Omppupomppu
Aktiivinen jäsen
Otin eilen lämmityksen pois päältä Ecodanista.
Olenko viimeinen vai onko muilla vielä päällä näin kylmänä keväänä?
Just itseasiassa viikolla mietin asiaa. Itse en vielä perehtynyt asiaan niin miten toi käytännössä tehdään?Otin eilen lämmityksen pois päältä Ecodanista.
Olikin varsin yksinkertainen hommaJust itseasiassa viikolla mietin asiaa. Itse en vielä perehtynyt asiaan niin miten toi käytännössä tehdään?
Itse sammutin patteriverkon lämmityksen. Käyttöveden lämmitys on kyllä päällä.Yksinkertaisinta on pudottaa lämmön pyynnin vaikka 18 asteeseen, käyttövesi kuitenkin vaatii pumpun päälläoloa.
Näin ajattelin itsekkin tehdä, vaikka asentaja kertoi että kannattaisi jättää päälle. Sammutitko myös kietovesipumpun vai jätätkö päälle?Itse sammutin patteriverkon lämmityksen. Käyttöveden lämmitys on kyllä päällä.
En tehnyt pumpulle mitään. Öljyn kanssa tein ennen aivan saman. Vedin lämmityksen nolliin pattereiden osalta ja annan veden kiertää silti.Näin ajattelin itsekkin tehdä, vaikka asentaja kertoi että kannattaisi jättää päälle. Sammutitko myös kietovesipumpun vai jätätkö päälle?
No tuo minun laitteeni on päällä kesät talvet, mutta siinä onkin oma logiikka josta voi ehkä ottaa vinkkiä. Eli kun se on sammutellut itsensä asetetun ulkolämpötilan jälkeen se pysäyttää myös kiertovesipumput - mutta seisottuaan yhtämittaa ajan jota en muista, olikohan 3 viikkoa, se pyöräyttää kaikkia pumppuja. Kiertovesipumpuilla kun on ollut tapana jumahtaa kiinni jos ne seisovat kovin pitkään.En tehnyt pumpulle mitään. Öljyn kanssa tein ennen aivan saman. Vedin lämmityksen nolliin pattereiden osalta ja annan veden kiertää silti.
Onko täällä jotain viisaampia kertomaan kannattaako kiertovesipumppu sammuttaa? Onko seisova vesi huonompi asia kuin pumpun säästäminen?
Patteriverkon kiertovesipumpun olen pysäyttänyt aina kesäksi mutta pari kertaa kesässä pumppua hetken käyttänyt ei ole ongelmia ollutNo tuo minun laitteeni on päällä kesät talvet, mutta siinä onkin oma logiikka josta voi ehkä ottaa vinkkiä. Eli kun se on sammutellut itsensä asetetun ulkolämpötilan jälkeen se pysäyttää myös kiertovesipumput - mutta seisottuaan yhtämittaa ajan jota en muista, olikohan 3 viikkoa, se pyöräyttää kaikkia pumppuja. Kiertovesipumpuilla kun on ollut tapana jumahtaa kiinni jos ne seisovat kovin pitkään.
Todella yksinkertainen asentaa. Kone sammuksiin ja liitin paikkaansa. Etulevyn takana suoraan piirilevy johon liitin asennetaan.Kuinka hyödyllisenä pidätte tuota wifi melcloud sovellusta? Katselin että saksasta saisi alle 100eurolla. Pystyykö tuon kuinka helposti itse asentamaan? Uskoisin että itse saisin verkkoon mutta tarviiko tuossa ihmeitä tehdä että itse palikan kytkee koneeseen?
Käyrällä mennään täällä, tosin näin kesällä kierto asuinrakennuksessa vain pesutiloissa auki ja ulkorakennuksessa kokonaan pienellä, kun on maavarainen. Eipä sillä lattiat liikaa lämpene, kun menee tuota hystereesiväliä eli käytännössä suurimman osan ajasta vain kiertovesipumppu pyörii.Taidan olla ainoa joka lämmittää talon lattiota myös kesällä, mutta taloni on osittain maan alla, joten pesuhuoneen lattiat kylmenevät aivan liikaa jollei niitä lämmitä.
Kysymys kuuluukin, että miten saisi helpoiten tuon nuo lattiat pysymään lämpimänä? Nyt olen valinnut käyräohjauksen, mutta säätimellä oleva säätöarvo on kuitenkin määräävämpi.
