Mitsubishi FA25 atomeiksi

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #1
Käsiini ajautui otsikon mukainen kone joka ei suostunut käynnistymään. No pitihän sitä kokeilla josko amatööri voisi jotenkin saada koneeseen eloa tai sitten vain hyvät valokuvat. Ja eloahan laitteeseen saatiin kuten aiemmasta ketjusta havaitsettekin.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #2
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Laitetaampa hiukan kuvia elektroniikasta ja puhaltimesta.

Sisäyksiköstä löytyi palanut sulake. Tämä olikin sitten ainoa vika laitteessa! ;D ;D
Ilmeisesti edellinen asentaja oli saanut johdot pahasti ristiin. Syynä on varmaan ollut tuo sisäyksikön epälooginen johtojen asennusjärjestys, vasemmalta S3, S2 ja S1. Ulkoyksikössä on päinvastoin. :-\
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #3
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Ulkoyksikkö tuli purettua atomeiksi aivan varmuuden vuoksi ja olihan tuossa pikku kuljetusvaurio joka piti korjatakin. :D
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #4
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

No nyt kun oli ulkoyksikkökin auki, niin tulipa sitä hiukan modailtua ja etsittyä VA ja VAH -mallien eroja.

Sulatuksen loppulämpötila on modattavissa vastaavaksi kuin VAH mallissa katkaisemalla jumpperi.
No minäpä katkaisin ja juotin tuohon johdon päät kiinni. => Johdon päässä on nyt helpommassa paikassa jumpperi elikä jätin kuitenkin sultuksen katkaisun 5 asteeseen kuten FD-malleissa nykyisin.

Sulamisvesille on vain yksi reikä VA-mallissa. VAH-mallissa on reikä pohjassa useita ja pohjassa kunnon vastus lisäksi.

Kompressori sai hiukan lisää vuorausta ympärille. Ihan sama kompura VA ja VAH malleissa.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #5
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Vielä pari kuvaa VA-mallin pohjasta.

Ilman lisävastuksia pitäisi siis ensi talvena kokeilla pärjätä. Tarvittaessa nostetaan sulatuksen loppulämpötilaa ja asennetaan itsesäätyvä kaapeli jos tarvetta ilmenee. ::)


Niin VA-mallissa takaritilä on kokonaan muovia. VAH-mallissa se on enimmäkseen metallia. Minä repäisin pois suurimma osan myös tuosta muovisesta ritilästä. Alla ritilä alkuperäisenä.
 

jule-

Vakionaama
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Mikähän tuo JG jumpperi mahtaa olla?
Kivat kuvat taas. :)
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #7
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

jule- sanoi:
Mikähän tuo JG jumpperi mahtaa olla?
JG:n katkaisemalla sai (muistaakseni) laitteen varoaikaa lyhennettyä huolto- ja testaustoimenpiteitä varten 3 min => 1 min

Ihan pieleen muistin, kyseessä on jäähdytyskäyttöön pakkasilla liittyvä ohitus. Ohistusta voidaan käyttää vain silloin jos sisäyksikön kondessivesi on johdettu sisällä olevaan lavuaariin/kaivoon (ei siis ulos).
Liitteesä faktaa joka todennäköisesti toimii myös FA25 mallilla.

"Dew drop prevention
When the ambient temperature thermistor RT65 reads -12: or less, as coil frost or dew drop from indoor unit may occur, the compressor turns OFF with the outdoor fan ON for prevention of them.
NOTE: This control can be released by cut of the jumper line JG on the outdoor inverter P.C. board.
Be sure to cut it since user accepts that maker can’t be responsible for coil frost or dew drop from indoor unit."
 

KylmäCenter

Aktiivinen jäsen
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

janti sanoi:
No nyt kun oli ulkoyksikkökin auki, niin tulipa sitä hiukan modailtua ja etsittyä VA ja VAH -mallien eroja.

Sulatuksen loppulämpötila on modattavissa vastaavaksi kuin VAH mallissa katkaisemalla jumpperi.
No minäpä katkaisin ja juotin tuohon johdon päät kiinni. => Johdon päässä on nyt helpommassa paikassa jumpperi elikä jätin kuitenkin sultuksen katkaisun 5 asteeseen kuten FD-malleissa nykyisin.

