LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Sebu

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Tästä nyt on ollutkin hieman keskustelua täällä palstalla mutta itsellä vielä muutama vastausta vaille oleva kysymys kun en ole (toistaiseksi :) ) mikään LVI suunnittelija. Sen verran olen täällä palstalla oppinut että kun ensin kysyy ja saa tönäisyn oikeaan suuntaan ja selvittää itse loput niin sen jälkeen moni asia on laskettavissa tai pääteltävissä maalaisjärjellä.

Eli lähtökohtana on 2003 rakennettu talo jossa tällä hetkellä Onninen LTO 100 merkinnällä varustettu kuutiokone. Olen antanut itseni ymmärtää että on joko sama tai lähes sama kone kuin esim. ILTO 300 tai MUH Ilmava tai Vallox 100. Lämmön talteenotto kyky on siis jotakuinkin 50% luokkaa.

Vaikuttimena tälle pohdinnalle on ollut tietenkin halu vähentää lämmitysenergian kulutusta mutta myös osin mukavuustekijät.
- Tällä hetkellä nykyisen ilmanvaihdon jälkilämmityksen termostaatti on säädetty jonnekkin 13-15 asteen tienoille tarkoituksena siirtää kuormaa tuolta sähkövastukselta ILP:lle. Tästä seuraa kuitekin kylmällä pientä vetoa raitisilmaventtiileiden läheisyydessä (ei kovin häiritsevää mutta kuitenkin)
- Talvella asunnon kosteus laskee ilman korjaavia toimenpiteitä melko alas eikä korjaavista toimenpiteistäkään ole kuin hetkellistä helpotusta. Esim pyykkien kuivaaminen sisällä ILP:n ilmavirrassa ei tahdo pahimmilla pakkasilla nostaa sisäilman kosteutta edes siedettävälle tasolle. Muutamaan kertaan oltiin viime talvena jossain 10% suuhtellisissa kosteuksissa tunti pyykin ripustamisen jälkeen. Kuivui pyykkikin tosin käytännössä yhtä nopeasti kuin kuivausrummussa.

Energian säästön kannalta täytyy myöntää tyhmyyteni enkä ihan ensikokeilulla saanut tuosta Jantin exel laskurista ihan tolkullisia lukemia jotta olisin pääsyt kiinni mahdolliseen säästöpotentiaaliin. Olettaisin että max. säästö potentiaali olisi tuollaista ehkä 2000kWh luokkaa vuositasolla + mitä mahdollisesti tasavirtapuhaltimiin siirtyminen säästää sähkössä. Tietenkin kuin suurin osa lämmöstä tehdään ILP:lla niin rahallisesti tuo ei vielä kovin merkittäväksi nousisi.

Tuon vedon tunteen kannalta helpointa ja mahdollisesti halvinta olisi varmaan nostaan esilämmityspatterin termostaatin asetusta mutta koska lämmityksestä pihisteleminen on myös harrastus olisi tämä liian helppoa ja vähän kuin periksiantamista :)

Tuohon ilmankosteus asiaan taas saattaisi auttaa pyöriväkennoiseen koneeseen vaihtaminen (tai tietenkin ilmankostutun mutta jälleen kerran ratkaisu tuntuu liian helpolta)

- Ensimmäinen ongelma on tietenkin tuo taloudellinen kannattavuus. Maksaako vaihto itseään ikinä takaisin?

- Toinen ongelma on tekninen eli laite pitäisi mahtua ainakin suurinpiirtein samoihin mittoihin kuin tuo Onninen ja kanavien olisi hyvä olla samassa järjetyksessä ettei homma kaadu siihen että vaihdon takia on puoli taloa pakko purkaa ja ilmastointikanavat vetää uudelleen. Ainakin Vallox 121 SE ristivirtakone näyttäisi olevan vaihtokelpoinen eli kanavat lähtevät samoin ja mahtuu paikoilleen kodinhoitohuoneeseen. Onkos pyöriväkennoisesta vastaavaa konetta olemassa joka olisi vielä kaupan päälle toimivan laitteen maineessakin?
 

juze

Aktiivinen jäsen
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Itse en ainakaan rahansäästön kannalta vaihtaisi.

Lämmityskulut vuodessa n.1500€ (arvaus)

Tästä max puolet haaskuun ilmanvaihdosta.

Uusi kone saa ehkä 10-20% enemmän talteen.

Vuosisäästö:

1 500 * 0,5 * 0,1 = 75€

1 500 * 0,5 * 0,2 = 150€

jne..
 

lmfmis

Vakionaama
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

...siis ongelma on tuloilman alhainen lämpötila - joka paranisi parempi hyötysuhteisella LTOlla?

Laita kanavalämmitin jolla yrität pitää tuloilman tulla tasolla - ja mittaat paljonko vei sähköä vuoden aikana.

Sitten luku exceliin ja jokin järkevä investoinnin kuoletus...klikketi klik..

Kyllä se siitä ;D
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Jos olisin Sebu niin saattaisin hyvinkin vaihtaa vallox 121 koneeseen syystä että hyötysuhde on merkittavästi parempi kuin vanhassa( jossa tuskin toteutuu edes 50%,näissähän kenno on aika pieni),eikä asennukseen kulu ylimääräista rahaa. Vanhasta koneesta saa varmaan muutaman satasen,kyllä ne aina jollekin kelpaa.
 

