Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
PauliG sanoi:Miten on digikuvaus / hahmon tunnistus löytyy aika selkeä kontrasti ero!
PauliG sanoi:Miten on digikuvaus / hahmon tunnistus löytyy aika selkeä kontrasti ero!
tuuma sanoi:Mulla on kokemusta jonkin verran tuosta paine-erojen mittailusta ja kyllä sen tolkkuihin saa alle 30Pa vaatii jo erikoisjärjestelyjä mm. vieteriä putkiin mekaanisena tasoittimena ja sitten ohjelmallinen suodin suodattaa loput "häiriöt". Ei mahdoton. Mutta on tuo idea tuosta viivalaserista kanssa hyvä. Sitten kun perusjuttuna vielä tuo peruslämpötilavertailu niin on kumma jos ei saataisi optimoitua totakin huurreilmiötä
VesA sanoi:tuuma sanoi:Mulla on kokemusta jonkin verran tuosta paine-erojen mittailusta ja kyllä sen tolkkuihin saa alle 30Pa vaatii jo erikoisjärjestelyjä mm. vieteriä putkiin mekaanisena tasoittimena ja sitten ohjelmallinen suodin suodattaa loput "häiriöt". Ei mahdoton. Mutta on tuo idea tuosta viivalaserista kanssa hyvä. Sitten kun perusjuttuna vielä tuo peruslämpötilavertailu niin on kumma jos ei saataisi optimoitua totakin huurreilmiötä
Paine-eron mittaaminen on tehtävissä.. mutta lähteekö Argon kenno sulatukseen kun potkuri juuri ja juuri pyörii ? paine-ero pitää suhteuttaa potkurin kierroksiin ja ainakin noissa Argoissa potkuri pyörii pienillä ottotehoilla todella hitaasti.
Kale sanoi:Tietysti kaikista paras jäätymisen anturi on paino. Siitä näkee selvästi kuinka paljon jäätä on kertynyt ja koska se on sulannut. Ainoa ongelma on että käytännön toteutus ei taida olla ihan simppeli/ilmainen.
tet sanoi:Zadahin ehdotus on mielestäni paras - ei mitään ylimääräsiä antureita.
pumppu pettää sanoi:vakio-ilppien kennoja käyttämällä esim. 2 kpl vastakkain
Tilator sanoi:tet sanoi:Zadahin ehdotus on mielestäni paras - ei mitään ylimääräsiä antureita.
Onkos siellä jo entuudestaan ulkoilman lämpötila-anturi?
Eli mielestäni vähintään kolme lämpötilaa pitää mitata, eli höyrystimelle saapuvan ja sieltä lähtevän tavaran lämpötila sekä ulkolämpötila. Vai olenko metsikössä?
Dippa sanoi:Muistaakseni noita 1-wire antureita löytyy myös ilmankosteuden mittaamiseen
pumppu pettää sanoi:Sulatuksessa (käytettävä energia) voitaisiin myös aikaansaada lämmittämällä sähkövastuksella kylmäainetta.
zadah sanoi:Tilatorin idea on kyllä kieltämättä hyvä. Mutta ilmavirta pitäisi saada oikeasti pysähtymään sulattelevan kennon osalta, koska alijäähtyvän nesteen lämpöenergia sisältö ei ole kovin suuri...
VesA sanoi:Tilator sanoi:Onkos siellä jo entuudestaan ulkoilman lämpötila-anturi?
Eli mielestäni vähintään kolme lämpötilaa pitää mitata, eli höyrystimelle saapuvan ja sieltä lähtevän tavaran lämpötila sekä ulkolämpötila. Vai olenko metsikössä?
Noita Argon/Sanyon mittapisteitä olen tutkinut, ja kummankin pään toimintaa tutkitaan kennossa kierron loppupuolella olevalla lämpöanturilla. Ulkoyksikössä on ulkolämpötilan anturi (ihan kotelon yläreunassa) ja sitten kennon alapuoliskossa kompuranpuoleisessa päässä on anturi joka mittaa miten kaasu on kennossa lämmennyt. Näiden eroa sitten käytetään sulatuslogiikassa technomanuellin kuvaamalla tavalla.
tet sanoi:Kannattaisikohan sitä höyrystymislämpötilaa mitata kennon pintalämpötilasta? Nykyvehkeissä mitataan tulistunutta kaasua, oikeamman tiedon voisi saada mittaamalla pintalämpö siitä osasta kennoa jossa aine ei ole vielä kokonaan höyrystynyt, siis kennon alkupäästä.