Sulamisvesille on vain yksi reikä VA-mallissa. VAH-mallissa on reikä pohjassa useita ja pohjassa kunnon vastus lisäksi.

Kompressori sai hiukan lisää vuorausta ympärille. Ihan sama kompura VA ja VAH malleissa.
Eikös VAH versiossa ole kaksirivinen kenno ulkoyksikössä? Ainakin FA35:ssa. Tuossa näyttäisi olevan kuten GA-sarjassa.
ME:n laitteita joutuu aika harvoin purkamaan työn puolesta, joten ulkomuistista menee tämä tieto.
 

Lämpö

Kunnon merkki se olla pittää...
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Laitoitko pohjaan sulanapitokaapelin?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #10
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

KylmäCenter sanoi:
Eikös VAH versiossa ole kaksirivinen kenno ulkoyksikössä? Ainakin FA35:ssa. Tuossa näyttäisi olevan kuten GA-sarjassa.
ME:n laitteita joutuu aika harvoin purkamaan työn puolesta, joten ulkomuistista menee tämä tieto.
Ei ole Mitsun MUZ-FA25VAH mallissa ks. Laten kuvat FA25VAH-mallista http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=1947.0

Lämpö sanoi:
Laitoitko pohjaan sulanapitokaapelin?
En laittanut kaapelia pohjalle. Tarkoituksen on testata ensi talvi miten laite toimii ilman kaapelia. Sulatuksen loppulämpötilakin on nyt jätetty +5 asteeseen, tarvittaessa senkin voi nostaa tuohon VAH:n +8 asteeseen.

Mitsussa on kunnollinen reikä sulatusvesille ja kallistukset. Panassa oli huomattavasti pienempi reikä ja pohja ilman kallistuksia. Panassa oli ongelmana juuri tuon pienen reiän jäätyminen umpeen.
 

Lämpö

Kunnon merkki se olla pittää...
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

En usko,että sulatusta tarvitsee nostaa lähtemään +8´.Toimii ihan hyvin +5 asteella,mutta suosittelisin pohjaan sitä sulanapitokaapelia.Se riippuu kyllä vähän ulkoyksikön sijoituspaikasta :)
Itsellänikään ei ole kaapelia ja hyvin on pelittänyt.
 

susa

Jäsen
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

janti,

mikä on tuon mustan molluskan toiminta takamuoviritilässä ja mikä vaikutus on ritilän poistolla (vai onko pelkkää kosmetiikkamodausta) ?

onko kuvaa lisävuorauksesta kompuran ympärillä ?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #13
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

susa sanoi:
mikä on tuon mustan molluskan toiminta takamuoviritilässä ja mikä vaikutus on ritilän poistolla (vai onko pelkkää kosmetiikkamodausta) ?
Sen törröttävän pätkän reipäisin vielä tuosta irti. Taakse jäi vielä yksi kapea siivu ritilää, jossa on kiinni ulkoyksikön ulkoilmaanturi. Ritilään jäätyy tuiskussa helposti lunta ja jäätä, joska ei sula sitten sulatuksen aikana. Erityisesti ne metalliset takaritilät ovat ongelmallisia. Muovisesta tuskin olisi haittaa ollut. Asiasta on aiemminkin ollut keskustelua foorumilla ks. tässä http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=2944.0

onko kuvaa lisävuorauksesta kompuran ympärillä ?
Siitä ei tullut vahinko vaan otettua kuvaa. Tuli tehtyä sunnuntaina hiukan pikaisesti se lisäys. :-\
 

susa

Jäsen
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

mikä on tuon ulkoyksikön ulkoilmaanturin toiminta kesäkeleillä?

mitään tietoahan se ei ainakaan näytä IR kapulassa sisälle ellei ole mallikohtainen toiminta.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

susa sanoi:
mikä on tuon ulkoyksikön ulkoilmaanturin toiminta kesäkeleillä?

mitään tietoahan se ei ainakaan näytä IR kapulassa sisälle ellei ole mallikohtainen toiminta.
Anturia käytetään vain säätöön: ulkoyksikkö vertaa ilman lämpötilaa ja kennon lämpötilaa toisiinsa, pitääkseen ne mahdollisimman lähellä toisiaan, tehopyynnin puitteissa.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #16
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

susa sanoi:
mikä on tuon ulkoyksikön ulkoilmaanturin toiminta kesäkeleillä?
RT65 = ulkoilma-aturi (ambient temperature thermistor) toimii jäähdytys ja kuivauskäytössä ilmeisesti vain sisäkennon jäätymissuojauksena. Laite ei mitä ilmeisemmin toimi jäähdytyksellä ja kuivauksella alle -12 asteen lämpötiloissa (kompressori pysähtyy). Tämä oli kerrottu Technical Service Guidessa.