Sebu

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

pökö sanoi:
Jos olisin Sebu niin saattaisin hyvinkin vaihtaa vallox 121 koneeseen syystä että hyötysuhde on merkittavästi parempi kuin vanhassa( jossa tuskin toteutuu edes 50%,näissähän kenno on aika pieni),eikä asennukseen kulu ylimääräista rahaa. Vanhasta koneesta saa varmaan muutaman satasen,kyllä ne aina jollekin kelpaa.
Tämähän voisi olla ihan suunnitelma jos sen saisi edes paperilla kannattamaan.. Tuota sisäilman kosteusongelmaahan tuo 121 ei poista. Pitääkö sitä alkaa virittelemään mittareita tuon vanhan pöntöntön perään jotta saadaan mittaustuloksia tukemaan jo tehtyä päätöstä :)
Toinen vaihtoehto olisi löytää tuollainen Vallox tai vastaava jostain kohtuu hinnalla. Onhan uusi aina uusi mutta investointina tuollainen 2000 + asennuskulut on kovahko jos säästöpotentiaali jää tuonne 100€ paikkeille per vuosi. Tilanne on melko sama kuin tuossa aikaisemmin selvittelemässäni All in one käyttövesilämpöpumpun (Esim Vitocal 160-A) integroinnissa osaksi ilmanvaihtoa.
Investointi noin 2k€ ja potentiaalinen säästö 150€/v
 

juze

Aktiivinen jäsen
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Sebu sanoi:
Tämähän voisi olla ihan suunnitelma jos sen saisi edes paperilla kannattamaan.. Tuota sisäilman kosteusongelmaahan tuo 121 ei poista. Pitääkö sitä alkaa virittelemään mittareita tuon vanhan pöntöntön perään jotta saadaan mittaustuloksia tukemaan jo tehtyä päätöstä :)
Toinen vaihtoehto olisi löytää tuollainen Vallox tai vastaava jostain kohtuu hinnalla. Onhan uusi aina uusi mutta investointina tuollainen 2000 + asennuskulut on kovahko jos säästöpotentiaali jää tuonne 100€ paikkeille per vuosi. Tilanne on melko sama kuin tuossa aikaisemmin selvittelemässäni All in one käyttövesilämpöpumpun (Esim Vitocal 160-A) integroinnissa osaksi ilmanvaihtoa.
Investointi noin 2k€ ja potentiaalinen säästö 150€/v
Kyllä ne parhaatkin koneet sähköä perseeseen tarvitsevat jos meinaat, ettei tuloilma putoa liian kylmäksi.
 

Sebu

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

juze sanoi:
Kyllä ne parhaatkin koneet sähköä perseeseen tarvitsevat jos meinaat, ettei tuloilma putoa liian kylmäksi.
Näin tekevät mutta vasta selvästi kylmemmällä ilmalla. En tiedä nyt oikeita arvoja mutta jos vanhalla koneella sisään puhallettava ilma alkaa tuntua epämiellyttävältä heti kun ulkoilma on pakkasella ja parhaimmilla vasta kun pakkasta on yli 10 astetta niin pysyvyyskäyriä katselemalla tullaan tulokseen että vedontunteesta joutuu kärsimään merkittävästi vähemmän aikaa vuodesta siinä tapauksessa että jääräpäisesti pitää termarin asetusta liian pienellä.
 

sisa

Jäsen
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

meillä oli ennen osassa kämppää kova vedontunne, säädettiin vaan termostaattia lto:ssa isommalle ja kauhisteltiin sähkölaskua ;) Nyt selvisi, että meillä on vääränlaiset venttiilit osassa taloa! Puhalsivat ilman suoraan alas, eikä katon rajaan niinkuin kuuluisi... En tiiä voiko teillä olla tällaisesta kyse, mutta vinkkinä sanon kuitenkin. Nyt on lto vastus voinut olla huomattavasti pienemmällä...
 

Sebu

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

roots sanoi:
Vaihda vaan Sebu ja laita Vallox 121...niin saadaan vertailua omaan vaihtooni. ;) Tuo oli se kone joka ei voittanut näissä arpajaisissa, kun vaihdoin 20v vanhan Muh:in uuvempaan.
121 Olis sopinu vanhoihin reikiin, mutta kuka sitä nyt helpolla yrittäis selvitä :-X. Tulipahan tehtyä hiukan paremmin kun se eka kone... kurttuputket lensi kaaressa takavasemmalle ja laitoin hiukan tilavempaa putkialkua koneelta kun liitännät piti uusia. Oli oikeastaan onnistunut vaihto, tilaa tuli alle enemmän jne... näin 1kk päästä ajatellen.
Nyt kun seurantaa ollut 16vrk niin säästöö suorassa sähkökulussa tuntuis tulevan 650kwh/vuosi ja LTO:ssa 2000kwh/vuosi (laskennallinen+VTT)... nuo kun ynnää niin luokkaa 200€/vuosi säästöö (15c/kwh) ja jos nuo nyt 20v taas menis. Puhaltimet ainakin kukkuu vain 55% kierroksilla joten pitäis sen puoleen masiinan päästä helepolla.
Tuli investoitua kosteusanturiinkin...eikä siis tarvi masiinaa räplätä koskaan paitsi suodatin putsinkien merkeissä ja ehkä joskus tehostus päälle jos tupa täynnä sakkii tai pienennys koville pakkasille (saas nähä tarviiko).

Voin mä tietty myydä sulle sen vanhan toimivan Muh:n (kun olen sen huoltanut) jos haluat...se sopii sitten vissiin samoihin holeihin. :D
IV:n pientarviketta jäi hiukan jos semmosia tarvit, mutkaa, jatkopalaa, läpivientii, eristettä yms yms...pitää joskus inventoida mitä jäi ja laittoo myyntiin.
No niin.
Jälleen kerran olen sujuvasti jättänyt omasta eroavat mielipiteet omaan arvoonsa ja Vallox 121 SE tönöttää tuossa vieressä laatikossa.
Sattumusten summana pääsin kiinni upouuteen koneeseen huomattavasti kaupan hintaa halvemmalla ja pitihän tilaisuuteen tarttua. Nyt vaan pitäisi hieman perehtyä tuohon ilmanvaihdon sielunelämään tarkemmin kun moista konetta ei ole aiemmin tullut vaihdettua tai asennettua.
Todennäköisesti tuo poisto ja tulopuhallusten suhde pitää säädättää ammattimiehellä ja mittarilla vai onko tuohon joku vippaskonsti? Sinänsä kämpässä olisi ilmastointi miehelle hommia noiden hormien nuohouksen puitteissakin joten onnistunee samalla reisulla.
Koneen havittelin ainakin vielä asentavani itse. Pitäisi olla kanavat samoilla paikoilla ja omien mittausten mukaan sopii suoraan vanhan tilalle. Tähänkin saa antaa jotain hyviä vinkkejä jos sattuu mieleen juolahtamaan.

Muoks:
Eli noita vanhan ja uuden koneen käyttöohjeita ja asennusohjeita selaillessa tuli heti muutaman yksilöidympi kysymys.

