Mitsu msz-ap ja sisäyksikön puhalluksessa välillä todella paha haju

Juge79

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Hei,
lokakuussa -19 asennettiin Mitsu msz-ap 25:nen, joka oli toukokuun lopulle saakka pelkästään lämmityksellä.

Toukokuun lopulta lähtien alettiin käyttämään viilennystä tarpeen vaatiessa ja muulloin pelkkää puhallusta. Sen jälkeen on ilmennyt myös hajuongelma.

Hajuongelma esiintyy varsinkin silloin, kun esim. pitkään päällä ollut mode vaihdetaan toiseen, esim. jäähdytyksestä puhallukseen tai toisinpäin: pian moden vaihdon jälkeen alkaa puhalluksen mukana tulla hajuja. Ja välillä hajut tulee kesken tietyn moden. Juuri parhaillaan, jäähdytys on ollut keskiviikkoaamusta lähtien, tulee sisäyksikön puhalluksen mukana paha haju. Ja viimeksi haju tuli eilen keskiviikkona alkuillalla.

Haju ei ole aina samanlainen, se vaihtelee.

Kyseistä hajuongelmaa ei ollut kun laite oli talvikaudella pelkästään lämmityskäytöllä.

Suodattimet puhdistan imurilla kerran kuussa, niihin kertyy yllättävän vähän tavaraa. Kondenssivettä sisäyksikkö tiputtaa ulosmenevästä putkesta erittäin vähän, eikä pisaraakaan ole tippunut sisälle.

Mistä moinen hajuongelma voi johtua? Varsinkin kun se esiintyy varsin usein jäähdytyksellä, ei niinkään tuuletuksella; toki tuuletusta ei olla pidetty päällä kuin korkeintaan öisin, eikä silloin olla hereillä tuota haistelemassa.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Mistä moinen hajuongelma voi johtua? Varsinkin kun se esiintyy varsin usein jäähdytyksellä, ei niinkään tuuletuksella; toki tuuletusta ei olla pidetty päällä kuin korkeintaan öisin, eikä silloin olla hereillä tuota haistelemassa.
Sisäyksikön kenno on likainen ja kaipaa pesua. Onko taloudessa kotieläimiä?
Ensiavuksi voisi kokeilla kennon puhdistusta tällaisella vaahdolla

Kannattaa jäähdytyksen lopetuksessa muuttaa pyynti 31C noin puolen tunnin ajaksi jotta kenno ehtii kuivua.
 
Viimeksi muokattu:

Juge79

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Onhan meillä joo koira. Suodattimet ja suodattimien takaa paljastuva kennon rimoitus on silmämääräisesti niin puhdas kuin tulla ja olla voi. Mutta täytyypä koittaa putsata.

Jos likaantuneet kennot olisi syy, miksi tämä hajuongelma ei esiintynyt lämmitysmoodissa? Tai miksi se ei haise koko ajan? Puhallus ainakin jäähdytyksen aikana on kokoajan sama; se ei tee sitä mitä lämmityksen aikana, eli nosti ilmasuulakkeet asentoon 1, ja laski puhallusnopeuden minimiin.

Jostain luin että aika-ajoin tuleva haju kuuluisi asiaan, johtuisi kemiallisesta reaktiosta tai jostain, ja sama hajuongelma oli tälle kertojalle tullut neljä (4) päivää vanhassa Mitsun ilmalämpöpumpussa. Tiedä sitten mikä on totuus.

Alkaa mennä tänäpäivänä melkoiseksi kikkailuksi tuon ilpin kanssa, jos pitää joka päivä jäähdytyksen päätteeksi nostaa pyyntilämpötila kolmeenkymppiin ennenkun voi kääntää pelkän tuuletuksen päälle. Luulisi tämänpäivän vehkeissä olevan sen verran älyä ja automatiikkaa ettei normi sukankuluttaja käyttäjän tarvitse moisista murehtia.
 

tuna

Aktiivinen jäsen
Eihän se kuiva kenno pahemmin haise, ja riittävästi jäähdytyksellä kylmänhikeä pukattuaan monesti lakkaa haisemasta jos ei hirveän likaisesta kennosta ole kysymys. Mutta kun märkä kenno lämpiää, hajua taas tulee vähintään kuivumisen ajan - ihan kuten vanhoissa autoissa ilmastointia ajoittain käytettäessä.

