Mitsubishi ecodan PUD-SWM 80 YAA kokemuksia

Ulkoyksikkö on käynyt koko tuon lämmitysjakson ajan. Meno- ja tuloveden lämpötilaero on ollut 7-4 astetta koko tuon jakson. Menovesi korkeimmillaan 30 astetta joka lienee itseasiassa vähän korkea 10 asteen ulkolämpötilassa.
21-22 asteen sisälämpötila tuntuu oikein mukavalta ainakin näillä keleillä.
Täytyy myöhemmin katsoa jos hieman kuristaisi makuuhuoneen virtausta koska tykkään nukkua noin 20 asteen lämmössä.
Ilmeisesti noin pitkät käyntijaksot eivät kuitenkaan ole ongelma?
 

Reperei

Jäsen
Ulkoyksikkö on käynyt koko tuon lämmitysjakson ajan. Meno- ja tuloveden lämpötilaero on ollut 7-4 astetta koko tuon jakson. Menovesi korkeimmillaan 30 astetta joka lienee itseasiassa vähän korkea 10 asteen ulkolämpötilassa.
21-22 asteen sisälämpötila tuntuu oikein mukavalta ainakin näillä keleillä.
Täytyy myöhemmin katsoa jos hieman kuristaisi makuuhuoneen virtausta koska tykkään nukkua noin 20 asteen lämmössä.
Ilmeisesti noin pitkät käyntijaksot eivät kuitenkaan ole ongelma?
En usko, todennäköisesti on sitten myös pitkään lämmittämättä tuon pitkän käyntijakson jälkeen? Meillä tosiaan on lyhyempiä käyntijaksoja, mutta tuo on sidottu käyrän kanssa käytännössä paluuveden lämpöön, kun kiertovesipumppu käy koko ajan eli myös silloin kun ei varsinaisesti lämmitä ts. lattia ei pääse niin kylmäksi ja täten ei myöskään ota vastaan niin paljon lämpöä kerralla. Plus saattaisi käydä vähän pidempäänkin, mutta käyttöveden tarve katkaisee nuo pisimmät ajat, kun meillä on tuo käyttöveden kierto, joka hukkaa lämpöä. Siinä ei kovin pitkään pelkkää lämmitystä pääse tekemään.
 
Lämmitys on tosiaan pitkään myös pois ja kiertovesipumppu näyttää pysähtyvän siksi ajaksi kun lämmitystä ei tehdä.
Näillä keleillä ei lattia tunnu viileältä mutta saattaa mieli muuttua kun mennään pakkaselle. No, sen näkee sitten aikanaan.
Mistähän pystyy säätämään menoveden maksimilämmön ettei lattian lämpötila nouse talvellakaan liian korkealle?
 

Reperei

Jäsen
Lämmitys on tosiaan pitkään myös pois ja kiertovesipumppu näyttää pysähtyvän siksi ajaksi kun lämmitystä ei tehdä.
Näillä keleillä ei lattia tunnu viileältä mutta saattaa mieli muuttua kun mennään pakkaselle. No, sen näkee sitten aikanaan.
Mistähän pystyy säätämään menoveden maksimilämmön ettei lattian lämpötila nouse talvellakaan liian korkealle?
Pitäisi noudattaa tätä asetusta:
huolto -> käyttöasetukset -> lämmitystoiminto -> menovesilämpötilan alue -> maksimilämpötila
 

Okin

Aktiivinen jäsen
Tänään esimerkiksi kone hörähti käyntiin kahdelta yöllä ja lopetteli äsken. Lämpötilaero meno ja tuloveden välillä 1-3 astetta. Menolämmöt 26-29astetta.
 

Lande

Aktiivinen jäsen
Pitkät käyntijaksothan ovat yleensä kai tavoitteena. Pienellä teholla ja mahdollisimman alhaisella veden lämmöllä. Samasta syystä olisi hyvä olla riittävän iso puskurivaraaja, jos mahdollista (itsellä pieni 100-litrainen, joka ei vielä paljoa pidennä käyntiaikoja). Itsellä Mitsu käy useitakin tunteja kerrallaan näillä keleillä 5-10 asteen ulkolämmössä. Sähköverkosta otetaan tehoa tällöin 0,5-0,6 kW. Menovesi on esimerkiksi 32 ja paluu 30, patterilämmitys.
 

