Maalämmön eri hankintavaihtoehdot ja niiden kustannus

Jolberious

Vakionaama
Joo, kun jää pari tukussa käyntiä ruokataukoineen, 2x pakettiauton lähtömaksu ja 6h laskutusta saamatta.
Mua alkoi taas keittiörempan yhteydessä rehellisesti veetuttamaan noi putkarit ja sähkärit. Yhtään tarvittavaa tavaraa ei ikinä löydy autosta vaikka siellä olisi 1,5 tonnin mälli kyydissä ja aina menee 3-4 tuntia kun "piipahdetaan" tukussa. Ja laskuerittelyssä ei ole yhtään ruuvia tms. jonkq hinta olisi alle 2€.
Heh. Onneksi kaikki eivät ole tuollaisia ;)

Tietenkään on mahdoton olettaa että aina ja kaikkialle olisi oikeat osat aina mukana, mutta sanotaan että 90% niistä piipahduskeikoista on sellasia, että viimeistään miljoonalaatikoista kaivamalla löytyy sopivat osat.

Edellinen yleinen osa, joka puuttui, oli 3/4x1/2 supistuskaksoisnippa (olivat vaan loppuneet), sekä 18x17 ja 15x14 supistushelmet..

Pientarvikkeet menee laskulla yleensä yhdellä rivillä, esim 5% tarvikkeiden loppusummasta, siellä on ruuvit, kannakkeet, helmet, Tukiholkit, hamput, kitit, liukuvoiteet jne

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Noita tukkukäyntejä ja muuta maksullista ajelua tulee, ei niitä kokonaan pois saa. Huoltoautoissa saisi kyllä yleisiä tavaroita olla enempi ja myös se työmaan etukäteen "massoitus" pitää ammattilaisen osata.

Omat kohteet on yleensä isoja, ei ole asiaa tukkuihin, teen mitoitukset ja tilaukset, rekka tuo romut tontille. Tilaaja nekin silti maksaa.

jmaja

Vakionaama
Katsoin mitä sähkövetoja tuonne tulevaan MLP:n paikkaan tulee. 4x2,5mm2 3x16A uima-altaan lämmitykselle, 4x1,5mm2 3x10A käytöstä poistetulle ejektoripumpulle ja vielä veto altaan kiertopumpulle, mutta sehän jää.

Kai noista saa MLP + IV-kone ja kiertopumput sähkönsä ilma lisäkaapelointia?

Pääsulakkeet sähkökuvissa 50A, mutta sähkötaulussa lukee 60A.

jiikoo

Aktiivinen jäsen
Putkihommista ei havaintoa, mutta autokorjaamon pitäjä ei asennellut asiakkaan hankkimia osia, ellei niiden laatua tuntenut vastuiden vuoksi. Sähkäri sanoi market-pistorasioiden olevan ihan ok, mutta asentelee kalliimpia pikaliittimillisiä rasioita. Toisen rasian asentaa hetkessä ja toiseen menee 15-20min, mikä näkyy loppulaskun tuntiosiossa ikävästi. Esimerkit pienyrittäjistä, joilla työt loppuu, jos tulee sutta ja sekundaa.
Tuntihommina töitä tekevänkin sähkömiehen kanssakkin saanut joskus keskustella isoilla kirjaimilla kun väkisellä olisi sähkömies halunnut hankkia tukusta CAT6 verkkokaapelit ja ei olisi millään suostunut asentamaan CAT7-luokan asiakkaan itse hankkimia parempia verkkokaapeleita.

Ilmeisesti siellä sähkömiehen käyttämässä "tukussa"ei ollut kuin korkeintaan CAT6-luokan verkkokaapeleita ja jäisi sähkömieheltä ne sikahintaiset provikat saamatta jos asiakas hankkii itse halvemmalla parempaa kaapelia muualta.

Ilmeisesti se pitäisi sopia kirjallisesti ennen töiden sopimista että kuka hankkii asennettavat tavarat mistäkin ja millä hinnalla ennen kuin sähkömiehen kanssa alkaa millekkään.