Tuossa vanhassa Onninen LTO 100/ ILTO 300 koneessa ei näytä äkkiseltään olevan mitään säätöjä noiden 4 eri puhallin nopeuden suhteen vaan käppyrät näyttävät kullekin asetukselle olevan kiinteät niin että tulo ja poistopuhalluksen ero on noin 20% samalla paine-erolla. Onko noissa vanhoissa vehkeissä säädetty sitten sopiva ilmamäärä venttiileillä kuristamalla? Uudessa koneessa kutakin puhallusnopeutta voidaan säätää erikseen jos tarvetta ilmenee (joskin esisäädettyjä vaihtoehtojakin on 8 ) ja ohjeessa kielletään ventiileillä kuristaminen eli ilma pitää saada vaihtumaan mahdollisimman pienellä painehäviöllä ja ventiileillä tehdään vain huonekohtaiset erot? Jos näissä säädöissä nyt olisi tälläinen perustavaa laatua oleva ero tämä varmaan tarkoittaa sitä että kaikki ventiilit on säädettävä uudelleen?
Selkokielellä tarkoitan että jos vanhalla koneella piti saada 50l/s ilmaa sisään tehtiin sellainen paine-ero ventiileillä että tuo 50l toteutui säädön perus eli 2 asetuksella. Uudella koneellä avataan ventiilit selälleen ja pudotetaan "perus" asetuksen arvoja niin että tulee vain se 50l/s läpi?

Toinen on tuo 121 SE:n jäätymisen esto asetus. On näimmä vakiona niin että sisään tulevaa ilmaa lämmitetään etuvastuksella ennen kennoa jos kennon lämpötila on alle 3 astetta. Tämän saa kyllä pois päältä ja pysäyttelee sitten tuloilmapuhallinta jos kennon lämpötila laskee 0. Jos ymmärsin oikein ei poistoilman lämpötilaa siis saa pakkaselle? Ymmärrän kyllä että kenno menee jäähän jos kenno on jatkuvasti pakkasen puolella mutta tämä sisäistäminen tapahtui vasta äsken :) Pyöriväkennoisellahan pieni huurtuminen taitaa vaan parantaa hyötysuhdetta.
 

Sebu

Aktiivinen jäsen
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Antakaa nyt joku hieman perustietoa tuosta säädöstä.
Koneessa on mahdollisuus säätää jokaista 8 esivalittua puhallusnopeutta erikseen ja lisäksi erillinen tulo ja poistopuhaltimien säätö 0-100%. Tehdasasetuksena nuo tulon ja poiston säädöt ovat molemmat 100%. Ilmeisesti tuolla tehdasasetuksella noilla tulo ja poistopuhaltimilla on kuitenkin valmiiksi sen verran eroa että tulo on sen 90% poistosta ja tuolla prosenttiarvolla passataan vain raitis ja poistoilmakanavistossa mahdollisesti olevia painehäviöeroja.
 

Boatman

Jäsen
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Laitoin omaan taloon 4 kuukautta sitten Vallox 90SE:n ja perussäädön tein koneen omista mittayhteistä paine-eroa mittaamalla. Manuaalista löytyy sitten käyrästö mikä on virtaus milläkin nopeudella ja paine-erolla. Ilmeisesti tuo tulopuolen F7 suodatin on sen verran tiheä, että poistopuolta pienensin muistaakseni 5% säätimestä. Muuten oli talo liikaa alipaineinen. Huonekohtaiset venttiilien säädöt olen joskus 10 vuotta sitten tehnyt ja niihin en koskenut, koska mielestäni kokonaisuus ratkaisee eikä se onko jonkun yksittäisen vettiilin virtaama muutaman litran enemmän tai vähemmän.
Ällistyttävän vähällä teholla nuo EC-puhaltimet pyörii verrattuna vanhan koneen muuntajasäätöisiin AC-puhaltimiin. Varsinkin osateholla ero on todella suuri.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Boatman sanoi:
Ällistyttävän vähällä teholla nuo EC-puhaltimet pyörii verrattuna vanhan koneen muuntajasäätöisiin AC-puhaltimiin. Varsinkin osateholla ero on todella suuri.
Minkäsuuruinen ero sähkönkulutuksessa on,pystytkö mittaamaan?
 

Sebu

Aktiivinen jäsen
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Entten sanoisi että... :'(
Taisi tullakin ilmanvaihdolle enemmänkin remppaa..
Kävin kaivelemassa tuolla välikatossa hieman tuota IV-koneen lähtöjä että näkisin mitä se on syönyt.
Ovat näimmä jättäneet ilmanvaihtokanavat eristämättä tuonne puhallusvillan sisään jos sitä sisällä olemiseksi voi sanoa kun sieltä täältä putken yläreuna näkyy villasta kun tarkemmin alkaa katsoa. Putken päällä ei ole varmaan kuin 20mm villaa missään kohtaa ja nuo koneelta nousevat putkimutkatkin on naamioitu vaan heittämällä hieman villaa päälle.
Ovat varmaan olleet alunperin paremmin villan sisällä mutta villa on painunut. Joskin olettaisi että ei painu noiden putkien läpi jolloin olisi putkien kohdiltä koholla. No kai tuuli niitä on tasoitellut tai sitten ei.

Onkos hyviä mielipiteitä? Korjataanko tilanne vippaskonstilla hakemalla 10 säkkiä puhallusvillaa ja levittämällä se putkien päälle. Puhalletaanko kauttaaltaan 100mm lisää vai pitäisikö alkaa noita putkia eristämään näin jälkikäteen.
 

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Sebu sanoi:
Puhalletaanko kauttaaltaan 100mm lisää vai pitäisikö alkaa noita putkia eristämään näin jälkikäteen.
Eristäisin putket jälkikäteen, ja lopuksi paksu kerros villaa päälle kauttaaltaan.
Jos homma tuntuu isotöiseltä, sitä se on. Hyvä ei tule muuten ja lämpöä karkaa taivaan tuuliin.
Tekisin muutama pätkä kerrallaan ajan kanssa.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Tarkasta ihan ekaksi kuinka lähelle kattotuoleja kanavat on asennettu, eli voiko kanavien ympärille kietoa 100mm villaa,aina ei voi. Jos villan pystyy asentamaan niin sitten vaan haravalla kanavat esille ja töihin.
Toivottavasti sulla ei ole siellä puhallus-lasivillaa,se "hieman" kutisee.
 