"4) Dew drop prevention
When the ambient temperature thermistor RT65 reads -12: or less, as coil frost or dew drop from indoor unit may occur, the compressor turns OFF with the outdoor fan ON for prevention of them."

VesAn vastaus koski ilmeisesti lämmitys
 

susa

Jäsen
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

eli suomeksi sanottuna (tarkoitan tällä vain omaa rajattua ymmärrystäni toiminnasta..) omassa käytössäni näillä tropiikin leveysasteilla tällä anturilla ei ole mitään toimintaa koska täällä on aina kesä.

laitteet ovat jatkuvasti jäähdytysasetuksilla, eivät koskaan lämmitä.

nytkin ulkona 26 C
 

pahhi

Aktiivinen jäsen
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Missä Janti tuo sisäilman lämpötila-anturi on? Kuvasta ei saa käsitystä missä se on. Siihen ei vamaan pääse käsiksi purkamatta laitetta.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #19
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

pahhi sanoi:
Missä Janti tuo sisäilman lämpötila-anturi on? Kuvasta ei saa käsitystä missä se on. Siihen ei vamaan pääse käsiksi purkamatta laitetta.
Se anturi on välittömästi siinä i-seen oikealla puolella kotelon sisällä. Ilmaa imetään imuilmaanturin läpi siitä ritilästä siinä sisäyksikön oikealla puolella. => Anturi ei siis ole todellisuudessa tuolla imuilmassa vaan sillä on oma "imuritilikkö". Toimintavarmuus ja anturin sijainnin vaikutus katkokäyntitiheyteen??

Tässä aikaisempi lähikuva anturista alla kuvia tarkemasta sijainnista koneen sisällä.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?action=dlattach;topic=3879.0;attach=5928;image

Imuilma-anturin johto on tuossa "Piirikortti ja i-see" kuvassa se harmaa johto mikä menee sinne piirikortin keskelle.
=> ihan hyvin tuossa olisi löysää siirtää tuo anturi esim. sisäyksikön ulkopuolelle tai sinne oikeaan imuilmaan.
 

pahhi

Aktiivinen jäsen
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Eipä tarvitse kauan pitää kättä siinä anturin ritilikön edessä, että lämmitys lakkaa, vaikka I-see on päällä. Tämä tukisi lisää sitä I-see ei mittaa ollenkaan absoluuttista lämpötilaa, vaan lämpötilaeroa eri suunnissa.

Sillä kyselin tuota anturin paikkaa, että jos lämmittäisi vastuksella lämpötila-anturilla ja oparilla ilpin anturin vakio lämpöön. Esim. 25 astetta. Silloin saisi säädettyä kaukosäätimellä ottotehoa, ja pyöritettyä pumppua minimi teholla jatkuvasti ilman katkokäyntiä.
 

markusj

Aktiivinen jäsen
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Täytyy myöntää, että vasta nyt itsekin tajusin, missä tuo anturi on. Kun katsoo tuota viimeistä kuvaa ja kuvaa Imuilman lämpöanturi.JPG 1-sivulla, alkaa sijainti aukeamaan. Ja todellakin sille on pieni ritilä laitteen oikealla puolella. Tämä on hyvä tietää, että osaa senkin imuroida.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #22
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Ja tässäpä se syy miksi tuo Mitsu on niin herkkä läpiviennin ilmavuodoille! ;)
Kannattaakin tarkistaa läpiviennin eristys ottamalla irti se oikea kulmakappale ja katsomalla läpivientiä sisältäpäin.
 