Ymmärrän kyllä sen ettei sähkömies halua asentaa mitä tahansa moskaa jonka asentaminenkin on äärimmäisen työlästä. Sitä en oikein taas ymmärrä miksei suostu asentamaan parempilaatuista tavaraa mitä itse "tukusta" edes saa kun asennuksessa ei ole mitään eroa. Tai no rahasta siinä on kiinni ja halusta kusettaa rahaa omaan taskuun ylihintaisen paskan kaupustelulla.

tj86430

Vakionaama
Viimeksi kun vaihdatin wc-istuimen, kysyin putkarilta myykö hän myös istuimen. Sanoi suoraan, että parempi kun hommaan itse, ovat niin kilpailtuja. Hän tulee kyllä vaihtamaan (ja tulikin).

roots

Vakionaama
Katsoin mitä sähkövetoja tuonne tulevaan MLP:n paikkaan tulee. 4x2,5mm2 3x16A uima-altaan lämmitykselle, 4x1,5mm2 3x10A käytöstä poistetulle ejektoripumpulle ja vielä veto altaan kiertopumpulle, mutta sehän jää.

Kai noista saa MLP + IV-kone ja kiertopumput sähkönsä ilma lisäkaapelointia?

Pääsulakkeet sähkökuvissa 50A, mutta sähkötaulussa lukee 60A.
Tuleva pumppu kaivannee 5x2.5mm2 kaapeloinnin, Nollakin tarvittaneen ja vikavirran taakse luultavasti menee...

ahpe

Aktiivinen jäsen
Standardi SFS 6000-8-802 koskee sähköasennusten korjaus-, muutos- ja laajennustöitä. Sitä ei saa soveltaa uudisasennuksiin.

Standardin kohdan 802.543.4 mukaan uuden johtoosan suojamaadoitusjohdin yhdistetään vanhan johdon PEN-johtimeen (nollajohtimeen) lähimmässä kiinteän asennuksen jakorasiassa tai vastaavassa tilassa.

Yksittäisen luokan I laitteen tai pistorasian suoja- ja nollapiirit saa liittää PEN-johtimeen (nollajohtimeen) itse laitteessa tai pistorasiassa, jos siinä on sopivat liittimet.
http://www.sahkoala.fi/ammattilaiset/Asennussuositukset/maadoitus/fi_FI/4-5-2016_1/

jmaja

Vakionaama
Pitää nyt vielä tutkailla miten tuolla asennukset on tehty, mutta olettaisin, että -76 ei ole suojamaata erikseen kaapeloinneissa. Eikös se vaadi oikean sananmukaisen maadoituksen? Joskus 80-luvulla tuli faijan kanssa sellainen kaivettua maahan, mutta kyse oli toisesta talosta. Vaaditaanko vikavirtasuoja? Sen kai voi laittaa myös laitetilaan?

Eipä tuo kaapelin veto yläpohjan kautta suuri homma ole, mutta ei ollut tarkoitus pistää koko sähköjärjestelmää uusiksi, joka lienee lähellä, jos kaikille uusille asennuksille pitää vetää suojamaa ja laittaa vikavirtasuoja.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kyllä vanhatkin talot on jollakin tapaa maadotettu, tässä tönössä maana on ennenkaikkea maahan kaivettu valurautaviemäri ynnä kaikki muu metalliputkisto. Ilmeisesti Hankkijan sähkömies on 80-lvulla varaavaa sähkölämmitystä rakentaessan vetänyt sähköt taulusta 4 johdolla, mutta sitten vetänyt senverran ( 15 m) kupariköyttä rinnalle että on saanut lämmityspöntölle vedettyä maan paksusta viemäristä asti, vaikka samaa reittiä kulkee 8 putkea joista osa kuparia. Tästä huolimatta taulun pistorasiat on sitten nollattu paikallisesti, maa on vaan niiden 8 putken rinnalla.

Olen tuota 802.543.4 sitten soveltanut niin että pihalle menee 5 johtoa - maa tulee vikurin ohi ja vikurilta lähtee 4.

staari

Aktiivinen jäsen
Ei.

Varaa ennemmin 1500-2000e niihin, niin ei tule yllätyksiä.
Esim:
22mm kuparia 15e/m, kanki 3m, laskutus täysien kankien mukaan
9x22mm armaflex 2e/m
Kulmat vaikka 7e /kpl
Jalkaruuvi + kannake 1e/kpl
Palloventtiilit 22mm 20e/kpl
Täyttöryhmä 100e
Yms yms

Hinnat vain esimerkkejä, toisilla voi olla kalliimmat, toisilla halvemmat hinnat.
Tuntiveloituksena kun otat putkarin työmaalle, niin kannattaa selvittää, mikä on tavaroiden myyntihinta, onko se ovh, ovh -xx% vai jokin muu.
Tähän kun ehdotat että hankit tavarat itse, niin saattaa olla hankala saada tuntitöinä ketään paikalle ;)
Tässä on asiaa. Jos ei ole sovittu etukäteen, voi tarvikkeista tulla iso yllätyspotti. Jotkut laskuttavat tarvikkeista suoraan yksittäiskappaleiden putkiliikkeiden hyllyhintoja ilman mitään alennuksia.

