenGmbH/Products/010.01.023050.01.10.45.02

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: levylämmönvaihtimen mitoitus

Liian isoa ei varmaankaan ole laittaa, ota lompakko mitaksi kun suunnittelet ;)

remykv

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja

pökö sanoi:
Liian isoa ei varmaankaan ole laittaa, ota lompakko mitaksi kun suunnittelet ;)
mulla on hankala tilanne kun asiat mitä ei ymmärrä, kiinnostaa enemmän
olen miettinyt tuota vaihtimien jäätymistä, onko kukaan keksinyt tuohon syytä,
voisiko osasyynä olla ylimitoitettu vaihdin, tästä johtuen
kylmäainetta ei tule laitettua tarpeeksi lisää tai alusta lähtien ollut jo vajaa

kotte

Hyperaktiivi

remykv sanoi:
mulla on hankala tilanne kun asiat mitä ei ymmärrä, kiinnostaa enemmän
olen miettinyt tuota vaihtimien jäätymistä, onko kukaan keksinyt tuohon syytä,
voisiko osasyynä olla ylimitoitettu vaihdin, tästä johtuen
kylmäainetta ei tule laitettua tarpeeksi lisää tai alusta lähtien ollut jo vajaa
Jos kylmäaineen höyrystymislämpötila pääsee pakkasen puolelle, on jäätymisriski aina todellinen levylämmönvaihtimessa. Ja tuo ehto toteutuu aina, kun kylmäpiiriä muutetaan äkisti etenkin niin, että kompressori käy ja pakkasessa huurtunut ulkokennon muuttuu äkkiä lauhduttimeksi (esim. nelitieventtiilin kääntyessä), kuten kuumakaasusulatuksessa käy.

Lähtisin itse hakemaan ratkaisua ongelmaan kahdesta suunnasta, eli 1) kompressori aina seis jonkin aikaa ennen sulatuksen alkua ja jos laite on invertteriohjattu, niin sulatus alkuun käyttämällä kompressoria pienillä kierroksilla, 2) kompressorin tehoa säädetään kompressorin imupaineen perusteella tavalla tai toisella huolehtien siitä, että höyrystymislämpötila ei pääse pakkasen puolelle (lämmönvaihtimessa).

Tehoa kyllä saadaan sulatukseen tälläkin tavalla nostamalla veden virtaus lämmönvaihtimessa sulatuksen aikana mahdollisimman suureksi.

rape

Jäsen

Suurin syy tuohon levareiden jäätymiseen ollut kun levarille ei riitä kierto lattia piiristä ja kun on ollut noita tapauksia missä kiertovesi pumppu sammuu sulatuksen ajaksi. Laita puskurivaraaja vaikka 150 lt systeemiin mistä levarille saadaan tarpeeksi sulatus lämpöä niin ei ole jäätymis ongelmia. Yleensä jos levari paukahtaa on ulkoyksikkökin sen jälkeen sökö ja homma tulee paljon kalliimmiksi kuin laittaa puskri varaaja heti järjestelmään.

Ylös Bottom