pahhi

Aktiivinen jäsen
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Aika pölyiseltä talven jäljiltä anturi näytti olevan. Eipä se tosin varmaan mitään haittaa niin kauan kun ilma kiertää ritiliköstä kunnolla läpi.
 

pahhi

Aktiivinen jäsen
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

janti sanoi:
Ja tässäpä se syy miksi tuo Mitsu on niin herkkä läpiviennin ilmavuodoille! ;)
Kannattaakin tarkistaa läpiviennin eristys ottamalla irti se oikea kulmakappale ja katsomalla läpivientiä sisältäpäin.
Mulla putket tulevat toiselta puolelta, eikä nekään suoraan ulkoseinästä läpi, vaan ylöspäin ullakolle väliseinän sisällä. Kyllä tosin sieltäkin voisi tulla ilmavuoto, jos höyrynsylkumuovi olisi huonosti teipattu putkien ympäriltä.

Kuinka pienellä purkamisella anturiin pääsee käsiksi?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #25
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

pahhi sanoi:
Kuinka pienellä purkamisella anturiin pääsee käsiksi?
Pari suojatulppaa irti puhallusilma aukon alareunasta ja ruuvit alta vek => Kuori on irti.

Pari kuvaa vielä tuosta läpiviennin tarkistuksesta jos läpivienti ulos on normi paikassa.
Jätin nyt kokeeksi tuon kulmakappaleen kokonaan irti.
Laitoin kulmakappaleen sitten takaisin, kun ei sen irtiololla ollut mitään vaikutusta laitteen toimintaan.

Nyt on ajellaan i-see OFF, pyynti 20, ulkona +2. Seurataan miten laite käyttäytyy. :cool:

Tarkkasilmäiset huomaavat sähköjohdossa olevan "pandit-vedonpoistimen". Aina ei kaikki osat seuraa laitteen mukana jos se on jo kertaalleen joskus asennettu. :D
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #26
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Tulipa kokeeksi kolmen viikon käytön jälkeen katseltua sisäyksikön suodattimia
(330 h ei ollut täynnä, mutta painoimpa silti resetit)

Yllätykseksi karkeat suodattimet näyttivät täysin puhtailta. Myös Plasma Purifying Deodorizing filter näytti sekin puhtaalta. Plasma Deodorizing Ceramic filter oli ainut jossa havaitsin pölyä.

Pesin nyt kuitenkin karkean suodattimen ja Plasma Purifying Deodorizing filterin.
Ohessa kuvia tuosta Plasma Deodorizing Ceramic filteristä.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #27
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Sisäyksikön kuoret irtoavat 3 pultia (= lue ruuvia ;D) irroittamalla. ;)
Tietenkin ennen pulttien irroittamista pitää ottaa kansi ja ilmanohjain irti.

Pohdin tuossa josko tekisi pienen Pana-modifikaation Mitsun lämpötila-anturille. Pieni putki/kutistesukka tuohon anturin ympärille, kuten Panassa oli. Näin saisi anturille hiukan enemmän hystereesiä. => termostaatista johtuvia kompressorin käynnistyssyklejä hiukan pitemmiksi. :D

Toinen vaihtoehto olisi laittaa hiukan massaa tuohon anturin ympärille, esim. sinitarraa. :D
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #28
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Laitoin nyt kokeeksi tuohon anturin ympärille ohuen muoviputken ja tulppasin sen sinitarralla päistä.
Hiukan oli liian tiukka putki tuli, kun ei jäänyt yhtään ilmarakoa anturin ja putken seinämän väliin. Putki taisi olla silikonia = venyvää tavaraa.

Mitsua ajellaan nykyään seuraavasti:
Aamulla painetaan ajastuspäälle (START) nappulaa kerran tällöin laite sammuu automatic ja käynnistyy iltapäivällä haluttuun aikaan esim. 15:00.

Pitää ainostaan muistaa painaa tuota nappulaa aina aamuisin. :cool:
=> Tuohan IR-signaalin voisi nauhoittaa ja laittaa tietsikan lähettämään signaalin aina aamuisin esim. kello 8:00. ;)
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #29
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Otimpa tuossa sateen jälkeen Mitsun ulkoyksikön kennosta pari kuvaa. Sadepäivinä kun aurinkoa ei ole näkynyt on pitänyt ILPillä välillä lämmittääkin.
Näistä kuvista selviää hyvin se miten kylmäaine kiertää tuossa ulkoyksikön kennostossa.
Ensin kylmäaine tulee tuonne kennon alaosaan josta se "hyppää" keskelle kennoa. Tämän jälkeen se haarautuu ylös ja alas.