Kait useimmissa pumpuissa nykyään on kennonkuivausautomatiikka? Ainakin tuo meidän vanha FD25 jäähdytykseltä sammuttaessa jatkaa hiljakseen puhaltelua ja ilmeisesti on generoivinaan vähän otsonia samalla.

Itse olen alkuvuosien löyhkien jälkeen oppinut keväällä lämmityskauden jälkeen ennen ensimmäistä kylmennystä puhaltamaan paineilmaa kennon läpi niin kauan kuin ei pölyä näytä irtoavan ja sumutinpullon kanssa huuhtelemaan kennon.
 

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Sisäyksikön kenno on likainen ja kaipaa pesua. Onko taloudessa kotieläimiä?
Ensiavuksi voisi kokeilla kennon puhdistusta tällaisella vaahdolla

Kannattaa jäähdytyksen lopetuksessa muuttaa pyynti 31C noin puolen tunnin ajaksi jotta kenno ehtii kuivua.
Varoituksen sana, jos ei tiedä tai on herkkä keuhkoiltaan, käytin auton ilmastoinnissa tuollaista ainetta ja kaksi vuotta krsin siitä vaikka huuhtelin ja pesin kaikki osat mitkä oli mahdollista irroittaa ja mutt mahdollisuuksien mukaan, se haju/kemikaali ei ole puhekieltä ymmärtäville tarkoitettu

Minun pitää nyt värkätä tuohon ilppiin suotimet ja jotenkin toteuttaa jäähdytyksen jälkeen ettei kennoihin jää hitustakaan kosteutta
hyvät vinkit tarpeen, enemmän kuin tervetulleita.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Minun pitää nyt värkätä tuohon ilppiin suotimet ja jotenkin toteuttaa jäähdytyksen jälkeen ettei kennoihin jää hitustakaan kosteutta
hyvät vinkit tarpeen, enemmän kuin tervetulleita.
15. Kesä menossa ilman mitään hajuja.
En ole montaakaan kertaa sammuttanut konetta kenno märkänä koko aikana. Fujitsussa on "coil dry" nappi joka lämmittää kennon ( mut ei koko kämppää) rutikuivaksi ja sammuttaa koneen kun se on kuiva.
 

Juge79

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Erikoisesti tuo hajuongelma käyttäytyy: meni varmaan pari vuorokautta laite kokoajan jäähdytyksellä, ei hajun hajua. Kunnes sitten yks kaks taas tuli lemut. Joskus hajuongelma saattaa esiintyä pari-kolmekin kertaa vuorokauden aikana.

Äsken testasin: hajujen tullessa sammutin tuon vehkeen. Irrotin irtosuodattimet, imuroin ne ja pesin vielä haalealla vedellä ja kuivasin. Imuroin niin tarkasti kuin mahdollista kennon päällypuolelta, ja paineilmapullolla puhaltelin ilmaa vielä läpi. Seurasin imuroinnin tulosta silmä kovana, ja ihan hitusen kennosta lähti imurin mukaan tavaraa.

Laitoin irtosuodattimet kiinni ja laite jäähdytykselle, hetken meni että vehje puhalti normi raikasta ilmaa, kunnes tunnin-parin päälläolon jälkeen alkoi taas hajuja tulla, mutta ei niin pahoja mitä joskus on tullut.

Kyllä tuokin jotenkin itseään aika-ajoin kuivattelee, kun tänään aamulla varhain laite oli ihmeellisen hissukseen jonkun aikaa, kunnes alkoi taas puhaltaa kovempaa. Lämmityksellähän tuo tekee sitä huomattavasti tiheämmin kun sulattelee ulkoyksikköä.

