Mitsubishi ecodan PUD-SWM 80 YAA kokemuksia

iqo

Vakionaama
Et ole viimeinen, kyllä täällä Pirkanmaan korkeuksilla ainakin on vielä varaajaa ladattu päivittäin. Yöllä kuitenkin lämpö painuu edelleen viiden asteen paikkeille, joten lattioita on lämmitettävä ettei tuntuisi kolealta. Sisälämpö kyllä riittäisi varmaan ilman lämmitystäkin. Eiköhän kesäkuun alkuun mennessä jo voi laittaa VILPin huilailemaan ja odottelemaan jäähdytystarpeita, jos tulee pidempiä hellejaksoja.
 

NasseSeta

Jäsen
Näin ajattelin itsekkin tehdä, vaikka asentaja kertoi että kannattaisi jättää päälle. Sammutitko myös kietovesipumpun vai jätätkö päälle?
En tehnyt pumpulle mitään. Öljyn kanssa tein ennen aivan saman. Vedin lämmityksen nolliin pattereiden osalta ja annan veden kiertää silti.

Onko täällä jotain viisaampia kertomaan kannattaako kiertovesipumppu sammuttaa? Onko seisova vesi huonompi asia kuin pumpun säästäminen?
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
En tehnyt pumpulle mitään. Öljyn kanssa tein ennen aivan saman. Vedin lämmityksen nolliin pattereiden osalta ja annan veden kiertää silti.

Onko täällä jotain viisaampia kertomaan kannattaako kiertovesipumppu sammuttaa? Onko seisova vesi huonompi asia kuin pumpun säästäminen?
No tuo minun laitteeni on päällä kesät talvet, mutta siinä onkin oma logiikka josta voi ehkä ottaa vinkkiä. Eli kun se on sammutellut itsensä asetetun ulkolämpötilan jälkeen se pysäyttää myös kiertovesipumput - mutta seisottuaan yhtämittaa ajan jota en muista, olikohan 3 viikkoa, se pyöräyttää kaikkia pumppuja. Kiertovesipumpuilla kun on ollut tapana jumahtaa kiinni jos ne seisovat kovin pitkään.
 

Rolle

Tulokas
Näyttökuva 2022-5-23 kello 22.15.49.png

Huomasinkin että grunfors pumpussa tälläinenkin toiminto.
 

mobbe

Aktiivinen jäsen
No tuo minun laitteeni on päällä kesät talvet, mutta siinä onkin oma logiikka josta voi ehkä ottaa vinkkiä. Eli kun se on sammutellut itsensä asetetun ulkolämpötilan jälkeen se pysäyttää myös kiertovesipumput - mutta seisottuaan yhtämittaa ajan jota en muista, olikohan 3 viikkoa, se pyöräyttää kaikkia pumppuja. Kiertovesipumpuilla kun on ollut tapana jumahtaa kiinni jos ne seisovat kovin pitkään.
Patteriverkon kiertovesipumpun olen pysäyttänyt aina kesäksi mutta pari kertaa kesässä pumppua hetken käyttänyt ei ole ongelmia ollut
 

Rolle

Tulokas
Kuinka hyödyllisenä pidätte tuota wifi melcloud sovellusta? Katselin että saksasta saisi alle 100eurolla. Pystyykö tuon kuinka helposti itse asentamaan? Uskoisin että itse saisin verkkoon mutta tarviiko tuossa ihmeitä tehdä että itse palikan kytkee koneeseen?
 

NasseSeta

Jäsen
Kuinka hyödyllisenä pidätte tuota wifi melcloud sovellusta? Katselin että saksasta saisi alle 100eurolla. Pystyykö tuon kuinka helposti itse asentamaan? Uskoisin että itse saisin verkkoon mutta tarviiko tuossa ihmeitä tehdä että itse palikan kytkee koneeseen?
Todella yksinkertainen asentaa. Kone sammuksiin ja liitin paikkaansa. Etulevyn takana suoraan piirilevy johon liitin asennetaan.
 

EQ74

Jäsen
Taidan olla ainoa joka lämmittää talon lattiota myös kesällä, mutta taloni on osittain maan alla, joten pesuhuoneen lattiat kylmenevät aivan liikaa jollei niitä lämmitä.