Sulatuksessa siis tuo kennon alin kolmannes sulaa aina ensin. :) <= Ei muuten mene näin!  :-[
Ensin sulavat nuo kohdat jotka eivät kuvassa kondensoi. Elikä sulaminen alkaa aivan ylhäältä ja hiukan keskikohdan alapuolelta edeten alaspäin. Tämän jälkeen sulaa keskikohta ja aivan viimeisenä alakohta (näiden sulamista voi olla vaikea havaita, koska ylhäältä on valunut sulamisvettä näihin kohtiin).


Näyttäisi vilkuttavan sisäyksikön suodattimen puhdistusta (330 h välein). Ei siellä edelliselläkään kertaa mitään pölyä ollut.  :-\
Tuntuu vaan että tuo Panan karkea suodatin keräsi paremmin pölyä kuin Mitsun karkea+hienosuodatin yhteensä, mutta pitänee katsoa asiaa uudestaan sitten lämmityskautena.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #30
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Tulipa nyt tsekattua tuo plasma ceramic filter uudestaan noin 660 käyttötunnin jälkeen. Isoa eroa ei ole havaittavissa edelliseen tarkastukseen verrattuna.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3879.msg47535#msg47535

Nuo "hyttyssuodattimet" eivät tunnu pölyä keräävän. :-[ Vastaavasti nuo kennovälit alkaa näyttämään pölyisiältä.
Päätin sitten kokeeksi laittaa EU3 suodatin kangasta noihin kohtiin missä ei ollut aiemmin mitään "desing"-suodatinta.
Katsotaan kuinka paljon tavallinen EU3 kerää pölyä verrattuna noihin laitteen omiin hienoihin suodattimiin verrattuna. :D Tuohon EU3 suodattimien päälle tulee ne "hyttyssuodattimet" tulee vielä päällle kuten aiemminkin. => Että tällainen testi tällä kertaa. :cool:

Hyvin tuo EU3 on pölyä kerryttänyt itseensä tuolla LTO:n poistopuolella ennen LTO-kennoa.
 

pahhi

Aktiivinen jäsen
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Laitoitko suodatinta päällimäisen kennon päälle? Parempi paikka suodattimelle olisi sen hyttyssuodattimen päällä.

Kuvassa talven pölyt kennosta. Aika pölyinen oli, vaikka aika ahjerasti ole yrittänyt imuroida. Paineilmallakaan pölyjä ei saanut kunnolla pois.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #32
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

pahhi sanoi:
Laitoitko suodatinta päällimäisen kennon päälle? Parempi paikka suodattimelle olisi sen hyttyssuodattimen päällä.
Kuten sanoin ja kuvastakin näkyi oli EU3 suodattimet vain tuossa etupuolella. Sinne kennon päälle/taakse en vitsinyt kokeilua ulottaa. Ilmavirrassa ensin on siis "hyttyssuodatin" ja sitten tuo EU3 suodatin (valkoinen).

Kyllä tämä on surkea esitys Mitsun suodattimilta. Kriittinen kuluttaja laittaisi mainosmiehet ahtaalle, eikö näitä jossain vaiheessa mainostettu ilmanpuhdistajina ???
Tosiaan tuossa Panassa nuo "hyttyssuodattimet" toimivat ihan hyvin. Ehkä nuo suodittimet olivat Panassa hiukan tiheämpiä kuin Mitsussa.
 

Nafta

Propelhead
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Juu, kyllä.
Ilpin suotimet ovat ihan naurettavia kun niitä myydään ilmanpuhdistukseen.
Totta on että kyllä niihin koirankarvat jää ja iso villapöly, mutta 'pienhiukkaset' eivät.
Kunnon EU 5 ja 7 suotimia taas ei voi laittaa kun se 600m3/h ilmamäärä pitää saada läpi 30W puhaltimella.

Eroa on jos joskus on aukaissut vaikka Elixairin...