Itse ostin suurimman osan tavaroista tukusta Virosta. Tuli toki ongelmaa tästä asennusfirman kanssa :)

Large

Aktiivinen jäsen
Miten tilattuna ja mikä oli hinta ennen kotiralousvähennystä? Täällä ilmoitetaan usein hinnat kotitalousvähennyksen jälkeen, mikä tekee vertailun vaikeaksi. Kotitalousvähennys riippuu saajien lukumäärästä ja vuodesta, sekä työn määrästä ja tilaustavasta. Minua ei kotitalousvähennys kiinnosta, koska se menee jo muihin remontteihin.
Jukiralta maalämpöpumppu ja suurin osa putkitarvikkeista, kaivo lupineen Tom Allenilta. Osa putkitarvikkeista ja työkaluista tuli hankittua Saksasta. Putkityöt tein kaikki itse, sähkötyöt maksoivat 200€ sisältäen tarvikkeet. kaivossa olisi voinut säästää pari tonnia hankkimalla sen muualta ja hakemalla itse toimenpideluvan. Putkiosissa olisi myös voinut säästää reilusti, nyt tuli Spirovent-ilmanpoistimet, ym. kallista peruskamaan verrattuna. Puristusosiakin jäi yli muutamalla satasella. :D Puristinkoneenkin ostin leukoineen, sen olisi voinut lainata töistä. Laskeskelin että halvimmillaan olisi selvinnyt jollain 15-16000€ ilman kotitalousvähennystä.

jmaja

Vakionaama
Alan kallistua siihen, että teen asennukset itse. Lähinnä mielenkiinnosta verrattuna putkarin tilaamiseen. Kokonaistoimitukseen nähden hintaero taas lienee valtava.

Mikä nyt sitten on järkevin putki- ja liitosvalinta minulle? Putkikokemus on aika rajallinen ja työkaluvalikoima vielä rajallisempi. Muutamia helmiliitoksia ja hampputiivisteisiä kierreliitoksia olen tehnyt, samoin viemäreitä koonnut. Hitsata osaan jotenkuten, mutta vain täytelankakone löytyy (saa muutettua MIGiksi pullon hankkimalla). Kaasuhitsannutkin olen, mutta siitä on 30 vuotta ja pullojen leimat yhtä vanhat. Elektroniikkaa teen työkseni, joten sellainen tinajuottaminen on hallussa, tosin ei putkien.

Jolberious

Vakionaama
Puristuskone vuokralle viikonlopuksi paikalliselta putkifirmalta, repullinen 22mm puristusosia, kourallinen puserrusliittimiä ja nipullinen 22mm kuparia. Tässä tilanteessa kaikista varmin keino lähestyä hommaa.

Seuraavaksi voit massalistan tehdä osista ja tarjoukset kysellä, puristusosia kun ei marketin hyllyltä löydy vaan tukun kautta.

vwg4

Aktiivinen jäsen
Alan kallistua siihen, että teen asennukset itse. Lähinnä mielenkiinnosta verrattuna putkarin tilaamiseen. Kokonaistoimitukseen nähden hintaero taas lienee valtava.

Tuo @Espejot ketju kannattaa lukea ajatuksen kanssa. Monet maallikolle perusongelmat läpi käytynä. Myöskin muistaakseni Osalistat mistä voi lähtä soveltaan. Ja myös suuntia mistä tilata osat.

itse voin suositella jukira.fi verkkokauppaa.

Joskus oli huhut että Meltex lainaa koneen kun ostaa heiltä tarvikkeet.

jmaja

Vakionaama
Espejotin ketju on luettu läpi ainakin kolmeen kertaan. Siellä ei valitettavasti ollut kuvaa lopputuloksesta, josta näkisi millaista putkea ja liitosta on käytetty missäkin kohtaa. Venttiileissä ja muissa osissa ei ole kai yleensä samaa liitostapaa kuin putkiosissa.