Tilator sanoi:Eli kyllä tulistumisen mittaaminen on juuri se oikea tapa arvioida asiaa, koska sillä löytää höyrystimen 'ylikapasiteetin', eli kapasiteetin, mikä ylittää kylmäaineen kiehumisen vaatiman kapasiteetin.
Sulatellahan pitää (maalaisjärjellä ajatellen) siinä vaiheessa, kun höyrystimen kapasiteetti laskee liian alas.
Joppe112 sanoi:Höyristimen kapasiteetin tilanne on melko suoraan luettavissa myös EEV:n kulloisestakin säätöasennosta: mitä enemmän venttiili on auki sitä enemmän lämpöä imeytyy ulkokennon läpi. Jos vielä tuosta ottaisi jonkun sopivan keskiarvon ts edellisen minuutin säädöt tms, niin kapasiteetin tilanne on aika vääjämättä melko tarkasti selvitetty. EEVhän reagoi kontrollerinsa toimesta automaattisesti & autonomisesti juuri ulkokennon kautta todettuun tulistumisen määrään.
Mitä EEV -säädön lukemiseen elektronisesti tulee niin sehän on peruspassiivinen laite ulospäin. Näin ollen tilatiedon voi selvittää ainoastaan alkamalla lukea nollasta (= EEV:n varmistettu sulkuasento) askelmoottorille suunnattuja pulsseja talteen ja ynnäämällä näistä jonkun HASH-taulukon kautta asentoa vastaavat arvioidut lämpökapasiteetit.
Minulta taisi mennä se juttu ohi, jossa päätettiin jo että laitteen EEV:tä tullaan ohjaamaan jollain kaupan hyllyltä löytyvällä valmiilla EEV-kontrollerilla.
Dippa sanoi:Minulta taisi mennä se juttu ohi, jossa päätettiin jo että laitteen EEV:tä tullaan ohjaamaan jollain kaupan hyllyltä löytyvällä valmiilla EEV-kontrollerilla.
eihän kyseessä sitten ole mikään TI-open source.. kai se tehdään kontrollerilla..
tet sanoi:Juuri näin sen itsekin ymmärsin. Eli EEV:n pulsseja on turha lukea kun ne ovat peräisin samasta ohjelmasta joka niitä lukisi.
Tilator sanoi:Kolmesta suureesta (ulkolämpötila, höyrystimen paine tai -loppulämpötila) tarvitaan kai mitkä tahansa kaksi. Näitä vertaamalla on pääteltävissä tieto siitä, riittääkö höyrystysteho vai ei. Kun höyrystysteho ei riitä, pitää todennäköisesti sulatella.
tet sanoi:Tilator sanoi:Kolmesta suureesta (ulkolämpötila, höyrystimen paine tai -loppulämpötila) tarvitaan kai mitkä tahansa kaksi. Näitä vertaamalla on pääteltävissä tieto siitä, riittääkö höyrystysteho vai ei. Kun höyrystysteho ei riitä, pitää todennäköisesti sulatella.
Eiköhän se noin mene. Painetta tuskin kannattaa alkaa mittaamaan, eli sillä loppulämpötilalla sitten. Lämpötila-antureiksi taisi joku jo ehdottaa Dallasin (Maximin) DS1820-perheen laitteita. Ihan hyvä vaihtoehto, niiden mittausalue menee -55 C:n asti joten riittänee nippanappa myös Sallan Naruskaan ja Kittilän Pokkaan.
VesA sanoi:Dallasin anturit eivät tuossa hommassa ole helpoimmasta päästä, softan pitää suunnilleen ensimmäisellä käynnistyskerralla päätellä mikä anturi on missäkin... tai sitten joku tihrustaa osoitteen siitä kotelosta ja se sitten syötetään jonnekin. tai ...
jussi sanoi:Käytin omassa kattila/varaaja ohjaussysteemissä LM335 anturia. On lineaarinen, helppo softan kannalta. Tuosta perheestä
löytyy myös tarkempia ja eri alueille tarkoitettuja antureita.
VesA sanoi:jussi sanoi:Käytin omassa kattila/varaaja ohjaussysteemissä LM335 anturia. On lineaarinen, helppo softan kannalta. Tuosta perheestä
löytyy myös tarkempia ja eri alueille tarkoitettuja antureita.
Jou.. mutta taitaa olla samassa 'transistorikotelossa' kuin Dallasin anturi.
Nämä pitäisi laittaa 'jäähdytyslevyyn' joka kääritään putken kylkeen, niin ei tarvitse vetää niin tiukoille.