Sebu

Aktiivinen jäsen
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

pökö sanoi:
Tarkasta ihan ekaksi kuinka lähelle kattotuoleja kanavat on asennettu, eli voiko kanavien ympärille kietoa 100mm villaa,aina ei voi. Jos villan pystyy asentamaan niin sitten vaan haravalla kanavat esille ja töihin.
Toivottavasti sulla ei ole siellä puhallus-lasivillaa,se "hieman" kutisee.
No niin...
Kuten meikäläisen tuurilla olettaa saattaa niin putkethan on kiinnitetty kattotuoleihin eli siihen väliin ei mitään saa sopimaan. Ja villahan on juuri sitä puhallus lasivillaa, mitä muutakaan se nyt voisi olla kun minusta on kyse. Sen verran helpotusta tuli tuskaan että ne villan pinnalle pilkistävät "putket" on äänenvaimentimet ja perus putkiston päällä on tuollainen teoriassa 100mm villaa. Käytännössä painuman verran vähemmän.
Tuleekohan hommasta susi jos eristän vain kattotuolien välit ja kattotuolin kohdalta sen mitä pystyy? Luulisi olevan nykytilaa parempi vaihtoehto. Sitten vielä joku 100-200mm täyttöä puhallusvillaan.
Mikäs nykyään on vallitseva teoria siitä voiko tuohon lasivillan päälle puhaltaa ekovillaa tai jotain muuta vai pitääkö varmuuden vuoksi laittaa täyttökin lasivillalla.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Puhallus-lasivilla pitäisi kieltää lailla.
Itse en lähtisi kietomaan putkien ympärille mitään koska ne on kattotuoleissa kiinni eikä sinne oikeastaan mitään saa kunnolla.
Laiskana miehenä levittäisin putkien päälle 2 kerrosta 50mm lasivillalevyjä,levyt putkien suuntaisesti ja limittäin ettei jää rakoja. Lasivillalevyjä siksi että ne on aika kevyitä eikä paina puhallusvillaa läjään putken ympäriltä eikä ne painu.
Koko komeuden päälle jotain puhallusvillaa niin tulee samalla parannettua koko yläpohjan eristystä kerralla.
 

Arvis

Aktiivinen jäsen
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

pökö sanoi:
Puhallus-lasivilla pitäisi kieltää lailla.
Itse en lähtisi kietomaan putkien ympärille mitään koska ne on kattotuoleissa kiinni eikä sinne oikeastaan mitään saa kunnolla.
Laiskana miehenä levittäisin putkien päälle 2 kerrosta 50mm lasivillalevyjä,levyt putkien suuntaisesti ja limittäin ettei jää rakoja. Lasivillalevyjä siksi että ne on aika kevyitä eikä paina puhallusvillaa läjään putken ympäriltä eikä ne painu.
Koko komeuden päälle jotain puhallusvillaa niin tulee samalla parannettua koko yläpohjan eristystä kerralla.
Aika pitkälti tuon tyylistä olisin minäkin ehdottanut. Eihän niiden putkien "oikeanlaisella" eristämisellä voita juuri mitään. Meinasin jättää omasta uudisrakennuksesta putkieristeet pois kokonaan ja homma pelkällä puhallusvillalla putkien päälle korostetusti. IV-suunnittelija sanoi, että muuten OK, mutta kun putket poikittain alapaarteiden päällä, niin alle tahtoo jäädä ilmataskuja. Ajan mittaan puhallusvillat painuu noista kohdin korostetusti ja voi aukaista railot puhallusvillan pinnasta putkiin asti. Tähänhän nuo puhallusvillan päälle putkien kohdille ladotut eristematot toisivat ratkaisun.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että yläpohjassa sijaitsevien putkien erillinen eristäminen on järjenköyhää touhua. Älytön työmäärä ja hankala toteutus, siis myös uudiskohteissa. Varsinkin kun suhteuttaa työn määrän ja materiaalikustannukset saavutettuun hyötyyn. Jos tuo railojen avautumisen estäminen on ainoa merkityksellinen hyöty, niin kyllä tähän hommaan olisi korkea aika saada joku fiksumpikin tapa. Ehkäpä ensin puhallusvillaa putkien ympärille ja muutama matto päälle kuten Pökö ehdotti. Ja koko yläpohjan puhaltamisen yhteydessä vielä pieni kerros päälle...

Parashan se olisi laittaa putket alaslaskuihin ja 2-kerroksisissa lisäksi välipohjaan sekä yläkertaan väliseinissä kantikkaalla kanavalla, mutta melkeinpä pitäisi olla huomioitu jo arkkitehtuurivaiheessa.
 

Sebu

Aktiivinen jäsen
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Tuli tämä asia puheeksi tutun kirvesmiehen kanssa ja suositteli että jos haluaa hyvän tehdä niin että levystä tekee neliskulmaisen kotelon niin että:
kattotuolin alaparteen korkuinen levy puoliksi ja putkien alle kattotuolien väliin, sivuseinät 100mm levystä ja päälle sitten tuo 2x50mm saumat limittäin. Tuetaan puhallusvillalla paikoilleen ja sitten lisää villaa päälle. Aika työläs pelkkään päälle kasaukseen verrattuna.
 

Boatman

Jäsen
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

pökö sanoi:
Minkäsuuruinen ero sähkönkulutuksessa on,pystytkö mittaamaan?
Vanhaa konetta en enää pysty mittaamaan, mutta tämän Valloxin kulutuslukemat löytyy linkin takaa dokumentista sivulta 9. Oma tehomittari näyttää melkolailla samaaa noitten kanssa.
http://www.vallox.com/tiedostot/4/documents/Ohjeistot_FI/KHT%20SF/KHT90se_sf_221111.pdf
 

arto_m

Jäsen
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Arvis sanoi:
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että yläpohjassa sijaitsevien putkien erillinen eristäminen on järjenköyhää touhua.
Me ratkaisimme asian niin, että pistettiin IV-putket lämpimälle puolelle. En tiedä, paljonko tuo tuli maksamaan ekstraa, mutta kuten sinäkin kirjoitit, IV-putkien erillinen eristäminen vaikutti järjenköyhältä touhulta.
 

