Mistä sisäyksikön lämpösensorit vanhaan pumppuun?

  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Moi!

Mulla on TS-merkkinen wanha ilpo (KFR-30 XBPc, ilmeisesti myyty myös Ultimate 12 inverter -nimellä joskus 13v sitten), jossa ilmeisesti sisälämpötilasensorit ovat vialliset. Mittasin ne ja arvot olivat 2-3 kilo-ohmia (26 astetta). Ilmeisesti pitäisi olla kymmenen k-ohmin kieppeillä. Jos joku tietää paremmin niin kertokoot, tämä oletusarvo löytyi internetin ihmeellisestä maailmasta. Tosin mittasin arvot kun johdot olivat piirissä kiinni koska näytti vahvasti siltä että anturit on kolvattu korttiin kiinni (outoa...). Mutta en usko, että se vaikuttaa arvoon. Pumppu oireilee siis siten, että käy vain pari minuuttia ja sitten antaa vikakoodin ”fault of connection”. Alkaa kyllä viilentämään/lämmittämään eli ulkoyksikkö rupeaa pelaamaan kyllä. Ilmeisesti tämä koodi perimmiltään liittyy ulko- ja sisäyksikön väliseen ohjausjohtimeen, mutta kun koneen vikakoodistosta ei löydy esim. sisäkennon anturia ollenkaan, niin saattaa hyvin olla että sen toimimattomuus antaa tuon koodin. Olen tsekannut ulkoyksikölle menevän ohjausjohtimen ja näytti olevan OK.

Joka tapauksessa, pitäisi nyt saada toimivaa anturia tilalle. Mistäköhän löytyy? Jotkut tarvike-anturitkin kelvannevat.

Koetan vielä laittaa 10 kohmin vastuksen kennon anturin tilalle josko vaikuttaisi toimintaan. Lykkäsin anturin jääveteen ja arvo nousi 3.2kohm kieppeille. Eli ehkä voi kokeilla vähän isommallakin arvolla kuin 10. Katsotaan mitä vastuksia löytyy kellarista. Säätövastusta ei taida tähän hätään löytyä, se olis kätevä tuohon.

Kiitos jos joku keksii mistä saisin uutta anturia tilalle.
 
  • Keskustelun aloittaja
  • #2
Laitoin n. 12kohm vastuksen sisäkennon anturin tilalle mutta ei auttanut. Toki voi olla että kone seuraa muutoksia arvossa ja siksi ei toimi. Ja ilmeisesti ilman lämpötilasensorikin on sökö...
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Korvaavia NTC vastuksia löytynee komponenttikaupasta pikkurahalla mutta pahoin pelkään ettei se auta tuohon tilanteeseen.

Jos noita antureita mittaa niiden ollessa kiinni kortissa niin saadut arvot eivät kerro koko totuutta anturista ( eli kyllä se piiri jonka osana tuo anturi on vaikuttaa siihen saatuun mittausarvoon).

Oireet viittaavat kyllä pikemmin siihen etteivät sisä- ja ulkyksiköt pysty kommunikoimaan keskenään jolloin taas ennuste on yleensä heikonpuoleinen, useimmiten tuo johtuu kuitenkin korttiviasta. Toki kannattaa katsoa vielä kertaalleen ettei tuo "neljäs karva" yksiköiden välillä jossa tuo data kulkee ole irronnut jommasta kummasta päästä taikka pahasti hapettunut.
 

kimmok

Aktiivinen jäsen
Mulla tämmöinen tarina että lämpöpumppuni veti talvella ylättäen jäähän
Ajattelin et sulatanhapasen sulatuksen jäleen toimi mutta ei enää osannut sulattaa.
No odotin että tulee kesä ja tutkin se ei osannut tehdä kuin kylmää mietin että kyse ei ole sisä yksikössä vaan ulko yksikön anruri mikä oli jossain putkessa kiinni nyt en muista mikä putki päätin että pistin siihen siihen kolme anturia arvoiltaan 5k,10k ja 15k kun laika olen ja tavarat oli ns. Hyllyssä lähti toimimaan ekalla yrittämällä ja toimi 3v.
Mutta laite oli jo ehtoo puolella oleva jolla oli jo asentaessa käytetynä 8v
Ja mun luona teki loppu elämänsä ennen kuolemaansa noin yli 12v.
 
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Nyt mittasin anturin irti piiristä ja arvo on aika tasan tarkkaan 5 kohm @ 25C. Noita antureita taitaa olla myös 5kohm arvolla joten ehkäpä se onkin ok. Oliskohan sitten piirikorttivika. Tylsä noissa on se, että siellä on joku yksi komponentti jossain jonka vaihtamalla kone rupeisi todnäk taas toimimaan. Mutta tähän tarvitsisi tietää koneen ”sielunelämästä” aika lailla enemmän ja meikäläisen taidot ei riitä edes selvittämään mikä kortti siellä ei toimi, ja uusi kortti on hankala saada ja varmaan myös maksaa sen verran ettei kannata. Toki ulkoyksikön antureita voisi vielä tsekkailla, mutta se varmaan antaisi oman vikakoodin. Oliskohan siis hautajaiset paikallaan?
 