Kysymys kuuluukin, että miten saisi helpoiten tuon nuo lattiat pysymään lämpimänä? Nyt olen valinnut käyräohjauksen, mutta säätimellä oleva säätöarvo on kuitenkin määräävämpi.
Nyt pitää manuaalisesti sitä säätimen säätöarvoa sitten muutella, että saa lattiat lämpimäksi ja valvoa sitä, ettei lattiat lämpene kuitenkaan liikaa.
Säätimen voisi tietysti viedä pesuhuoneeseen, mutta se kosteus ei ole sille hyväksi.
Onko minkälaisia ratkaisuja muilla? Voisiko kiertoveden alarajalämpötilalla vaikuttaa tuohon?
 
Viimeksi muokattu:

Reperei

Aktiivinen jäsen
Taidan olla ainoa joka lämmittää talon lattiota myös kesällä, mutta taloni on osittain maan alla, joten pesuhuoneen lattiat kylmenevät aivan liikaa jollei niitä lämmitä.

Kysymys kuuluukin, että miten saisi helpoiten tuon nuo lattiat pysymään lämpimänä? Nyt olen valinnut käyräohjauksen, mutta säätimellä oleva säätöarvo on kuitenkin määräävämpi.
Nyt pitää manuaalisesti sitä säätimen säätöarvoa sitten muutella, että saa lattiat lämpimäksi ja valvoa sitä, ettei lattiat lämpene kuitenkaan liikaa.
Säätimen voisi tietysti viedä pesuhuoneeseen, mutta se kosteus ei ole sille hyväksi.
Onko minkälaisia ratkaisuja muilla? Voisiko kiertoveden alarajalämpötilalla vaikuttaa tuohon?
Käyrällä mennään täällä, tosin näin kesällä kierto asuinrakennuksessa vain pesutiloissa auki ja ulkorakennuksessa kokonaan pienellä, kun on maavarainen. Eipä sillä lattiat liikaa lämpene, kun menee tuota hystereesiväliä eli käytännössä suurimman osan ajasta vain kiertovesipumppu pyörii.

Sen verran olen lisäsäätöä tehnyt, että säädintä noudatetaan ajastuksella vain osan päivästä ja silloin ei lämmitetä kiertoa ollenkaan, jos on tarpeeksi kuuma. Illalla ja yöllä menee pakotettuna lämmitys eli säätimen lämpötila ei vaikuta, että pesutilat kuivaa illan suihkurumban jälkeen.
 

Minä

Jäsen
Minä siirsin säätimen kodihoito/kylpyhuoneeseen ja muualta talosta lattiakierrot kiinni. Toistaiseksi toiminut hyvin niin ja tarvittaessa voi lämpöä jakaa myös keittiön kivilattiaan tarvittaessa. Laita säädin muovipussiin tai laatikkoon, niin ei saa kosteutta. Ei sen kai näkyvissä tarvi olla?
 

EQ74

Jäsen
Käyrällä mennään täällä, tosin näin kesällä kierto asuinrakennuksessa vain pesutiloissa auki ja ulkorakennuksessa kokonaan pienellä, kun on maavarainen. Eipä sillä lattiat liikaa lämpene, kun menee tuota hystereesiväliä eli käytännössä suurimman osan ajasta vain kiertovesipumppu pyörii.

Sen verran olen lisäsäätöä tehnyt, että säädintä noudatetaan ajastuksella vain osan päivästä ja silloin ei lämmitetä kiertoa ollenkaan, jos on tarpeeksi kuuma. Illalla ja yöllä menee pakotettuna lämmitys eli säätimen lämpötila ei vaikuta, että pesutilat kuivaa illan suihkurumban jälkeen.
Ahaa, ajastin on sitten määräävämpi, kun säädin, hyvä tietää.
Onkohan tuo komento-ohjaus myös määräävämpi (in11 ja in12, 5.5 Älyverkko valmis)?
Oletko myös pienentänyt kiertopumpun virtausta myös, kun on vähemmän lämmitettävää pinta-alaa?
Mulla on kesällä vain 1 piiri kokoajan auki (ph+s) ja 2 muuta piiriä avautuvat toimilaitteella (khh+takkah), joten voi olla, että minulla tulee ongelmia, kun virtaus ei riitä.
 

