Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Viestejä
315
#1
Vaikka lämpöpumpuista on jonkun verran kokemusta niin yhtäkään ilppiä ei torpassa vielä ole ollut. Tallin valmistuminen häämöttää ja ilppi pitäisi valita 55 neliön ja 2,5 m korkeaan autotallitilaan. Rakennuksen kokonaiskoko on 10,5 x 7 m, yksi nurkka on lohkaistu aitta/varastokäyttöön. Ilpillä lämmitettävä ala siis tuo noin 55 neliötä. Lämpöhukkaa tulee kahdesta nosto-ovesta (U-arvo 1,0), eristettä seinissä 20 cm ja katossa noin 45 cm. Minkä kokoinen/tehoinen laite olisi järkevä? Ylläpitotoiminto tarvitsee olla, jotta lämpöä voi pidellä asuintiloja alempana. Ehdotuksia sopivasta hyvän hinta/laatusuhteen laitteesta? Muuta lämmönlähdettä ei ole tarkoitus laittaa. Tarvittaessa sitten joku lämpöpuhallin tai kuivain jos tarvetta on.
 
Viestejä
137
#2
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Ittellä 70m2 3m korkeassa ja vastaavilla eristeillä olevassa tallissa 9 sarjalaiseksikin pieni ultimate premier 10, jossa otto tehot 300-1500w ja vastaavat antotehot 1000-4500w. Lämpö pidetty noin 18 asteessa ja ainoastaan yli 20 pakkasilla tarvinnut avuksi lisälämmittimen. Eli kyllähän tuollaseen tilaan aika pienitehoinen laite riittää.
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Viestejä
315
#5
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Tarjottu Mitsun SF35:sta, gree hansolin 25:sta ja 35:sta. Nämä ovat lähes samanhintaisia. Mitsu kiinnostaa vtt:n testikäppyrän ja (oletetun) luotettavuutensa takia. Vaan mahtaako taipua matalille tehoille esim plussakeleillä? Onko tässä järkevät sulatukset ettei tiheään kellon perässä lämmitystä katkaise? Onko näistä tarjotuista kommentteja tuohon 55 neliön tilaan ajatellen?
 

slpoy

Vakionaama
Viestejä
3 432
#6
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Sammeli77 sanoi:
Tarjottu Mitsun SF35:sta, gree hansolin 25:sta ja 35:sta. Nämä ovat lähes samanhintaisia. Mitsu kiinnostaa vtt:n testikäppyrän ja (oletetun) luotettavuutensa takia. Vaan mahtaako taipua matalille tehoille esim plussakeleillä? Onko tässä järkevät sulatukset ettei tiheään kellon perässä lämmitystä katkaise? Onko näistä tarjotuista kommentteja tuohon 55 neliön tilaan ajatellen?
Ainakin se gree 35 on aivan liian iso
 
Viestejä
137
#9
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Scroll sanoi:
Mutta Mitsu SF35:kö ei olisi "liian iso"?
Mitsu SF35 on huipputehoiltaan varsin pieni, mutta ei siltikään taivu pienille tehoille alapäässä mini ottojen ollessa 400w luokkaa. Eli juuri tuon liian suuren minimitehon takia valitsisin jonkun toisen. Kuten juuri tuon ehdotetun Panan NZ9 tai Hansolin 25:sen.
 

Morjens_1

Aktiivinen jäsen
Viestejä
828
#10
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Autotallista lämmityksen kannalta pari huomioita.

Jos tallia käytetään käyttöauton (tai autojen) säilytykseen, ovia avataan aikas usein. Lisäksi luminen teräsmöhkäle vaatii aika ison lämpöenergiaan sulaakseen ja lämmitäkseen (tyypillisesti joulu-maaliskuu välillä).

Siksi pumppu kannattaa mitoittaa hieman yläkanttiin, mutta samalla varmistaa että se taipuu pienelle minimiteholle.