Nyt pitää manuaalisesti sitä säätimen säätöarvoa sitten muutella, että saa lattiat lämpimäksi ja valvoa sitä, ettei lattiat lämpene kuitenkaan liikaa.
Säätimen voisi tietysti viedä pesuhuoneeseen, mutta se kosteus ei ole sille hyväksi.
Onko minkälaisia ratkaisuja muilla? Voisiko kiertoveden alarajalämpötilalla vaikuttaa tuohon?
Ahaa, ajastin on sitten määräävämpi, kun säädin, hyvä tietää.Käyrällä mennään täällä, tosin näin kesällä kierto asuinrakennuksessa vain pesutiloissa auki ja ulkorakennuksessa kokonaan pienellä, kun on maavarainen. Eipä sillä lattiat liikaa lämpene, kun menee tuota hystereesiväliä eli käytännössä suurimman osan ajasta vain kiertovesipumppu pyörii.
Sen verran olen lisäsäätöä tehnyt, että säädintä noudatetaan ajastuksella vain osan päivästä ja silloin ei lämmitetä kiertoa ollenkaan, jos on tarpeeksi kuuma. Illalla ja yöllä menee pakotettuna lämmitys eli säätimen lämpötila ei vaikuta, että pesutilat kuivaa illan suihkurumban jälkeen.
No joo, mutta ongelma tulee vastaan, kun ilma lämpenee enemmän.Minä siirsin säätimen kodihoito/kylpyhuoneeseen ja muualta talosta lattiakierrot kiinni. Toistaiseksi toiminut hyvin niin ja tarvittaessa voi lämpöä jakaa myös keittiön kivilattiaan tarvittaessa. Laita säädin muovipussiin tai laatikkoon, niin ei saa kosteutta. Ei sen kai näkyvissä tarvi olla?
Tuossa on siis sellainen lisämutka, että se ajastus pitää olla nimenomaan käytettävälle anturille. Eli sen ajan vuorokaudesta, mitä pitää sisälämmöstä riippumatta lämmittää, jos kierrossa oleva vesi kylmenee rajan alle, niin ajastettuna kytkemätön anturi, jolloin sisälämmöksi tulee max pakkasluku ja sitten lopun aikaa se säätimen anturi käytössä.Ahaa, ajastin on sitten määräävämpi, kun säädin, hyvä tietää.
Onkohan tuo komento-ohjaus myös määräävämpi (in11 ja in12, 5.5 Älyverkko valmis)?
Vanhan öljykattilan kanssa pienensin. Nyt kun tuon puskurivaraajan jälkeen on uusi automaattinen kiertovesipumppu, niin ainakin toistaiseksi olen antanut sen olla edelleen automaatilla. Tuo siis vähentää tehoja sen mukaan, kun kierto pienenee. Sisäyksikön sisäisen pumpun asetuksia en ole muuttanut.Oletko myös pienentänyt kiertopumpun virtausta myös, kun on vähemmän lämmitettävää pinta-alaa?
Jos ei ole puskuria välissä, niin tuo voi tosiaan olla ongelma, jos lämmöt nousee heti tappiin. Eihän tuo pitkään meilläkään käy, mutta ehtii kuitenkin lämmittää puskurin ja vähän päälle.Mulla on kesällä vain 1 piiri kokoajan auki (ph+s) ja 2 muuta piiriä avautuvat toimilaitteella (khh+takkah), joten voi olla, että minulla tulee ongelmia, kun virtaus ei riitä.
Laitteen ilmoittamat kulutusluvut ja vielä vähemmän tuottoluvut ovat epätarkkoja eivätkä todellakaan säännöllisesti kalibroituja kuten mittalaitteiden pitäisi olla.Minulla sähkönkulutus mittaus sekä ulkoyksikölle että sisäyksikölle molemmille erikseen. Todellinen kulutus esimerkiksi Huhtikuussa 300 kWh enemmän kuin ecodanin oma mittaus. Eli noihin koti Coppeihin kannattaa suhtautua varauksella.
Tuo kuulostaa kyllä varsin kovalta erolta. Vaikka itsellä ei suoraa mittarointia pumpulle ole niin sähkölaitoksen mittaamaan todelliseen kokonaiskulutukseen verrattuna Mitsun oma mittaus tuntuu olevan hyvinkin tarkasti kohdillaan. Esim huhtikuulta erotukseksi jäi 430kwh mikä meillä on aikaisempaan perustuen hyvin lähellä kuukauden ns. perustasoa.Minulla sähkönkulutus mittaus sekä ulkoyksikölle että sisäyksikölle molemmille erikseen. Todellinen kulutus esimerkiksi Huhtikuussa 300 kWh enemmän kuin ecodanin oma mittaus. Eli noihin koti Coppeihin kannattaa suhtautua varauksella.
