Loggauspohjat Nibe F470

Ramses

Tulokas
Palautepisteet
0
Moro,

Ajattelin että olisi näppärää jos täällä olisi ketju jossa olisi pohjat F470:n logien käsittelyyn. Olen itse käyttänyt tuota MJ:n tekemää Excel-pohjaa Libreofficessa. Tuon toiminnallisuutta joutui jonkun verran karsimaan että toimii Libreoffice Calcissa. Laitan Libreofficen version tähän myös jos joku tarvitsee sitä. Erona Excel-versioon ODS-versiossa pitää valita kaavioihin näytettävät päivät DATA1, DATA2, DATA3 ja DATA4 välilehdiltä ja kaavioiden näyttämä rivimäärä on lukittu.

Tietääkö muuten joku, saako Libreofficessa kaavion kautta muutettua Pivot-taulukkoa kuten excelissä?

Pohjien käyttö todella lyhyesti: Avaa Nibestä tuotu .LOG-tiedosto taulukkolaskentaohjelmalla ja kopioi tiedoston sisältö pohjan DATA-välilehden sarakkaisiin A-U.

Rami

Liitteet

Rivari96m2

Tulokas
Palautepisteet
0
Vs: Loggauspohjat Nibe F470

Kiitokset Ramses loggauspohjasta!

Olen ottanut ensimmäiset lokini ja tutkaillut niiden sisältöjä. Sieltä heräsi pari aloittelijan kysymystä, jotka syvällisemmällä pivot-excelisi tutkimisella varmaan selviäisivät, mutta jos sinä tai joku muu ehättää vastaamaan, niin siitä olisi paljon apua:

1) F470 lokissa on muuttuja "Relays PCA-Base". Se näyttää saavan arvoja 2..11 välillä lokissani. Mistä mittauksesta mahtaa olla kysymys?

2) Muuttuja "Tot.Int.Add" tarkoittanee sähkövastukseen syötettyä lisä-lämmitystehoa (minun tapauksessani välillä 0...5,6 kW) ?

t. Rivari96m2

nibe79

välillä tulee innostuttua...
Palautepisteet
0

nibe f470 löytyykö muokattua versiota tälle ohjelma numerolle 7641R2 arvot erikohdissa

ezenibe

Tulokas
Palautepisteet
0

nibe79 sanoi:
nibe f470 löytyykö muokattua versiota tälle ohjelma numerolle 7641R2 arvot erikohdissa
Päivitin täältä lataamaani v2-pohjaa hieman, jotta toimisi 7641-version kanssa. Nimesin tuotoksen v3:ksi, ohessa.

Haluaisin saada sisälämpötilan mukaan päiväkäyriin. Jos lisään sen päiväkäyrätaulukkoon, menee näyttö aika sekavan näköiseksi. Onko kellään ideoita siihen?

Liitteet

Saemo

Tulokas
Palautepisteet
0

Miten tuon uusimman taulukon saa näyttämään useamman päivän tiedot? Nyt jos laitan tuohon viikon tiedot, niin se näyttää ainoastaan ensimmäiseltä neljältä päivältä vaan datan. Itsellä ei ole niin tuo excel hallussa, että saisin tuon päivittymään oikealla lailla, niin voisiko joku viisaampi auttaa.

ezenibe

Tulokas
Palautepisteet
0

Tiedostossa on DATA-välilehti, johon kopioidaan tiedot pumpun kirjoittamasta lokitiedostosta. Data kopioidaan uusimmassa versiossa sarakkeisiin A:V. Sarakkeissa V:BD tai V:BE on pivot-taulukoiden tarvitsemat tiedot, jotka on muokattu noista A:V-sarakkeista. Voit tarkastella niiden kaavoja menemällä kyseisiin soluihin alueella V3:BD4000.

