Mitä mieltä lattiamalleista?

Sami72

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja

Pakko hankkia lattiamalli joltain merkiltä ja emmin tässä, että mikä se olisi se järkevin ja paras vaihtoehto? Kattomallia en kyseiseen tilaan pysty hankkimaan. Laite tulee yläkertaan keskelle taloa parvekkeen oven viereen ikkunan alle, pääasiassa lämmitykseen, mutta kesällä myös viilennykseen. Tilassa on ilmastoinnin poisto ja sitä kautta lämmön talteenotto, miten hyvin tuo mahtanee toimia eli tila hieman ylilämpimäksi ja levitys ilmastoinnin kautta koko taloon? Mahtaako tuo alhaalta ja ylhäältä puhaltava sisäyksikkö levittää lämmintä ilmaa muihin yläkerran huoneisiin vai jääkö lämmön siirtäminen jollakin hukalla ilmastoinnin tehtäväksi?

En näistä merkeistä ymmärrä mitään eli mitkä merkit luotettavia, kestäviä, taloudellisia ja tehokkaita?

Viimeksi muokattu:

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Meillä on C&H:n lattiamalli yläkerrassa, lämpö ja viileys leviävät ihan kiitettävästi tuolla vaikka paikka on kaukana ihanteellisesta, nurkassa (parvekeoven vierellä) ja vinokaton alla. Toki puhalluksen joutuu pitämään aika kovalla jotta ilmavirta leviää pitkälle.

Meillekään ei olisi yläkertaan pystynyt tavallista seinämallia asentamaan mihinkän vaan valinta oli oikeastaan kattokasetin ja lattiamallin välillä. Itse olen oikein tyytyväinen tuon suorituskykyyn vaikka ns halpispumppu olikin. Kattokasetti olisi ollut aika paljon työläämpi asentaa kaikkineen.

Eli suoraan en pysty kysymykseesi vastaamaan tuosta Fujitsun mallista mutta uskoisin sen olevan vähintäänkin samalla tasolla oman värkin kanssa, todennäköisesti vielä hiukan parempi.

Sami72

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Meillä on C&H:n lattiamalli yläkerrassa, lämpö ja viileys leviävät ihan kiitettävästi tuolla vaikka paikka on kaukana ihanteellisesta, nurkassa (parvekeoven vierellä) ja vinokaton alla. Toki puhalluksen joutuu pitämään aika kovalla jotta ilmavirta leviää pitkälle.

Meillekään ei olisi yläkertaan pystynyt tavallista seinämallia asentamaan mihinkän vaan valinta oli oikeastaan kattokasetin ja lattiamallin välillä. Itse olen oikein tyytyväinen tuon suorituskykyyn vaikka ns halpispumppu olikin. Kattokasetti olisi ollut aika paljon työläämpi asentaa kaikkineen.

Eli suoraan en pysty kysymykseesi vastaamaan tuosta Fujitsun mallista mutta uskoisin sen olevan vähintäänkin samalla tasolla oman värkin kanssa, todennäköisesti vielä hiukan parempi.
Kiitos kommenteista. Mitä olet mieltä tuosta, että miten hyvin tuollainen pyöriväkennoinen ilmastointilaite saa tuosta tullutta lämpöä levitettyä koko taloon? Eli saanko tuosta hyötyä myös alakertaan, kaiken järjen mukaan pitäisi onnistua, mutta tiedä sitä sitten. Tuo laite tulee kuten sinullakin hieman huonohkoon paikkaan, parvekkeen oven viereen ikkunan alle ja keskelle taloa eli talon keskellä on takkahuone (ilman takkaa :) ja molemmissa päissä makuunuoneita ja suoraan edessä kylpyhuone. Aloin tässä miettimään myös Toshiban lattiamallia eli tätä: https://www.toshibasuomi.fi/tuotteet/ilmalampopumput/lattiamallin-ilmalampopumppu/

En mitään näistä merkeistä tiedä eli kuinka laadukkaita kukin on. Fujitsussa parempi takuu, mutta taitaa noi arvot (COP yms) olla hieman heikompia. Mietin sitäkin, että minkä mallin noista nyt hankkisi eli mikä sinulla on teho ja kuinka paljon suunnilleen pinta-alaa? Toshibassa tuossa 10/13 malleissa on tehot 3,2/4,2 kW.

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Kiitos kommenteista. Mitä olet mieltä tuosta, että miten hyvin tuollainen pyöriväkennoinen ilmastointilaite saa tuosta tullutta lämpöä levitettyä koko taloon? Eli saanko tuosta hyötyä myös alakertaan, kaiken järjen mukaan pitäisi onnistua, mutta tiedä sitä sitten.

En mitään näistä merkeistä tiedä eli kuinka laadukkaita kukin on. Fujitsussa parempi takuu, mutta taitaa noi arvot (COP yms) olla hieman heikompia. Mietin sitäkin, että minkä mallin noista nyt hankkisi eli mikä sinulla on teho ja kuinka paljon suunnilleen pinta-alaa? Toshibassa tuossa 10/13 malleissa on tehot 3,2/4,2 kW.
En rehellisesti sanoen osaa vastata tuohon kysymykseesi siitä miten hyvin lämpö saadaan siirrettyä kerrosten välillä ilmanvaihdon ja LTO:n avulla, sellaisesta ei ole omaa kokemusta.

Sen olen itse todennut että avarallakin tilaratkaisulla ja portaikolla on todella haasteellista saada niin lämpö kun kylmäkin siirtymään kerrosten välillä. Mutta ehkä tuo ilmanvaihto olisi toimiva vaihtoehto siihen. Meillä nykytalossa ja edellisessäkin pääpiirteissän painovoimainen ilmanvaihto eikä moisen yhteydessä voi tuollaista soveltaa.

Latvis

Jäsen
Jos tykkää pitää yläkerran kuumana niin voi vähän lämpöä saada siirrettyäkin alakertaan, mutta makuuhuoneet on yleensä ylhäällä enkä itse pystyisi talvella nukkumaan +25 lämpötilassa. Laittaisin alakertaan oman ILPin jos sinnekin lämpöä haluaa. Lämmön leviämisen kannalta lattiamalli on toimiva jos sen saa puhaltamaan vaakatasoon.

Ja kyseisestä Fujitsun laitteesta ei ole kokemuksia, mutta oli jäähdytyslaitteena Fujitsun pumppu 5 vuotta ja eikä siitä pahaa sanottavaa ole.

Ylös Bottom