Lande

Aktiivinen jäsen
Siinä myös oli näköjään joku suojaverkko/harva sukka kaapelin päällä ainakin omassa yksilössä eli ei esim. lamellit ihan täysin suoraan pääse kosketuksiin itse kaapeliin, jos olisivat sitä vasten. Mutta ei tosiaan hirveän hyvin ole kyllä tuota tehty.
Taitaa olla parannettu versio sinulla. Ehkäpä ensimmäiset sulanapitokaapelien eristeet ovat jo kuluneet puhki, kun on päädytty vaihtamaan kaapelityyppiä. Omassa on tavanomainen noin 5-millinen taipuisa silikonikaapeli.
 
Eilen tosiaan noin 17 aikaan lopetti lämmittämisen. Illalla lämmitti käyttöveden kun käytiin saunassa ja nyt aamulla 11 aikaan taas alkoi lämmittää kun sisälämpötila tippui asetusarvoon. Menovesi näytti nyt olevan 28 ja paluuvesi 22 astetta.
Mulla on vielä varaston ja autotallin kierto kokonaan kiinni kun nuukana miehenä päätin ettei niitä tarvitse vielä lämmittää. Kun ne liittää mukaan systeemiin saattaa lämpötilat taas heittää vähän enempi mutta ainakaan pelättyä pätkäkäyntiä ei pitäisi tulla. Kiva myös kuulla, että Okinilla ja Landella käy ulkoyksikkö useita tunteja näillä keleillä joten laite toimii normaalisti sisäohjauksella.
 

Lande

Aktiivinen jäsen
Ecodan kun näyttää myös pelkän lämmityksen kiertopumpun käytön lämmityksenä, jolloin ulkoyksikkö ei käy.
Välillä se tosiaan näyttää noin, vaikka ei lämmitä, ja välillä näyttää pelkkää viivaa (commission wizardissa). Siinä taas yksi ohjelmiston kukkanen. Menee samaan sarjaan kuin se havainto, että joskus laite väittää lämmittävänsä käyttövettä, vaikka ei lämmitä mitään. Onneksi nämä taitavat olla vain kauneusvirheitä, sillä laite vaikuttaa toimivan oikein näissäkin tilanteissa.
 

Reperei

Jäsen
Välillä se tosiaan näyttää noin, vaikka ei lämmitä, ja välillä näyttää pelkkää viivaa (commission wizardissa). Siinä taas yksi ohjelmiston kukkanen. Menee samaan sarjaan kuin se havainto, että joskus laite väittää lämmittävänsä käyttövettä, vaikka ei lämmitä mitään. Onneksi nämä taitavat olla vain kauneusvirheitä, sillä laite vaikuttaa toimivan oikein näissäkin tilanteissa.
Meillä se näyttää aika paljonkin tuota, kun on siis aina tuossa "lämmitä" tilassa myös pelkän kiertovesipumpun käydessä ja odotellessa hystereesin alarajaa. Näinhän se onneksi on, että noista hieman oudoista tiloista huolimatta toimii kuten pitääkin :)
 

Lande

Aktiivinen jäsen
Ecodan ollut nyt reilun viikon lämmitysmoodissa. Alkuun lämmöt heitteli melkoisesti ja menovesi lattialämmityspiiriin näytti oli alkuun jopa 35 astetta. Nyt laite on ilmeisesti oppinut tämän mökin ominaisuuksia ja sisälämpotilan vaihtelu on asteen verran. Jos laitan pyynnöksi 21 astetta laite pysähtyy kun sisälämpötila on 22 astetta ja lähtee lämmittämään kun lämpö tippuu 21 asteeseen. Käytössä on siis sisälämpötilan ohjaus. Eli toistaiseksi näyttää hyvältä.

Sisämittaus on omankin kokemuksen mukaan ehkä tämän vehkeen paras ominaisuus. Ainakin patteritalossa, jossa lämpötilan muutokset tapahtuvat nopeasti, pysytään muutaman kymmenyksen tarkkuudella oikeissa lämmöissä. Tämä havainto siis huhtikuusta tänne saakka. Toivottavasti kokemus on vielä talvipakkasilla yhtä hyvä.

Mutta tuo sisämittaus vaatii useita päiviä oppiakseen. Viikostakin ovat jotkut puhuneet. Ensi alkuun se lähettää verkostoon aivan liian lämmintä vettä. Ehkä valmistaja on ajatellut, että mieluummin siedetään vähän liian lämmitä kuin liian kylmää. Tämä oppijakso olisi aivan ok ja hyväksyttävissä, jos se tarvittaisiin vain yhden kerran. Mutta ei, odotas jos tulee sähkökatko tai sähköt katkaistaan laitteelta muutoin ajamatta sitä ensin alas. Sitten opetellaan taas uusiksi. Ainoa keino välttää tämä uudelleen opettelu ja monen päivän hikoilu on ajaa laite alas ohjauspaneelista ja varmistaa, että kauko-ohjain on ehtinyt huomata sen (=siinä lukee OFF). Olen odotellut varmuudeksi vielä pari minuuttia tämänkin jälkeen. Sitten voi katkaista sähköt. Ja sähköjen palauttaminen myös siten, että virrat päälle ja havainnoidaan kauko-ohjaimen ehtineen huomata sähköjen palauttamisen (teksti OFF ja virhekoodi sähköjen puuttumisesta hävinnyt, ja pari ylimääräistä odotteluminuuttia ehkä varmuudeksi sen päälle).