Ne muutamat huippupakkaset voi kyllä varmistaa puhallinpatterilla. Tosin ilmankuivaimen hankinta varmasti järkevää ilmankosteuden hallinnankin kannalta.
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Viestejä
315
#11
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

SF35 ja Gree Hansol 25 näyttäisi toimivan vtt:n testikäppyröiden mukaan lähes identtisesti 0:sta kylmemmässä lämmitystehon ja copin puolesta. Minitehoilla Gree taitaa viedä voiton pienellä erolla.

Meneekö isompi gree hansol 35 helpommin katkokäynnille kuin 25-sarjalainen gree? Vai onko ero vain siellä kovimmilla pakkasilla antotehossa?
 

Scroll

amatitutkintohenkilöinen
Viestejä
2 632
#12
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Premier 10 sanoi:
Mitsu SF35 on huipputehoiltaan varsin pieni, mutta ei siltikään taivu pienille tehoille alapäässä mini ottojen ollessa 400w luokkaa. Eli juuri tuon liian suuren minimitehon takia valitsisin jonkun toisen. Kuten juuri tuon ehdotetun Panan NZ9 tai Hansolin 25:sen.
En nyt ihan ymmärrä mikä tässä on ongelma ja miksi aina haetaan pientä konetta?

6 kW sähkövastus lämmittää siinä kuin 3 kW:n vastuskin. 6 kW vaan tekee hommansa nopeammin ja lakkaa siitten lämmittämästä.

Kaippa se nuo isommat koneet käyttäytyy aika lailla samoin. Lämmittävät kunnes tavoite tulee täyteen ja lopettavat. Jossain asuintiloissa tuo ehkä koetaan häiritsevänä ja haetaan sitä invertteriä ja tasaista käyntiä. Mutta onko tuo tärkeä kriteeri autotallissa?

Pakkasellahan isompien koneiden taas pitäis olla hyviä, koska potku riittää pidempään. Tavallaan täysmitoitettu.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Viestejä
12 575
#13
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Scroll sanoi:
En nyt ihan ymmärrä mikä tässä on ongelma ja miksi aina haetaan pientä konetta?
yhtenä syynä on liian isosta minimitehosta johtuva katkokäynti, se saattaa romahduttaa copin joissain koneissa.
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Viestejä
315
#14
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Siksi kyselinkin tuota Hansolin 25:n ja 35:n eroa. Teknisissä tiedoissa on molemmille pienin antoteho 0,6 kW. Eli mahtaako molemmat tosiaan toimia pikkutehoilla samalla tavalla? Isommasta huipputehosta ei tietenkään olisi haittaa, päinvastoin jos esim kovienkin pakkasten aikaan isoja ovia availlaan tai tallissa haluaa jotain puuhailla niin parempi vaan jos pumpun lämmöillä pärjäilee.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
24 669
Valvoja #15
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Sammeli77 sanoi:
Siksi kyselinkin tuota Hansolin 25:n ja 35:n eroa.
Ainakin aiemmin pienempi on single rotary (Daikin) ja isompi twin rotary (Sanyo) kompressorilla. Itse ottaisin twin rotaryn, koska se on todennäköisesti ulkoyksiköltään hiljaisempi ja parempi kylmäteholta.
 

slpoy

Vakionaama
Viestejä
3 432
#16
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Scroll sanoi:
En nyt ihan ymmärrä mikä tässä on ongelma ja miksi aina haetaan pientä konetta?

6 kW sähkövastus lämmittää siinä kuin 3 kW:n vastuskin. 6 kW vaan tekee hommansa nopeammin ja lakkaa siitten lämmittämästä.

Kaippa se nuo isommat koneet käyttäytyy aika lailla samoin. Lämmittävät kunnes tavoite tulee täyteen ja lopettavat. Jossain asuintiloissa tuo ehkä koetaan häiritsevänä ja haetaan sitä invertteriä ja tasaista käyntiä. Mutta onko tuo tärkeä kriteeri autotallissa?