EQ74

Jäsen
Minä siirsin säätimen kodihoito/kylpyhuoneeseen ja muualta talosta lattiakierrot kiinni. Toistaiseksi toiminut hyvin niin ja tarvittaessa voi lämpöä jakaa myös keittiön kivilattiaan tarvittaessa. Laita säädin muovipussiin tai laatikkoon, niin ei saa kosteutta. Ei sen kai näkyvissä tarvi olla?
No joo, mutta ongelma tulee vastaan, kun ilma lämpenee enemmän.
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
Ahaa, ajastin on sitten määräävämpi, kun säädin, hyvä tietää.
Onkohan tuo komento-ohjaus myös määräävämpi (in11 ja in12, 5.5 Älyverkko valmis)?
Tuossa on siis sellainen lisämutka, että se ajastus pitää olla nimenomaan käytettävälle anturille. Eli sen ajan vuorokaudesta, mitä pitää sisälämmöstä riippumatta lämmittää, jos kierrossa oleva vesi kylmenee rajan alle, niin ajastettuna kytkemätön anturi, jolloin sisälämmöksi tulee max pakkasluku ja sitten lopun aikaa se säätimen anturi käytössä.
Oletko myös pienentänyt kiertopumpun virtausta myös, kun on vähemmän lämmitettävää pinta-alaa?
Vanhan öljykattilan kanssa pienensin. Nyt kun tuon puskurivaraajan jälkeen on uusi automaattinen kiertovesipumppu, niin ainakin toistaiseksi olen antanut sen olla edelleen automaatilla. Tuo siis vähentää tehoja sen mukaan, kun kierto pienenee. Sisäyksikön sisäisen pumpun asetuksia en ole muuttanut.
Mulla on kesällä vain 1 piiri kokoajan auki (ph+s) ja 2 muuta piiriä avautuvat toimilaitteella (khh+takkah), joten voi olla, että minulla tulee ongelmia, kun virtaus ei riitä.
Jos ei ole puskuria välissä, niin tuo voi tosiaan olla ongelma, jos lämmöt nousee heti tappiin. Eihän tuo pitkään meilläkään käy, mutta ehtii kuitenkin lämmittää puskurin ja vähän päälle.
 

Omppupomppu

Aktiivinen jäsen
Toukokuu ja syyskuu olivat samankaltaisia luvuiltaan. Kummassakin tapauksessa lämmitys oli päällä vain osan kuukautta lämmityksen COP ja kokonais COP putoavat selkeästi. Lämmityksen COP Ecodanissa selittyy sillä, että ”tyhjäkäynti” energia kirjataan lämmitykseen joten tulevassa kesäkuussa lämmitys ottaa energiaa noin 50 kWh vaikka lämmityksen tuotto on nolla. Kokonais COP taas putoaa siksi tuotetaan pelkästään lämmintä käyttövettä korkeampaan lämpötilaan jolloin COP on heikompi.
Nyt on muutama päivä vaille vuosi ajettu Vilpillä. 17 kWh tuoton ja mukaan laskettuna öljyä olisi kulunut noin 2000 litraa. Öljymäärän sijaan on sähköä kulunut 5200 kWh.
1.75 €/litra hinnalla öljy olisi maksanut 3500€ ja sähkö maksoi 520 €.
Näillä hinnoilla säästöä siis vuodessa vajaa 3000€ jolloin laitteen takaisinmaksuaika olisi 2 vuotta. Syksyllä loppuu 2 vuoden määräaikainen sähkösopimus jolloin sähkön hinta varmasti nousee ja ehkäpä öljyn hinta jossain vaiheessa laskee jolloin takaisinmaksuaika muuttuu. Mutta toistaiseksi olen tyytyväinen sekä säästöihin, että laitteen toimintaan ja takuuaikaakin jäljellä vielä 4 vuotta.
 

Liitteet

  • 06A78C77-3FAB-4655-BF69-AC0D8FF2973D.jpeg
    06A78C77-3FAB-4655-BF69-AC0D8FF2973D.jpeg
    204,5 KB · Katsottu: 42

Aippi

Vakionaama
Minulla sähkönkulutus mittaus sekä ulkoyksikölle että sisäyksikölle molemmille erikseen. Todellinen kulutus esimerkiksi Huhtikuussa 300 kWh enemmän kuin ecodanin oma mittaus. Eli noihin koti Coppeihin kannattaa suhtautua varauksella.
 

Omppupomppu

Aktiivinen jäsen
Minulla sähkönkulutus mittaus sekä ulkoyksikölle että sisäyksikölle molemmille erikseen. Todellinen kulutus esimerkiksi Huhtikuussa 300 kWh enemmän kuin ecodanin oma mittaus. Eli noihin koti Coppeihin kannattaa suhtautua varauksella.
Laitteen ilmoittamat kulutusluvut ja vielä vähemmän tuottoluvut ovat epätarkkoja eivätkä todellakaan säännöllisesti kalibroituja kuten mittalaitteiden pitäisi olla.
Ennen VILPiä öljynkulutus oli luokkaa 2000-2500 ja sähkönkulutus ilman ILPiä jota siis silloin käytin myös lämmitykseen noin 6000 kWh vuodessa.
Aikaisempiin tietoihin verrattuna Ecodanin ilmoittamat luvut osuvat yllättävän hyvin oikeaan haarukkaan.
 