Onnistuiko sinulla @Omppupomppu asennusprojekti hyvin ja tuliko laite lopulta silloin kun luvattiin?
 
Hyvä tietää toi virtojen poisottaminen paneelista ettei tarvitse uudestaan olla liian lämpimässä.
Mun laite oli loppujen lopuksi vajaa pari kk myöhässä luvatusta ja virrat tuli päälle muistaakseni kesäkuun 10. päivä.
Asennus sujui ilman mitään ongelmaa vaikka vähän väliä kävin asentajia häiritsemässä ja kyselemässä kaikenlaista kun olin kotona etätöissä.
Alkuun vähän mietitytti juurikin lämmityksen toiminta kun kesä-elokuussa ei tarvinnut tehdä muuta kuin lämmintä käyttövettä.
Ääniä kävin alkuun kuuntelemassa aina kun huomasin laitteen käyvän ja äänitasoon olen todella tyytyväinen ainakin toistaiseksi. Noin 5 metrin päästä kuulee laitteen käyvän mutta talvella varmaan äänitaso nousee kun laite alkaa ottamaan isompaa tehoa. Kiitos @Okinille kun sain käydä kuuntelemassa vehjettä viime talvella ennen kuin tein päätökseni.
Lämmityskausikin on alkanut tyylikkäästi ja ainoa asia jota tosiaan olen ihmetellyt on reilu 10h yhtämittainen lämmitysjakso mutta sehän on siis ok koska muillakin sellaista on. Laite alkoi tänään lämmittämään noin klo 11 ja edelleen painaa lämpöä lattiapiiriin. Lämpötilaero meno- ja tuloveden välillä on 3-4 astetta ollut tällä jaksolla. Kohta taitaa olla käyttöveden lämpötila tippunut sen verran, että vaihtaa vedenlämmitukseen ellei saa lämmitystä valmiiksi.
Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen laitteeseen mutta toki täytyy koputtaa puuta ja toivoa ettei ongelmia tule vaikka 5 vuoden takuu systeemissä onkin.
 

Lande

Aktiivinen jäsen
äänitasoon olen todella tyytyväinen ainakin toistaiseksi. Noin 5 metrin päästä kuulee laitteen käyvän mutta talvella varmaan äänitaso nousee kun laite alkaa ottamaan isompaa tehoa.
Näiden äänitaso on vähän kaksipiippuinen juttu. Mitsun ulkoyksikkö on kompressorin osalta varsin hiljainen oikeastaan kaikissa lämpötiloissa. Ainakin kun vertaa moniin muihin VILP-ulkoyksikköihin. Kuitenkin kun huhtikuun lopussa oli kosteita nollakelin säitä ja laitteen kenno jäätyi umpeen aina käyntijakson lopussa ennen sulatusta, niin sitä ääntä luonnehtisin suoranaiseksi meluksi. Puhaltimen siivekkeet on muotoiltu voimakkaasti. Oletan muotoilun toimivan normaalisti mainiosti: ilmaa kulkee paljon eikä suhina ole siihen nähden suurensuuri. Mutta jos laite ei saa ilmaa, kuten umpeen jäätyessä tilanne on, niin puhallin kavitoi voimakkaasti ja ääni on sen mukainen - oikeasti kova. Siivekkeiden voimakas muotoilu saanee tuon aikaan.
 
Ulkona on nyt 11 astetta lämmintä ja kävin kokeilemassa onko valuma-altaan lämmityskaapeli päällä. Kuumaltahan se tuntui eli sähköä se kuluttaa ja mielestäni turhaan näin lämpimällä. Kone käy parhaillaan ja lämmittää taloa mutta sulatukselle ei ole mennyt joten sen takia ei ole kaapeli ainakaan päällä.
Mites muilla tämän laitteen omistajilla, Milloin teillä on kaapelissa virtaa? Onko se aina päällä lämpötilan mukaan säätyvä vai onkohan mulla kytketty vahingossa kaapeli siten, että se saa aina virtansa lämpötilasta riippumatta?
En näe mitään syytä miksi valumakaukalon lämmitys pitäisi olla päällä >+5 asteen ulkolämpötilassa?
 