Pakkasellahan isompien koneiden taas pitäis olla hyviä, koska potku riittää pidempään. Tavallaan täysmitoitettu.
Jos et tiedä niin silloinhan voisi laittaa suorasähköpuhallinpatterin ,mutta ilmeisesti oli tarkoitus säästää sähköä
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Viestejä
315
#17
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Kerrotko slpoy miten käytännössä ilmenisi se liian iso pumppu käytössä (esim juuri hansol 35)? Osaatko arvioida eroa hansol 25:een?
 

puuhis

Vakionaama
Viestejä
1 284
#18
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Omassa 120m2 tallissa on Toshiban 35 Arctic. Itse pidän sitä enimmäkseen +13asteen ylläpidolla ja lämpötehoa pumppu tuottaa tallissa noin -1 asteessa 1300W (ottotehon keskiarvo on tuolloin 370W) ja nollan yläpuolella parin lämpöasteen tienoolla noin 1150W (ottotehon keskiarvo tuolloin 220W). Vaikka onkin isompi Toshiban malli niin taipuu pienille ottotehoille ilman että coppi yhtään siitä kärsii. Eli ihan vinkkinä kannattaa valita pumppu joka taipuu matalille ottotehoille.

Sinulla jos oletetaan että talli on puolet omastani ja pidät sitä ylläpidolla niin +13 asteen ylläpidolla lämpötehoa ihan pikkupakkasella menee alle 1kW, tuolloin oikeasti haluat että pumppu taipuu pienille ottotehoille jolloin coppi on vielä todella hyvä. Joku Panasonic, Toshiba tms olisi hyvä. Esimerkiksi Mitsun 35SF (?) olisi tuohon paikkaan suuren minimiottotehon puolesta todella huono valinta. Vielä jos aiot pitää ylläpitoa +8 niin ongelmat korostuu entisestään väärällä pumpulla.

Laitan tähän vielä oman pumpun lämmitystehologgauksia tuossa nollan tienoolla, liitteestä näkyy.
 

Liitteet

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Viestejä
315
#19
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Kiitoksia tiedoista. Taidan tosiaan sen sf35:n unohtaa ja pyrkiä valkkaamaan pienellä ottoteholla hyvin toimivan pumpun. Onko nyt myynnissä olevissa malleissa muita ehdokkaita tällä ominaisuudella kuin panasonic ja toshiba? Mites noissa nykyisin myytävissä panasoniceissa, menevätkö pakkasilla vielä tiheään kellosulatukseen?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
24 669
Valvoja #20
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Sammeli77 sanoi:
Onko nyt myynnissä olevissa malleissa muita ehdokkaita tällä ominaisuudella kuin panasonic ja toshiba?
Jotkin Green/Vivax/Innovan mallit taipuvat alas.

Tässä yksi vaihtoehto talliin ylläpitotoiminnolla
http://cooperhunter.fi/wp-content/uploads/2017/01/Esite-cooperhunter-arctic-2016-costella-Oy-0911-2016.pdf
 

slpoy

Vakionaama
Viestejä
3 432
#21
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Sammeli77 sanoi:
Kerrotko slpoy miten käytännössä ilmenisi se liian iso pumppu käytössä (esim juuri hansol 35)? Osaatko arvioida eroa hansol 25:een?
Joissakin isommissa koneissa on suurempi minimiottoteho.Silloin käyvät pätkää
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
24 669
Valvoja #22
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

slpoy sanoi:
Joissakin isommissa koneissa on suurempi minimiottoteho.Silloin käyvät pätkää
Esitetietojen perusteella 25 ja 35 sarjalaisilla Hansoleilla ei olisi miniantotehossa eroja. Onko siellä jotain parempaa tietoa asiasta?
https://www.scanvarm.fi/sites/default/files/liitetiedostot/tuotteet/gree_hansol_esite.pdf
 

slpoy

Vakionaama
Viestejä
3 432
#23
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