Sebu

Aktiivinen jäsen
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

No niin eli kevättä mennään jo pitkälle mutta tämän päivän rutistuksen tuloksena on Vallox nyt asennettu ja pyörii.. Säätöjä ei ole vielä keritty sen paremmin ajattelemaan vaan tehdasasetuksilla mennään toistaiseksi ja puhallinnopeudet valittu koneen käppyröiden perusteella suurin piirtein samaksi kuin vanhalla koneella oli. Venttiileihin en tietenkään koskenut joten pitäisi kelvata väliaikaisratkaisuksi.
Ei mennyt näin maallikolta tuo "saneerauskoneen" vaihto ihan heittämällä vaan aika vahvasti joutui vääntämään. Ongelman pääsyy oli vanhan koneen asennupaikka joka on lämminvesivaraajan yläpuolella sekä seinän ja kiintokaapiston välissä. Lisäksi paikka oli rakennusvaiheessa vähän kuin räätälöity tuolle vanhalle ILTO 300 koneelle joten pieni kasvu mitoissa, vähän joka suuntaan, alkoi asettaa haasteita. Leveyskin oli kasvanut 5mm mikä ei ole paljon muuta kuin silloin kun sitä 5mm ei asennuspaikassa ole.
 

roots

Vakionaama
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Sebu sanoi:
No niin eli kevättä mennään jo pitkälle mutta tämän päivän rutistuksen tuloksena on Vallox nyt asennettu ja pyörii.. Säätöjä ei ole vielä keritty sen paremmin ajattelemaan vaan tehdasasetuksilla mennään toistaiseksi ja puhallinnopeudet valittu koneen käppyröiden perusteella suurin piirtein samaksi kuin vanhalla koneella oli. Venttiileihin en tietenkään koskenut joten pitäisi kelvata väliaikaisratkaisuksi.
Ei mennyt näin maallikolta tuo "saneerauskoneen" vaihto ihan heittämällä vaan aika vahvasti joutui vääntämään. Ongelman pääsyy oli vanhan koneen asennupaikka joka on lämminvesivaraajan yläpuolella sekä seinän ja kiintokaapiston välissä. Lisäksi paikka oli rakennusvaiheessa vähän kuin räätälöity tuolle vanhalle ILTO 300 koneelle joten pieni kasvu mitoissa, vähän joka suuntaan, alkoi asettaa haasteita. Leveyskin oli kasvanut 5mm mikä ei ole paljon muuta kuin silloin kun sitä 5mm ei asennuspaikassa ole.
Niin sitten tuli se 121 taloon vain?
Mikä oli poisto/tulo ilmamäärät?
Onko sulla siinä kulutusmittari edessä, töpselimittari täällä?

Voitais tehdä vertailluja...
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Millaista lukemaa töpselimittari näyttää normaalilla ilmanvaihdolla ILMAN sähkövastuksia,eli pelkkien puhaltimien kulutus?
 

roots

Vakionaama
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

pökö sanoi:
Millaista lukemaa töpselimittari näyttää normaalilla ilmanvaihdolla ILMAN sähkövastuksia,eli pelkkien puhaltimien kulutus?
II-asennolla "80%", pakkaskelit, vielä ajetaan tällä: 31W@39,2/43,7L/s (TI/PI).
III-asennolla "100%", kesäkelit, pian näillä: 49W@49.0/54,7L/s (TI/PI).
Näitäkin joskus käytetään, toistaiseksi vain äsken kun katoin watit:
I-asento 50%@19W = jos ollaan pois...
IV-asento 150%@130W = jos on suku kylässä....

Tuolla samalla mittarilla tuli mitattua Valloxia aikavälillä 2008/01-2011/10, jotens historia tietoa on...
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Puhallinmoottoreissa on tapahtunut kehitystä, vanha kone taisi kuluttaa yli tuplasti tuon.
 

roots

Vakionaama
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

pökö sanoi:
Puhallinmoottoreissa on tapahtunut kehitystä, vanha kone taisi kuluttaa yli tuplasti tuon.
Joo noin ½:een tippuu puhallinenergiatarpeet 4kk perusteella...historia näyttää 800-1000kwh/a, vähennystä siis tulossa 400-500kwh/a.
Lisäksi talteenoton olen arvannut nousevan 40-50%:sta 70%:iin.
 

Sebu

Aktiivinen jäsen
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

roots sanoi:
Niin sitten tuli se 121 taloon vain?
Mikä oli poisto/tulo ilmamäärät?
Onko sulla siinä kulutusmittari edessä, töpselimittari täällä?

Voitais tehdä vertailluja...
Joo 121 tuolla seinällä pyörii.. Tällä hetkellä nopeudella 3 mikä on 50 Pa vastapaineella vähän vajaat 50l/s vanhaa konetta pidin talviaikaan 2 nopeudella mikä samalla 50 Pa vain noin 40l/s. On alle normi ilmanvaihdon mikä meillä olisi noin 50l/s (en ole mitannut vastapaineita mutta epäilen että ovat varmasti enemmän kuin tuo 50 Pa) mutta kun tuppaavat nuo kuutiokoneet kuivaamaan ilman niin kuivaksi että pakko rajoittaa ilmanvaihtoa. Eipä täällä mitään tunkkaisuutta ole ilmennyt.