Reperei

Jäsen
Ulkona on nyt 11 astetta lämmintä ja kävin kokeilemassa onko valuma-altaan lämmityskaapeli päällä. Kuumaltahan se tuntui eli sähköä se kuluttaa ja mielestäni turhaan näin lämpimällä. Kone käy parhaillaan ja lämmittää taloa mutta sulatukselle ei ole mennyt joten sen takia ei ole kaapeli ainakaan päällä.
Mites muilla tämän laitteen omistajilla, Milloin teillä on kaapelissa virtaa? Onko se aina päällä lämpötilan mukaan säätyvä vai onkohan mulla kytketty vahingossa kaapeli siten, että se saa aina virtansa lämpötilasta riippumatta?
En näe mitään syytä miksi valumakaukalon lämmitys pitäisi olla päällä >+5 asteen ulkolämpötilassa?
Tätä tulikin juuri kokeiltua :) Eli meillä on erikseen turvakytkin noille lämmityskaapeleille. Jos sen käännän päälle, niin ovat jatkuvasti lämpimänä, vaikkakin ovat itsesäätyviä eli mitä kylmempää, niin sitä enemmän vievät sähköä. Jäin kyllä kans vähän miettimään, että laiskalle joku termostaatti olisi ollut kiva, että ei tarvitse käydä tuota käsin kääntämässä jos sää pilkkii pakkaselle ja pois. Toisaalta on sitten vähän varmatoimisempi tuollaisena. Kun säät pysyvämmin kylmenee öiden osalta lähelle nollaa, niin taidan jättää vaan päälle ja toivon tuon säätyvyyden huolehtivan siitä, että eivät ihan hirveästi hukkaa sähköä.
 

Vilhonen

Jäsen
Ulkona on nyt 11 astetta lämmintä ja kävin kokeilemassa onko valuma-altaan lämmityskaapeli päällä. Kuumaltahan se tuntui eli sähköä se kuluttaa ja mielestäni turhaan näin lämpimällä. Kone käy parhaillaan ja lämmittää taloa mutta sulatukselle ei ole mennyt joten sen takia ei ole kaapeli ainakaan päällä.
Mites muilla tämän laitteen omistajilla, Milloin teillä on kaapelissa virtaa? Onko se aina päällä lämpötilan mukaan säätyvä vai onkohan mulla kytketty vahingossa kaapeli siten, että se saa aina virtansa lämpötilasta riippumatta?
En näe mitään syytä miksi valumakaukalon lämmitys pitäisi olla päällä >+5 asteen ulkolämpötilassa?
Täällä on asennusliikkeen toimesta lisätty sisäyksikön sisään kellokytkin, jonka perässä lämmityskaapelit. Lämmityskaapelit on päällä sulatuksen ajan ja sen jälkeen kellokytkimeen säädetyn ajan verran. Aluksi oli vain 10min ja tällöin yli -20C pakkasilla kaukalo pääsi jäätymään. 30min ajastuksella pysyi sulana. Nyt on asetettu 15min ja sitten kun on kovia pakkasia luvassa niin käyn säätämässä ajan pidemmäksi.
 

Okin

Aktiivinen jäsen
Mulla oli kesällä virrat pois lämmityskaapeleista. Pari päivää sitten napsautin päälle kun on yöpakkasia ollut. Saa mun puolesta jäädä päälle ja ovat lämpimät vaikka olis +10 astetta pihalla. Ei jaksa alkaa säätämään mitään kellokytkimiä yms. Varsinkin jos se vaatii jonkun 30min viiveen kellokytkimellä ja sulatuksia saattaa tulla 45-60min välein....
 

iqo

Aktiivinen jäsen
Täällä on asennusliikkeen toimesta lisätty sisäyksikön sisään kellokytkin, jonka perässä lämmityskaapelit.
Tuo on kyllä fiksu lisäys ollut. Selkeästi osoittaa, että asennusliike on jostain jotakin ymmärtänyt. Vai jouduitko itse neuvomaan, miten tuo kannattaa laittaa? Kaikissa Mitsuissahan taitaa olla tuo output-signaali sulatukselle, joka mahdollistaa tuollaisen järjestelyn varsin helposti. Yleisin tapa kytkeä sulatusvesikaukalon lämmityskaapeli lienee suoraan ulkoyksikön syöttöön, jolloin se siellä virtaa vie aina.
 