janti sanoi:
Esitetietojen perusteella 25 ja 35 sarjalaisilla Hansoleilla ei olisi miniantotehossa eroja. Onko siellä jotain parempaa tietoa asiasta?
https://www.scanvarm.fi/sites/default/files/liitetiedostot/tuotteet/gree_hansol_esite.pdf
En kirjoittanut Gree pumpuista vai onko niillä mallimerkintänä nykyisin "joissain"
 

puuhis

Vakionaama
Viestejä
1 284
#25
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Sammeli77 sanoi:
Kiitoksia tiedoista. Taidan tosiaan sen sf35:n unohtaa ja pyrkiä valkkaamaan pienellä ottoteholla hyvin toimivan pumpun. Onko nyt myynnissä olevissa malleissa muita ehdokkaita tällä ominaisuudella kuin panasonic ja toshiba? Mites noissa nykyisin myytävissä panasoniceissa, menevätkö pakkasilla vielä tiheään kellosulatukseen?
Panasonicin kellosulatuksista en osaa sanoa. Onko muilla tietoa? Toshiban Arctic 25 olisi yksi pomminvarma vaihtoehto tuohon tilaan. Muita alhaalta vääntäviä merkkejä en tiedä.

Missäpäin Suomea talli sijaitsee?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
24 669
Valvoja #26
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

puuhis sanoi:
Panasonicin kellosulatuksista en osaa sanoa. Onko muilla tietoa? Toshiban Arctic 25 olisi yksi pomminvarma vaihtoehto tuohon tilaan. Muita alhaalta vääntäviä merkkejä en tiedä.
Taitaa tuossa Articissa olla ne "kellosulatukset" myöskin, Pana sentään aloittaa ne vasta kovemmilla pakkasilla. Pitää muistaa että arvokkaammalla laitteella TMA venyy tallissa entistä pidemmäksi. :)
Tuollainen talli painovoimaisella ilmanvaihdolla ei monia tuhansia kWh vuodessa vielä suorallasähkölläkään ehkä 4000-5000 kWh (sisälämpötila +15C), jos tuosta puolet sääsätäisi niin se olisi noin 200-250 €/vuosi. -25C voisi tarvita 2 kW ja 0C ~800 W.

Jos haluaa "alas taipuvan" ja edullisen niin Innovan IWMH09 (=Gree Hansol Daikinin single-rotary kompressorilla) taipuu hyvin alas ainakin tämän mukaan http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,22838.msg339601.html#msg339601
(IWMH12 ei taas pitäisi taipua näin alas, koska siinä on käytetty Landan EVI-kompressoria)

puuhis] Missäpäin Suomea talli sijaitsee? [/quote] Talli taitaa olla Kymeenlaaksossa. Costella vaikuttaa juurikin tuolla suunnalla sanoi:
yhtenä syynä on liian isosta minimitehosta johtuva katkokäynti, se saattaa romahduttaa copin joissain koneissa.
Itse en näe ON/OFF toimintaa tallikäytössä ylläpitotoiminnolla (=puhallus isolla) mitenkään vaarallisena, (voi olla jopa suotavaakin) jos vaihtoehtona on ulkoyksikön jäätyminen pikkutehoilla ajolla nollan tuntumassa (jos ei ole niitä kellosulatuksia). COP ei romahda, koska sisäyksikkö puhaltaa isolla ja kompressori käy katkon optimisella alueellaan. En tiedä mitä tarkoittaa "romahtaa" tässä yhteydessä ja onko sillä kuinka paljon vaikutusta säästöön, kaikki invertteri ILPit menee ulkolämpötilan noustessa katkolle. ;)

Hyvin pieniä minimitehoja ei kannata edes tavoitellakaan, koska puhaltimien ottotehoja (erityisesti ulkoyksikön) ei jostain pisteestä pysty laskemaan. COP lähtee jyrkästi tippumaan kun puhaltimien osuus ottotehosta kasvaa nopeasti suhteessa kompressorin ottotehoon. Pakkasille pitää ottoteho kuitenkin nostaa, jotta sulatukset onnistuu ja tunnistetaan se sulatustarve ajoissa (ks. DSK 5).
 