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Ellei sitten joku elektroniikkaharrastaja Paraisten lähellä halua pikkurahalla laittaa tätä kuntoon? ;)
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Kortit kannattaa katsastaa silmämääräisesti ensin josko tuo oireileva komponetti vaikka sattuisi löytymään ihan näköhavaintojen perusteella. Katso näkyykö tummuneita/mustuneita kohtia tai muuta epäillyttävää. Tuon ikäisissä korteissa rupeaa monesti konkatkin olemaan taipaleensa loppupäässä.

Monesti korvaava komponentti ei maksa kun muutamia kymmeniä centtejä mutta vian paikallistaminen saattaa olla työlästä. Jos tuota on Ultimate merkkisenä myyty niin luulisi elinluovutuskoneita riittävän jos haluaa kokeilla vaihtokorteilla, elleivät sitten ole jo kaikki päätyneet paaliin. Saattaa hyvinkin jonkun foorumilaisen hyllyssä löytyä nuo jos niitä laittaa hakuun.
 
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Konkkavikaa vähän itsekin mietin. Vika oli silleen "hiipivä", että ensin oire tuli vain lämmitysmoodilla, ja välillä oli poiskin. Jonkin ajan kuluttua ei enää toiminut edes jäähdytyksellä. Voisi kai viitata konkkavikaan, kun eikös konkat hiipuessaan toimi lämpimässä paremmin kuin kylmässä. Jotenkin veikkaan, että vika on ulkoyksikön puolella, mutta kun nyt on toi sisäyksikön kortti näkyvillä niin voisi hiustenkuivaajalla lämmittää kortin ja testata vaikuttaako. Jos toimisi vähän pidempään lämpimänä niin voisi ajatella että vika piilee kuitenkin siinä. Kannattaako laittaa siis tuonne ostomyyntipalstalle ilmoitusta niistä korteista?
 

Liitteet

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Voisi ihan hyvin viitata juuri kondensaattoriongelmiin.

En tiedä onko kuinka yleispätevää mutta meillä esimerkiksi on ollut yhdessä laivassa automaation kanssa ongelmia kun apukoneet tahdistetaan automaattisesti rinnan keulapotkurin tai muun suuren kuluttajan takia niin kuumalla rupesi oireilemaan, ei tahdistunutkaan. Kylmemmällä ilmalla toimi hyvin. Kyseessa 80 luvun laiva ja automaatio sen mukaan, kymmenisen korttia kävi tohtorin pöydällä mutta vikaa ei löytynyt. Syyn sijasta korjattiin sitten oireita eli laitettiin jäähdytystä korteille jolloin homma rokkaa taas. Tuossa ongelma pitkälti se että uutta korttia ei saa ja vanhat on ”suojattu” oikein olan takaa.

Mutta tuohon liittyen, voisiko ongelma siis olla tuossa sisäyksikön kortin konkissa? Alkuun rupesi oireilemaan lämmityksellä, sisäyksikkö oli luonnollisesti aika lämmin mutta toimi vielä jonkin aikaa jäähdytyksellä jolloin sisäyksikkö oli viileä? Tuossa kuvan kortissa noita ei nyt kovin montaa ole joten kokeileminen ei maksa paljon eikä tuota tuhottomasti työtäkään. Tai pikakokeiluna laitat tuon sisäkortin kylmään ja katsot toimiiko se vähän aikaa kylmänä.
 
Testaanpa myös kylmällä kortilla jos lämmitys ei tuo muutosta! Mutta sitten jos ulkoyksikön konkassa on vikaa, niin homma menee toisinpäin. Eli siellä on ollut lämpimämpää kun on jäähdytysmoodilla toiminut ja jos joku konkka sitten siellä toimisikin paremmin lämpimässä. Ulkoyksikkö on varjon puolella, joten ei aurinko ei pääse sitä lämmittämään. Pitää siis sinnekin pistää lämpöä puhaltimella. Raportoin kun kerkeän testailemaan. Kiitos kurre mielenkiinnosta. Jos noita konkkia rupeaa vaihtamaan, niin liekö elkot herkemmin vikaantuvia ja kannattaako niistä korjaus aloittaa?

Mulla taas yksi vanha läppäri ei suostu kylmänä käynnistymään, mutta lämpimänä starttaa. Ja se on juuri kondensaattori joka sitä lämpöä siellä kaipaa (yleinen tyyppivika ko. mallissa). Sen takia itse veikkailin, että lämpö voisi auttaa tilapäisesti konkkavaivoihin.
 
Noniin, nyt pumppu kuoli kokonaan. Kolvailin katkaisemani anturin johdon takaisin kiinni ja sen jälkeen laite meni mykäksi vaikka varmasti meni oikein kaikki piuhat kiinni jne. No tulipahan taas opittua jotain lämpöantureista jne. :) Eiköhän aika ostaa uusi pumppu jollei joku nyt koko piirikorttisarjaa mulle myy hyvin halvalla.
 
Ylös Bottom