Wespa

Aktiivinen jäsen
Itse tein vailla minkäänlaista aiempaa kokemusta ns. mustasta, ostin eläköityneeltä putkimieheltä hyvän käsikäyttöisen kierteytyspakan tarpeineen. Tuumaiseen putken kierteyttäminen kysyy jo vähän habaa, mutta muutoin ihan mukavaa puuhastelua, ja liitokset & putki todella edullisia ja saatavuus ainakin paikallisessa LVI-liikkeessä hyvä. Ulkonäöllisestikin istuvat näin rintamamiestaloon paljon paremmin kuin koneella surrautetut modernit tekeleet.

roots

Vakionaama
itse voin suositella jukira.fi verkkokauppaa.
Myös itse tuolta jotain ostaneena jäi ihan ok kuva sen kanssa asioimisesta...tässä esimerkki pumpuista, nyt näkyy olevan sama hinta mutta aikaisemmin oli mielestäni Jukira halvempi. Molempien kanssa voi kyllä neuvotella/kilpailuttaa, ei nuo ole kiveen hakattuja.

EDIT: Esimerkkinä ei se Ruotsista tuontikaan taida isoja kannattaa vaikka 4 hunttia eroa onkin käyttää rahtiin, Viron suunta saattais olla parempi hinnaltaan...

Joltakin putkarilta voi saada vielä kuitenkin parhaan hinnan jos on hiukan yhteyksiä...ainakin näin kun kerran huvikseni kysyin mitä maksaisi...

Viimeksi muokattu:

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Espejotin ketju on luettu läpi ainakin kolmeen kertaan. Siellä ei valitettavasti ollut kuvaa lopputuloksesta, josta näkisi millaista putkea ja liitosta on käytetty missäkin kohtaa. Venttiileissä ja muissa osissa ei ole kai yleensä samaa liitostapaa kuin putkiosissa.
Joko sulla on hinta-arvio itse tehden?

Wespa

Aktiivinen jäsen
Kannattaako mustaa vältellä, kun kierroissa ei muuta mustaa ole?
Lämmitysverkostossa ei juuri ole väliä mitä siellä on sekaisin kun vesi on (tai ainakin pitäisi olla) hapetonta. Käyttövesiputkistossa joutuu sitten vähän jo miettimään mitä sotkee keskenään.

pjr

Aktiivinen jäsen
Tässä on asiaa. Jos ei ole sovittu etukäteen, voi tarvikkeista tulla iso yllätyspotti. Jotkut laskuttavat tarvikkeista suoraan yksittäiskappaleiden putkiliikkeiden hyllyhintoja ilman mitään alennuksia.
Tässä kannattaa olla tarkkana. Kaverille kävi juuri näin. Pitkän linjan putkari heitti arvion, että alta tonnilla(800-900€) selviää jumpasta. Loppulasku ~1700€ josta tarvikkeita ~1200€.

jmaja

Vakionaama
Saako itseään mainostaa pumppujen hankintareittinä? Kaupanpäälle saa joko vinkkejä tai vittuilua :hmm: ;D
Saa toki! Olikos sulla siis Nibeä tarjolla? Pistä vaikka YV:nä F1255-12 + Pool 40 + järkeväksi katsomiasi asennustarvikkeita, mieluiten eriteltynä. Vai saako jo S1255:stakin?

jmaja

Vakionaama
Lämmitysverkostossa ei juuri ole väliä mitä siellä on sekaisin kun vesi on (tai ainakin pitäisi olla) hapetonta. Käyttövesiputkistossa joutuu sitten vähän jo miettimään mitä sotkee keskenään.
Lämmitysverkossa voi toki käyttää mustaa, mutta ajattelin vaan onko parempi olla ilman, kun siihen on mahdollisuus. Kai siinä kiertävän moskan määrä vähenisi ja siten ehkä huoltotarve?

Large

Aktiivinen jäsen
Jukiralta tosiaan saa oikeastaan kaiken tarvittavan ja tarjouksen kysymällä putoaa vähäsen pois listahinnoista. Itse käytin puristusliittimiä lähes kaikissa liitoksissa, puserrus(helmi)liitoksia tuli sen verran että järjestelmää saa purettua ilman isompaa putkien katkomista ja helpotti ne jonkun verran asennustakin kun puristusliitokset ei jätä oikeastaan yhtään säätö/joustovaraa.