puuhis

Vakionaama
Viestejä
1 284
#27
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

janti sanoi:
Taitaa tuossa Articissa olla ne "kellosulatukset" myöskin, Pana sentään aloittaa ne vasta kovemmilla pakkasilla. Pitää muistaa että arvokkaammalla laitteella TMA venyy tallissa entistä pidemmäksi. :)
Tuollainen talli painovoimaisella ilmanvaihdolla ei monia tuhansia kWh vuodessa vielä suorallasähkölläkään ehkä 4000-5000 kWh (sisälämpötila +15C), jos tuosta puolet sääsätäisi niin se olisi noin 200-250 €/vuosi. -25C voisi tarvita 2 kW ja 0C ~800 W.

Jos haluaa "alas taipuvan" ja edullisen niin Innovan IWMH09 (=Gree Hansol Daikinin single-rotary kompressorilla) taipuu hyvin alas ainakin tämän mukaan http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,22838.msg339601.html#msg339601
(IWMH12 ei taas pitäisi taipua näin alas, koska siinä on käytetty Landan EVI-kompressoria)

Talli taitaa olla Kymeenlaaksossa. Costella vaikuttaa juurikin tuolla suunnalla, joten sieltä voi kysellä niitä Vivaxin tai Cooper&Hunterin laitteita, jotka on valmistettu siis Green tehtailla.

Itse en näe ON/OFF toimintaa tallikäytössä ylläpitotoiminnolla (=puhallus isolla) mitenkään vaarallisena, (voi olla jopa suotavaakin) jos vaihtoehtona on ulkoyksikön jäätyminen pikkutehoilla ajolla nollan tuntumassa (jos ei ole niitä kellosulatuksia). COP ei romahda, koska sisäyksikkö puhaltaa isolla ja kompressori käy katkon optimisella alueellaan. En tiedä mitä tarkoittaa "romahtaa" tässä yhteydessä ja onko sillä kuinka paljon vaikutusta säästöön, kaikki invertteri ILPit menee ulkolämpötilan noustessa katkolle. ;)

Hyvin pieniä minimitehoja ei kannata edes tavoitellakaan, koska puhaltimien ottotehoja (erityisesti ulkoyksikön) ei jostain pisteestä pysty laskemaan. COP lähtee jyrkästi tippumaan kun puhaltimien osuus ottotehosta kasvaa nopeasti suhteessa kompressorin ottotehoon. Pakkasille pitää ottoteho kuitenkin nostaa, jotta sulatukset onnistuu ja tunnistetaan se sulatustarve ajoissa (ks. DSK 5).

Parista kohdasta olen eri mieltä: Kellosulatuksia en näe lopputuleman mukaan minään ongelmana eli siis nimenomaan sähkön säästöä ajatellen. Oma 120m2 talli Oulussa Toshiba Arctic 35 - vuoden lämmityssähkön kulutus alle 3000kWh lämpöpumpulla. Ja ei yhtään mitään muuta lämmitystä koko tallissa, poislukien alle -30 asteen pakkaset jolloin oli pakko laittaa lämpöpuhallin kaveriksi. Ja Tossussa on tosiaan kellosulatukset 70min välein, sen pitempiä jaksoja se ei lämmitä sulatusten välillä.

Toiseksi, pientä minimitehoa kyllä tuossa tavoittelisin. Ison koneen katkokäynnin cop ei yllä samalle tasolle, pienen koneen taipuessa pienelle lämmitysteholle ilman katkoja. Omana kokemuksena Mitsun FD25 vs tämä tallin Toshiba, ihan eri pelejä ja Toshiba on selvästi parempi pienillä lämmitystehoilla ja FD25:ssä tämä tapahtuu alle 1.5kW:n lämmitystehon. Tuolloin ei tarvitse olla edes katkolla kun COP on huono.