Yritin tuota muovikoteloakin irrottaa että olisi päässyt tuulettimeen käsiksi, mutta tuloksetta. Näkyvät ruuvit irroitin, ja päätymuovit sain irti, siihen stoppasi. Tuuletin on niin piilossa, että sitä näkee käytännössä vain kun laite on päällä ja ulospuhaltavat suulakkeet ovat vähintään 2:lla tai suuremmalla auki. Kun vehkeen sammuttaa se kääntää noi ulospuhaltavat suulakkeet kokonaan kiinni. Koitin katsoa ohjekirjasta miten tuon muovikotelon saa pois, mutta ei siinä ollut asiasta mitään mainintaa. Olisko jollakin siihen vinkkiä, että pääsis tuota tuuletinta ja kennon sisäpuolta tarvittaessa putsaamaan?

Maahantuojalta on turha kysyä mitään neuvoa, he ovat pesseet kätensä tuosta kokonaan. Käänsivät kaiken vastuun myyneelle ja asentaneelle firmalle.
 

Juge79

Jäsen
Eihän se kuiva kenno pahemmin haise, ja riittävästi jäähdytyksellä kylmänhikeä pukattuaan monesti lakkaa haisemasta jos ei hirveän likaisesta kennosta ole kysymys. Mutta kun märkä kenno lämpiää, hajua taas tulee vähintään kuivumisen ajan - ihan kuten vanhoissa autoissa ilmastointia ajoittain käytettäessä.
Tuna, tarkoitatko että sisäyksikön haiseminen aika-ajoin kuuluisi perustoimintaan?
 

B12

Jäsen
Kiinnostaisi tietää mille se sitten haisee? Märälle villasukalle, märälle koiralle, homeelle vai jollekin kemikaalille? Alle vuoden vanha pumppu tuskin on mönttääntynyt ja homehtunut, jos kennokin muka näyttää puhtaalle.

itselläni on hyvinkin tarkka hajuaisti, mutta en ole pumpuista havainnut tulevan minkäänlaista hajua.
 

kuumitta

Jäsen
oma LN mitsu on päivästä yksi pölläyttänyt sellaista etikkaista hajua aina välillä.

Tai itse asiassa se haju kun elektrolyysin jännite nousee liian korkeaksi ja akkuvesi + merisuola alkaa hajoaan. Onko se sitten kloori mikä tuoksahtaa (ei klorittimaisesti). Tein siis elektrolyysiä pihalla ja kun se haju pöllähti myös sisälläkin niin oli sellainen WTF hetki.
 

B12

Jäsen
oma LN mitsu on päivästä yksi pölläyttänyt sellaista etikkaista hajua aina välillä.

Tai itse asiassa se haju kun elektrolyysin jännite nousee liian korkeaksi ja akkuvesi + merisuola alkaa hajoaan. Onko se sitten kloori mikä tuoksahtaa (ei klorittimaisesti). Tein siis elektrolyysiä pihalla ja kun se haju pöllähti myös sisälläkin niin oli sellainen WTF hetki.
Onkos sinulla se plasmasuodatin päällä? Sen voisi kuvitella antavan sellaista sähkön tai otsonin hajua, jos jotakin antaa.

Aloittajalla on kyllä todella mystinen keissi, jos kerran pölläytelee satunnaisesti ja jopa erilaisia hajuja.
 

pamppu

Vakionaama
Onkos sinulla se plasmasuodatin päällä? Sen voisi kuvitella antavan sellaista sähkön hajua, jos jotakin antaa.

Aloittajalla on kyllä todella mystinen keissi, jos kerran pölläytelee satunnaisesti ja jopa erilaisia hajuja.
Kyl mahdollisesti juuri nuo puhdistustoiminnot voisi ajatella hajujen vivahteita muuttelevan ja katkokäynti mahdollisesti aina pölläyttää jalkarätin päin näköä. Kantta pois ja kennon ja ropellin pesu, ei siinä nyt oikein muuta kai ole tehtävissä.
 