Vilhonen

Jäsen
Tuo on kyllä fiksu lisäys ollut. Selkeästi osoittaa, että asennusliike on jostain jotakin ymmärtänyt. Vai jouduitko itse neuvomaan, miten tuo kannattaa laittaa? Kaikissa Mitsuissahan taitaa olla tuo output-signaali sulatukselle, joka mahdollistaa tuollaisen järjestelyn varsin helposti. Yleisin tapa kytkeä sulatusvesikaukalon lämmityskaapeli lienee suoraan ulkoyksikön syöttöön, jolloin se siellä virtaa vie aina.
Kellokytkin viritelmän tekivät kyselemättä ja itse sen vasta jälkikäteen hoksasin kun rupesin talvella tutkimaan lämmityskaapelien toimintaa. Juurikin tuolla sulatuksen output signaalilla kellokytkintä ohjataan.

Mulla oli kesällä virrat pois lämmityskaapeleista. Pari päivää sitten napsautin päälle kun on yöpakkasia ollut. Saa mun puolesta jäädä päälle ja ovat lämpimät vaikka olis +10 astetta pihalla. Ei jaksa alkaa säätämään mitään kellokytkimiä yms. Varsinkin jos se vaatii jonkun 30min viiveen kellokytkimellä ja sulatuksia saattaa tulla 45-60min välein....
Tuo on kyllä totta että, jos viive on 30min, niin tällöin kaapelit on lähes tulkoon koko ajan päällä, eikä viritelmästä mitään säästöä tule, mutta tosiaan viime talvena 10min viiveellä toimi pitkään kunnes tuli pidempi -20 asteen pakkasjakso.
 

Lande

Aktiivinen jäsen
Sulatusvesikaukalossani on termostaatillinen kaapeli, vakioteho noin 15 W/m. Termostaatti päästää sähkön kaapeliin vasta +3 asteessa. Hommasin vastaavan kaapelin myös rännikaivoon menevää sulatusvesien putkea varten. Nuo termostaatittomat tosiaan haukkaavat sen vähintään 20 W/m jo +10 asteessa ja pakkasessa vielä paljon enemmän. No ehkei se nyt maata merelle vie, kun vuositasolla hukataan joitakin kymmeniä euroja harakoille, mutta energian tuhlausta yhtä kaikki.

ScanOfficen myymä L-kirjaimen mallinen peltinen sulatusvesikaukalo taitaa sisältää sellaisen paksun lämmityskaapelin, kokonaisteho taisi olla 75 W, jos muistan oikein. Siitä on ollut juttua tässä ketjussa varhemmin, varmaan jossain sivun 6-7 tienoilla. Peltikaukalon lämmönjohtavuus onkin sitä tasoa, että sulatustehoa tarvitaan aika lailla. Lisäksi sen kaapelin pitää olla oikeasti kiinni siinä pellissä...

@Vilhonen on löytänyt todella harvinaisen asennusliikkeen, kun ovat osanneet ajatella tuollaista ja vielä tehdäkin. Kiitos vaan taannoisesta vinkistä, täällä on samanlainen aikareleeseen perustuva systeemi (päästöhidastus 20 minuuttia). Mutta kun kaapeleissani on jo termarit kulutusta hillitsemässä, niin aikareleen tuoma lisähyöty taitaa olla aika vähäinen.
 

SJT

Aktiivinen jäsen
ScanOfficen myymä L-kirjaimen mallinen peltinen sulatusvesikaukalo taitaa sisältää sellaisen paksun lämmityskaapelin, kokonaisteho taisi olla 75 W, jos muistan oikein. Siitä on ollut juttua tässä ketjussa varhemmin, varmaan jossain sivun 6-7 tienoilla. Peltikaukalon lämmönjohtavuus onkin sitä tasoa, että sulatustehoa tarvitaan aika lailla. Lisäksi sen kaapelin pitää olla oikeasti kiinni siinä pellissä...
Laitoin itselle tämän L-mallisen myös ja vaikutti ihan asialliselta. Samalla laitoin sulatuskaapelin myös sille tarkoitetun lähdön kautta päästöhidastus releellä, ei tosiaan tarvitse turhaan lämmitellä. Myöskään viime talvena mitä ehdin testailla niin ei muutaman asteen pakkanen vaatinut vielä sulatuskaapelia lainkaan. Ehkä ens talvena saa sulatusta jo käyttää, saapa nähdä. :)

Mutta, laitoin tuon irti pellistä siten, että nippusiteillä kiinni niihin kiinnikkeisiin, n. parin millin rako koko matkalta. Tuntuisi typerältä lämmittää sitä peltiä.

