LG N09AWR lämmitysteho vähissä

ruudyn

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Meillä on seinällä LG:n ilmalämpöpumppu, jonka uusimpana ongelmana on heikko lämmitysteho. Mittasin pyyntölämpö ja puhallusnopeus maksimilla sisäyksiköstä huoneilman lämmöksi 21 astetta ja puhallusilman lämmöksi 29 astetta ulkolämpötilan ollessa -2 astetta. Ulkona kaasuputken eristeessä on lintujen nakertama paljas kohta, josta mittasin päälle 60 asteen putken pintalämpötiloja. Ulkoyksikkö on pysynyt sulana, eikä laitteen alle ole talven aikana kertynyt juuri lainkaan jäätä. Mitään virheilmoituksia kone ei anna vaan toimii muuten normaalisti, olen pariin kertaan ottanut virrat pois sulakkeesta eikä tällä ole ollut vaikutusta. Kone menee ilmoista riippuen välillä tasaisesti sulatukselle, joskus puhaltaa pitkiäkin aikoja sulattamatta, mutta ulkoyksikkö ei silti jäädy.

Viime talvena koneessa oli samaa vikaa heikon lämmitystehon osalta, mutta silloin ulkoyksikkö jäätyi umpeen. Kesällä korjaaja kävi lisäämässä kylmäainetta, joka oli kuulemma lähes tyhjillään. Tämän jälkeen kone viilensi kesällä erittäin mainiosti.

Mahtaako vika olla jälleen kylmäaineen määrässä vai mistä voisi käytös johtua? Lisää ainetta ei kannattane koneeseen laittaa ellei tiedä mistä kohtaa ainetta vuotaa pois. Laitteen malli on LG N09AWR NE1 (ASNW096ERH1). Laitteen tarkkaa ikää en tiedä mutta taitaa olla 5-10 vuoden välillä. Jos ei yksinkertaista ratkaisua löydy niin uuden pumpun hankkiminenkin on varteenotettava vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viime talvena koneessa oli samaa vikaa heikon lämmitystehon osalta, mutta silloin ulkoyksikkö jäätyi umpeen. Kesällä korjaaja kävi lisäämässä kylmäainetta, joka oli kuulemma lähes tyhjillään. Tämän jälkeen kone viilensi kesällä erittäin mainiosti.
Tuossahan se vika sitten on. Jossain on vuoto. Eikö sitä vuotoa etsitty kesällä? Löytyykö öljyisiä putkiliitoksia?
 

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Kummallisia asentajia että lakia rikkovat. Eihän vuotavaa konetta saa täyttää.
Aineet (jos siellä jotakin on) pois, typpeä täyteen ja rupeaa kuuntelemaan mistä suhisee.
 

ruudyn

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Korjaaja tosiaan vain uudet aineet lisäsi ja lasku tuli perästä...

Ulkoyksikön putkiliittimet tarkistin ja niissä ei öljyä näkynyt. Seinän läpimenon ulkopuolella ilmeisesti jotain liitoksia myös on, ainakin siinä kohtaa putket on teipattuja. En ole sieltä vielä katsonut mutta sen voi tarkistaa, onko jotain muita mahdollisia vuotokohtia jotka saisi itse katsottua?
 

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Korjaaja tosiaan vain uudet aineet lisäsi ja lasku tuli perästä...

Ulkoyksikön putkiliittimet tarkistin ja niissä ei öljyä näkynyt. Seinän läpimenon ulkopuolella ilmeisesti jotain liitoksia myös on, ainakin siinä kohtaa putket on teipattuja. En ole sieltä vielä katsonut mutta sen voi tarkistaa, onko jotain muita mahdollisia vuotokohtia jotka saisi itse katsottua?
Ei siellä pitäisi olla kuin sisäyksikössä omat liitokset ja ulkoyksiköstä omat kartioliitokset.
Vuotokohtia voi olla esim ulkoyksikön kennon alaosa (jäätynyt ja hajonut), sisäyksikön kartioliitokset tai joku muu.
Mitenköhän se on täytetty jos ei ole ensin tyhjennetty ja tietäisi että paljonko siellä oli ainetta jäljellä :hmm:
 

ruudyn

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Laskun tarkistin ja siinä oli eritelty että 0,84 kg ainetta laitettu, että jotenkin ainakin punnittu. 1 kg lukee koneen kyljessä että mahtuu. Alkaa kyllä kuulostaa siltä että on kokonaan uuden koneen paikka, ettei tule ketjutettua huoltoja putkeen enempää.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Täytetty pullosta joka on ollut puntarilla, siitä tuo 840 g tulee. Tuskin on talteenottolaitetta käytetty, jos ei ole eritelty jätekylmäainetta erikseen.

Laite noin 10 vuotta vanha. Mikäli myös sisäyksikön liitokset ovat puhtaat öljystä, niin todennäköisesti vika ulkoyksikön kennostossa.
=> ei kannata lähteä korjaamaan, uutta laitetta vaan kehiin :)
 
Ylös Bottom