En ole kerinnyt vielä pahemmin noita kulutuksa loggailemaan kuin meni tuo putkien läpiviennin höyrynsulun tekeminen vähän säätämiseksi. Rakentaja oli vain kylmästi puhkaissut kattoon tuollaisen putkinipun mentävän läven, tehnyt viillot höyrynsulkuun, kääntänyt muovin reunat alaspäin ja teipannut kiinni putkiin. Sitten alapuolelle kotelo putkien ympärille koneelle asti ja ylhäältäpäin tunkenut villaa kotelon täyteen. Kotelon oli tosin aika hyvin saumannut niin että ilma ei juuri ole päässyt tuossa välissä liikkumaan kun kerran kaikki villat olivat kuivia.
Ajattelin ensin että teen uretaanilevystä "läpivientilevyn" höyrynsulkua vasten ja saumaan sen pullouretaanilla kiinni mutta sen verran oli eksoottinen rakennelma tuolla vintillä ettei siihen mitään levyä olisi saanut tehtyä purkamatta puolta kattoa. Päätin sitten saumata putkien välit ja koko "läpiviennin" suoraan pullo urtsilla. Kuten arvata saattaa ja kuten vähän itsekkin pelkäsin niin taitamattoman käsissä uretaania tuli hieman liikaa ja tuli hieman sisäpuolellekin. Itse "läpiviennistä tuli yllävänkin hyvän näköinen mutta valuihan sitä sinne koneen päälle ja tursusi siitä sitten vähän sinnekkin minne en sitä ollut alunperin ajatellut laittaa. Täytyy odotta kuivumista ja puukottaa sitten ylimäärä pois että saan kotelon tehtyä. Ajattelin ensin että tuuppaan sitä hieman sinnen koteloonkin alapuolelta mutta taitaa olla sen verran haastava hallittava että täytän kotelon suosiolla villoilla ja yritän saada siitä tiiviin ettei pääse lämmin sisäilma tuonne kylmien putkien lähelle kondensoitumaan.
 

roots

Vakionaama
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Sebu sanoi:
Joo 121 tuolla seinällä pyörii.. Tällä hetkellä nopeudella 3 mikä on 50 Pa vastapaineella vähän vajaat 50l/s vanhaa konetta pidin talviaikaan 2 nopeudella mikä samalla 50 Pa vain noin 40l/s. On alle normi ilmanvaihdon mikä meillä olisi noin 50l/s (en ole mitannut vastapaineita mutta epäilen että ovat varmasti enemmän kuin tuo 50 Pa) mutta kun tuppaavat nuo kuutiokoneet kuivaamaan ilman niin kuivaksi että pakko rajoittaa ilmanvaihtoa. Eipä täällä mitään tunkkaisuutta ole ilmennyt.

En ole kerinnyt vielä pahemmin noita kulutuksa loggailemaan kuin meni tuo putkien läpiviennin höyrynsulun tekeminen vähän säätämiseksi. Rakentaja oli vain kylmästi puhkaissut kattoon tuollaisen putkinipun mentävän läven, tehnyt viillot höyrynsulkuun, kääntänyt muovin reunat alaspäin ja teipannut kiinni putkiin. Sitten alapuolelle kotelo putkien ympärille koneelle asti ja ylhäältäpäin tunkenut villaa kotelon täyteen. Kotelon oli tosin aika hyvin saumannut niin että ilma ei juuri ole päässyt tuossa välissä liikkumaan kun kerran kaikki villat olivat kuivia.
Ajattelin ensin että teen uretaanilevystä "läpivientilevyn" höyrynsulkua vasten ja saumaan sen pullouretaanilla kiinni mutta sen verran oli eksoottinen rakennelma tuolla vintillä ettei siihen mitään levyä olisi saanut tehtyä purkamatta puolta kattoa. Päätin sitten saumata putkien välit ja koko "läpiviennin" suoraan pullo urtsilla. Kuten arvata saattaa ja kuten vähän itsekkin pelkäsin niin taitamattoman käsissä uretaania tuli hieman liikaa ja tuli hieman sisäpuolellekin. Itse "läpiviennistä tuli yllävänkin hyvän näköinen mutta valuihan sitä sinne koneen päälle ja tursusi siitä sitten vähän sinnekkin minne en sitä ollut alunperin ajatellut laittaa. Täytyy odotta kuivumista ja puukottaa sitten ylimäärä pois että saan kotelon tehtyä. Ajattelin ensin että tuuppaan sitä hieman sinnen koteloonkin alapuolelta mutta taitaa olla sen verran haastava hallittava että täytän kotelon suosiolla villoilla ja yritän saada siitä tiiviin ettei pääse lämmin sisäilma tuonne kylmien putkien lähelle kondensoitumaan.
Joo vähän samansuuntainen täälläkin oli rakentaja... (= ??? ...vihellystä ), oli vissiin vähän kaikennäköistä puuhaa siihen aikaan muutakin siinä lähellä, eikä 20v sitten nuo hommat niin tarkkoja olleet. Eipä silti kuivaa siellä kumminkin oli...ehkä ilma oli hiukan enemmän liikkeessä siellä läpivienneissä kuin nykypäivänä on tapana.
Nyt tämä uusi tuli sitten tehtyä paremmin, vanahoja ylimääräisiä muovinrämmäleitä raakasti pois niin että ne muovit sai kaikki "suoraksi" eikä mytyksi, sitten Onnisen mustia läpivienti neliöitä putkien ympärille (noissa on tiukka sovitus ja liima mukana), toiset levyt alapuolelta ja toiset yläpuolelta. Ai niin unehtu että suurimmat muovinpuutteet paikkasin leveällä kasvihuoneteipillä, niin että muovin ja putkien välissä ei ollut enää yli 5cm hotoja, teipeistä tuli tiukat kun niitä laitteli liimat vastakkain eli niissäkin toiset alapuolelta ja toiset yläpuolelta. Aivan viimeksi laitoin Arma-teippiä ahtaisiin paikkoihin varmistelemaan pysymisiä, siinä on hyvä liima. Pitää tässä kesän tultua aukasta 2 ruuvia ja poistaa alapuolen kotelo ja tarkastaa kuinka liimalevyt on pysyneet kun eihän tuo niin pölytön paikka ole noita asennella +on ahasta, Arma-kontaktipensselii hiukan aukeamiin niin kyllä tarttuu.
Olis muutama läpivientilevy +muuta tossa myytävänäkin kun viittis tehä inventaarin...sais kyllä halavalla...
 

Sebu

Aktiivinen jäsen
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Eli nyt on töpselimittari kiinni. Ottoteho 3 nopeudella näyttää olevan 39W mikä on kyllä vähän. Pitäisi olla valmistajan lipareen mukaan 44W joten tuon verran voi mittari noin pienillä virroilla heittää..