Tällä tavoin:
1632498158678.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

Reperei

Jäsen
Laitoin itselle tämän L-mallisen myös ja vaikutti ihan asialliselta. Samalla laitoin sulatuskaapelin myös sille tarkoitetun lähdön kautta päästöhidastus releellä, ei tosiaan tarvitse turhaan lämmitellä. Myöskään viime talvena mitä ehdin testailla niin ei muutaman asteen pakkanen vaatinut vielä sulatuskaapelia lainkaan. Ehkä ens talvena saa sulatusta jo käyttää, saapa nähdä. :)

Mutta, laitoin tuon irti pellistä siten, että nippusiteillä kiinni niihin kiinnikkeisiin, n. parin millin rako koko matkalta. Tuntuisi typerältä lämmittää sitä peltiä.

Tällä tavoin:
katso liitettä 73309
Oliko tuossa muuten eristettä pohjan alla? Tuossa L-mallisessa mikä meille asennettiin ulkoyksikön alle näytti olevan joku 30mm paksuinen eristematto alapuolella. Ja kaapeli asennettuna pohjalle, ei kai se pellin lämmitys niin haittaa, kun on eristettä toisella puolella :)
 

Reperei

Jäsen
Tässä ei ollut eristeitä lainkaan.
Hmmm, onkohan sitten asennusliike itse tunannut sitä scanofficen kaukaloa. Scanofficelta se paketti ainakin tuli, tosin en katsonut itse sisälle vaan näin vasta asennettuna. Parempi kuitenkin noin :)

Edit: Scanofficen koodi näyttää olevan VDR-AA-FI2
 
Viimeksi muokattu:

SJT

Aktiivinen jäsen
Eipä löytynyt tuota 2 loppuista äkkiseltään mistään vielä, kenties päivitetty versio missä eriste alla.
 

iqo

Aktiivinen jäsen
Mahtaako siitä eristeestä paljon hyötyä olla, ellei sitten kaapelia tai muuta lämpöelementtiä ole laitettu sinne eristeen ja pellin väliin? Käytännössä yhtä suuri sen pellin lämmönjohtavuus on, vaikka alla olisi eristettäkin. Sinänsä oikein hyvä, että ovat Scannollakin tunnistaneet, että siinä peltikaukalossa on parantamisen varaa.
 

SJT

Aktiivinen jäsen
Ei, se oli eri malli. Jostain syystä ei tunnu nyt aukeavan mutta tämä oli malli mikä vedettiin markkinoilta:
 

Reperei

Jäsen
Mahtaako siitä eristeestä paljon hyötyä olla, ellei sitten kaapelia tai muuta lämpöelementtiä ole laitettu sinne eristeen ja pellin väliin? Käytännössä yhtä suuri sen pellin lämmönjohtavuus on, vaikka alla olisi eristettäkin. Sinänsä oikein hyvä, että ovat Scannollakin tunnistaneet, että siinä peltikaukalossa on parantamisen varaa.
Luulisi sen ainakin jonkun verran auttavan, kun ei pelti pääse suoraan pakkasilman kanssa kosketuksiin ja luovuttamaan lämpöä yhtä tehokkaasti koko alalta.
 

iqo

Aktiivinen jäsen
Luulisi sen ainakin jonkun verran auttavan, kun ei pelti pääse suoraan pakkasilman kanssa kosketuksiin ja luovuttamaan lämpöä yhtä tehokkaasti koko alalta.
Samaa kyllä mietin, mutta olen taipuvainen uskomaan että tuolla ei ole juurikaan merkitystä. Vesi jäätyy peltiin siksi, että vedessä oleva lämpöenergia pääsee niin sukkelasti siirtymään hyvin lämpöjohtavaan peltiin ja se peltihän on ihan yhtä kylmä sulatuksen alkaessa oli siinä eriste alla tai ei. Mutta ei siitä eristeestä varmasti haittaakaan ole. Ja kaukalo kyllä pysyy sulana, kunhan kaapelissa on tarpeeksi tehoja. Sähköä vain menee harakoille.

Itse tein kaukalon niin, että liimasin 10mm solumuovia halkaistun muovisen iv-putken sisäpuolelle. Vesi siis valuu sen solumuovia päälle. Tuohon vesi ei jäädy niin herkästi, mutta tarvitsee sekin lämmitystä ja jääpaakkuja alkaa kertyä kovimmilla pakkasilla.
 