Juge79

Jäsen
Nyt on mennyt pian vuorokausi eikä hajuja ole tullut, tuon eilisen puhdistuksen jälkeisen kertapölläytyksen jälkeen. Laite oli yöllä pelkällä puhalluksella, ja aamuvarhaisella käänsin sen jäähdytykselle.

Kun haju tulee, se on paha tai vähintäänkin epämiellyttävä. En mä osaa sitä muuten kuvailla. Märän koiran hajun tiedän, se se ei ole. Märän villasukan hajua en muista haistaneeni joten siihen en osaa verrata. Jos homeen hajulla viitataan maakellarin tai mummolan hajuun, sekään se ei ole. Eikä ummehtunut vaate. Mä yhdistäisin sen hajun kemikaaliin.

Kenno tosiaan on päällepäin ihan puhdas. Sisäpintaa en tiedä, kun tuonne tuulettimeen ei pääse käsiksi, ja sitäkautta sitä näkemään. Eilen kun sen putsasin, ja olin varmaan 10-15 sentin päässä kennosta, en haistanut mitään.

Mikä on plasmasuodatin? En ottanut tuohon mitään lisävarustetta, en ainakaan sitä hopea-ioni-hässäkkää, joka ohjekirjassa mainitaan.

Millä tuon kannen saa tuosta pois? Mä en sitä eilen irti saanut.
 

Titari

Jäsen
Joo, tiedän tuon hajun. Meillä on mökillä myös viime vuonna hankittu Mitsubishi AP, ja se pölläytteli tuota muutaman tunnin välein nyt kesällä kun jäähdytyskausi alkoi. Odotin sydän kylmänä, koska parempi puolisko hajuista valittaa, mutta onneksi mitään ei kuulunut.
Tuolloin pistin koneen aina kiinni aamupäiväksi sähkönsäästön toivossa, joka oli varmaan ihan turhaa.

Nyt olen viikon verran vain pitänyt masiinaa päällä asetusarvolla 24 astetta. En ole huomannut enää sitä hajua.
Erityisiä puhdistustoimia ei ole vielä tehty, muuta kuin irtosuodattimien imurointi. Ja koira on talossa. Seurataan tilannetta.
 

tuna

Aktiivinen jäsen
oma LN mitsu on päivästä yksi pölläyttänyt sellaista etikkaista hajua aina välillä.

Tai itse asiassa se haju kun elektrolyysin jännite nousee liian korkeaksi ja akkuvesi + merisuola alkaa hajoaan. Onko se sitten kloori mikä tuoksahtaa (ei klorittimaisesti). Tein siis elektrolyysiä pihalla ja kun se haju pöllähti myös sisälläkin niin oli sellainen WTF hetki.
Nimenomaan etikka on se mikä useammassakin autossa on tullut ensimmäisenä mieleen kun AC:n kytki pois päältä (ja toisinaan liikkeelle lähtiessä ennenkuin kenno on ehtinyt kylmetä). Ei siis liity mihinkään plasmasuodattimiin se haju. Ilppikin on joskus samalle haiskahtanut.
 

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Autossa olen laittanut ilmastoinnin pois päältä pari kilometriä ennen paluuta pidemmältä patikalta, ehtii kuivua, aina mutaman minuutin enne pysäyttämistä täysillä tuuletin, ei ole hajujen kanssa ollut ongelmia. ehkä tuolla erikoisallergiasuotimellakin on oma vaikutuksensa, ei edellä pöllyyttävä vanha transittikaan haittaa.
Tähän ilpin sisäyksikköön ajattelin kokeilla lisäsuodatinta vaikka se varmaankin haittaa sen toimintaa mutta tehoja tuntuu piisaavan hukattavaksikin.
Elixairin sähkösuodin on kylläkin kaiket päivät päällä, ainakaan nyt viikossa ei ole ilppiin vielä hajuja tullut, on ollut jäähdytyksellä joka päivä
 

Juge79

Jäsen
Onx toi samanlainen:
On toi joo.