Jos haluat raportoida enemmän kuin 4000 riviä, sinun täytyy kopioida tuon V:BD-alueen kaavoja alaspäin, kunnes kaavoja löytyy vähintään samaan tasoon asti kuin logista saatuja tietoja.

Tämän jälkeen täytyy mennä pivot-taulukoiden lomakkeille, esim. DATA1. Klikkaa pivot-taulukon aluetta, esim. jotain numeroarvon sisältävää solua. Ylös työkalupalkkiin pitäisi tulla uusi lila työkalu: Pivot-taulukkotyökalut, analysoi ja rakenne. Klikkaa Analysoi ja 'päivitä kaikki'. Tämä pitää tehdä aina, kun muut lähdeaineistoa, eli kopioit DATA-lomakkeelle uutta tietoa.

Jos olet lisännyt rivejä DATA-lomakkeelle ja kopioinut kaavoja alaspäin, täytyy pivot-taulukon rakennetta päivittää. Klikkaa nyt Analysoi - 'Muuta tietolähde', muuta DATA!$W$2:$BD$4000 vastaamaan uutta aluettasi (päivitä tuon 4000:n päälle uusi rivimäärä), ja klikkaa 'OK'.

Useamman kuin muutaman päivän analysoiminen minuutin tarkkuudella on melko raskasta, ja taulukon luettavuuskin saattaa kärsiä. Mutta toivottavasti pääset tällä ohjeella ainakin kokeilemaan pidemmän ajanjakson analysointia :)

Dille83

Jäsen
Palautepisteet
0

Kehtaako joku laittaa ns. rautalankaohjeet .LOG -tiedostojen graafien tekoon. Itse olen aina seuraillut Nibeä UpLinkin ja tämän historiikin työkaluilla.

Nyt kuitenkin oli tikku pari viikkoa keräämässä dataa, mutta en äkkiseltään saanut mitään järkevää Exceliin. Itsellä on firmiksenä tuo 7641R2.

Jos täällä oli joku step-by-step -ohje niin oliko missä kun en jostain syystä nyt löytänyt tai saanut arvoja ja soluja asettumaan? .LOG-tiedostossa näyttäisi olevan yksi sarake enemmän kuin missään näistä Excel-pohjista.

Minulla oli se 5s intervalli loggauksessa, joten suht. paljon tuota roinaa on kertynyt, mutten vaan osaa kääntää Excelin kippuroiksi..

Hyvin pärjännyt kyllä tuolla UpLinkillä, mutta oishan tuossa paljon enemmän dataa. Erityisesti sulatukset ym. kiinnostaisi saada myös graafeiksi.. ???

T. Nyt jumittaa pahasti

Siikki

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
12

Itse koitin myös alkuun 5s (oletus) logituksella, mutta ei oikein tullut mitään. Vaihdoin sitten minuuttiin.

Tuolta voi kahlata ohjeita (mm. nimimerkki mj, joka taulukon tekijä): http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=19510.60

Itse huomasin, että minuutit menee hassusti Data1-välilehdellä:

44
45
46
56
57
58
59
47
48

Koitin maalata kaikki ajat ja painaa A-Ö lajittelua jne, mutta ei apua. Eli minuuttiluvun 46 jälkeen tulee 56 ja tätä jatkuu lukemiin 59. Sitten jatkuu luvusta 47. Ei jummarra ??? Haittaa ainakin lyhyemmän ajan logitusta tuo jonkun verran. Ideoita korjaamiseen?

Tinkenator

Tulokas
Palautepisteet
0

Dille83 sanoi:
Kehtaako joku laittaa ns. rautalankaohjeet .LOG -tiedostojen graafien tekoon. Itse olen aina seuraillut Nibeä UpLinkin ja tämän historiikin työkaluilla.

Nyt kuitenkin oli tikku pari viikkoa keräämässä dataa, mutta en äkkiseltään saanut mitään järkevää Exceliin. Itsellä on firmiksenä tuo 7641R2.