Viimeistä paragraafia en ymmärrä. Tiedän vain että pienen ottotehon omaava pumppu lämmittää plussalla vaikka 700W teholla copilla 5 ja ylikin. Oma Tossu ei tuohon pysty kun on isompi malli ja minimiottoteho on jossain 200W tienoolla.

Edit: Ja Tossu 25 olisi takaisinmaksuajaltaan tosiaan huono vaihtoehto. Jos olisi minun talli niin laittaisin Panasonicin ja nauttisin elämästä :).
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Viestejä
315
#28
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Kiitoksia jälleen. Soittelen noista vivaxeista alkuviikosta. Eteläistä Kymenlaaksoa ollaan. Eihän tätä asiaa liian hankalaksi kannata tehdä kun erot ovat loppupeleissä melko pieniä. Tietysti mukavampi jos saa rahoille vastinetta toimivalla ratkaisulla :)
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
24 669
Valvoja #29
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

puuhis sanoi:
Viimeistä paragraafia en ymmärrä. Tiedän vain että pienen ottotehon omaava pumppu lämmittää plussalla vaikka 700W teholla copilla 5 ja ylikin. Oma Tossu ei tuohon pysty kun on isompi malli ja minimiottoteho on jossain 200W tienoolla.
Tekasin tuollaisen käppyrän. Ehkä se selittää paremmin mitä tarkoitin edellä.

Sisäyksikön puhallin vakioteho 15 W (puhallus vakio)
Ulkoyksikön puhallin vakioteho 30 W
Kompressorin "kylmäkerroin" vakioksi 6,3 koko tehoalueella (todellisuudessa tämäkin laskee häviöiden vuoksi)

=> Ainoa muuttuva tekijä siis kompressorin ottoteho (ja sen osuus laitteen kokonaisottotehosta)

Samalla tavalla tuo COP alkaa käyttäytymään jos puhallusnopeutta lähdetään laskemaan maksimista, ehkei kuitenkaan noin jyrkästi.

Kokemuksesi FD25 eivät nyt sovi ylläpitokäytössä olevaan laitteeseen, joka puhaltaa myös tauot reippaalla nopeudella. En tiedä otitko omassa COP-seurannassasi katkoilla huomioon energian, joka laite puhaltaa lepuutusjaksonaikana huonetilaan. Jos tämän energian ottaa huomioon niin ON-OFF-toimivan laitteen COP kohoaa, varsinkin tiheää sykliä katkoa käyvällä laiteella.

Tuossa vanha E9DKEWin on kummallinen sen COP ei ainakaan romahda katkoilla tuolla +12C kieppeillä tässä testissä (tunnit 44-47 oltiin katkoilla). Onkohan tuo yleistä kapillaarikoneille.
http://www.ilmalampopumput.fi/files/panasonic-cs-e9dkew-cu-e9dke.pdf
Hieman päinvastainen on taas Bosch Compress EHP 6.5, jonka COP laskee katkoilla noin 1,5 yksikköä 4,5 => 3 (romahtaa ??). Pitää tietenkin muistaa että samalla ulkolämpötilan noustessa lämmitystarve romahtaa varsinkin jos ajellaan ylläpitotoiminnalla.
https://www.scanoffice.fi/sites/default/files/vtt-s-00340-16.pdf
 