Hyry

Jäsen
Oma kokemus on enimmäkseen positiivinen. Ainoat takaiskut tuli joulukuussa ja tammikuussa, kun kovat pakkaset löi ulkoyksikön sulatusaltaan/poistoputken jäihin ja vedet autotallin kylkeen. Sulamisvedet siis ohjataanntakaisin sisälle viemäriin. Tulivat viimein eristämään sulatuskaapelin..helmikuussa. Mitä veikkaatte, vaikttaako toi noin viiteen kertaan umpeen jäätyminen sähkönkulutukseen?
 

Duffi

Jäsen
Minulla sähkönkulutus mittaus sekä ulkoyksikölle että sisäyksikölle molemmille erikseen. Todellinen kulutus esimerkiksi Huhtikuussa 300 kWh enemmän kuin ecodanin oma mittaus. Eli noihin koti Coppeihin kannattaa suhtautua varauksella.
Tuo kuulostaa kyllä varsin kovalta erolta. Vaikka itsellä ei suoraa mittarointia pumpulle ole niin sähkölaitoksen mittaamaan todelliseen kokonaiskulutukseen verrattuna Mitsun oma mittaus tuntuu olevan hyvinkin tarkasti kohdillaan. Esim huhtikuulta erotukseksi jäi 430kwh mikä meillä on aikaisempaan perustuen hyvin lähellä kuukauden ns. perustasoa.

Mikähän noin ison eroavaisuuden mitattuun nähden voisi selittää? Onhan vastukset varmasti konffattu ecodanissa oikein? Tosin eipä tuon huhtikuussa enää pitäis pahemmin näkyä.
 

Aippi

Vakionaama
Nyt paljastui miksi ecodanini ei toiminut kunnolla, kompressorin ottoteho oli alkuvuodesta 3800 kWh ja sisäyksikön 2800 kWh mutta mitkään säädöt ei auttaneet. Mitään hälytystä laite ei antanut. Päätettiin vaihtaa tuo Ecodan 80 Subadan 120 malliin ja samalla olin jo epäillyt kylmäainetäytöksen oikeellisuutta. Talteenotimme vaihdon yhteydessä kylmäaineen ja punnitus osoitti että laitteessa oli reilu ylitäyttö eli piti olla 1,3 kg mutta olikin 2,130 kg josta teimme päätelmän että tehtaalla Skotlannissa oli käytetty paunoja kilojen asemesta täyttövaiheessa. Koneen näyttö näytti esim joulukuussa isompaa ottotehoa kuin tuottoa. Ylitäytön on täytynyt tapahtua tehtaassa koska paketti oli avaamaton kun se asennettiin. Laite toimi sähköllä jopa +8 asteen ulkolämpötiloilla mutta kun se kuitenkin lämmitti niin sairastumisen takia asia korjattiin vasta nyt. Vanha laite asennetaan uuteen kohteeseen kesän aikana ja katsotaan miten käy kun saa oikean kylmäainemäärän.
 

Aippi

Vakionaama
Nyt paljastui miksi ecodanini ei toiminut kunnolla, kompressorin ottoteho oli alkuvuodesta 3800 kWh ja sisäyksikön 2800 kWh mutta mitkään säädöt ei auttaneet. Mitään hälytystä laite ei antanut. Päätettiin vaihtaa tuo Ecodan 80 Subadan 120 malliin ja samalla olin jo epäillyt kylmäainetäytöksen oikeellisuutta. Talteenotimme vaihdon yhteydessä kylmäaineen ja punnitus osoitti että laitteessa oli reilu ylitäyttö eli piti olla 1,3 kg mutta olikin 2,130 kg josta teimme päätelmän että tehtaalla Skotlannissa oli käytetty paunoja kilojen asemesta täyttövaiheessa. Koneen näyttö näytti esim joulukuussa isompaa ottotehoa kuin tuottoa. Ylitäytön on täytynyt tapahtua tehtaassa koska paketti oli avaamaton kun se asennettiin. Laite toimi sähköllä jopa +8 asteen ulkolämpötiloilla mutta kun se kuitenkin lämmitti niin sairastumisen takia asia korjattiin vasta nyt. Vanha laite asennetaan uuteen kohteeseen kesän aikana ja katsotaan miten käy kun saa oikean kylmäainemäärän.
Olen kuullut että näitä täyttö ongelmia olisi ollut muillakin Ecodan 80 omistajilla. Nyt asennettu 120 versio toimii todella hyvin ja tällaiselle koti COP mittaajalle se on ollut tuossa kolmen pinnassa. Ensiviikolla tulee 20 aurinkopaneelia katolle joten pitäisi sähkölaskunkin pienentyä. En ole vielä muilla naapureilla täällä Porissa Herralahden alueella paneeleja havainnut. Alkaa olla Scanofficen tuotteita talo täynnä.
 