Jos täällä oli joku step-by-step -ohje niin oliko missä kun en jostain syystä nyt löytänyt tai saanut arvoja ja soluja asettumaan? .LOG-tiedostossa näyttäisi olevan yksi sarake enemmän kuin missään näistä Excel-pohjista.

Minulla oli se 5s intervalli loggauksessa, joten suht. paljon tuota roinaa on kertynyt, mutten vaan osaa kääntää Excelin kippuroiksi..

Hyvin pärjännyt kyllä tuolla UpLinkillä, mutta oishan tuossa paljon enemmän dataa. Erityisesti sulatukset ym. kiinnostaisi saada myös graafeiksi.. ???

T. Nyt jumittaa pahasti
Tuossa uusimmassa firmwaressa on uusi sarake "R-version", se sekoittaa jos suoraan koittaa copypasteta .LOG-tiedoston sisällön exceliin. Sen voi kiertää niin, että lisäät sen kohdalle uuden sarakkeen ja nimeät vaikka R-versioniksi. Itsellä ei ainakaan sekoittanut kuvaajia ja nyt voi suoraan kopioida lokitiedot exceliin :) (Eli sieltä ylhäältä aiemmasta sarakkeesta oikeella napilla BT1-kohdasta, eli pitäis olla sarake E ja valikosta "Lisää")

Tinkenator

Tulokas
Palautepisteet
0

Siikki sanoi:
Itse koitin myös alkuun 5s (oletus) logituksella, mutta ei oikein tullut mitään. Vaihdoin sitten minuuttiin.

Tuolta voi kahlata ohjeita (mm. nimimerkki mj, joka taulukon tekijä): http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=19510.60

Itse huomasin, että minuutit menee hassusti Data1-välilehdellä:

44
45
46
56
57
58
59
47
48

Koitin maalata kaikki ajat ja painaa A-Ö lajittelua jne, mutta ei apua. Eli minuuttiluvun 46 jälkeen tulee 56 ja tätä jatkuu lukemiin 59. Sitten jatkuu luvusta 47. Ei jummarra ??? Haittaa ainakin lyhyemmän ajan logitusta tuo jonkun verran. Ideoita korjaamiseen?
Saatko kuvakaappausta tuosta välilehdestä? Mulla on DATA1-välilehdellä vain Tunti-sarake, ei minuutteja näkyvissä ollenkaan.

Tinkenator

Tulokas
Palautepisteet
0

Siikki sanoi:
Sori, katsoin väärin, mullakin näkyy nuo minuutit. Omassa datassa on muuten lähes samallalailla kuin sulla! 46 minuuttiin menee vissiin normaalin näköisesti ja sen jälkeen tulee lähes samanlainen sarja kuin sulla.

nibe79

Palautepisteet
0

mullakin menee minuutit samoin. oisikko minkälainen homma laittaa tuohon pivotin läpökäyriin kompressorin lämpö?näkyy käyräkin hyppäävän samassa kohti kuin minuutit. liekkö pumpun ohjelman vika?

Liitteet

nibe79

Palautepisteet
0

onko kukaan korjannu pivot minuuttien järjestystä? kyllä tuo koneen raaka data kulkee järjestyksessä

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
11

Yritin kyllä noitakin mutta kun se mun usb tikku antaa lukemat esim 22 astetta niin 220. Se eka vaikeus. Sitten ku kopioittin ne uuteen välilehteen niin siinä meni kauhea aika että sai ne oikein. Ja usb anto tiedot ihan eri kuin mitä noissa excel pohjissa oli

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
11

No nyt tapahtui ihme; tai ei vielä mutta melkein. Otin tästä "loggauspohjat nibe f470" tuon "Pivot-V3-mallin". Ja en ollut tietenkään huomannut että
palkkia kun vieritti vasemmalle niin sieltähän ne löytyi juuri siinä järjestyksessä jota oma USB-tikkukin antoi + vielä kaiken lisäksi samoja "isoja lukemia" tyyliin 220 tarkoittaa 22 astetta.