Ja mikä oikein ymmärsin, oikeanpuolen pääty pitää purkaa kokonaan että saa noi liikkuvat läpät irti, ja se taas tarkoittaa sitä että päädyn takaa/alta tulee 230V kytkennät näkyviin eli ei taida olla loppukäyttäjän tehtävissä oleva putsaus. Se siitä Mitsun hyvästä huollettavuudesta... eli soita asennusfirmalle ja maksa että saat koneen puhtaaksi.

No täytyy seurata tilannetta ja katsoa mihin tuo menee.
 

pamppu

Vakionaama
On toi joo.

Ja mikä oikein ymmärsin, oikeanpuolen pääty pitää purkaa kokonaan että saa noi liikkuvat läpät irti, ja se taas tarkoittaa sitä että päädyn takaa/alta tulee 230V kytkennät näkyviin eli ei taida olla loppukäyttäjän tehtävissä oleva putsaus. Se siitä Mitsun hyvästä huollettavuudesta... eli soita asennusfirmalle ja maksa että saat koneen puhtaaksi.

No täytyy seurata tilannetta ja katsoa mihin tuo menee.
Tulee tai ei. Ei se näkösällä oleminen mitään merkkaa, ei niitä purkaa tarvinne sentään. Töpseli irti tai suojakytkin alas, joka tapauksessa. Ei liene tuossakaan mallissa hirmu vaikea temppu, ihan on itse tehtävissä. Sähköiskua suurempi riski on rikkoa niitä muoveja, jos ei nätisti vääntele.
 

jarkko_h

Jäsen
Vertailun vuoksi Toshiba premium kuivattaa kennon jäähdytyksen lopuksi. Jos vaikka sammuttaa laitteen, menee siivekkeet vain osittain kiinni ja laite jää pitkäksi toviksi puhallukselle. Puhallin siis sammuu viiveellä. Viiveen merkkinä näkyy ajastinvalo sisäyksikössä. Viiveen loputtua puhallin sammuu ja siivekkeet menevät kiinni.

Tuo Toshiban toiminta on fiksu. Viiveellisestä sammutuksesta on myös hyötyä mukavuudessa. Jäähdytyksen lopetuksesta tulee pehmeämpi ja samalla kenno kuivaa.
 

Adversary

Tulokas
Hei. Minulla tekee ILP tuota samaa, että pukkaa ulos etikkamaista hajua. Kyseessä on siis toukokuun lopussa asennettu pumppu, Toshiba Seiya ja vain viilennyskäytössä tämä vehje.

Hajua ilmenee erityisesti silloin, kun pumppu lopettaa viilennyksen ja kierrättää pelkkää ilmaa. Samoin hajua voi tulla, kun pumppu ryhtyy taas puskemaan kylmää ilmaa.

Olen ihmetellyt hajua ja jotenkin tuntuu todella oudolta, että koneeseen olisi tässä 1,5kk aikana ehtinyt kertyä niin paljon pölyä, että se siellä haisisi?

En kyllä itse keksi mitään muuta syytä tuolle hajulle, kuin epäpuhtaus kennossa / puhaltimen laipoissa. Parilla naapurilla sama laite ja samaan aikaan asennettu ja heillä ei hajuhaittaa. Eläimiä ei ole huushollissa.

Alkuun luulin, että kuvittelen koko hajun, mutta kun muutkin perheenjäsenet alkoivat siitä huomautella, oli pakko uskoa hajun olevan todellinen
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Ei auta hajuihin kuin sisäkennon putsi.

Näitä ei saa märkinä sammuttaa, kennon pitää kuivua ensin.
 

Adversary

Tulokas
Täytyypä koittaa tuota kennon putsausta. Laitteessa kun on sellainen ominaisuus, että se jää sammutuksen jälkeen tietyksi aikaa puhaltamaan hiljaisella ja kuivattamaan kennoa. Oletin, että se riittäisi kuivaamaan kennon, mutta näköjään näin ei ole, kun reilun kahden viikon käytöllä ja parilla sammutukselöa saa koneen kennon jo haisemaan.

No, täytyy tulevaisuudessa kuivattaa kennoa itse, jospa se auttaisi tuon putsauksen jälkeen.

Kiitos neuvoista!
 
Ylös Bottom