Alkaa muuten pätkimään tulopuhallinta näimmä -8 asteessa. Täytyy varmaan hieman laittaa esilämmitysvastusta kun jaksan syventyä ohjeeseen. Vanhassa oli niin heikko lämmön talteenotton prosentti että ei ainakaan vielä -15 asteessa huomannut mitään katkomista. Tuo menee katkolle kun jäteilma laskee alle +3 asteen. Tuota voi kyllä säätää mutta en osaa sanoa mikä on turvallinen taso. Onko kenno umpijäässä jos laittaa katkaisemaan vasta jäteilman pudotessa 0?

Pudotin itsekkin tuota poistoilmapuhaltimen arvoa 97% kun imaisi heti takasta savut sisään kun yritin tulta laittaa. Olisi varmaan kärsinyt enemmänkin pudottaa mutta pelko kämpän ylipaineistamisesta esti lisäpudotuksen toistaiseksi. Pientä vinkkiä kyllä antaa takan raitisilmakanava josta puhaltaa niin että tukka hulmuaa kun hieman raottaa vaikka pellit takassa kiinni. En tosin kokeilun aika tullut katsoneeksi oliko tuloilmapuhallin katkolla.
 

roots

Vakionaama
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Sebu sanoi:
Alkaa muuten pätkimään tulopuhallinta näimmä -8 asteessa. Täytyy varmaan hieman laittaa esilämmitysvastusta kun jaksan syventyä ohjeeseen. Vanhassa oli niin heikko lämmön talteenotton prosentti että ei ainakaan vielä -15 asteessa huomannut mitään katkomista. Tuo menee katkolle kun jäteilma laskee alle +3 asteen. Tuota voi kyllä säätää mutta en osaa sanoa mikä on turvallinen taso. Onko kenno umpijäässä jos laittaa katkaisemaan vasta jäteilman pudotessa 0?
Tota noiniin se pätkiminen vanhassa oli varmaan kiinni siitä missä se anturi oli, mulla pätki jo jossain -5C:ssä, ja pökö kerto vasta jälkeenpäin että anturin olis voinu siirtää, se olis pitäny kertoo 19,5v sitten ;) No ei siinä mitään vaihto oli jo päätetty.
Se talteenotto toimii samalla lailla anto/otto puolella joten ei se pätkimiseen suuresti vaikuta, ohjaus + anturien paikat vaikuttaa...
Vallox taitaa edelleen tuossa sulatusideologiassa nojata pelkästään jäteilmalämpötilaan ilmeisesti, oma sulattelee harvoin enkä ole oikein sitä saanut kiinni itse teossa joten ei oikein varmuutta missä olosuhteissa mutta väittävät -15C olevan sen rajan jossa kenno alkaa "ahistamaan" ja sulattelu tarvitaan, saunoessa ehkä aikaisemmin. Etuvastusta ei ole ollenkaan, takavastus on.
 

Raksaaja

Vakionaama
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Sebu sanoi:
Tuo menee katkolle kun jäteilma laskee alle +3 asteen. Tuota voi kyllä säätää mutta en osaa sanoa mikä on turvallinen taso. Onko kenno umpijäässä jos laittaa katkaisemaan vasta jäteilman pudotessa 0?
Itse olen omasta Valloxin Digit:stä pudottanut tuo jäteilman rajan 0 asteeseen ja hyvin on toiminut.
Meidän koneessa anturi on tehtaan jäljiltä aivan kuutiossa kiinni siinä kohtaa mistä ensimmäisen jäätyy jos jäätyy, joten jäteilma ei pääse menemään pakkasen puolelle tuolla 0 asetuksella.
 

Boatman

Jäsen
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Kokeilin asetuksia omassa koneessani (90SE) kovemmilla pakkasilla ja en ole saanut kennoa jäätymäään umpeen mitenkään. Vettä tulee ja muutamia jääpuikkoja näkyy, mutta ei paljoa. Sisäilman kosteus meillä ollut jo pari kuukautta alle 20% niin se varmaankin vaikuttaa jään vähyyteen. Tulopuhaltimen sammutus -6 astetta, etulämmitys -4 astetta ja hystereesi 5 astetta on asetukset.
 

Sebu

Aktiivinen jäsen
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Tarkemmin katsellessa tuossa päivällä näytti tosiaan omakin pätkivän jo tuossa -5 pakkasella. Kokeilen nyt varovasti uusia säätöjä. Tuloilman sammutus 0 astetta ja etulämmitys -1 astetta. Hystereesi on 3 astetta. Yöllä näytäisi pakkanen kiristyvän lähelle 20 astetta joten katsotaan syntyykö jäätä kennoon.
 

roots

Vakionaama
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Sebu sanoi:
Tarkemmin katsellessa tuossa päivällä näytti tosiaan omakin pätkivän jo tuossa -5 pakkasella. Kokeilen nyt varovasti uusia säätöjä. Tuloilman sammutus 0 astetta ja etulämmitys -1 astetta. Hystereesi on 3 astetta. Yöllä näytäisi pakkanen kiristyvän lähelle 20 astetta joten katsotaan syntyykö jäätä kennoon.
Mä oon jättänyt huoletta tuon kennon kattomisen automatiikan huoleksi... ;)
 

Sebu

Aktiivinen jäsen
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Tuli tuossa mieleeni tuon Valloxin toimintaa seuraillessani että kun tuo vanhan ilmanvaihtokone nyt tuossa kuitenkin vielä seisoo tyhjillään niin:

Mitä jos rakentaisi tuosta vanhasta koneesta ilma/ilma tuloilman esilämmityksen? Tekisi ihan kylmästi sisäilman kierron vaikka takan päältä pumpun imun läheisyyteen ja vetäisi kanavat tuon vanhan koneen kautta tai käyttäisi vain lämmöntalteenottokennon ja yhden puhaltimen. Rakentaisi ohjauksen sen perusteella mitä jäteilman lämpö Valloxin jälkeen näytää jolloin esilämmityskennon puhallin käynnistyisi jos kenno uhkaa mennä jäähän. Tuolloin tuloilmaa voisi lämmittää ILP:n ja takain energialla sähkövastusten sijaan ja saisi pumppu samalla hieman viileämpää imuilmaa...
Tuossa kohtaa tuosta suhteellisen heikosta lämmön talteenoton hyötysuhteestakin olisi vaan hyötyä jolloin kiertoilma ei jäähtyisi liian kylmäksi.