Panasonicissa on se hieno ultrasonic allerybuster suodatin.

Hunajakennon näköinen levyn kappale jonka reunassa pitäisi olla piezoelementti ravistamassa sitä.
Netti tuntee jonkun tekniikan jossa bakteerit kuolee kun niitä ravistellaan siinä levyssä ultraäänellä.
Onnee vaan....
Pinta-alakin kok virtauspinta-alasta on jotain 15%
 

pahhi

Aktiivinen jäsen
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

janti sanoi:
pahhi sanoi:
Laitoitko suodatinta päällimäisen kennon päälle? Parempi paikka suodattimelle olisi sen hyttyssuodattimen päällä.
Kuten sanoin ja kuvastakin näkyi oli EU3 suodattimet vain tuossa etupuolella. Sinne kennon päälle/taakse en vitsinyt kokeilua ulottaa. Ilmavirrassa ensin on siis "hyttyssuodatin" ja sitten tuo EU3 suodatin (valkoinen).
Mitenkäs tämä suodatinkokeilu on edennyt?

Nyt katsoin jäähdyttelyjen jälkeen ensimmäisen kerran pumpun sisälle, ja yllätyin positiivisesti. Kenno oli paljon puhtaampi kuin keväällä lämmityskauden jälkeen.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #35
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

pahhi sanoi:
Mitenkäs tämä suodatinkokeilu on edennyt?
Ei ole kokemuksia, koska ILPin käyttötunnit ovat olleet hyvin vähissä.
Katsotaan uudestaan syyskuussa. ;)
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #36
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Taas se valo vilkkui, 990 käyntituntia takana. Nyt alkois likaa/töhnää näkymään Plasma-suodattimissa.
Karkeasuodattimissa ja EU3 ei näkynyt kuitenkaan pölyä pesussa.

Keraamisudattimessa olikin vaaleaa töhnää aika paljon kertynyt. Hammasharjalla sai rapsuteltua liat pois.

Laitoin tuohon oheen kuvan myös Plasma-suodattimesta purettuna. Muoviosat on helpompi pestä esim. tiskiharjalla kun tuo on purettu osiin. Aika kivasti siellä olikin töhnää.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #37
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

janti sanoi:
Pohdin tuossa josko tekisi pienen Pana-modifikaation Mitsun lämpötila-anturille. Pieni putki/kutistesukka tuohon anturin ympärille, kuten Panassa oli. Näin saisi anturille hiukan enemmän hystereesiä. => termostaatista johtuvia kompressorin käynnistyssyklejä hiukan pitemmiksi. :D

Toinen vaihtoehto olisi laittaa hiukan massaa tuohon anturin ympärille, esim. sinitarraa. :D
Juu tämä Pana-modifikaatio oli käytössä. Purin sen pari viikkoa sitten pois, koska se ei oikein tuntunut katkokäyntiin auttavan.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #38
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Mies kävi Teneriffalla pyryjen ja pakkasten aikana. Mitsu koiteli onnistuneesti lämmitystä kotomaassa sillä välin. Pyyntinä oli +17 ja puhallus oli täysillä.

Mitään merkkejä laitteessa ei ollut jäätymisestä. => pohjan sulanapitovastusta ei ainakaan vielä tarvitse harkita. Myös sulatuksen loppulämpö pidetään toistaiseksi siinä +5 asteessa.
Ohessa kuvia muuttolaatikkoon kertyneestä jäästä.

Hiukan vajaassa 8 päivässä ILP kulutti 52 kWh => ~6,5 kWh/vrk.
 

pahhi

Aktiivinen jäsen
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

janti sanoi:
Myös sulatuksen loppulämpö pidetään toistaiseksi siinä +5 asteessa.
Saako sulatuksen loppulämmön jotenkin muutettua? Löytyykö jostain jumpperi?
 

PauliG

Vakionaama
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

pahhi sanoi:
janti sanoi:
Myös sulatuksen loppulämpö pidetään toistaiseksi siinä +5 asteessa.
Saako sulatuksen loppulämmön jotenkin muutettua? Löytyykö jostain jumpperi?
Tämän samaisen viestiketjun alusta 4:s viesti jossa kerrottu tuo jummeroinnin katkaisu...
 
Ylös Bottom