Reperei

Jäsen
Samaa kyllä mietin, mutta olen taipuvainen uskomaan että tuolla ei ole juurikaan merkitystä. Vesi jäätyy peltiin siksi, että vedessä oleva lämpöenergia pääsee niin sukkelasti siirtymään hyvin lämpöjohtavaan peltiin ja se peltihän on ihan yhtä kylmä sulatuksen alkaessa oli siinä eriste alla tai ei. Mutta ei siitä eristeestä varmasti haittaakaan ole. Ja kaukalo kyllä pysyy sulana, kunhan kaapelissa on tarpeeksi tehoja. Sähköä vain menee harakoille.
Juu, ei se tietty siihen auta, että kylmä pelti ei kylmentäisi vettä, mutta allaolevan eristeen pitäisi vähentää lämmön ja sähkön tarvetta sen pellin pitämiseen lämpimänä. Esim. meidän tapauksessa se pelti ei ole kylmä sulatuksen alkaessa, kun kaapeleissa on jatkuva lämpö.
Itse tein kaukalon niin, että liimasin 10mm solumuovia halkaistun muovisen iv-putken sisäpuolelle. Vesi siis valuu sen solumuovia päälle. Tuohon vesi ei jäädy niin herkästi, mutta tarvitsee sekin lämmitystä ja jääpaakkuja alkaa kertyä kovimmilla pakkasilla.
Jeps, pelti ei kyllä ole paras mahdollinen tuohon hommaan se lämmönjohtuvuuden takia. Tiedä sitten onko turvallisuussyistä vai jostain muusta nuo valmiit kaukalot metallisia.
 

iqo

Aktiivinen jäsen
On se rosteri-peltinen ainakin paljon fiksumman näköinen siinä scannon omassa maatelineessä, kuin tuo minun tein itse ja säästin -systeemi! :p
 

Reperei

Jäsen
On se rosteri-peltinen ainakin paljon fiksumman näköinen siinä scannon omassa maatelineessä, kuin tuo minun tein itse ja säästin -systeemi! :p
No se tietty :) Voisihan sen pellin varmaan vuorata sisältä jollain muovilla, mutta siinä voi olla haasteita löytää muovi, joka kestää hyvin sekä kovia pakkasia että kuumuutta. Noh, jostain syystä ovat nyt tuollaisia, mitä on tarjolla :hmm:
 

iqo

Aktiivinen jäsen
Ei varmaankaan onnistu sisältä vuoraaminen, on niin monimuotoinen ja jyrkkiä kulmia. Mutta ulkopuolle voisi liimata vaikka armaflexiä, niin saisi samanlaisen kuin se uusi versio. Kyllä se tosiaan auttaisi kaapeleita pitämään peltiä lämpimänä, jos sen koko systeemin toiminta siihen kerran perustuu.

Itse olen vain omaksunut täältä teorian, jonka mukaan ei kannattaisi panostaa alustan lämmittämiseen, vaan estämään vettä jäätymästä virratessaan. Mutta jos vastassa on kylmä pelti, niin ainoa mahdollisuus taitaa olla lämmittää sitä itse peltiä. Itse pumpun pohjalevyn osalta tilanne on vähän eri, kun sinne valuu niin isoja määriä vettä pieneen kouruun ja se vesikin saattaa olla vielä vähän lämmintä virrattuaan lämmenneen kennon läpi sulatuksen lopussa. Äkkiä se vesinoro kuitenkin jäähtyy 20 asteen pakkasessa.
 

Reperei

Jäsen
Ei varmaankaan onnistu sisältä vuoraaminen, on niin monimuotoinen ja jyrkkiä kulmia. Mutta ulkopuolle voisi liimata vaikka armaflexiä, niin saisi samanlaisen kuin se uusi versio. Kyllä se tosiaan auttaisi kaapeleita pitämään peltiä lämpimänä, jos sen koko systeemin toiminta siihen kerran perustuu.
Kotikutoisesti tuo muovin laittaminen olisikin hankalaa. Lähinnä siis mietin sitä, jos valmistaisivat noita niin, että sisältä olisivat vuorattu ohuesti muovilla, jos halutaan säilyttää kiiltävän metallinen ulkoasu :)
Itse olen vain omaksunut täältä teorian, jonka mukaan ei kannattaisi panostaa alustan lämmittämiseen, vaan estämään vettä jäätymästä virratessaan. Mutta jos vastassa on kylmä pelti, niin ainoa mahdollisuus taitaa olla lämmittää sitä itse peltiä. Itse pumpun pohjalevyn osalta tilanne on vähän eri, kun sinne valuu niin isoja määriä vettä pieneen kouruun ja se vesikin saattaa olla vielä vähän lämmintä virrattuaan lämmenneen kennon läpi sulatuksen lopussa. Äkkiä se vesinoro kuitenkin jäähtyy 20 asteen pakkasessa.
Joo, eipä tuossa nykyisellään oikein muuta voi kuin lämmittää sitä peltiä, ja omatoimisesti voi koittaa sitä pellin lämmittämisen energiantarvetta sitten vähentää vaikka tuolla eristeellä, jos sitä ei ole valmiina.

