Likaista vihreää energiaa

Sähköautojen, tuuli- ja aurinkovoiman toivotaan korvaavan polttomoottorit ja tekevän energiantuotannosta hiilineutraalia. Mutta suuret akut vaativat raaka-aineita, joita kaivetaan ympäristöstä ja työntekijöiden terveydestä piittaamatta. (2021)


 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
On nämä sotkut hyvä selvittää.. öljyteollisuus on lobannut ja tukkinut suita aika rauhassa kun kilpailijaa jolla olisi ollut motiivia ja rahaa kaivella ikävyyksiä ei ole oikein ollut, mutta nyt alkaa olla nokittelua kilpailevien suunnalta ja siksi asioiden selvittelyyn rahaakin. Vielä ei ole tongittu niin pitkälle että voisi järkevästi vertailla.. ja milläs vertaat kiinalaista uiguurin keskitysleiriä ( aurinkopaneelit) kongolaiseen lapsityövoimaan (koboltti) ja sitä edelleen vaikka öljypäästöön Nigeriassa.
 

Mikkolan

Vakionaama
Öljy, puhdas luonnontuote ;)
Yllättävän nopeasti luonto korjaa öljyvahingot, pahempi olis jos maitoa kaadettais luontoon samoja määriä. Enempi olisin huolissani meriin kipatuista ja edelleen kipattavista muoveista, mutta se ei ilmeisesti kuulu luonnonsuojelijoiden agendaan, onko greenpeaceläiset ikinä kahlinneet itseään mereen kipattavaan jätekuormaan?

Kaivannaiset jalostusprosesseineen oma lukunsa. Fosforista kuulemma tulee kohta kova pula, kun kulutus kasvaa niin muitakin srategisia-aineita joudutaan kaivamaan entistä tehokkaammin ja tuotantoprosessien ongelmat kumuloituu.
 

bungle

Aktiivinen jäsen
ja milläs vertaat kiinalaista uiguurin keskitysleiriä ( aurinkopaneelit) kongolaiseen lapsityövoimaan (koboltti) ja sitä edelleen vaikka öljypäästöön Nigeriassa.
Kapitalismi johtaa luonnostaan monopoleihin. Koska monopolit ovat tikunnokassa, johtaa se käytännössä duopoleihin. Suuruuden ekonomia jyllää. Nokittelua tulee, jotta se näyttäisi kilpailulta, mutta tuon kokoluokan nokittelijat ovat jo osa muodostuvaa duopolia.
 

vmakela

Aktiivinen jäsen
Koboltista puhutaan paljon. Moniko tavan kansalainen esim tietää millaisella suhteella sitä on missäkin akuston kemiassa. Juuri kuuntelin sähköautomiesten podcastia jossa vieraana oli akku-Jukka Järvinen. Hän kertoi mm. millaisia eri seos suhteita akkukemioissa on tutkittu. Mielenkiintoista kyllä. Koboltin suhde voi siis vaihdella. Grafiitin korvaamista tutkitaan parhaillaan, kyseessä sivutuote metsäteollisuudessa, joka tähän asti on hyödynnetty tehtaan energiana, mutta energiatehokkuuden parantuessa jäisi nyt muuten hyödyntämättä. Jotenkin noin se meni, korjatkaa jotka tiedätte enemmän asiasta.
 

HeTi

Aktiivinen jäsen
Kyllä akut voi tehdä ihan ilman kobolttia. VW ja Tesla käyttävät myös LFP-kennoja (Lithiumrautafosfaatti).
Jo 25-vuotta kehitettyä turvallista ja pitkäikäistä tekniikkaa. Taisi osa patenteista myös olla raukeamassa.
Käsittääkseni LFP-tekniikkaan perustuva tehdas oli myös Suomeen tulossa.

Kun koboltista puhutaan, yleensä (tarkoituksella) unohdetaan että öljyteollisuus on myös koboltin
suurkäyttäjä. Koboltti öljyteollisuudessa.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kyllä akut voi tehdä ihan ilman kobolttia.
koboltilla haetaan energiatiheyttä - siksi kannettavissa on käytetty kobolttiakkuja - läppäreissä aiemmin erityisesti sitä kemiaa joka voi kutakuinkin räjähtää. Siksi joissain läppäreissä on niin tiukka akkuvahdinta. Ei noita taida enää olla niissäkään.

LFP:n ongelma on juuri tuossa energiatiheydessä, mutta sillä on muita mukavia puolia jos tämä ei haittaa.
 
Ylös Bottom