Olen kuullut että näitä täyttö ongelmia olisi ollut muillakin Ecodan 80 omistajilla. Nyt asennettu 120 versio toimii todella hyvin ja tällaiselle koti COP mittaajalle se on ollut tuossa kolmen pinnassa. Ensiviikolla tulee 20 aurinkopaneelia katolle joten pitäisi sähkölaskunkin pienentyä. En ole vielä muilla naapureilla täällä Porissa Herralahden alueella paneeleja havainnut. Alkaa olla Scanofficen tuotteita talo täynnä.Nyt paljastui miksi ecodanini ei toiminut kunnolla, kompressorin ottoteho oli alkuvuodesta 3800 kWh ja sisäyksikön 2800 kWh mutta mitkään säädöt ei auttaneet. Mitään hälytystä laite ei antanut. Päätettiin vaihtaa tuo Ecodan 80 Subadan 120 malliin ja samalla olin jo epäillyt kylmäainetäytöksen oikeellisuutta. Talteenotimme vaihdon yhteydessä kylmäaineen ja punnitus osoitti että laitteessa oli reilu ylitäyttö eli piti olla 1,3 kg mutta olikin 2,130 kg josta teimme päätelmän että tehtaalla Skotlannissa oli käytetty paunoja kilojen asemesta täyttövaiheessa. Koneen näyttö näytti esim joulukuussa isompaa ottotehoa kuin tuottoa. Ylitäytön on täytynyt tapahtua tehtaassa koska paketti oli avaamaton kun se asennettiin. Laite toimi sähköllä jopa +8 asteen ulkolämpötiloilla mutta kun se kuitenkin lämmitti niin sairastumisen takia asia korjattiin vasta nyt. Vanha laite asennetaan uuteen kohteeseen kesän aikana ja katsotaan miten käy kun saa oikean kylmäainemäärän.
Ei tuossa mitään ihmeellistä ole. Ei käyttövedellä kovia coppeja saa milloinkaan.Ja lämmityksen arvot on ollut kokoajan hyviä ja siksi tuo lämmin vesi ihmetyttää.
Alle 2 kokoajan. Nyt sentään oli ihan vähän yli. En itsekkään mitään ihmeitä odota, mutta 2.5 pitäisi nyt jo nousta. Tai vähän yli.Ei tuossa mitään ihmeellistä ole. Ei käyttövedellä kovia coppeja saa milloinkaan.
Tyhjäkäyntikulutus syö coppia kun kone lepää paljon?Alle 2 kokoajan. Nyt sentään oli ihan vähän yli. En itsekkään mitään ihmeitä odota, mutta 2.5 pitäisi nyt jo nousta. Tai vähän yli.
Tyhjäkäynti menee lämmityksen puolelle. Sama ongelma ollut siis alusta saakka (helmikuusta). Vertaillut myös muiden lukemiin joka kk ja olen ollut selvästi jäljessä joka kk. Ja sitä varten kai laitteissa takuu on, että voivat tulla tarkastamaan onko vehkeissä vika miksi cop on lämpimän veden osalta melkein 1 huonompi kun muilla vastaavilla vehkeillä. Lämmityksen osalta olen kuitenkin pystynyt vastaaviin lukuihin kuin muut.Tyhjäkäyntikulutus syö coppia kun kone lepää paljon?
Miten se sinne osaa mennä?Tyhjäkäynti menee lämmityksen puolelle
Koneen tyhjäkäynnin sähköt siis lasketaan lämmityksen puolelle. Omasta koneesta nytkin lämmitys sammutettuna, mutta silti kone käyttää lämmityksen puolella sähköä ja ei tuota yhtään.Miten se sinne osaa mennä?
Jos teet tunnin päivässä pelkkää käyttövettä niin 23 tuntia on tyhjäkäyntikulutusta. Se voi romuttaa copit
Kuinka kuumaa vettä teet?Toukokuun lopulla jos pääsee just ja just 2.0 yli niin onhan se ihmeellistä. Maalis ja huhtikuussa ei voinut edes unelmoida 2.0.