Onko kuolleena syntynyt ajatus?
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Sebu sanoi:
Tuli tuossa mieleeni tuon Valloxin toimintaa seuraillessani että kun tuo vanhan ilmanvaihtokone nyt tuossa kuitenkin vielä seisoo tyhjillään niin:

Onko kuolleena syntynyt ajatus?
Olisihan tuo energiataloudellisesti järkevää, jos "esilämmityskone" pystytään asentamaan niin, ettei se hukkaa lämpöä (ja puhallinkin käy vain sulatustarpeen kohdatessa). Mutta löytyykö huushollista tilaa? Uloshan tuota esilämmitysapparaattia ei voi asentaa ja ullakollakin lämpöä pääsee herkästi karkaamaan kaiken aikaa. Jokin puolilämmin tila voisi toimia, jos mahdollinen hukkalämpö saataisiin hyödyksi.
 

jiikoo

Aktiivinen jäsen
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

Sebu sanoi:
Onko kuolleena syntynyt ajatus?
Entä jos vetäisi silloin kun kenno alkaa jäätämään raakasti vain jostain talon sisältä sisäilmaa siihen uuden ilmastointikoneen ulkoa koneelle tulevaan ulkoilmaputkeen. Vaikka 10 prosenttia.

Pas*aistahan se kierrätysilma on, mutta vaikutus sisäilman laatuun olisi esimerkiksi tuon 10 prosentin osuudella sama kuin ilmastoinnin laittaisi 10 prosenttia pienemmälle teholle ja kierrättäisi sitä ilmaa talon sisällä hieman tehokkaammin.

Tuloilman esilämmittäminen toisella ilmastointikoneella taitaa tuottaa niin olemattoman hyödyn että ei kannata. Ei muuta kuin entinen LTO laite myyntiin vaan jonnekkin palstalle jos sille ei löydä itse järkevää käyttöä. Esimerkiksi jos sattuu olemaan lämmin autotalli josta puuttuu LTO niin siinähän se olisi kova sana siihen.
 

tuna

Aktiivinen jäsen
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

jiikoo sanoi:
Entä jos vetäisi silloin kun kenno alkaa jäätämään raakasti vain jostain talon sisältä sisäilmaa siihen uuden ilmastointikoneen ulkoa koneelle tulevaan ulkoilmaputkeen. Vaikka 10 prosenttia.
Vetänee muuten tuloilmasuodattimen jäähän hyvin kun kosteampaa ilmaa sekoitetaan tuommoiseen -20C tuloilmaan. Mutta silloin ei kyllä kenno enää jäätyisi, kun tuloilma on tukossa...

jiikoo sanoi:
Pas*aistahan se kierrätysilma on, mutta vaikutus sisäilman laatuun olisi esimerkiksi tuon 10 prosentin osuudella sama kuin ilmastoinnin laittaisi 10 prosenttia pienemmälle teholle ja kierrättäisi sitä ilmaa talon sisällä hieman tehokkaammin.
Lopputuloksena siis talon alipaine kasvaa tuota ulkoilman korvausta vastaavasti, eli alkuperäinen ongelma esiintyy lievempänä (verrattuna tuloilmapuhaltimen pysäyttämiseen), paitsi jos tulopuoli jäätyy jolloin tilanne on huonompi. Mahtaako tosiaan olla vaivan arvoista sinä lyhyenä aikana vuodesta jolloin jäätyminen on mahdollista?
 

jiikoo

Aktiivinen jäsen
Vs: LTO koneen vaihto. Onko järkeä vai ei?

tuna sanoi:
Vetänee muuten tuloilmasuodattimen jäähän hyvin kun kosteampaa ilmaa sekoitetaan tuommoiseen -20C tuloilmaan. Mutta silloin ei kyllä kenno enää jäätyisi, kun tuloilma on tukossa...

Lopputuloksena siis talon alipaine kasvaa tuota ulkoilman korvausta vastaavasti, eli alkuperäinen ongelma esiintyy lievempänä (verrattuna tuloilmapuhaltimen pysäyttämiseen), paitsi jos tulopuoli jäätyy jolloin tilanne on huonompi. Mahtaako tosiaan olla vaivan arvoista sinä lyhyenä aikana vuodesta jolloin jäätyminen on mahdollista?
Jos talon sisäilman lämpötila on keskitalven pakkasilla vaikka +22 Celsiusta ja ilman suhteellinenkosteus 45%, niin missä suhteessa sitä pitää sekoittaa vaikka alle -15C lämpötilaltaan olevaan pakkasilmaan ilmaan että se jäätyy ja mikä on silloin sen ulkoilman isuhteellinenkosteus?

Ei se sekoitettu ilma taida missään normaalisti esiintyvissä ilmanlämpötiloissa ja kosteuksissa kondensoitua ja jäätyä.

Itsellä LTO-koneessa on sisäilmankierrätys (jonne ilma otetaan leivinuunin päältä) ja johdetaan haluttuna aikana 15 prosenttia tuloilmamäärästä ulkoa tulevan tuloilman sekaan. Kyseinen kierrätysilmantulo on koneessa LTO vastavirtakennon jälkeen. Ilmeisesti se tuo koneelle niin paljon lisälämpöä, että kun LTO:lle tulevassa tuloilmaputkessa on vielä maapiirin lämpöpatteri esilämmityksenä, niin koneen tuloilman esilämmitys sähköllä (2000 W) ei ole kertaakaan parin talven aikana mennyt päälle. Tänä talvena pidin kierrätystä varmaan kolme kuukautta päällä kun ilma tahtoo mennä pakkasella liian kuivaksi 50 prosentin tuntivaihdolla eikä enkä kovin pienellään halua konetta laittaa kun makuuhuoneessa hiildioksidipitoisuus nousee yli 700 ppm tasolle jos koneen vääntää vaikka teholle jolla sosäilma vaihtuu kerran kolmessa tunnissa. Sisäilman kierrätyksen kun kääntää päälle niin makuuhuoneen CO2-pitoisuus pysyy kurissa tuolla talon kerran kolmessa tunnissa ilmanvaihdollakin.
 
Ylös Bottom