No menin heti laittamaan kokeilumielessä USB-tikun masiinaan kiinni ja annoin olla noin tunnin minuutin tallennusvälein.
No äsken kun menin masiinalle ja poistin datan siirron aktivoinnin niin masiina antoi ilmeisesti jonkin hälyn ja koko masiina sammui mutta heti kyllä
itsekseen uudelleen meni päälle. No tämän jälkeen poistin tikun niin ei sinne ollut tullut kuin loggaus yhden minuutin kohdalla. Joten nyt uusiksi USB-tikku masiinaan ja annan olla nyt taas tovin.

Testaisin vaan siksi, jos saisin täältä neuvoja kun olen siirtänyt tiedot DATA-lehdelle ja päivittänyt pivot-taulukon niin onko se siis oikein tehty.
Ennen kuin edes rupean miettimään mitä ne käyrät sitten meinaa..

Mutta tää oli jo positiivinen eteeenpäin meno tääkin :)

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
11

No niin ihme on tapahtunut! Osasinko oikein tehdä nyt USB-tikun tiedoista käyrän?

Ja miltäs käyrä näyttää?

Oli mielenkiintoista seurata että kun 3.7. oli legionellahäätö niin siellähän se jäteilma oli pidemmän aikaa alhaalla.

Jäteilma ei kuitenkaan painu nollaan asti, joten miten tätä voisi parantaa niin että painuisi?

Legionellahäädön aikana käyttöveden alaosa ei kiri kyllä 55 asteeseen, pitääkö tästä olla huolissaan? ja voiko tätä jotenkin edesauttaa että kirisi sinne asti? (sehän taisi olla se raja että 55 astetta tulee ylittää?)

Liitteet

Siikki

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
12

Jäteilmaa ei näillä keleillä saa painumaan nollan paikkeille, kun tuloilma on sen verran korkealla vaikkapa syksyyn, saati talveen verrattuna. Eikä toisaalta kompurakaan käy jatkuvasti kun ei ole tarvetta.

Legionellahäädöstä ei tarvitse olla huolissaan, oletusasetuksella homma hoituu. Legionellahäädössä taitaa olla tarvittaessa myös vastukset mukana, mutta kompura toki hurisee kuin viimeistä päivää :D Ja samalla jäteilman lämpötila painuu alemmas.

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
46

Jäteilmaa ei ole oikein järkeä nyt painaa nollaan asti. COP huononee ja kulutus lisääntyy. Toki sen sinne saa jos haluaa. Laskee vain ilmanvaihdon määrää riittävän alas.

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
11

Kiitos! Ja tosiaan huomasin että se legionellapäivä olikin eilen eikä 3. päivä kun tuo käppyrä on, ja eilen se tosiaan niben luukulta katsottuna nousi sinne 58 asteeseen :)

Mitäs muuten ootte mieltä käppyrästä?
Ei kai se paljon sano näin kesällä.

Kun tulee syksy ja ilmat kylmenee ja pitäisi alkaa säätää sitä lämpökäyrää; jos silloin saisin täältä apuja olisin enemmän kuin kiitollinen.. se nimittän tulee olemaan vaikeaa.

Olen lukenut siirtoajasta että se olisi ilmeisesti hyvä olla 30 min? meillä taitaa nyt olla 15 minuuttia, tämä ilmeisesti olisi hyvä säätää 30 min? tosin jonkun käppyröistä muistaakseni luin täältä että kun siirsi 30 minuuttiin niin sulatuksen määrät kasvoi huimasti? Että en sitten tiedä olisiko hyvä vaan pitää 15 minuutissa?

Myös se yksi arvo, en nyt muista mikä sen nimi on, olisiko siinä samassa asetuskohdassa kuin siirtoaika, joku mikä nyt on 7 niin jostain luin että se olisi hyvä säätää 0 asteeseen? Se oli jokin... hmmm...