Lämmönkeruu- ja lämmityspiirin kasasin 28mm kupariputkesta ja käyttövesiliitännät tein 22mm kuparilla. Paisuntasäiliöt tuli laitettua seinätelineillä joissa valmiina painemittarit, ilmanpoistimet ja varoventtiilit. Lämmitysverkkoon tuli Caleffin magneetilla varustettu mutasihti ja lämmönkeruu- ja lämmityspiiriin Spirovent-mikrokuplailmanpoistimet. Spiroventit oli Suomessa hyvin kalliita ja lämpöeristeen toimitusaika 1-2vkoa joten tilasin ne ja mm. lattialämmityksen jakotukin ja pumppuryhmän Saksasta www.selfio.de josta tavarat tulivat nopeasti. Jukiralta saa Altech puristusliittimiäkin aika edullisesti ja nopeasti, joten sieltä tuli tilailtua jotain mutkia kun Saksasta tilatut loppuivat kesken.

roots

Vakionaama
Jukirahan ei toimita tietääkseni mitään tavaraa vaan ne noudetaan joltain lähi-tukkurilta tilauksen jälkeen...tuolla metodilla taitaa saada jo vaikka samana päivänä jos kama on tukkurilla hyllyssä.

Large

Aktiivinen jäsen
Joo, Dahlilta taisi tulla kaikki mitä olen tilannut. Maalämpöpumpun olisi saanut toimitettuna jo seuraavaksi päiväksi ja nopeimmillaan Matkahuollon kautta tilatut paketitkin olivat seuraavana päivänä perillä. Itsekin ne tosiaan voi tukusta hakea sen jälkeen kun tilaus on keräilty valmiiksi.

pjr

Aktiivinen jäsen
Lämmitysverkossa voi toki käyttää mustaa, mutta ajattelin vaan onko parempi olla ilman, kun siihen on mahdollisuus. Kai siinä kiertävän moskan määrä vähenisi ja siten ehkä huoltotarve?
Ite tyrkkäsin kiertoon tuollasen Fernox TF1 filtterin. Ongelmana omassa casessa nuo nilanin lattialämmityskattilan rautaosat jotka oli päästäny melkosesti sakkaa kiertoon. Nyt ei ole enää paisarin lisäks muuta rautaosaa kierrossa. Josko tuota kiertoa sais tällä vuosien saatossa putsautumaan ja pysymään puhtaampana.

jmaja

Vakionaama
20200124_145035.jpg
20200124_144951.jpg

Tuossa on pari kuvaa MLP:n sijoituspaikasta. MLP tulisi rantapallon kohdalle, jonne tehdään lattia, luultavasti puusta. Korkeuden voi valita. Vieressä oleva lattia on 260 katosta, uima-altaan reunus 20 cm korkeammalla ja kuopan pohja 120 alempana. Tilan koko 178x98 ja tuohon pitäisi sisällyttää jonkinlainen seinä/ovi, jolla estetään veden roiskuminen altaasta.

IV-kone (luultavimmin Vallox 145) tulisi viemärituuletuksen viereen. Sen tulokanava seinässä olevan tuuletusventtiilin paikkeilta läpi pohjoisseinästä (mitä vaatii 30 cm reiän teko 150 mm Siporex-seinään ja 65 mm kahitiiliverhoiluun?). Tulokanavassa 250 MLV patteri ja loppukanava ehkä 250 mm, 145:lta lähtee 200 mm.

Kuopan oikea reuna sivukuvassa on ulkoseinää ja kuopassa on esillä paljas sokkeli, josta tulee vesiosuuskunnan kunnallisvesi läpi kuopan pohjalta reilu metri maan alta. Kuvien mukaan 30 cm betonia.

Puurappusten puolien välissä on vesimittari ja käyttövesi menee nyt siitä betonilaatassa käyttöpaikoille. Lämminvesivaraaja on talon toisessa nurkassa yli 15 m päässä. Käyttövesiputkisto uusitaan kokonaan. Keltaisen ikkunana ja laitetilan seinän takana on kylppäri, josta seinän läpi pääsee vessoihin. Niistä on sitten pidempi hyppäys keittiöön ja apukeittiöön.