Edit: Kai siihen voi myös koittaa antaa kasvaa ohuen jääkerroksen pohjalle eristeeksi ja kaapelit koittaa pitää vain veden sulana :) Tämä taisi olla tuolla yllä @SJT :n ideana.
 
Viimeksi muokattu:

SJT

Aktiivinen jäsen
Täällä forumilla on useasti tuota ihmetelty että miksi sitä peltiä lämmitetään, sen johdosta itsekin halusin tuota kokeilla koska kuulostaa hyvin järkevältä olla lämmittämättä. Eli idea oli tosiaan että vesi pääsee nopeasti pois ja vaikka vähän jäätä reunoille kertynee, haittaako se? En usko, mutta aika näyttää.
 

Lande

Aktiivinen jäsen
Omat kokemukset rajoittuvat muoviseen sulatusvesikaukaloon, mutta @TeemuL oli painanut kaapelia kahdella puupalikalla, että se pysyisi kaukalon pohjalla. Muuten ei pysynyt sulana kunnolla. Riittänee, että vähintään kaapelien ympärillä on vedelle sula väylä. Jos on vakiotehoinen kaapeli, kuten L-mallisen peltikaukalon tapauksessa, niin sähkönkulutuksen kannalta on sama lämpeneekö pelti vai ei. Pääasia, että pysyy sulana.

Tuosta huonemittauksesta vielä. Se jo tiedetäänkin, että järjestelmän oppima talon lämpökäyttäytyminen häviää, jos virrat häviävät koneesta yllättäen tai sammutusta ei tehdä oikein. Tämän lisäksi "älä tee näin" -listaan pitää lisätä: älä muuta ohjaustapaa, jollet aio todella tehdä niin. Tulipa tuossa äsken räpläiltyä valikoita ja tulin vaihtaneeksi päävalikossa lämmityksen ohjaustapaa ehkä pariksi sekunniksi. Valittavissahan on huonemittauksen lisäksi lämpökäyrän tai virtauslämpötilan vaihtoehdot. Jee, huonemittauksen oppimistulokset hävisivät taivaan tuuliin niiden parin sekunnin aikana, ja taas hikoillaan muutama päivä laitoksen opetellessa "uutta ympäristöä".

Ei luulisi olevan kovin paha rasti tehdä sellainen huonemittaus, joka ei hukkaisi muistiaan. Pysyyhän laitteella sentään kellonaika ym. asetukset tallessa.
 

mipa

Jäsen
@Lande Itse kun olen vaihdellut noita ohjaustapoja, niin en ole huomannut, että asetukset katoaisivat. Ajan huonemittauksella, mutta olen ajanut käyrällä sekä virtauslämpötilalla. Toki mulla oli huoneanturi koko ajan päällä/kytketty ja siihen olin nostanut pyynniksi esim. 25 astetta, jolloin kone oli lämmitysmoodissa koko ajan.

Syyskuu ollaan menty koneen mittauksella ~4.4 COP:lla
 

Lande

Aktiivinen jäsen
Mielenkiintoista. No, ei ole ainoa tapaus, kun laiteyksilöt näkyvät käyttäytyvän eri tavoin (mikä ei kyllä ole loogista). Jotkut eivät esimerkiksi saa vastuksia apuun käyttöveden lämmityksessä vaikka yrittävät, joillakin ne tulevat väkisin apuun viimeistään 30 minuutin kohdalla.
 
Kuvassa näkyy käyntijakson pituus. Pumppu lähtenyt käyntiin eilen 15:21 lämmittämään taloa. 20:14 - 21:10 tehnyt lämmintä vettä ja sen jälkeen jatkanut talon lämmittämistä. Aamulla noin 06:15 lämmitys lopppunut ja pumppu pysähtynyt. Laite sisäohjauksella. Pätkäkäyntiä tämä ei todellakaan ole. Tuleeko muilla näillä keleillä näin pitkiä käyntijaksoja?
 

Liitteet

  • 856479C6-0894-4B69-A493-F66DBF419E68.jpeg
    856479C6-0894-4B69-A493-F66DBF419E68.jpeg
    61,6 KB · Katsottu: 32
Ylös Bottom