Siikki

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
12

Meillä ainakin 30min siirtoaika teki tuota että sulatukset kasvoivat aika kovasti. Tosin ei tuota kuukausitolkulla testattu, joten sattumallekin voi antaa pienen mahdollisuuden. En kuitenkaan usko, että olipa 15 tai 30, että tuolla isompaa merkitystä olisi toimintaan saati säästöihin.

Arvo 7 lienee ollut tämä:

trendinlaskentaraja
Tässä asetat, missä ulkolämpötilassa trendilaskenta on
aktiivinen. Tämän rajan yläpuolella sähkövastuksen
kytkentää viivytetään ja sähkövastusta ei kytketä päälle,
jos kompressori pystyy nostamaan säiliön lämpötilaa.

Voi säätää nollaan, lopulta lisäyksen pysäytys on se, joka ehdottomana päättää sen sallitaanko vastukset vai ei. Nykytaloissa tuo 7 olisi liikaa jopa lisäyksen pysäytykseenkin.

Käppyröitä ja lämpökäyrää tosiaan kannattaa katsoa tarkemmin kun todellista lämmitystarvetta on "koko ajan".

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
11

Juu juurikin tuo trendinlaskentaraja, kiitos. Laitankin sen tänään arvoon 0.

Oli hieno tunne eilen kun sai käppyrän tehtyä. Vielä kun oppisi arvioimaan kunnolla, yritän kyllä. Teidän avut korvaamattomat.

Upponalle

Jäsen
Palautepisteet
1

Pystyisikö joku tekemään ihan kuvien kera kuinka loggauspohjat siirretään käppyrä mutoon. En ole tietokoneitten lahja maailmalle ja varsinkaan office juttujen :D
Libreofficen sain ladattua ja datan ottaminen tikulle onnistuu mutta datan siirto officeen täysin black out :)
Kiitos

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
11

Morjens Upponalle! Mä olen tehnyt seuraavasti: kun laitan tikun kiinni masiinaan laitan minuutin siksi kuinka usein
se ottaa tietoa talteen.

Sitten kun tikku on irroitettu laitan sen tietokoneeseen ja avaan excelin ja sieltä menen tiedosto ja avaa ja valitsen tikulta sen loggausdatan. Se avaa sen sitten execeliin.

Sitten avaan tuon tiedoston jonka laitan tähän liitteeksi. Sieltä menen kohtaan "DATA" ja kopioin sieltä ekana aukasemastani excelistä tiedot tuonne DATA-välilehdelle ihan vasemmalla puolelle (vieritä palkkia siis vasemmalle niin paljon kuin saa). Poista ensin tuosta data lehdellä olevasta ne mitkä sieltä löytyy jotta saat omat arvot siirrettyä sinne.Eli rajoina on päivämäärä sekä toisella ääripäällä "Prio".

Sitten kun "omat" arvot ovat DATA-lehdellä mene samassa excelissä olevalle välilehdelle "LÄMPÖKÄYRÄT" (siellä alhaalla on eri välilehtiä) ja sitten ylhäältä välilehti "tiedot" ja "päivitä kaikki" niin ohjelma muodostaa sinun liittämistäsi lukemista
käyriä.

Liitteet

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
28
Tätä dataa ei ilmeisesti pysty käyttämään tuotuna Nibeuplink sivustolta?
Kun kokeilin "Vie tiedot", niin excelin sarakkeissa on hyvin paljon arvojen sijasta vain teksti "SERR"
Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa? Jotain erroria?

Kalikka

Jäsen
Palautepisteet
0
En yleensä ole näissä ihan kädetön, mutta tämän syytä en nyt äkkiseltään keksi. Missähän menee metsään? Loggausväli 1 minuutti. Taulukkoon liitetty parin päivän tiedot.

lampokauratbugaa.png

Ylös Bottom