Viemäri on tuossa, mutta kuopan pohjalla ei ole viemäriä. Viemäri on vain niukasti lattian (siis 120 cm kuopan pohjaa korkeamman tason) alla.

Lattialämmitettävät tilat ovat vieressä. Niiden jakotukki ehkä tulisi ko. tilaan. Loput tilat lämmitetään joko katto- tai patterilämmityksellä (päätös tekemättä) ja lämmönjako niihin sisä katon päältä luultavasti. Kattolämmityksen jakotukki tulisi kauemmaksi, ehkä lähes 10 m päähän.

Uima-altaan lämmönvaihdin on suodattimen takana seinässä (harmaa viemäriputki menee lähelle sitä.

Toive olisi rakentaa n. 50 m2 autotalli, joka on erillinen rakennus. Sinne varmaankin tulisi lattialämmitys.

jmaja

Vakionaama
Tehtävään lattiaan pitää jättää aukko tai luukku uima-allaskoneiston huoltoa varten. Lähimpänä ulkoseinää on rikkinäinen ejektoripumppu (tumma sylinteri näkyy), joka pitäisi hävittää. Uima-allaskoneistoa voi siirtää, mutta ei tuolla oikein taida olla tilaa puskurivaraajalle, enkä usko sellaista tarvittavan.

jmaja

Vakionaama
Selvitellään saisko lainaksi jostain. Saako nuo 28 mm ja alle tehtyä myös käsipuristimilla vai onko niitä edes. Mapress on varsin uusi tuttavuus.

Tässä ollaan vielä suunnitteluvaiheessa. Toimenpidelupaakaan ei olla haettu eli poraus menee ainakin maaliskuulle. Taitaa MLP-asennus mennä ensi talvea varten eli kesällä/syksyllä. Jos silloin olis jo märkätilat rempattu ja saatu jotain vesikiertoa. Uima-altaaseen tuskin vettä tulee tämän vuoden puolella, kun koko kämppä saneerataan ja tuo on aika alhaalla prioriteetissa.

Jos noita lattia- ja kattolämmityksiäkin itse laittelisi, niissä taitaa olla eri liitostekniikka. Onkos noi yleensä venyttäen avattivalla putkilla, jotka työnnetään heti liittimeen? Sitten on vielä ne käyttövesiasennukset. Saa nähdä riittääkö aika ja into niihinkin. Vähiten ehkä kiinnostusta tuohon.

Saakos @Jolberious myös hankittua kattolämmityksen osat Uponorilta? Niitä ei kai myydä missään ja en ole vielä saanut minkäänlaista hintatietoa. Muuta kuin Uponorin oma kaveri kehuu, että on hyvinkin kilpailukykyinen pattereihin nähden. Ois kiva saada joku käsitys mitä vaikkapa yksi tuollainen 2550x277 putkipaketti maksaa ja millaisia osia tarvitaan noiden liittämiseen toisiinsa. Tässä on jotain hintoja. Tiedä sitten onko halpoja vai kalliita. Yksi elementti 2180 korunaa eli 90 €. Toivottavasti todella kalliita, kun noilla 80 m2 tarkoittaisi 10 tonnia pelkkiin elementteihin vs. 2500 patterit. Toi näyttää vielä olevan veroton hinta!

Asennus tietysti työläs, kun sisäkatot pitää purkaa. Osa kyllä purettaisiin muutenkin, jotta saadaan selvästi kosteutta saaneet levyt pois ja höyrynsulku paremmin tiiviiksi kuin -76 rakennettu. Höyrynsulku OK pääosin, mutta vain päättyy Siporex-seinän kohdalla, eli kaikieen kantavien seinien kohdalla selkeä vuotokohta, joka paikoin myös näkyy yläpohjassa, lähinnä märkätilojen kohdalla.

Noihin puristettaviin osiin liittyy muutama epäkohta
-Kalliit erikoiskoneet
-Kalliit osat
-Liitoksia ei voi avata millään eikä mitenkään. Muutokset tuovat aina lisää turhia liitoksia ellei koko putkea tai putkistoa uusita.
-Lisäksi sinne jää rako eli oikein suojainen pesäkolo ties mille mönkijöille
-Liitoksen tiiveys on kumin varassa

Nuo kaikki maininut ongelmat voi välttää esim. tinaamalla putket. Se on tietysti tulityötä mutta vielä sitä tulella lämmitetäänkin.

Ylös Bottom