NasseSeta

Jäsen
Pakko se on varmaan olla yhteydessä asentajaan. Lämpimän veden arvot edelleen "surkeat".

Lämminvesi otto 123kwh tuotto 278kwh
Lämmitys otto 143kwh tuotto 396kwh.

Lämmityksen arvoa pudonnut sen jälkeen kun suljin lämmityksen, mutta mitä täältäkin katsoin niin tyhjäkäynti selittää asian. Ja lämmityksen arvot on ollut kokoajan hyviä ja siksi tuo lämmin vesi ihmetyttää.
 

NasseSeta

Jäsen
Tyhjäkäyntikulutus syö coppia kun kone lepää paljon?
Tyhjäkäynti menee lämmityksen puolelle. Sama ongelma ollut siis alusta saakka (helmikuusta). Vertaillut myös muiden lukemiin joka kk ja olen ollut selvästi jäljessä joka kk. Ja sitä varten kai laitteissa takuu on, että voivat tulla tarkastamaan onko vehkeissä vika miksi cop on lämpimän veden osalta melkein 1 huonompi kun muilla vastaavilla vehkeillä. Lämmityksen osalta olen kuitenkin pystynyt vastaaviin lukuihin kuin muut.
 

NasseSeta

Jäsen
Miten se sinne osaa mennä?

Jos teet tunnin päivässä pelkkää käyttövettä niin 23 tuntia on tyhjäkäyntikulutusta. Se voi romuttaa copit
Koneen tyhjäkäynnin sähköt siis lasketaan lämmityksen puolelle. Omasta koneesta nytkin lämmitys sammutettuna, mutta silti kone käyttää lämmityksen puolella sähköä ja ei tuota yhtään.

Mutta jos johtuisi tyhjäkäynnistä niin kai se muilla näkyisi samanlailla arvoissa?

Ja voihan se olla, että firma josta tilasin osaa kertoa mikä arvoa pudottaa. Itseäni vaan ihmetyttää ja mietin onko joku asetus esim laitettu väärin. Toukokuun lopulla jos pääsee just ja just 2.0 yli niin onhan se ihmeellistä. Maalis ja huhtikuussa ei voinut edes unelmoida 2.0.
 

jte

Jäsen
Hei,

Laitoin kiinni MelCloud wifi adapterin ja asensin ohjelman.
En löytänyt sisäyksikön tyyppiä EHST20D-YM9D.
Eikö ohjelmasa pysty vaihtamaan sisäyksikön tyyppiä?
Pitääkö ohjelma ensin poistaa ja asentaa uudestaan että saa vaihdettua sisäyksikön tyypin?

juha
 

mhkk

Jäsen
Ihan mielenkiinnosta nyt kun kelit etelä-suomessa sallivat, onko joku käyttänyt Ecodania jäähdytykseen? Esim. kylmän veden kiertämään lattiaan. Toki voi olla tuottavampaa ostaa ILP kun ruveta puhallinkonvektoreja ihmettelemään, toki menisi yhdellä ulkoyksiköllä..
 

_MikkoT_

Tulokas
Tervehdys foorumilaisille. Meille asennettiin pari päivää sitten tämän aiheen mukainen setti 100l puskurivaraajalla ja käyttöveden kierto jätettiin käyttöön ajastimella ohjatuksi. Käyttövesi on asetettu 50c ja legionellan pudotin asentajan jäljiltä 65 -> 60 ja aikaväliksi 15vrk. Eka päivänä kun laite oli saatu tulille, oli lv vaarajan lämpötila 50c. Legionella säätöjen jälkeen esim tänään lv varaajan lämpötila oli töistä tullessa 58c. Onko normaalia?
 
Ylös Bottom