Liitteet

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Viestejä
315
#30
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Pitäisikö noissa minitehoissa ja "seisonta-ajoissa" huomioida myös pohjan sulanapitovastuksen kuluttama energia, joka on mallista riippuen muutamasta kymmenestä watista 150 W:iin( esim tuo minun fujitsun ulkoyksikkö)? Vastus on ilmeisesti päällä vaikka pumppu huilaa?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
24 669
Valvoja #31
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Sammeli77 sanoi:
Pitäisikö noissa minitehoissa ja "seisonta-ajoissa" huomioida myös pohjan sulanapitovastuksen kuluttama energia, joka on mallista riippuen muutamasta kymmenestä watista 150 W:iin( esim tuo minun fujitsun ulkoyksikkö)? Vastus on ilmeisesti päällä vaikka pumppu huilaa?
Näissä on todella paljon eroja, joten sen vuoksi en kippuraan ottanut sitä huomioon. Osa toimii ulkolämpötilan mukaan termostaatilla jatkuvana esim. Fujitsu (Toshibat?). Uudemmissa Panoissa ei vastus ole päällä kuin sulatuksen ajan ja muutaman minuutin sen jälkeen. Mitsussa ei pohjavastus ole päällä jos kompressori on seis, uudimmista malleista ei ole tietoa (ilmeisesti toimii Panan tyyppisesti SCOP-lukemien perusteella). Gree, löytyykö tietoa Service Manualista? Kompressorin lämmitys on sitten taas oma juttunsa.
 
Viestejä
46
#32
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Tänään alkoi Sharpin ilppi lämmittämään noin 30m2 autotallia, Sharpissa pohjapelti lämpenee kuumakaasulla eli putki tekee mutkan siellä pohjapellin päällä ja näyttäisi lämmittävän pohjaa aina kun laite lämmittää ja kompura käy, talvella näkee sitten miten homma toimii ja miten antaa lämpöä talliin.
Vaihdoin tämän sharpin onnline ilpin tilalle josta ilmeisesti kompura väljeni kylmäainevuodon myötä eli laite ehti vajaana käydä pidemmän aikaa ja vuodon korjauksen jälkeen ei enää paineita nostanut vaikka kompura kyllä otti kierroksia, onnline piti pohjapellin vastuksia pakkasella päällä aikalailla aina kun asiaa seurasin joka toki vaikutti cop:iin
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Viestejä
315
#33
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Tarjouksia on tullut ja pumppumyyjien suosituksia kuulostellut. Yhteenvetona kaikki 7-8 kpl suosittelivat isoa mallia (35 sarja tai vast.). Toshiba nordicin hylkään hinnan takia (2200 asennettuna). Noita green sisarmalleja kaupataan täälläpäin kalliimmalla kuin greetä. Panasonicilta kiinnostaa CZ9ske (R32 kylmäaine). Sen teknisiä tietoja tarkastellessa ja verratessa gree hansolin 35:een on greessä parempi scop ja vtt:n testin (gree) perusteella myös paremmat copit pakkasilla. Myös pienempi minimiottoteho on gree hansol 35:ssa. Mitä etua siis tuosta r32:sta oikestaan on? Toki ympäristöystävällistä.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
24 669
Valvoja #34
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Sammeli77 sanoi:
Mitä etua siis tuosta r32:sta oikestaan on? Toki ympäristöystävällistä.
Laitteen kylmähuolto/uudelleentäyttö taattu myös vuoden 2025 jälkeenkin. :cool:
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
13 178
Valvoja #37
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Scroll sanoi:
R410a-vehkeeseen voi kyllä laittaa R32 roinat sisään 1.1.2025. Toimii se silläkin. :cool:
Tosin ei ehkä kovin kauan, mutta ei se 10 vuotta vanhassa koneessa enää niin sureta.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
24 669
Valvoja #38
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Aippi sanoi:
Itse valitsisin pumpun jonka ylläpitolämpötilaa voi säätää eikä olisi kiinteä.
Tuossa Panasonicissa (CZ9SKE) se kyllä onnistuu 8-15 C välillä.

Noissa Green laittessa on myöskin eräänlainen säästö, mutta pajon hankalampi.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,22838.msg339629.html#msg339629
 

Aippi

Vakionaama
Viestejä
1 432
#39
Vs: Mikä ilp autotalliin 55 m^2?

Panasoniceissa säätöalue 8-15 astetta
Toshiban säätöalue 5-13 astetta (Suzumi + vaatii erikseen myytävän kaukosäätimen )
Daikinit 10-30 astetta
 
Ylös Bottom